Het imago van een job in de haven moet verbeteren om de vele openstaande vacatures te kunnen invullen. Tot die conclusie komen onderzoekers van de West-Vlaamse Hogeschool na een studie over de tewerkstelling in Zeebrugse bedrijven. De studie werd woensdag voorgesteld.
Studenten Netwerkeconomie onderzochten het voorbije jaar de tewerkstelling in 111 kmo's in Zeebrugge, goed voor 42,5 procent van het totaal. Ze hebben samen 529 vacatures open staan, waarvan 55 procent moeilijk invulbaar" is.
Volgens Alain Carmois van de Hogeschool West-Vlaanderen heeft de haven en de logistieke sector vooral nood aan een beter imago. "Jongeren laten zich minder door hun ouders leiden in hun studiekeuze en daardoor wint het imago van het beroep en de werkgever aan belang", aldus Carmois.
"Havenjobs scoren niet goed. Een herprofilering dringt zich op." Havenbedrijven moeten volgens het onderzoek vrouwvriendelijker worden. "Het beeld van de typische mannenjob is niet meer van deze tijd", zegt Carmois. "Automatisering en betere werkomstandigheden laten nu ook vrouwen toe. Een campagne kan hun interesse in een havenjob doen toenemen."
De studie wijst voorts op de noodzaak tot betere samenwerking tussen bedrijven. Dat moet leiden tot efficiëntere processen, een hogere productiviteit en dus minder nieuwe medewerkers.
Volgens het onderzoek moet ook de samenwerking met het onderwijs beter. Zo zouden schoolverlaters sneller inzetbaar zijn na een intensieve stage. Scholen kunnen dan weer opleidingen en trainingen aanbieden op maat van het bedrijf. De studie pleit voor een havenschool die specifiek inspeelt op de vragen en noden van de havenbedrijven.
De Unie van Reddings- en Sleepdiensten (URS) heeft dinsdag in Zeebrugge de Union Amber en de Union Jade gedoopt. De twee sleepboten zullen gestationeerd worden in de Zeebrugse achterhaven. Door de groeiende trafiek was de nood aan extra sleepkracht in de haven toegenomen. De Union Amber en Union Jade zullen er vooral autoschepen bijstaan.
De twee sleepboten zijn speciaal ontworpen voor werk in de achterhaven. Ze beschikken elk over een trekkracht van 65 ton. Daarmee behoren ze tot de krachtigste havenslepers in Europa. De twee vaartuigen werden gebouwd op de Spaanse werf Astilleros Armon.
De bedrijven op de logistieke zone 'Interporto di Verona' in Italië en de bedrijven in de Zeebrugse haven gaan in de toekomst nauwer samenwerken. Vertegenwoordigers van beide groepen hebben daarover dinsdag in Zeebrugge een intentieverklaring ondertekend. Het Zeebrugse havenbestuur ziet via Verona een weg richting Middellandse Zee en het Nabije Oosten. Voor de Italiaanse bedrijvenzone is Zeebrugge een poort op Groot-Brittannië.
Het protocol werd dinsdag ondertekend door de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens, voorzitster Erna Vienne van de vereniging van Zeebrugse bedrijven APZI, voorzitter Flavio Zuliani van eigenaar Consorzio ZAI Interporto Quadrante Europe en voorzitster Michela Sironi van beheerder Quadrante Servizi.
De intentieverklaring volgt op een bezoek van Zeebrugse havenbedrijven aan Verona op 8 mei. Toen bleek er veel interesse voor een wederzijdse samenwerking. Dinsdag kwam een 20-koppige delegatie op tegenbezoek. Het bezoek werd begeleid door een vertegenwoordiger van Flanders Investment & Trade in Milaan.
'Er bestaan veel raakvlakken tussen de behandelde trafieken in Verona en Zeebrugge', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. 'Ik denk daarbij aan de trafiek van nieuwe wagens, papierproducten, voeding, enz. Het protocol houdt onder meer in dat we meer informatie zullen uitwisselen en dat we samen zullen werken om intermodale netwerken op de noord/zuid-as tussen beide regio's te bevorderen.'
Volgens Joachim Coens kan de samenwerking leiden tot groei. Hij schat het akkoord op circa 300.000 ton. Momenteel rijden wekelijks al acht treinen van Zeebrugge naar Verona. Volgens Coens is er groeipotentieel.
Zeebrugge verwacht grootste containerschip ter wereld
De Zeebrugse haven verwacht zaterdag het grootste containerschip ter wereld. De Elly Maersk meet 397 bij 56 meter. Het is het langste containerschip ter wereld en heeft een capaciteit van 13.400 20-voetcontainers (TEU).
"De komst van de Elly Maersk bewijst de mogelijkheden van onze diepwatercontainerhaven", zegt havenvoorzitter Joachim Coens. "Om dit schip te kunnen ontvangen, was het in 2006 nodig om de haventoegang of de Pas van 't Zand te verdiepen", zegt hij.
Gezien de schepen alsmaar groter worden, dringt zich voor Zeebrugge dan ook een bijkomende verdieping van de toegangsgeul op. "Enkel dan zullen wij in de toekomst zonder hinder de grootste scheepsklasses tijongebonden kunnen behandelen", aldus nog Joachim Coens.
Zeebrugge hengelt naar nog grotere containerreuzen
's Werelds grootste containerschip doet Zeebrugge aan. De kusthaven dringt aan op de verdere uitdieping van de toegangsgeul.
Dat de Elly Maersk, het grootste containerschip, zaterdagochtend kan binnenlopen in de haven van Zeebrugge, is te danken aan verdiepingswerken in 2006.
De Pas van 't Zand, de toegangsgeul naar de kusthaven, werd uitgediept zodat in het vervolg schepen met een diepgang van 14,5 meter de haven van Zeebrugge kunnen binnenvaren zonder rekening te moeten houden met het tij. Voordien was de zogenaamde tijongebonden diepgang 13,5 meter.
De gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge, Joachim Coens, pleit er amper een jaar na die verdieping, die 8,7miljoen euro heeft gekost, voor om de toegangsgeul zowel te verbreden als voort te verdiepen tot 15,5 meter.
Volgens hem moet er in Vlaanderen over worden gewaakt dat een tijongebonden aanloop kan worden gegarandeerd aan de grootste schepen. 'Wetende dat in Rotterdam de voorbereiding bezig is voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte, een havenuitbreiding die de aanloop toelaat van schepen met een diepgang tot 20meter', argumenteert Joachim Coens.
Volgens de haventopman toont de Elly Maersk aan dat de containerrederijen in een veel sneller tempo dan verwacht hun schepen groter en breder maken. De Elly Maersk is volgens Joachim Coens het symbool van deze snelle schaalvergroting.
De officiële laadcapaciteit van het containerschip bedraagt 11.000 TEU (twintigvoetcontainers), maar in de praktijk zouden tot 13.400 twintigvoetcontainers vervoerd kunnen worden. Daarmee is het het grootste containerschip ter wereld. Met een lengte van 397 meter is het ook het langste containerschip ter wereld. Met de komst van de containerreus bewijst Zeebrugge zijn rol en mogelijkheden als diepwatercontainerhaven, stelt Joachim Coens.
De Deense reder Maersk, die een containerterminal uitbaat in de voorhaven van Zeebrugge, wil met de komst van de containerreus de kusthaven uittesten. Daarna zal worden uitgemaakt worden of het schip geregeld Zeebrugge zal aandoen. Voor de Elly Maersk is Zeebrugge zaterdag de laatste halte vooraleer het koers zet richting Verre Oosten.
Aankomst van de zhen hua 8 bij de CHZ terminal (PSA-CMA) Naar verluidt zal het 2 a 3 weken duren per kraan om operationeel te worden , tevens komen er tegen de jaarwisseling nog eens 2 rmg's ter vervanging van de 3 spoorkranen aan de westzijde van de terminal.
P&O Ferries zet tweede schip in tussen Zeebrugge en Tilbury
Vanaf maandag 17 september 2007 zet P&O Ferries een tweede vrachtschip in op de recent opgestarte route tussen Zeebrugge en Tilbury, de Britse haven op de Theems.
Het vrachtschip "mv Hoburgen", met een capaciteit van 82 vrachteenheden (1.750 lopende meter), zal samen met de op 16 juli jl. ingezette "mv Calibur" dagelijks twee afvaarten heen en terug op deze route verzorgen. Met deze twee retourovertochten per dag zal de vooropgestelde jaarlijks vervoerde capaciteit van 100.000 eenheden overschreden worden, wat voor beide havens extra groei betekent.
P&O Ferries hoopt met deze nieuwe dienst in te kunnen spelen op logistieke projecten gerelateerd aan onder meer de Olympische Spelen van Londen in 2012. P&O Ferries vaart vanuit Zeebrugge ook naar Hull en Teesport, in het noordoosten van Engeland.
" voor verdere info betreffende het schip zie onderstaande link "
In Zeebrugge komen vandaag de grootste containerkranen ter wereld aan. Ze zijn bestemd voor het Kennedydok, waar Container Handling Zeebrugge is gevestigd.
Het gaat om drie kranen van 106 meter hoog. Ze staan vlak bij de kustweg en zullen het uitzicht van de Zeebrugse haven dus grondig veranderen. Met de komst van de kranen kan Container Handling Zeebrugge zijn capactiteit fors opdrijven. De kranen zijn in Shanghai in China gebouwd en zijn al meer dan twee maanden onderweg naar Zeebrugge. De installatie op de kaai zal vijf dagen duren.
( foto's zullen zo spoedig mogelijk gepost worden ! )
Nieuwe vrachtverbinding tussen Zeebrugge en Bilbao
Vanaf 26 september komt er een regelmatige vrachtverbinding tussen de de havens van Zeebrugge en Bilbao. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van het bezoek van een delegatie van de Baskische regering. In eerste instantie komen er per week drie afvaarten in beide richtingen, maar die frequentie kan op termijn opgetrokken worden tot vijf of zes.
De relaties tussen Vlaanderen en Baskenland zijn goed. Beide regio's werken onder meer samen in het kader van RegLeg, de vereniging van regio's met wetgevende bevoegdheden. Vlaanderen wil volgend jaar het voorzitterschap van RegLeg waarnemen. Om nieuwe klanten aan te trekken, kijkt Zeebrugge niet alleen naar het traditionele hinterland (Benelux, Noord-Frankrijk en de Ruhr), maar ook naar Ierland en het Verenigd Koninkrijk.
Het polderdorpje Zwankendamme, dat ingesloten raakt door de uitbreiding van de Zeebrugse haven, wordt geen tweede Doel. Het havenbestuur en de stad Brugge beloven bijkomende maatregelen om de leefbaarheid te verzekeren.
Volgend jaar start de bouw van een nieuw goederenstation voor de Zeebrugse haven. Daarvoor hebben de spoorwegen 11 hectare bijkomende grond nodig. De Zwankendammenaars zullen dan over een brug moeten rijden om hun dorp te verlaten en dat betekent ook een psychologische drempel. Aan de andere kant van het dorp komt op termijn een nieuw bedrijventerrein en daardoor zal het dorp ingesloten raken in het havengebied. Maar Zwankendamme, een kleine deelgemeente van Brugge die nog 750 inwoners telt, blijft bestaan en er komen maatregelen om een scenario zoals in Doel te vermijden. Om de toekomst te verzekeren, komt er onder meer een hoge groene berm tussen het nieuwe goederenstation en de woonwijk. Er wordt ook geïnvesteerd in veilige fietsverbindingen.
Havendorp Zwankendamme krijgt maatregelen voor leefbaarheid
Het havendorp Zwankendamme in het hinterland van Zeebrugge krijgt garanties voor haar leefbaarheid. Dat is donderdagavond gezegd tijdens een bewonersvergadering. De bewoners vrezen geïsoleerd te raken als Infrabel vanaf 2008 de spoorbundel naar het dorp in capaciteit verdubbeld. Het dorp krijgt een brug en een hoge berm tegen het lawaai. Zwankendamme zal geen tweede Doel worden, garandeerden zowel burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) en havenvoorzitter Joachim Coens.
Zwankendamme ligt in de polders achter Zeebrugge. Het dorp grenst aan het havengebied. Er wonen circa 750 personen. Op de inspraakvergadering waren donderdag meer dan 200 personen aanwezig.
Ze wilden duidelijkheid over hun toekomst. Infrabel bezit in Zwankendamme al een spoorbundel maar die is verouderd. Omwille van de trafiekgroei in Zeebrugge moet er ook uitgebreid. Een verdubbeling dringt zich op om de terminals vlot te bedienen. Nu zijn volgens Infrabel vier tot vijf bewegingen nodig om een trein samen te stellen of te splitsen. Straks moet dat vlotter. Daarvoor is wel 11 hectare extra grond nodig.
Omdat de hoofdoverweg naar Zwankendamme-dorp opgeslorpt wordt door de nieuwe sporenbundel, krijgt het dorp een brug. De aansluiting met de drukke expresweg N31 Brugge-Zeebrugge wordt tegelijk aangepakt. Het treinstation van Zwankendamme verdwijnt. In ruil krijgen de bewoners een nieuw en veilig fietspad richting Lissewege- en Zeebrugge-station. Die liggen op respectievelijk 1,2 en 2 kilometer afstand. De werken moeten in 2015 klaar zijn. Tegen dan verwacht Zeebrugge jaarlijks circa 3,5 miljoen containers. Circa 40 procent ervan moet via het spoor naar het hinterland.
Ook bij de trafiek van nieuwe wagens wordt nog groei verwacht. Een aantal bewoners blijven ook na de vergadering vrezen voor de leefbaarheid van hun dorp. Aan de ene zijde van het dorp krijgen ze de spoorbundel achter een hoge berm. Aan de andere zijde van het dorp stond vroeger de cokesfabriek. De vrijgekomen terreinen zullen straks haventerrein worden. De dorpsbewoners vrezen bevangen tussen twee metershoge bermen te zullen moeten leven.
Na jaren ijveren is de Visartsluis in Zeebrugge sinds begin deze week weer operationeel. Dinsdagavond werden de vissersschepen Z576 en Z196 succesvol naar de achterhaven versluisd. Ze konden gisterochtend hun vis in de Zeebrugse Visveiling veilen. Gisteravond voeren twee Zeebrugse schepen uit via de Visartsluis. Het gaat om de Z98 en de Z18, die een nieuwe zeereis aanvatten. De Zeebrugse Visveiling en de reders van de oostkust zijn heel tevreden met het terug operationaliseren van de sluis. In een eerste stadium zijn de draaiuren dagelijks vastgelegd tussen 14 en 22uur, met uitzondering van het weekend en feestdagen.
Rail Link Europe start directe trein tussen Zeebrugge en Dourges
Rail Link Europe legt vanaf maandag rechtstreekse vrachttreinen in tussen Zeebrugge en Dourges. Voorlopig ligt de frequentie op drie vertrekken per week, maar verwacht wordt dat die nog zal stijgen.
Driemaal per week - maandag, woensdag en vrijdag - is er een trein vanuit Zeebrugge voorzien. Die vertrekt zowel vanuit het Britanniadok als vanuit de CHZ-containerterminal. De treinen leggen het traject in beide richtingen af. In Dourges vertrekt er telkens op dezelfde dag een trein. De toestellen hebben een lengte van 600 m en een capaciteit van 70 à 80 teu.
Met de verbinding naar Dourges krijgt de haven van Zeebrugge een betere aansluiting met de chemische cluster rond Le Havre. De nieuwe treinverbinding biedt ook betere perspectieven voor de aansluiting met Mannheim, Lyon en Parijs.
Schilderwerken Zeebrugse brug stilgelegd wegens schade nieuwe wagens
De werkzaamheden aan een brug in Zeebrugge beschadigen de nieuwe wagens die in de haven van Zeebrugge worden behandeld. Dat zeggen enkele terminaloperatoren in Zeebrugge. Die hebben de werkzaamheden laten stilleggen. Zeebrugge is de wereldhaven voor het verschepen van nieuwe voertuigen. Op 3 oktober wordt de twist voor de rechtbank gepleit.
De Vandammesluis in Zeebrugge is twintig jaar oud en krijgt daarom een groot onderhoud. De vier bruggen worden gezandstraald en krijgen daarna een nieuwe verflaag. Het Vlaamse Gewest is de opdrachtgever van de werkzaamheden.
Cobelfret Ferries, die nieuwe wagens behandelt in Zeebrugge, is naar de rechter gestapt om de schilderwerken te laten stilleggen. Cobelfret zegt dat de werkzaamheden schade toebrengen aan de nieuwe wagens in de haven en aan de wagens van hun personeel. Bij het afspuiten van de brug zouden verfdeeltjes op de wagens in de haven vallen.
De eisers vragen ook de aanstelling van een deskundige. De werkzaamheden zijn momenteel stilgelegd onder verbeurte van een dwangsom van 25.000 euro per uur.
BRUGGE - In de eerstkomende maanden wordt het traject vastgelegd van de AX, de verbindingsweg tussen de Expresweg en de N49. Dat zei Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) bij haar bezoek aan de regiepost Wegen en Verkeer in Brugge.
'Er waren vier opties voor het traject van de AX, de verbindingsweg tussen de Expresweg in Dudzele en de N49 in Westkapelle', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). 'Twee daarvan bleken niet haalbaar. Uit de twee overgebleven voorstellen moeten we binnen dit en twee maanden een definitief traject vastleggen.'
De AX is een erg belangrijke weg voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. De werkzaamheden voor de nieuwe snelweg zouden ten vroegste in 2009 of 2010 kunnen beginnen, maar dan moet dus eerst beslist worden langs waar de weg zal lopen. Het gemeentebestuur van Knokke-Heist eist dat de dorpskern van Westkapelle zoveel mogelijk gespaard wordt.
'De ene optie ligt verder van de woonkern van Westkapelle, maar dan moeten we meer natuurgebied opofferen. Bij de andere is het net omgekeerd', zegt Crevits. 'We zullen sowieso nog overleg plegen met de betrokken gemeenten. Maar het dossier is rijp om een beslissing te nemen.'
Volwaardige snelweg
De bouw van de AX zal worden gefinancierd via een pps-constructie (een publiekprivate samenwerking). 'Ook de heraanleg van de N49, die tot een volwaardige snelweg wordt uitgebouwd, is opgenomen in die constructie', zegt Crevits.
De minister bracht een bezoek aan de regiepost van de afdeling Wegen en Verkeer in Brugge om kennis te maken met de werking van het agentschap Infrastructuur. De minister kreeg een demonstratie van onder meer de zoutstrooiers en het ARAN-voertuig (Automatic Road Analyser) van de regiepost van Brugge. Dat voertuig, uniek in België, is uitgerust met een hele reeks meetinstrumenten en kan heel snel de toestand van de wegen controleren. Elk jaar analyseert het tussen de zes- en zevenduizend kilometer autowegen.
Zeebrugge: Peeters wil ochtendfiles in de havens aanpakken
Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van de Havens, wil de files in de zeehaventerminals aanpakken. Hij wil dat doen door het vrachtvervoer tijdens de ochtend te spreiden naar de late ochtend. De firma's Bekaert in Zeebrugge en Volvo Logistics in Antwerpen zijn alvast akkoord om mee te werken.
Het voorstel voor het pilootproject volgt uit een studie 'Optimalisering van de openingstijden van zeehaventerminals'. In de studie werden 5 specifieke logistieke ketens bekeken. De import- en export containertransporten van en naar de haven van Antwerpen enerzijds en de import- en export container- en RoRo stromen van en naar de haven van Zeebrugge anderzijds.
Langs de kant van de zeehaventerminals blijken vooral de te beperkte openingstijden van de lege depots en de organisatie van shiftwissels en werkonderbrekingen voor hinder te zorgen. Zo ontstaan er lange wachttijden aan de gates met files tot gevolg.
Minister Peeters heeft met 2 bedrijven een akkoord om dit najaar een pilootproject op starten. Het betreft enerzijds een pilootproject met Volvo Logistics waarbij de exportstroom via de haven van Antwerpen wordt onderzocht en anderzijds met Bekaert waarbij de importstroom via de haven van Zeebrugge wordt nagegaan.
Gemeentebestuur spreekt zich uit over motie verbreding Leiekanaal
DAMME - De gemeenteraad spreekt zich vanavond uit over een motie rond de verbreding van het Leiekanaal. Damme is geen vragende partij. 'We vragen eerst een kosten-batenanalyse. De meerwaarde voor onze gemeente moet duidelijk zijn', zegt de burgemeester.
De verbreding van het Leiekanaal is nodig omdat het aantal containertrafieken in Zeebrugge toeneemt. Over vier jaar wordt zelfs drie keer zoveel transport op het Leiekanaal verwacht als nu.
De Vlaamse Overheid laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de verbreding van het afleidingskanaal van de Leie als een uitbreiding van de Europese verbinding van Seine en Schelde.
Ophaalbrug
'Wij willen onze wensen en grieven kenbaar maken aan de Vlaamse Overheid', zegt burgemeester Dirk Bisschop (CD&V). 'We vragen een overtuigende kosten-batenanalyse. De meerwaarde voor onze gemeente op vlak van recreatie en leefmilieu moet ook duidelijk zijn. Wij pleiten voor een oplossing voor de afwatering naar zee waarbij rekening gehouden wordt met de stijging van de zeespiegel. Onteigeningen willen we voorkomen of tot een minimum beperken. In geen geval gaan we akkoord met een verbreding van het kanaal buiten de zone die vastligt in het gewestplan. Als huizen afgebroken moeten worden, moeten ze kunnen worden heropgebouwd op hetzelfde of een aanpalend perceel.' Ook het aantal brugverbindingen over het kanaal mag niet veranderen. 'Die bruggen moeten op dezelfde plaats aangelegd worden of, als dat technisch mogelijk is, in dezelfde buurt. Het kan niet dat bijvoorbeeld de brug aan de Siphon zou moeten verdwijnen. Dat zou voor het toerisme een ramp betekenen.'
'De bereikbaarheid, onder meer voor de hulpdiensten, moet gegarandeerd blijven. Ook bij een opgehaalde brug moet een verbinding in de onmiddellijke buurt behouden blijven. Voor en tijdens de werkzaamheden vragen we een overleg met de bewoners', zegt de Damse burgemeester.
Volgens schepen Louis Dekeyser (CD&V) is er de eerste vrijdag van september overleg gepland met het havenbestuur MBZ in Zeebrugge. De studie wordt er gedeeltelijk voorgesteld. Het is de bedoeling dat de studie tegen het voorjaar van 2008 klaar is.
Vanaf medio september zullen de schepen van rederij C2C in Zeebrugge niet langer de terminal aan de Zweedse kaai aanlopen, maar gaan laden en lossen aan de installatie die de Cobelfret-groep aan het Albert II-dok uitbouwt. C2C wordt daarmee de eerste gebruiker van de nieuwe terminal.
Fluxys LNG krijgt lening voor LNG-terminal Zeebrugge
Fluxys LNG, een dochter van Fluxys, heeft van de Europese Investeringsbank (EIB) een langetermijnlening gekregen van 85 miljoen euro. Het geld moet dienen voor de lopende constructie van een ontvangstterminal voor vloeibaar aardgas (LNG) in Zeebrugge.
Volgens een persbericht kan Fluxys nu zijn eigen middelen gebruiken voor de financiering van andere infrastructuurprojecten.
Fluxys LNG is eigenaar en operator van de LNG-terminal in Zeebrugge. De capaciteit van de terminal wordt momenteel verdubbeld tot 9 miljard kubieke meter per jaar. De capaciteitsuitbreiding kost 165 miljoen euro en omvat de bouw van een vierde LNG-opslagtank en bijkomende hervergassingsinstallaties. De lening verandert volgens Fluxys niets significants aan de schuldenpositie van het bedrijf.
Damme en Knokke-Heist bereiken gezamenlijk standpunt over AX
De gemeentebesturen van Damme en Knokke-Heist hebben een gezamenlijk standpunt geformuleerd over de aanleg van de AX of de verbindingsweg tussen de expreswegen N49 en N31. De nieuwe weg moet het vrachtverkeer naar Zeebrugge vlotter en veiliger laten verlopen. Damme en Knokke-Heist vinden dat de AX er pas mag komen als eerst de N49 tot een volwaardige snelweg is omgevormd.
Daarnaast hebben beide besturen opmerkingen over de veiligheid, de inplanting in het vlakke polderlandschap en de bereikbaarheid van de landerijen en woningen tijdens de werken. Ter hoogte van Lapscheure vragen beide gemeentebesturen extra aandacht voor de fietsverbindingen. Ze vragen er een extra tunnel. Knokke-Heist en Damme willen alvast dat het tracé van de AX zo ver mogelijk van de dorpskern van Westkapelle wordt verwijderd.
Samskip voegt Zeebrugge toe aan rotatie ScanBalt-dienst
De IJslandse Samskip-groep zal op 17 augustus een eerste vertrek vanuit Zeebrugge verzorgen in het raam van zijn ScanBalt-dienst. De kusthaven krijgt langs die weg aansluiting op de diensten van Samskip op Zweden, de Baltische Staten en Rusland.
Het containerschip "Samskip Explorer" (800 teu) zal elke vrijdag uit Zeebrugge vertrekken richting Helsingborg in Zweden, waar het schip op maandagmorgen zal toekomen en de transhipment op de andere diensten zal plaatsvinden.
Het aanbod vanuit Zeebrugge zal vanaf september uitgebreid worden met de bediening van Polen.
De gastankerrederij Exmar heeft donderdag een aanvraag ingediend voor een concessie voor de bouw van een los- en overslaginstallatie voor vloeibaar aardgas (LNG) en aardgas onder hoge druk in de Zeebrugse haven. België beschikt nu slechts over één los- en overslaginstallatie voor LNG. Exmar wil met de nieuwe installatie een extra aardgasbevoorrading in ons land verzekeren, bijkomende diversificatie van de aanvoermogelijkheden voor LNG in Europa creëren en de effectieve vrijmaking van de Belgische en Europese aardgasmarkt versterken, zo luidt het. 'Deze infrastructuur is perfect complementair met de bestaande aardgasinfrastructuur en versterkt de rol van België als aanvoer- en doorvoercentrum.'
Voor de bouw en de ontwikkeling van de infrastructuur werkt Exmar samen met onder andere Jan De Nul, Praxair, Jacobs Engineering, ERM en ECOLAS.
Een afvaardiging van de Belgische rederij Exmar bezoekt vandaag het Zeebrugse havenbestuur om er een concessie te vragen voor de bouw van een los- en overslaginstallatie voor vloeibaar aardgas (lng).
In de Zeebrugse voorhaven exploiteert nu Fluxys de enige Belgische aardgastterminal. Exmar wil de rol van de kusthaven als aanvoercentrum voor aardgas voor de Europese markt versterken. De rederij kiest overigens voor een andere behandelingstechniek. Het is de bedoeling schepen in te zetten waarop het vloeibare aardgas al aan boord hervergast wordt.
Exmar exploiteert als eerste ter wereld lng-tankers die hun lading rechtstreeks op het aardgasnet kunnen lossen. Lading van klassieke lng-tankers zou Exmar eerst overpompen naar een hervergassingsschip. De nieuwe terminal zou dus ten minste twee ligplaatsen moeten krijgen.
Exmar heeft al drie hervergassingsschepen in de vaart en nog vijf in bestelling. Het hervergassen van lng op het schip gebeurt al in de Verenigde Staten, voor de kust van Louisiana, en in het Britse Teesport. Voor de kust van het Amerikaanse Boston is een derde installatie in aanbouw.