Onder leiding van de federale politie konden we de verkeersregels nog eens extra inoefenen in de feestzaal van het Waesmeer. We reden heen en terug met de fiets. Ter plaatse werden de belangrijkste verkeersregels nog eens overlopen en konden we plaatsnemen op een go - cart of een fiets. Tegen het einde van deze leerrijke uitstap konden alle leerlingen vlot de belangrijkste verkeersregels in praktijk omzetten.
Op het netbaltornooi in Steendorp speelde onze ploegen heel knap. Op het einde van de dag eindigde een meisjesploeg nipt 2e. De andere twee ploegen eindigden op een mooie 4e plaats in hun reeks. Proficiat aan alle leerlingen voor deze dag vol strijd en fairplay.
Samen met het zesde leerjaar maakten we vlinderkastjes. De groendienst
van de gemeente Temse leverde ons perfect gezaagde plankjes die wij in
elkaar konden timmeren. Dankzij deze activiteit leerden we timmeren en
precies werken, maar kunnen vlinders ook overnachten en schuilen. Ook willen we de bereidwillige ouders nog even bedanken voor de hulp.
Fotograaf Matti ging op pad en maakte deze reportage.
Gisteravond kregen we op school bezoek van Paul Maes, een kei in 'leren leren'! De aanwezige leerlingen vertelden deze ochtend enthousiast over wat ze geleerd hebben.
Meer informatie en links naar software rond mind mapping e.d. vind je terug op de website van Paul Maes: http://www.lerenleren.paulmaes.be
In het kader van ons wero - thema 'Techniek op mijn bord' gingen we op bezoek bij slagerij Opsomer. Zo konden we de weg van de boerderij naar ons bord beter begrijpen èn de gelijkenissen en verschillen tussen een dorpsslager en de supermarktslagerij aanduiden. Hieronder lees je enkele verslagjes.
We zijn op 9 februari naar de dorpsslagerij te Elversele geweest. Slager Bert liet ons zien wat er allemaal in gehakt zat. We mochten ook wat eten. Ze hebben ons de machines laten zien waarmee ze werken. Ze hebben ons ook getoond met welke onderdelen je iets kunt maken. We hebben alle stappen gevolgd van de wei naar de pan. Het was super leuk! (Aline, Lorena, Marlies)
We hebben het verschil geleerd tussen de supermarktslager en de dorpsslager. We hebben ook alle delen van het varken gezien. Ze hebben hun handen heel veel gewassen. Ze hebben ons laten zien hoe je een hamburger, worsten en gehakt maakt. En ze hebben os veel verschillende bewaartechnieken laten zien: koken of stomen in de steamer, roken, invriezen, pekelen, vacuüm verpakken en pasteuriseren. Op het einde hebben we lekkere hapjes gekregen! (Dries, Lucas, Matti, Dylan)
Woensdag 16 december werkten L5 en L6 opnieuw een themadag uit. Dit keer ging het niet over de kinderrechten. Alhoewel, elk kind heeft recht op verzorging. Het thema van deze klasoverschrijdende dag was het Music for Life - thema (Rode Kruis en radiozender Studio Brussel) omtrent de malariaproblematiek. Malaria is vandaag de dag de vijfde grootste doodsoorzaak ter wereld, waardoor je de mug eigenlijk wel kan beschouwen als het gevaarlijkste dier ter wereld. Jaarlijks raken 247 miljoen mensen besmet door de malariamug, waarvan er ongeveer 2 miljoen sterven aan deze ziekte. Het overgrote deel zijn kinderen. Omdat malaria deze weken echt wel in de mediabelangstelling staat, wilden we onze leerlingen hier zeker en vast kennis mee laten maken via verschillende opdrachten, afgewisseld met leuke animatiefilmpjes.
Aangekomen in het CLB - gebouw. Eerst moesten we een vragenlijst over 'eten' invullen. Daarna moesten we wachten op onze beurs, om ons bezig te houden moesten we in een voedingsbundel werken. Als je na een tijdje wachten je naam hoorde, dan moest je naar de oogtest. Na de oogtest moesten we naar de oortest, daarna moesten we ons laten wegen en meten, Packman zoeken en in een potje plassen ;-) Als die test gedaan was, moesten we naar de dokter. Die gaf ons een inspuiting tegen: vanalles!! Dan oren, gebit, rug... Na dat alles moesten we terug aan het werk in ons contractwerk. Rond twaalf uur was iedereen klaar met de testen. Dus ja, dan met de bus weer naar ons knus Elverseletje ;-)! zo er waren we een aantal kinderen bang, maar dat was helemaal niet nodig (alleen het spuitje deed een beetje pijn). (Tessa, Rob)
Hey, we zijn naar de Zaat geweest waar Eddie en Lieven ons hebben opgewacht. We zijn op verdieping zes (het hoogste) geweest. Daarna nog een verdieping lager. We hebben daar veel informatie over de Boelwerf opgepikt (en ondertussen onze koek opgegeten). Dan zijn we naar het jeugdhuis gegaan om er een film over de Boelwerf te bekijken en onze boterhammen op te eten. En in de namiddag zijn we naar de bib geweest en we hebben daar leuke opdrachten gedaan. (Yannick G, Karen)
Dinsdag 24 november 2009: bezoek aan de Boelwerf! Eerst gingen n we met de auto naar Temse. Dan zijn we langs een smal wegeltje naar de Zaat gewandeld. Normaal gingen we een wandeling maken rond de Boelwerf, maar door het slechte weer zijn we toch maar binnen gebleven. We hebben heel wat foto's gezien van het leven vroeger op de Boelwerf, ook hebben we wat uitleg gekregen van Eddie (een oud - werknemer) en Lieven. Daarna zijn we naar Joc De Nartist geweest om onze boterhammen op te eten en een klein filmpje te kijken. We hebben heel wat bijgeleerd over de Boelwerf. Daarna zijn we naar de bib geweest. We hebben daar geleerd hoe we een boek moeten zoeken in de rekken of op de computer. Daarna hebben we ons in groepjes van 2 gedeeld en kregen we een blad met vraagjes. Toen we klaar waren, gingen we met de auto terug naar onze school. Het was alleszins heel leuk! (Aline, Dagmar)
Meer verslagjes op http://www.basisschool-elversele.be
Tijdens de voorleesweek kregen we dagelijks bezoek van een mama of mevrouw directeur. Zij lazen telkens een stukje voor uit het moeilijke, maar spannende verhaal 'De vlucht van de Grimjager'. Een verhaal vol fabelachtige wezens, dat een beetje doet denken aan Harry Potter en Narnia.
Nog eens een dikke dankuwel aan de voorlezende ouders!
Vrijdag 20 november vierden het 5e en 6e leerjaar de 20e verjaardag van het verdrag voor de Kinderrechten! Hieronder een verslag.
Vandaag herdenken we 20 jaar kinderrechten. We hebben een fragment bekeken hoe de mensen vroeger leefden. Het ging over kinderarbeid in de derde wereld. Daarna moesten we zinnen bij een passend prentje schrijven. We werden in groepen gezet en moesten een paar raadsels oplossen: woordraadsel, rebus, woordzoeker... Ook moest we stellingen bespreken. Met de meester en de juf hebben we enkele situaties besproken.
Op dinsdag 26 oktober 2009 was het Pakistandag. We hebben gedanst, een dvd bekeken en een tentoonstelling. In de tentoonstelling hebben we veel dingen uit Pakistan gezien: speelgoed, waterpijp, poppen en noem maar op. Tijdens de speeltijd hebben we een Pakistaan gezien, hij noemde Ilias. Hij kon verschillende trucjes met een tol. Dylan: "Ik vond het heel leuk dat we gedanst hebben. Ik vond het leukste de tentoonstelling en de dans." Ellen K.: "Ik vond het heel leuk dat we dansten. Het naaien vond ik het leukst." Dries: "Ik vond het leuk dat we naar de tentoonstelling zijn gegaan." (Dries, Dylan, Ellen K.)
Gisteren, 27 oktober, hadden we Pakistandag. Het was heel leuk. We hebben met onze klas leuke dingen gedaan: tentoonstelling, dansen, documentaire, foto's + uitleg over Pakistan. We hebben allerlei dingen gezien en maakten een tasje. Tijdens de speeltijden hebben we een Pakistan zien optreden met een tol. Op het einde van de dag hebben we samen met de andere klassen een leuke dans gedaan. Alle mama's en papa's kwamen kijken. En dat was het einde van de leuke Pakistaanse dag. (Karen, Chloë, Laura V.P., Yannick G.)
Op dinsdag 27/10/2009 kwamen alle leerlingen in oosterse kledij naar school, omwille van Pakistandag. Ilias, een man uit Pakistan, kwam ons bezoeken met Pakistaanse spullen. Ilias kon allemaal kunstjes met zijn tol, hij kon zelfs zijn duim laten dansen. Er waren verschillende activiteiten: er was een tentoonstelling. We moesten op Pakistaanse muziek dansen. Er was ook een documentairefilm. Darin zag je hoe de mensen daar leven. Er is daar nog altijd veel kinderarbeid. Er was ook een powerpoint met allemaal info over Pakistan. We moesten een lederen zakje maken. Ze hadden ons ook het Urdu - alfabet aangeleert, dat is het geschrift van Pakistan. Volgend jaar weer! (Matti, Celine, Lorena, Gert)
L5 ging met de fiets nar Hamme. Daar gingen de leerlingen een ontmoeting tegemoet. Met de enige echte Wally De Doncker. Hij deed een tentoonstelling van zijn boeken, gebaseerd op zijn leven. Daarna gingen de 10 - jarige kids naar een zaal, waar de enige echte Ivan Adriaenssens zat te wachten. Ivan is een getalenteerde striptekenaar. Hij leerde de leerlingen stripfiguren tekenen. De kleine kids konden een handtekening krijgen van de echte Ivan, daarna nog eens rondneuzen in de obeken. Daarna, zoef...vliegensvlug op de pedalen. Eens op school aangekomen, staan de ouders al paraat want we waren een beetje te laat. (Yannick D.C., Evelien, Demi, Tessa)
Maandag gingen we naar het cultureel centrum te Hamme. We kregen twee workshops over inspiratie en striptekenen. De inspiratie kregen we van Wally De Doncker cadeau. De striptekenaar liet ons zien hoe je stripfiguurtjes moest tekenen. We hebbne o.a. een heks, een kabouter, Kiekeboe en een varkentje getekend. Een paar reacties: Seppe: "Ik vond het leuk, maar wel spijtig dat niet iedereen op de foto mocht van de journalist." Rob: "Het was leuk!" (Laura K., Seppe, Rob, Ellen D.)
Op 26 otober gingen wij met de fiets naar Hamme! We hebben Wally De Doncker ontmoet, maar spijtig genoeg konden we hem niet interviewen. Sommige kinderen stonden wel in de krant. Wally De Doncker vertelde ons over een aantal boeken die hij schreef. Hij heeft ook met ons een liedje gezongen over één van zijn boeken. Daarna hebben wij met Ivan Adriaenssens 9 personages getekend. Onder andere: Kiekeboe, een kabouter, een varken... Na het tekenen fietsten we terug naar school! (Marlies, Aline, Lucas, Dagmar)
De voorbije weken werkten L5 en L6 samen rond het klimaat en de klimaatsopwarming. Via verschillende proefjes en lesjes konden de leerlingen zelfstandig in groep de gevolgen van de klimaatsopwarming onderzoeken.
Donderdag 15 oktober 2009 planden de juffen en meesters een sport - en speldag. Hieronder kan je de reacties van enkele leerlingen lezen.
Het was best wel een leuke dag. Er waren negen groepen en dus negen activiteiten: - voetbal: onze groep was met 11 - 0 verloren, hihi. - krijten: we mochten een tekening maken op de speelplaats, na een dagje regenen staat het er nog steeds op. - turnen: leuke spelen - gezelschapsspelen - kaarten en kwartet - estafette - joggen: VERMOEIEND!!!! - computer - kringspelen (Laura K.)
Het was leuk, maar ook vermoeiend. Zeker bij het lopen, 3 minuten lopen - 2 minuten rusten. We gingen eerst met ons groepje balspelen doen bij meester Yannick. Daarna gingen we voetballen met meester Michiel. We hebben verloren met 5 - 2, spijtig! Daarachter gingen we krijgen met meester Pascal. Dan was het speeltijd. Als de speeltijd gedaan was, gingen we een parcours afleggen met meester Hans. Daarna memory - en kaartspelen met juf Eva en tijd voor middagpauze. Achter de middagpauze gingen we estafette doen met juf Christel (L4), gezelschapsspelletjes. Na de middagspeeltijd gingen we gaan lopen en daarna op de computer. Het was fantastisch! (Evelien D.M.)
We hebben heel de dag gesport. Er waren 9 spelen. De school mag nog zo'n activiteiten doen. Er was veel te doen. Het was er gezond en we moesten sportieve, warme kledij dragen. Er was voetbal, krijten, zaklopen en het was pijnlijk. Ook waren er gezelschapsspelletjes, lopen, parcours afleggen. (Gert C.)
Donderdag 15 oktober hadden wij sport - en speldag. We hadden negen groepen. We deden aan krijten, estafette, kringspelen, voetbal, joggen, kaarten, gezelschapsspelen, turnen, computerspelletjes. Het was supertof, heel de dag geen les! Ik vond het voetballen het leukst, want onze meester deed mee. Wel niet in mijn ploeg. In ieder geval was het echt super tof! (Marlies D.R.)
Vrijdag 23 oktober is er de jaarlijkse 'Dag van de jeugdbeweging'. Alle leerlingen die lid zijn van Chiro, Scouts, KLJ... worden uitgenodigd om hun uniformpje aan te trekken. Misschien wacht hen wel een kleine verrassing!