Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

15-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIPG-participatie in APMT Zeebrugge

Een verantwoordelijke van de Chinese containerbehandelingsgroep SIPG deed in een artikel in de "China Daily" twijfels rijzen over de vraag of de participatie van 40% in de terminal van APMT in Zeebrugge er ook zal komen. SIPG blijft bij zijn voornemen om dat belang te verwerven, maar sluit volgens die bron niet uit dat overheden aan Belgische of Chinese zijde nog verzet zouden aantekenen. MBZ-voorzitter Joachim Coens heeft echter geen weet van mogelijke problemen of hindernissen.

de Lloyd



15-12-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


14-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste schip ooit op LNG-terminal in Zeebrugge

Vrijdag jl. meerde op de LNG-terminal in Zeebrugge de "Al Marrouna" aan. Dit schip is met een capaciteit van 151.816 m³ LNG het grootste dat tot nu toe de terminal aanliep. Normaal ligt de capaciteit rond 135.000 m³. Het volume LNG in de "Al Marrouna" komt overeen met zo'n 87 mln m³ aardgas na hervergassing van het LNG. Dat komt overeen met het jaarverbruik van ongeveer 40.000 huishoudens. Voor de "Al Marrouna" was de trip naar Zeebrugge meteen ook de eerste commerciële vaart. Het schip werd op 31 oktober 2006 afgewerkt op de Daewoo-scheepswerf in Zuid-Korea en wordt ingezet om vanuit Qatar wereldwijd LNG uit te voeren. De ontscheepte lading was voor rekening van terminalgebruiker Distrigas. De LNG-terminal in Zeebrugge wordt beheerd door Fluxys, de gastransportdochter van Distrigas. De aanvoercapaciteit via de terminal wordt momenteel uitgebreid tot 9 mrd m³ per jaar.

de Lloyd

14-12-2006 om 22:47 geschreven door Horatio  


12-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostendse en Zeebrugse havens willen samen luchthaven Oostende uitbaten

Haven Oostende zal samen met MBZ, die de Zeebrugse haven uitbaat, de West-Vlaamse Intercommunale WVI en een privé-partner haar kandidatuur indienen voor de exploitatie van de luchthaven van Oostende. Dat heeft de Oostendse havenvoorzitter Johan Vande Lanotte maandagavond bekendgemaakt in Oostende. Het zal ook de eerste maal zijn dat het autonoom gemeentebedrijf Haven Oostende en de NV die de Zeebrugse haven exploiteert, samenwerken op zo'n schaal.

Vande Lanotte wil de naam van de privé-partner en het aanbod dat Haven Oostende zal doen aan de Vlaamse regering voorlopig niet bekendmaken. ,,Het blijft de bedoeling om door de privatisering met die partners naar een rendabele exploitatie te gaan en het aantal jobs te verhogen tot 700'', zei Vande Lanotte.

Hij wil ook het aantal oefenvluchten verminderen en verwacht in de nieuwe constructie - waarbij Haven Oostende er met de luchthaven een nieuwe dochterondermening bij krijgt - veel soelaas van de maatschappijen Jetair, Thomas Cook en vrachtvervoerder MK Airlines. ,,We streven naar een toename van de tonnage en het aantal passagiers met 50 procent tot 150.000 ton en 225.000 passagiers

NB

12-12-2006 om 09:07 geschreven door Horatio  


11-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanleg buffer aan Zeebrugse LNG-terminal uitgesteld voor onderzoek

De aanleg van een drie meter hoge aarden wal als buffer tussen het strandreservaat de Baai van Heist en de Zeebrugse haven is uitgesteld voor een jaar. Dat meldt het gemeentebestuur van Knokke-Heist. In september waren de werken op het strand gestart maar na één uur opnieuw stilgelegd op bevel van aardgasmaatschappij Fluxys. Er was niet onderzocht of er zich onder het terrein nabij de LNG-terminal nutsleidingen bevonden. Er blijkt nu nieuw overleg nodig.

Focus

11-12-2006 om 10:32 geschreven door Horatio  


08-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugs schip aan de ketting in Engeland

In een haven in Engeland is het Zeebrugse schip Z.296 Mooie Meid aan de ketting gelegd. Het schip behoort tot de Oostendse rederij De Zwerver. Doorgaans wordt een schip aan de ketting gelegd als de Britse kustwacht overtredingen vaststelt zoals het aan boord hebben van vis die niet in overeenstemming is met het logboek of het vissen met netten met te kleine mazen. In Engeland treedt de kustwacht streng op tegen overtredingen en komt het meteen tot een rechtszaak. Later vandaag wordt al uitspraak verwacht in de zaak.

