T² ... talent & technologie ...

het logo van T² :

Foto
Foto
Inhoud blog
  • 10 april 2008 - stuurgroepvergadering !
  • Vanuit de lucht ...
  • Ingelmunster onder de loep ....
  • overleg ... omdat het moét !!!
  • Welke acties ondernemen we ?
  • wie maakt T² ?
  • hier willen we graag iets aan doen !!
  • De doorlichting en ... de gouden tip !!
  • vanwaar het idee ?
  • Even voorstellen ...
  • T² ... nieuw én spannend !
  • eerste overleg met alle partners !
  • naar de proeftuin ... stap voor stap ...
    Foto
    LAAT JE HOREN ... euh ... LEZEN !!

    Druk op onderstaande knop om mij een mailtje te sturen ! Suggesties, opmerkingen, vragen, ideetjes, ... Dominique

    neem een kijkje
    www.hetidee.be
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Het bekijken waard :

    www.buso-tielt.be

    daar gaan we ...

    www.dezon-blo.be

    T² ... talent & technologie
    ...onze proeftuin op de voet gevolgd ...
    mijn "klasdagboek" bij het verloop van het uitwerken van onze proeftuin T² !
    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.overleg ... omdat het moét !!!
    Bij het uitwerken van T² wordt heel wat 'afgebabbeld' ... overleg, noemen ze dat !

    Overleg ! Voor sommigen een 'noodzakelijk kwaad', voor anderen dan weer 'een mogelijkheid om ideeën op te doen, ervaringen uit te wisselen, bij te leren !'

    Wij kunnen er ook niet onderuit, overleg is een must ! Zo komen alle betrokken partijen dichter bij mekaar, worden duidelijke afspraken gemaakt !

    We onderscheiden enkele verschillende vormen van overleg :

    -> stuurgroep - overleg :  

    Het officieel overlegorgaan dus.
    Hier wordt aan 'procesbegeleiding, procesbewaking' gedaan. Hier wordt de proeftuin tegen het licht gehouden : hoever sta je, vordert het, welke successen behaalde je, welke zaken vielen tegen, ... ? 
    Voor het stuurgroep-overleg worden (vanaf nu!) volgende personen uitgenodigd :
    * de proeftuinbegeleiders van de verschillende onderwijskoepels, en van het ministerie.
    * de 5 betrokken directies.
    * de betrokken leerkrachten van de diverse scholen : Sofie, van Edelweiss  -  Charlotte, van Wingerd & Zon  -  een medewerkster van CLB (meestal Sophie).
    * ikzelf, als proeftuincoördinator.

    -> werkgroep  -  overleg :

    Het uitvoerend orgaan dus.
    Hier worden acties voorgesteld, uitgedokterd, van dichtbij bekeken.
    Hier wordt - op een realistisch tijdspad - uitgestippeld  wie wat gaat doen, welke leerkrachten, leerlingen, ouders, ... betrokken worden, ...
    Voor de werkgroep worden (vanaf nu!) volgende personen uitgenodigd :
    * de 5 betrokken directies (die worden meestal vertegenwoordigd bij de werkgroep!).
    * de betrokken leerkrachten vanuit alle scholen.
    * een medewerk(st)er van het CLB.
    * ikzelf, als proeftuincoördinator.

    -> team  -  overleg :

    De 'werkvloer, het draagvlak' dus.
    We mogen met z'n allen overleggen 'tot we een ons wegen', we doen het toch voor de kinderen én de leerkrachten !
    Daar moet de proeftuin dan echt gaan meespelen, daar moeten de acties uitgevoerd worden, zal de portfolio groeien.
    Tijdens alle personeelsvergaderingen, ook op andere afgesproken momenten de mening vragen over, vertellen over, ...

    Niet onbelangrijk is hier ook de inbreng van de ouders. Regelmatig briefen , een stand van zaken meegeven , mensen betrekken bij bepaalde acties, toonmomenten organiseren, ...

    20-02-2008 om 14:10 geschreven door Dominique  


    09-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welke acties ondernemen we ?
    Vooraleer ik hier de verschillende acties, werkvormen kan voorstellen, moet eerst het volgende gebeuren :
    -> de 5 partners zitten rond de tafel en bespreken welke acties haalbaar en/of wenselijk zijn.
    -> de 5 partners trekken elk naar hun team en toetsen daar de haalbaarheid van de acties.
    Pas dan zal ik de conclusies kunnen 'op mijn blog gooien' !!
    Maandag neem ik contact met alle directies om een overlegmoment vast te leggen.

                                                                               

    Er is één werkpunt waar ik al kan aan werken :
    Ik breng in kaart in welke vakken en op welke momenten 'technologie' aan bod komt in alle drie de niveaus :
    *  kleuterniveau.
    lager niveau.
    middelbaar niveau.

    Van daar uit proberen we de technologie in alle niveaus op mekaar af te stemmen.   

      
                                                                            

    09-02-2008 om 20:28 geschreven door Dominique  


    07-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wie maakt T² ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn 5 sterke partners betrokken bij het realiseren van T² :

    * De Wingerd & De Zon : de ideeën zijn hier gegroeid, alles is hier gestart !

    * Edelweiss & De Ster : beiden scholen voor secundair onderwijs. Onder impuls van onze proeftuinbegeleider spraken we die aan. Met positief gevolg ...

    * Het VCLB uit Izegem : ze begeleiden ons al jaren, en ze waren direct bereid om deze nieuwe kans mee te helpen verwezenlijken !

    Met die 5 partners zetten we een 'stevige basis' neer. Via overleg, uitwisseling, eigen expertise, ... bouwen we T² uit.

    Wie weet spreken we in een later stadium niet nog andere partners aan ...





    07-02-2008 om 18:53 geschreven door Dominique  


    06-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hier willen we graag iets aan doen !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen -> we zien dat sommige leerlingen hun 'talenten' niet tenvolle kunnen benutten !
    Wat als je als leerling heel zwak bent voor rekenen ... maar wel kan dansen als de beste ??
    Wat als je als leerling dyslexie hebt ... maar wel een stem hebt waar je direct 'idool' mee wint ??

    -> we zien dat leerlingen een richting kiezen naar secundair toe, maar dat ze niet écht weten wat zo'n richting omvat !
    En dan moeten ze al vroeg in het schooljaar opnieuw 'ingeschaald' worden ...

    -> we zien dat ook op kleuterniveau een verkeerde keuze kan gemaakt worden !
    Om uiteenlopende redenen worden kleuters heel snel verwezen naar het buitengewoon onderwijs, waar ze dan wel op hun plaats zitten !

    -> we zien dat de leerkrachten niet zo veel afweten van wat gebeurt in de 'andere scholen' : kleuterleiders, onderwijzers, regenten kunnen heel wat opsteken van mekaar !

    -> we zien dat de overstap van gewoon naar buitengewoon onderwijs voor sommige ouders 'een stap te ver' is !
    Meestal omdat ze die richting niet kennen, vaak om "wat de mensen wel niet gaan zeggen", ...

    -> we zien dat alleen al de ligging van onze scholen ( 3 scholen op amper 200 m van mekaar, de Ster op amper 15 minuutjes afstand !) er om vraagt om intensief te gaan samenwerken !

    -> we zien dat onze eerste aarzelende stappen in samenwerken heel wat positieve reacties ontlokken !
    De leerlingen - en voor hen doen we het toch, nietwaar ? - zijn er bij gebaat, en voelen zich er goed bij.
    De leerkrachten voelen 'steun en begrip', alleen al het kunnen vertellen aan mekaar, maakt al veel goed.
    De ouders vinden het zeer goed, vooral als ze hun kind zien 'veranderen' !

    06-02-2008 om 22:51 geschreven door Dominique  


    04-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De doorlichting en ... de gouden tip !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het voorjaar van 2007 kwam de inspectie - 2 personen, meneer Martin Descheemaeker en meneer Patrick Durieux - De Zon doorlichten.
    In het kader van de samenwerking Zon & Wingerd, en het zorgbeleid ( op school- én scholengemeenschapniveau ) werden Charlotte en ik gevraagd op gesprek bij meneer Patrick Durieux.

    We vertelden hoe onze samenwerking in mekaar zat, en vermeldden er ook bij hoe jammer we het vonden dat we wettelijk geen kant opkonden met uitwisseling van leerlingen.

    En toen gaf de inspecteur ons een 'gouden tip' : we keken best om een PROEFTUIN aan te vragen !!

    We hadden al heel wat middelen, mogelijkheden, strategieën, ... bekeken om de samenwerking verder uit te diepen, maar aan een proeftuin hadden we nog niet echt gedacht. Trouwens, de proeftuinen liepen al een tweetal schooljaren, het zou dus moeilijk worden om er een nieuwe te beginnen !!!


    Op 1 juni 2007 gingen Marc, directeur in De Zon en ik naar een symposium in Gent : daar stelden de lopende proeftuinen hun werking voor.
    En daar hoorden we van de Minister dat er per 1 oktober 2007 42 nieuwe proeftuinen zouden kunnen opstarten !
    Onmiddellijk namen we daar contact met 'klavertje 4', een proeftuin uit het Kortrijkse. Zij waren bereid om 'peter' te worden van onze proeftuin.

    Het overleggen, debateren, uitschrijven , ... van een concreet project kon beginnen.
    We hadden tijd tot eind september 2007.
    We gingen er voor ...

    04-02-2008 om 00:00 geschreven door Dominique  


    03-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vanwaar het idee ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reeds enkele jaren werken de beide scholen ( weet je nog wel, Wingerd en Zon ) nauw samen :
    * er worden verschillende materialen uitgewisseld : soms kunnen leerkrachten van de Wingerd bij de collega's terecht voor een of ander boek, werkblad, of soms gewoon een idee, een 'gouden tip' ! En omgekeerd ...
    * heel wat leerkrachten hebben al een job uitgeoefend in beide scholen. De meesten kennen dus 'het reilen en zeilen' !!
    * het gezondheidsbeleid (sinds vorig schooljaar) wordt samen opgestart en uitgevoerd : voor de Wingerd ben ik de verantwoordelijke, voor de Zon is dat Griet Vermersch, de kinesiste. Elke maand voorzien we een doe-activiteit : aerobic, een wandeling, een sport- & speldag, een gezond ontbijt, ...
    * binnen het zorgteam van de Wingerd speelt Charlotte Ongenae, de logopediste van de Zon een grote rol !
    Zo hielp ze me om begin dit schooljaar de spellingsgroepen samen te stellen : de spellingzwakke leerlingen ( die we uit de LVS-resultaten haalden) legden een pi-dictee af --> via dit pi-dictee bepaalde Charlotte waar de problemen zich situeren.
    Vanuit de spellingsmethode van de Zon ('spelling in de lift') stelde ze - per leerling - een oefenpakket samen.
    Daarmee kon ik aan de slag !!

    Tot we ons afvroegen : "als we dit alles met mekaar uitwisselen, waarom dan niet  ... de leerlingen zelf ???"
    De beide teams werden hierover bevraagd, de begeleiding van het CLB (VCLB - Izegem) werd naar de mogelijkheden gepolst, zelfs de ressortinspecteur, meneer Martin Descheemaeker, werd die vraag gesteld.
    Eén pluspunt was alleszins de ingesteldheid van het schoolbestuur. De Schepen van Onderwijs (Yves Vercruysse) was onmiddellijk te vinden voor verdere samenwerking, ik kreeg zelfs enkele extra uren 'kindvrij' om alle mogelijkheden uit te zoeken en na te gaan.
    Toen we ons 'plannetje' voorstelden aan ouders met een kind dat heel zwak is voor rekenen, voelden we onmiddellijk dat ze dit enorm zouden appreciëren ! Voor hen mocht de samenwerking onmiddellijk beginnen.

    Helaas, driewerf helaas !!
    Iedereen steunde ons voorstel, de ouders met zwakke kinderen zagen dit goed zitten, het schoolbestuur, CLB, ook de inspecteur vond het een goed initiatief ...

    MAAR ... wettelijk kon dit niet ! Er is nergens voorzien om op zo'n manier leerlingen uit te wisselen. Er kwamen onmiddellijk heel wat 'jamaar'-s op ons af : wat met verzekering, wat met inschrijving, wat met doorstroming naar een volgend schooljaar, wat met ... ???
    De brief die we stuurden naar Minister Vandenbroucke, werd op precies dezelfde manier beantwoord: mooi initiatief, maar binnen het bestaand wettelijk kader kan dit niet.
    Er waren ook geen extra middelen om hier wat aan te doen.
    Het was afwachten tot 'leerzorg' effectief zou starten !

    En toen kreeg De Zon ... DOORLICHTING !!

    03-02-2008 om 00:00 geschreven door Dominique  


    02-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even voorstellen ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo, laat me beginnen met iets meer over mezelf te vertellen.
    Ik ben Dominique Couvreur, 43 jaar oud.
    Ik ben - gelukkig ! - getrouwd met Ann (al 22 jaar). Ik ben de trotse vader van Martijn (die wordt vandaag 19 jaar !), Jolien (wordt er 17) en Marlies (wordt er 10).

    Sedert 2003 ben ik zorgcoördinator in gemeenteschool De Wingerd, in Ingelmunster.
    Daarvoor werkte ik een goeie 15 jaar in De Zon. Dat is een school voor buitengewoon onderwijs, type 1.
    Wat weer staat voor kinderen met een  licht mentale achterstand.

    Die beide gemeentelijke scholen liggen op dezelfde campus.
    En het is daar dat de hele story feitelijk begint ...

    Benieuwd ??

    Ik vertel jullie alles ...

    02-02-2008 om 00:00 geschreven door Dominique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T² ... nieuw én spannend !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sedert 1 februari 2008 zijn we de trotse eigenaar van onze eigenste proeftuin!!

    Via deze blog houd ik jullie op de hoogte van onze wedervaren !

    Veel leesplezier !!

    02-02-2008 om 00:00 geschreven door Dominique  


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eerste overleg met alle partners !

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Dominique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.naar de proeftuin ... stap voor stap ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Dominique  




    T² ... talent & technologie ...
    Foto

    Foto

    Quote !!! " ... Jullie Belgen bekijken alles graag negatief, maar het kost niks om wat positiever te zijn. Je kan een speler scouten en alleen zijn gebreken noteren : dan wordt zo'n gast niet gekozen.Terwijl ik altijd kijk naar wat-ie wel kan. Ik pak ze om hun kwaliteiten. " Jan Boskamp, voetbaltrainer Humo - 29.01.'08
    Foto

    Archief per week
  • 07/04-13/04 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Startpagina !

    neem een kijkje
    www.g-acht.be
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    en wat dacht je van ...

    www.vclbizegem.be



    al eens bezocht ??

    www.edelweissing.be


    voor de toneelliefhebbers !

    www.ingelmunster.org/taptoni

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs