Ik ben paul, en gebruik soms ook wel de schuilnaam de prater.
Ik ben een man en woon in ninove (België) en mijn beroep is uitstapregeling MVG.
Ik ben geboren op 29/07/1946 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Sport-muziek beluisteren- planten-tuinieren-kaligrafie-tekenen.
André NOYELLE - Olympisch kampioen op de weg 1952- HELSINKI.
Patrick SERCU - Olympisch kampioen 1km 1964 -TOKYO.
Pascale RICHARD- Olympisch kampioen op de weg 1996- ATLANTA.
Paolo BETTINI - Olympisch kampioen op de weg Athene 2004.
SPORTS FACTORY - Wielrennen-Actueel sportgebeuren
Wielergeschiedenis-Hedendaags wielrennen en veldrijden Klassiekers-Grote Ronden-Kampioenschappen.
01-02-2006
Klassiekers winnen i de regenboogtrui (14)
De Zwitser Ferdi KÜBLER komt na Onze grote Rik: Ferdi werd wereldkampioen in 1951 op de omloop van Varèse.Het jaar daarna won hij knap Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl wat toen nog het Ardeens weekend genoemd werd.
Als nr 13 komt Rik Van Steenbergen de galerij binnengewandeld. Rik, zonder twijfel een van de grootste wielrenners aller tijden slaagde erin 3x de regenboogtrui te bemachtigen.Rik werd een eerste keer wereldkampioen in Kopenhagen in het jaar 1946, en herhaalde die prestatie in 1956 eveneens in Kopenhagen en in 1957 in Waregem, in dat jaar werd er ook een Belg wereldkampioen bij de liefhebbers nl Louis Proost. Dat Rik een fenomenaal renner was bewijst hij door in 1950 Parijs-Brussel te winnen in de "arcoboleno". In het jaar 58 slaagde hij erin om in de kletsende regen de Waalse Pijl te winnen. Rik was niet alleen veelzijdig op de weg maar ook een supercrack op de piste.
Een der grootste renners aller tijden is vandaag onze eregast: niemand minder dan Briek SCHOTTE. Briek , Ijzeren Briek genaamd werd wereldkampioen in 1948 in Valkenburg (Op de Cauberg; top van de Amstel Gold race) en een tweede maal in het jaar 50 in Moorslede, toen hij alleen binnenkwam. Briek won vele klassiekers, maar nooit in zijn regenboogtruien.
Vandaag een Nederlandse kampioen in onze reeks: Theo MIDDELKAMP. Theo werd wereldkampioen in 1947 in Reims (Frankrijk)Hij kon ook niets in de klassiekers forceren met zijn regenboogtrui.
In 1924 werd de eerste Internationale competitie verreden over 20 km, voor alle categoriën en maximum 6 renners per land.Door het groeiend succes besliste de U.C.I.(Internationale wielerunie) om vanaf 1950 een WK te organiseren.In Parijs vond het eerste WK plaatsmet 24 renners uit 6 landen. Jean Robic(Tourwinnaar47) en Roger Rondeaux waren de topfavorieten. De wegrenner ROBIC zegevierde. De jaren nadien was het ook een Franse aangelegenheid. RONDEAUX (3x wereldkampioen) en DUFRAISSE (5x wereldkampioen) wonnen de eerste gouden medailles en regenboogtruien. Toen de Italiaan LONGO die heerschappij doorbrak en niet Franse renners als WOLFSHOHL en Erik DE VLAEMINCK zich hierop toelegden, werd de competitie internationalerenkel Dominique ARNOULD kon in 1993 nog eens een regenboogtrui veroveren. Het overwicht van Zwitserland, Nederland en vooral Vlaanderen werden steedsmoordender.De Fransen wonnen de eerste 9 truien. DUFRAISSE werd de Coppi van de cyclo-cross.De volgende 7 jaar van 59 tot 65 verdeelden LONGO en WOLFSHOHL. Roger DECLERCQ kon in 1964 een keer mee op het podium en werd 2de.Dat bleef zo tot Erik DE VLAEMINCK in het Baskische Beasain aan zijn zegereeks begon.De jaren daarna werd het echt interationaal. Ook Albert VAN DAMME en Roger DE VLAEMINCK werden eens wereldkampioen, maar ook een meester was de Zwitser Albert ZWEIFEL die 5x kon winnen. Roland LIBOTON was ook een meester veldrijder en won 4x bij de profs. De laatste veelwraat in de rij was Mario DE CLERCQ die 3x kon zegevieren.Na Mario kwamen Bart WELLENS (2x) VERVECKEN die vandaag 2de zege haalde.Sven NYS kon tot nog toe bij de profs slechts 1x de trui nemen , maar volgend jaar in Gits gaat hij een gooi doen naar een tweede titel. Op de foto André DUFRAISSE (5xWK).
Vandaag is in Zeddam onze landgenoot Erwin VERVECKEN wereldkampioen geworden met kleine voorsprong op Bart Wellens en Françis Mourey. Eerst reed Sven Van Thourenhout lek, daarna kwam Sven Nijs ten val, waardoor de gedoodverfde kanshebber alle kansen ontnomen werd !Het parcours lag er stijf bevroren bij, feitelijk een criterium op een soort "stabilisé" een wegkoers in het veld???. Geen echt cyclo-cross parcours, spannende wedstrijd, maar nog eens geen cyclo-cross parcours, en ....Onzen Bart werd GEEN wereldkampioen. Meer valt hier niet over te vertellen.
Soldaten op oefening vinden het veldrijden uit. Daniel GOUSSEAU was rond de jaren 1900 soldaat in het Franse leger.Op zekere dag dag vroeg de generaal van het bataljon of regiment een vrijwilliger om hem te vergezellen bij zijn ritje te paard door de bossen van Parijs. Soldaat Gousseau moest dat wel per fiets doen.
DG was zo zeer opgetogen over zijn belevenis dat hij andere soldaten probeerde te overtuigen om tijdens hun vrije tijd per fiets door bos en veld te trekken.
DG werd secretaris van de Franse wielerbonden overtuigde medebestuurders om van dit soort ritjes een echte competitie te maken.Op 16/03/1902 werd het eerste Frans kampioenschap gehouden.
Octave LAPIZE overwinnaar van Parijs-Tours, Parijs-Brussel, 3xParijs-Roubaix en 3x Frans kampioen op de weg en Eugène CHRISTOPHE overwinnaar van Milaan-San Remo, Parijs-Tours en 2x Bordeaux-Parijs, verkozen om in de winter in beweging te blijven. Ook onze landgenoot Philippe THYS 3x TOURWINNAAR en eerste kampioen van Belgi¨in het veldrijden waren gewonnen voor de nieuwe dicipline.
Bij ons werd het 1ste kampioenschap gereden in 1920. In Italië wachtte men tot in 1930,in Duitsland was het 1953 en tenslotte in Nederland werd het 1963.
Morgenmiddag het orgelpunt van het cyclo-cross seizoen: het wereldkampioenschap ! Onze landgenoten hebben normaal gezien de beste kaarten in handen, maar de uiteindelijke afwikkeling kennen we rond 15h30. Sven Nijs, Erwin Vervecken en Bart Wellens op trapje één, Dieter Van Thourenhout op trap twee. Niemand is voorhand gewonnen, maar toch ook oppassen voor de Fransen Mourey en Gadret, de Nederlanders De Knegt en Groenendaal en de Tsjech Peter Dlask. Allemaal hebben ze zich goed voorbereid, het zal een mooie strijd worden.
Onze landgenoot Jan AERTS speelde het al klaar in 1927 en 1935 om wereldkampioen te worden bij de amateurs en de beroepsrenners. De Zwitser Hans KNECHT slaagde daar ook in! In 1938 werd hij wereldkampioen bij de amateurs op de omloop van Valkenburg, en in 1946 werd hij wereldkampioen in Zürich. Hij klopte toen onze landgenoten Marcel KINT(2de) en Rik Van Steenbergen(3de). Een WK waar heel wat over gespeculeerd werd. KNECHT kon in 1947 ook geen klassieker winnen in zijn regenboogtrui.
Tom Boonen heeft vanmiddag in Qatar zijn eerste wedstrijd in de regenboogtrui gewonnen . Hij klopte de Zuid-Afrikaan Robert Hunter en de Duitser Erik Zabel in de spurt(zie foto).Morgen of overmorgen begint de ronde van Qatar.
Morgenmiddam wordt in Zeddam het wereldkampioenschap veldrijden voor beloften gereden.Onze landgenoot Niels ALBERT en de Nederlander Lars BOOM zijn de grote favorieten voor de titelstrijd.Wie het uiteindelijk zal halen is moeilijk op voorhand te zeggen. Onze landgenoot is technisch gezien misschien iets beter dan BOOM, maar de Nederlander is mijns inziens een beter rouleur. Moest het morgen nog kouder worden en een beetje glibberig zie ik onze Niels ALBERT met de bloemen zwaaien. Morgenmiddag rechtstreeks op TV tevolgen.
Marcel KINT eregenodigde van vandaag in de rij van wereldkampioenen.Marcel werd wereldkampioen op de omloop van Valkenburg (Ned), waar 10 jaar later "Ijzeren Briek" ook zou zegevieren. Evenmin als zijn voorgangers was Marcel niet in staat om in de regenboogtrui een klassieker te winnen.
Vandaag laten we Eloi MEULENBERG aan de tribunes passeren. Hij werd wereldkampioen in 1937 op het circuit van Kopenhagen, misschien wel hetzelfde waarop Rik Van Steenbergen enkele jaren later zou winnen.Eloi slaagde er evenmin in om in de regenboogtrui een klassieker te winnen.
De Fransman Antonin MAGNE nummer 7 in onze galerij.Antonin werd wereldkampioen op de weg in 1936 te Bern op de "Bremgarten"omloop.Magne die ook zeer goed was tegen het uurwerk kon in zijn maillot arc-en -ciel in 1937 ook geen enkele klassieke overwinning behalen.
Jan AERTS nr 6 in onze galerij. Jan deed iets wat er hem niet velen nadeden: wereldkampioen worden bij de liefhebbers of amateurs en bij de profs. Jan deed dat bij de liefhebbers in 1927 op de Nurburgring in Duitsland, en in 1935 deed hij dat over bij de profs in Floreffe. Sterke Jan kon ook geen enkele klassieker winnen in zijn regenboogtrui.
Johan Museeuw wil samen met Filip Meirhaeghe deelnemen aan de Crocodile Trophy. Dat is een dertiendaagse mountainbikewedstrijd van 17 t/m 29 oktober 2006.Wij kijken er naar uit.
Karel KAERS werd wereldkampioen in 1934 in LEIPZIG.Een prachtig renner met veel overwinningen, maar in 1935 kon hij ook geen enkele klassieker winnen in de regenboogtrui. Karel reed ook veel op de piste en reed daar ook een mooi palmares bijeen. In onze dagelijkse rubriek kan U vaststellen dat het niet aan iedere wereldkampioen gegeven was om een klassieke zege te behalen in hun "arcobaleno"
Georges SPEICHER is onze vierde gast in de reeks. Hij werd wereldkampioen op de weg in 1933 in Frankrijk op de omloop van Montlhéry-Autodrome. In 1936 werd hij TEN ONRECHTE als winnaar uitgeroepen in Parijs-Roubaix , ten nadele van onze Romain MAES zoals op bijgaande foto blijkt. Georges was een goed renner maar kon in zijn regenboogtrui geen enkele klassieker winnen.
Een half uur geleden eindigde de laatste wereldbekerwedstrijd in Hoogerheide. Bart Wellens en Radomir Simunek lagen een ganse tijd aan de leiding. Nijs en Vervecken en nog enkele renners volgden op 22 seconden. Bart Wellens rukte zich los, maar onder impuls van Nijs kwamen de achtervolgers dichter. Samenstelting kwam tot stand, en in de allerlaatste ronde kon Vervecken zich nog losmaken uit de groep. Gadret werd 2de en Franzoi derde, Wellens werd nog 4de en Sven Nijs werd uiteindelijk nog 8ste op een leeglopende voortube. Wat mij opvalt uit de samenvatting is, dat Bart Wellens er niet goed uitzag na de wedstrijd. Volgende zondag wordt het een stuk kouder, en het zal bibberen worden voor Bart, die niet goed tegen de hevige koude kan.