· Hoe voelt u zich erbij dat u twee mama's/twee papa's heeft als ouders?
MOGELIJKE DEELVRAGEN:
o
Heeft u ooit nadelen ondervonden? Zo ja, welke?
o
Ervaart u naast nadelen ook voordelen? Zo ja,
welke?
o
Welke verschillen hanteren uw ouders qua
opvoedingsstijl ten opzichte van een kind met hetero-ouders?
§
Wie is de strengste?
§
Mag je van de ene ouder meer als de ander?
o
Bent u in het verleden gepest geweest door
andere kinderen?
o
Heeft u
vrienden die zich ook in deze situatie bevinden?
o
Wat vindt u het leukste aan uw holebi-ouders?
o
Zou u ooit willen ruilen met kinderen van
hetero-ouders? Zo ja, waarom wel of waarom niet?
o
Herinnert u zich nog iets van uw kleuterperiode?
Hebben uw ouders op een bepaalde manier proberen duidelijk te maken dat u twee
papas heeft terwijl de andere kinderen van uw klasje een mama en papa hebben?
o
Heeft uw kleuterjuf over uw situatie gebabbeld
in de kleuterklas?
· Hoe voelt u zich als holebi-ouder van een
dochter/zoon?
MOGELIJKE DEELVRAGEN:
o
Heeft u ooit
nadelen ondervonden? Zo ja, welke?
o
Ervaart u naast nadelen ook voordelen? Zo ja,
welke?
o
Welke verschillen hanteert u qua opvoedingsstijl
ten opzichte van hetero-ouders?
§
Wie van jullie is de strengste?
§
Is de ene toegeeflijker dan de andere?
§
Durft u uw kind ook eens te verwennen?
o
Heeft u in het verleden negatieve reacties
gekregen over uw ouderschap?
o
Heeft u vrienden die zich in dezelfde situatie
bevinden?
o
Wanneer heeft u ervoor gekozen om ouder te
worden?
o
Heeft u moeilijkheden ondervonden om uw
kinderwens in vervulling te laten gaan?
o
Heeft u ooit hulpmiddelen gebruikt zoals
bijvoorbeeld een prentenboek om uw zoon/dochter duidelijk te maken dat hij/zij
twee mamas/papas heeft?
o
Voelt u zich ooit een buitenstaander?
o
Ikzelf studeer voor kleuterjuf, zou u het zien
zitten als de kleuterjuf van uw zoon/dochter vraagt om uitleg te komen geven in
de kleuterklas?
Doordat de leervragen op zichzelf ruim kunnen geïnterpreteerd worden, heb ik er bewust voor gekozen om concrete deelvragen te formuleren (zie hierboven).
De bedoeling was om zowel in het kamp van de ouders als in
het kamp van de kinderen te gaan luisteren. Ik vind het belangrijk om te peilen
naar hun gemoedstoestand en de gevoelens die hierbij gepaard gaan zeker omdat
er nog veel te vaak negatief gekeken wordt naar holebi-ouders.
Onderwijsgerelateerd kan ik zeggen dat ik het als toekomstig leerkracht
belangrijk vind om te peilen naar de gemoedstoestand en de gevoelens van zowel
ouders als kinderen. Indien er negatieve gevoelens gepaard gaan, tracht ik in de toekomst naar
manieren te zoeken om hen op een optimale manier te steunen en antwoorden te
bieden.
Als kleuterjuf heb ik er ook voor gezorgd om in mijn deelvragen te peilen naar de kleuterperiode en naar de kleuterklas. Ik ga het bewust niet enkel hebben over kleuters of de kleuterklas omdat deze doelgroep te eng genomen is en omdat men als toekomstige leerkracht voor alle leeftijden moet openstaan.