Bij het uitwerken van T² wordt heel wat 'afgebabbeld' ... overleg, noemen ze dat !
Overleg ! Voor sommigen een 'noodzakelijk kwaad', voor anderen dan weer 'een mogelijkheid om ideeën op te doen, ervaringen uit te wisselen, bij te leren !'
Wij kunnen er ook niet onderuit, overleg is een must ! Zo komen alle betrokken partijen dichter bij mekaar, worden duidelijke afspraken gemaakt !
We onderscheiden enkele verschillende vormen van overleg :
-> stuurgroep - overleg :
Het officieel overlegorgaan dus. Hier wordt aan 'procesbegeleiding, procesbewaking' gedaan. Hier wordt de proeftuin tegen het licht gehouden : hoever sta je, vordert het, welke successen behaalde je, welke zaken vielen tegen, ... ? Voor het stuurgroep-overleg worden (vanaf nu!) volgende personen uitgenodigd : * de proeftuinbegeleiders van de verschillende onderwijskoepels, en van het ministerie. * de 5 betrokken directies. * de betrokken leerkrachten van de diverse scholen : Sofie, van Edelweiss - Charlotte, van Wingerd & Zon - een medewerkster van CLB (meestal Sophie). * ikzelf, als proeftuincoördinator.
-> werkgroep - overleg :
Het uitvoerend orgaan dus. Hier worden acties voorgesteld, uitgedokterd, van dichtbij bekeken. Hier wordt - op een realistisch tijdspad - uitgestippeld wie wat gaat doen, welke leerkrachten, leerlingen, ouders, ... betrokken worden, ... Voor de werkgroep worden (vanaf nu!) volgende personen uitgenodigd : * de 5 betrokken directies (die worden meestal vertegenwoordigd bij de werkgroep!). * de betrokken leerkrachten vanuit alle scholen. * een medewerk(st)er van het CLB. * ikzelf, als proeftuincoördinator.
-> team - overleg :
De 'werkvloer, het draagvlak' dus. We mogen met z'n allen overleggen 'tot we een ons wegen', we doen het toch voor de kinderen én de leerkrachten ! Daar moet de proeftuin dan echt gaan meespelen, daar moeten de acties uitgevoerd worden, zal de portfolio groeien. Tijdens alle personeelsvergaderingen, ook op andere afgesproken momenten de mening vragen over, vertellen over, ...
Niet onbelangrijk is hier ook de inbreng van de ouders. Regelmatig briefen , een stand van zaken meegeven , mensen betrekken bij bepaalde acties, toonmomenten organiseren, ...
Quote !!! " ... Jullie Belgen bekijken alles graag negatief, maar het kost niks om wat positiever te zijn. Je kan een speler scouten en alleen zijn gebreken noteren : dan wordt zo'n gast niet gekozen.Terwijl ik altijd kijk naar wat-ie wel kan. Ik pak ze om hun kwaliteiten. " Jan Boskamp, voetbaltrainer Humo - 29.01.'08