P.J. De Smet en de Native Americans
Inhoud blog
  • Milwaukee, 27 mei 2015
  • Milwaukee, 26 mei 2015
  • Milwaukee, 25 mei 2015
  • Chicago, 24 mei 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    In het spoor van een missionaris
    28-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milwaukee, 27 mei 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het archief van het Bureau of Catholic Indian Missions en de immer enthousiaste archivaris Mark Thiel boden ons ook vandaag weer heel wat moois. Natuurlijk heel wat foto’s van het katholieke leven op de reservaten, nu vooral van de scholen, – we maakten een 250-tal opnamen –, maar ook boeiende verhalen over interessante figuren. Over catechist Black Elk, voor wie de indiaanse religieuze inzichten evenwaardig waren aan het katholieke geloof, hadden we het gisteren al. We moesten aan hem denken toen we vandaag de foto’s zagen van de jezuïet Paul Steinmetz, die in Pine Ridge indiaanse elementen in de liturgie integreerde, zoals bijvoorbeeld de pijpceremonie. [Zie foto; op de foto klikken om te vergroten]

    Ook over Francis Craft kwamen we vandaag meer te weten. [Zie foto 96] Deze Amerikaan met indiaanse roots had ambities om jezuïet te worden, kwam voor zijn studies naar Leuven, werd in 1884 tot diocesaan priester gewijd door de Zwitserse benedictijn Martin Marty, nog zo’n boeiende persoonlijkheid, die de eerste bisschop van South Dakota was. Craft kwam als priester terecht op een van de reservaten en kreeg het snel aan de stok met de Amerikaanse overheid en ook met de kerk. Hij was o.m. betrokken bij Wounded Knee en was ook in Cuba werkzaam. Kortom, een controversieel figuur die meer toelichting verdient, niet het minst omdat in de De Smet-collectie op KADOC een brief van Craft blijkt te zitten ... die we dus dringend moeten lezen. Er is dus een link met onze Pieter Jan De Smet ....

    En die link vond ik ook, onverwacht, tussen De Smet en de Marquette University. Op de website van de universiteit las ik dat de oprichting van de universiteit mee mogelijk was gemaakt door een financiële injectie van de Belgische zakenman Guillaume Joseph DeBuey. DeBuey deed me denken aan De Boey, een van de weldoeners van De Smet uit de kring van de Turnhoutse zakenman Pieter De Nef. Bij nader ondezoek bleek het inderdaad om die De Boey te gaan. Hij gaf op het einde van de jaren 1840 16.000 dollar (nu een 400.000 euro) voor de stichting van een jezuïetenschool in Milwaukee. 40 jaar later groeide daar de universiteit uit.

    Een andere band tussen Milwaukee en België vonden we in het Milwaukee Public Museum, waar we na ons archiefonderzoek even op bezoek gingen om er de rijke etnografische collectie te bekijken. Die werd tentoongesteld in en tussen diorama’s waarin mens, dier en plant naast en door elkaar werden gepresenteerd. [Zie foto 97] ‘Lekker’ ouderwerts en aandoenlijk, maar niet meer beantwoordend aan hedendaagse normen. Dat was evenmin het geval in het “European Village” dat in het museum is ingericht en vroeger de vele migranten in Milwaukee ongetwijfeld wist aan te spreken. In het dorp krijgt elk land zijn (negentiende-eeuws) kamertje, met al zijn clichés. België blijkt alleen maar kant te produceren. [Zie foto 98]

    We zullen overmorgen even controleren. Dan zijn we terug in eigen land.

    PS Sommige diorama’s in het Milwaukee Public Museum kunnen ook een nieuwe invulling krijgen ... [Zie foto 99]

    Bijlagen:
    96_Craft.JPG (394.4 KB)   
    97_MPM_diorama.JPG (167.9 KB)   
    98_MPM_België.JPG (248.9 KB)   
    99_MPM_diorama.JPG (201.7 KB)   

    28-05-2015, 06:23 geschreven door Luc Vints  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milwaukee, 26 mei 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was Pieter Jan De Smet die ons opnieuw welkom heette in de archieven van de Marquette University. Bij het verlaten van de lift op de derde verdieping van de universiteitsbibliotheek stuitten we onmiddellijk op een kleine tentoonstelling over de geschiedenis van de jezuïeten in de Verenigde Staten – Marquette is een ‘jezuïetenuniversiteit’ opgericht in 1881 – en De Smet nam in deze presentatie een belangrijke plaats in. In het archief zelf ontving archivaris Mark Thiel ons. Het eerste document dat we te zien kregen, was een grote affiche van de Pater De Smet Feesten in Dendermonde in 1923! [Zie foto 90]

    We zijn nochtans niet in Marquette voor De Smet zelf, maar voor de periode na hem. In Marquette worden immers de archieven bewaard van het Bureau of Catholic Indian Missions (BCIM), dat in 1874, een jaar na het overlijden van De Smet, in Washington werd opgericht, om de katholieke missies bij de Native Americans te ondersteunen. Het bureau bestaat nog altijd en houdt zich nu vooral bezig met fondsenwerving. Het maakt deel uit het Black & Indian Mission Office waartoe ook de Catholic Negro American Mission Board, opgericht in 1907, behoort. De archieven kwamen in Marquette terecht via pater Francis Paul Prucha SJ, dé historicus van de relatie tussen de Native Americans en de Amerikaanse overheid.

    Die archieven worden nu beheerd door Mark Thiel, die zelf in de jaren 1980 in het Oglala Lakota College in het Pine Ridge reservaat werkte en dus de problematiek van het onderwijs voor de Native Americans bijzonder goed kent. We waren vooral op zoek naar foto’s van de Boarding Schools, de kostscholen die de indaanse meisjes en jongens tot echte Amerikanen moesten maken en hun indiaanse identiteit moest doen vergeten. Die tijd is gelukkig al jaren voorbij. Nu bewandelen de scholen meestal een dubbel spoor, met erkenning van de cultuur van de Native Americans. Een mooi voorbeeld is de Red Cloud School in Pine Ridge die we vorig jaar bezochten (zie blogbericht van 11 oktober 2014).

    Met witte handschoentjes aan namen we vandaag een twaalftal archiefdozen door met foto’s van de verschillende katholieke missies waaraan de naam van Pieter Jan De Smet in min of meerdere mate is verbonden. Het leverde ons een rijke oogst op van foto’s van het katholieke leven op de reservaten, paters en zusters, scholen, processies, congressen, katechisten .... . [Zie foto’s 91-93] Graag vermeld ik de Lakota medicijnman Black Elk die in 1907 catechist werd, zonder zijn Lakota-identiteit te vergeten. Op een foto met andere catechisten, genomen op het katholiek Sioux-congres van 1911, staat hij (zesde van links) als enige met mocassins! [Zie foto bovenaan dit bericht; klik op de foto om te vergroten; zie ook foto 94]

    Morgen werken we verder in de BCIM-archieven.

    Bijlagen:
    90_affiche1923.JPG (361.5 KB)   
    91_PineRidge_1900_dril.JPG (191.5 KB)   
    92_PineRidge_1921.JPG (232 KB)   
    93_Processie_1927.JPG (143.6 KB)   
    94_BlackElk.JPG (158.6 KB)   

    27-05-2015, 05:55 geschreven door Luc Vints  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milwaukee, 25 mei 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze avond kwamen we rond 17u30 aan in Milwaukee, in een hotel in de onmiddellijke buurt van de Marquette University. We hadden er dan een halve dag Chicago opzitten, waar we een bezoek brachten aan het Field Museum, het oude natuurhistorisch museum dat over een immense collectie – meer dan 20 miljoen objecten – beschikt. Het museum is deels vernieuwd en aangepast aan de nieuwe eisen van de museologie, met veel aandacht voor een educatieve werking en een presentatie die vooral kinderen moet aanspreken, maar de collectie over de Native Americans wordt nog op de ‘ouderwetse’ manier gepresenteerd. Heel veel objecten, in grote vitrinekasten, met nauwelijks enige datering, laat staan duiding, met enkel de naam van de tribe. [Zie foto] Het deed me denken aan de oude manier van presentatie in het Afrikamuseum van Tervuren. Mooie objecten dus, maar om inspiratie op te doen voor de vormgeving van onze tentoonstelling was een bezoek niet nodig.

    Naar het einde van de namiddag reden we door naar Milwaukee, de grootste stad van Wisconsin en ook gelegen aan het Michiganmeer, het grootste van de Grote Meren. Pater De Smet combineerde beide steden ook soms, zoals in 1855, 1869 en 1870. Hij zag beide steeds groter worden, met vele, vaak Duitse migranten. Milwaukee lijkt wel Chicago in het klein, met ook, zij het kleinere, art-decogebouwen afgewisseld met hedendaagse architectuur. Een opvallende uitbreiding van het Milwaukee Art Museum is van de hand van de Spaanse architect Santiago Calatrava.

    Bij het binnenrijden van de stad passeerden we het Potawatomi Casino, dat pas in 2014 werd geopend. Het is nu dé goudmijn van de Potawatomi, die hier hun oorspronkelijk thuisland hadden, maar in de jaren 1830 ‘verplaatst’ werden naar het noordwesten van Saint Louis, op de grens van het huidige Iowa en Nebraska, en naar Kansas. De Smet was hun missionaris in 1838-1839, vooraleer hij zijn groot missieavontuur begon in de Rocky Mountains.

    26-05-2015, 06:20 geschreven door Luc Vints  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    25-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chicago, 24 mei 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een kort bericht vanuit Chicago waar  we namiddag zijn naartoe gevlogen vanuit Saint Louis op weg naar Milwaukee.

    Voormiddag waren we dus nog in Saint Louis, waar we de kathedraal hebben bezocht, een imposante neoromaanse kerk van George D. Barnett, voltooid in 1914. Het interieur is neobyzantijns met een overvloed aan mozaïeken. [Zie foto’s 86 en 87]

    De missen waren, aldus de kathedraalwebsite, om 9 en 11 uur .... dus gingen we er om 10 uur naartoe. En aangezien het de hoogdag van Pinksteren was, begon de mis om 10 uur ....  Die hebben we dus bijgewoond, onder het oog van Pieter Jan de Smet. Want een van de vele mozaïeken stelt De Smet voor, met over zijn zwart kleed de Indiaanse jas die we donderdag in het universiteitsarchief konden bewonderen. Hij heft het kruis naar enkele Natives. [Zie foto; klikken op de foto om te vergroten] Naast hem, in een bootje, staat de jezuïet Jacques Marquette, een voorloper van De Smet, die in de 17de eeuw in de streek van de grote meren actief was, onder meer bij de Huronen, en mee de Mississippi verkende. Naar hem is de Marquette University van Milwaukee genoemd, waar we morgen naartoe rijden.

    Bijlagen:
    86_KathedraalEx.JPG (268.6 KB)   
    87_KathedraalIn.JPG (305.2 KB)   

    25-05-2015, 05:50 geschreven door Luc Vints  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 26/10-01/11 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs