RZL: Kinderen met ouders van hetzelfde geslacht
Inhoud blog
  • Stap 7: Logboek
  • Stap 6: Lezersbrief aan Klasse
  • Politieke partijen over het levensbeschouwelijk onderwijs
  • Het christendom volgens Obama
  • Bibliografie

    Foto

    Foto

    Foto

    Mama en papa of papa en papa, mama en mama, het maakt niet uit als een kind maar in liefde opgroeit!
    16-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 7: Logboek
    7. Logboek 

    27/02/2014: Zoeken naar een geschikte blog = 30min

    27/02/2014: Kiezen van een onderwerp (opzoekwerk) = 1u30min 

    27/02/2014: Aanmaak blog = 10min  

    10/04/2014: Foto’s en prentenboeken opzoeken voor het vormgeven van de blog = 1uur

    11/04/2014: Opzoeken van een startartikel = 1uur

    11/04/2014: Verder opzoeken van een startartikel = 1uur

    12/04/2014: Opzoeken van leuke artikels voor het vormgeven van de blog = 50min

    12/04/2014: Plaatsen van ’10 beroemde holebi-ouders’ = 5min

    12/04/2014: Vertalen van startartikel = 3uur

    12/04/2014: Samenvatting van startartikel (stap 1) = 2uur

    12/04/2014: Formuleren motivering keuze (stap 1) = 1uur

    12/04/2014: Plaatsen van stap 1 op de blog = 5 min

    13/04/2014: Formuleren van eigen voorlopig standpunt (stap 2) = 2uur

    13/04/2014: Zoeken van een geschikte bijlage bij stap 2= 30min

    13/04/2014: Plaatsen van stap 2 op de blog = 5min

    13/04/2014: Bedenken van twee leervragen (stap 3) = 3uur

    14/04/2014: Verder bedenken en formuleren van twee leervragen (stap 3) = 1uur

    14/04/2014: Plaatsen van stap 3 op de blog = 5min

    04/08/2014: Bedenken van twee andere leervragen (stap 3) = 2uur

    05/08/2014: Verder bedenken van twee andere leervragen (stap 3) = 2uur

    07/08/2014: Formuleren van twee andere leervragen (stap 3) = 1uur

    08/08/2014: Schrijven van stap 3 = 1uur30min

    08/08/2014: Plaatsen van vernieuwde stap 3 op de blog = 5min

    08/08/2014: Bronnen raadplegen = 4uur

    09/08/2014: Bronnen raadplegen = 4uur

    10/08/2014: Schrijven van stap 4 = 1uur30min

    10/08/2014: Plaatsen van stap 4 op de blog = 5min

    11/08/2014: Verwerken van de bronnen = 5uur

    12/08/2014: Verder verwerken van de bronnen = 6uur

    13/08/2014: Verder verwerken van de bronnen = 2uur

    13/08/2014: Schrijven van een antwoord op leervraag 2 (stap 5) = 4uur30min

    14/08/2014: Verder verwerken van de bronnen = 3uur

    15/08/2014: Plaatsen van ‘Er was eens… een regenboog’ = 5min

    15/08/2014: Plaatsen van stap 5 deel 1 op de blog = 5min

    15/08/2014: Verder verwerken van de bronnen = 2uur

    15/08/2014: Schrijven van een antwoord op leervraag 1 (stap 5) = 4uur

    15/08/2014: Plaatsen van stap 5 deel 2 op de blog = 5min

    15/08/2014: Plaatsen van bibliografie = 5min

    16/08/2014: Schrijven van de lezersbrief (stap 6) = 3uur

    16/08/2014: Bekijken van filmpjes, lezen van artikels omtrent Obama + relectie schrijven = 2 uur

    16/08/2014: Lezen van artikels omtrent politieke partijen en haar standpunten over religie en levensbeschouwing  + reflectie schrijven = 2 uur

    16/08/2014: Plaatsen christendom volgens Obama  = 5min

    16/08/2014: Plaatsen politieke partijen over het levensbeschouwelijk onderwijs = 5min

    16/08/2014: Plaatsen van stap 6 op de blog = 5min

    16/08/2014: Plaatsen van stap 7 op de blog = 5min

    Tussendoor aanvullen van het logboek (stap 7) = 1uur

    Tussendoor aanvullen van bibliografie = 1uur30min

    16-08-2014, 22:06 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 6: Lezersbrief aan Klasse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    6. Lezersbrief aan Klasse 

    Beste leerkrachten,

    Ik ben Mirte Philtjens, tweedejaarsstudent kleuteronderwijs aan de KHLeuven. Voor het vak Religie, Zingeving en Levensbeschouwing werd ons gevraagd om een lezersbrief aan Klasse te schrijven over een religieus en levensbeschouwelijk onderwerp dat ons bezighoudt en waarover we meer zouden willen te weten komen.

    Het  onderwerp dat ik koos was ‘kinderen met ouders van hetzelfde geslacht’. Het onderwerp omtrent holebi-ouderschap spreekt mij aan omdat het actueel is en omdat er de laatste tijd al meer appreciatie en respect voor ontstaan is. Ik koos ervoor om het holebithema te onderzoeken door eens te kijken vanuit een islamitische en katholieke bril. Maar ook door te kijken hoe het thema op een correcte en kindvriendelijke manier kan worden toegepast in de kleuterklas. Zo kon ik een evenwicht vinden tussen het religieuze en het beroepsmatige. Hieronder zal u kunnen kennismaken met mijn deelonderwerpen, het onderzoek daaromtrent en de eigen inzichten van mezelf.

    *Een kleuterklas is vandaag de dag enorm kleurrijk met allerlei culturen en religies. Als leerkracht in het katholiek onderwijs of elders vind ik dat je altijd moet openstaan voor andere geloofsovertuigingen. Het openstaan voor andere culturen houdt voor mij ook in dat je allerlei kennis moet vergaren omtrent deze andere religies. Daarom besloot ik om mijn onderwerp door het oog van andere religies te gaan bekijken. Ik koos voor het christendom en de islam omdat ik tijdens stages gemerkt heb dat deze de meest voorkomende zijn in de kleuterklas.

    Uit mijn kleinschalig bronnenonderzoek is gebleken dat zowel de islam als het christendom in hun heilig boek homoseksualiteit veroordelen. Maar het is nog altijd aan de gelovige zelf om te beslissen of hij/zij voor zijn/haar geaardheid zal uitkomen of niet. Naast het negativisme in de Bijbel en de Koran duiken er steeds meer positieve reacties op in de media en uit andere kringen. Paus Franciscus gaf zelfs aan kinderen van holebi-koppels toegang te verlenen tot kerkelijke activiteiten.

    *Naast holebi-ouderschap door een islamitische en katholieke bril wou ik ook stilstaan met het aanbod in de kleuterklas hieromtrent. Het holebithema lijkt in eerste instantie een niet al te gemakkelijke thema om in de kleuterklas aan te bieden. Het thema is voor velen taboe en vrij delicaat. Als leerkracht zit je daarom ook met tal van vragen. Hoe behandel ik het kind met holebi-ouders? Hoe breng ik het thema aan bod? Heb ik als hetero wel voldoende achtergrond kennis om het thema te behandelen? Lokt het thema misschien negatieve reacties uit bij ouders? Wat doe je als kinderen plots hevige reacties vertonen?
    Een concreet antwoord op al deze vragen bestaat er niet, maar het bronnenonderzoek geeft u als leerkracht suggesties, ideeën en tips om dit thema gangbaar te maken in de kleuterklas.

    Uit mijn kleinschalig bronnenonderzoek is gebleken dat  er allerlei methodes, wijzen en ideeën bestaan omtrent het holebithema in de kleuterklas. Van educatieve mappen tot prentenboeken en van holebi-ouders in de klas tot het doortrekken naar genderdiversiteit.  

    Na mijn bronnenonderzoek sta ik nog altijd enorm positief tegenover holebi-ouderschap. Sterker nog, mijn appreciatie en respect hiervoor zijn alleen nog maar groter geworden. Door kennis gemaakt te hebben met andere religies, heb ik geleerd om ook appreciatie te tonen voor mensen die enkel heteroseksistisch ingesteld zijn. De verschillende methodieken en wijzen om het aan te bieden in de kleuterklas hebben mij warm gemaakt om dit thema in de toekomst bespreekbaar te maken in mijn kleuterklas.

    Via deze lezersbrief hoop ik andere leerkrachten voldoende kennis te geven om holebi-ouders, ouders, allochtone ouders, allochtone kinderen en kinderen van holebi-ouders op een juiste manier te benaderen en wil ik andere leerkrachten warm maken om het holebithema toe te passen in de kleuterklas. Ideetjes genoeg zou ik zeggen.

    Bedankt.

    Met vriendelijke groeten
    Mirte Philtjens

     

    16-08-2014, 22:01 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Politieke partijen over het levensbeschouwelijk onderwijs
    Politieke partijen over de toekomst van het levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen. 

    Uit een bron van de KULeuven heb ik geprobeerd een beeld te schetsen over het standpunt van de politieke partijen wat betreft het levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen. 

    * Groen!: Een school moet aandacht besteden aan ontmoeting en dialoog . Kinderen en jongeren zijn nog volop op zoek naar hun identiteit. Deze zoektocht verloopt soms volgens levensbeschouwelijke paden. Groen! geeft aan dat het aanbieden van levensbeschouwelijke vakken bevorderlijk zou zijn voor hun zoektocht. Dit betekent echter niet dat kinderen en jongeren verplicht zijn om een levensbeschouwelijk vak te kiezen op school.

    * Belgische Alliantie: Hier wordt de identiteit van zoekende jongeren en kinderen benadrukt. Een school moet niet enkel focussen op 'wat moet ik hebben' maar des te meer op 'wie kan ik zijn'. De Belgische Alliantie vindt levensbeschouwelijk onderwijs van groot belang binnen onze maatschappij zeker door de vele verleidingen waarmee jongeren vandaag de dag in contact komen. 

    * Open VLD: Levensbeschouwelijk onderwijs is volgens Open VLD een wezenlijk onderdeel in ons onderwijssysteem. Maar dit onderdeel dient telkens weer rekening te houden met actuele evoluties binnen onze maatschappij en moet voor elke generatie jongeren aantrekkelijk maar vooral betekenisvol blijven. 

    * sp.a: Sp.a pleit ervoor dat iedere individu in onze samenleving een idee moet hebben van de oorsprong en de levensbeschouwing van vrijzinnigheid. Er is ook een duidelijke nood aan kennis over de levensbeschouwingen en culturen die binnen onze samenleving aanwezig zijn. Ze vinden het daarom ook belangrijk dat een leerkracht dezen in een vergelijkend vorm kan aanbieden. De keuze in welke levensbeschouwing een kind wordt opgevoed ligt volgens sp.a nog volledig bij de ouders. Deze politieke partij zou graag willen dat de inhoud van het levensbeschouwelijk vak bepaald wordt via een gemeenschappelijk sokkel. 

    * CD&V: Levensbeschouwelijk onderricht is volgens CD&V van uiterst belang als het gaat over de vorming van jonge adolescenten. Een school moet steun en begeleiding bieden wat betreft de levens -en zinvragen waar jongeren mee zitten. 
    Maar levensbeschouwelijk onderrichten is volgens CD&V niet geheel neutraal aangezien een school ingebed ligt in een bepaalde omgeving en kinderen ook een bepaalde achtergrond hebben. 
    CD&V biedt ook vier pedagogische kapstokken aan:
     - verbinden 
     - verzorgen
     - versterken
     - vooruitzien

    * Vlaams Belang: Vlaams Belang pleit voor een status quo. Wanneer een school zou willen afwijken van de bestaande regeling dan moet dit gebeuren via het grondwettelijk kader en in overeenstemming met andere betrokken levensbeschouwelijke partijen. 

    * N-VA: N-VA wil het huidig systeem behouden aangezien ze geen voorstander zijn om het systeem te wijzigen. 

    * LDD: LDD pleit voor een hervorming van de scholengemeenschap waarbij elke school vrij is in het kiezen of zij levensbeschouwelijke en/of religieuze vakken wil aanbieden. Ook welke en op welke manier zij vakken willen aanbieden zou elke school vrij mogen kiezen. 



    16-08-2014, 21:50 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het christendom volgens Obama
    Het christendom volgens Obama

    Via verschillende filmpjes en artikels ging ik op zoek naar het geloof van Barack Obama. Uit deze bronnen heb ik vooral onthouden dat Obama bewust gekozen heeft voor het christendom. 'I became christian by choice' zoals hij het zo mooi omschrijft. Hierbij geeft hij aan dat zijn moeder hem niet in de kerk opgevoed heeft, maar dat hij pas op latere leeftijd achter zijn geloof gekomen is. Doorheen zijn toespraken omtrent religie is mij ook opgevallen hoe diep gelovig Barack is. Obama is een man die wanneer hij 's ochtends opstaat en 's avonds gaat slapen bidt tot God waarbij hij Hem om steun en vergiffenis vraagt. De waarden die Obama beklemtoond in zijn christelijk profiel zijn: gelijkheid, vergevingsgezindheid en naastenliefde. Opmerkelijk is dat men vaak geprobeerd heeft de Amerikaanse bevolking wijs te maken dat Obama moslim was. Dit deden ze in de hoop het verkiezingsresultaat negatief te houden. Maar zoals u hierboven al kon lezen, komt Barack Obama openlijk uit voor zijn christelijk geloof. Het feit dat het moslim zou zijn, heeft hij dan ook meerdere keren weerlegd. Om af te sluiten geef ik u nog graag mee dat Obama in 2009 de Nobelprijs voor de Vrede gekregen heeft. 

    16-08-2014, 20:32 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bibliografie

    Bibliografie

    * Websites

    çavaria. (sd). Opgehaald van çavaria.be: http://cavaria.be/aanbod/vorming-kleuter-3-holebis-ook-een-onderwerp-voor-de-kleuterklas

    çavaria. (2013). Opgehaald van çavaria.be: https://www.cavaria.be/mediatheek/educatieve-map-er-was-eens-een-regenboog

    çavaria. (2013). Er was eens... een regenboog. Gent: Y. Aerts.

    De Laet, S. (2014). Opgehaald van Kuleuvenblogt.be: http://kuleuvenblogt.be/2014/04/16/regenboogschool-het-welbevinden-van-vlaamse-holebi-jongeren-en-het-belang-van-onderwijs/

    DE REDACTIE. (2012). Opgehaald van deredactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.1480237

    DE REDACTIE. (2013). Opgehaald van deredactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1689761

    Hetrozehuis. (sd). Opgehaald van hetrozehuis.be: http://www.hetrozehuis.be/node/283

    Holebiinfo. (2011). Opgehaald van holebi.info: http://www.holebi.info/phpnews/gidsnews.php?action=fullnews&id=8728

    Holebiinfo. (2012). Opgehaald van holebi.info: http://www.holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=10177

    Holebiinfo. (2014). Opgehaald van holebi.info: http://holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=12603

    Klasse leraren. (2013). Opgehaald van klasse: http://www.klasse.be/leraren/31089/molenbeekse-school-doorbreekt-taboe-rond-holebis/

    * Boeken en artikels 

    Kool, L., & Jansz, I. (2011). Islam een godsdienst of niet. Anonymus Authors Association.

    Nahas, O. (2001). Islam en homoseksualiteit. Amsterdam/Utrecht: Bulaaq/Yoesuf.

    Roosen, C. J., Savenije, A., Kolman, A., & Beunderman, R. (2004). Adolescenten en de liefde. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.

    van Hoewelingen, A. (2002). Islamitische coming out. Psychopraxis , 152-154.

    15-08-2014, 20:31 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 5: Antwoord op leervraag 1
    5. Antwoord op de leervragen 

    L1: Hoe staan het christendom en de islam tegenover het holebi-ouderschap?

    1. Inleiding

    Kinderen met ouders van hetzelfde geslacht worden vaak geadopteerd uit vreemde landen. De kans bestaat erin dat de kinderen een andere geloofsovertuiging met zich mee dragen. Als ouder is het dan zeer belangrijk dat je openstaat voor deze religie en kennis hieromtrent opbouwt. Zo voelt het kind zich beter thuis in een andere gemeenschap en toon je respect te hebben voor zijn geloof. Als leerkracht is het belangrijk dat je ieder kind een verwelkomend en warm gevoel geeft in de kleuterklas. Daarom is het belangrijk dat ook een leerkracht diverse kennis opbouwt van verschillende religies.

    De thematiek rond holebi-ouderschap spreekt mij enorm aan. Via deze leervraag wil ik meer te weten komen over de pro’s en contra’s hiervan binnen het christendom en de islam. Zo hoop ik ouders van kleuters en de kleuters zelf in de toekomst juist te benaderen en laten zien dat ik respect heb voor ieder zijn religie.

    2. Bronnenonderzoek

    Voor deze leervraag surfte ik hoofdzakelijk naar Google Scholar en Limo. Deze sites bevatten menig literaire wetenschappelijke bronnen. Ik vond het belangrijk dat de informatie die ik ging verwerven van wetenschappelijke aard is zodat ik zeker weet dat ze betrouwbaar is. Naast de wetenschappelijke bronnen, heb ik ook gebruik gemaakt van enkele artikels om mijn antwoord te vervolledigen. Een letterlijk antwoord op de leervraag wat betreft de islam heb ik echter niet kunnen formuleren, maar ik heb getracht om een mogelijk beeld te scheppen over holebi’s binnen de islam. Als slot geef ik u dan een mogelijk antwoord op de leervraag die ik uit de verworven informatie geformuleerd heb. Een letterlijk antwoord op de leervraag wat betreft het christendom heb ik gedeeltelijk, aan de hand van één bron kunnen formuleren. De overige informatie binnen het christendom slaat terug op homoseksualiteit in het algemeen. Dit alles kan u hieronder terugvinden. 

    2.1 Christendom 

    Het christendom is heel duidelijk als het gaat over homoseksualiteit. De veroordelingen en opvattingen hieromtrent zijn terug te vinden in de Bijbel. Homoseksualiteit wordt gezien als een zonde en zou het gevolg zijn van het niet gehoorzamen aan God. Met als gevolg dat deze homoseksuelen het koninkrijk van God nooit zullen mogen binnentreden.

    Naast deze algemene visie zijn er twee andere opvattingen wat betreft homoseksualiteit binnen het christendom. Eerst vertelt de Bijbel ons dat God de mensen niet geschapen heeft met homoseksuele verlangens. Hierbij toont de Bijbel aan dat homoseksualiteit een eigen bewuste keuze is die je als individu maakt. Als tweede en ook wel deels tegenstrijdig met het vorige geeft de Bijbel aan dat iemand kan geboren worden met een grotere ontvankelijkheid voor homoseksualiteit. De Bijbel laat wel duidelijk voelen dat een individu die geboren is met een ontvankelijkheid tot homoseksueel gedrag deze niet mag laten overheersen en hieraan moet kunnen weerstaan. Net zoals we ook niet mogen toegeven aan geweld, moord, overspel of andere zondige daden.

    Holebi zijn mag dan wel volgens de Bijbel een vreselijke daad zijn, toch is het geen grotere zonde dan anderen. Homoseksualiteit staat dus volgens het christendom op dezelfde hoogte als veel zwaardere daden zoals moord en overspel.

    Naast al dat negativisme in de Bijbel omtrent homoseksualiteit heeft paus Franciscus het licht op groen gezet voor holebi’s. De paus verkondigde in de zomer van 2013 al  dat we holebi’s moeten integreren binnen onze maatschappij. De paus wil daarom ook een totaal nieuwe koers varen wat betreft homoseksualiteit. Deze koers is al een tijdje aan de gang. Zo gaf hij in maart 2014 aan dat holebi koppels moeten erkend worden via het recht op wettelijk samenwonen. Hij gaf in september 2013 duidelijk aan dat het niet de taak van de kerk is om te oordelen over homoseksualiteit. Tot slot stuurde paus Franciscus in oktober 2013  een brief naar een Toscaanse holebi gemeenschap waarin hij zijn zegen voor de groep uitsprak.

    Naast deze positieve noot en vooruitgang moeten we wel nog in het achterhoofd houden dat de paus niet alles van de Bijbel weerlegt. Hij houdt de visie van de kerk wat betreft homoseksuele daden nog steeds in stand . Deze visie van de Bijbel zegt dat homoseksuele daden als zonden worden aanschouwd. 

    De paus spreekt zich al veel positiever uit over holebi's dan wat de kerk aanvankelijk deed. Maar de keuze om jezelf bloot te durven geven, ligt nog altijd bij de gelovige zelf. Het duwtje in de rug van de paus zet gelovigen aan om uit de kast te komen omdat ze zich nu gewaardeerd voelen door de Rooms-Katholieke kerk. En er zijn ook nog altijd christenen die de Bijbel niet zo letterlijk interpreteren en durven afstand te doen van de oplegde waarden uit de Bijbel. Zij durven voluit te spreken en durven zich ook in het openbaar als lesbienne of homo te vertonen.  

    Maar wat betreft het holebi-ouderschap?
    De Bijbel laat niet letterlijk weten wat het vindt van holebi-ouderschap maar aangezien ze homo’s en lesbiennes als zondaars beschouwen, durf ik afleiden dat ze niet staan te springen om kinderen van holebi koppels op te nemen in hun geloof.
    Tegenstrijdig met de Bijbel laat paus Franciscus wel verstaan dat we kinderen van holebi koppels moeten opnemen in het christelijk geloof en hen moeten toegang geven tot allerlei kerkelijke activiteiten. Zo laat hij weten dat wanneer holebi koppels de kerk vragen om hun kind te laten dopen men daar aan tegemoet moet komen. 

    2.2 Islam

    Volgens Omar Nahas (2001) vindt de veroordeling van homoseksualiteit zijn oorsprong terug in één verhaal uit de Koran namelijk de verdrijving van het volk van Loet. Het volk werd gestraft voor zijn daden omtrent homoseksueel gedrag. Maar men is helemaal niet zeker of het werkelijk om homoseksueel gedrag gaat. Gaat het misschien over het feit dat het volk gedwongen werd tot seksuele daden? Deze discussie is al vaker aan banden gelegd maar een antwoord hierop is nog nooit gevonden.

    Moeten mensen gestraft worden voor hun homoseksueel gedrag? De Koran zegt hier het volgende over: Als mensen dingen doen die niemand anders schaadt, maar door de Koran niet is toegestaan, dan is het aan Allah te oordelen en niet aan de mens (Roosen et al, 2004). Dit geeft dus aan dat mensen elkaar niet moeten veroordelen omwille van hun geaardheid. Dat is allemaal mooi in theorie maar wat zegt de praktijk?

    De autochtone homoseksuele adolescent krijgt te maken met allochtone  jongeren die hun opvattingen willen opdringen door bijvoorbeeld geweld toe te passen. Wat vaak niet geweten is door een buitenstaander is dat de Koran erop wijst dat islamieten die leven binnen een niet-islamitische cultuur de rechten binnen die andere cultuur horen te respecteren. Dit wil aantonen dat het islamitische geloof het homogeweld en de homohaat van allochtone jongeren binnen onze westerse cultuur helemaal niet goed praat. En net zoals het voorgaande citaat geeft deze regel aan dat mensen elkaar niet hoeven te veroordelen. 
     

     

    De allochtone homoseksuele adolescent wordt binnen zijn eigen cultuur verstoten, krijgt te maken met een doodverklaring of wordt door zijn eigen cultuur afgewezen. Literaire bronnen geven ook aan dat een positieve homoseksuele identiteit creëren bijna onmogelijk is. Er wordt dan ook verwacht dat islamitische holebi’s kiezen tussen hun geloof of hun geluk. Nahas gaf in 2001 ook aan waartussen moslimjongeren vaak moeten kiezen:

    -       - afstand doen van geloof en geloofsgenoten

    -       - vluchten in religie en gevoelens onderdrukken

    -       - herinterpretatie van de Koran

    -       - een dubbelleven leiden; het een doen en het andere geloven.

    Maar er is hoop. De laatste tijd vallen er wel wat vooruitgangen op te merken. Zo worden er speciale avonden georganiseerd voor allochtonen, zit de gespecialiseerde hulpverlening in de lift en durven auteurs en journalisten deze issue al eens naar voren schuiven. Een nog grotere vooruitgang is dat discriminerende imams nu voor de rechter kunnen gedaagd worden. Mooi om waar te nemen is dat er vandaag de dag moslims zijn die hun holebipartnerschap durven te registreren en zelfs trouwen met de familie erbij. Hoewel er veel vooruitgangen terug te merken zijn, moeten we toch nog steeds in het achterhoofd houden dat de islamitische cultuur sterk heteroseksistisch getint is.

    Positieve reacties zijn altijd mooi om waar te nemen, maar veel hangt natuurlijk ook nog altijd af van de moslims zelf. Zijn ze zo sterk verbonden aan hun geloof waardoor ze niet uit de kast durven te komen? Of durven zij ook openstaan voor dingen die hun cultuur op het eerste zicht niet toelaat? Naast de factor van het geloof spelen soms ook nog andere factoren een rol omtrent de coming out. Zo worden islamitische holebi’s vaak nog verstoten door hun familie wanneer ze zo moedig zijn geweest om uit de kast te komen. Andere moslims horen deze verhalen en zijn daarom soms geneigd om hun gevoelens te onderdrukken. Voor moslims blijven hun homoseksuele gevoelens enorm dubbel en het is aan hen om uit te maken wat ze het liefste willen. 

    Deze informatie handelt niet letterlijk over het holebi-ouderschap. Maar uit voorgaande informatie durf ik afleiden dat de islam niet staat te springen om kinderen van holebi-ouders te verwelkomen aangezien hun cultuur heteroseksistisch getint is. Familie, vrienden en imams durven homoseksuele islamieten verdringen en verstoten waardoor deze mensen hun hoop op ouderschap misschien opgeven. Voor andere moslims is dit misschien een aanmoediging om door te zetten en sporen ze indirect misschien ook andere holebi's aan. Wat de toekomst zal brengen omtrent holebi-ouderschap en islam weet men nog niet, maar de positievere reacties omtrent homoseksuele geaardheid geeft het ouderschap misschien een duwtje in de rug. 

    3. Algemeen besluit

    Zowel het christendom als de islam veroordelen homoseksualiteit binnen hun heilig boek. Er zijn dan ook christenen en islamieten die homo's en lesbiennes veroordelen, niet uit de kast durven komen en eigen familie met homoseksuele geaardheid durven uitsluiten. Andere christenen en moslims durven hen te uiten als holebi, geven homoseksuele familieleden een kans en tonen respect voor andere holebi's. Wat de Bijbel of de Koran voorschrijft, wordt niet altijd door elke gelovige letterlijk geïnterpreteerd en gevolgd. Hierdoor ontstaan er vanuit allerlei kringen positievere reacties over homoseksualiteit binnen een bepaald geloof. Het thema wordt vaker naar voor geschoven, in een positiever daglicht geplaatst en de discussie is er om gevoerd te worden. De islam laat niet letterlijk verstaan holebi-ouderschap af te keuren, maar uit hun afkeurende geloofsovertuigingen die terugslaan op homoseksualiteit, durf ik afleiden dat ze holebi-ouderschap zeker niet toejuichen. Grote voorbeelden binnen het christendom zoals paus Franciscus zette het licht al op groen wat betreft holebi koppels en hun kinderen. Hopelijk blijven de positieve reacties in stijgende lijn gaan en groeit ook het positivisme bij de islam. 

    15-08-2014, 20:30 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 5: Antwoord op leervraag 2

    5. Antwoord op de leervragen 


    L2: Hoe wordt het thema holebi-ouderschap aanbod gebracht in de kleuterklas?

    1.  Inleiding

     

    Als kleuterleerkracht in wording wou ik graag een leervraag bedenken dat zijn antwoord terugvindt in het wel en wee van de kleuterklas. Het thema holebi-ouderschap wordt door vele mensen nog vaak als een delicaat en voorzichtig onderwerp beschouwd, daardoor is men ook geneigd om dit thema niet bespreekbaar te maken met kleine kinderen. Mijn mening is echter dat het thema wel bespreekbaar kan zijn in de kleuterklas aangezien de basis van genderrollen vaak gelegd wordt in de kleuterklas. De stereotiepe beelden van man en vrouw worden hier vaak doorgegeven en als kleuterjuf is het belangrijk om deze beelden te doorbreken. Nu ben ik opzoek gegaan naar verschillende manieren, methoden, wijzen om de thematiek rond holebi-ouderschap gangbaar te maken voor de kleuters.

    Het antwoord op deze leervraag is meerduidig. En zoals verwacht bestaan er allerlei manieren om deze thematiek bespreekbaar te maken in de klas. Hieronder ga ik u een beeld proberen geven van die verschillende methodes. De methodes zijn geformuleerd aan de hand van de opgedane kennis via literaire bronnen, levende bronnen, eigen kennis en eigen mening. Het antwoord gaat dus een mix zijn van bestaande informatie en eigen mening.

     

    2.  Literaire bronnen

     

    Allereerst ben ik via verschillende zoektermen en zoekmachines op zoek gegaan naar literaire bronnen. De trefwoorden “holebi”, “kleuterklas”, “aanbod kleuterklas” en “lagere school” werden vaak gebruikt. Ik had op voorhand totaal geen benul van wat er al zou bestaan omtrent deze thematiek. Ik dacht dat hierover nog weinig bestond, maar wat bleek, er bestaan al verschillende uitgewerkte programma’s en ideeën rond holebi’s en holebi-ouderschap om toe te passen in de klas. Opmerkelijk was wel dat deze uitgewerkte programma’s gebruikt worden vanaf de lagere school.   

     

    2.2 Er was eens… een regenboog

    Er was eens… een regenboog is een educatieve map die door çavaria werd ontwikkeld voor de lagere school. çavaria is een Vlaams initiatief dat opkomt voor holebi’s en transgenders. Met steun van de Vlaamse overheid biedt deze map leerkrachten de kans om met kinderen te praten over genderdiversiteit en seksuele voorkeur. Kinderen maken via een op maat gemaakt programma op een leuke manier kennis met deze delicate onderwerpen. De map is opgedeeld in twee verschillende delen. Het ene deel slaat terug op een open schoolklimaat waar onderwerpen zoals genderdiversiteit en seksuele voorkeur bespreekbaar worden. Via dit deel krijgt de leerkracht voldoende achtergrondinformatie om te werken aan dit soort schoolklimaat. Het andere deel bevat negen methodieken voor kinderen van zes tot twaalf jaar. Deze map is een rijkdom aan informatie met allerlei methodieken, voorbeelden en praktische tips.

    Zoals hierboven vermeld is deze educatieve map geschikt voor kinderen vanaf zes jaar. Hierdoor kunnen we afleiden dat dit programma niet geschikt is voor peuters en kleuters. Maar als we dieper gaan graven en de map uitvoerig bekijken, kunnen we enkele delen eruit pikken om toch in de kleuterklas te gebruiken.

    In de brochure staan vele tips opgesomd, twee hiervan zijn erg nuttig om in het achterhoofd te houden als je het thema bespreekbaar maakt in de kleuterklas. “Geef een duidelijke boodschap: hier is iedereen gelijk!” en “Stimuleer en waardeer roldoorbrekend spel” zijn deze twee. Ze slaan allebei terug op de genderdiversiteit en laat kleuters kennis maken met de stereotiepe beelden. Zoals eerder al vermeld, worden deze beelden reeds op jonge leeftijd in de kleuterklas gevormd en is het noodzakelijk om deze te doorbreken en kleuters hiervan bewust te laten maken.

    Naast tips bevat het boek ook ideeën omtrent prentenboeken.
    *Elmer is een bekend prentenboek dat vaak in de kleuterklas gebruikt wordt. Hierbij wordt op een leuke manier kennis gemaakt met ‘anders zijn’ en ‘verschillen’. De kleuters leren om respect te hebben voor ieder zijn verschillen. De ideeën omtrent Elmer in de regenboogmap bestaan uit het voorlezen van het prentenboek, nabespreking, het Elmerlied en een kleurplaat. De elementen kunnen in de kleuterklas gebruikt worden. Wel opteer ik om dit op het einde van de 2de kleuterklas of in 3de kleuterklas toe te passen aangezien het om ietwat moeilijkere thema’s zoals diversiteit en iedereen is anders gaat.
    *De mama’s van Sterre is een prentenboek dat gaat over een jongetje dat twee mama’s heeft. Dit prentenboek is geschikt vanaf vier jaar en dus perfect om in de 2de en 3de kleuterklas te gebruiken. De regenboogmap geeft de leerkracht ideeën omtrent het stellen van vragen om het verhaal beter te begrijpen. Deze vragen (bv. Heeft iedereen een mama en een papa?) helpen ook om het holebi thema beter te begrijpen.

    Zo zie je dat een project dat aanvankelijk pas geschikt is voor de lagere school leeftijd mits enige selectie toch ook geschikt kan zijn voor de kleuterklasleeftijd.

    2.3 De educatieve koffer

    Naast er was eens… een regenboog bestaat er ook een andere brochure van çavaria die het holebithema aanpakt. Deze koffer is een praktische tool die de leerkracht helpt om thema’s die in verband staan met holebi’s aanbod te brengen in de klas. De verschillende thema’s binnen deze koffer zijn genderrollen, geaardheid, genderdiversiteit, enz,…  Deze tool beschikt over kant –en klare opdrachten en voldoende educatief materiaal.