Focus

08-12-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


07-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PaulGünther breidt uit in Benelux

PaulGünther, verhuurder van containerchassis opent vijf nieuwe vestigingen in Nederland en België. Het bedrijf vestigt depots in Veendam, Arnhem, Amsterdam, Zeebrugge en Gent.
Reden is de groeiende vraag naar materieel door het toenemende containervervoer. Het bestand van de onderneming steeg dit jaar al met 10 procent naar 650 stuks. PaulGünther heeft al vestigingen in Rotterdam, Venlo en Amsterdam.

NT

07-12-2006 om 23:56 geschreven door Horatio  


06-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regering sluit akkoord over voorfinanciering drie spoorprojecten

De federale regering heeft dinsdag met de gewestelijke regeringen, de NMBS en Infrabel een akkoord ondertekend over de voorfinanciering van drie projecten voor spoorweginfrastructuur. Het gaat om de modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg in Wallonië, de modernisering van het vormingsstation van de haven van Zeebrugge in Vlaanderen en de spoorwegaansluiting van de haven van Brussel.

De voorakkoorden zijn een primeur in ons land en moeten er voor zorgen dat de projecten versneld kunnen worden uitgevoerd. Volgens gedelegeerd bestuurder van de NMBS Jannie Haek gaat het om een tijdwinst acht tot elf jaar. Kostenplaatje van de projecten bedraagt 574,9 miljoen euro, waarvan 396,6 miljoen euro door voorfinanciering. Voor de modernisering van de lijn tussen Brussel en Luxemburg is 289,2 miljoen euro voorzien. Die is nodig om de verbinding tussen de hoofdzetels van de Europese Unie, Brussel, Luxemburg en Straatsburg, te verbeteren. Na de modernisering zullen treinen op de lijn 160 in plaats van 120 km/uur kunnen rijden. Dat levert een tijdswinst van een kwartier op en zorgt ervoor dat onze hoofdstad nog slechts twee uur van Luxemburg verwijderd ligt. De werken zullen duren van 2006 tot 2013 en kosten in totaal 458,7 miljoen euro.

Tweede project is de modernisering van het hoofdgoederenstation van Zeebrugge. Zij vindt plaats tussen 2007 en 2011 en moet de verwachte uitbreiding van het goederentransport (12,2 miljoen ton verwacht per jaar) opvangen. Het aantal sporen wordt uitgebreid tot dertig en er komt ook een nieuwe bocht, Ter Doest, die het verkeer sneller moet laten verlopen. Aan de voorfinanciering hangt een bedrag van 102,4 miljoen euro, de totale investering bedraagt 111,2 miljoen.

De spoorwegaansluiting van de haven van Brussel is het derde project. Er komt onder meer een nieuwe terminal. De werken vinden plaats tussen 2007 en 2008 en zijn goed voor een investering van 5 miljoen euro, volledig betaald door voorfinanciering. Het systeem van de voorfinanciering komt er concreet op neer dat de NMBS-holding de fondsen voor de projecten voorschiet. De gewesten draaien mee op voor de intresten op die sommen. De NMBS betaalt de bedragen uiteindelijk terug met de jaarlijkse investeringsdotatie van de regering. Premier Guy Verhofstadt zei dinsdag bij de ondertekening dat hij hoopt dat de overeenkomst als voorbeeld kan dienen en het "de bedoeling is dat andere projecten zullen volgen". De voorfinanciering van drie andere projecten is momenteel in voorbereiding. Het gaat om de spoorverbinding met de Liefkenshoektunnel, de uitrusting van een parking aan het station van Louvain-la-Neuve en de bouw van een nieuw station in Gosselies (luchthaven van Charleroi). De ontsluiting van Brussels Airport (Diabolo-project), de luchthaven van Zaventem, staat bovenaan op het prioriteitenlijstje van de overheid.

de Tijd

06-12-2006 om 08:22 geschreven door Horatio  


05-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Scheepsdalebrug in 2009

Ook aanbesteding voor haalbaarheidsstudie Seine-Schelde-West Brugge

Goed nieuws voor wie dagelijks de Scheepsdalebrug over moet. In 2009 komt er een nieuwe brug. Een sinterklaasgeschenk van minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) voor zijn Brugse partijgenoot Patrick Moenaert (CD&V). Voor de opening van de brug had Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters de verplaatsing naar Brugge gemaakt en hij bracht belangrijk nieuws mee.

 ,,Ik heb aan mijn administratie de opdracht gegeven tot het uitwerken van de technische en administratieve voorbereiding van de aanbesteding voor een nieuwe Scheepsdalebrug. Bedoeling is dat die brug er al in 2009 komt'', aldus Peeters, die ook nog aankondigde dat midden januari de aanbesteding plaats zal vinden voor de opmaak van een haalbaarheidsstudie voor de Seine-Schelde-West. ,,Deze studie zal nagaan hoe vanuit de Vlaamse kusthavens een ontsluiting door de binnenvaart gerealiseerd kan worden via het afleidingskanaal van de Leie.

Bedoeling hierbij is de binnenvaartroute langs de stadskern van Brugge te ontlasten.'' Peeters sprak ook nog het verlangen uit dat het Vlaams Gewest de verbindingssluis die de haven van Zeebrugge met het Vlaamse waterwegennet verbindt overneemt van de MBZ. Enkele weken geleden zette de Europese Commissie nog het licht op groen om via de estuaire vaart, waarbij aangepaste binnenschepen op het deel van de zee tussen Zeebrugge en Vlissingen kunnen varen, een oplossing aan te reiken om de bereikbaarheid van de kusthavens te verbeteren.

NB

05-12-2006 om 16:45 geschreven door Horatio  


04-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: fregat Westdiep terug thuis

Het fregat Westdiep van de Belgische marine heeft de voorbije nacht opnieuw de thuishaven Zeebrugge bereikt. Het schip en zijn bemanning hebben er een antidrugsmissie in de Caraïben opzitten. De Westdiep begon half oktober aan de missie. De operatie "Western Eagle" verliep in samenwerking met de Nederlandse marine en de Amerikaanse kustwacht. Eind oktober onderschepte het fregat 3 ton cocaïne. Focus

04-12-2006 om 23:13 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Irakezen opgepakt in haven van Zeebrugge

Vannacht zijn in de haven van Zeebrugge 4 Irakezen tegengehouden in hun wagen. Twee van hen, mannen van 24 en 28, wonen in Antwerpen en worden beticht van mensensmokkel. Twee andere passagiers hadden geen papieren bij en verblijven illegaal in ons land. Ze werden ter beschikking gesteld van het gerecht. Focus

04-12-2006 om 23:12 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbinding met Rosyth blijft bestaan

De verbinding van Zeebrugge naar het Schotse Rosyth, die uitgebaat wordt door Superfast Ferries, blijft bestaan. Vanaf januari zal dit wel gebeuren met een ander schip. De Griekse Attica Groep, de moedermaatschappij van Superfast Ferries, kondigt voor de eerste negen maanden van dit jaar gunstige cijfers aan. De activiteiten van de groep leverden een winst op van bijna 28 miljoen euro. Vergeleken met vorig jaar is er wel een daling met 5 miljoen euro, maar dat heeft te maken met de hoge brandstofprijzen. Attica meldt ook dat de verbinding tussen Zeebrugge en Rosyth in Schotland zal worden verder gezet met een ander schip. De Superfast X, die nu de verbinding verzorgt, is immers verkocht. Eerstdaags wordt bekend gemaakt welk schip vanaf januari op Zeebrugge vaart.

HLN

04-12-2006 om 23:06 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Humbermax voor het eerst in Zeebrugge

Zondag meerde de "Pauline" voor het eerst aan in Zeebrugge.

De nieuwste aanwinst van Cobelfret, die onder Luxemburgse vlag vaart, kreeg al het epitheton HumberMax opgekleefd omdat dit de uiterste schaal is voor de bediening van de havens langs de Humber. De "Pauline" is het eerste van twee zusterschepen en liep in augustus 2006 van stapel op de Duitse scheepswerf Flensburger Schiffbau Gesellschaft. De afmetingen van deze ferry komen overeen met die van een nieuwe generatie ferry's die geleidelijk aan in de shortseatrafieken worden ingezet. Het schip haalt een snelheid van 22 knopen, is 203 meter lang, 32,90 meter breed en ligt afgeladen 7,80 meter diep. Aan boord is er vrachtruimte voor meer dan 4.000 lijnmeter, gespreid over vijf dekken. Een aantal dekken werd speciaal ontworpen om extra zware rollende vracht te kunnen laden. Dit type roro-vrachtschip beschikt over zes cabines, waarin 12 chauffeurs kunnen worden ontvangen. De rederij kan met andere woorden wat begeleide vracht aanvaarden. De toegang tot het schip gebeurt via twee oprijlanen op het achterschip, een van 12x8 meter en een van 12x15 meter. Ze zijn beiden zeven meter hoog, wat het laden van doublestackcontainers mogelijk maakt. Capaciteit: 258 trailers of 746 containers op mafi's met 655 auto's.
Drie dagen na de tewaterlating van de "Pauline" werd op dezelfde werf de kiel gelegd voor het zusterschip, de "Yasmine". Mevrouw Gray, echtgenote van de directeur van Cobelfret Engeland, heeft het meterschap van het nieuwe schip aanvaard. Maandag heeft de "Pauline" in Zeebrugge voor het eerst lading aan boord genomen. 's Avonds voer de ferry af naar Killingholme (aan de Humber). Het schip zal voortaan worden ingezet op deze route. De inzet van de twee reuzenschepen zorgt bij Cobelfret voor een gevoelige capaciteitsverhoging tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Cobelfret zet momenteel 21 schepen in voor de verbinding tussen het VK, Scandinavië en Noord-Europa, waar Zeebrugge, Vlissingen, Rotterdam, Göteborg en Esbjerg worden aangelopen. Onlangs startte de rederij ook een dienst tussen Göteborg en Antwerpen op, a rata van twee vertrekken per week. Cobelfret Ferries biedt dagelijks vertrekken aan vanuit Rotterdam en Zeebrugge richting Killingholme en vanuit Rotterdam en Zeebrugge naar de eigen terminal in Purfleet.

de Lloyd

04-12-2006 om 23:05 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgian Oil Services breidt uit naar Zeebrugge

Belgian Oil Services (BOS), dat gespecialiseerd is in het ophalen van zowel vast als vloeibaar maritiem afval, gaat zijn diensten voortaan ook in de haven van Zeebrugge aanbieden. Sedert 1 december heeft de onderneming een lichter gestationeerd in de kusthaven. Het speelt daarmee in op de toenemende vraag die ontstaan is ten gevolge van de expansie van de haven van Zeebrugge. BOS is reeds 20 jaar actief en heeft in de haven van Antwerpen een marktaandeel van 65% en in Gent zelfs van 95%. De onderneming beschikt over een vloot van vijf tanklichters variërend van 50 t tot 1.600 t en één vacuumtruck. De volledige vloot is ADNR gekeurd en beschikt over een classificatiecertificaat. Volgens BOS is het grote voordeel van ophalingen per lichter dat alle schepen bereikt kunnen worden zonder dat de operaties op de terminal verstoord worden door tankwagens. De tankschepen laten bovendien toe om grotere volumes in één behandeling af te geven, waardoor de risico's op "spills" verkleinen. De ophalingen gebeuren zeven dagen op zeven de klok rond.

de Lloyd

04-12-2006 om 23:01 geschreven door Horatio  


30-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lading goud is gestolen in Zeebrugge

In de transportzone van Zeebrugge hebben dieven een lading goud gestolen uit een vrachtwagen. De vijftig kilogram goud bestond uit kleine bolletjes die verpakt waren in tien plastic flessen. Die zaten in een vrachtwagen die op weg was naar Groot-Brittannië. Toen de chauffeur in een restaurant zat te eten, werd de lading gestolen uit de vrachtwagen. Het goud heeft een waarde van 780.000 euro.

VRT

30-11-2006 om 20:29 geschreven door Horatio  


29-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer ferrytrafiek in Zeebrugge en Oostende door staking in Calais

De staking die dinsdagavond uitbrak bij het personeel van de Kamer van Koophandel van Calais heeft ernstige hinder voor het ferryverkeer veroorzaakt. Een aantal van de negen laadposten in de haven functioneerden niet, maar in de loop van woensdagnamiddag werd de stakingsactie afgeblazen en tegen vanavond wordt een normalisering van het ferryverkeer verwacht. P&O leidde vanochtend twee schepen uit Dover af naar Zeebrugge en bij Trans European Ferries in OOstende, dat normaal 8 afvaarten per dag tussen Oostende en Ramsgate biedt, werden vandaag 10 afvaarten voorzien. TEF is vooral gespecialiseerd in begeleid trailerverkeer.

de Lloyd

29-11-2006 om 19:03 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Z 87 verstevigt trekkracht
BRUINISSE/ZEEBRUGGE

Als de gronden moeilijker worden trekt de Z 87 ‘Nele’ sterker dan voorheen tegen zeeën op. Dat constateerde schipper Lenard de Nooijer van de gemoderniseerde Eurokotter afgelopen week tijdens onstuimige weersomstandigheden in Het Kanaal. Dankzij plaatsing van een grotere schroef en straalbuis is de trekkracht er met 40 procent op vooruit gegaan. Vorige week vrijdagmiddag vertrok De Nooijer samen met zijn zoon Johnny, schoonzoon Joeri van Liere en opvarende Michel Schroevers vanaf Machinefabriek Padmos in Bruinisse. In de tien weken daaraan voorafgaand onderging de in 1987, door Perfecta in Zeebrugge gebouwde Eurokotter, een stevige metamorfose. Kosten noch moeite werden door BVBA Rederij Nele gespaard om het vaartuig up-to-date te maken.

In combinatie met de revisie van de Mitsubishi-hoofdmotor uit 1998 (na 42.000 draaiuren) werd een nieuwe Reintjes-keerkoppeling geïnstalleerd met een reductie van 11,5:1. In het verlengde daarvan werd op de helling bij Scheepswerf Van Duivendijk een door Van Voorden geleverde vijfblads HR-schroef plus nieuwe straalbuis met een diameter van 2.300 millimeter gemonteerd. Tevens plaatste Padmos een nieuwe Mitsubishi-hulpmotor ten behoeve van de lieraandrijving (type 6D 16T) en een Padmos-boegschroef (HP 40). Ondertussen zorgden scheepstimmerman Martin Geluk, Westhoeve en Duivelands Meubelhuis er voor dat het interieur achterin weer aan de eisen des tijds voldoet. Aan de net- en dekvoorzieningen droeg Piet Redert en zijn team een stevig steentje bij.

Kort voor het vertrek uit de Zeeuwse scheepsbouw- en schelpdierenclave reageerde De Nooijer goedsmoeds: ,,We beschikken over een vertrouwd schip en kunnen overal naartoe. In de zomermaanden vissen we voor de Belgische kust en in de winter in Het Kanaal. Dat is ons domein. We proberen steeds goed mee te doen en zijn vaste klant in Zeebrugge. Daar komen we graag.’’

VN

29-11-2006 om 09:52 geschreven door Horatio  


23-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Britten geven negatief rapport voor ongeval Zeebrugse vissersboot

Het ongeval met de Zeebrugse vissersboot Noordster kon minder erg geweest zijn. Dat zegt een Brits rapport. De Noordster verging eind vorig jaar voor de Britse zuidkust. Drie bemanningsleden kwamen om, één matroos van 19 uit Zeebrugge overleefde het ongeval. Het schip zonk toen het met haar netten vastraakte. Volgens het rapport was de bemanning oververmoeid, en ze droeg ook niet de nodige veiligheidskledij. Het schip was bovendien ook niet veilig genoeg uitgerust.

focus

23-11-2006 om 12:30 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europa investeert 1,5 miljoen in kustprojecten

ZEEBRUGGE/BLANKENBERGE - Vier kustprojecten krijgen zo'n 1,5 miljoen euro Europese steun. Het gaat om het stationsgebouw (Zeebrugge), de fietsers- en voetgangersbrug (Heist), de Nordic-site (Blankenberge) en de reconversie van de kazerne (Lissewege). In Zeebrugge wordt het stationsgebouw omgevormd tot gemeenschapsinfrastructuur. Het is de bedoeling dat vanuit dit centrum allerlei activiteiten worden georganiseerd zoals cursussen, tewerkstellingsprojecten en de ondersteuning van mensen die nood hebben aan zorg op maat. De gemeenschapsinfrastructuur wordt ook een ontmoetingsplaats voor verenigingen en buurtinitiatieven. Begin 2007 zal de NMBS het stationsgebouw verkopen, waarna de stad Brugge kan starten met de verbouwingswerken. Midden 2008 moet het project af zijn. Europa investeert 290.000 euro in de renovatie. Begin 2007 zal wellicht ook gestart worden met de bouw van een fietsers- en voetgangersbrug in Heist. Deze nieuwe brug moet vermijden dat fietsers en voetgangers de drukke kustbaan moeten kruisen. Via de nieuwe brug worden de natuurreservaten van De Baai van Heist en Sashul/Vuurtorenweiden met elkaar verbonden. De groenzone tussen de Zeedijk en de Elisabethlaan wordt ook aangepakt. De brug vormt meteen een knooppunt in het fietsroutenetwerk. Van de totale investering van 1.954.800 euro draagt Europa 213.659 euro. Voor de sloopwerken van de Nordic-site en het natuurherstel krijgen de stad Blankenberge en het Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening 50.259 euro Europese steun. Eind dit jaar wordt de uitbating van de cafetaria, het speelterrein en de ponypiste stopgezet. De gebouwen en andere constructies worden in het voorjaar van 2007 gesloopt en verwijderd. Voor de omvorming van de verlaten militaire site in Lissewege tot een aantrekkingspool voor de lokale economische activiteit en tewerkstelling reserveert Europa 1.010.166 euro op een totale kostprijs van 4,05 miljoen euro. Het streefdoel is om een twintigtal KMO's aan te trekken, goed voor ongeveer zeventig arbeidsplaatsen. De aankoop van de gebouwen en gronden kan wellicht nog eind dit jaar gebeuren. Tegen midden 2008 moet de realisatie klaar zijn. NB

23-11-2006 om 06:14 geschreven door Horatio  


22-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese subsidie voor ferry’s en spoordiensten

Cobelfret, Scandlines, Grandi Navi Veloci en GLD Lines krijgen Europese steun in het kader van het Marco Polo-programma. De Europese Commissie organiseert volgende week in Nantes een colloquium waarop ze zal toelichten waarom deze ferrymaatschappijen subsidies krijgen.
Voor de derde rondvraag van het Marco Polo-programma die vorig jaar werd afgesloten, ontving de Commissie 63 voorstellen voor in totaal 91,9 miljoen euro steun. Daarvan werden er vorige maand zestien goedgekeurd (21,7 miljoen euro). Twaalf projecten zorgen voor een duidelijk aanwijsbare modal shift.
De Commissie zegt dat het alles samen om 10,3 miljard tonkilometer vracht gaat, die van de weg naar het spoor of het schip gaat. Grimaldi Lines en Louis Dreyfus krijgen samen 2,09 miljoen euro voor hun dienst tussen Toulon en Civitavecchia (Rome). Onder de naam GLD Lines geven zij wegvervoerders een maritiem alternatief voor een Alpentransit. De Grimaldi’s uit Genua krijgen 1,83 miljoen euro voor de veerdienst van Grandi Navi Veloci tussen Genua, Barcelona en Marokko. De Baltic Sea Shuttle van Scandlines en de havens van Rostock en Ventspils mag op ruim 1,3 miljoen euro Europese subsidie rekenen. Dat is verwonderlijk omdat concurrent DFDS Lisco zonder steun tussen Noord-Duitsland en de Baltische regio vaart.
Dichter bij ons krijgen Cobelfret Ferries en de haven van Esbjerg 867.143 euro voor de wekelijkse ro/ro-dienst tussen Zeebrugge en de Deense haven. Ook zijn zeven spoorvoorstellen geselecteerd. Daarbij zijn de NePolExpress van Polzug Intermodal GmbH en ECT tussen de Rotterdamse haven en zeven Poolse bestemmingen, en een spoorshuttle tussen Rotterdam en Lyon van Trimodal Europe BV in samenwerking met Lyon Terminal en ACTS.

NT

22-11-2006 om 19:58 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZPMC haalt kranen terug uit Zeebrugge

Zaterdag doet het zwareladingschip "Zhen Hua 7" Zeebrugge aan om er bij APM Terminals aan het Albert II-dok twee spoorkranen terug te komen ophalen met bestemming Shanghai. De kranen werden begin juli door het Chinese ZPMC in Zeebrugge geleverd en waren bestemd voor het laden en lossen van containers op spoor. Een hevige windhoos die medio augustus door de haven raasde, deed de twee nieuwe kranen op hol slaan, met zeer grote schade als gevolg.
De kranen waren bij dit incident nog niet aan APMT opgeleverd, zodat de schade ten laste van ZPMC viel. Aanvankelijk werd overwogen om de schade door Europese kranenbouwers te laten herstellen, maar na grondige evaluatie werd besloten om de kranen terug te komen ophalen voor herstelling in China. Het laden en zeewaardig vastzetten van de twee beschadigde kranen zal zo'n week in beslag nemen. Als alles volgens plan verloopt, zal de "Zhen Hua 7" Zeebrugge op zaterdag 2 december verlaten. Barwil Benelux Zeebrugge treedt op als plaatselijke scheepsagent voor het Chinese schip.

de Lloyd

22-11-2006 om 19:51 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 09-2005

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs