In de oude
vrouwengevangenis te St - Andries zijn er vier diensten aanwezig:
Het Provinciaal Medisch Centrum WEST-VLAANDEREN ( voor de politie) ,
De West-Vlaamse noodcentrale
Het gesloten Centrum voor illegalen
Brugge (CIB)
Federale Politie.
Van de Brandweerkazerne naar de Refuge in de Zandstraat.
Het personeel van de
dienst 100 heeft vijftien jaar, dag en nacht, de telefooncentrale van de Brugse
brandweer bemand. Vrijdag 04/05/2013 namen ze afscheid van de kazerne en
verhuisden ze naar het gebouw van de federale politie. Ze zullen nu vanuit het
gebouw in de Zandstraat in Sint-Andries werken, waar ook de noodcentrale 101 is
gevestigd. De West-Vlaamse
noodcentrale.
Brandweer en
ziekenwagen, goedemiddag. Tijdens het bezoek aan de noodcentrale in de
gebouwen van de Federale Politie in Brugge komt het openingszinnetje van de
operatoren talloze keren terug. Al snel wordt duidelijk dat hier wel degelijk
het verschil wordt gemaakt tussen leven en dood. Tussen net op tijd komen of
net te laat. Wat is de exacte locatie? Het probleem? Wat zijn de
omstandigheden? Zijn er gewonden? Hoeveel mensen betrokken?
De druk voor een operator bij de noodcentrale is élke keer opnieuw ontzettend
hoog. In een zo kort mogelijke tijdspanne, want elke seconde telt, moet de
centralist zoveel mogelijk informatie proberen te vergaren.
In 2016 kwamen er 250.000 noodoproepen binnen in Brugge. Ter verduidelijking:
dat zijn er gemiddeld 29 per uur. Kalme nachten waar per uur amper enkele
oproepen binnenkomen inbegrepen ... Eén shift, in een team van meestal zes
personen, duurt een halve dag. Ter info: alle noodoproepen naar de 112 en 101
die in West-Vlaanderen gebeuren, lopen binnen in Brugge.
Al krijgen we ook vaak mensen aan de lijn die denken dat ze bij 1207 zitten.
Als we hen duidelijk maken dat het niet zo is, vragen ze vaak toch nog of wij
ze niet kunnen helpen aan een nummer. Je maakt hier de zotste dingen mee. Ook
mensen in financiële moeilijkheden die niet meer betaald kunnen bellen met hun
gsm, krijgen we vaak aan de lijn. Aan afwisseling geen gebrek, klinkt het in
de noodcentrale. Zo kregen de operatoren in het verleden al verschillende keren
af te rekenen met hijgers en stalkers die steeds opnieuw belden.Het ideale
gesprek duurt gemiddeld anderhalve minuut. In die tijd moet er een eerste
inschatting worden gemaakt van het probleem en locatie én moeten de
hulpdiensten uitgestuurd worden. Ik kan je verzekeren: voor wie hier net
begint, lijkt het een onmogelijke opdracht. Vandaar ook dat iedereen die hier
zit, eerst vijf maanden opleiding achter de rug heeft voor die er ook nog maar
aan mag denken volledig zelfstandig een noodoproep te beantwoorden.
Bron: krant Het
Nieuwsblad
|