Ook deze tweede week van ons project Brogel Airport leerde we nog veel bij over vliegen, luchthavens...(enz.) Dit wel op een leuke manier.
Maandag begonnen we met een oude Griekse Mythe, namelijk: De val van Icarus. Nadat het verhaal door de juf werd voorgelezen mochten we aan een tekening beginnen. Hierin moest je één onderwerp uit een schilderij dat aan het bord hing uitkiezen. Dat moest je op je eigen manier tekenen. De geschiedenis van de luchtvaart kwam diensdag aan bod. Zo leerden we dat pas in 1889 de eerste mens vloog. Leonardo da vinci maakte dan plannen die niet werden uitgevoerd. Kortom, ook dinsdag was een dagje fijne leerstof. Marc, de papa van Ide maakte ons op korte tijd wegwijs op de luchtmachtbasis van Kleine-Brogel. We mochten zelfs een kijkje nemen in een cokpit van een F-16. Dit gebeurde allemaal woensdag.
Op 4 mei werden we gevormd. We kwamen samen in het Brueghelheem. De fanfare kwam ons met veel enthousiasme halen om een tochtje naar de kerk te maken. Het was leuk om eens voor eventjes in het midden van de belangstelling te staan. Toen we bij de kerk aankwamen was het even schrikken om voor zoveel volk je mond open te doen. De priester tekende een kruisje op het voorhoofd met chrisma. Tegelijkertijd moesten de meter en de peter hun hand op de schouder van hun petekind leggen. Na de viering stond er een receptie op ons te wachten. Iedereen was gelukkkig en blij!
14 maart zijn we naar Don Bosco geweest met de lijnbus. We hebben daar een windautootje gemaakt dat tegen de wind in rijdt.We mochten er ook op tekenen voor de versiering. We hadden geen hulp gekregen van een jongen of meisje daar op school maar van een meester. Toen het autootje klaar was had de meester het autootje nog een beetje afgesteld. Op het einde hadden we nog drinken,een pen en een foldertje gekregen. Het was heel fijn!!! Shana
De komende 2 weken zijn we bezig met het project Brogel Airport, dat is de titel en het onderwerp van de musical. Even een verslagje van de eerste week!
Maandag: Opening in de hal. De leerkrachten bouwden de hal even om in een vliegtuig. De stewardessen vertelden ons wat we moesten doen bij een noodlanding en waar de nooduitgangen waren. Dan moesten er kinderen naar voor gaan om te zeggen welke rol zij in onze musical hadden.
Dinsdag gingen we met de derde graad naar Zaventem. We hadden nog een beetje tijd over dus gingen we eerst een kijkje nemen bij het Atomium, daar gingen we picknicken Daarna gingen we verder naar de luchthaven. We werden in groepjes verdeeld en kregen een gids die ons rondleidde. Om af te sluiten kregen we nog een rondleiding rondom het vliegveld vanuit onze bus.
Dan kregen we nog les rond het thema Brogel Airport. We leerden een beetje Engelse woorden en zinnetjes die op de luchthaven aan bod kwamen. Ook mochten we rekenen met afstand, snelheid en tijd.
Donderdag kregen we bezoek van de opa van Femke uit het 5de. Hij is een gepensioneerd luchtmachtpiloot en vertelde ons over de evolutie van de vliegtuigen en de verschillende types.
Vrijdag namiddag leerden we vanalles bij over de technische kant. We maakten proefopstellingen i.v.m. luchtdruk, stroomlijn, aërofoil en warme lucht.
Het was alvast een leuke leerzame week.
Groetjes van jullie journalisten, KOLIEN, LORE en IDE!
We hebben iedere trimester een project. Het project dat wij hadden ging over de oertijd. We waren begonnen met informatie te zoeken. Toen we alle informatie uiteindelijk hadden gevonden gingen we de tentoonstelling oefenen. Het oefenen ging heel vlot. Maar toen wij aan de beurt waren hadden we heel veel zenuwen! Het ging goed, maar ik stond te trillen van de zenuwen! Ik kijk er al naar uit om het derde project te doen.
Beste lezer ik heb samen met mijn 2 vrienden Jonas en Lennert een projectwerk gemaakt met als onderwerp de niewste tijd. Om niet alles door elkaar te doen deelden we de taken. Lennert ging het hebben over de uitvindingen van die tijd, Jonas over het leven van toen en ik over de eerste en de tweede wereldoorlog. Lennert was jammer genoeg een tijdje ziek. Maar dat konden we gelukkig nog inhalen. Als voorstelling wouden we iets grappigs doen maar nog steeds leerzaam. Daarom deden we alsof we drie professors waren die elkaar vanalles en nog wat vertelden. De klas vond het wel grappig. Het was een superleuk project!
Het onderwerp van ons project was de eigen tijd. We kregen vier weken de tijd om eraan te werken. We hebben ons project voorgesteld in een toneeltje. Samen hadden we een tijdreismachine geknutseld, zo reisden we door de eigen tijd.
We hebben er hard aan gewerkt, maar ook veel plezier gehad !
op 6 maart hadden we projectvoorstelling. Het ging over een reis door de tijd. Kimberly en ik hadden het over Grieken en Romeinen en ik was verkleed al Caesar en Kimberly als een bewaker van een museum. Kimberly was in het museum en zag een tijdreismachine. Ze drukte op een paar knopjes en toen kwam Caesar(dus Saskia). We gingen wat babbelen en informatie verspreiden. Op het laatste moment bracht Kimberly me naar huis en hadden we een quiz. Broos en Lot hadden gewonnen.
Maandag 18 februari,'s middags kreeg ik veel buikkrampen. Juf Lieve belde naar mama en toen reed ik naar huis. 's Avonds konden we pas naar de dokter,hij zei dat het voor 50% een blindedarmonsteking was. De dokter schreef een briefje voor het spoed. Mama en ik dachten dat we die dag erna moesten gaan,maar we moesten die avond nog gaan. We waren dan eindelijk bij het spoed,eerst moesten ze bloed trekken en toen moesten we ongeveer 1 uur wachten voordat ze ons kwamen halen voor foto's. Daarna moesten we weer 1 uur wachten, ik was een beetje bang want als je blindedarm openspringt kan je doodgaan. Dat uur was voorbij toen maakte ze een echo brrrrr die zalf was koud. Toen moesten we weer wachten maar geen uur maar een half uur voordat de chirurg kwam. De chirurg onderzocht mij en zei: we moeten er meteen aan beginnen. Er kwam een verpleegster met een rolstoel. Toen gingen we naar de operatiezaal. Ik kreeg allemaal verdovingsmiddelen. De dokter die mij opereerde heette dr. Mallise. Na de operatie bibberde ik heel fel, ik voelde mij heel raar en ik had meer pijn dan ervoor. Ik had 3 gaatjes en 2 draadjes. En toen was ik op mijn kamer, ik kon niet bewegen en als ik moest plassen moest ik dat doen in een plasfles. Papa was die nacht bij mij gebleven. Ik was 1 week weer thuis en ik kreeg koorts. Toen gingen we naar de dokter. Hij zei dat er vocht inzat. Hup maar weer terug naar het spoed. Toen lag ik weer op een kamer, het was wel maar 3 dagen.
We hebben een projectvoorstelling moeten maken over de middeleeuwen. Hierbij hebben we vanalles gedaan:een toneeltje over de klas. Daar kregen we de opdracht om een opstel te schrijven over de middeleeuwen. We waren met drieën en we mochten een vriend bellen. Dat deden we en zo hebben we ons project voorgesteld. Het was heel fijn, ik heb er zelf heel veel over geleerd. Vooral de ridders en kastelen interesseerden mij. Tussen boeren en ridders was er dus heel veel verschil.We vonden het heel fijn om bij elkaar te komen. Het waren vier weken van plezier.
Op vrijdag 22 februari zijn we met heel de school naar een theater gaan kijken. Twee mannen leerden ons op een fijne manier hoe je je in het verkeer moet gedragen. We hebben ons kapot gelachen en... ik denk wel ieders droom... we hebben de directeur eens mogen commanderen. Ook hebben we heel mooie liedjes gezongen. Ik vond het alvast de moeite waard en laat gerust je mening achter.
Hoe gaat het ermee? We hebben gehoord dat je weer in het ziekenhuis ligt. Hopelijk ben je daar weer snel weg want het is veel te rustig in de klas . We zien je hopelijk snel terug!
Vrijdag, 15 januari toverden we samen met onze petekindjes uit het eerste leerjaar een speelse kikker uit papier.
Een fijne samenwerking leidde dan ook tot een betere kennismaking.
Wat zo leuk aan de kikker is, is dat je er ook mee kunt spelen. Aan de lange tong van de kikker hangt een vliegje. Dat moet je proberen in de open bek van de kikker te krijgen.
We zagen ook dat er al veel creatieve jongens en meisjes van het eerste leerjaar tussen zaten.
Deze leuke vrijdagnamiddag zal ik zeker niet vlug vergeten.
Maandag 11 februari hadden we een openingsmoment. Het ging over Broedelijk Delen. We gaan het in de godsdienstlessen hebben over het eiland Haïti. Na wat uitleg kregen we een film te zien over een arm gezin uit Haïti.
Dinsdag 12 februari hebben we de voorbereidingen van de steekspel gedaan.De afwerkkingen doen we in TIO(technisch instituut Overpelt).hier zul je volgende week iets over horen.
Woensdag 13 februari gingen 2 kinderen uit onze klas oefenen voor de musical (schoolfeest). Deze 2 leerlingen hebben de hoofdrollen. De juf zei dat we vanaf vandaag een eigen webblog hadden. Ze legde uit dat er elke week iemand een weekverslag mocht schrijven. Iedereen vond het een leuk idee en was enthousiast.
Donderdag 14 februari is het valentijn. En...misschien krijgt iemand een kaart.
Vrijdag 15 februari dan gaan we met onze petekindjes (kinderen van het eerste leerjaar)knutselen. Dat lijkt wel ons leuk. En anders maken we het wel leuk. Maar met deze dag is de eerste week na de vakantie al vorbij, hopelijk volgen er nog vele.
Nu we in onze 6de klas over een mooie computerhoek en een aansluiting op het internet beschikken, willen we ons best doen om via deze weg een klasdagboek bij te houden. Zo kan iedereen die dat wil op de hoogte blijven van onze belevenissen. De juf is alvast razend enthousiast, benieuwd wat de leerlingen ervan denken...
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.