Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

12-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe vrachtverbinding tussen Zeebrugge en Bilbao

Vanaf 26 september komt er een regelmatige vrachtverbinding tussen de de havens van Zeebrugge en Bilbao. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van het bezoek van een delegatie van de Baskische regering. In eerste instantie komen er per week drie afvaarten in beide richtingen, maar die frequentie kan op termijn opgetrokken worden tot vijf of zes.

De relaties tussen Vlaanderen en Baskenland zijn goed. Beide regio's werken onder meer samen in het kader van RegLeg, de vereniging van regio's met wetgevende bevoegdheden. Vlaanderen wil volgend jaar het voorzitterschap van RegLeg waarnemen. Om nieuwe klanten aan te trekken, kijkt Zeebrugge niet alleen naar het traditionele hinterland (Benelux, Noord-Frankrijk en de Ruhr), maar ook naar Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

http://www.transfennica.com/Index.aspx?pgeId=267

© Belga

12-09-2007 om 14:38 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
07-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwankendamme wordt geen tweede Doel
 
Het polderdorpje Zwankendamme, dat ingesloten raakt door de uitbreiding van de Zeebrugse haven, wordt geen tweede Doel. Het havenbestuur en de stad Brugge beloven bijkomende maatregelen om de leefbaarheid te verzekeren.

Volgend jaar start de bouw van een nieuw goederenstation voor de Zeebrugse haven. Daarvoor hebben de spoorwegen 11 hectare bijkomende grond nodig.
De Zwankendammenaars zullen dan over een brug moeten rijden om hun dorp te verlaten en dat betekent ook een psychologische drempel.
Aan de andere kant van het dorp komt op termijn een nieuw bedrijventerrein en daardoor zal het dorp ingesloten raken in het havengebied.
Maar Zwankendamme, een kleine deelgemeente van Brugge die nog 750 inwoners telt, blijft bestaan en er komen maatregelen om een scenario zoals in Doel te vermijden.
Om de toekomst te verzekeren, komt er onder meer een hoge groene berm tussen het nieuwe goederenstation en de woonwijk. Er wordt ook geïnvesteerd in veilige fietsverbindingen.

© vrtnieuws.net

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Havendorp Zwankendamme krijgt maatregelen voor leefbaarheid

Het havendorp Zwankendamme in het hinterland van Zeebrugge krijgt garanties voor haar leefbaarheid. Dat is donderdagavond gezegd tijdens een bewonersvergadering. De bewoners vrezen geïsoleerd te raken als Infrabel vanaf 2008 de spoorbundel naar het dorp in capaciteit verdubbeld. Het dorp krijgt een brug en een hoge berm tegen het lawaai. Zwankendamme zal geen tweede Doel worden, garandeerden zowel burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) en havenvoorzitter Joachim Coens.

Zwankendamme ligt in de polders achter Zeebrugge. Het dorp grenst aan het
havengebied. Er wonen circa 750 personen. Op de inspraakvergadering waren donderdag meer dan 200 personen aanwezig.

Ze wilden duidelijkheid over hun toekomst. Infrabel bezit in Zwankendamme al een spoorbundel maar die is verouderd. Omwille van de trafiekgroei in Zeebrugge moet er ook uitgebreid. Een verdubbeling dringt zich op om de terminals vlot te bedienen. Nu zijn volgens Infrabel vier tot vijf bewegingen nodig om een trein samen te stellen of te splitsen. Straks moet dat vlotter. Daarvoor is wel 11 hectare extra grond nodig.

Omdat de hoofdoverweg naar Zwankendamme-dorp opgeslorpt wordt door de nieuwe sporenbundel, krijgt het dorp een brug. De aansluiting met de drukke expresweg N31 Brugge-Zeebrugge wordt tegelijk aangepakt. Het treinstation van Zwankendamme verdwijnt. In ruil krijgen de bewoners een nieuw en veilig fietspad richting Lissewege- en Zeebrugge-station. Die liggen op respectievelijk 1,2 en 2 kilometer afstand. De werken moeten in 2015 klaar zijn. Tegen dan verwacht Zeebrugge jaarlijks circa 3,5 miljoen containers. Circa 40 procent ervan moet via het spoor naar het hinterland.

Ook bij de trafiek van nieuwe wagens wordt nog groei verwacht. Een aantal bewoners blijven ook na de vergadering vrezen voor de leefbaarheid van hun dorp. Aan de ene zijde van het dorp krijgen ze de spoorbundel achter een hoge berm. Aan de andere zijde van het dorp stond vroeger de cokesfabriek. De vrijgekomen terreinen zullen straks haventerrein worden. De dorpsbewoners vrezen bevangen tussen twee metershoge bermen te zullen moeten leven.

© Belga


07-09-2007 om 12:24 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
06-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visartsluis weer operationeel


Na jaren ijveren is de Visartsluis in Zeebrugge sinds begin deze week weer operationeel. Dinsdagavond werden de vissersschepen Z576 en Z196 succesvol naar de achterhaven versluisd. Ze konden gisterochtend hun vis in de Zeebrugse Visveiling veilen. Gisteravond voeren twee Zeebrugse schepen uit via de Visartsluis. Het gaat om de Z98 en de Z18, die een nieuwe zeereis aanvatten. De Zeebrugse Visveiling en de reders van de oostkust zijn heel tevreden met het terug operationaliseren van de sluis. In een eerste stadium zijn de draaiuren dagelijks vastgelegd tussen 14 en 22uur, met uitzondering van het weekend en feestdagen.

© Nieuwsblad

06-09-2007 om 14:23 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rail Link Europe start directe trein tussen Zeebrugge en Dourges

Rail Link Europe legt vanaf maandag rechtstreekse vrachttreinen in tussen Zeebrugge en Dourges. Voorlopig ligt de frequentie op drie vertrekken per week, maar verwacht wordt dat die nog zal stijgen.

Driemaal per week - maandag, woensdag en vrijdag - is er een trein vanuit Zeebrugge voorzien. Die vertrekt zowel vanuit het Britanniadok als vanuit de CHZ-containerterminal. De treinen leggen het traject in beide richtingen af. In Dourges vertrekt er telkens op dezelfde dag een trein. De toestellen hebben een lengte van 600 m en een capaciteit van 70 à 80 teu.

Met de verbinding naar Dourges krijgt de haven van Zeebrugge een betere aansluiting met de chemische cluster rond Le Havre. De nieuwe treinverbinding biedt ook betere perspectieven voor de aansluiting met Mannheim, Lyon en Parijs.

© de Lloyd

06-09-2007 om 14:22 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
05-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderwerken Zeebrugse brug stilgelegd wegens schade nieuwe wagens


De werkzaamheden aan een brug in Zeebrugge beschadigen de nieuwe wagens die in de haven van Zeebrugge worden behandeld. Dat zeggen enkele terminaloperatoren in Zeebrugge. Die hebben de werkzaamheden laten stilleggen. Zeebrugge is de wereldhaven voor het verschepen van nieuwe voertuigen. Op 3 oktober wordt de twist voor de rechtbank gepleit.

De Vandammesluis in Zeebrugge is twintig jaar oud en krijgt daarom een groot onderhoud. De vier bruggen worden gezandstraald en krijgen daarna een nieuwe verflaag. Het Vlaamse Gewest is de opdrachtgever van de werkzaamheden.

Cobelfret Ferries, die nieuwe wagens behandelt in Zeebrugge, is naar de rechter gestapt om de schilderwerken te laten stilleggen. Cobelfret zegt dat de werkzaamheden schade toebrengen aan de nieuwe wagens in de haven en aan de wagens van hun personeel. Bij het afspuiten van de brug zouden verfdeeltjes op de wagens in de haven vallen.

De eisers vragen ook de aanstelling van een deskundige. De werkzaamheden zijn momenteel stilgelegd onder verbeurte van een dwangsom van 25.000 euro per uur.

© Belga - (Focus)

05-09-2007 om 16:02 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
28-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Traject AX wordt binnenkort vastgelegd

Hilde Crevits brengt bezoek aan regiepost Brugge

BRUGGE - In de eerstkomende maanden wordt het traject vastgelegd van de AX, de verbindingsweg tussen de Expresweg en de N49. Dat zei Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) bij haar bezoek aan de regiepost Wegen en Verkeer in Brugge.

'Er waren vier opties voor het traject van de AX, de verbindingsweg tussen de Expresweg in Dudzele en de N49 in Westkapelle', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). 'Twee daarvan bleken niet haalbaar. Uit de twee overgebleven voorstellen moeten we binnen dit en twee maanden een definitief traject vastleggen.'

De AX is een erg belangrijke weg voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. De werkzaamheden voor de nieuwe snelweg zouden ten vroegste in 2009 of 2010 kunnen beginnen, maar dan moet dus eerst beslist worden langs waar de weg zal lopen. Het gemeentebestuur van Knokke-Heist eist dat de dorpskern van Westkapelle zoveel mogelijk gespaard wordt.

'De ene optie ligt verder van de woonkern van Westkapelle, maar dan moeten we meer natuurgebied opofferen. Bij de andere is het net omgekeerd', zegt Crevits. 'We zullen sowieso nog overleg plegen met de betrokken gemeenten. Maar het dossier is rijp om een beslissing te nemen.'

Volwaardige snelweg

De bouw van de AX zal worden gefinancierd via een pps-constructie (een publiekprivate samenwerking). 'Ook de heraanleg van de N49, die tot een volwaardige snelweg wordt uitgebouwd, is opgenomen in die constructie', zegt Crevits.

De minister bracht een bezoek aan de regiepost van de afdeling Wegen en Verkeer in Brugge om kennis te maken met de werking van het agentschap Infrastructuur. De minister kreeg een demonstratie van onder meer de zoutstrooiers en het ARAN-voertuig (Automatic Road Analyser) van de regiepost van Brugge. Dat voertuig, uniek in België, is uitgerust met een hele reeks meetinstrumenten en kan heel snel de toestand van de wegen controleren. Elk jaar analyseert het tussen de zes- en zevenduizend kilometer autowegen.

© Nieuwsblad

28-08-2007 om 14:25 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Peeters wil ochtendfiles in de havens aanpakken


Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van de Havens, wil de files in de zeehaventerminals aanpakken. Hij wil dat doen door het vrachtvervoer tijdens de ochtend te spreiden naar de late ochtend. De firma's Bekaert in Zeebrugge en Volvo Logistics in Antwerpen zijn alvast akkoord om mee te werken.

Het voorstel voor het pilootproject volgt uit een studie 'Optimalisering van de openingstijden van zeehaventerminals'. In de studie werden 5 specifieke logistieke ketens bekeken. De import- en export containertransporten van en naar de haven van Antwerpen enerzijds en de import- en export container- en RoRo stromen van en naar de haven van Zeebrugge anderzijds.

Langs de kant van de zeehaventerminals blijken vooral de te beperkte openingstijden van de lege depots en de organisatie van shiftwissels en werkonderbrekingen voor hinder te zorgen. Zo ontstaan er lange wachttijden aan de gates met files tot gevolg.

Minister Peeters heeft met 2 bedrijven een akkoord om dit najaar een pilootproject op starten. Het betreft enerzijds een pilootproject met Volvo Logistics waarbij de exportstroom via de haven van Antwerpen wordt onderzocht en anderzijds met Bekaert waarbij de importstroom via de haven van Zeebrugge wordt nagegaan.

© Focus

28-08-2007 om 14:22 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
23-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Bruggen moeten op dezelfde plaats blijven'

Gemeentebestuur spreekt zich uit over motie verbreding Leiekanaal

DAMME - De gemeenteraad spreekt zich vanavond uit over een motie rond de verbreding van het Leiekanaal. Damme is geen vragende partij. 'We vragen eerst een kosten-batenanalyse. De meerwaarde voor onze gemeente moet duidelijk zijn', zegt de burgemeester.



De verbreding van het Leiekanaal is nodig omdat het aantal containertrafieken in Zeebrugge toeneemt. Over vier jaar wordt zelfs drie keer zoveel transport op het Leiekanaal verwacht als nu.

De Vlaamse Overheid laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de verbreding van het afleidingskanaal van de Leie als een uitbreiding van de Europese verbinding van Seine en Schelde.

Ophaalbrug

'Wij willen onze wensen en grieven kenbaar maken aan de Vlaamse Overheid', zegt burgemeester Dirk Bisschop (CD&V). 'We vragen een overtuigende kosten-batenanalyse. De meerwaarde voor onze gemeente op vlak van recreatie en leefmilieu moet ook duidelijk zijn. Wij pleiten voor een oplossing voor de afwatering naar zee waarbij rekening gehouden wordt met de stijging van de zeespiegel. Onteigeningen willen we voorkomen of tot een minimum beperken. In geen geval gaan we akkoord met een verbreding van het kanaal buiten de zone die vastligt in het gewestplan. Als huizen afgebroken moeten worden, moeten ze kunnen worden heropgebouwd op hetzelfde of een aanpalend perceel.' Ook het aantal brugverbindingen over het kanaal mag niet veranderen. 'Die bruggen moeten op dezelfde plaats aangelegd worden of, als dat technisch mogelijk is, in dezelfde buurt. Het kan niet dat bijvoorbeeld de brug aan de Siphon zou moeten verdwijnen. Dat zou voor het toerisme een ramp betekenen.'

'De bereikbaarheid, onder meer voor de hulpdiensten, moet gegarandeerd blijven. Ook bij een opgehaalde brug moet een verbinding in de onmiddellijke buurt behouden blijven. Voor en tijdens de werkzaamheden vragen we een overleg met de bewoners', zegt de Damse burgemeester.

Volgens schepen Louis Dekeyser (CD&V) is er de eerste vrijdag van september overleg gepland met het havenbestuur MBZ in Zeebrugge. De studie wordt er gedeeltelijk voorgesteld. Het is de bedoeling dat de studie tegen het voorjaar van 2008 klaar is.

© Nieuwsblad

23-08-2007 om 09:01 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
17-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COBELFRET

Vanaf medio september zullen de schepen van rederij C2C in Zeebrugge niet langer de terminal
aan de Zweedse kaai aanlopen, maar gaan laden en lossen aan de installatie die de Cobelfret-groep
aan het Albert II-dok uitbouwt. C2C wordt daarmee de eerste gebruiker van de nieuwe terminal.

De Lloyd

17-08-2007 om 18:25 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
07-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys LNG krijgt lening voor LNG-terminal Zeebrugge

Fluxys LNG, een dochter van Fluxys, heeft van de Europese Investeringsbank (EIB) een langetermijnlening gekregen van 85 miljoen euro. Het geld moet dienen voor de lopende constructie van een ontvangstterminal voor vloeibaar aardgas (LNG) in Zeebrugge.

Volgens een persbericht kan Fluxys nu zijn eigen middelen gebruiken voor de financiering van andere infrastructuurprojecten.

Fluxys LNG is eigenaar en operator van de LNG-terminal in Zeebrugge. De capaciteit van de terminal wordt momenteel verdubbeld tot 9 miljard kubieke meter per jaar. De capaciteitsuitbreiding kost 165 miljoen euro en omvat de bouw van een vierde LNG-opslagtank en bijkomende hervergassingsinstallaties. De lening verandert volgens Fluxys niets significants aan de schuldenpositie van het bedrijf.

© de Morgen

07-08-2007 om 08:08 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
03-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Damme en Knokke-Heist bereiken gezamenlijk standpunt over AX

De gemeentebesturen van Damme en Knokke-Heist hebben een gezamenlijk standpunt geformuleerd over de aanleg van de AX of de verbindingsweg tussen de expreswegen N49 en N31. De nieuwe weg moet het vrachtverkeer naar Zeebrugge vlotter en veiliger laten verlopen. Damme en Knokke-Heist vinden dat de AX er pas mag komen als eerst de N49 tot een volwaardige snelweg is omgevormd.

Daarnaast hebben beide besturen opmerkingen over de veiligheid, de inplanting in het vlakke polderlandschap en de bereikbaarheid van de landerijen en woningen tijdens de werken. Ter hoogte van Lapscheure vragen beide gemeentebesturen extra aandacht voor de fietsverbindingen. Ze vragen er een extra tunnel. Knokke-Heist en Damme willen alvast dat het tracé van de AX zo ver mogelijk van de dorpskern van Westkapelle wordt verwijderd.

© Focus

03-08-2007 om 18:09 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samskip voegt Zeebrugge toe aan rotatie ScanBalt-dienst

De IJslandse Samskip-groep zal op 17 augustus een eerste vertrek vanuit Zeebrugge verzorgen in het raam van zijn ScanBalt-dienst. De kusthaven krijgt langs die weg aansluiting op de diensten van Samskip op Zweden, de Baltische Staten en Rusland.

Het containerschip "Samskip Explorer" (800 teu) zal elke vrijdag uit Zeebrugge vertrekken richting Helsingborg in Zweden, waar het schip op maandagmorgen zal toekomen en de transhipment op de andere diensten zal plaatsvinden.

Het aanbod vanuit Zeebrugge zal vanaf september uitgebreid worden met de bediening van Polen.

© de Lloyd

03-08-2007 om 16:46 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
27-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exmar wil LNG- installatie bouwen

De gastankerrederij Exmar heeft donderdag een aanvraag ingediend voor een concessie voor de bouw van een los- en overslaginstallatie voor vloeibaar aardgas (LNG) en aardgas onder hoge druk in de Zeebrugse haven. België beschikt nu slechts over één los- en overslaginstallatie voor LNG. Exmar wil met de nieuwe installatie een extra aardgasbevoorrading in ons land verzekeren, bijkomende diversificatie van de aanvoermogelijkheden voor LNG in Europa creëren en de effectieve vrijmaking van de Belgische en Europese aardgasmarkt versterken, zo luidt het. 'Deze infrastructuur is perfect complementair met de bestaande aardgasinfrastructuur en versterkt de rol van België als aanvoer- en doorvoercentrum.' Voor de bouw en de ontwikkeling van de infrastructuur werkt Exmar samen met onder andere Jan De Nul, Praxair, Jacobs Engineering, ERM en ECOLAS.

© Belga
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Exmar wil lng-terminal in Zeebrugge

Een afvaardiging van de Belgische rederij Exmar bezoekt vandaag het Zeebrugse havenbestuur om er een concessie te vragen voor de bouw van een los- en overslaginstallatie voor vloeibaar aardgas (lng).

In de Zeebrugse voorhaven exploiteert nu Fluxys de enige Belgische aardgastterminal. Exmar wil de rol van de kusthaven als aanvoercentrum voor aardgas voor de Europese markt versterken. De rederij kiest overigens voor een andere behandelingstechniek. Het is de bedoeling schepen in te zetten waarop het vloeibare aardgas al aan boord hervergast wordt.

Exmar exploiteert als eerste ter wereld lng-tankers die hun lading rechtstreeks op het aardgasnet kunnen lossen. Lading van klassieke lng-tankers zou Exmar eerst overpompen naar een hervergassingsschip. De nieuwe terminal zou dus ten minste twee ligplaatsen moeten krijgen.

Exmar heeft al drie hervergassingsschepen in de vaart en nog vijf in bestelling. Het hervergassen van lng op het schip gebeurt al in de Verenigde Staten, voor de kust van Louisiana, en in het Britse Teesport. Voor de kust van het Amerikaanse Boston is een derde installatie in aanbouw.

© Nieuwsblad Transport

27-07-2007 om 14:07 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
25-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gratis opleiding import/export-assistent haven Zeebrugge

Adecco start in samenwerking met de VDAB en Syntra West op 20 augustus een tien weken durende gratis opleiding assistent import/export. Doel van de cursus is de jobs in de Zeebrugse haven in te vullen. Er is plaats voor achttien cursisten. "Het idee voor de gratis cursus vloeit voort uit de vraag van de Zeebrugse bedrijfswereld", zegt Mirella Creyf van Adecco. "De bedrijven engageren zich ook om de cursisten die slagen in dienst te nemen." Zeebrugge kent momenteel een enorme groei en dat resulteert in extra jobs. Die raken moeilijk ingevuld. "Deze cursus moet een antwoord bieden op de stijgende vraag naar arbeidskrachten in de Zeebrugse havenbedrijven", zegt Mirella Creyf. "De opleiding bestaat uit een theoretische opleiding en een praktijkstage. Het gaat om een voltijdse cursus van tien weken. Nadien is er voor de cursisten werkzekerheid in de haven. Het attest dat de cursisten ontvangen is officieel gehomologeerd." Iedereen die een diploma secundair onderwijs op zak heeft, voldoende Nederlands en Engels kent en over de nodige flexibiliteit, contactvaardigheid en stressbestendigheid beschikt, kan deelnemen. De cursisten worden vooraf gescreend. De cursus biedt uitzicht op jobs als transportplanner of douanedeclarant.

© Belga

25-07-2007 om 23:51 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aantal illegalen neemt toe

Volgens het parket in Brugge is er een stijging waar te nemen van het aantal illegalen dat aangetroffen wordt in en rond de haven van Zeebrugge. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden liefst 763 illegalen aangetroffen, voornamelijk Indiërs, Afghanen en Irakezen. De stijging bedraagt volgens het parket twaalf procent in vergelijking met vorige jaar. Daarnaast werden veertien mensensmokkelaars opgepakt. Als de huidige tendens zich doorzet, zullen dit jaar wellicht 1.500 illegale mensen aangetroffen worden.

© Nieuwsblad

25-07-2007 om 09:31 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
24-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Containertrafiek Zeebrugge met 18 procent gestegen in eerste jaarhelft

Tijdens de eerste jaarhelft is de haventrafiek in Zeebrugge met 6 procent gestegen. Globaal werd 20,67 miljoen ton behandeld. De containertrafiek neemt het belangrijkste deel van de stijging voor zich. Er werden van januari tot juni 18 procent meer containers verscheept in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zeebrugge hoopt in 2007 voor het eerst de kaap van de 40 miljoen ton te overschrijden.

De vaste bulk zoals zand en grind steeg met 6 procent. Bij de rijdende vracht (roro) werd een stijging van 3,8 procent genoteerd. De vloeibare bulk (voornamelijk vloeibaar aardgas) scoorde een stuk lager. Dit segment ging er 18 procent op achteruit. "Vorig jaar was een zeer sterk jaar voor de aardgasterminal in Zeebrugge", zegt havenvoorzitter Joachim Coens. "Wat de reden is voor de terugval, is ons nog niet helemaal duidelijk.

" Het stukgoed daalde met 16 procent. "Dat is een grote terugval in percentage maar in hoeveelheid valt de terugval mee", zegt de havenvoorzitter.

© Belga

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zeebrugse containertrafiek stijgt spectaculair in eerste semester

De haven van Zeebrugge behandelde in de eerste zes maanden van dit jaar een containervolume van 950.000 teu. Dat is 27% meer dan in dezelfde periode van 2006. Het totale havenvolume steeg hierdoor tot boven de 20 mln ton in het eerste semester (+6,7%).

Zeebrugge nestelt zich in de eerste jaarhelft opnieuw aan de kop van het peloton van snelgroeiende containerhavens in West-Europa. In teu uitgedrukt werd een groei van 27% gerealiseerd; in volume uitgedrukt bedroeg de groei 18%.

De Belgische haven is ook op weg haar wereldleiderschap inzake autotrafieken te versterken. In het eerste semester werden er al 1,1 mln nieuwe wagens behandeld (+15%). Het roro-volume in zijn totaliteit steeg met 3,1%.

© de Lloyd

24-07-2007 om 17:31 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
20-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: nieuwe aardgastransportleiding tegen 2010

De NV Fluxys mag vanuit Zeebrugge een nieuwe aardgastransportleiding aanleggen naar Eynatten. Dat heeft Vlaams minister van ruimtelijke ordening Dirk Van Mechelen (OpenVLD) beslist. Fluxys wil een tweede VTN-leiding (Versterking Transit Netwerk), om op de stijgende vraag naar aardgas in ons land te kunnen inspelen.

Nieuwe contracten

De eerste VTN-leiding werd aangelegd in 1998, die zal nu worden ontdubbeld, waardoor er twee gasleidingen met grote diameter tot aan de grens met Duitsland lopen. Flmuxys voorziet dat tegen 2014 de vraag naar aardgas met zo'n 40% zal stijgen. De tweede leiding is dan ook nodig om opstoppingen op het bestaande netwerk te voorkomen.

Met de nieuwe leiding kan Zeebrugge z'n Europese positie in de gasdistributie nog versterken, en meedingen naar contracten met nieuwe spelers op de markt van aardgasleveranciers, nl. Rusland en Noorwegen.

© Focus

20-07-2007 om 18:46 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
17-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste autoschip ter wereld loopt Zeebrugge aan

In Zeebrugge liep vandaag de "Faust" binnen, het grootste autoschip ter wereld met een capaciteit van 8.000 standaard wagens.

Het is ook een erg recent schip, dat pas op 17 mei 2007 van stapel liep op de Daewoowerf (Zuid-Korea). Het is het eerste van drie identieke LCTC-schepen (large car truck carriers), die geschikt zijn voor zowel het vervoer van personenwagens als van vrachtwagens. Hun ontwerp is baanbrekend, wegens de dubbele romp tot aan het hoofddek en de twee waterdichte dekken. Bij de bouw is ook gelet op een zo laag mogelijke emissie in het water en de lucht.

De 228 m lange en 32,26 m brede "Faust" (75.000 ton) is eigendom van het Zweedse Wallenius en wordt ingezet door het Zweeds-Noorse Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL). Barwil Benelux trad in Zeebrugge op als plaatselijk scheepsagent.

© de Lloyd

Verdere info betreffende dit schip kan je vinden op onderstaande link ;

hit me !

17-07-2007 om 14:26 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
13-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&0 Ferries opent vrachtlijn Zeebrugge-Tilbury

De Britse rederij P&O Ferries begint op 16 juli met een nieuwe veerdienst tussen Zeebrugge en Tilbury, bij Londen. Het vrachtschip dat de dienst zal verzorgen, de mv Calibur, heeft een capaciteit van 1.300 lopende meter. Als de vraag stijgt, wordt de capaciteit verhoogd.
P&O Ferries chartert de mv Calibur voor een beperkte periode. Vanaf de herfst wil de rederij een tweede vrachtferry op de dienst inzetten. Voor zowel Zeebrugge als Tilbury betekent de nieuwe lijn een groei. P&O Ferries vaart vanuit Zeebrugge al naar Hull en Teesport. Op de dagelijkse afvaart naar Hull kunnen ook passagiers mee.
Om de nieuwe lijn optimaal te kunnen uitbaten, heeft P&O in Zeebrugge extra gronden gekocht. Het is volgens het bedrijf niet uitgesloten dat het voorts nog extra investeert in spoorvoorzieningen. Ook in Tilbury zijn voor deze nieuwe lijn extra terreinen in gebruik genomen.
De sterktes van zowel Zeebrugge als Tilbury zijn hun maritieme ligging en hun makkelijke bereikbaarheid, zowel over land als over zee.

© Nieuwsblad

Dit schip was tot voor kort in charter voor het onlangs overgenomen bedrijf " Ferryways " te Oostende.

klik op de foto

                                                                                     foto © http://www.ferry-site.dk

13-07-2007 om 12:39 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maidentrip voor C2C Spica

De 'C2C Spica' liep woensdag 11 juli, voor de eerste maal Zeebrugge binnen. Het schip wordt ingezet tussen Zeebrugge en de Ierse haven Waterford en de Noord-Ierse haven Warrenpoint.
                                                                                             C2C SPICA

klik op de foto
klik op de foto

                                       8273 bt , 11052 dwt , 139.6 m length  , 22.2 m beam  , callsign: V2CV3  , IMO: 9355460

13-07-2007 om 02:07 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!