    Ook hier weer wordt de koffer pas gebruikt vanaf de lagere school leeftijd maar mits enige aanpassing kan deze perfect gebruikt worden in de kleuterklas. Zo kan de kleuterleerkracht de koffer enorm kleurrijk maken zodat het al een leuk voorwerp op zich wordt en de kleuters benieuwd zijn naar wat erin zit. Binnenin de koffer kunnen allerlei prentenboeken zitten omtrent het holebithema en  genderdiversiteit. Zo kan er een jongenspop en een meisjespop met allerlei voorwerpen inzitten. Het is aan de kleuters om de voorwerpen bij de jongen of het meisje te plaatsen. De voorwerpen zijn vrij stereotiep zoals een handtas, een das, een keuken, een boormachine, … Kinderen zijn dan geneigd om de das en de boormachine bij de jongen te plaatsen en de handtas en de keuken bij het meisje. Of misschien is er een kleuter wiens papa thuis kookt en de keuken dus bij de jongen zal plaatsen. Dit voorwerp is dubbel en kan ervoor zorgen om het thema rond genderrollen open te trekken.

    2.4 Prentenboeken

    Naast uitgewerkte ideeën zoals hierboven is er ook een handvol vertel –en voorleesmateriaal geschreven omtrent het holebi-ouderschapsthema. Deze prentenboeken zijn vaak geschikt voor 4 jaar en dus kunnen ze in de 2de en 3de kleuterklas gebruikt worden.

    De prentenboeken kunnen op een speelse en vrolijke wijze aangebracht worden. Zo kan de leerkracht ervoor kiezen om het prentenboek een eerste maal voor te lezen met achteraf een nabespreking. Daarna kan er aan de hand van een begeleide activiteit gekozen worden om het verhaal als een waardeverhaal te beleven waarbij bepaalde waarden zoals respect voor ieders verschillen, liefde en diversiteit aanbod komen. Het prentenboek kan ook als een 2de maal aan de hand van alternatief vertellen aangeboden worden zodat de kinderen door het meerdere malen te horen het verhaal en de moraal hiervan beter gaan begrijpen.

    Kleuters komen dus op een speelse maar leerrijke wijze in aanraking met moeilijke thema’s zoals het holebi-ouderschap. Aan de hand van de prenten, een handpop, de gestelde vragen door de kleuterjuf en de intense en meervoudige aanbieding leren kleuters de verschillende thuissituaties beter begrijpen. Enkele voorbeelden van geschikte prentenboeken in de kleuterklas zijn: Bill Sanders, Bij mij thuis, El is zo blij met Els, Koning en koning, De mama’s van Sterre en Twee pappa’s voor Tango.

    3.  Levende bronnen

    Naast literaire bronnen ben ik mijn kennis ook elders gaan zoeken. Ik koos ervoor om beroep te doen op levende bronnen. Twee kennissen van mij zijn kleuterjuf en aangezien ze in het vak staan, kunnen ze mij ook ideeën en opvattingen geven omtrent het holebi-ouderschapsthema in de kleuterklas. Deze levende bronnen zijn dus als het ware beroepsdeskundigen maar helaas geen ervaringsdeskundigen aangezien zij nog niet te maken hebben gehad met het thema. De informatie die ik bij hen vergaard heb, is via een semi gestructureerd interview gegaan. Hierbij legde ik enkele opvallende topics uit de literatuurstudie voor aan hen. Zo was ik toch voorbereid maar had het interview vooral een open karakter. Hieronder zal u opmerken dat tussen beide kleuterjuffen heel wat andere ideeën en opvattingen, maar ook allerlei gelijkenissen te vinden zijn.

    3.1 Kringgesprek

    Katrien, 23 jaar, afgestudeerd aan de KHLim als kleuteronderwijzeres zou het holebithema aanbieden aan de hand van een kringgesprek met de kleuters. Zij zou het thema aanbieden aan de hand van een kringgesprek en een prentenboek. Dit kringgesprek zou volgen op het vertellen van het prentenboek. Bij dit kringgesprek zou ze de kleuter met holebi-ouders laten vertellen en zou ze een nabespreking rond het boek  houden. Zij zou vragen stellen als ‘Welke ouders heb jij?’, ‘Wat is er zo typisch aan jouw mama/papa?’. Hierbij trekt ze ook de thematiek rond genderrollen en genderdiversiteit open. Ze zou daarom ook het prentenboek willen aanbieden als ze in het thema rond diversiteit zitten.

    3.2 Ouder(s) in de klas

    Lotte, 22 jaar, afgestudeerd aan de KHLim als kleuteronderwijzers zou het holebithema aanbieden aan de hand van een gesprek waarbij de holebi-ouders van een kleuter uit de klas eens zouden komen praten. Ze zou ervoor kiezen dat de ouders (twee mama’s of twee papa’s) eerst een prentenboek over het thema zouden voorlezen. Zij zou kiezen voor Twee papa’s voor Tango of De mama’s van Sterre. Zo komen de kleuters op een speelse manier te weten waarom de ouders in de klas zijn. De kleuter in kwestie mag daarna iets over zijn ouders vertellen. Andere kleuters die met vragen zitten, mogen deze ook stellen als ze dat wensen. De ouders vertellen eventueel ook herinneringen en ervaringen die ze met hun kind al beleefden. Zo herkennen de kleuters ook hun ouders in de holebi-ouders van hun vriendje. Naast deze manier zou Lotte er misschien ook voor kiezen om alvorens het gesprek al eens kennis te maken met het thema aan de hand van een prentenboek. Hierbij leest ze op voorhand al een prentenboek voor en vraagt ze aan de kleuter in kwestie om eens aan zijn/haar ouders te vragen om langs te komen in de kleuterklas.

     

    Beide leerkrachten zouden hun inspiratie willen halen uit een gangbaar prentenboek. Maar Katrien zou graag een kringgesprek hieromtrent toepassen terwijl Lotte ervoor kiest om de holebi-ouders naar de klas te halen. Naast het prentenboek dat ze allebei opteren zouden ze beide ook kiezen om het niet als thema aan te bieden in de kleuterklas. Hiervoor hebben ze te weinig achtergrondkennis en ze vinden het thema nog wat delicaat om helemaal uit te werken in de kleuterklas.

    4.  Eigen mening

    Bij de educatieve map en koffer gaf ik ook al ideeën en aanpassingen aan om in de kleuterklas te gebruiken aan de hand van eigen kennis en ervaring. Naast deze ideeën zijn er ook een aantal methodes die nog niet helemaal of helemaal niet besproken zijn. Deze methodes opteer ik om toe te passen in de kleuterklas en lijken me geschikt om kleuters met het thema te confronteren.

    4.1 Thema

    De kennis die ik via literaire bronnen heb opgedaan hebben mij overtuigd om het onderwerp rond holebi-ouderschap ook als thema aanbod te laten komen in de kleuterklas. De educatieve map en koffer hebben mij ideeën en inzichten gegeven om mits enige aanpassing (zie 2.2 en 2.3) te gebruiken in de kleuterklas. Natuurlijk zou ik niet kiezen voor een echt holebi-ouderschapsthema maar ik zou het thema ‘Gezin’ aanbieden in de kleuterklas. Dit thema houdt in dat we met de klas eens gaan kijken naar mijn gezin, jouw gezin, andere gezinnen, ouders, broers en zussen en oma’s en opa’s. Wanneer er een kleuter in de klas holebi-ouders heeft, kan de kleuter in kwestie vertellen over ‘mijn gezin’, ook andere kleuters mogen vertellen over ‘mijn gezin’ zodat het verschil voor de anderen duidelijk wordt en er rond een kringgesprek kan ontstaan. Hierbij kunnen we ook weer gebruik maken van een typisch prentenboek rond het holebithema. Op de laatste dag van het thema kan er bijvoorbeeld een feest voor alle mama’s en papa’s georganiseerd worden.

    Het thema zou ik wel enkel aanbieden als er een kleuter in de klas holebi-ouders heeft zodat er voldoende stuff is om er een week mee te vullen. En zo wordt ook de leefwereld van één bepaalde kleuter aangesproken. Hierdoor voelt de kleuter zich geapprecieerd en gerespecteerd omdat we ook oog hebben voor zijn ‘speciale’ situatie.

    4.2 Diversiteit

    Het holebi-onderwerp kan ook aanbod komen wanneer het in de klas gaat over diversiteit. Hierbij hebben we als juf oog voor allerlei soorten diversiteit zoals geloof, huidskleur, uiterlijk, innerlijk, maar ook de soorten gezinnen die er bestaan. De meeste kleuters denken dat een gezin bestaat uit een mama, een papa en kinderen. Ze zijn er zich vaak niet van bewust dat er ook kinderen zijn die twee mama’s of twee papa’s hebben. Hoog tijd dus om al in de kleuterklas hierbij kennis te maken. Doordat het holebi-ouderschap een onderdeel is van het thema diversiteit leren kleuters begrijpen dat we respect moeten tonen voor ieder zijn verschillen.

    4.3 Moederdag en Vaderdag

    Ook de typische kleuterklasthema’s rond Moeder –en Vaderdag kunnen  een nieuwe touch krijgen wanneer we ook oog hebben voor gezinnen die geen Moederdag of Vaderdag vieren aangezien er twee mama’s of twee papa’s zijn.
    Wanneer er een kleuter in de klas is met holebi-ouders zou ik hierbij uitvoerig stilstaan, wanneer er geen kleuter is met holebi-ouders zou ik dit eventueel op een kort moment aanbieden bijvoorbeeld aan de hand van een prentenboek.


    Het aanbieden van het onderwerp rond holebi-ouderschap zou ik rond de leeftijd van 5 jaar aanbieden en dus het liefst in de 3de kleuterklas. Maar wanneer er bijvoorbeeld een kleuter bij jou in de 2de kleuterklas zit met twee mama’s of twee papa’s zou ik dit ook al op die leeftijd durven te bespreken. De leeftijd van de 1ste kleuterklas lijkt me wel nog te jong om dit thema te bespreken aangezien zij hiermee nog niet echt bezig zijn. Deze peuters hebben meer de nood aan abstracte thema’s.

    5. Algemeen besluit

    Zoals u ziet bestaan er allerlei methodes, wijzen en manieren om het delicaat onderwerp rond holebi-ouderschap bespreekbaar te maken in de kleuterklas. Naast bestaande uitgewerkte programma's voor de lagere school die mits enige selectie en aanpassing kunnen toegepast worden in de kleuterklas, zijn er ook prentenboeken geschreven voor de kleuterleeftijd die al eerder stilstonden bij dit thema. Ook levende bronnen zoals kleuterjuffen kunnen nieuwe ideeën en inzichten aanbieden om het thema op een nog andere manier aan te bieden in de kleuterklas. Door de generaties heen zullen er steeds nieuwe inzichten, ideeën en opvattingen omtrent dit thema in de kleuterklas gevormd kunnen worden. Ook doordat het thema in de toekomst als maar meer aanvaard zal worden. We kunnen dus besluiten dat het antwoord op de leervraag veelvoudig is en nooit helemaal compleet zal zijn. 

    15-08-2014, 14:00 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er was eens... een regenboog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tekening van de educatieve map 'Er was eens ... een regenboog'

    15-08-2014, 10:08 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Bronnen raadplegen
    4. Bronnen raadplegen

    Wanneer ik bronnen raadpleeg, ga ik eerst eens een kijkje nemen op allerlei zoekmachines. Zo kies ik er telkens voor om te starten met Google Scholar omdat deze zoekmachine veel wetenschappelijke bronnen bevat. Daarna surf ik naar Limo om ook daar beroep te doen op mogelijke wetenschappelijke geschreven bronnen.  Hierbij maak ik ook telkens gebruik van Booleaanse operatoren zoals AND, NOT, OR maar dan ook vertaald naar het Nederlands aangezien ik voor het grootste deel Nederlandstalige zoektermen gebruik. De site van het magazine Klasse passeerde ook de revue aangezien deze bron een goudmijn is voor de leerkracht. Verder ging ik ook eens een kijkje nemen in de bib, maar hier vond ik geen bronnen die mij geschikt leken. Bij leervraag 2 maakte ik ook gebruik van de zoekmachine Google aangezien het moeilijk was om voldoende informatie te vinden in wetenschappelijke bronnen. Tot slot koos ik ervoor om naast literaire bronnen bij leervraag 1 ook gebruik te maken van levende bronnen bij leervraag 2. Deze levende beroepsmatige bronnen zijn beide jonge kleuterjuffen en vertellen mij iets meer over het aanbod van het thema holebi-ouderschap in de kleuterklas. 


    Leervraag 1: "Hoe staan het christendom en de islam tegenover holebi-ouderschap?"
    * Zoektermen en zoekmachines

          ° Google Scholar: "islam" EN "homoseksualiteit", "islam EN "holebiseksualiteit", "christendom" EN "homeseksualiteit"
             "christendom" EN "holebiseksualiteit", "islam" EN "holebi", "christendom" EN "holebi", "islam" EN "homohuwelijk", 
             "christendom" EN "homohuwelijk", "islam" EN "holebi-ouderschap", "christendom" EN "holebiouderschap", "islam" AND 
             "gay parenting", "christianity" AND "gay parenting", "islam" AND "same-sex parents", "christianity" AND 
             "same sex parents" 

          ° Limo"islam" EN "homoseksualiteit", "islam EN "holebiseksualiteit", "christendom" EN "homeseksualiteit"
             "christendom" EN "holebiseksualiteit", "islam" EN "holebi", "christendom" EN "holebi", "islam" EN "homohuwelijk", 
             "christendom" EN "homohuwelijk", "islam" EN "holebi-ouderschap", "christendom" EN "holebi-ouderschap","islam" AND 
             "gay parenting", "christianity" AND "gay parenting", "islam" AND "same-sex parents", "christianity" AND 
             "same sex parents" 

          ° Klasse: "holebi"

    * Bibliotheek van Tongeren: een kijkje gaan nemen maar niet gevonden wat ik zocht. 


    Leervraag 2:  "Hoe wordt het thema holebi-ouderschap aanbod gebracht in de kleuterklas? 
    * Zoektermen en zoekmachines
     
          ° Google: aanbod kleuterklas EN holebi, lespakket EN holebi, kleuterklas EN holebi, lagere school EN holebi, aanbod lagere
             school EN holebi 

          ° Google Scholar: "kleuters" EN "holebi", "kleuterklas" EN "holebi", "kleuters" EN "gender", "kleuters" EN 
             "genderverschillen", "kleuters" EN "holebi-ouderschap", "kleuterklas" EN "gender", "kleuterklas" EN "genderverschillen",
             "preschool" AND "same-sex parenting", "kindergarten" AND "same-sex parenting", "preschool" AND "same-sex parents",
             "kindergarten" AND "same-sex parents", "toddlers" AND lesbigay", "toddlers" AND "same-sex parents", "preschool" AND
             "lesbigay", "kindergarten" AND "lesbigay" 
     

          ° Limo: "kleuters" EN "holebi", "kleuterklas" EN "holebi", "kleuters" EN "gender", "kleuters" EN 
             "genderverschillen", "kleuters" EN "holebi-ouderschap", "kleuterklas" EN "gender", "kleuterklas" EN "genderverschillen",
             "preschool" AND "same-sex parenting", "kindergarten" AND "same-sex parenting", "preschool" AND "same-sex parents",
             "kindergarten" AND "same-sex parents", "toddlers" AND lesbigay", "toddlers" AND "same-sex parents", "preschool" AND
             "lesbigay", "kindergarten" AND "lesbigay" 

          ° Klasse: "holebi"

    * Contacteren van levende bronnen op beroepsmatig en ervaringsdeskundig vlak
          ° Kleuterjuf Lotte 
          ° Kleuterjuf Katrien

    * Bibliotheek van Tongeren: een kijkje gaan nemen maar niet gevonden wat ik zocht. 

    10-08-2014, 09:48 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: Twee leervragen JUIST
    3. Twee leervragen

    De leervragen die ik eerst geformuleerd had, waren toch niet zo goed als ik gehoopt had nadat ik de feedback te horen had gekregen. Hierdoor ging ik opnieuw opzoek en ging ik dieper graven naar mijn eigen wensen en interesses. Ik stelde me de vraag: 'Wat wil ik te weten komen in verband met de gekozen thematiek?' 
    Dit leverde mij twee uiteenlopende maar toch samenhangende vragen op. 

    Leervraag 1: "Hoe staan het christendom en de islam tegenover het holebi-ouderschap?"
    --> Deze vraag formuleerde ik omdat ik al gemerkt had binnen mijn stages dat een gemiddeld kleuterklasje enorm multicultureel is. We leven ook in een multiculturele samenleving waardoor zelfs katholieke scholen te maken krijgen met andere geloofsovertuigingen. Daarom had ik mij graag wat meer verdiept in de holebi-ouderschapsthematiek binnen verschillende geloofsovertuigingen. Ik koos voor het christendom en de islam omdat deze geloofsovertuigingen al het vaakst ben tegengekomen in de kleuterklas.

     

    Leervraag 2: "Hoe wordt het thema holebi-ouderschap aanbod gebracht in de kleuterklas?" 
     --> Deze vraag formuleerde ik omdat het heel belangrijk vind als toekomstig leerkracht om van alle markten thuis te zijn. Het gebeurt niet elke dag dat je een kindje in de klas hebt met twee mama's of twee papa's. Waardoor het gevaar bestaat dat wanneer je te maken krijgt met zo'n kind je moeilijkheden ondervindt om dit thema aan te snijden in de klas. Ik vraag me dan ook af of deze kinderen zich uitgestoten voelen, met vragen zitten of net heel fier zijn dat ze twee mama's of twee papa's hebben. Daarom wil ik graag kennismaken met mogelijke manieren om deze thematiek aan te bieden in de kleuterklas. Ook wanneer ik geen kindje in de klas heb waarvan de ouders holebi's zijn, zou ik dit thema aanbod durven laten komen in de kleuterklas. 




    Deze vragen lijken op zich heel uiteenlopend maar zijn toch samenhangend omdat een kleuterklas vandaag de dag enorm multicultureel is. Ik wil dus langs de ene kant meer te weten komen over de religies christendom en islam zodat ik het geloof van de kinderen beter kan begrijpen. Maar langs de andere kant wil ik ook kennis maken met mogelijke manieren om de thematiek van holebi-ouderschap in de toekomst aan te snijden in de kleuterklas. Geloof en achtergrond komen hier dus uitvoerig aanbod. 
    Fictief voorbeeld: In mijn kleuterklasje zit Achmed, een moslimjongetje dat enkele maanden geadopteerd is door twee vaders. Achmed komt uit een islamitische omgeving en de adoptieouders hebben ervoor gekozen om zijn geloof te respecteren. 
     


    P.S. Mijn twee leervragen stammen niet af uit mijn startartikel. Het startartikel sprak mij aan doordat de thematiek kinderen met ouders van hetzelfde geslacht behandeld werd. Het deelthema omtrent schoolprestaties begaf zich niet op het terrein van peuters en kleuters. Hierdoor wou ik het deelthema niet verder bespreken omdat dit project mij net de kans gaf om leervragen te onderzoeken met het oog op de toekomst. Aangezien ik kleuteronderwijs studeer, wou ik mij meer op dit terrein gaan toespitsen. 

    08-08-2014, 00:00 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: Twee leervragen FOUT
    3. Twee leervragen




    DE VRAGEN HIERONDER VRAGEN WERDEN IN APRIL OPGESTELD MAAR DAARNA AFGEVOERD!:


    Met betrekking tot de kinderen:

    ·      Hoe voelt u zich erbij dat u twee mama's/twee papa's heeft als ouders?     

        MOGELIJKE DEELVRAGEN:

    o   Heeft u ooit nadelen ondervonden? Zo ja, welke?

    o   Ervaart u naast nadelen ook voordelen? Zo ja, welke?

    o   Welke verschillen hanteren uw ouders qua opvoedingsstijl ten opzichte van een kind met hetero-ouders?

    §  Wie is de strengste?

    §  Mag je van de ene ouder meer als de ander?

    o   Bent u in het verleden gepest geweest door andere kinderen?

    o   Heeft  u vrienden die zich ook in deze situatie bevinden?

    o   Wat vindt u het leukste aan uw holebi-ouders?

    o   Zou u ooit willen ruilen met kinderen van hetero-ouders? Zo ja, waarom wel of waarom niet?

    o   Herinnert u zich nog iets van uw kleuterperiode? Hebben uw ouders op een bepaalde manier proberen duidelijk te maken dat u twee papa’s heeft terwijl de andere kinderen van uw klasje een mama en papa hebben?

    o   Heeft uw kleuterjuf over uw situatie gebabbeld in de  kleuterklas? 



    Met betrekking tot de ouders: 

    ·    Hoe voelt u zich als holebi-ouder van een dochter/zoon?

            MOGELIJKE DEELVRAGEN:

    o   Heeft u ooit  nadelen ondervonden? Zo ja, welke?

    o   Ervaart u naast nadelen ook voordelen? Zo ja, welke?

    o   Welke verschillen hanteert u qua opvoedingsstijl ten opzichte van hetero-ouders?

    §  Wie van jullie is de strengste?

    §  Is de ene toegeeflijker dan de andere?

    §  Durft u uw kind ook eens te verwennen?

    o   Heeft u in het verleden negatieve reacties gekregen over uw ouderschap?

    o   Heeft u vrienden die zich in dezelfde situatie bevinden?

    o   Wanneer heeft u ervoor gekozen om ouder te worden?

    o   Heeft u moeilijkheden ondervonden om uw kinderwens in vervulling te laten gaan? 

    o   Heeft u ooit hulpmiddelen gebruikt zoals bijvoorbeeld een prentenboek om uw zoon/dochter duidelijk te maken dat hij/zij twee mama’s/papa’s heeft?

    o   Voelt u zich ooit een buitenstaander?

    o   Ikzelf studeer voor kleuterjuf, zou u het zien zitten als de kleuterjuf van uw zoon/dochter vraagt om uitleg te komen geven in de kleuterklas?  




    Doordat de leervragen op zichzelf ruim kunnen geïnterpreteerd worden, heb ik er bewust voor gekozen om concrete deelvragen te formuleren (zie hierboven). 

    De bedoeling was om zowel in het kamp van de ouders als in het kamp van de kinderen te gaan luisteren. Ik vind het belangrijk om te peilen naar hun gemoedstoestand en de gevoelens die hierbij gepaard gaan zeker omdat er nog veel te vaak negatief gekeken wordt naar holebi-ouders. 

    Onderwijsgerelateerd kan ik zeggen dat ik het als toekomstig leerkracht belangrijk vind om te peilen naar de gemoedstoestand en de gevoelens van zowel ouders als kinderen. Indien er negatieve gevoelens gepaard gaan, tracht ik in de toekomst naar manieren te zoeken om hen op een optimale manier te steunen en antwoorden te bieden. 
    Als kleuterjuf heb ik er ook voor gezorgd om in mijn deelvragen te peilen naar de kleuterperiode en naar de kleuterklas. Ik ga het bewust niet enkel hebben over kleuters of de kleuterklas omdat deze doelgroep te eng genomen is en omdat men als toekomstige leerkracht voor alle leeftijden moet openstaan. 

    14-04-2014, 00:00 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: Eigen voorlopig standpunt

    2. Eigen voorlopig standpunt:

     

    Pro holebi-koppels?

    Mijn standpunt op dit moment is dat ik volledig pro holebi-koppels ben. Ik vind het dan ook ontzettend jammer dat er mensen heel afkeurend reageren op holebi-echtparen. Mijn mening is dat je hiervoor niet kiest, je kiest toch nooit op wie je verliefd wordt?! Verliefd worden gebeurt vaak wanneer je het niet ziet aankomen, soms ook op een persoon waarvan je nooit dacht dat je ervoor zou vallen. Zoals ik, als vrouw verliefd ben geworden op een man, worden holebi's verliefd op iemand van hetzelfde geslacht. Daar is toch niks mis mee! Ik vind het belangrijk dat ieder mens gelukkig in het leven staat en een partner kan hierin een hele grote rol spelen. De steun die je krijgt van je partner als het even tegenzit, de lieve woordjes, de liefde, het maakt allemaal deel uit van iemand zijn leven. Of je nu door het leven  gaat met iemand van hetzelfde geslacht of met iemand van het ander geslacht, dat maakt voor mij niks uit, als die personen in kwestie maar gelukkig zijn met elkaar. Ik vind het daarom ook zeer erg dat homo's en lesbiennes niet onopgemerkt over straat kunnen lopen. Ze krijgen vaak negatieve blikken toegeworpen en dat lijkt mij heel moeilijk om te dragen. Niet enkele negatieve blikken gaan hierbij gepaard ook soms kwetsende woorden, geweld en bedreigingen (dit bewijst het filmpje van Volt in bijlage) en dat is voor mij al helemaal uit den boze. Dit lijkt mij ook zeer moeilijk voor personen die nog niet 'uit de kast gekomen zijn', hierdoor kruipen ze terug in hun schulp en hebben ze minder de neiging om het te vertellen.

     

    Holebi-ouders en hun kinderwens?

    Holebi-echtparen zijn net zoals hetero-echtparen allebei koppels die wel eens een kinderwens koesteren. Het feit dat je holebi-koppels het ouderschap wil ontzeggen of hier ook gewoon maar aan denkt, vind ik een zeer spijtige zaak. Het is niet omdat het er bij hun niet natuurlijk en gemakkelijk aan kan toe gaan,  dat zij geen recht hebben op ouderschap. Deze mensen zijn soms nog betere ouders dan hetero-ouders. Het feit dat je holebi bent, zegt niks over hoe goed je als ouder zal zijn. En de kwestie van iedereen heeft een mama en een papa nodig? Dat is de meest voorkomende situatie, de meest gekende situatie ook, maar dat is natuurlijk geen 'moet'situatie. Mensen kennen vaak enkel deze situatie en zijn zo ook opgegroeid. Ik kan wel begrijpen dat oudere mensen het hiermee moeilijk hebben, zeker omdat dat in hun kinder -en jongerenperiode volledig uit den boze was. Maar voor mij is het belangrijk dat een kind twee ouders heeft. Of dit nu een mama en een papa is of een mama en een mama of een papa en een papa is, dat maakt mij niks uit. Liever twee ouders waar je op kan bouwen dan maar één ouder.

    Neen ik vind dus dat je holebi-echtparen hun kinderwens en ouderschap niet mag afnemen of ontzeggen. Ik vind dat ze al genoeg 'gestraft' worden doordat er vaak een langere adoptieprocedure of andere procedures aan vast hangen dan bij hetero-ouders. Holebi-ouders moeten zeker niet onder doen voor hetero-ouders!

     

     

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=lHANaTB8-eg   

    13-04-2014, 13:59 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: Voorstelling startartikel en motivering keuze

    1. Voorstelling wetenschappelijk startartikel over de thematiek "kinderen van ouders met hetzelfde geslacht": 

    Nontraditional families and childhood progress through school van Michael J. Rosenfield,

      - link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3000058/

      - Korte samenvatting artikel:

    Uit onderzoek van Rosenfield blijkt dat kinderen van holebi-ouders het vrijwel even goed doen op school als kinderen die opgevoed worden door hetero-ouders. We moeten wel in het achterhoofd houden dat koppels van hetzelfde geslacht een moeilijk te berekenen bevolking is in Amerika vanwege hun geringe aantal en geografische spreiding. Toch is deze steekproef voldoende groot en kunnen de gegevens als representatief beschouwd worden.
    De resultaten bevestigen dat kinderen van holebi-koppels geen inherente ontwikkelingsachterstand hebben. Heteroseksuele partners zijn het type gezin waarvan kinderen het laagste procent van zittenblijvers hebben, namelijk 7 % bleef een jaar op school zitten. Terwijl dit percentage op 9% ligt als we het hebben over kinderen van holebi-ouders. Het voordeel van heteroseksuele echtparen is vooral te wijten aan de hogere sociaal-economische status. “Het inkomen en de opleiding van de ouders zijn de grootste indicatoren voor het succes van een kind. De structuur van de familie is van veel minder belang", aldus Rosenfeld. Het is wel zo dat kinderen uit weeshuizen of opvanghuizen minder kans hebben op een normale vooruitgang dan kinderen van alle soorten families (inclusief holebi-ouders).


    Motivering keuze

    Ik koos dit artikel in eerste instantie omdat het mij enorm aansprak. Als leerkracht in wording vond ik het een leuk artikel omdat het gaat over de vooruitgang op schoolvlak van kinderen uit verschillende situaties. Deze situaties zijn kinderen met hetero-ouders, met holebi-ouders of weeskinderen. Hieromtrent werd een vergelijking gemaakt. Ook werd in dit artikel ruimte gelaten om 'same-sex parenting' oftewel holebi-ouders onder woorden te brengen.

    Ten tweede vond ik dit artikel uitermate geschikt om te gebruiken omdat het zowel religie gerelateerd is als onderwijs gerelateerd. Het is religie gerelateerd omdat er veel religies (christendom, jodendom en islam) zijn waar holebi's vaak niet aanvaard worden en dit een hekelpunt is voor velen. (Toch moet je ook altijd in het achterhoofd houden dat elke religie wel enkele pro's en contra's heeft.) Maar het artikel is ook onderwijs gerelateerd omdat het gaat over de schoolse vooruitgang van kinderen met hetero-ouders, holebi-ouders en kinderen uit weeshuizen.

     

    --> Zo koos ik dus voor de thematiek 'kinderen van ouders met hetzelfde geslacht' omdat het gaat over een onderwerp dat in vele geloofsovertuigingen zowel in positieve als in negatieve zin ter sprake komt en omdat het mij als leerkracht in spe kan helpen om eventuele kinderen van holebi-ouders in de toekomst te helpen en dit onderwerp goed aan te pakken in de kleuterklas.


    12-04-2014, 20:41 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 beroemde holebi-ouders

    10 beroemde holebi-ouders

    Holebi's zijn overal, ook in de showbizz, velen zijn uit de kast anderen zitten er nog angstvallig in. En net zoals hetero celebrities startten ook sommige holebi sterren een gezinnetje. Holebi.info presenteert een top tien van de meest bekende homo en lesbische celebritie ouders.




    De Britse zanger Elton john kwam uit de kast in 1988, daarvoor was hij getrouwd met een vrouw. Sinds 1993 is hij samen met David Furnisch en sinds kerstdag 2010 zijn ze de trotse vaders van een zoon: Zachary.



    De Amerikaanse actrice Wanda Sykes kwam uit de kast in 2008. In dat zelfde jaar trouwde ze met haar vriendin Alex. Samen hebben ze twee kinderen, de tweeling Olivia Lou en Lucas Claude, geboren in 2009 met als biologische moeder Alex.



    De Amerikaanse acteur en zanger Clay Aiken kwam in 2008 uit de kast. In dat zelfde jaar werd hij vader van een zoon, Parker geboren uit een draagmoeder uit de vriendenkring van zijn vriend Jaymes Foster.



    De Nederlandse sportjournaliste Barbara Barend en Alette Bastiaansen trouwden in 2010. Hun zoontje Seb werd geboren in januari 2011. Barend is de biologische moeder.



    De Amerikaanse acteur en voormalig kindsterretje Neil Patrick Harris kwam in 2006 uit de kast. Sinds 2007 samen en sinds 2011 getrouwd met David Burtka. Samen hebben ze een tweeling Harper en Gideon, geboren in 2010 via een draagmoeder.



    De Amerikaanse actrice Cynthia Nixon kwam uit de kast in 2007. Is sinds 2004 samen met Christine Marinoni waarmee ze trouwde in mei 2012. Hun zoontje Max Ellington werd geboren in februari 2010. Marinoni is de biologische moeder. Nixon heeft uit een vorig huwelijk met een man nog twee kinderen.



    De Belgische basketbalspeelster Ann Wauters kwam in 2005 uit de kast. In 2007 trouwde ze met haar vriendin Lot Wielfaert. In 2011 werden hun twee kinderen geboren. Eerst beviel An van zoontje Vince en enkele weken later beviel Lot van dochtertje Lou.



    De Puerto Ricaanse zanger Ricky Martin kwam in 2010 uit de kast als homo. Naar eigen zeggen omdat hij later eerlijk wilde zijn tegen zijn zoontjes. Martin werd in 2008 vader van de tweeling jongens Matteo en Valentino en voed hen samen op met partner Carlos González Abella waarmee hij trouwde in januari 2012.



    De Amerikaanse actrice Jodie foster kwam in 2007 uit de kast. Verliet in 2008 na 14 jaar haar vriendin Cydney Bernard. Sinds 2008 is ze samen met schrijfster Cynthia Mort. Foster heeft twee zonen, Charlie geboren in 1998 en Kit geboren in 2001.



    De Amerikaanse acteur Matthew Bomer kwam in 2012 uit de kast. Samen met zijn vriend Simon Halls heeft hij drie zoontjes. Kit geboren in 2005 en de tweeling Walker en Henry geboren in 2006. Het is niet bekend of de kinderen werden geboren bij een draagmoeder of dat de kinderen afkomstig zijn uit vorige hetero huwelijken van beide mannen.



    De Amerikaanse acteur, auteur, journalist Dan Savage kwam al uit de kast op de leeftijd van 14 jaar. In 2005 gehuwd met Terry Miller. Hun zoontje DJ werd geadopteerd kort na de geboorte van een jonge dakloze moeder. Savage en Miller richtten in 2010 het Its Get Better Project op naar aanleiding van de zelfmoord van een homotiener. Het project probeert te voorkomen dat holebi-jongeren zelfmoord plegen.



    De Amerikaans - Canadese zanger Rufus Wainwright kwam uit de kast in 1999. Samen met zijn partner Jorn Weisbrodt werd hij in februari 2011 vader van een dochter Viva Katherine, de draagmoeder is Lorca Cohen, de dochter van folkzanger Leonard Cohen. (geen foto van de baby beschikbaar).

    Bron: holebi.info

    12-04-2014, 20:31 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    27-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/rzlmirteph

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    27-02-2014, 15:30 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/02-02/03 2014

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs