RADIONIEUWS
Inhoud blog
  • Nieuwe Vlaamse luistercijfers (B)
  • Start veiling frequenties (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (B)
  • 'De Ochtend' van Radio 1 komt op tv (B)
    Zoeken in blog

    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer Nostalgie (B)
    Filmpje: klik HIER
    Promo: klik HIER
    Site: klik HIER
    Ontvangst: zie foto
    Team: zie foto






    04-03-2008, 17:27 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Vlaamse radiozender Nostalgie van start op 20 maart (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 20 maart om 6 uur gaat Nostalgie Vlaanderen in de ether, meteen het officiële startschot van het derde landelijk commercieel radiostation in Vlaanderen. De zender richt zich op actieve 35- tot 55-jarigen en doet dat vooral met muziek uit de jaren '70, '80 en '90.
    Het nieuwe landelijke commerciële radiostation zal vanaf de start te beluisteren zijn door ongeveer 90 procent van de Vlamingen. Zij krijgen vooral muziek te horen in combinatie met een ochtend-, middag- en avondblok.
    Zo presenteren drie mannen "De Vroege" tussen 6 en 10 uur. Het gaat om Dominique Crommen, Kevin Degeest en Toon Vanden Abeele. Stefan Ackermans neemt met "Midlife" de middag tussen 12 en 14 uur voor zijn rekening en Dimitri Stuer loodst, vanaf 14 april, de luisteraars met "De Funky Roadshow" tussen 16 en 19 uur door de avondspits.
    In het weekend zit Dieter Troubleyn op zaterdag- en zondagochtend achter de microfoon voor "Weekendje Troubleyn". Anne De Baetzelier en een nog onbekende man presenteren 's weekends, vanaf 14 april, tussen 12 en 14 uur "A-Team".
    Volgens Guldemont zal de nadruk bij Nostalgie op de muziek liggen. "We mikken met hits uit de jaren '70, '80 en '90, aangevuld met de classics van morgen, op 35- tot 55-jarigen. Dit is geen niche, maar de grootste groep Vlamingen. De gemiddelde leeftijd is 40. Dan ben je niet jong, maar zeker ook niet oud. Voor die volwassen, actieve doelgroep bestaat er nog geen radioproduct", aldus Guldemont.
    Volgens Dirk Guldemont ligt het potentieel rond de 15 procent marktaandeel, maar hij wil zich vooral niet vastpinnen op cijfers. "Nostalgie wil rustig groeien. Radio is een marathon, geen sprint. Kijk maar naar Q-Music. Eens de zender in de lucht is, begint pas het echte werk."
    Momenteel zijn Q-Music en 4FM de enige landelijke, commerciële radiozenders in Vlaanderen. Zij zijn sinds 2001 actief. De initiatiefnemers voor het derde commerciële station, de uitgeverijen Concentra (GVA, Het Belang Van Limburg) en Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk), baseren zich op het internationale radiomerk Nostalgie. Dat is eigendom van de NRJ-radiogroep en is actief op meer dan drie continenten.
    Nostalgie is in feite een samenwerkingsverband tussen vier van de vijf provinciale radiozenders. Zij kregen van de Vlaamse regering een licentie zodat ze een commercieel alternatief konden vormen voor Radio 2. De provinciale radio's boekten echter nauwelijks succes.
    Nostalgie groepeert nu Antwerpen 1, Radio Mango in West-Vlaanderen, Radio Go in Oost-Vlaanderen en Radio Contact Vlaams-Brabant. Enkel FM Limburg doet niet mee, al denkt directeur Dirk Guldemont van Nostalgie wel dat "dat op termijn wel zal lukken".
    De nationale reclameverkoop van Nostalgie wordt verzorgd door IP-België. De regionale verkoop blijft in eigen huis. De studio's van Nostalgie liggen in Antwerpen en er werken een twintigtal mensen, uitgezonderd ondersteunende diensten.



    04-03-2008, 13:05 geschreven door radionieuws
    03-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RadioNL krijgt elf nieuwe FM-frequenties (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Directeur Nico Silvius van Waterstad FM en RadioNL krijgt elf van de twaalf regionale FM-frequenties die dit jaar extra beschikbaar zijn gekomen. Dat blijkt uit een brief die alle geïnteresseerde partijen vandaag hebben gekregen. De beslissing volgt uit een vergelijkende toets die Agentschap Telecom in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft uitgevoerd. De twaalfde frequentie is toegewezen aan het attractiepark De Efteling uit Kaatsheuvel. Waterstad FM en RadioNL werd onlangs overgenomen door de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC). 

    Het gaat om de volgende frequenties: Ameland 89,4 MHz, Zutphen 89,9 MHz, Oldenzaal 90,0 MHz, Winterswijk 94,3 MHz, Cuijk 95,3 MHz, Lichtenvoorde 95,7 MHz, Den Helder 96,0 MHz, Stadskanaal 96,0 MHz, Heerenveen 97,3 MHz, Amersfoort 99,5 MHz, Appingedam 103,6 MHz en kaatsheuvel 104,3 MHz. 

    Op de elf zenders van Silvius komt RadioNL. "Geweldig nieuws voor ons radiobedrijf", zo laat de directeur weten. "RadioNL zal er zo spoedig mogelijk op komen. Er is werk aan de winkel dus." Wanneer de zenders precies online zijn is onbekend, "omdat het er wel best veel zijn." 

    De vijf middengolffrequenties die werden verdeeld zijn toegewezen aan Crosspoints BV (Arrow), Stichting Radika, dhr. Post en Stichting BKB3. Opmerkelijk genoeg deed Arrow onlangs nog de AM 675 in de verkoop. Stichting Radika is Amor FM uit Rotterdam, een hindoestaans radiostation dat nu al een FM-frequentie heeft in Rotterdam en Den Haag. Het gaat onder andere om de frequenties 828, 1224, 1035 en 1557 kHz, die het Agentschap Telecom in 2006 afnam van Quality Radio B.V. omdat er geen gebruik van werd gemaakt. 

    In totaal waren er 114 aanvragen, ingediend door 32 geïnteresseerde partijen. Volgens een woordvoerder van het Agentschap voldeed Waterstad Radio aan alle eisen. "Maar Waterstad heeft aanmerkelijk meer geld geboden", zo laat de woordvoerder weten.  

    De FM-frequenties zijn bestemd voor niet-landelijke commerciële omroepen. Een groot deel van de programma's moet gericht zijn op de regio's waarin wordt uitgezonden. De vergunningen zijn geldig tot 1 september 2011. (bron: radiofreak.nl)



    03-03-2008, 23:18 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe namen voor Nostalgie (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na Dominique Crommen (ex-Radio 2 & Donna), Kevin De Geest (ex-Donna) en Anne De Baetzelier (ex-Mango), gaan volgens http://jeroenfm.skynetblogs.be/ ook Dieter Troubleyn (ex-Be One), Stefan Ackermans (ex-4fm) en Dimitri Stuer (tot voor kort de ochtendman van Radio 2 Vlaams-Brabant) de rangen van het nieuwe Radio Nostalgie versterken.

    UPDATE (bron IP):

    Het zeer succesvolle Nostalgie zendt voortaan in volle kracht uit in Vlaanderen. Via vijf zeer sterke frequenties zal bijna heel Vlaanderen probleemloos kunnen luisteren naar de nieuwe Vlaamse zender.Na de jaren van sterk stijgend succes in Franstalig België zal deze nieuwe Nederlandstalige zender snel een belangrijke plaats innemen tussen Q-Music, Donna en Radio2 – zenders die zich niet specifiek op de doelgroep van Nostalgie richten. Er zijn daar dus heel wat luisteraars die nu de keuze hebben om te luisteren naar een radio die wel op hun maat is gemaakt.

    Nostalgie Vlaanderen richt zich naar een kern-doelgroep van 35-54 jarigen. De radio is uit de duizenden herkenbaar. Met meer dan 50 % 80’s muziek van alle genres én een vleugje prima hedendaagse hitmuziek speelt de zender perfect in op de muzikale voorkeur van de doelgroep. Een radio om de hele dag op te zetten. Een bom vitaminen voor de oren van de actieve volwassenen, samengebald in de slogan “What a feeling”.

    Via de campagnes o.a. in de media van aandeelhouders Corelio en Concentra, zal de radio vanaf dag 1 een zeer grote reclamedruk zetten om zich bekend te maken.

    Nostalgie Vlaanderen heeft een beroep gedaan op ervaren rotten in het vak zoals Dominique Crommen, Kevin De Geest (ex Donna), Stefan Ackermans (ex Studio Brussel), Dieter Troubleyn (ex Radio2, Acteur en BV), Anne de Baetzelier (VTM, Vitaya enz..) en Dirk Stuer (ex Radio 2).

    De persconferentie van het nieuwe Nostalgie is gepland voor dinsdag 4 maart.



    03-03-2008, 16:33 geschreven door radionieuws
    02-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AM uit (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Vlaamse Regering keurt het voorstel van de VRT principieel goed om de analoge uitzendingen op de middengolffrequenties 540 kHz, 1188 kHz en 1512 kHz stop te zetten. De VRT zal nog slechts via één AM frequentie uitzenden, namelijk 927 kHz. De regering wijzigt daarom ook principieel haar besluit waarin de frequenties voor analoge radio ter beschikking worden gesteld van de VRT. Over dit wijzigingsbesluit wordt advies ingewonnen bij de Raad van State.



    02-03-2008, 01:41 geschreven door radionieuws
    29-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cool Fm (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de Cool Fm site is het lijstje met frequenties aangepast. Dit blijft er over:

     

    Antwerpen 105.4

    Bree 105.9

    Genk 88.0

    Hoeilaart 105.8

    Lier 107.5

    Mechelen 105.9

    Oostende 106.3

    Sint-Niklaas 105.5
    (Kruibeke 107.2 wordt niet vermeld)



    29-02-2008, 01:06 geschreven door radionieuws
    28-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nostalgie mikt op 15 tot 17% marktaandeel (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nostalgie verwacht in Vlaanderen "op termijn" een marktaandeel van 15% tot 17%. Dat kondigde algemeen directeur Dirk Guldemont aan in het Praatcafé van VEPEC op woensdag 27 februari.
    Dirk Guldemont baseert zich voor zijn verwachtingen op de prestaties van vergelijkbare formules in Wallonië, Frankrijk en Nederland. In Wallonië haalt de Franstalige zusterzender Nostalgie samen met Classic 21 een aandeel van 17% in de markt. In Nederland is Skyradio in zijn eentje zelfs goed voor meer dan 30% marktaandeel.
    Dirk Guldemont maakt zich sterk dat Nostalgie in Vlaanderen een unieke formule vertegenwoordigt die een gat in de markt kan dichten. "Vlaanderen is geen 'mature' radiomarkt." Maar hij beseft ook dat een radio starten moeilijk blijft. "Radio maken blijft een complexe aangelegenheid omdat die zich voortdurend ontwikkelt."
    (bron: pub.be)

    Radionieuws zegt: het marktaandeel van Skyradio was in de afgelopen meetperiode 10,3%. In de doelgroep 'vrouwen 35-49 jaar' was het 16,5%. Waar de 30% vandaan komt in het artikel is een raadsel.



    28-02-2008, 19:11 geschreven door radionieuws
    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enjoy the 80's (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van 15 tot 21 maart brengt 4Fm 'de 800 van 80'. De lijst kan jezelf samenstellen via een aardige site. (klik op het logo)

    Strategische zet? Het uitzenden van deze hitparade valt samen met de start van Radio Nostalgie, waar inderdaad veel 80's te horen zullen zijn.

    27-02-2008, 23:20 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Q-music geeft weer 31 auto's weg (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Q-music geeft in maart weer elke dag een wagen weg. Alle info HIER.

    27-02-2008, 20:11 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FM Brussel betwist luistercijfers (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgens de luistercijfers die het Centrum Informatie over de Media bekend maakte, scheert de Brusselse stadsradio FM Brussel geen hoge toppen. "Die cijfers zijn voor ons te onbetrouwbaar", reageert algemeen directeur en hoofdredacteur Jeroen Roppe. Om de naambekendheid van de zender op te krikken stelt Vlaams minister Bert Anciaux 150.000 euro beschikbaar.
    Volgens de cijfers van het CIM is FM Brussel met een gemiddeld dagbereik van 3.200 luisteraars goed voor een marktaandeel van 0,06 procent. Maar volgens Roppe is de steekproef te groot en worden Brusselse Vlamingen amper gevraagd voor enquêtes, een middel waarop het CIM zich baseert voor het luistercijfers. "Daarom hebben we in 2007 zelf een groot luisteronderzoek laten uitvoeren", aldus Roppe. "Uiteraard behaalden we een groter publiek."
    In opdracht van Vlaams minister Bert Anciaux liet de stadsradio door het Gentse bureau InSites een marktonderzoek uitvoeren onder Nederlandstalige Brusselaars en inwoners uit de randgemeenten. Daaruit blijkt dat de stadsradio een bereik heeft van 14 procent bij de actieve Vlamingen in de hoofdstad. In de randgemeenten is dat 5 procent.
    De woordvoerster van minister Anciaux bevestigt de doorlichting. "FM Brussel heeft zeker zijn belang te spelen, maar de stadsradio staat voor enkele uitdagingen zoals de naamsbekendheid van de zender", luidt het. Daarom maakt Anciaux 150.000 euro beschikbaar voor een grote publiekscampagne die in april van start moet gaan. Na de doorlichting heeft FM Brussel in september al de programmatie aangepast, voegde de woordvoerster nog toe.


    27-02-2008, 20:08 geschreven door radionieuws
    26-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe luistercijfers (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    CIM golf 15
    (marktaandeel):

    01. Radio 2 - 29,33% (31,80%)
    02. Q-music - 17,65% (17,61%)
    03. Donna - 12,23% (13,26%)
    04. Studio Brussel - 8,18% (8,47%) 
    05. Radio 1 - 8,84% (7,86%) 
    06. 4fm - 6,04% (5,14%)
    07. Klara - 2,30% (2,06%)

    Netwerken:
    (dagbereik - meer dan 10.000 luisteraars)

    01. TOPradio - 68.650 (89.260)
    02. Radio Contact - 62.130 (59.360)
    03. Be One - 55.930 (42.250)
    04. VBRO - 26.020 (13.030)
    05. Cool Fm - 17.260 (17.050)
    06. RGR Fm - 13.690
    (19.880)

    Provinciale radio's:
    (dagbereik)

    01. Antwerpen 1 - 57.470 (64.030)
    02. Radio Mango - 20.810 (27.360)
    03. Go Fm - 12.440 (7.260)
    04. Contact Vlaams-Brabant - 12.080 (11.320)
    05. Hit Fm Limburg - 2.480
    (2.390)

    Overige zenders:
    (dagbereik - meer dan 5.000 luisteraars - golf 14+15)

    Radio Minerva - 54.750
    Radio Nostalgie NL - 8.230
    Radio Ham - 7.840
    FM Goud - 7.240
    RGR 2 - 6.860
    City Music - 6.520
    Radio Plus - 5.060


    26-02-2008, 14:10 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luistercijfers Wallonië (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Cim golf 15 (marktaandeel):




    01. Bel RTL - 20,75 % (19,58%)
    02. Radio Contact - 14,58% (13,61%)
    03. Viva Cité - 11,80% (11,48%)
    04. Nostalgie - 10,04% (9,94%)
    05. La Première - 6,26% (6,34%)
    06. NRJ - 5,53% (5,90%)
    07. Classic 21 - 4,66% (5,56%)
    08. Fun Radio - 3,30% (2,77%)
    09. Contact Plus - 3,08% (2,24%)
    10. Mint - 2,69% (2,69%)
    11. Pure Fm - 2,33% (2,81%)
    12. Musiq 3 - 2,26% (2,39%)
    13. Sud Radio - 1,08% (0,68%)


    26-02-2008, 13:58 geschreven door radionieuws
    24-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Van Heerden naar KXradio (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf aanstaande woensdag is Jos Van Heerden (ex-Radio 10 Gold) te horen op KXradio tussen 19-21u met het programma 'KX on 45'. KXradio is te ontvangen via internet en de digitale kabel.

    24-02-2008, 19:23 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antennemasten (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benieuwd naar de antennes van Brusselse & Waalse stations: klik HIER en bekijk de masten.

    24-02-2008, 19:03 geschreven door radionieuws
    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donna tram (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Te zien in Antwerpen & Gent. Klik op de foto.

    22-02-2008, 23:42 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dj Tiësto op TOPradio (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TOPradio presenteert vandaag een nieuwe DJ: Tiësto. De grootste dj van de wereld is vanaf 22 februari iedere vrijdagavond tussen 22 en 24u te horen op het station.

    TOPradio volgt hiermee Radio 538 alwaar de show reeds enkele maanden loopt met groot succes.

    TOPradio programmadirectuer Youri Beaumont: "We zijn heel blij met de komst van Tiësto. Uiteindelijk zit hij hier ook helemaal op zijn plaats want geen enkele andere zender in dit land ademt de Tiësto-sfeer uit zoals Topradio dat doet".

    TIËSTO: "Tiësto's Club Life is voor mij de manier om wekelijks voor een wereldwijd publiek te kunnen draaien. Het is voor mij een uitlaatklep om te experimenteren met alle verschillende stijlen welke dance muziek te bieden heeft".

    Het radioprogramma van Tiësto op TOPradio duurt twee uur. Het eerste uur is een mix met toegankelijke platen, het tweede uur laat Tiësto zich van een andere kant horen en brengt hij in de genres van minimal tot house naast de allernieuwste tracks ook exclusieve mash ups en remixes. Elke week krijgt een beginnende dj van hem de kans zichzelf te bewijzen in de dj-booth.

    TIËSTO'S CLUB LIFE vanaf 22 februari 2008 van 22 tot 24u op TOPradio.



    22-02-2008, 10:33 geschreven door radionieuws
    21-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100% NL start themakanalen (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De commerciële radiozender 100 % NL heeft drie themaradiozenders geintroduceerd. De kanalen zijn momenteel alleen te beluisteren via het internet maar het zou de bedoeling zijn om deze zenders ook via de satelliet te gaan distribueren. De themazenders die zijn gestart zijn 100%NL Nationaal, 100%NL Urban en 100%NL Gold. Meer informatie via www.100p.nl.

    21-02-2008, 19:31 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amerika's populairste radio formats (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Najaar 2007





    01. News/talk: 17,9%
    02. AC: 15,2%
    03. CHR/Top 40: 10,8%
    04. Country: 9,0%
    05. Rock: 7,5%
    06. Oldies: 5,8%


    21-02-2008, 10:07 geschreven door radionieuws
    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cool Fm => Club Fm (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals eerder reeds gemeld stoppen de Christophe Moens stations met het uitzenden van het Cool Fm product. De zenders worden omgevormd naar Club Fm.
    Ook de site
    www.radiocoolfm.be linkt al door naar www.radioclubfm.be
    Wat nu met Cool Fm?



    20-02-2008, 14:07 geschreven door radionieuws
    19-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeroen van Inkel verhuist naar de middag (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "Je Dag Is Goed", het programma dat Jeroen van Inkel elke werkdag 's morgens tussen 06.00 en 09.00 uur bij Q-music presenteert, staat vanaf 10 maart 2008 niet meer in de programmering. Zoals eind 2007 al bekend gemaakt werd gaat Ruud de Wild naar Q-music en daar zal hij samen met Jeroen Kijk in de Vegte de ochtendshow gaan doen. Van Inkel mag wel blijven bij Q-music, maar hij zal het moeten doen met een plek in de middag.

    Jeroen van Inkel krijgt in de middag twee uurtjes zendtijd: van 16.00 tot 18.00 uur. De volledige nieuwe programmering op werkdagen ziet er als volgt uit:



    06.00-09.00 ruuddewild.nl (Ruud de Wild en Jeroen Kijk in de Vegte)

    09.00-10.00 Het Foute Uur (Gijs Staverman)

    10.00-12.00 Gijs Staverman

    12.00-13.00 Hitlijn (Wouter van der Goes)

    13.00-16.00 Wim van Helden

    16.00-18.00 Jeroen van Inkel

    18.00-20.00 Menno Barreveld

    20.00-22.00 Martijn Kolkman

    22.00-00.00 Jasper de Vries



    19-02-2008, 19:04 geschreven door radionieuws
    Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs