Ik ben Mirte Philtjens, tweedejaarsstudent kleuteronderwijs
aan de KHLeuven. Voor het vak Religie, Zingeving en Levensbeschouwing werd ons
gevraagd om een lezersbrief aan Klasse te schrijven over een religieus en
levensbeschouwelijk onderwerp dat ons bezighoudt en waarover we meer zouden
willen te weten komen.
Het onderwerp dat
ik koos was kinderen met ouders van hetzelfde geslacht. Het onderwerp omtrent
holebi-ouderschap spreekt mij aan omdat het actueel is en omdat er de laatste
tijd al meer appreciatie en respect voor ontstaan is. Ik koos ervoor om het
holebithema te onderzoeken door eens te kijken vanuit een islamitische en
katholieke bril. Maar ook door te kijken hoe het thema op een correcte en
kindvriendelijke manier kan worden toegepast in de kleuterklas. Zo kon ik een
evenwicht vinden tussen het religieuze en het beroepsmatige. Hieronder zal u
kunnen kennismaken met mijn deelonderwerpen, het onderzoek daaromtrent en de
eigen inzichten van mezelf.
*Een kleuterklas is vandaag de dag enorm kleurrijk met
allerlei culturen en religies. Als leerkracht in het katholiek onderwijs of
elders vind ik dat je altijd moet openstaan voor andere geloofsovertuigingen.
Het openstaan voor andere culturen houdt voor mij ook in dat je allerlei kennis
moet vergaren omtrent deze andere religies. Daarom besloot ik om mijn onderwerp
door het oog van andere religies te gaan bekijken. Ik koos voor het christendom
en de islam omdat ik tijdens stages gemerkt heb dat deze de meest voorkomende
zijn in de kleuterklas.
Uit mijn kleinschalig bronnenonderzoek is gebleken dat zowel
de islam als het christendom in hun heilig boek homoseksualiteit veroordelen.
Maar het is nog altijd aan de gelovige zelf om te beslissen of hij/zij voor zijn/haar
geaardheid zal uitkomen of niet. Naast het negativisme in de Bijbel en de Koran
duiken er steeds meer positieve reacties op in de media en uit andere kringen.
Paus Franciscus gaf zelfs aan kinderen van holebi-koppels toegang te verlenen
tot kerkelijke activiteiten.
*Naast holebi-ouderschap door een islamitische en
katholieke bril wou ik ook stilstaan met het aanbod in de kleuterklas
hieromtrent. Het holebithema lijkt in eerste instantie een niet al te
gemakkelijke thema om in de kleuterklas aan te bieden. Het thema is voor velen taboe
en vrij delicaat. Als leerkracht zit je daarom ook met tal van vragen. Hoe
behandel ik het kind met holebi-ouders? Hoe breng ik het thema aan bod? Heb ik
als hetero wel voldoende achtergrond kennis om het thema te behandelen? Lokt
het thema misschien negatieve reacties uit bij ouders? Wat doe je als kinderen
plots hevige reacties vertonen?
Een concreet antwoord op al deze vragen bestaat er niet, maar het
bronnenonderzoek geeft u als leerkracht suggesties, ideeën en tips om dit thema
gangbaar te maken in de kleuterklas.
Uit mijn kleinschalig bronnenonderzoek is gebleken dat er allerlei methodes, wijzen en ideeën bestaan
omtrent het holebithema in de kleuterklas. Van educatieve mappen tot
prentenboeken en van holebi-ouders in de klas tot het doortrekken naar genderdiversiteit.
Na mijn bronnenonderzoek sta ik nog altijd enorm positief
tegenover holebi-ouderschap. Sterker nog, mijn appreciatie en respect hiervoor zijn
alleen nog maar groter geworden. Door kennis gemaakt te hebben met andere
religies, heb ik geleerd om ook appreciatie te tonen voor mensen die enkel
heteroseksistisch ingesteld zijn. De verschillende methodieken en wijzen om het
aan te bieden in de kleuterklas hebben mij warm gemaakt om dit thema in de
toekomst bespreekbaar te maken in mijn kleuterklas.
Via deze lezersbrief hoop ik andere leerkrachten
voldoende kennis te geven om holebi-ouders, ouders, allochtone ouders,
allochtone kinderen en kinderen van holebi-ouders op een juiste manier te
benaderen en wil ik andere leerkrachten warm maken om het holebithema toe te
passen in de kleuterklas. Ideetjes genoeg zou ik zeggen.
Politieke partijen over het levensbeschouwelijk onderwijs
Politieke partijen over de toekomst van het levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen.
Uit een bron van de KULeuven heb ik geprobeerd een beeld te schetsen over het standpunt van de politieke partijen wat betreft het levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen.
* Groen!: Een school moet aandacht besteden aan ontmoeting en dialoog . Kinderen en jongeren zijn nog volop op zoek naar hun identiteit. Deze zoektocht verloopt soms volgens levensbeschouwelijke paden. Groen! geeft aan dat het aanbieden van levensbeschouwelijke vakken bevorderlijk zou zijn voor hun zoektocht. Dit betekent echter niet dat kinderen en jongeren verplicht zijn om een levensbeschouwelijk vak te kiezen op school.
* Belgische Alliantie: Hier wordt de identiteit van zoekende jongeren en kinderen benadrukt. Een school moet niet enkel focussen op 'wat moet ik hebben' maar des te meer op 'wie kan ik zijn'. De Belgische Alliantie vindt levensbeschouwelijk onderwijs van groot belang binnen onze maatschappij zeker door de vele verleidingen waarmee jongeren vandaag de dag in contact komen.
* Open VLD: Levensbeschouwelijk onderwijs is volgens Open VLD een wezenlijk onderdeel in ons onderwijssysteem. Maar dit onderdeel dient telkens weer rekening te houden met actuele evoluties binnen onze maatschappij en moet voor elke generatie jongeren aantrekkelijk maar vooral betekenisvol blijven.
* sp.a: Sp.a pleit ervoor dat iedere individu in onze samenleving een idee moet hebben van de oorsprong en de levensbeschouwing van vrijzinnigheid. Er is ook een duidelijke nood aan kennis over de levensbeschouwingen en culturen die binnen onze samenleving aanwezig zijn. Ze vinden het daarom ook belangrijk dat een leerkracht dezen in een vergelijkend vorm kan aanbieden. De keuze in welke levensbeschouwing een kind wordt opgevoed ligt volgens sp.a nog volledig bij de ouders. Deze politieke partij zou graag willen dat de inhoud van het levensbeschouwelijk vak bepaald wordt via een gemeenschappelijk sokkel.
* CD&V: Levensbeschouwelijk onderricht is volgens CD&V van uiterst belang als het gaat over de vorming van jonge adolescenten. Een school moet steun en begeleiding bieden wat betreft de levens -en zinvragen waar jongeren mee zitten.
Maar levensbeschouwelijk onderrichten is volgens CD&V niet geheel neutraal aangezien een school ingebed ligt in een bepaalde omgeving en kinderen ook een bepaalde achtergrond hebben.
CD&V biedt ook vier pedagogische kapstokken aan:
- verbinden
- verzorgen
- versterken
- vooruitzien
* Vlaams Belang: Vlaams Belang pleit voor een status quo. Wanneer een school zou willen afwijken van de bestaande regeling dan moet dit gebeuren via het grondwettelijk kader en in overeenstemming met andere betrokken levensbeschouwelijke partijen.
* N-VA: N-VA wil het huidig systeem behouden aangezien ze geen voorstander zijn om het systeem te wijzigen.
* LDD: LDD pleit voor een hervorming van de scholengemeenschap waarbij elke school vrij is in het kiezen of zij levensbeschouwelijke en/of religieuze vakken wil aanbieden. Ook welke en op welke manier zij vakken willen aanbieden zou elke school vrij mogen kiezen.
Via verschillende filmpjes en artikels ging ik op zoek naar het geloof van Barack Obama. Uit deze bronnen heb ik vooral onthouden dat Obama bewust gekozen heeft voor het christendom. 'I became christian by choice' zoals hij het zo mooi omschrijft. Hierbij geeft hij aan dat zijn moeder hem niet in de kerk opgevoed heeft, maar dat hij pas op latere leeftijd achter zijn geloof gekomen is. Doorheen zijn toespraken omtrent religie is mij ook opgevallen hoe diep gelovig Barack is. Obama is een man die wanneer hij 's ochtends opstaat en 's avonds gaat slapen bidt tot God waarbij hij Hem om steun en vergiffenis vraagt. De waarden die Obama beklemtoond in zijn christelijk profiel zijn: gelijkheid, vergevingsgezindheid en naastenliefde. Opmerkelijk is dat men vaak geprobeerd heeft de Amerikaanse bevolking wijs te maken dat Obama moslim was. Dit deden ze in de hoop het verkiezingsresultaat negatief te houden. Maar zoals u hierboven al kon lezen, komt Barack Obama openlijk uit voor zijn christelijk geloof. Het feit dat het moslim zou zijn, heeft hij dan ook meerdere keren weerlegd. Om af te sluiten geef ik u nog graag mee dat Obama in 2009 de Nobelprijs voor de Vrede gekregen heeft.
çavaria. (sd). Opgehaald van çavaria.be:
http://cavaria.be/aanbod/vorming-kleuter-3-holebis-ook-een-onderwerp-voor-de-kleuterklas
çavaria. (2013). Opgehaald van
çavaria.be:
https://www.cavaria.be/mediatheek/educatieve-map-er-was-eens-een-regenboog
çavaria. (2013). Er was eens... een
regenboog. Gent: Y. Aerts.
De Laet, S. (2014). Opgehaald van
Kuleuvenblogt.be:
http://kuleuvenblogt.be/2014/04/16/regenboogschool-het-welbevinden-van-vlaamse-holebi-jongeren-en-het-belang-van-onderwijs/
DE REDACTIE. (2012). Opgehaald van
deredactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.1480237
DE REDACTIE. (2013). Opgehaald van
deredactie.be: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1689761
Hetrozehuis. (sd). Opgehaald van
hetrozehuis.be: http://www.hetrozehuis.be/node/283
Holebiinfo. (2011). Opgehaald van
holebi.info:
http://www.holebi.info/phpnews/gidsnews.php?action=fullnews&id=8728
Holebiinfo. (2012). Opgehaald van
holebi.info:
http://www.holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=10177
Holebiinfo. (2014). Opgehaald van
holebi.info:
http://holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=12603
Klasse leraren. (2013). Opgehaald van
klasse:
http://www.klasse.be/leraren/31089/molenbeekse-school-doorbreekt-taboe-rond-holebis/
* Boeken en artikels
Kool, L., & Jansz, I. (2011). Islam
een godsdienst of niet.Anonymus Authors Association.
Nahas, O. (2001). Islam en homoseksualiteit.
Amsterdam/Utrecht: Bulaaq/Yoesuf.
Roosen, C. J., Savenije, A., Kolman, A.,
& Beunderman, R. (2004). Adolescenten en de liefde. Assen: Koninklijke
Van Gorcum BV.
van Hoewelingen, A. (2002). Islamitische
coming out. Psychopraxis , 152-154.
L1: Hoe
staan het christendom en de islam tegenover het holebi-ouderschap?
1. Inleiding
Kinderen met ouders van hetzelfde geslacht worden vaak
geadopteerd uit vreemde landen. De kans bestaat erin dat de kinderen een andere
geloofsovertuiging met zich mee dragen. Als ouder is het dan zeer belangrijk dat
je openstaat voor deze religie en kennis hieromtrent opbouwt. Zo voelt het kind
zich beter thuis in een andere gemeenschap en toon je respect te hebben voor
zijn geloof. Als leerkracht is het belangrijk dat je ieder kind een
verwelkomend en warm gevoel geeft in de kleuterklas. Daarom is het belangrijk
dat ook een leerkracht diverse kennis opbouwt van verschillende religies.
De thematiek rond holebi-ouderschap spreekt mij enorm
aan. Via deze leervraag wil ik meer te weten komen over de pros en contras
hiervan binnen het christendom en de islam. Zo hoop ik ouders van kleuters en
de kleuters zelf in de toekomst juist te benaderen en laten zien dat ik respect
heb voor ieder zijn religie.
2. Bronnenonderzoek
Voor deze leervraag surfte ik hoofdzakelijk naar Google
Scholar en Limo. Deze sites bevatten menig literaire wetenschappelijke bronnen.
Ik vond het belangrijk dat de informatie die ik ging verwerven van
wetenschappelijke aard is zodat ik zeker weet dat ze betrouwbaar is. Naast de
wetenschappelijke bronnen, heb ik ook gebruik gemaakt van enkele artikels om
mijn antwoord te vervolledigen. Een letterlijk antwoord op de leervraag wat
betreft de islam heb ik echter niet kunnen formuleren, maar ik heb getracht om
een mogelijk beeld te scheppen over holebis binnen de islam. Als slot geef ik
u dan een mogelijk antwoord op de leervraag die ik uit de verworven informatie
geformuleerd heb. Een letterlijk antwoord op de leervraag wat betreft het
christendom heb ik gedeeltelijk, aan de hand van één bron kunnen formuleren. De
overige informatie binnen het christendom slaat terug op homoseksualiteit in
het algemeen. Dit alles kan u hieronder terugvinden.
2.1 Christendom
Het christendom is heel duidelijk als het gaat over
homoseksualiteit. De veroordelingen en opvattingen hieromtrent zijn terug te
vinden in de Bijbel. Homoseksualiteit wordt gezien als een zonde en zou het
gevolg zijn van het niet gehoorzamen aan God. Met als gevolg dat deze
homoseksuelen het koninkrijk van God nooit zullen mogen
binnentreden.
Naast deze algemene visie zijn er twee andere opvattingen
wat betreft homoseksualiteit binnen het christendom. Eerst vertelt de Bijbel
ons dat God de mensen niet geschapen heeft met homoseksuele verlangens. Hierbij
toont de Bijbel aan dat homoseksualiteit een eigen bewuste keuze is die je als
individu maakt. Als tweede en ook wel deels tegenstrijdig met het vorige geeft
de Bijbel aan dat iemand kan geboren worden met een grotere ontvankelijkheid
voor homoseksualiteit. De Bijbel laat wel duidelijk voelen dat
een individu die geboren is met een ontvankelijkheid tot homoseksueel gedrag
deze niet mag laten overheersen en hieraan moet kunnen weerstaan. Net zoals we
ook niet mogen toegeven aan geweld, moord, overspel of andere zondige daden.
Holebi zijn mag dan wel volgens de Bijbel een vreselijke
daad zijn, toch is het geen grotere zonde dan anderen. Homoseksualiteit staat
dus volgens het christendom op dezelfde hoogte als veel zwaardere daden zoals
moord en overspel.
Naast al dat negativisme in de Bijbel omtrent
homoseksualiteit heeft paus Franciscus het licht op groen gezet voor holebis. De
paus verkondigde in de zomer van 2013 al dat we holebis moeten integreren binnen onze maatschappij. De paus wil daarom
ook een totaal nieuwe koers varen wat betreft homoseksualiteit. Deze koers is
al een tijdje aan de gang. Zo gaf hij in maart 2014 aan dat holebi koppels
moeten erkend worden via het recht op wettelijk samenwonen. Hij gaf in
september 2013 duidelijk aan dat het niet de taak van de kerk is om te oordelen
over homoseksualiteit. Tot slot stuurde paus Franciscus in oktober 2013 een brief naar
een Toscaanse holebi gemeenschap waarin hij zijn zegen voor de groep uitsprak.
Naast deze positieve noot en vooruitgang moeten we wel nog in het achterhoofd houden dat de paus niet alles van de Bijbel weerlegt. Hij houdt de visie van de
kerk wat betreft homoseksuele daden nog steeds in stand . Deze visie van de Bijbel zegt dat homoseksuele daden als zonden worden aanschouwd.
De paus spreekt zich al veel positiever uit over holebi's dan wat de kerk aanvankelijk deed. Maar de keuze om jezelf bloot te durven geven, ligt nog altijd bij de gelovige zelf. Het duwtje in de rug van de paus zet gelovigen aan om uit de kast te komen omdat ze zich nu gewaardeerd voelen door de Rooms-Katholieke kerk. En er zijn ook nog altijd christenen die de Bijbel niet zo
letterlijk interpreteren en durven afstand te doen van de oplegde waarden uit de Bijbel. Zij durven
voluit te spreken en durven zich ook in het openbaar als lesbienne of homo te vertonen.
Maar wat betreft het holebi-ouderschap?
De Bijbel laat niet letterlijk weten wat het vindt van holebi-ouderschap maar
aangezien ze homos en lesbiennes als zondaars beschouwen, durf ik afleiden dat
ze niet staan te springen om kinderen van holebi koppels op te nemen in hun
geloof.
Tegenstrijdig met de Bijbel laat paus Franciscus wel verstaan dat we kinderen
van holebi koppels moeten opnemen in het christelijk geloof en hen moeten
toegang geven tot allerlei kerkelijke activiteiten. Zo laat hij weten dat
wanneer holebi koppels de kerk vragen om hun kind te laten dopen men daar aan
tegemoet moet komen.
2.2 Islam
Volgens Omar Nahas (2001) vindt de veroordeling van
homoseksualiteit zijn oorsprong terug in één verhaal uit de Koran namelijk de
verdrijving van het volk van Loet. Het volk werd gestraft voor zijn daden
omtrent homoseksueel gedrag. Maar men is helemaal niet zeker of het werkelijk
om homoseksueel gedrag gaat. Gaat het misschien over het feit dat het volk gedwongen
werd tot seksuele daden? Deze discussie is al vaker aan banden gelegd maar een
antwoord hierop is nog nooit gevonden.
Moeten mensen gestraft worden voor hun homoseksueel
gedrag? De Koran zegt hier het volgende over: Als mensen dingen doen die
niemand anders schaadt, maar door de Koran niet is toegestaan, dan is het aan Allah te oordelen en niet aan
de mens (Roosen et al, 2004). Dit geeft dus aan dat mensen elkaar niet moeten
veroordelen omwille van hun geaardheid. Dat is allemaal mooi in theorie
maar wat zegt de praktijk?
De autochtone homoseksuele adolescent krijgt te maken met allochtone jongeren die hun opvattingen willen opdringen
door bijvoorbeeld geweld toe te passen. Wat vaak niet geweten is door een
buitenstaander is dat de Koran erop wijst dat islamieten die leven binnen een
niet-islamitische cultuur de rechten binnen die andere cultuur horen te
respecteren. Dit wil aantonen dat het islamitische geloof het homogeweld en de
homohaat van allochtone jongeren binnen onze westerse cultuur helemaal niet
goed praat. En net zoals het voorgaande citaat geeft deze regel aan dat mensen
elkaar niet hoeven te veroordelen.
De allochtone homoseksuele adolescent wordt binnen zijn
eigen cultuur verstoten, krijgt te maken met een doodverklaring of wordt door
zijn eigen cultuur afgewezen. Literaire bronnen geven ook aan dat een positieve
homoseksuele identiteit creëren bijna onmogelijk is. Er wordt dan ook
verwacht dat islamitische holebis kiezen tussen hun geloof of hun geluk. Nahas
gaf in 2001 ook aan waartussen moslimjongeren vaak moeten kiezen:
- - afstand doen van geloof en geloofsgenoten
- - vluchten in religie en gevoelens
onderdrukken
- - herinterpretatie van de Koran
- - een dubbelleven leiden; het een doen en het
andere geloven.
Maar er is hoop. De laatste tijd vallen er wel wat
vooruitgangen op te merken. Zo worden er speciale avonden georganiseerd voor
allochtonen, zit de gespecialiseerde hulpverlening in de lift en durven auteurs en journalisten deze issue al
eens naar voren schuiven. Een nog grotere vooruitgang is dat discriminerende
imams nu voor de rechter kunnen gedaagd worden. Mooi om waar te nemen is dat er
vandaag de dag moslims zijn die hun holebipartnerschap durven te registreren en
zelfs trouwen met de familie erbij. Hoewel er veel vooruitgangen terug te
merken zijn, moeten we toch nog steeds in het achterhoofd houden dat de islamitische
cultuur sterk heteroseksistisch getint is.
Positieve reacties zijn altijd mooi om waar te nemen, maar veel hangt natuurlijk ook nog altijd af van de moslims
zelf. Zijn ze zo sterk verbonden aan hun geloof waardoor ze niet uit de kast
durven te komen? Of durven zij ook openstaan voor dingen die hun cultuur op het
eerste zicht niet toelaat? Naast de factor van het geloof spelen soms ook nog
andere factoren een rol omtrent de coming out. Zo worden islamitische holebis
vaak nog verstoten door hun familie wanneer ze zo moedig zijn geweest om uit de
kast te komen. Andere moslims horen deze verhalen en zijn daarom soms geneigd
om hun gevoelens te onderdrukken. Voor moslims blijven hun homoseksuele gevoelens enorm dubbel en het is aan hen om uit te maken wat ze het liefste willen.
Deze informatie handelt niet letterlijk over het
holebi-ouderschap. Maar uit voorgaande informatie durf ik afleiden dat de
islam niet staat te springen om kinderen van holebi-ouders te verwelkomen
aangezien hun cultuur heteroseksistisch getint is. Familie, vrienden en imams
durven homoseksuele islamieten verdringen en verstoten waardoor deze mensen hun
hoop op ouderschap misschien opgeven. Voor andere moslims is dit misschien een
aanmoediging om door te zetten en sporen ze indirect misschien ook andere holebi's aan. Wat de toekomst zal brengen omtrent holebi-ouderschap en islam weet men
nog niet, maar de positievere reacties omtrent homoseksuele geaardheid geeft
het ouderschap misschien een duwtje in de rug.
3. Algemeen besluit
Zowel het christendom als de islam veroordelen homoseksualiteit binnen hun heilig boek. Er zijn dan ook christenen en islamieten die homo's en lesbiennes veroordelen, niet uit de kast durven komen en eigen familie met homoseksuele geaardheid durven uitsluiten. Andere christenen en moslims durven hen te uiten als holebi, geven homoseksuele familieleden een kans en tonen respect voor andere holebi's. Wat de Bijbel of de Koran voorschrijft, wordt niet altijd door elke gelovige letterlijk geïnterpreteerd en gevolgd. Hierdoor ontstaan er vanuit allerlei kringen positievere reacties over homoseksualiteit binnen een bepaald geloof. Het thema wordt vaker naar voor geschoven, in een positiever daglicht geplaatst en de discussie is er om gevoerd te worden. De islam laat niet letterlijk verstaan holebi-ouderschap af te keuren, maar uit hun afkeurende geloofsovertuigingen die terugslaan op homoseksualiteit, durf ik afleiden dat ze holebi-ouderschap zeker niet toejuichen. Grote voorbeelden binnen het christendom zoals paus Franciscus zette het licht al op groen wat betreft holebi koppels en hun kinderen. Hopelijk blijven de positieve reacties in stijgende lijn gaan en groeit ook het positivisme bij de islam.
Als kleuterleerkracht in wording wou ik graag een
leervraag bedenken dat zijn antwoord terugvindt in het wel en wee van de
kleuterklas. Het thema holebi-ouderschap wordt door vele mensen nog vaak als een
delicaat en voorzichtig onderwerp beschouwd, daardoor is men ook geneigd om dit
thema niet bespreekbaar te maken met kleine kinderen. Mijn mening is echter dat
het thema wel bespreekbaar kan zijn in de kleuterklas aangezien de basis van
genderrollen vaak gelegd wordt in de kleuterklas. De stereotiepe beelden van
man en vrouw worden hier vaak doorgegeven en als kleuterjuf is het belangrijk
om deze beelden te doorbreken. Nu ben ik opzoek gegaan naar verschillende
manieren, methoden, wijzen om de thematiek rond holebi-ouderschap gangbaar te
maken voor de kleuters.
Het antwoord op deze leervraag is meerduidig. En zoals
verwacht bestaan er allerlei manieren om deze thematiek bespreekbaar te maken
in de klas. Hieronder ga ik u een beeld proberen geven van die verschillende
methodes. De methodes zijn geformuleerd aan de hand van de opgedane kennis via
literaire bronnen, levende bronnen, eigen kennis en eigen mening. Het antwoord
gaat dus een mix zijn van bestaande informatie en eigen mening.
Allereerst ben ik via verschillende zoektermen en
zoekmachines op zoek gegaan naar literaire bronnen. De trefwoorden holebi, kleuterklas,
aanbod kleuterklas en lagere school werden vaak gebruikt. Ik had op
voorhand totaal geen benul van wat er al zou bestaan omtrent deze thematiek. Ik
dacht dat hierover nog weinig bestond, maar wat bleek, er bestaan al verschillende
uitgewerkte programmas en ideeën rond holebis en holebi-ouderschap om toe te
passen in de klas. Opmerkelijk was wel dat deze uitgewerkte programmas
gebruikt worden vanaf de lagere school.
Er was eens een regenboog is een educatieve map die door
çavaria werd ontwikkeld voor de lagere school. çavaria is een Vlaams initiatief
dat opkomt voor holebis en transgenders. Met steun van de Vlaamse overheid
biedt deze map leerkrachten de kans om met kinderen te praten over
genderdiversiteit en seksuele voorkeur. Kinderen maken via een op maat gemaakt
programma op een leuke manier kennis met deze delicate onderwerpen. De map is
opgedeeld in twee verschillende delen. Het ene deel slaat terug op een open
schoolklimaat waar onderwerpen zoals genderdiversiteit en seksuele voorkeur
bespreekbaar worden. Via dit deel krijgt de leerkracht voldoende
achtergrondinformatie om te werken aan dit soort schoolklimaat. Het andere deel
bevat negen methodieken voor kinderen van zes tot twaalf jaar. Deze map is een
rijkdom aan informatie met allerlei methodieken, voorbeelden en praktische
tips.
Zoals hierboven vermeld is deze educatieve map geschikt
voor kinderen vanaf zes jaar. Hierdoor kunnen we afleiden dat dit programma
niet geschikt is voor peuters en kleuters. Maar als we dieper gaan graven en de
map uitvoerig bekijken, kunnen we enkele delen eruit pikken om toch in de
kleuterklas te gebruiken.
In de brochure staan vele tips opgesomd, twee hiervan zijn erg nuttig om in het
achterhoofd te houden als je het thema bespreekbaar maakt in de kleuterklas. Geef
een duidelijke boodschap: hier is iedereen gelijk! en Stimuleer en waardeer
roldoorbrekend spel zijn deze twee. Ze slaan allebei terug op de
genderdiversiteit en laat kleuters kennis maken met de stereotiepe beelden.
Zoals eerder al vermeld, worden deze beelden reeds op jonge leeftijd in de
kleuterklas gevormd en is het noodzakelijk om deze te doorbreken en kleuters
hiervan bewust te laten maken.
Naast tips bevat het boek ook ideeën omtrent
prentenboeken.
*Elmer is een bekend prentenboek dat vaak in de kleuterklas gebruikt wordt. Hierbij
wordt op een leuke manier kennis gemaakt met anders zijn en verschillen. De
kleuters leren om respect te hebben voor ieder zijn verschillen. De ideeën
omtrent Elmer in de regenboogmap bestaan uit het voorlezen van het prentenboek,
nabespreking, het Elmerlied en een kleurplaat. De elementen kunnen in de kleuterklas
gebruikt worden. Wel opteer ik om dit op het einde van de 2de
kleuterklas of in 3de kleuterklas toe te passen aangezien het om
ietwat moeilijkere themas zoals diversiteit en iedereen is anders gaat.
*De mamas van Sterre is een prentenboek dat gaat over een jongetje dat twee
mamas heeft. Dit prentenboek is geschikt vanaf vier jaar en dus perfect om in
de 2de en 3de kleuterklas te gebruiken. De regenboogmap
geeft de leerkracht ideeën omtrent het stellen van vragen om het verhaal beter
te begrijpen. Deze vragen (bv. Heeft iedereen een mama en een papa?) helpen ook
om het holebi thema beter te begrijpen.
Zo zie je dat een project dat aanvankelijk pas geschikt
is voor de lagere school leeftijd mits enige selectie toch ook geschikt kan
zijn voor de kleuterklasleeftijd.
Naast er was eens een regenboog bestaat er ook een
andere brochure van çavaria die het holebithema aanpakt. Deze koffer is een
praktische tool die de leerkracht helpt om themas die in verband staan met
holebis aanbod te brengen in de klas. De verschillende themas binnen deze
koffer zijn genderrollen, geaardheid, genderdiversiteit, enz, Deze tool beschikt over kant en klare
opdrachten en voldoende educatief materiaal.
Ook hier weer wordt de koffer pas gebruikt vanaf de
lagere school leeftijd maar mits enige aanpassing kan deze perfect gebruikt
worden in de kleuterklas. Zo kan de kleuterleerkracht de koffer enorm kleurrijk
maken zodat het al een leuk voorwerp op zich wordt en de kleuters benieuwd zijn
naar wat erin zit. Binnenin de koffer kunnen allerlei prentenboeken zitten
omtrent het holebithema en genderdiversiteit.
Zo kan er een jongenspop en een meisjespop met allerlei voorwerpen inzitten. Het
is aan de kleuters om de voorwerpen bij de jongen of het meisje te plaatsen. De
voorwerpen zijn vrij stereotiep zoals een handtas, een das, een keuken, een
boormachine, Kinderen zijn dan geneigd om de das en de boormachine bij de
jongen te plaatsen en de handtas en de keuken bij het meisje. Of misschien is
er een kleuter wiens papa thuis kookt en de keuken dus bij de jongen zal
plaatsen. Dit voorwerp is dubbel en kan ervoor zorgen om het thema rond
genderrollen open te trekken.
Naast uitgewerkte ideeën zoals hierboven is er ook een
handvol vertel en voorleesmateriaal geschreven omtrent het holebi-ouderschapsthema.
Deze prentenboeken zijn vaak geschikt voor 4 jaar en dus kunnen ze in de 2de
en 3de kleuterklas gebruikt worden.
De prentenboeken kunnen op een speelse en vrolijke
wijze aangebracht worden. Zo kan de leerkracht ervoor kiezen om het prentenboek
een eerste maal voor te lezen met achteraf een nabespreking. Daarna kan er aan
de hand van een begeleide activiteit gekozen worden om het verhaal als een
waardeverhaal te beleven waarbij bepaalde waarden zoals respect voor ieders
verschillen, liefde en diversiteit aanbod komen. Het prentenboek kan ook als
een 2de maal aan de hand van alternatief vertellen aangeboden worden
zodat de kinderen door het meerdere malen te horen het verhaal en de moraal
hiervan beter gaan begrijpen.
Kleuters komen dus op een speelse maar leerrijke wijze
in aanraking met moeilijke themas zoals het holebi-ouderschap. Aan de hand van
de prenten, een handpop, de gestelde vragen door de kleuterjuf en de intense en
meervoudige aanbieding leren kleuters de verschillende thuissituaties beter
begrijpen. Enkele voorbeelden van geschikte prentenboeken in de kleuterklas
zijn: Bill Sanders, Bij mij thuis, El is zo blij met Els, Koning en koning, De
mamas van Sterre en Twee pappas voor Tango.
Naast literaire bronnen ben
ik mijn kennis ook elders gaan zoeken. Ik koos ervoor om beroep te doen op
levende bronnen. Twee kennissen van mij zijn kleuterjuf en aangezien ze in het
vak staan, kunnen ze mij ook ideeën en opvattingen geven omtrent het
holebi-ouderschapsthema in de kleuterklas. Deze levende bronnen zijn dus als
het ware beroepsdeskundigen maar helaas geen ervaringsdeskundigen aangezien zij
nog niet te maken hebben gehad met het thema. De informatie die ik bij hen
vergaard heb, is via een semi gestructureerd interview gegaan. Hierbij legde ik enkele opvallende topics uit de literatuurstudie voor aan hen. Zo was ik toch voorbereid maar had het interview vooral een open karakter. Hieronder zal u opmerken dat tussen beide kleuterjuffen heel wat
andere ideeën en opvattingen, maar ook allerlei gelijkenissen te vinden zijn.
Katrien, 23 jaar, afgestudeerd aan de KHLim als
kleuteronderwijzeres zou het holebithema aanbieden aan de hand van een
kringgesprek met de kleuters. Zij zou het thema aanbieden aan de hand van een
kringgesprek en een prentenboek. Dit kringgesprek zou volgen op het vertellen
van het prentenboek. Bij dit kringgesprek zou ze de kleuter met holebi-ouders
laten vertellen en zou ze een nabespreking rond het boek houden. Zij zou vragen stellen als Welke
ouders heb jij?, Wat is er zo typisch aan jouw mama/papa?. Hierbij trekt ze
ook de thematiek rond genderrollen en genderdiversiteit open. Ze zou daarom ook
het prentenboek willen aanbieden als ze in het thema rond diversiteit zitten.
Lotte, 22 jaar, afgestudeerd aan de KHLim als
kleuteronderwijzers zou het holebithema aanbieden aan de hand van een gesprek
waarbij de holebi-ouders van een kleuter uit de klas eens zouden komen praten. Ze
zou ervoor kiezen dat de ouders (twee mamas of twee papas) eerst een
prentenboek over het thema zouden voorlezen. Zij zou kiezen voor Twee papas
voor Tango of De mamas van Sterre. Zo komen de kleuters op een speelse manier
te weten waarom de ouders in de klas zijn. De kleuter in kwestie mag daarna
iets over zijn ouders vertellen. Andere kleuters die met vragen zitten, mogen
deze ook stellen als ze dat wensen. De ouders vertellen eventueel ook
herinneringen en ervaringen die ze met hun kind al beleefden. Zo herkennen de
kleuters ook hun ouders in de holebi-ouders van hun vriendje. Naast deze manier
zou Lotte er misschien ook voor kiezen om alvorens het gesprek al eens kennis
te maken met het thema aan de hand van een prentenboek. Hierbij leest ze op
voorhand al een prentenboek voor en vraagt ze aan de kleuter in kwestie om eens
aan zijn/haar ouders te vragen om langs te komen in de kleuterklas.
Beide leerkrachten zouden hun inspiratie willen halen
uit een gangbaar prentenboek. Maar Katrien zou graag een kringgesprek
hieromtrent toepassen terwijl Lotte ervoor kiest om de holebi-ouders naar de
klas te halen. Naast het prentenboek dat ze allebei opteren zouden ze beide ook
kiezen om het niet als thema aan te bieden in de kleuterklas. Hiervoor hebben
ze te weinig achtergrondkennis en ze vinden het thema nog wat delicaat om
helemaal uit te werken in de kleuterklas.
Bij de educatieve map en koffer gaf ik ook al ideeën en
aanpassingen aan om in de kleuterklas te gebruiken aan de hand van eigen kennis
en ervaring. Naast deze ideeën zijn er ook een aantal methodes die nog niet helemaal
of helemaal niet besproken zijn. Deze methodes opteer ik om toe te passen in de
kleuterklas en lijken me geschikt om kleuters met het thema te confronteren.
De kennis die ik via literaire bronnen heb opgedaan
hebben mij overtuigd om het onderwerp rond holebi-ouderschap ook als thema
aanbod te laten komen in de kleuterklas. De educatieve map en koffer hebben mij
ideeën en inzichten gegeven om mits enige aanpassing (zie 2.2 en 2.3) te
gebruiken in de kleuterklas. Natuurlijk zou ik niet kiezen voor een echt
holebi-ouderschapsthema maar ik zou het thema Gezin aanbieden in de
kleuterklas. Dit thema houdt in dat we met de klas eens gaan kijken naar mijn
gezin, jouw gezin, andere gezinnen, ouders, broers en zussen en omas en opas.
Wanneer er een kleuter in de klas holebi-ouders heeft, kan de kleuter in
kwestie vertellen over mijn gezin, ook andere kleuters mogen vertellen over mijn
gezin zodat het verschil voor de anderen duidelijk wordt en er rond een
kringgesprek kan ontstaan. Hierbij kunnen we ook weer gebruik maken van een
typisch prentenboek rond het holebithema. Op de laatste dag van het thema kan
er bijvoorbeeld een feest voor alle mamas en papas georganiseerd worden.
Het thema zou ik wel enkel aanbieden als er een kleuter
in de klas holebi-ouders heeft zodat er voldoende stuff is om er een week mee
te vullen. En zo wordt ook de leefwereld van één bepaalde kleuter aangesproken.
Hierdoor voelt de kleuter zich geapprecieerd en gerespecteerd omdat we ook oog
hebben voor zijn speciale situatie.
4.2 Diversiteit
Het holebi-onderwerp kan ook aanbod komen wanneer het
in de klas gaat over diversiteit. Hierbij hebben we als juf oog voor allerlei
soorten diversiteit zoals geloof, huidskleur, uiterlijk, innerlijk, maar ook de
soorten gezinnen die er bestaan. De meeste kleuters denken dat een gezin bestaat
uit een mama, een papa en kinderen. Ze zijn er zich vaak niet van bewust dat er
ook kinderen zijn die twee mamas of twee papas hebben. Hoog tijd dus om al in
de kleuterklas hierbij kennis te maken. Doordat het holebi-ouderschap een
onderdeel is van het thema diversiteit leren kleuters begrijpen dat we respect
moeten tonen voor ieder zijn verschillen.
4.3 Moederdag en Vaderdag
Ook de typische kleuterklasthemas rond Moeder en Vaderdag
kunnen een nieuwe touch krijgen wanneer
we ook oog hebben voor gezinnen die geen Moederdag of Vaderdag vieren aangezien
er twee mamas of twee papas zijn.
Wanneer er een kleuter in de klas is met holebi-ouders zou ik hierbij uitvoerig
stilstaan, wanneer er geen kleuter is met holebi-ouders zou ik dit eventueel op
een kort moment aanbieden bijvoorbeeld aan de hand van een prentenboek.
Het aanbieden van het onderwerp rond holebi-ouderschap zou ik rond de leeftijd
van 5 jaar aanbieden en dus het liefst in de 3de kleuterklas. Maar
wanneer er bijvoorbeeld een kleuter bij jou in de 2de kleuterklas
zit met twee mamas of twee papas zou ik dit ook al op die leeftijd durven te
bespreken. De leeftijd van de 1ste kleuterklas lijkt me wel nog te
jong om dit thema te bespreken aangezien zij hiermee nog niet echt bezig zijn.
Deze peuters hebben meer de nood aan abstracte themas.
5. Algemeen besluit
Zoals u ziet bestaan er allerlei methodes, wijzen en manieren om het delicaat onderwerp rond holebi-ouderschap bespreekbaar te maken in de kleuterklas. Naast bestaande uitgewerkte programma's voor de lagere school die mits enige selectie en aanpassing kunnen toegepast worden in de kleuterklas, zijn er ook prentenboeken geschreven voor de kleuterleeftijd die al eerder stilstonden bij dit thema. Ook levende bronnen zoals kleuterjuffen kunnen nieuwe ideeën en inzichten aanbieden om het thema op een nog andere manier aan te bieden in de kleuterklas. Door de generaties heen zullen er steeds nieuwe inzichten, ideeën en opvattingen omtrent dit thema in de kleuterklas gevormd kunnen worden. Ook doordat het thema in de toekomst als maar meer aanvaard zal worden. We kunnen dus besluiten dat het antwoord op de leervraag veelvoudig is en nooit helemaal compleet zal zijn.
Wanneer ik bronnen raadpleeg, ga ik eerst eens een kijkje nemen op allerlei zoekmachines. Zo kies ik er telkens voor om te starten met Google Scholar omdat deze zoekmachine veel wetenschappelijke bronnen bevat. Daarna surf ik naar Limo om ook daar beroep te doen op mogelijke wetenschappelijke geschreven bronnen. Hierbij maak ik ook telkens gebruik van Booleaanse operatoren zoals AND, NOT, OR maar dan ook vertaald naar het Nederlands aangezien ik voor het grootste deel Nederlandstalige zoektermen gebruik. De site van het magazine Klasse passeerde ook de revue aangezien deze bron een goudmijn is voor de leerkracht. Verder ging ik ook eens een kijkje nemen in de bib, maar hier vond ik geen bronnen die mij geschikt leken. Bij leervraag 2 maakte ik ook gebruik van de zoekmachine Google aangezien het moeilijk was om voldoende informatie te vinden in wetenschappelijke bronnen. Tot slot koos ik ervoor om naast literaire bronnen bij leervraag 1 ook gebruik te maken van levende bronnen bij leervraag 2. Deze levende beroepsmatige bronnen zijn beide jonge kleuterjuffen en vertellen mij iets meer over het aanbod van het thema holebi-ouderschap in de kleuterklas.
Leervraag 1: "Hoe staan het christendom en de islam tegenover holebi-ouderschap?"
* Zoektermen en zoekmachines:
° Google Scholar: "islam" EN "homoseksualiteit", "islam EN "holebiseksualiteit", "christendom" EN "homeseksualiteit"
"christendom" EN "holebiseksualiteit", "islam" EN "holebi", "christendom" EN "holebi", "islam" EN "homohuwelijk",
"christendom" EN "homohuwelijk", "islam" EN "holebi-ouderschap", "christendom" EN "holebiouderschap", "islam" AND
"gay parenting", "christianity" AND "gay parenting", "islam" AND "same-sex parents", "christianity" AND
"same sex parents"
° Limo: "islam" EN "homoseksualiteit", "islam EN "holebiseksualiteit", "christendom" EN "homeseksualiteit"
"christendom" EN "holebiseksualiteit", "islam" EN "holebi", "christendom" EN "holebi", "islam" EN "homohuwelijk",
"christendom" EN "homohuwelijk", "islam" EN "holebi-ouderschap", "christendom" EN "holebi-ouderschap","islam" AND
"gay parenting", "christianity" AND "gay parenting", "islam" AND "same-sex parents", "christianity" AND
"same sex parents"
° Klasse: "holebi"
* Bibliotheek van Tongeren: een kijkje gaan nemen maar niet gevonden wat ik zocht.
Leervraag 2: "Hoe wordt het thema holebi-ouderschap aanbod gebracht in de kleuterklas?
* Zoektermen en zoekmachines:
° Google: aanbod kleuterklas EN holebi, lespakket EN holebi, kleuterklas EN holebi, lagere school EN holebi, aanbod lagere
school EN holebi
° Google Scholar: "kleuters" EN "holebi", "kleuterklas" EN "holebi", "kleuters" EN "gender", "kleuters" EN "genderverschillen", "kleuters" EN "holebi-ouderschap", "kleuterklas" EN "gender", "kleuterklas" EN "genderverschillen",
"preschool" AND "same-sex parenting", "kindergarten" AND "same-sex parenting", "preschool" AND "same-sex parents",
"kindergarten" AND "same-sex parents", "toddlers" AND lesbigay", "toddlers" AND "same-sex parents", "preschool" AND
"lesbigay", "kindergarten" AND "lesbigay"
° Limo: "kleuters" EN "holebi", "kleuterklas" EN "holebi", "kleuters" EN "gender", "kleuters" EN
"genderverschillen", "kleuters" EN "holebi-ouderschap", "kleuterklas" EN "gender", "kleuterklas" EN "genderverschillen",
"preschool" AND "same-sex parenting", "kindergarten" AND "same-sex parenting", "preschool" AND "same-sex parents",
"kindergarten" AND "same-sex parents", "toddlers" AND lesbigay", "toddlers" AND "same-sex parents", "preschool" AND
"lesbigay", "kindergarten" AND "lesbigay"
° Klasse: "holebi"
* Contacteren van levende bronnen op beroepsmatig en ervaringsdeskundig vlak:
° Kleuterjuf Lotte
° Kleuterjuf Katrien
* Bibliotheek van Tongeren: een kijkje gaan nemen maar niet gevonden wat ik zocht.
De leervragen die ik eerst geformuleerd had, waren toch niet zo goed als ik gehoopt had nadat ik de feedback te horen had gekregen. Hierdoor ging ik opnieuw opzoek en ging ik dieper graven naar mijn eigen wensen en interesses. Ik stelde me de vraag: 'Wat wil ik te weten komen in verband met de gekozen thematiek?'
Dit leverde mij twee uiteenlopende maar toch samenhangende vragen op.
Leervraag 1: "Hoe staan het christendom en de islam tegenover het holebi-ouderschap?"
--> Deze vraag formuleerde ik omdat ik al gemerkt had binnen mijn stages dat een gemiddeld kleuterklasje enorm multicultureel is. We leven ook in een multiculturele samenleving waardoor zelfs katholieke scholen te maken krijgen met andere geloofsovertuigingen. Daarom had ik mij graag wat meer verdiept in de holebi-ouderschapsthematiek binnen verschillende geloofsovertuigingen. Ik koos voor het christendom en de islam omdat deze geloofsovertuigingen al het vaakst ben tegengekomen in de kleuterklas.
Leervraag 2: "Hoe wordt het thema holebi-ouderschap aanbod gebracht in de kleuterklas?" --> Deze vraag formuleerde ik omdat het heel belangrijk vind als toekomstig leerkracht om van alle markten thuis te zijn. Het gebeurt niet elke dag dat je een kindje in de klas hebt met twee mama's of twee papa's. Waardoor het gevaar bestaat dat wanneer je te maken krijgt met zo'n kind je moeilijkheden ondervindt om dit thema aan te snijden in de klas. Ik vraag me dan ook af of deze kinderen zich uitgestoten voelen, met vragen zitten of net heel fier zijn dat ze twee mama's of twee papa's hebben. Daarom wil ik graag kennismaken met mogelijke manieren om deze thematiek aan te bieden in de kleuterklas. Ook wanneer ik geen kindje in de klas heb waarvan de ouders holebi's zijn, zou ik dit thema aanbod durven laten komen in de kleuterklas.
Deze vragen lijken op zich heel uiteenlopend maar zijn toch samenhangend omdat een kleuterklas vandaag de dag enorm multicultureel is. Ik wil dus langs de ene kant meer te weten komen over de religies christendom en islam zodat ik het geloof van de kinderen beter kan begrijpen. Maar langs de andere kant wil ik ook kennis maken met mogelijke manieren om de thematiek van holebi-ouderschap in de toekomst aan te snijden in de kleuterklas. Geloof en achtergrond komen hier dus uitvoerig aanbod.
Fictief voorbeeld: In mijn kleuterklasje zit Achmed, een moslimjongetje dat enkele maanden geadopteerd is door twee vaders. Achmed komt uit een islamitische omgeving en de adoptieouders hebben ervoor gekozen om zijn geloof te respecteren.
P.S. Mijn twee leervragen stammen niet af uit mijn startartikel. Het startartikel sprak mij aan doordat de thematiek kinderen met ouders van hetzelfde geslacht behandeld werd. Het deelthema omtrent schoolprestaties begaf zich niet op het terrein van peuters en kleuters. Hierdoor wou ik het deelthema niet verder bespreken omdat dit project mij net de kans gaf om leervragen te onderzoeken met het oog op de toekomst. Aangezien ik kleuteronderwijs studeer, wou ik mij meer op dit terrein gaan toespitsen.
DE VRAGEN HIERONDER VRAGEN WERDEN IN APRIL OPGESTELD MAAR DAARNA AFGEVOERD!:
Met betrekking tot de kinderen:
· Hoe voelt u zich erbij dat u twee mama's/twee papa's heeft als ouders?
MOGELIJKE DEELVRAGEN:
o
Heeft u ooit nadelen ondervonden? Zo ja, welke?
o
Ervaart u naast nadelen ook voordelen? Zo ja,
welke?
o
Welke verschillen hanteren uw ouders qua
opvoedingsstijl ten opzichte van een kind met hetero-ouders?
§
Wie is de strengste?
§
Mag je van de ene ouder meer als de ander?
o
Bent u in het verleden gepest geweest door
andere kinderen?
o
Heeft u
vrienden die zich ook in deze situatie bevinden?
o
Wat vindt u het leukste aan uw holebi-ouders?
o
Zou u ooit willen ruilen met kinderen van
hetero-ouders? Zo ja, waarom wel of waarom niet?
o
Herinnert u zich nog iets van uw kleuterperiode?
Hebben uw ouders op een bepaalde manier proberen duidelijk te maken dat u twee
papas heeft terwijl de andere kinderen van uw klasje een mama en papa hebben?
o
Heeft uw kleuterjuf over uw situatie gebabbeld
in de kleuterklas?
Met betrekking tot de ouders:
· Hoe voelt u zich als holebi-ouder van een
dochter/zoon?
MOGELIJKE DEELVRAGEN:
o
Heeft u ooit
nadelen ondervonden? Zo ja, welke?
o
Ervaart u naast nadelen ook voordelen? Zo ja,
welke?
o
Welke verschillen hanteert u qua opvoedingsstijl
ten opzichte van hetero-ouders?
§
Wie van jullie is de strengste?
§
Is de ene toegeeflijker dan de andere?
§
Durft u uw kind ook eens te verwennen?
o
Heeft u in het verleden negatieve reacties
gekregen over uw ouderschap?
o
Heeft u vrienden die zich in dezelfde situatie
bevinden?
o
Wanneer heeft u ervoor gekozen om ouder te
worden?
o
Heeft u moeilijkheden ondervonden om uw
kinderwens in vervulling te laten gaan?
o
Heeft u ooit hulpmiddelen gebruikt zoals
bijvoorbeeld een prentenboek om uw zoon/dochter duidelijk te maken dat hij/zij
twee mamas/papas heeft?
o
Voelt u zich ooit een buitenstaander?
o
Ikzelf studeer voor kleuterjuf, zou u het zien
zitten als de kleuterjuf van uw zoon/dochter vraagt om uitleg te komen geven in
de kleuterklas?
Doordat de leervragen op zichzelf ruim kunnen geïnterpreteerd worden, heb ik er bewust voor gekozen om concrete deelvragen te formuleren (zie hierboven).
De bedoeling was om zowel in het kamp van de ouders als in
het kamp van de kinderen te gaan luisteren. Ik vind het belangrijk om te peilen
naar hun gemoedstoestand en de gevoelens die hierbij gepaard gaan zeker omdat
er nog veel te vaak negatief gekeken wordt naar holebi-ouders.
Onderwijsgerelateerd kan ik zeggen dat ik het als toekomstig leerkracht
belangrijk vind om te peilen naar de gemoedstoestand en de gevoelens van zowel
ouders als kinderen. Indien er negatieve gevoelens gepaard gaan, tracht ik in de toekomst naar
manieren te zoeken om hen op een optimale manier te steunen en antwoorden te
bieden. Als kleuterjuf heb ik er ook voor gezorgd om in mijn deelvragen te peilen naar de kleuterperiode en naar de kleuterklas. Ik ga het bewust niet enkel hebben over kleuters of de kleuterklas omdat deze doelgroep te eng genomen is en omdat men als toekomstige leerkracht voor alle leeftijden moet openstaan.
Mijn standpunt op dit moment
is dat ik volledig pro holebi-koppels ben. Ik vind het dan ook ontzettend
jammer dat er mensen heel afkeurend reageren op holebi-echtparen. Mijn mening
is dat je hiervoor niet kiest, je kiest toch nooit op wie je verliefd wordt?!
Verliefd worden gebeurt vaak wanneer je het niet ziet aankomen, soms ook op een
persoon waarvan je nooit dacht dat je ervoor zou vallen. Zoals ik, als vrouw
verliefd ben geworden op een man, worden holebi's verliefd op iemand van
hetzelfde geslacht. Daar is toch niks mis mee! Ik vind het belangrijk dat ieder
mens gelukkig in het leven staat en een partner kan hierin een hele grote rol
spelen. De steun die je krijgt van je partner als het even tegenzit, de lieve
woordjes, de liefde, het maakt allemaal deel uit van iemand zijn leven. Of je
nu door het leven gaat met iemand van hetzelfde geslacht of met iemand
van het ander geslacht, dat maakt voor mij niks uit, als die personen in
kwestie maar gelukkig zijn met elkaar. Ik vind het daarom ook zeer erg dat
homo's en lesbiennes niet onopgemerkt over straat kunnen lopen. Ze krijgen vaak
negatieve blikken toegeworpen en dat lijkt mij heel moeilijk om te dragen. Niet
enkele negatieve blikken gaan hierbij gepaard ook soms kwetsende
woorden, geweld en bedreigingen (dit
bewijst het filmpje van Volt in bijlage) en dat is voor
mij al helemaal uit den boze. Dit lijkt mij ook zeer moeilijk voor personen die
nog niet 'uit de kast gekomen zijn', hierdoor kruipen ze terug in hun schulp en
hebben ze minder de neiging om het te vertellen.
Holebi-ouders en hun
kinderwens?
Holebi-echtparen zijn net
zoals hetero-echtparen allebei koppels die wel eens een kinderwens koesteren.
Het feit dat je holebi-koppels het ouderschap wil ontzeggen of hier ook gewoon
maar aan denkt, vind ik een zeer spijtige zaak. Het is niet omdat het er bij hun niet natuurlijk en gemakkelijk aan kan toe gaan, dat zij geen recht hebben op
ouderschap. Deze mensen zijn soms nog betere ouders dan hetero-ouders. Het feit
dat je holebi bent, zegt niks over hoe goed je als ouder zal zijn. En de
kwestie van iedereen heeft een mama en een papa nodig? Dat is de meest
voorkomende situatie, de meest gekende situatie ook, maar dat is natuurlijk
geen 'moet'situatie. Mensen kennen vaak enkel deze situatie en zijn zo ook
opgegroeid. Ik kan wel begrijpen dat oudere mensen het hiermee moeilijk hebben,
zeker omdat dat in hun kinder -en jongerenperiode volledig uit den boze was.
Maar voor mij is het belangrijk dat een kind twee ouders heeft. Of dit nu een
mama en een papa is of een mama en een mama of een papa en een papa is, dat maakt
mij niks uit. Liever twee ouders waar je op kan bouwen dan maar één ouder.
Neen ik vind dus dat je
holebi-echtparen hun kinderwens en ouderschap niet mag afnemen of ontzeggen. Ik
vind dat ze al genoeg 'gestraft' worden doordat er vaak een langere
adoptieprocedure of andere procedures aan vast hangen dan bij hetero-ouders. Holebi-ouders moeten
zeker niet onder doen voor hetero-ouders!
Uit onderzoek van Rosenfield blijkt dat kinderen
van holebi-ouders het vrijwel even goed doen op school als kinderen die
opgevoed worden door hetero-ouders. We moeten wel in het achterhoofd houden dat
koppels van hetzelfde geslacht een moeilijk te berekenen bevolking is in
Amerika vanwege hun geringe aantal en geografische spreiding. Toch is deze
steekproef voldoende groot en kunnen de gegevens als representatief beschouwd
worden.
De resultaten bevestigen dat kinderen van holebi-koppels geen inherente ontwikkelingsachterstand
hebben. Heteroseksuele partners zijn het type gezin waarvan kinderen het
laagste procent van zittenblijvers hebben, namelijk 7 % bleef een jaar op
school zitten. Terwijl dit percentage op 9% ligt als we het hebben over
kinderen van holebi-ouders. Het voordeel van heteroseksuele echtparen is vooral
te wijten aan de hogere sociaal-economische status. Het inkomen en de
opleiding van de ouders zijn de grootste indicatoren voor het succes van een
kind. De structuur van de familie is van veel minder belang", aldus
Rosenfeld. Het is wel zo dat kinderen uit weeshuizen of opvanghuizen minder kans hebben op een normale vooruitgang dan kinderen van alle soorten families (inclusief holebi-ouders).
Motivering keuze
Ik koos dit artikel in eerste instantie omdat het mij enorm aansprak. Als leerkracht in wording vond ik het een leuk artikel omdat het gaat over de vooruitgang op schoolvlak van kinderen uit verschillende situaties. Deze situaties zijn kinderen met hetero-ouders, met holebi-ouders of weeskinderen. Hieromtrent werd een vergelijking gemaakt. Ook werd in dit artikel ruimte gelaten om 'same-sex parenting' oftewel holebi-ouders onder woorden te brengen.
Ten tweede vond ik dit artikel uitermate geschikt om te gebruiken omdat het zowel religie gerelateerd is als onderwijs gerelateerd. Het is religie gerelateerd omdat er veel religies (christendom, jodendom en islam) zijn waar holebi's vaak niet aanvaard worden en dit een hekelpunt is voor velen. (Toch moet je ook altijd in het achterhoofd houden dat elke religie wel enkele pro's en contra's heeft.) Maar het artikel is ook onderwijs gerelateerd omdat het gaat over de schoolse vooruitgang van kinderen met hetero-ouders, holebi-ouders en kinderen uit weeshuizen.
--> Zo koos ik dus voor de thematiek 'kinderen van ouders met hetzelfde geslacht' omdat het gaat over een onderwerp dat in vele geloofsovertuigingen zowel in positieve als in negatieve zin ter sprake komt en omdat het mij als leerkracht in spe kan helpen om eventuele kinderen van holebi-ouders in de toekomst te helpen en dit onderwerp goed aan te pakken in de kleuterklas.
Holebi's zijn overal, ook in de showbizz, velen zijn uit de kast anderen zitten er nog angstvallig in. En net zoals hetero celebrities startten ook sommige holebi sterren een gezinnetje. Holebi.info presenteert een top tien van de meest bekende homo en lesbische celebritie ouders.
De Britse zanger Elton john kwam uit de kast in 1988, daarvoor was hij getrouwd met een vrouw. Sinds 1993 is hij samen met David Furnisch en sinds kerstdag 2010 zijn ze de trotse vaders van een zoon: Zachary.
De Amerikaanse actrice Wanda Sykes kwam uit de kast in 2008. In dat zelfde jaar trouwde ze met haar vriendin Alex. Samen hebben ze twee kinderen, de tweeling Olivia Lou en Lucas Claude, geboren in 2009 met als biologische moeder Alex.
De Amerikaanse acteur en zanger Clay Aiken kwam in 2008 uit de kast. In dat zelfde jaar werd hij vader van een zoon, Parker geboren uit een draagmoeder uit de vriendenkring van zijn vriend Jaymes Foster.
De Nederlandse sportjournaliste Barbara Barend en Alette Bastiaansen trouwden in 2010. Hun zoontje Seb werd geboren in januari 2011. Barend is de biologische moeder.
De Amerikaanse acteur en voormalig kindsterretje Neil Patrick Harris kwam in 2006 uit de kast. Sinds 2007 samen en sinds 2011 getrouwd met David Burtka. Samen hebben ze een tweeling Harper en Gideon, geboren in 2010 via een draagmoeder.
De Amerikaanse actrice Cynthia Nixon kwam uit de kast in 2007. Is sinds 2004 samen met Christine Marinoni waarmee ze trouwde in mei 2012. Hun zoontje Max Ellington werd geboren in februari 2010. Marinoni is de biologische moeder. Nixon heeft uit een vorig huwelijk met een man nog twee kinderen.
De Belgische basketbalspeelster Ann Wauters kwam in 2005 uit de kast. In 2007 trouwde ze met haar vriendin Lot Wielfaert. In 2011 werden hun twee kinderen geboren. Eerst beviel An van zoontje Vince en enkele weken later beviel Lot van dochtertje Lou.
De Puerto Ricaanse zanger Ricky Martin kwam in 2010 uit de kast als homo. Naar eigen zeggen omdat hij later eerlijk wilde zijn tegen zijn zoontjes. Martin werd in 2008 vader van de tweeling jongens Matteo en Valentino en voed hen samen op met partner Carlos González Abella waarmee hij trouwde in januari 2012.
De Amerikaanse actrice Jodie foster kwam in 2007 uit de kast. Verliet in 2008 na 14 jaar haar vriendin Cydney Bernard. Sinds 2008 is ze samen met schrijfster Cynthia Mort. Foster heeft twee zonen, Charlie geboren in 1998 en Kit geboren in 2001.
De Amerikaanse acteur Matthew Bomer kwam in 2012 uit de kast. Samen met zijn vriend Simon Halls heeft hij drie zoontjes. Kit geboren in 2005 en de tweeling Walker en Henry geboren in 2006. Het is niet bekend of de kinderen werden geboren bij een draagmoeder of dat de kinderen afkomstig zijn uit vorige hetero huwelijken van beide mannen.
De Amerikaanse acteur, auteur, journalist Dan Savage kwam al uit de kast op de leeftijd van 14 jaar. In 2005 gehuwd met Terry Miller. Hun zoontje DJ werd geadopteerd kort na de geboorte van een jonge dakloze moeder. Savage en Miller richtten in 2010 het Its Get Better Project op naar aanleiding van de zelfmoord van een homotiener. Het project probeert te voorkomen dat holebi-jongeren zelfmoord plegen.
De Amerikaans - Canadese zanger Rufus Wainwright kwam uit de kast in 1999. Samen met zijn partner Jorn Weisbrodt werd hij in februari 2011 vader van een dochter Viva Katherine, de draagmoeder is Lorca Cohen, de dochter van folkzanger Leonard Cohen. (geen foto van de baby beschikbaar).
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!