Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

18-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PortConnect boekt meer trafiek

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar heeft de logistieke dienstverlener PortConnect zo'n 20% meer containers verscheept van en naar de haven van Zeebrugge. Als die trend zich doorzet, dan zal PortConnect dit jaar afsluiten met een globaal volume van 150.000 TEU.

PortConnect, een samengaan van het Zeebrugse havenbestuur MBZ (60%) en de Oostendse baggergroep Decloedt (40%), verzorgt de aan- en afvoer van containers en ondeelbare stukken van en naar Zeebrugge wanneer de markt daarvoor nog geen oplossingen biedt aan het Zeebrugse havenclienteel. PortConnect verzorgt zowel zee- als binnenvaartverbindingen.

De rederij bedient alle zeehavens in de Hamburg/Le Havre-range, alsook alle inlandcontainerterminals in België en (in functie van de vraag) langsheen de Rijn tot in Bazel. PortConnect zet hiervoor drie zeeschepen in, met name de "Mosa" (262 TEU), de "Ara Zeebrugge" (366 TEU) en de "Rassil" (200 TEU), en zes binnenschepen met een capaciteit van 32 tot 90 TEU.

de Lloyd

18-10-2006 om 22:09 geschreven door Horatio  


17-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM heroriënteert feederdienst van Zeebrugge naar Le Havre

De rederij gaat het vaarschema van de feederdienst Noord-Europa/VK-Ierland aanpassen. De aanloop in Zeebrugge wordt geschrapt ten voordele van Le Havre en ook Belfast wordt voortaan bediend. Het vaarschema van het containerschip "Enforcer" van 750 TEU zal er als volgt uitzien: Le Havre, Belfast, Liverpool, Dublin en terug naar Le Havre. De laatste aanloop in Zeebrugge zal plaatsvinden op 28 oktober.
Anderzijds versterkt de rederij haar Aziatische NCX-loop door er een negende schip aan toe te voegen. Dit gaat gepaard met de toevoeging van Beiroet aan het vaarschema. Deze haven wordt de hub voor de havens in het Midden-Oosten die per feeder bediend worden.

17-10-2006 om 22:38 geschreven door Horatio  


13-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exmar wil belgische havens bedienen

De Belgische gastankerrederij Exmar wil na de jongste herschikkingen in de Belgische energiesector ook aan België aardgas leveren. Als Exmar groen licht krijgt, zegt het binnen de 6 maanden met gastankers van 130.000 of zelfs 150.000 m³ gas te kunnen leveren via Zeebrugge en rechtstreeks aan de Antwerpse industrie.

GVA

13-10-2006 om 14:59 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europa geeft fiat voor subsidiëring containerkustvaart

De Europese Commissie heeft vrijdag ingestemd met het plan van de Vlaamse regering om subsidies te verlenen aan de containerkustvaart vanuit Zeebrugge. Dat heeft de Commissie meegedeeld. De Vlaamse regering wil tussen 2006 en 2008 6,24 miljoen euro vrijmaken voor de ontwikkeling van de binnenvaart tussen de kust en het achterland. Er worden subsidies verleend voor de bouw of reconstructie van binnenschepen die kunnen varen op het gedeelte van de zee tussen Zeebrugge en de monding van de Westerschelde in Nederland. De steun kan ook dienen voor het opstarten van geregelde containerdiensten tussen Vlaamse kusthavens en het achterland. De Commissie steunt het initiatief. (dwm)

BELGA

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Cobelfret krijgt Europese subsidie

De rederij Cobelfret, die vooral in Zeebrugge en Antwerpen actief is, heeft gisteren van de Europese commissie een subsidie van 867.000 euro gekregen voor de verdere ontwikkeling van haar containerlijn tussen Zeebrugge en het Deense Esbjerg. Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt verkreeg de subsidie op een bijeenkomst over duurzame mobiliteit in de Raad van Europa in Luxemburg. Bedoeling van het project van Cobelfret is zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg te houden. Cobelfret bouwt momenteel een netwerk van containertransport over het water uit vanuit Ierland over Engeland en Noord-Frankrijk, tot Zeebrugge en Noord-Europa. Via de uitbouw van de vrachtverbinding naar Esbjerg moeten minder goederen vanuit ons land naar Noord-Europa worden gebracht via de weg.

HLN

13-10-2006 om 14:22 geschreven door Horatio  


12-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romeinse en middeleeuwse sporen in achterhaven

Onverwachte archeologische vondsten gaan havenuitbreiding vooraf

In de Zeebrugse achterhaven hebben archeologen van Raakvlak de voorbije maanden enkele opmerkelijke vondsten gedaan. Waar straks het Zuidelijke insteekdok verder wordt uitgebreid werd een middeleeuwse hoeve opgegraven en zijn Romeinse sporen gevonden. In de komende jaren wil het havenbestuur en Raakvlak de ruime site daarom nog verder onderzoeken. In de achterhaven van Zeebrugge wordt de zogenaamde Toyotakaai van het Zuidelijke Insteekdok vandaag al verder richting binnenland uitgebreid. ,,Maar de archeologen gaan ons voor'', glimlacht havenvoorzitter Joachim Coens. ,,Sinds 1998 hebben we zo al goed 550.000 euro in archeologisch vooronderzoek geïnvesteerd op en rond de Toyota stijgers en kaaimuur. Zo proberen we ook oog te hebben voor de historiek van de haven.'' Sinds 1970 werden al veel archeologische ontdekkingen gedaan. Ook het nieuwe onderzoek voor de geplande uitbreiding van het Zuidelijk dok heeft voor verrassingen gezorgd. Een ploeg van vier arbeiders, enkele vrijwilligers en twee projectarcheologen hebben sinds mei een middeleeuwse hoeve met een walgracht opgegraven en vonden ook Romeinse resten.

Middeleeuwse hoeve

,,De hoeve kwam al in 2001 aan het licht'', vertelt archeoloog Wouter De Maeyer. ,,Een rechthoekige woonst wordt er omgeven door een gracht. In de omgeving vonden we zelfs enkele kuilen met de kadavers van vijf kleine kalfjes en een hond. Die werden daar in de veertiende of begin vijftiende eeuw begraven.'' Tijdens een tweede fase van de opgravingen werd om de vijftien meter een proefsleuf gegraven op zoek naar archeologische aanwijzingen. Op een hectare werden opnieuw sporen ontdekt uit de 11de en 12de eeuw. ,,Op een hogere zandrug vonden we plots ook een Romeinse site'', zegt Wouter. ,,Door de bedreiging van de havenuitbreiding zijn we al begonnen met het opgraven van de Middeleeuwse sporen. De Romeinse resten zijn voorlopig niet meteen bedreigd.''

Veenwinningskuilen

Ook op de andere middeleeuwse site werd een walgracht ontdekt. ,,In de buurt troffen we enkele veenwinningskuilen aan. Veen werd toen gebruikt voor verwarming en het koken.'' Enkele grachten werden ook in de volgende eeuwen nog gebruikt. Daarin werden enkele mooie Middeleeuwse voorwerpen gevonden. ,,Het gaat om deksels in baksteen, een voet van een kandelaar, duizenden scherven, een schaats in bot en een lakenloodje voor wolbewerking.'' Het Zeebrugse havenbestuur overweegt om deze en vorige vondsten tentoon te stellen voor het grote publiek. De komende jaren wordt het gebied van de achterhaven nog verder onderzocht.

NB

12-10-2006 om 14:23 geschreven door Horatio  


09-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M/V Otello gedoopt in Zeebrugge

Op zaterdag 7 oktober 2006 werd de M/V Otello, de laatste nieuw opgeleverde car carrier van Wallenius Lines, gedoopt door Mevr. Mary Bell, voorzitster van Caterpillar Logistics Services Inc. en vice-voorzitster van Caterpillar Inc. De plechtigheid vond plaats op de Sea-Ro terminal langs de Canadakaai in de Zeebrugse achterhaven. De M/V Otello wordt ingezet op de wereldwijde routes van Wallenius Wilhelmsen Logistics. De Otello is de tweede oplevering in een nieuwe reeks car carriers van Wallenius Lines.

De afmetingen blijven dezelfde als haar voorgangers (199 x 32 x 11m), maar Wallenius dreef de capaciteit op tot 6.700 auto's. Het ontwerp van de volgende vijf schepen uit de reeks dat gebouwd wordt bij DSME tussen 2007-2009 zal 28 meter langer zijn en een capaciteit hebben van 8.000 auto's. Wallenius Lines en Wilh. Wilhelmsen hebben een prestigieus nieuwbouwprogramma lopen, bestaande uit bijna 50 nieuwe car carriers voor levering tussen 2006 en 2009. Deze schepen zullen ingezet worden in de gezamelijk beheerde rederijen Wallenius Wilhelmsen Logistics, EUKOR en ARC.

09-10-2006 om 16:06 geschreven door Horatio  


07-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen mag containerkustvaart steunen

De Vlaamse regering mag financiële steun geven aan de containerkustvaart vanuit Zeebrugge. Dat blijkt uit documenten van de Europese Commissie. Door de toenemende containertrafiek en de binnenvaart staan de bruggen in Zeebrugge vaak open en dat veroorzaakt files. Daarom wil de Vlaamse regering dat de binnenschepen langs de kust naar Vlissingen varen om daar de binnenwateren op te raken. Daarvoor moeten de binnenschepen aangepast worden voor de kustvaart en de regering voorziet daarvoor 6,2 miljoen euro. De Europese Commissie moet volgende week beslissen of dat mag, maar zou er geen probleem in zien.

vrt

07-10-2006 om 14:52 geschreven door Horatio  


06-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1,4 miljoen euro voor reconversie legerkazerne Lissewege

De Vlaamse regering trekt 1,4 miljoen euro uit voor de aankoop en herbestemming van de oude legerkazerne in Lissewege. Dat heeft Vlaams minister van economie Fientje Moerman beslist. De legerkazerne van Lissewege staat al drie jaar leeg en moet plaats ruimen voor een lokaal bedrijventerrein. Daar zullen zonevreemde bedrijven uit de regio zich kunnen vestigen. De West-Vlaamse Intercommunale WVI tekent de plannen voor de industriezone. Waar mogelijk zullen de oude legergebouwen een nieuwe functie krijgen

focus

06-10-2006 om 19:40 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw dok zet al 140 mensen aan het werk

Containerterminal officieel geopend

ZEEBRUGGE - Het was gisteren een grote dag voor de zeehaven. Al sinds april kwam het gloednieuwe dok van APM Terminals langzaam op gang, gisteren werd de containerterminal van wereldformaat officieel geopend. Het AlbertII-dok Zuid krijgt zo, jaren na de Katoennatie, eindelijk een nieuwe bestemming. Goed twee jaar geleden werd APM Terminals Zeebrugge nv, onderdeel van de Deense gigant AP Moller-Maersk Group, voor 36 jaar concessiehouder van het Zeebrugse Albert II-dok Zuid. Vandaag al is de kaai operationeel voor een capaciteit tot 850.000 TEU, wat staat voor een container van 20 voet.

Langs 900 meter kaai staan zeven van de grootste containerkranen ter wereld, daarachter ligt 48 hectare eigenlijke terminal. De mogelijkheden zijn gigantisch en creëren volgens het havenbestuur 500 directe jobs. ,,De nieuwe terminal is vooral een boost voor de economie in Vlaanderen en België'', zegt managing director Rob Boer. ,,De terminal zorgt al voor 140 jobs.'' Het APMT-verhaal is allerminst af. Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) opende gisteren het eerste hoofdstuk, het einde is nog lang niet geschreven. Wanneer de terminal binnen een tiental jaar op volledige capaciteit zal draaien, zullen er 500 mensen werken. Het Zeebrugse havenbestuur schat het aantal indirecte jobs op nog eens 500. De totale concessie gaat tot 1.300 meter kaai en 84,5 hectare containerterminal.

Nog uitbreiden ,,De jaarlijkse capaciteit in TEU kan bij een volledige ontwikkeling nog meer dan verdubbelen tot 2.000.000 TEU'', knikt de Zeebrugse managing director Rob Boer. ,,Ons aantal kranen kan uitbreiden tot elf.'' De eerste aanzet werd al gegeven door een samenwerkingsovereenkomst met de Chinese havenmastodont Shangaï International Port Group (SIPG). APM Terminals International ondertekende eind vorige maand nog de participatie van SIPG voor 40 procent waardoor ook de investeringsmogelijkheden in Zeebrugge groeien. APMT is alvast overtuigd van de grote voordelen van de zeehaven. Zeebrugge ligt vlakbij de belangrijkste scheepvaartroutes in Noordwest Europa en vlakbij de monding van de Schelde. Bovendien heeft de APMT-kaai een diepte tot 16 meter. Door de verdieping en de verbreding van de haventoegang kan Zeebrugge ook zeegiganten op wereldniveau aan. APMT heeft haar hoofdkantoor in Den Haag en baat meer dan 40 containerterminals uit in 25 landen.

NB

06-10-2006 om 09:55 geschreven door Horatio  


04-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHZ optimaliseert uitrusting

CHZ, waarin PSA/HNN samenwerkt met CMA CGM, zet bijkomend materieel in op zijn terminal om de stijgende volumes aan te kunnen. Naast de vier straddle carriers die vanuit Antwerpen werden overgeheveld, staan er nog elf bijkomende tuigen op het programma, waarvan er twee uitgerust kunnen worden voor twinlift-hijsbewegingen.

Leverancier van de eerste zeven nieuwe straddle carriers is Kalmar. CHZ heeft bij ZPMC (Shanghai) ook nog drie superpostpanamax kranen in bestelling, die medio volgend jaar zullen geleverd worden. Zij zullen een hefcapaciteit van 75 ton hebben. De terminal denkt ook aan de bestelling van twee RMG-spoorkranen bij de Chinese constructeur. Het zouden single-lift kranen worden met een hefvermogen van 40 ton.

Deze kranen moeten de zes sporen bedienen die op de westkaai van de terminal over een lengte van 700 m lopen. Deze kranen kosten zo'n 2 miljoen euro per stuk. Als de bestelling doorgaat, wordt het eerste heftuig geleverd samen met de drie superpostpanamax kranen.

de Lloyd

04-10-2006 om 15:29 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling neemt "riante voorsprong" op Oostende

Door de sterke aanvoercijfers van de afgelopen 2 maanden nam de Zeebrugse Visveiling (ZV) een serieuze voorsprong op concurrent Oostende. In augustus realiseerde ZV een marktaandeel van 60,50 %, mede door de grote aanvoer van Tong uit de Golf van Gascogne en de daarbij horende hoge prijzen.
September overtrof echter alle verwachtingen met een recordaanvoer van 1.311.000 kg. De Zeebrugse Visveiling realiseerde daarmee meteen haar beste septembermaand sedert 2001, met een marktaandeel van 61,76 %. De aanvoer bestond in september vooral uit pladijs, kabeljauw en tongschar van extra kwaliteit. Dit werd door de kopers fel gesmaakt en beloond met goede prijzen.
De Zeebrugse Visveiling is op goede weg om haar jaaromzet van 2005 te verbeteren. "De reders geven dus een duidelijk signaal aan de overheid dat ZV hun thuishaven bij uitstek is," zegt commercieel directeur Eddy Landuyt.

SoB

04-10-2006 om 13:14 geschreven door Horatio  


03-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge : Maritiem evacuatieplatform in gebruik

In het maritiem opleidingscentrum in Zeebrugge is een nieuw evacuatieplatform voor reddingsoefeningen in gebruik genomen. Bij het platform behoren ook een gesloten overlevingsboot voor 22 mensen en een snellere reddingsboot. Het project heeft zo'n 300. 000 euro gekost, een groot deel daarvan is betaald door de VDAB en het baggerbedrijf Jan De Nul. Het nieuwe platform is een belangrijke stap voor de verdere uitbouw van de veiligheids-opleidingen voor de scheepvaart. Elk bemanningslid van een zeeschip moet een verplichte veiligheidscursus volgen. Dat kan nu dus ook in Zeebrugge.

focus

03-10-2006 om 00:49 geschreven door Horatio  


29-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenvaart vanuit Zeebrugge stijgt met 40 procent

Wie met de auto Bruge in of uit wil, had het wel al gemerkt, mlaar met cijfers die zonet zijn gepubliceerd is het nu ook officiëel gemeten: de haven van Zeebrugge als grote winnaar te voorschijn uit de halfjaarlijkse trafiekcijfers, die Promotie Binnenvaart Vlaanderen zopas heeft bekendgemaakt. Het aantal binnenvaarttransporten in de eerste helft van 2006 was maar liefst 40 procent hoger, dan in dezelfde periode vorig jaar.

Traditioneel is de binnenvaart in Zeebrugge maar zwak vertegenwoordigd, omwille de beperkingen zijn voor grotere schepen bij de traverse van Brugge, maar als gevolg van de openening van nieuwe containerterminals hebben de verladers voor de afvoer vanuit Zeebrugge naar het hinterland de binnenvaart nu massaal ontdekt, zegt Paul Lambrechts van Promotie Binnenvaart Vlaanderen. "Het gebied rond Zeebrugge ondervindt immers een grote overlast van dichtslibbende wegen en een binnenschip van 1300 ton kan in éénmaal 90 20voets containers vervoeren. Dat zijn 45 grote vreachtwagens. In het eerste semester stegen de lossingen met in heel Vlaanderen 4,56 procent tot 15,59 miljoen ton; de ladingen namen met 5,9 procent toe tot 4,29 miljoen ton.

Het totale binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse zeehavens samen nam toe met 2,43% tot 53 miljoen ton. De maritieme trafieken stegen duidelijker met 5,6% tot 118 miljoen ton. In Antwerpen lijkt, met een groei van 0,14%, het relatief belang van de binnenvaart af te nemen terwijl in Zeebrugge en Gent de binnenvaart juist sterke groeicijfers kan voorleggen, respectievelijk met 40% en 11%.

SOB

29-09-2006 om 16:10 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In bubbelbad de Noordzee over

Superfast Ferries stelt luxeferry open voor publiek

ZEEBRUGGE -

Voor de vierde keer stelt Superfast Ferries in de haven van Zeebrugge zijn Superfast X, de ferry die de verbinding verzorgt tussen Zeebrugge en het Schotse Rosyth, open voor het publiek. Bezoekers kunnen zondag een kijkje nemen in de kajuiten en de imposante stuurhut, maar ook in de jacuzzi- en saunaruimte met zicht op zee. De bootverbinding van Superfast Ferries tussen Zeebrugge en de Schotse havenstad Rosyth, op zo'n twintig kilometer van de hoofdstad Edinburgh, is de enige rechtstreekse ferryverbinding met Schotland. ,,Het schip vaart één keer per dag'', zegt Veerle Jacobs, sales- en marketingverantwoordelijke bij Superfast. ,,Om 16 uur vertrekt het in de haven van Zeebrugge, om elf uur 's ochtends de volgende dag meren we aan in Rosyth.'' Het schip dat voor de verbinding gebruikt wordt, de Superfast X, is nog geen vijf jaar oud, en dat is eraan te zien. De 176 kajuiten (elk met eigen badkamer), de restaurants, het casino: alles is tiptop in orde. ,,Daarom is het hier ook elke Open Bedrijvendag razend druk'', zegt Jacobs. ,,Vorig jaar zijn hier op vier uur tijd bijna 1.800 mensen gepasseerd.'' Klein sportstuurtje Vooral de luxe aan boord is een aantrekkingspool. De bezoeker mag een wandeling maken langs het stijlvolle à la carte-restaurant, hij kan de poepchique luxesuites met zicht op zee bekijken, en ook de jacuzzi en de sauna (allebei met zicht op zee) staan op de rondleiding. Ook de enorme ,,brug'', de stuurhut voor de vier kapiteins die volgestouwd staat met de modernste apparatuur, is een blikvanger. ,,De bezoekers verwachten telkens weer dat hier een enorm roer staat om het schip te besturen, maar dat is niet meer van deze tijd'', zegt Jacobs. ,,De Superfast X bestuur je met een klein sportstuurtje.'' ,,Er kunnen maximaal 728 passagiers mee en vanaf maart tot eind september zit deze boot altijd vol'', aldus Jacobs. ,,We krijgen hier passagiers van alle allooi, uit België, Frankrijk en Duitsland: de rugzaktoeristen slapen in de goedkope slaapzetels, mensen voor wie het iets meer mag zijn, kiezen voor een luxesuite. Ook in Schotland is de lijn populair: het is voor Schotten de enige rechtstreekse ferryverbinding met het continent, en bovendien kan iedereen zijn auto meenemen. De capaciteit voor passagiers zou hier gerust nog uitgebreid kunnen worden.'' Toch besliste Superfast in november om nog slechts één in plaats van twee boten in te zetten tussen Zeebrugge en Rosyth. Ondertussen is zelfs ook de Superfast X verkocht. Begin 2007 verdwijnt dus ook het luxeschip dat op Open Bedrijvendag te bewonderen is. ,,Maar dat betekent niet dat de verbinding Zeebrugge-Rosyth verdwijnt. Meer dan waarschijnlijk komt er gewoon een andere boot in de plaats.'' Met evenveel luxe als de vorige? ,,Daar twijfel ik niet aan, want die luxe en het cruisegevoel is wat deze verbinding zo populair maakt'', besluit Jacobs.

NB

29-09-2006 om 08:11 geschreven door Horatio  


28-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PSA verkoopt Belgische ro/ro-terminals

De Japanse rederij NYK neemt de ro/ro-terminals van PSA HNN in Antwerpen en Zeebrugge over. PSA verkocht eerder ook al zijn fruitdivisie en concentreert zich nu duidelijk volledig op de containersector. De plannen van PSA Marine om in Antwerpen een eigen sleepdienst te beginnen, zijn overigens opgeborgen. NYK is als reder al klant van de autoterminals van PSA HNN. Het gaat om de Vrasene Terminal op de Antwerpse Linkeroever en drie terminals in Zeebrugge, de grootste autohaven van Europa. De belangrijkste ro/ro-klant van PSA HNN in Zeebrugge is overigens United European Car Carriers (UECC), een joint venture van NYK en Wallenius. Op drie van de vier terminals die NYK overneemt, worden niet alleen auto’s geladen of gelost, maar staat er ook een Pre-Delivery & Inspection centrum (PDI) waar de wagens ‘showroomklaar’ worden gemaakt.

NT

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PSA HNN draagt ro/ro-divisie over aan NYK

De directie van rederij PSA Hessenoordnatie (PSA HNN) heeft donderdag op een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt dat het zijn ro/ro-activiteiten gaat overdragen aan de Japanse rederij NYK. Dat zegt LBC-NVK-secretaris Etienne Claes. Het gaat vooral om de autotrafiek in Zeebrugge, aldus Claes. In totaal zijn 280 bedienden en arbeiders betrokken, waarvan een 200-tal in Zeebrugge. Ze kunnen dezelfde loon-en arbeidsvoorwaarden behouden. In Antwerpen gaat het om een 80-tal werknemers. Havenarbeiders zijn niet betrokken. Volgens de vakbondsman wil PSA HNN zich concentreren op de kernactiviteiten, de verwerking van containers en stukgoed. NYK Line (Nippon Yusen Kaisha) was al de grootste klant en wil de afhandeling zelf gaan doen.

de Tijd

28-09-2006 om 23:29 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delegatie uit Centraal-Amerika bezoekt haven Zeebrugge

Het havenbestuur van Zeebrugge heeft een delegatie ontvangen uit Centraal-Amerika. De delegatie uit Costa Rica, Guatemala, El Salvador, Ecuador, Honduras, Nicaragua, Panama en de Dominicaanse Republiek kwam vooral de verschepingsmogelijkheden voor fruit bezichtigen. Havenvoorzitter Joachim Coens verwacht in de toekomst een toename van de ladingen bederfbare goederen. Het bezoek ging onder meer naar het European Food Center. In Zeebrugge komen al geruime tijd belangrijke ladingen bananen en exotisch fruit aan uit Centraal- en Latijns Amerika. Volgens de havenvoorzitter zorgt de maritieme toegang van Zeebrugge in combinatie met haar hinterlandverbindingen ideale troeven voor het aantrekken van koelladingen via reefercontainers.

Belga

28-09-2006 om 16:14 geschreven door Horatio  


26-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.militair gewond bij explosie op Westdiep
Zeebrugge : militair gewond bij explosie

Voor de kust van Zeebrugge is een militair gewond geraakt bij een explosie op het schip Westdiep. Het ongeval gebeurde vanmiddag tijdens een oefening. Hoe het ongeval precies is kunnen gebeuren is voorlopig onduidelijk. De militair stond op de brug van het schip toen de munitie ontplofte.
De man raakte zwaargewond en werd met de helikopter naar een ziekenhuis gebracht. Hij is niet in levensgevaar, maar verloor een hand bij het ongeval. Het federaal parket onderzoekt de zaak.

Focus

26-09-2006 om 19:01 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sanering vervuilde Carcokesite gaat voort

Binnen drie jaar nieuwe activiteiten op terreinen

ZEEBRUGGE -

Na de bovengrondse sanering van Carcoke volgt nu ook de ondergrondse sanering. Dat beloofde een adviseur van Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) tijdens een vergadering aan het Brugse stadsbestuur. Na de bovengrondse sanering, waarin 10 miljoen euro werd geïnjecteerd, bleef het voor de buitenwereld enkele maanden stil, maar dat was omdat er eerst een aantal bestekken moesten worden uitgeschreven. ,,De beschikbare kredieten zullen in de eerstkomende maanden worden besteed. Dat geld zal naar vijf opdrachten gaan. Om te beginnen zal er een studieopdracht gegund worden om op de site de vervuilingskernen in kaart te brengen. De kostprijs van die studie, die drie jaar zal duren, bedraagt 500.000 euro'', zegt schepen van Leefmilieu Jean-Pierre Vanden Berghe (CD&V), die aan de vergadering met een adviseur van minister Peeters deelnam. ,,Een tweede bestek houdt verband met de ontgraving in de kernverontreinigingen.

De grond zal er 1 tot 1,5 meter diep moeten worden uitgegraven en dat wordt gekoppeld aan de grondwaterzuivering, die vijftien jaar zal duren. Het afgraven van de grond kost 4 miljoen euro.'' Waterzuiveringsstation ,,Daarnaast zullen de teerstorten worden verwijderd (1,1 miljoen euro), het zijdelings vaartje volledig gezuiverd worden (0,9 miljoen euro) en de stenen opgeruimd worden (tussen 0,4 en 1,3 miljoen euro)'', aldus Vanden Berghe. ,,Al deze werken zullen in de loop van 2007 en 2008 worden uitgevoerd. Het havenbestuur MBZ zal in het kader van zijn strategisch plan tegen het einde van het jaar ook beslist hebben of er een snelle zeesluis of een tijdok komt. Afhankelijk daarvan zal de plaats voor het waterzuiveringsstation bepaald worden.''

Na de sanering moet ook de herontwikkeling van de site op gang komen. Vanden Berghe: ,,We gaan ervan uit dat er binnen de drie jaar havengebonden activiteiten op de site kunnen worden ontwikkeld.''

NB

26-09-2006 om 09:03 geschreven door Horatio  


25-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM rechtstreeks naar Beiroet

De Franse rederij CMA CGM stuurt volgende maand de schepen van zijn North China Express (NCX) rechtstreeks naar Beiroet. De transittijd vanuit Rotterdam naar de Libanese haven zal acht dagen bedragen. Vanuit Zeebrugge is het nog een dag minder. De NCX tussen Noord-Europa en het Verre Oosten wordt verzekerd door acht containerschepen van 6.447 tot 6.734 teu. De rederij wilde die schepen al vanaf augustus Beiroet laten aanlopen, maar omwille van het conflict tussen Libanon en Israël werden de plannen uitgesteld. Volgens de laatste vaarschema’s wordt de ‘CMA CGM Verlaine’ die op 12 oktober in Rotterdam verwacht wordt, het eerste schip dat na de aanloop van Zeebrugge rechtstreeks naar Beiroet vaart.

NT

25-09-2006 om 15:20 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruimtelijk uitvoeringsplan voor Zeebrugs havengebied

25-9-2006

De Vlaamse regering heeft in grote lijnen het Zeehavengebied Brugge-Zeebrugge afgebakend in een ruimtelijk uitvoeringsplan. Dit plan wordt het komende jaar verfijnd en zal uiteindelijk het huidige gewestplan moeten vervangen. Deze afbakening heeft belangrijke gevolgen, want het havenbestuur kan in dit gebied bedrijven subsidiëren.
Ook het territorium voor de havenkapiteindienst wordt erdoor bepaald. Voor de omwonenden wordt duidelijk aangegeven tot waar de zeehaven zich maximaal kan uitstrekken. In het gebied liggen ook een natuurgebied en een militair domein. Zij blijven hun oorspronkelijke functie behouden.
De Dudzeelse polder wordt nu gebruikt als natuur- en landbouwgebied, maar wanneer de haven zich uitbreidt, kan het terrein opgespoten worden voor havenactiviteiten.

de Tijd

Voor verdere informatie :

http://www.mobielvlaanderen.be/persberichten/artikel.php?id=183

25-09-2006 om 12:46 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 09-2005

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs