Ons rugproject gaat ook deze week verder. Juf Lieselotte bracht daarom rugvriendelijke zitmeubelen mee, namelijk een zitbal en een ergonomische balansstoel.
Juf Lieselotte staat deze week en volgende week in onze klas. Tijdens de wero - lessen zal ze extra aandacht bieden aan onze rug. Zo letten we erop dat we geen tè zware boekentas hebben, dat we goed zitten op onze stoel, correct heffen, bukken, staan...
Vandaag en volgende week leren we ook enkele rugoefeningen. Hieronder enkele foto's.
In november gingen we met onze klas op bezoek op de vroegere site van de vroegere Boelwerf. We herinneren ons heel interessante uitleg over het harde leven van de scheepsbouwers èn ongelooflijk slecht weer.
Onder leiding van de federale politie konden we de verkeersregels nog eens extra inoefenen in de feestzaal van het Waesmeer. We reden heen en terug met de fiets. Ter plaatse werden de belangrijkste verkeersregels nog eens overlopen en konden we plaatsnemen op een go - cart of een fiets. Tegen het einde van deze leerrijke uitstap konden alle leerlingen vlot de belangrijkste verkeersregels in praktijk omzetten.
Op het netbaltornooi in Steendorp speelde onze ploegen heel knap. Op het einde van de dag eindigde een meisjesploeg nipt 2e. De andere twee ploegen eindigden op een mooie 4e plaats in hun reeks. Proficiat aan alle leerlingen voor deze dag vol strijd en fairplay.
Samen met het zesde leerjaar maakten we vlinderkastjes. De groendienst
van de gemeente Temse leverde ons perfect gezaagde plankjes die wij in
elkaar konden timmeren. Dankzij deze activiteit leerden we timmeren en
precies werken, maar kunnen vlinders ook overnachten en schuilen. Ook willen we de bereidwillige ouders nog even bedanken voor de hulp.
Fotograaf Matti ging op pad en maakte deze reportage.
Gisteravond kregen we op school bezoek van Paul Maes, een kei in 'leren leren'! De aanwezige leerlingen vertelden deze ochtend enthousiast over wat ze geleerd hebben.
Meer informatie en links naar software rond mind mapping e.d. vind je terug op de website van Paul Maes: http://www.lerenleren.paulmaes.be
In het kader van ons wero - thema 'Techniek op mijn bord' gingen we op bezoek bij slagerij Opsomer. Zo konden we de weg van de boerderij naar ons bord beter begrijpen èn de gelijkenissen en verschillen tussen een dorpsslager en de supermarktslagerij aanduiden. Hieronder lees je enkele verslagjes.
We zijn op 9 februari naar de dorpsslagerij te Elversele geweest. Slager Bert liet ons zien wat er allemaal in gehakt zat. We mochten ook wat eten. Ze hebben ons de machines laten zien waarmee ze werken. Ze hebben ons ook getoond met welke onderdelen je iets kunt maken. We hebben alle stappen gevolgd van de wei naar de pan. Het was super leuk! (Aline, Lorena, Marlies)
We hebben het verschil geleerd tussen de supermarktslager en de dorpsslager. We hebben ook alle delen van het varken gezien. Ze hebben hun handen heel veel gewassen. Ze hebben ons laten zien hoe je een hamburger, worsten en gehakt maakt. En ze hebben os veel verschillende bewaartechnieken laten zien: koken of stomen in de steamer, roken, invriezen, pekelen, vacuüm verpakken en pasteuriseren. Op het einde hebben we lekkere hapjes gekregen! (Dries, Lucas, Matti, Dylan)
Woensdag 16 december werkten L5 en L6 opnieuw een themadag uit. Dit keer ging het niet over de kinderrechten. Alhoewel, elk kind heeft recht op verzorging. Het thema van deze klasoverschrijdende dag was het Music for Life - thema (Rode Kruis en radiozender Studio Brussel) omtrent de malariaproblematiek. Malaria is vandaag de dag de vijfde grootste doodsoorzaak ter wereld, waardoor je de mug eigenlijk wel kan beschouwen als het gevaarlijkste dier ter wereld. Jaarlijks raken 247 miljoen mensen besmet door de malariamug, waarvan er ongeveer 2 miljoen sterven aan deze ziekte. Het overgrote deel zijn kinderen. Omdat malaria deze weken echt wel in de mediabelangstelling staat, wilden we onze leerlingen hier zeker en vast kennis mee laten maken via verschillende opdrachten, afgewisseld met leuke animatiefilmpjes.
Aangekomen in het CLB - gebouw. Eerst moesten we een vragenlijst over 'eten' invullen. Daarna moesten we wachten op onze beurs, om ons bezig te houden moesten we in een voedingsbundel werken. Als je na een tijdje wachten je naam hoorde, dan moest je naar de oogtest. Na de oogtest moesten we naar de oortest, daarna moesten we ons laten wegen en meten, Packman zoeken en in een potje plassen ;-) Als die test gedaan was, moesten we naar de dokter. Die gaf ons een inspuiting tegen: vanalles!! Dan oren, gebit, rug... Na dat alles moesten we terug aan het werk in ons contractwerk. Rond twaalf uur was iedereen klaar met de testen. Dus ja, dan met de bus weer naar ons knus Elverseletje ;-)! zo er waren we een aantal kinderen bang, maar dat was helemaal niet nodig (alleen het spuitje deed een beetje pijn). (Tessa, Rob)
Hey, we zijn naar de Zaat geweest waar Eddie en Lieven ons hebben opgewacht. We zijn op verdieping zes (het hoogste) geweest. Daarna nog een verdieping lager. We hebben daar veel informatie over de Boelwerf opgepikt (en ondertussen onze koek opgegeten). Dan zijn we naar het jeugdhuis gegaan om er een film over de Boelwerf te bekijken en onze boterhammen op te eten. En in de namiddag zijn we naar de bib geweest en we hebben daar leuke opdrachten gedaan. (Yannick G, Karen)
Dinsdag 24 november 2009: bezoek aan de Boelwerf! Eerst gingen n we met de auto naar Temse. Dan zijn we langs een smal wegeltje naar de Zaat gewandeld. Normaal gingen we een wandeling maken rond de Boelwerf, maar door het slechte weer zijn we toch maar binnen gebleven. We hebben heel wat foto's gezien van het leven vroeger op de Boelwerf, ook hebben we wat uitleg gekregen van Eddie (een oud - werknemer) en Lieven. Daarna zijn we naar Joc De Nartist geweest om onze boterhammen op te eten en een klein filmpje te kijken. We hebben heel wat bijgeleerd over de Boelwerf. Daarna zijn we naar de bib geweest. We hebben daar geleerd hoe we een boek moeten zoeken in de rekken of op de computer. Daarna hebben we ons in groepjes van 2 gedeeld en kregen we een blad met vraagjes. Toen we klaar waren, gingen we met de auto terug naar onze school. Het was alleszins heel leuk! (Aline, Dagmar)
Meer verslagjes op http://www.basisschool-elversele.be
Tijdens de voorleesweek kregen we dagelijks bezoek van een mama of mevrouw directeur. Zij lazen telkens een stukje voor uit het moeilijke, maar spannende verhaal 'De vlucht van de Grimjager'. Een verhaal vol fabelachtige wezens, dat een beetje doet denken aan Harry Potter en Narnia.
Nog eens een dikke dankuwel aan de voorlezende ouders!
Vrijdag 20 november vierden het 5e en 6e leerjaar de 20e verjaardag van het verdrag voor de Kinderrechten! Hieronder een verslag.
Vandaag herdenken we 20 jaar kinderrechten. We hebben een fragment bekeken hoe de mensen vroeger leefden. Het ging over kinderarbeid in de derde wereld. Daarna moesten we zinnen bij een passend prentje schrijven. We werden in groepen gezet en moesten een paar raadsels oplossen: woordraadsel, rebus, woordzoeker... Ook moest we stellingen bespreken. Met de meester en de juf hebben we enkele situaties besproken.
Op dinsdag 26 oktober 2009 was het Pakistandag. We hebben gedanst, een dvd bekeken en een tentoonstelling. In de tentoonstelling hebben we veel dingen uit Pakistan gezien: speelgoed, waterpijp, poppen en noem maar op. Tijdens de speeltijd hebben we een Pakistaan gezien, hij noemde Ilias. Hij kon verschillende trucjes met een tol. Dylan: "Ik vond het heel leuk dat we gedanst hebben. Ik vond het leukste de tentoonstelling en de dans." Ellen K.: "Ik vond het heel leuk dat we dansten. Het naaien vond ik het leukst." Dries: "Ik vond het leuk dat we naar de tentoonstelling zijn gegaan." (Dries, Dylan, Ellen K.)
Gisteren, 27 oktober, hadden we Pakistandag. Het was heel leuk. We hebben met onze klas leuke dingen gedaan: tentoonstelling, dansen, documentaire, foto's + uitleg over Pakistan. We hebben allerlei dingen gezien en maakten een tasje. Tijdens de speeltijden hebben we een Pakistan zien optreden met een tol. Op het einde van de dag hebben we samen met de andere klassen een leuke dans gedaan. Alle mama's en papa's kwamen kijken. En dat was het einde van de leuke Pakistaanse dag. (Karen, Chloë, Laura V.P., Yannick G.)
Op dinsdag 27/10/2009 kwamen alle leerlingen in oosterse kledij naar school, omwille van Pakistandag. Ilias, een man uit Pakistan, kwam ons bezoeken met Pakistaanse spullen. Ilias kon allemaal kunstjes met zijn tol, hij kon zelfs zijn duim laten dansen. Er waren verschillende activiteiten: er was een tentoonstelling. We moesten op Pakistaanse muziek dansen. Er was ook een documentairefilm. Darin zag je hoe de mensen daar leven. Er is daar nog altijd veel kinderarbeid. Er was ook een powerpoint met allemaal info over Pakistan. We moesten een lederen zakje maken. Ze hadden ons ook het Urdu - alfabet aangeleert, dat is het geschrift van Pakistan. Volgend jaar weer! (Matti, Celine, Lorena, Gert)