Tegen 15:00u kwamen we aan in Beograd of Belgradoover deze stad kunnen we zeer kort zijn vuil en saai niet echt een aanrader voor een citytriphet nieuwe gedeelte kan er nog net door. Wel moeten we toegeven dat we er zeer lekker gegeten hebben voor weinig geld. De risotto met geraspte truffels waren zeer lekker J. De taxichauffeur die ons terug naar het hotel bracht was niet te spreken of de splitsing van ex-Joegoslavië. Vroeger waren we een groot land en nu zijn we kleine landjes die niets betekenen hebben we kunnen zijn redenering wel volgen. In de steden onderweg is er niets te zien van de oorlog behalve misschien de nieuwe bruggen overal. De volgende dag zijn we dan doorgereden naar Zagreb in Kroatië de grensovergangen verlopen vrij vlot en worden een routine maar toch is het altijd afwachten hoeveel tijd we gaan verliezen. Zagreb is een volledig ander beeld een mooie levendige stad. Aangezien het mooie weer in België ! besluiten morgen naar Istrië te rijden om eens een strandvakantie te nemen, met de thermometer die 35°C aanduid kan dit geen probleem zijn J Voor onze volgers geen probleem, we zullen het mooie weer meebrengen naar België J . Ondertussen staat onze teller reeds op ongeveer 6500 Km.
We hebben besloten om naar Macedonië te rijden meer bepaald Skopje dit is ongeveer 557 km.
De banen in Griekenland zijn zeer goed en de rit verloopt zeer vlot zonder politie controle J De grensovergang met Macedonië verloopt vlot juist paspoort controle en we kunnen verder rijden. Het stadje is zeer bizar overal is men monumenten aan het optrekken en plaatst men veel te grote standbeelden. De inwoners zijn er zelf ook niet over te spreken men wil de toeristen lokken maar ten koste van hun eigen inwoners. Een ander opvallend iets is dat hier Engelse dubbeldekkers rijden raar voor zo een redelijk klein stadje! Morgen gaan we naar Servië naar Belgrado.
Vandaag rijden we naar Eskişehir gewoon een korte rit. Het is verschrikkelijk warm. We geraken zeer snel uit Istanboel. I£n de morgen is het nog niet te druk. Om Istanboel buiten te rijden moeten we over een indrukwekkende brug rijden over de Bosphorus jammer dat we nu niet kunnen stoppen voor een foto. Onder ons vaart een grote zeetanker en op de achtergrond zie we de stad, een zeer mooi beeld dat we maar in ons geheugen zullen opslaan wie weet kunnen we ooit binnen 20 jaar ook ons geheugen afdrukken J. Ondertussen heb ik contact opgenomen met mijn vriend Utku Sener om te melden dat we onderweg zijn. We spreken af aan de universiteit van Eskişehir. Op een kleine 30 km van onze bestemming worden we aan de kant gezet door de politie. We denken dat het om een gewone politie controle gaat omdat we al onze papieren moeten tonen maar blijkbaar hebben we te snel gereden. Omdat de 2 vriendelijke politie agenten geen Engels spreken verloopt de conversatie zeer moeilijk. Eigenlijk verstaan we er niet veel van en besluiten we onze vriend Utku te bellen om voor ons te vertalen. Ons vermoeden is juist we hebben te snel gereden en nog niet weinig! We mochten 90 km/h en reden 127 km/h. We verstaan het niet goed want op de snelweg mag je 120 km/h maar nu blijkt als de snelweg 2 baanvakken heeft mag je maar 90 en heeft ze er 3 mag je 120 goed om te weten maar voor ons te laat ! Tewijl ze onze PV op maken is het bang afwachten hoeveel dit allemaal gaat kosten uiteindelijk blijkt het om 319 turkse lire te gaan omgereken 140 per man !!! Het is moeilijk om te onderhandelen dus dit wordt betalen. We hebben 2 weken tijd om te betalen in de post of bij een politiekantoor of ook aan de grens. Dit lezen we op de achterkant van de PV waar alles netjes in het Engels staat. En als we binnen de 14 dagen contant betalen krijgen we 25% korting J ik vraag als we direct aan hen betalen of we geen 50% korting krijgen maar deze vlieger gaat niet op en iets anders regelen zit er ook niet echt in. Maar voor we vertrekken krijgen we van hen een fris glas water om onze pil van 105 door te slikken. We rijden nu aan een rustige en gematigde snelheid verder naar onze vrienden. Als we aan komen aan de universiteit zien we niemand staan alleen zeer veel bewaking, en na wat uitleg en een paar telefoons ontmoet in mijn vriend Utcu samen met een andere vriend van hem. Omdat ik zie dat ik het ver een boek aan het schrijven ben ga ik dit verder verloop kort samenvatten. We zijn zeer gastvrij ontvangen en heb bijna alle team leden ontmoet het was zeer leuk. Savonds zijn we nog op stap gegaan met die mannen en het was 2:00 uur als we in ons bed lagen J Nog een klein detail die mannen hadden de dag daarop examen.
Dag 12
Na een korte nacht staan we om 6:30 op om richting huiswaarts te gaan de is ons verste punt. Onze vrienden dringen aan om nog een dagje langer te blijven maar we hebben nog een lange terugrit te gaan en besluiten om dit niet te doen. Hun gastvrijheid zullen niet vlug vergeten. Onze terugreis is niet echt geplant en we weten eigenlijk niet goed welke route we gaan volgen. We kunnen naar Sofia rijden of via Griekenland naar huis gaan. Uiteindelijk kiezen we om via Griekenland te rijden omdat de Bulgaarse weggen een te grote indruk op ons hebben nagelaten. Een 30 tal km voor de grens moeten we een ferry nemen wat ons doet denken aan de vele ferrys in Noorwegen. tijdens onze overzet worden we vergezeld van dolfijnen prachtig. De grensovergang verloopt zeer vlot en we betalen onze boete als brave burgers. Het is wel komisch dat de politieman aan de grens zich verontschuldigd voor de boeten J maar we moeten wel betalen! Aangezien de korte nacht besluiten we niet ver meer te rijden en te overnachten in Alexanderoupolis een havenstadje aan de zee. Morgen kijken we wel waar onze volgende rit naar toe gaat.
Vandaag hebben we een korte rit gehad naar Istanboel . Wat een wereld stad ! Wat zei Napoleon nu ook weer ? Oh ja als de wereld één land zou zijn dan zou Istanboel zeker de hoofdstad zijn. En de stad groeit steeds verder uit, aan de rand schieten de hoge flats als paddenstoelen uit de grond. We vinden een hotel in de stad onze motos kunnen niet binnen staan maar wel op een pleintje voor het hotel. We trekken de stad in om reeds een snuifje van de stad op te snuiven morgen en overmorgen bezoeken we de stad grondig.
In Istanboel is zeer veel te zien, dus teveel om hier allemaal op te noemen de fotos later zullen wel voor zich spreken J Wel kunnen we vertellen dat we deze morgen een boottocht op de Bosphorus hebben gemaakt het was zeer mooi weer en het resultaat is twee rode kreeften die aftersun mogen smeren J . Morgen rijden we naar Eskişehir waar we een afspraak hebben op de universiteit om mijn vrienden van de eco-marathon terug te zien.
De grensovergang tussen Roemenie en Bulgarije is een kleine formaliteit gewoon eens kijken of de foto op de reispas klopt en dat is het J Waar wij de grens oversteken is er een natuurlijke grens namelijk de Donau. Over deze rivier is een grote metalen brug gebouwd en halverwege is de grens wat aangeduid is met een groot bord Bulgarije. We hebben al slechte wegen gehad maar deze wegen zijn verschrikkelijk ! overal zijn ze de banen aan het herstellen en voor je het weet rij je in een diepe put waar de baan gewoon weg is. Het ergste is dat je in Bulgarije een wegenvignet nodig hebt, behalve voor de sukkelaars op een moto die mogen gratis gebruik maken van de wegen of iets dat er op lijkt J . Rond 16:00 u komen we aan de zwarte zee in het gezellige stadje Sozopol waar we overnachten. Na een douche gaan we de zee opzoeken en genieten we van enkele uurtjes rust aan de zee waar het 35°C is . Zalig. Daarna gaan we in een visrestaurant iets eten en beslissen we om het van nu af aan kalmer te doen. Onze planning was te ambitieus en we zullen Cappadocie helaas niet bezoeken maar dat zal ons wel de tijd geven om de Zagreb landen uitgebreid te bezoeken. Morgen vertrekken we naar Istanboel waar we waarschijnlijk 3 dagen zullen blijven.
Zoals we Kiev binnen zijn gereden verlaten we ook Kiev ( in de gietende regen). Maar we weten dankzij het internet dat we naar mooi weer rijden dus de voorruitzichten zijn goed. De wegen zijn vrij goed behalve de laatste 100 km in Oekraïne zijn afgrijselijk het is slalommen tussen de putten in de weg, soms moet je zelfs op het ander baanvak rijden. Uiteindelijk komen we aan de grensovergang. Oekraïne buiten rijden gaat vrij vlot na 15 minuten staan we aan de grens van Moldavië daar gaat het minder vlot en al de paperassen kosten ons 2 uur maar gelukkig is het mooi weer J. Na 2 km in Moldavië hebben we al prijs we worden tegengehouden door de politie met een speedgun blijkbaar mag je maar 90 km/h op de autosnelweg wij reden 113 Km/h. Omdat Dirk zijn eerste reed wordt zijn rijbewijs direct in beslag genomen. We houden ons van domme en proberen uit te leggen dat we dachten dat je op de snelweg 120 km/h mocht rijden. Aangezien we net de grens over zijn hebben we geen moldavisch geld dus proberen we het te regelen om met euros te betalen. Na een berekening komen we er vanaf met 30 boeten wat wel in die mannen het zakken zal verdwijnen J We zetten onze weg verder naar Chisinau aan een max snelheid van 90 km/h. Eens in Chisinau vinden we vrij vlug een goed hotel en trekken we de stad in. Echt veel te zien is er niet maar we hebben er wel zeer lekker gegeten. Morgen zetten we onze tocht verder naar Boekarest hopelijk verliezen we niet veel tijd aan de grens en komen we geen speedguns tegen J
GroetenDirk & Rudy
Dag 6
Het is reeds warm smorgensdit betekend dat we onze regenkledij kunnen opbergen J Vandaag proberen we ze rap mogelijk Moldavië te verlaten de reden is simpel mijn verzekering dekt Moldavië niet L de verzekering van Dirk wel raar dat de ene het wel doet en de andere niet. Aan de grensovergang hadden we gevraagd aan een Modavische juffrouw waar we een verzekering konden afsluiten en zij adviseerde ons om in de stad een te kopen om dat dit voordeliger is. Maar in de stad hebben wij niet echt iets gevonden en omdat ons verblijf toch maar kortstondig was hebben we besloten het risico te pakken. Wat natuurlijk niet slim is! Rond 10 uur hebben we de grens over gestoken, 15 minuten aan de kant van Moldavië en 10 minuten aan de kant van Roemenië. Tussen de twee landen konden we nog tax free gaan shoppen en de bestelling van de sigaretten is in orde gekomen ;-) De banen in Roemenië zijn vrij goed en overal is men druk bezig om nieuwe asfalt te leggen. Het is vermoeiend rijden omdat er telkens in de steden maar 50 per uur mag gereden worden. En ook al is de snelweg maar twee baanvakken de Roemenen maken er 4 van J . Tegen 17:00 komen we aan in Boekarest waar we via de gps vlug een goed hotel vinden waar we onze motos veilig kunnen achter laten. Na een verfrissende douche nemen we een taxi naar het centrum om de waanzin van dictator Ceaușescu te bezoeken. Een gigantisch gebouw eigen aan een dictator! Veel meer is er niet te bezoeken maar het is wel een levendige stad waar de terrasjes goed gevuld zijn. Daar zal het zeer mooie weer ook wel iets mee te maken hebben is wel iets anders dan een windhoos in België J Omdat we reeds 3400 km op de teller hebben besluiten we het morgen wat kalmer aan te doen en in plaats van direct naar Istanboel te rijden besluiten we een tussenstop te maken in Bulgarije aan de zwarte zee J
Tijd om de stad eens echt te bezoeken prachtige kerken met een rijk verleden. We besluiten ook eens het Tsjernobyl museum te bezoeken in Kiev. Een en al is het een triestig verhaal niet alleen een historische gebeurtenis maar het bepaald tot op heden nog altijd de toekomst van zeer vele mensen. Mijn verbazing was wel zeer groot dat Tsjernobyl in Oekraïne ligt maar in de tijd van de ramp was het natuurlijk Rusland. Oekraïne is maar onafhankelijk vanaf 1991. Deze avond hebben we afgesproken met een collega van Shell die ik 4 jaar geleden leren kennen heb op de Eco-Marathon in Duitsland. Het is een zeer leuk weerzien en we hebben een zeer gezellig avond. Vanavond gaan we vroeg onder de wol want morgen hebben we de trip naar Moldavie voor de boeg. Voor ik het nog vergeet vandaag was het een zeer zonnige dag J
Vannacht was het zeer slecht weer onweer en bliksems hielden ons wakker. Zonder ontbijt vertrokken we naar Kiev. De weg was goed en het weer viel redelijk mee weinig regen. Tot we in Kiev kwamen begon de ellende de regen vloeide rijkelijk en als dat nog niet genoeg was besloot mijn GPS om er ook mee op te houden net we het drukke centrum binnenreden. Gelukkig was er Dirk die de taak van GPS op zich nam en ons naar het IBIS hotel loodste waar we inboekte voor twee nachten. Na een welverdiende douche waren we klaar om de stad in te duiken. Ondertussen was de regen gestopt en hadden we een mooie avond in het leuke Kiev die zich aan het opmaken was voor een groot feest ter gelegenheid van Euro 2012 het europees voetbal tornooi mocht je niet weten waarover het gaat J Om de blog vandaag nog op te daten besluiten we de bar nog eens te bezoeken vandaar het korte verslag J
Deze morgen was het ontbijt zeer uitgebreid en lekker J Nu kunnen we vertrekken naar Lviv in Oekraine omdat het maar 330km is besluiten we om Krakow ook nog te bezoeken meer bepaald het hardrock café allemaal voor u hé Fien ;-) Vandaag hebben we meer geluk het blijft droog en de zon doet af en toe pogingen om er eens door te komen zalig! Ook de snelweg is van betere kwaliteit het tolgeld zal er ook wel iets mee te maken hebben J Krakow is een gezellige stad maar omdat we onze motos niet graag onbewaakt achter laten beperken we ons bezoek tot een terrasje en de hardrock café. Net voor we Oekraïne binnen rijden wil Dirk nog eens naar een MacDonalds gaan om rap ietsje te eten. Om een lang verhaal kort te houden men wou daar onze moto stelen wat hen niet gelukt is! De weg naar de grens van Oekraïne is de naam snelweg niet waard, maar twee baanvakken vol met vrachtwagens die het overstekken telkens levensgevaarlijk maken. Aan de grens begint het terug te regenen de grensovergang verloopt redelijk vlot wel moeten we eens terug omdat een stempel ontbreekt de gegevens van onze motos moeten in een database en doorvoor krijg je een tweede stempel. Leuk als je dat weet J Naar Lviv is het nu niet ver meer ongeveer een 60 km en de baan is goed en niet druk. De zon komt er terug door en zorgt voor een mooie regenboog. We komen aan in Lviv zo slechte kasseien heb ik nog nooit gezien Parijs-Roubaix is er een biljard laken tegen. De tramsporen komen zeker 20 cm boven de kasseien wat het met de moto levensgevaarlijk maakt om nog niet te spreken van de putten. Met veel geluk kan ik mijn moto in bedwang houden en om eerlijk te zijn dacht ik dat ik zou vallen hier heb ik zeer veel geluk gehad. In het centrum vinden we geen hotel met garage en we besluiten maar net buiten de stad iets te zoeken. We vinden een hotel niet ver van het nieuw voetbalstadion van Lviv het ziet er prachtig uit. We besluiten niet meer naar de stad te gaan gewoon in het hotel iets eten en morgen naar Kiev daar blijven we een dag. En voor de rest het gaat ons goed Groetjes
Wat een dag !!!!! Rond 18:00 uur zijn we aangekomen in Wroclaw juist op de kop 1200 km op de teller maar wat een dag ! Om 1:30 deze morgen werd ik wakker van de regen dat beloofde al niet veel goeds. Om half drie liep de wekker af alleen nog mijn eten in de beroemde rynmans tas stoppen en ik kan vertrekken. Onderweg naar Ninove word ik reeds een paar keer afgespoeld met een fikse regenbui. Na 45 minuten kom ik aan bij Dirk die mij reeds staat op te wachten. Na wat ducktape kunnen vertrekken J . En zoals in het liedje alwaystake the weatcherwith you hebben wij de regen meegenomen. Het eerste deel viel nog mee een paar druppels maar in de namiddag gingen de hemelsluizen open. En als dat nog niet genoeg was viel Dirk 700 meter voor het benzinestation zonder nafte Jgelukkig had ik zuinig gereden ik kon ik het benzinestation wel halen om met een jerrycan Dirk te bevoorraden. Vandaag is ook nog eens gebleken dat TomTom geen kleurpotlood waard , twee keer heeft hij ons verkeerd gestuurd en dan gaf hij er de brui aan geef mij maar Garmin!De overgang van Duitsland naar Polen ging ook niet ongemerkt voorbij van een mooie vlakke autostrade naar een boerenwegel vol met putten. Maar al bij al zijn we toch goed terecht gekomen in een mooi hotel voor weinig geld en zeer goed eten . Meer moet dit niet zijn J
Vandaag de motor een laatste poetsbeurt gegeven en wat blijkt de achterremmen zijn zo goed of versleten! Mijn moto is onlangs binnen geweest voor volledig ondehoud en voor nieuwe banden maar blijkbaar heeft de garagist niet gezien dat de remmen versleten waren. Had hem nogthans vertelt dat we een trip gingen maken van meer dan 9000 km. Dit wordt rap nog een paar nieuwe remschoenen steken deze week
De voorbereidingen zijn volop aan de gang, wat een geluk dat er internet bestaat! Je vraagt je soms af hoe ze het vroeger deden De verzekeringen zijn al in orde alleen voor Oekraine en Moldavie zullen we ter plaatse een verzekering moeten afsluiten. Mijn moto heeft zijn groot onderhoud gehad en is voorzien van nieuwe banden wat wel nodig is voor een trip van meer dan 9000 km. Het aftellen kan beginnen
Na een jaartje van rust hebben we besloten om ons ijzeren paard weer van stal te halen Dit maal gaan we via Ukraine naar Turkije. We kunnen nu nog niet veel details geven omdat we zelf nog niet veel weten Maar we houden jullie zeker op de hoogte van onze plannen !
Mooie liedjes dure niet lang dus ook dit liedje niet Maar we hebben het gehad niemand kan ons dit nog afnemen. Het was een mooi reis die we niet rap zullen vergeten ook niet de mensen die we op onze reis ontmoet hebben de taxi chauffeurs, de diensters in de restaurants ,de helmoet, de jos, de nomaden waar we te gast waren, alle chinezen die met ons op de foto wouden het hardrock personeel en nog vele andere ze maken onze reis boeiend uniek en leuk. Ook wil ik mijn reisgenoot Dirk bedanken die het zolang volgehouden heeft met mij en om met zijn woorden te zegen "de Sfeer was goed !" Ook de mensen die onze blog hebben gelezen en gereageerd bedankt. En wij wij kijken al uit naar volgende jaar ! grtjs