In de maand augustus was de allereerste tv-commercial van Radio Digitaal te zien op tv. Naast de tv-commercial is er in de maand augustus ook op internet en radio reclame gemaakt voor Radio Digitaal. Veel nieuwe mensen hebben Radio Digitaal dan ook vorige maand ontdekt, waardoor het aantal luisteraars flink gestegen is. Alleen in de maand augustus werd er al meer dan 400.000keer een radiostation van Radio Digitaal gestart!
Internetradio zit duidelijk in de lift. Klik op de foto om de tv spot te bekijken.
01-11-2006, 16:30 geschreven door radionieuws
31-10-2006
Radioactief x2 (B)
Er is al radioactief.be ... en vanaf nu is er ook radioactief.info. Ook deze site gaat natuurlijk over radio en is een project van Luc De Groot.
31-10-2006, 23:34 geschreven door radionieuws
Viva Fm (B)
Er was al Viva in Asse. Er was al Via in Mechelen. En vanaf donderdag is er Viva Fm in Limburg. (voorheen Topradio Limburg)
31-10-2006, 23:30 geschreven door radionieuws
DAB & aacPlus vinden elkaar
Seoul, Korea October 31, 2006 Coding Technologies, the leading provider of audio compression for digital broadcasting, mobile media, and the Internet, today announced at the 12th WorldDAB General Assembly held in Seoul, Korea, that the company's flagship product, aacPlus, was adopted by WorldDAB as the new audio codec in Digital Audio Broadcast (DAB) according to the Eureka 147 standard. The highly-efficient aacPlus audio codec provides broadcasters with an opportunity to deploy a state-of-the-art audio technology.
The WorldDAB technical specifications also support MPEG Surround, the brand-new fully backward compatible multichannel option that paves the way to simulcast multichannel without spending additional spectrum.
aacPlus is the combination of MPEG-4 AAC (Advanced Audio Coding) with Coding Technologies' Spectral Band Replication (SBR®) and Parametric Stereo (PS) technologies, which are methods to enhance the efficiency of any audio codec. aacPlus is an integral part of the open MPEG standard and is widely deployed in digital broadcasting, mobile music services, and Internet streaming to deliver near-CD audio quality at only one third of the bit rate used by MPEG-1/2 Layer 2, the existing audio technology in DAB. With aacPlus as the new audio codec in DAB, broadcasters can benefit from much higher bandwidth efficiency which results in significant cost savings per channel and the possibility to transmit more channels in a multiplex than before.
"The adoption of aacPlus as the new audio codec in DAB offers an opportunity for broadcasters to choose the best-of-breed technology for the best possible listening experience at the lowest possible bit rates," said Martin Dietz, chief executive officer and president of Coding Technologies.
DAB with MPEG-4 aacPlus is the first choice in evolving markets such as China and Australia for digital broadcasting. In Europe, markets with a slow adoption of the DAB standard can easily switch to aacPlus, immediately offering new opportunities to broadcasters. In established markets such as the UK, the use of both the new audio codec alongside the existing Layer-2 allows broadcasters to add new services in the available spectrum.
"The bandwidth savings achieved by the usage of aacPlus in DAB makes it possible that all australian broadcasters - both commercial and governmental - will be able to broadcast digitally. This is a major step forward for DAB in making this technology more attractive to spectrum regulators," commented Joan Warner, CEO Commercial Radio Australia.
MPEG-4 aacPlus is already standardised in all digital mobile TV technologies, including DVB-H, MediaFlo, ISDB 1-seg and T-DMB, the worldwide standard based on DAB. In addition, aacPlus is a standard feature in a growing list of more than 200 media/entertainment products from companies such as Nokia, Motorola, Sony Ericsson, Alcatel, Casio, Hitachi, Kyocera, LG, Siemens and Toshiba. Coding Technologies estimates there will be more than 100 million mobile devices supporting aacPlus by the end of 2006.
31-10-2006, 23:27 geschreven door radionieuws
27-10-2006
4FM zet aanval in op Radio 2 (B)
4FM trekt voortaan meer dan ooit de kaart van de muziek. De commerciële radiozender gaat zich ook op een breder publiek richten en schuwt daarbij de oudere radioluisteraar niet. Bert Geenen, programmadirecteur van 4FM, lichtte de toekomstplannen van de radiozender vanmiddag toe aan pers en adverteerders. De beoogde doelgroep van 4FM is de brede laag van de Vlaamse bevolking tussen 25 en 54 jaar. "Onze muziek was te veel gericht op een kleine doelgroep. Wij willen nu ook de Vlaamse luisteraars aantrekken die normaal gezien naar Radio 2 luisteren, maar ook open staan voor 4FM", zei Bert Geenen. Vanaf januari 2007 worden ook enkele belangrijke formatwijzigingen doorgevoerd bij de zender, die volgende week zijn vijfde verjaardag viert. Een ochtendblok van 6 tot 9 uur en een vooravondblok van 16 tot 19 uur groeperen muziek, nieuws, weer en verkeer. In de voormiddag concentreert 4FM zich voortaan op lifestyle en tussen 12 en 14 uur en 19 en 22 uur is een interactief luik voorzien. 's Namiddags wil de zender een relax- en namiddaggevoel creëren en tussen 22 en 6 uur komt er een non-stop blok. Wat kersvers 4FM-presentatrice Leen Demaré precies bij 4FM gaat doen, is nog niet bekendgemaakt. De nieuwe 4FM-baseline "de hits en de classics" wordt intussen wel al volop gebruikt. (bron hln.be)
27-10-2006, 00:34 geschreven door radionieuws
24-10-2006
Extra Gold (B)
Vanaf wo. 01/11 elke middag tussen 12-13u. op Extra Gold ...
Peter Teekamp ziet het levenslicht op 5 augustus 1961 in Amsterdam.Zijn carrière begint in 1979 bij de zeezender Mi-Amigo en later Caroline. Aan dit avontuur komt in 1980 een tragisch einde wanneer een zware voorjaarsstorm het schip opslokt en Peter zijn radiowerkzaamheden noodgedwongen moet onderbreken.
Eenmaal aan land horen we Peter terug bij Radio Veronica. Aanvankelijk in de nacht in Oh Wat Een Nacht, maar al snel is Peter ook overdag te beluisteren, ondermeer als vaste presentator/samensteller van Goud van Oud, dat uitgroeit tot het best beluisterde programma van Nederland.
In 1988 krijgt Peter een aanbod van de TROS wat hij niet af kan slaan en verlaat hij Veronica om op Radio 3 onder meer samen met Martijn Krabbé de Nationale Hitparade Top 100 te presenteren. Vanaf dat moment neemt zijn populariteit verder toe: inmiddels blijkt ook de Gouden Uren van de TROS, het programma dat hij op zowel Radio 2 als Radio 3 presenteert, immens populair bij de luisteraars.
Logisch dat Peter ook in de diverse discotheken, zalen en feesttenten, van België tot de Waddeneilanden, een veelgevraagde dj wordt. In die tijd is hij onder andere te horen en te zien als vaste dj bij deTop 40 drive-in show, Caballero Music Show, Marlboro Music Show, Muziek Express Drive-in show en de Yoko Music Show.
Begin jaren 90 behoort Teekamp tot de vijf populairste djs van ons land en zien we hem ook regelmatig op televisie. Voor de TROS presenteert hij onder meer Popformule, de tegenhanger van Countdown en TopPop, dat in een Engelse versie ook op Sky Channel wordt uitgezonden. Verder is hij nog te bewonderen in onder meer De Zomerparade, een serie muziekprogrammas vanuit het Belgische Walibi, en als presentator van de Grote Club Actie.
In 1994 krijgt de carrière van Peter een andere wending als hij door Sky Radio gevraagd wordt als programmadirecteur. Het werken achter de schermen geeft hem echter toch minder voldoening en vanaf 1995 horen we Peter daarom weer terug op de radio; bij Radio Noordzee presenteert hij iedere werkdag de ochtenden en in het weekend een hitparade.
De laatste jaren is Peter vooral actief als voice-over van tv-programmas, waaronder De Heilige Koe, Staatsloterijshow, Hart van Nederland, en is hij veelvuldig te horen in commercials, voornamelijk voor cd's en bioscoopfilms zoals The Matrix en Star Track. Maar dit is toch niet genoeg voor Peter. Als duidelijk wordt dat Radio Veronica haar herstart maakt is de beslissing snel gemaakt. Peter presenteert elk weekend tussen 09.00 en 13.00 uur 'Goud van Oud' en op zondagavond tussen 19.00 en 22.00 uur 'Het Beste Uit De Top 1000 Allertijden'.
24-10-2006, 22:57 geschreven door radionieuws
22-10-2006
Nieuwe webradio (B)
Er is een nieuwe webradio op komst. Klik op het logo voor alle info.
22-10-2006, 13:50 geschreven door radionieuws
Originele radio (NL)
Radio vanuit een ballon => klik op de ...
22-10-2006, 13:45 geschreven door radionieuws
19-10-2006
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode aug./sept.
01 Radio 538 - 11.7% [11.3%] 02 Radio 2 - 10.7% [10.7%] 03 Skyradio - 9.4% [9.5%] 04 Radio 3FM - 7.9% [7.6%] 05 Radio 1 - 7.5% [7.8%] 06 Q-Music - 6.3% [6.3%] 07 Radio Veronica - 5.5% [5.0%] 08 Radio 10 Gold - 4.9% [5.1%] 09 Caz - 2.0% [1.8%] 10 Radio 4 - 1.8% [1.8%] 11 Classic FM - 1.7% [1.6%] 12 Slam FM - 1.5% [1.4%] 13 RTL FM - 1.4% [1.7%] 14 Arrow Classic Rock - 1.4% [1.5%] 15 747 AM - 1.0% [1.0%] 16 Arrow Jazz FM - 0.5% [0.6%] 17 BNR nieuwsradio - 0.4% [0.4%] 18 Kink FM - 0.4 [0.4%] -- ORN - 15.2% [15.4%] -- CRN - 2.2% [2.3%] -- Overige zenders - 6.9% [6.8%]
Radiopresentatrice Leen Demaré maakt binnenkort de overstap van Radio Donna naar 4FM. Daar zal ze De Hits en de Classics aan elkaar praten, zo meldt 4FM dinsdag. Demaré startte haar radiocarrière in 1985 bij Radio 1. Ze was er onder meer presentatrice van Voor de dag en Van kattekwaad tot erger. Bij de start van Radio Donna, in 1992, kreeg ze een dagelijks uitzendblok in de namiddag: De Foyer. Vanaf 1996 maakte ze gedurende 8 jaar het bekende programma Vrouwentongen. Sinds 2005 is Leen Demaré de stem van de ochtenduitzendingen bij Radio Donna. Op televisie levert Demaré nu nog altijd bijdragen voor Vitaya. "Met haar warme stem, haar ervaring en haar rustig opgebouwde carrière is Leen een belangrijke aanwinst voor 4FM", zo luidt het in het persbericht. 4FM wil nog meer luisteraars aanspreken tussen 25 en 54 jaar. Bron: hln.be
17-10-2006, 12:07 geschreven door radionieuws
16-10-2006
Free Howard (USA)
Howard Stern is about to be available without charge again -- well, for two days, anyway. Nearly a year after leaving terrestrial radio for Sirius Satellite Radio, you'll be able to hear Howard Stern once again, without a fee. Before you get too excited, understand that it's only a two-day promotion for a new Internet radio service Sirius will be launching this week. Reuters reports that Stern's show will be made available live online at no charge for two days, Oct. 25 and 26. The new service offers over 75 channels of CD-quality programming over the Internet -- without having to buy a Sirius radio -- for a monthly subscription fee of $12.95 -- the same price as an existing Sirius monthly subscription. The two-day free trial of The Howard Stern Show marks the first time he has been available to a non-paying audience since he left terrestrial FM radio in December 2005. The service can be accessed by logging on to www.sirius.com.
Klik op Howard en bekijk de demo.
16-10-2006, 19:09 geschreven door radionieuws
Nieuw leven in Overijse (B)
In Overijse gaat vanaf vandaag Radio Happy Gold van start. Op 107.8 Fm (voorheen RGR Fm) is nu een oldies format te horen. De frequentie ondervindt veel storingen door Topradio's 107.9 Fm uit Brussel. Klik op Peter Van Wijck (nieuwe eigenaar) voor de Happy Gold site.
16-10-2006, 00:22 geschreven door radionieuws
11-10-2006
Emmis (B)
Geruchtje (dus onder voorbehoud): Emmis (die van Be One) zouden zich hebben ingekocht bij FM Limburg/Facta Media, de Limburgse regionale radio.
11-10-2006, 23:39 geschreven door radionieuws
Lite Fm Chicago (USA)
We zijn vandaag 11 oktober, en bij Lite FM Chicago maken ze zich klaar voor kerstmis. Klik op het logo en merk de Lite site in x-mas stemming.
11-10-2006, 23:35 geschreven door radionieuws
10-10-2006
Test je muziekkennis (NL)
Luister ... en win goud! Bij Radio 10 Gold slaat de goudkoorts toe. 10 dagen lang staat de zender in het teken van de Goudkoorts. Herken jij de gouden hits dan maak je kans op 500,- aan goud. Klik op het logo en speel mee.
10-10-2006, 19:54 geschreven door radionieuws
03-10-2006
RTL FM (NL)
Er is nog steeds onduidelijkheid over het lot van RTL FM. Op radioactive.blog.nl kan je de hele discussie volgen. Gaat het wel naar Sky of niet? Deze 2 ex-werknemers hadden ook wel interesse.
Vranz van Maaren en Jan van Veen wilden het kabelkavel van RTL FM overnemen. Beiden spelen al langer met het idee om een kabelradiostation te starten. Op internet is Van Veen actief met een internetradiostation onder de naam 'Candlelight'. "We zouden graag een landelijk dekkend netwerk willen hebben. We hebben nagedacht over de mogelijkheid hiertoe en gesproken met RTL Nederland om het RTL FM-kabelkavel over te nemen. Wij willen graag in dezelfde lijn doorgaan" Het idee voor een dergelijk station zou met name softpop omvatten in de lijn van Candlelight. De gesprekken tussen RTL Nederland en het duo Van Veen/Van Maaren zijn inmiddels alweer van enige weken geleden. "We hebben vernomen dat Sky Radio Groep daar nu driftig mee bezig is. Het zou best kunnen dat ze om mogelijke nieuwe concurrentie af te houden dit kabelkavel willen overnemen, maar we hebben geen contact met Sky Radio Groep hierover gehad," aldus Van Veen. Jan van Veen is jarenlang bij Sky Radio de man geweest van het succesvolle radioprogramma 'Candlelight' .Vranz van Maaren verliet in het najaar van 2005 Sky Radio en was tot die tijd jarenlang programmadirecteur. Als zich opnieuw een mogelijkheid voordoet om met een landelijk kabelkanaal te kunnen uitzenden, dan wil het duo het opnieuw proberen, de financiering hiertoe is rond, aldus Jan van Veen. Sky Radio Groep zegt desgevraagd 'geen reactie' hierop te hebben.
03-10-2006, 23:26 geschreven door radionieuws
Mobiele satellietradio binnen vijf jaar ook in Europa (EU)
Inwoners van Europa kunnen binnen vijf jaar gaan genieten van satellietradio die ook in de auto te ontvangen is. Afgelopen week maakte het in Spanje gevestigde Ondas Media bekend dat het in 2010 wil starten met een uitgebreid aanbod aan satellietradio zoals momenteel al beschikbaar is in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse bedrijf Worldspace is van plan om een dergelijke service al vanaf volgend jaar aan te gaan bieden in Italië. Op zich is satellietradio niet echt nieuw in Europa, want honderden radiostations zijn momenteel al via de Astra satelliet te ontvangen. Alleen zijn deze stations alleen middels een schotel te ontvangen en daardoor niet beschikbaar in bijvoorbeeld de auto. De diensten van Worldspace en Ondas Media zullen dat echter wel zijn. Doordat er gebruikt wordt gemaakt van een andere techniek is er namelijk geen schotel meer benodigd, maar slechts een kleine antenne. Dergelijke diensten zijn in de Verenigde Staten al beschikbaar via XM Satellite Radio en Sirius Satellite Radio. Beide partijen bieden ieder ruim honderd radiostations aan en hebben bij elkaar ruim 12 miljoen abonnees. Ondas Media wil vanaf medio 2010 ongeveer 150 radiostations gaan aanbieden. Naast vele (non-stop) muziekstations zullen er ook radiostations komen die zich richten op nieuws, sport, weer en verkeer. Daarbij zal niet alleen uitgezonden gaan worden in het Engels, maar in alle belangrijke Europese talen. Het Amerikaanse bedrijf Worldspace is van plan om al volgend jaar met een gelijkwaardige service te starten, echter alleen nog in Italië. Desondanks hoopt het bedrijf snel uit te breiden naar de rest van Europa en bijvoorbeeld medio 2008 ook actief te zijn in Engeland, zo meldt de BBC. Volgens Worldspace zal de speciale ontvanger, die benodigd is om de uitzendingen van haar satellietradiostations te ontvangen, circa 100 euro gaan kosten. Daarnaast is nog een maandelijks abonnement benodigd van ongeveer 10 euro. Bron: radio.nl
03-10-2006, 13:54 geschreven door radionieuws
29-09-2006
Sky Radio 101 FM bestaat 18 jaar! (NL)
Morgen viert Sky Radio 101 FM haar 18e verjaardag. Op 30 september 1988 startte Sky Radio als eerste radiostation ter wereld met een non-stop muziekmix zonder DJs. Sky Radio, dat destijds officieel werd geopend door Phil Collins, was direct na de start het succesvolste commerciële radiostation van Nederland. Achttien jaar na de start bereikt Sky Radio inmiddels met gemiddeld zon 3,3 miljoen verschillende luisteraars per week nog steeds de meeste luisteraars.
Algemeen Directeur Carlo de Boer: "Op onze 18e verjaardag is het altijd leuk om terug te blikken op wat cijfers uit 18 succesvolle jaren. Zo heeft Sky Radio de afgelopen 18 jaar al bijna 2,8 miljoen hits gedraaid en is Robbie Williams de meest gedraaide artiest van de afgelopen jaren.
Ook hebben wij inmiddels aan bijna een miljoen verschillende luisteraars hun mening gevraagd over onze muziek, want alleen bij Sky Radio bepaalt de luisteraar welke hits er voorbij komen en hoe vaak. Dit blijven we overigens doen met onder andere het Sky Radio Music Panel op skyradio.nl."
29-09-2006, 19:39 geschreven door radionieuws
28-09-2006
Nieuwe luistercijfers (NL)
01 Radio 538 - 11.3% (11.9%) 02 Radio 2 - 10.7% (10.1%) 03 Skyradio - 9.5% (9.9%) 04 Radio 1 - 7.8% (7.8%) 05 Radio 3FM - 7.6% (7.9%) 06 Q-Music - 6.3% (6.1%) 07 Radio 10 Gold - 5.1% (4.9%) 08 Radio Veronica - 5.0% (4.9%) 09 Caz - 1.8% (1.6%) 10 Radio 4 - 1.8% (1.7%) 11 RTL FM - 1.7% (2.5%) 12 Classic FM - 1.6% (1.6%) 13 Arrow Classic Rock - 1.5% (1.5%) 14 Slam FM - 1.4 (1.5%) 15 747 AM - 1.0% (0.9%) 16 Arrow Jazz FM - 0,6% (0.6%) 17 BNR nieuwsradio - 0.4% (0.4%) 18 Kink FM - 0.4 (0.4%) -- ORN - 15.4% (14.8%) -- CRN - 2.3% (2.6%) -- Overige zenders - 6.8% (6.4%)