Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

23-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Chinezen doen hun intrede in de haven van Zeebrugge

De Chinezen doen hun intrede in de haven van Zeebrugge. Shangai International Port met name heeft vandaag een princiepsakkoord bereikt om een belang van 40 procent te nemen in APM Z, de exploitant van een terminal in het Albert II-dok. APM Z maakt nu nog deel uit van het Deense Moeller-Maersk. Shangai International Port is de uitbater van de grootste containerhaven in China.

Kanaal Z

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Grootste Chinese haven participeert in Zeebrugse terminal

De haven van Sjanghai koopt zich in bij de containerterminal van APM in de voorhaven van Zeebrugge. Het gaat om de eerste investering van de haven van Sjanghai buiten China. Sjanghai International Port Group verwerft een belang van 40 procent in de Zeebrugse terminal. APM Terminals, een dochter van het gelijknamige Deense conglomeraat AP Möller, sleepte pas in 2005 een concessie voor de uitbating van de grootste containerterminal in de haven van Zeebrugge in de wacht. De containerterminal is sinds begin mei open. De huidige overeenkomst voor APM en de haven van Sjanghai past in een almaar nauwere samenwerking tussen de twee. In China zijn ze al partners in meerdere containerterminals.

Volgens de voorzitter van het havenbestuur van Zeebrugge, Joachim Coens, opent de instap van de haven van Sjanghai in de Zeebrugse terminal perspectieven voor de komst van Chinese rederijen. Vandaag doet al een Chinese containerrederij - China Shipping - de kusthaven aan, maar de overslag van de kisten gebeurt wel op een andere terminal in de voorhaven. (pse)

23-09-2006 om 23:08 geschreven door Horatio  


20-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achtduizend militairen geland

Grootste legeroefening in België sinds Tweede Wereldoorlog

ZEEBRUGGE -

Op het strand van Zeebrugge en op de marinebasis zijn gisteren enkele honderden militairen met amfibievaartuigen aan land gekomen. De spectaculaire troepenlanding kadert in de oefening Quick Response waaraan ruim 8.000 militairen en 2.000 voertuigen, zestig rupsvoertuigen, zeven schepen, elf helikopters en enkele vliegtuigen deelnemen. Ook vandaag nog speelt een groot deel van deze militaire oefening zich af in de provincie West-Vlaanderen. De eerste troepen zijn gisterochtend rond 7 uur geland op het strand van Zeebrugge. Met vier Nederlandse amfibievaartuigen werden er ruim driehonderd militairen aan land gebracht. Ook op het strand van Lombardsijde vond er een troepenlanding plaats. Daar werden de militairen in alle vroegte met zodiacs aan land gebracht. Dat verliep door de slechte weersomstandigheden iets minder vlot dan gepland. Sommige soldaten moesten tot aan hun nek in het water door de zee naar het strand waden. Om veiligheidsredenen werd de tweede landing gisternamiddag niet meer op het strand maar in de marinebasis van Zeebrugge gehouden. Daar kwamen nog eens honderd militairen aan land met vaartuigen van de Nederlandse Marine.

 ,, Quick Response is de grootste militaire oefening sinds de Tweede Wereldoorlog met als bedoeling de training voor een buitenlandse opdracht'', legt luitenant Bart Ghys van de persdienst uit. De Oudenburgenaar coördineert het hele mediagebeuren tijdens Quick Response . ,,Aan de oefening nemen 8.000 militairen deel, onder wie 7.000 Belgen. De anderen komen uit Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Nederland en Luxemburg.' Coralland tegen Woodland ,,Alle componenten van Defensie zijn bij Quick Response betrokken: de Marine, de landcomponent, de medische component en de luchtcomponent. Volgens het scenario wordt het fictieve Coralland bezet door de vijand uit Woodland. Om de vijandelijkheden te stoppen, werd de hulp van de VN ingeroepen. Tot nu toe hebben we in het fictieve Coralland enkele strategische plaatsen, zoals de luchtmachtbasis van Koksijde en de marinebasis van Zeebrugge, beveiligd. Eens dat gebeurd is, kunnen de andere troepen over land hierheen komen. De komende dagen trekken de 8.000 militairen door heel het land. Het is de bedoeling dat we door elk dorp passeren. We vermijden hierbij wel de grote steden. De confrontaties tussen de verschillende troepen vinden plaats op militair domein, maar al het transport gebeurt langs de openbare weg. Een mooi neveneffect van Quick Response is dat geïnteresseerden zo kennis kunnen maken met het leger'', legt de West-Vlaamse persofficier Ghys uit. Voor deze oefening daagden er meer dan vijftig journalisten uit binnen- en buitenland op in Zeebrugge. Aan de oefening Quick Response werken ook tweehonderd militairen van de Marine uit Zeebrugge mee. ,,Onze taak is in de eerste plaats het transport van de troepen. Dat gebeurt met het steunschip Godetia, de mijnenjager Crocus en het hulpschip Stern. Vanuit die schepen kunnen ze vervolgens met zodiacs en amfibievaartuigen het strand bereiken'', verduidelijkt luitenant-ter-zee Micheline Porta het Zeebrugse aandeel in Quick Response . Volgens de Oostendse woordvoerster van de Marine staan er ook vandaag nog enkele onverwachte oefeningen in en rond de haven op het programma. ,,Intussen gaat ook het dagelijkse werk verder. Die oefening nemen we er gewoon bij'', stelt ze. De West-Vlaamse provinciecommandant Frank Slootmans was gisteren alvast tevreden over het verloop van de oefening. ,,Op een paar kleine aanpassingen na verloopt Quick Response tot nu toe volgens plan. Door de stevige wind konden de parachutisten maandagavond niet landen in Koksijde. Een C130-vliegtuig heeft in plaats daarvan een stormlanding uitgevoerd en de landing op het strand van Zeebrugge deze namiddag is vervangen door een troepenlanding in de basis. Maar verder verloopt alles rustig'', weet fregatkapitein Slootmans. Volgens de provinciecommandant zal de oefening Quick Response merkbaar zijn in de hele provincie, behalve in de Westhoek. ,,De noordelijke battlegroup trekt van Zeebrugge via onder meer Damme naar Ursel, terwijl de zuidelijke battlegroup vanuit Koksijde naar Wingene en vervolgens richting Henegouwen gaat. Mijn belangrijkste zorg als provinciecommandant is een goede coördinatie met de burgerautoriteiten en een goede informatieverstrekking naar de bevolking. De troepen hebben toestemming om contact te leggen met de bevolking. Geïnteresseerden kunnen de passerende militairen dus altijd een woordje uitleg vragen. Voor de deelnemers is deze oefening in eigen land heel anders dan een oefening in het buitenland'', stelt provinciecommandant Slootmans.

Lokale medewerking

Over de medewerking met de lokale autoriteiten is fregatkapitein Slootmans meer dan tevreden. ,,Ik had deze morgen nog slaapplaatsen tekort voor 130 personen en burgemeester Hendrik Verkest van Wingene heeft mij meteen aangeboden om zijn feestzaal ter beschikking te stellen. Dat is een heel mooi voorbeeld van de positieve samenwerking'', besluit hij. Aan de ingang van de marinebasis van Zeebrugge stond gisterennamiddag ook een dertigtal nieuwsgierigen te kijken naar de troepenlanding. ,,We hadden over de oefening gelezen en we wilden het wel eens in het echt meemaken'', zeggen Marcel en Angèle Van Lommel. Om de militairen aan het werk te zien fietsten ze van Knokke naar Zeebrugge. ,,Het is weliswaar heel iets anders dan de landing in Normandië, maar ik ben toch blij dat ik het eens gezien heb. Met die helikopters die hier af en aan vliegen en de vele militaire voertuigen die passeren, geeft het toch een bijzonder gevoel'', vinden de wielertoeristen.

Wie de laatste nieuwtjes over de oefening Quick Response wil vernemen, kan de troepenbewegingen ook volgen op de website www.mil.be.

NB

20-09-2006 om 14:10 geschreven door Horatio  


15-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedrijven investeren twee miljard in windenergie op zee

ZEEBRUGGE -
Binnen vier à vijf jaar moeten bijna 900.000 gezinnen elektriciteit krijgen die afkomstig is van niet minder dan 136 windturbines in zee. Drie bedrijven zullen in dit ambitieuze project meer dan twee miljard euro investeren. Woensdag werd een infoavond georganiseerd over de bouw van drie windmolenparken in zee, onder de titel Wind in West werkt . Het bedrijf C-Power is momenteel het verst gevorderd met zijn plannen voor de bouw van 60 windturbines op de Thorntonbank, een dertigtal kilometer voor de kust van Zeebrugge. ,,De voorbereidingen zijn volop aan de gang'', vertelt Filip Martens, algemeen directeur van C-Power. ,,In de zomer van volgend jaar moeten de eerste windturbines geplaatst en in dienst zijn. Dit gaat gepaard met een investering van 800 miljoen euro.'' Ook het bedrijf Eldepasco, waarin onder andere Colruyt en bouwonderneming Despriet participeren, wil windmolens plaatsen. Tegen 2009 of 2010 moeten op de Bank Zonder Naam, 38 kilometer in zee, 36 windmolens staan. ,,De molens zullen elk een vermogen van 6 megawatt hebben, de grootste en krachtigste die momenteel beschikbaar zijn'', zegt Jan Dewulf van Eldepasco. ,,De rotor heeft een diameter van 127 meter, dat is groter dan een voetbalveld, en een mast van 126 meter. Wij investeren ongeveer 500 miljoen.'' De derde speler, Belwind, hoopt zijn turbines een jaar later te kunnen plaatsen. ,,Wij plannen 66 windmolens 46 kilometer ver in zee, een project dat op 800 miljoen euro wordt geraamd'', legt directeur Frank Coenen uit. Eenmaal gerealiseerd moet windenergie 6 procent van de totale elektriciteitsbehoefte uitmaken en aan 900.000 gezinnen stroom leveren.

VLN

15-09-2006 om 19:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM met acht schepen van 11.400 TEU op Azië

CMA CGM heeft een reeks van acht ULCS's (Ultra Large Container Ship) van 11.400 TEU besteld bij Hyundai Heavy Industries. De leveringen zijn van medio 2009 tot medio 2010 voorzien. De schepen zullen op een nieuwe loop tussen Europa en Azië varen, eventueel een FAL 3-dienst. Het gaat om een bestelling van 1,2 mrd USD. De belangrijkste kenmerken van dit type ULCS's: lengte 363 m, breedte: 45,60 m of 18 TEU op het dek, diepgang 15,50 m, snelheid 24,7 knopen. Wat heeft reder Jacques Saadé aangezet om zo'n order te plaatsen, terwijl hij begin april tijdens een persconferentie zijn sectorgenoten nog waarschuwde om behoedzaam te zijn en zich niet te laten meeslepen door de aanbiedingen van scheepswerven die bereid zijn om schepen van 12.000 TEU tegen een goedkope prijs te bouwen voor levering na 2010. Hij verklaarde toen dat CMA CGM het op een omvang van 9.700 TEU zou houden. Deze beslissing heeft alles te maken met de evolutie van de markt. De trafiek tussen Europa en Azië stijgt nu al zes jaar met 14,5 tot 15% per jaar. Om deze groei bij te benen en de verladers tevreden te stemmen, onder meer in piekperiodes, is de nodige capaciteit vereist. CMA CGM is op zoek naar capaciteit, en het wordt steeds duidelijker dat de WB trafiek verder zal toenemen. De rederij zal in e komende vier jaar trouwens een zestigtal containerschepen in ontvangst nemen, of 42% van de huidige capaciteit. CMA CGM is nog voorzichtig wat de kenmerken van deze ULCS's betreft, vergeleken met de lengte van 397 m en breedte van 56 m van de "Emma Maersk" (13.500 TEU). De levering in 2009 laat nog ruim de tijd om de rotatie vast te leggen en de havens voor rechtstreekse aanlopen te selecteren, die toch wel beperkt in aantal zullen zijn. Een lengte van 363 m is nog altijd compatibel met de bediening van Zeebrugge, de Noord-Europese hub van CMA CGM. Dat werd uitgetest in het waterbouwkundig laboratorium van Borgerhout, dat ook tests uitvoert op vraag van Maersk Line, dat schepen met een lengte van 367 m wil inzetten naar Antwerpen. Zeker is alvast dat de kosten per slot bij een ULCS veel lager liggen dan bij containerschepen van 8.000 TEU. Zeebrugge, waar de Pas van Zand verbreed en uitgediept wordt, zal deze ULCS's kunnen ontvangen.

de Lloyd

15-09-2006 om 19:04 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Insectenplaag in ZOC wordt onderzocht

Het OCMW van Brugge laat een onderzoek uitvoeren naar een insectenplaag in het Zeebrugs Ontmoetingscentrum (ZOC) vlak bij de haven. Het OCMW organiseert in het ZOC kinderopvang en activiteiten voor senioren. Maar enkele weken geleden kwamen er klachten over insectenbeten. Het OCMW liet twee keer een verdelgingsfirma komen, zonder succes. Er is nu een specialist ingeschakeld van de universiteit van Gent. Die onderzoekt om welke insecten het gaat en dan kunnen de beestjes doeltreffend bestreden worden. De voorbije twee weken waren er geen activiteiten meer in het ZOC. Het OCMW laat die op andere locaties plaatsvinden.

Vrt

15-09-2006 om 19:01 geschreven door Horatio  


14-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling verliest Purus-garnalen aan Oostende

De Purus, dat is de Vlaamse grijze garnaal met een streeklabel, wordt voortaan alleen nog in de vismijn van Oostende aan land gebracht. De Vlaamse Visserijvereniging, die de Purus-garnaalvissers groepeert, spreekt van een boycot door de Zeebrugse visveiling. In Oostende kunnen de garnalen onmiddellijk gepeld worden, maar in Zeebrugge moeten ze verplicht de veilklok passeren. En dat is financieel niet haalbaar. De Zeebrugse visveiling baseert zich op een politiereglement. Dat schrijft voor dat alle vis moet geveild worden.

focus

14-09-2006 om 15:01 geschreven door Horatio  


09-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tate & Lyle Molasses Zeebrugge haalt nieuwe trafiek binnen

Onlangs werd bij Tate & Lyle Molasses Zeebrugge (het vroegere Tameco) gestart met de overslag van betaine. De parceltanker "Kerim" voerde zopas een lot aan van 2.660 ton, die vanuit de kusthaven per vrachtwagen over heel Europa en een deel van Azië wordt gedistributeerd. Het product betaine komt uit de Verenigde Staten en zal via Zeebrugge over heel Europa en tot in Azië worden verdeeld. Voor het tankopslagbedrijf in Zeebrugge gaat het zowel qua product als cliënteel om een diversificatie. Betaine wordt via een ingewikkeld proces gewonnen uit bietmelasse, op zijn beurt een restproduct uit de productie van suiker uit suikerbieten. Het is vergelijkbaar met een aminozuur en werkt als een katalysator in veevoeder waaraan het in zeer kleine hoeveelheden wordt toegevoegd. 2.600 ton is dan ook een massale hoeveelheid, in de wetenschap dat enkele grammen betaine worden toegevoegd aan één ton veevoeder. Tate & Lyle Molasses heeft met het oog op de nieuwe trafiekdiverse aanpassingen aan zijn installaties uitgevoerd. De betaine wordt afzonderlijk gelost en opgeslagen. Er werd geïnvesteerd in een afzonderlijke opvullijn voor vrachtwagens en IBC's. Vanuit Zeebrugge wordt het product per vrachtwagen over heel Europa verdeeld. De Aziatische markt wordt bediend met IBC's. Tot op heden werd vooral melasse op de terminal behandeld, maar nu komen er mogelijkheden voor de opslag en verhandeling van diverse soorten plantaardige oliën. Tate & Lyle Molasses hoopt straks ook mee te kunnen draaien in het op gang komend circuit van de verhandeling van ongevaarlijke biofuels, verworven uit plantaardige grondstoffen. Het bedrijf is bereid om voor toekomstige trafieken bijkomend te investeren in de uitbreiding van zijn terminalcapaciteit.

de Lloyd

09-09-2006 om 19:40 geschreven door Horatio  


04-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge: Tunnels moeten verkeersveiligheid expresweg verhogen

In Brugge zijn de werken gestart voor het graven van een tunnel onder de N31, de expressweg die de E40 met de haven van Zeebrugge verbindt. Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters maakte in de marge bekend dat nog andere tunnels en oversteekplaatsen de N31 veiliger moeten maken, terwijl in 2009 de werken starten voor de AX, de ontsluitingsweg voor de haven van Zeebrugge. De werken die maandag startten, behelzen het kruispunt van de N31 met de Koningin Astridlaan, een van de tien gevaarlijkste verkeerspunten van West-Vlaanderen. Onmiddellijk hierna wordt het nabijgelegen kruispunt met de Witte Molenstraat aangepakt. Voor het kruispunt aan de Koningin Astridlaan werd een oplossing uitgetekend waarbij het doorgaand verkeer van de N31 voortaan in een tunnel onder de laan wordt geleid, terwijl het plaatselijke verkeer bovengronds en via een rotonde zijn bestemming zal kiezen. Bij het ontwerp van het kruispunt is rekening gehouden met de nieuwe vestiging van de KHBO die alleen via dit kruispunt mag en zal ontsloten worden. Minister Peeters kondigde aan dat er ter hoogte van de Tillegemstraat een oversteekplaats en aan de Chartreuseweg een overbrugging van de N31 voor fietsers en voetgangers komt. Daarnaast wordt een uitvoeringsstudie opgestart voor de definitieve oplossing van het kruispunt van de N31 met de Koning Albertlaan. De kostprijs voor deze studie wordt op 700.000 euro geraamd. Eerstdaags wordt het bestek voor de uitvoeringsstudie van de AX vrijgegeven. De kostprijs hiervoor wordt geraamd op 4 miljoen euro. Die werken zouden in 2009 plaatsvinden.

focus

04-09-2006 om 19:31 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Politie vuurt op autodief in haven

In de haven van Zeebrugge heeft de zeevaartpolitie zondagnacht gevuurd op een dief die net ervoor een auto had gestolen. De feiten deden zich voor tussen 01.00 en 02.00 uur, toen de zeevaartpolitie een man opmerkte die een nieuwe wagen had gestolen op de autoterminal. Toen zij de man aanmaanden om te stoppen, ging hij er met de auto vandoor. De politie vuurde enkele keren op de wagen, maar dat belette de autodief niet om aan hoge snelheid het hek van de terminal te rammen. Daarbij werd de wagen dermate beschadigd dat verder rijden onmogelijk werd. De dief zette het op een lopen en is nog steeds voortvluchtig.

focus

04-09-2006 om 19:29 geschreven door Horatio  


01-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys investeert € 400 miljoen

Gasdistributeur Fluxys heeft een budget van € 400 miljoen gereserveerd voor nieuwe projecten. Het gaat daarbij om onder meer de bouw van een compressiestation in Zelzate, het aanleggen van een tweede leiding op de as Eynatten-Zeebrugge en de uitbreiding van de capaciteit van de ondergrondse aardgasopslag in Loenhout. Ook de bevoorradingscapaciteit wordt versterkt. De werken daarvoor zijn inmiddels al gestart. Fluxys realiseerde tijdens de eerste zes maanden van het jaar een netto winst van € 37,7 miljoen. Dat is 10 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De Tijd

01-09-2006 om 08:16 geschreven door Horatio  


30-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge viert eeuwfeest van 5 tot 8 juli 2007

Zeebrugge zal van 5 tot en met 8 juli 2007 in een feestroes zijn. Het zal dan exact een eeuw geleden zijn dat koning Leopold II de oorspronkelijke haven opende. Op 7 juli 2007 krijgt de haven opnieuw koninklijk bezoek. Koning Albert II zal er de nieuwe haveninfrastructuur in de Westelijke voorhaven officieel openen. Daartoe behoort ook het Albert II-dok. Het havenbestuur MBZ en het stadsbestuur van Brugge willen van het eeuwfeest gebruik maken om de inwoners van het Brugse arrondissement nauwer te betrekken bij hun haven. Daarom worden ze tussen april en september volgend jaar allemaal uitgenodigd voor een busbezoek aan de haveninfrastructuur. Er wordt ook nagedacht over een fietsparcours. Dat zou dan geheel of gedeeltelijk in de toekomst worden behouden. De interesse van de toeristen voor de haveninfrastructuur is immers zeer groot. Op de Burg in Brugge zal op 5 en 6 juli 2007 de evocatie "Sounds of the Port" worden opgevoerd. Het wordt volgens havenvoorzitter Joachim Coens een klank- en lichtspektakel over het verleden en het heden in de haven. De toegang zal gratis zijn. Het Concertgebouw in Brugge is op 7 juli 2007 de locatie voor het jubileumconcert "Watermusic" door het "English Concert" onder leiding van Laurence Cummings. Het thema luidt "zee en water". Zondag 8 juli 2007 wordt de feestdag voor het grote publiek. Diverse bedrijven beloofden al hun deuren open te zetten, maar de besprekingen daarover zijn volgens Joachim Coens nog volop bezig. Op het strand van Zeebrugge zal het "Wereld Haven Feest" plaatsvinden, een mix van optredens uit landen waarmee de haven een band heeft. Als afsluiter wordt Chinees vuurwerk aangekondigd. "Naast het officiële programma van de stad en het havenbestuur zullen ook veel bedrijven van het eeuwfeest gebruik maken om evenementen te organiseren", zegt Coens.

Belga

30-08-2006 om 19:45 geschreven door Horatio  


29-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM en CSCL starten Aziatische loop op 22 september

Op 22 september zal de “CMA CGM Norma” van 9.415 TEU in Zeebrugge (OCZ-terminal) de eerste afvaart verrichten in het kader van de nieuwe wekelijkse dienst tussen Europa en Azië die rederij CMA CGM (FAL2) en CSCL (AEX2) gaan uitbaten. Een week later zal de “Xin Los Angeles” (9.600 TEU) van CSCL er een aanloop verrichten. Het vaarschema van deze dienst: Ningbo, Shanghai, Yantian, Hongkong, Le Havre, Rotterdam , Zeebrugge, Port Kelang en terug naar Ningbo. Deze nieuwe dienst gaat gepaard met de stopzetting van de SUNDEX-dienst van CMA CGM en de AEX2-dienst van CSCL.

de LLoyd

29-08-2006 om 14:44 geschreven door Horatio  


28-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische zeehavens moeten aansluiten op Betuweroute

De begin volgend jaar te openen Betuweroute moet ook worden opengesteld voor doorvoer van goederen uit Belgische havens naar het Europese achterland. Lading uit Antwerpen en Zeebrugge zou bij rangeercomplex De Kijfhoek in Barendrecht kunnen aansluiten, of ter hoogte van Geldermalsen worden toegevoegd. Dat zegt Hans Boom, die van 1992 tot en met 1995 de projectmanager was van de Betuweroute. Hoewel Boom zich niet wil vastleggen op hoeveelheden lading, zou de Belgische inbreng volgens hem op jaarbasis kunnen oplopen tot tien miljoen ton. „De Betuweroute heeft het grote voordeel dat het ’rechtsRheinisch’ is en dat de lading dus niet meer de Rijn hoeft over te steken, zoals andere treinverbindingen die allemaal ’links-Rheinisch’ zijn.” Een belangrijk tweede argument voor hem is het gegeven dat havens die zo dicht bij elkaar liggen – „op wereldschaal gezien, spreken we over kippenafstanden” – voorzieningen moeten willen delen.

FT

28-08-2006 om 11:39 geschreven door Horatio  


26-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Expresweg in Brugge moet veiliger"

In Brugge hebben actievoerders een kruispunt op de expresweg bezet. Ze willen dat er meer wordt geïnvesteerd om het verkeer op het volledige traject van de expresweg veiliger en vlotter te maken. De actie gaat uit van het Bloemendaele Comité, Groen vzw, de Werkgroep Expresweg Veiliger en de Fietsersbond. De ondertunneling van de Koningin Astridlaan en de aanleg van een voetgangers- en fietserstunnel zijn een goeie zaak, maar er is meer nodig, zeggen de actievoerders. Alle kruispunten moeten worden beveiligd of ondertunneld. Anders wordt de groei van de Zeebrugse haven afgeremd en komt de leefbaarheid van de deelgemeenten Sint-Andries en Sint-Michiels in het gedrang, zeggen ze. Uit recent onderzoek is gebleken dat de expresweg in Brugge met 41.000 voertuigen per dag nu al de drukste gewestweg is in Vlaanderen.

VRT

26-08-2006 om 23:18 geschreven door Horatio  


23-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge vraagt niet langer brandstoftoeslag

De Zeebrugse visveiling zal niet langer een brandstoftoelage vragen aan de handelaars. Sinds juni vroeg de veiling 2% meer om de hoge brandstofkosten te betalen, vooral om de aanvoer van tong te kunnen verzekeren. Dat lokte vooral protest uit bij Nederlandse kopers. Maar volgens de directie was de toelage noodzakelijk en heeft de omzet er niet onder geleden.

23-08-2006 om 22:14 geschreven door Horatio  


21-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: vaargeul haven wordt dieper

In Zeebrugge zijn vanmorgen de werken gestart voor de verdieping van de vaargeul in de haven. De Pearl River, één van de grootste baggerschepen ter wereld wordt hiervoor ingezet. De vaargeul wordt zo met één meter verdiept, waardoor de grootste containerschepen ter wereld zonder problemen de haven kunnen binnenvaren zowel tij-ongebonden als in alle weersomstandigheden. De werken zullen 4 maanden duren en kosten de Vlaamse Regering 15 miljoen euro.

©focus-wtv

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toegangsgeul tot haven wordt breder en dieper De Vlaamse regering heeft beslist om enkele gebieden in de haven te verdiepen met één meter. Het gaat om de "Pas van het Zand" en de gedeeltes in de haven die toegang geven tot de Vandammesluis en de containerterminals. De werken, gespreid over twee jaar, zullen 21 miljoen euro kosten. Minister Kris Peeters engageert zich om binnenkort ook 8 miljoen euro vrij te maken voor de verbreding van de toegangsgeul naar de haven van 300 naar 500 meter. De containertrafiek in Zeebrugge stijgt ieder jaar. Dit gaat gepaard met een toename van het aantal grote containerschepen in de haven. Daarbij komt dat de grote containerschepen slechts een bepaalde periode van het getij de mogelijkheid hebben om via de vaarpassen de haven te bereiken of te verlaten. Hoe meer schepen er binnen die periode aan- of afvaren, hoe groter de kans op aanvaringen. De groei in de containervaart en het langer worden van de schepen is er sneller dan verwacht gekomen. Nu al zijn er verscheidene containerschepen in de vaart die 340 meter lang zijn. Het is dus dringend nodig om de toegangsgeul tot de haven en de vaargeulen in de haven met minstens één meter te verdiepen. Die werken worden uitgevoerd in 2007 tot 2009 en zullen 21 miljoen euro kosten. De minister engageert zich ook om binnen de regering de nodige kredieten te bespreken voor de verbreding van de toegangsgeul van 300 naar 500 meter. De kosten daarvan worden geraamd op 8 miljoen euro. Met deze beslissing geeft minister Kris Peeters invulling aan zijn voornaamste prioriteit in het Vlaams havenbeleid, een toekomstgerichte maritieme toegankelijkheid. De werken zijn immers van cruciaal belang voor de huidige en toekomstige concurrentiepositie van Zeebrugge.

HLN

21-08-2006 om 19:13 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Visartsluis weer in gebruik

In de haven van Zeebrugge is de Visartsluis na twintig jaar weer in gebruik genomen. Het ging om een test met de bedoeling de sluis weer helemaal open te stellen. Het drukke scheepvaartverkeer moet nu allemaal via de Vandammesluis. Daarom is de heringebruikname van de Visartsluis noodzakelijk. De sluisdeuren, het bedieningsmechanisme en de kaaimuren kregen een grondig opknapbeurt. Ook de brug over de sluis is vernieuwd.

©focus-wtv



21-08-2006 om 19:08 geschreven door Horatio  


18-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onweer boven Zeebrugge
Dankzij deze " stormchasers " kunnen wij lekker binnenshuis genieten van deze toch wel mooie foto's.
Alhoewel de term " mooi " hier met een korreltje hagel moet genomen worden !!

fotoreeks 1  

fotoreeks 2  

18-08-2006 om 22:03 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hevige hagelbui richt enorme schade aan

Een hevige hagelbui heeft schade aangericht aan de Oostkust. In Blankenberge en Zeebrugge viel op korte tijd een massa water en hagelstenen. In Blankenberge liep het cellencomplex van de lokale politie opnieuw onder. In Zeebrugge zijn strandcabines beschadigd en tientallen kelders liepen onder. De Oostkust werd zondagavond al eens getroffen door hevige regenval. Heel wat straten en kelders kwamen toen ook blank te staan. De schade in Knokke-Heist zou anderhalf miljoen euro bedragen. Het gemeentebestuur vraagt de tussenkomst van het federale rampenfonds.

VRT

quote ,

Tijdens dezelfde onweersbui hebben er zich dermate grote windsnelheden ontwikkeld dat er zich op beide containerterminals schadegevallen hebben voorgedaan.

Op " CHZ " zijn er door de rukwinden enkele lege containers in de kaai terechtgekomen maar zijn ondertussen al op het moment zelf allemaal reeds geborgen door een sleper van dienst.
Tevens heeft een portaalkraan wat minieme schade opgelopen door een paar omvergewaaide ctr's.

Bij " APMT " hebben ze helaas minder goed nieuws te verwerken gekregen , daar is een van de nieuwe RMG kranen voor hun spoorbehandeling door de hevige rukwinden die gepaard gingen met de hagelstorm op hol geslegen en heeft in z'n dolle vaart de tweede RMG geramd met als gevolg dat beide gloednieuwe kranen voor langere tijd buiten dienst zullen zijn terwijl het evenwel voorzien was om reeds volgende week te kunnen testdraaien.

Al bij al valt er bij deze gebeurtenissen enkel maar materieele schade te noteren !!
Op onderstaande foto's kan je je een beeld vormen van de impact die er moet geweest zijn tijdens de botsing van de 2 kranen.



klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto


18-08-2006 om 15:40 geschreven door Horatio  


11-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferryverkeer vanuit Belgische havens verloopt ongehinderd

Het ferryverkeer vanuit de havens van Zeebrugge en Oostende ondervindt geen hinder van de terreurdreiging na de verijdelde aanslagen in Groot Brittannië. Voorlopig houden de ferrymaatschappijen veiligheidsniveau 1 aan, zoals op een doordeweekse dag. Volgens woordvoerster Roos Van Hoorick van P&O Ferries in Zeebrugge worden de gewone veiligheidsmaatregelen aangehouden, omdat er nog geen indicatie is van een echte dreiging. Van Hoorick verwijst ook naar de maatregelen voorzien in de ISPS-code. Superfast Ferries, dat ook zijn thuishaven heeft in Zeebrugge vertelt hetzelfde verhaal. Bij TransEuropa en Ferryways in Oostende stelt men dat de veiligheidsmaatregelen gecoördineerd worden door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken.

de Lloyd

11-08-2006 om 21:17 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs