Onderschat nooit de kracht van mensen die samenwerken!
11-11-2009
Schriftelijke vragen aan de schepen van Openbare Werken
Geachte schepen
Beste Ali
zoals reeds eerder in het kort te hebben besproken met u stel ik de 2 vragen eveneens schriftelijk.
1° Kan u samen met uw diensten bekijken of het mogelijk is om de wegrand vh gedeelte vd
Reenstraat dat door het bos (zie foto) loopt te voorzien van een witte verflaag.
Waarom?
Door het veelvuldig vallen van de bladeren is het moeilijk te onderscheiden waar nu de wegdek ophoudt en de 'drassige' rand begint. Het aanbrengen van een witte wegrand zal ongetwijfeld de zichtbaarheid verhogen tijdens de komende 'donkere' maanden. Weet dat deze straat veel wordt gebruikt door fietsende schoolkinderen.
Aangezien hier geen verlichting aanwezig (mss kan dit overwogen worden?) is lijkt deze minimale investering hier zinvol.
2° Op vraag van een aantal bewoners van de Buitenlaan (u zeer bekend)de volgende vraag.
Zoals u weet schepen zijn de steegjes die zich bevinden tss de Buitenlaan en de Groenstraat afgesloten.
Het is te zeggen er is maar 1 ingang die tegelijk ook uitgang is!(zie foto)
Indertijd heeft men dit omwille van het veiligheidsaspect afgesloten.
De vraag die echter vandaag leeft is om de 'blokkade' aan de kant van de Passarellstraat weg te nemen.
Waarom?
Dit steegje wordt door de aanpalende bewoners veelvuldig gebruikt om naar hun garage te rijden. Hier willen weleens 'opstroppingen' gebeuren omdat men met tegenliggend verkeer wordt geconfronteerd dat wil uitrijden (er slechts 1 ingang/uitgang). En dit wil wel eens voor spanningen/problemen zorgen.
Vandaar deze vraag aan u om dit eens samen met uw diensten te bekijken of dit kan?
Een eerste voorzichtige antwoord ivm zwembad Boxbergheide
Recentelijk heb ik vernomen dat het stadsbestuur een offerteaanvraag heeft lopen ivm mijn vraagstelling over het zwembad van Boxbergheide. Blijkbaar komt er schot in de zaak en kunnen binnenkort de ouders hun kinderen beter zien en volgen in het zwembad van Boxbergheide. Het vervelende ontspiegelende effect zal, na 32jaar, dan tot het (gelukkige) verleden behoren. Wordt vervolgd....
Agendapunt 08.Intergemeentelijke samenwerkingsverband Interelectra. Vraagstelling : Als raadslid beleeft men Interelectra abstract. Ondanks het feit dat Interelectra een belangrijke inkomstenbron is voor onze gemeente. Vandaar onze vraag om het mogelijk te maken hierbij eens stil te staan bij een volgende commissie. Waarom niet eens deskundige van Interelectra uitnodigen op een commissie voor enige toelichting?
Voorbeeldvragen kunnen zijn :
bv. wat kost ons als stad de openbare verlichting? Wat zijn trekkingsrechten? Bv. Hoeveel Genkenaren zijn nog niet aansluitbaar op het gasnet? Welke werken worden voorzien voor volgend jaar? Bv. Telenet neemt de tv-klanten over van Infrax. Welk zijn de gevolgen voor de klanten? Bv. Infrax- riolering. Wie doet wat precies?
Verder ben ik er zeker van dat binnen deze raad nog een aantal vragen leven.
Agendapunt 09. Stationsbuurt veiliger maken door camerabewaking.
Het voorstel tot statutenwijzing van InterMedia impliceert de oprichting en de toelating van het gebruik van LIPIS diensten. LIPIS diensten houden ondermeer in dat de gemeentelijke telefoonlijnen, meer bepaald de binnenlijnen, via ons eigen kabeldistributienetwerk kan verlopen, waardoor de telecomfactuur voor de Steden en gemeenten gaan kunnen dalen.
Als partij zijn wij absoluut voorstander voor het oprichten van deze extra service die InterMedia zal kunnen aanbieden aan zijn aangesloten steden en gemeenten. Daarenboven zijn wij er zeker van dat er in de toekomst nog meer toepassingen kunnen gecreëerd worden ten dienst van onze gemeenten.
Vraagstelling :
Heeft de stad concrete plannen omtrent deze LIPIS diensten?
Voorstel :
PROgenk wil dat Stad Genk het voortouw neemt in deze dienst. Vandaar dat wij willen dat het stadsbestuur de haalbaarheid onderzoek om de stationsbuurt veiliger te maken, zeker na de recente berichtgeving hieromtrent, en dit door het plaatsen van camerabewaking. Immers camerabewaking is perfect mogelijk via deze LIPIS diensten.
! En als laatste willen wij het stadsbestuur vragen, nu we het toch over InterMedia hebben, ervoor te pleiten dat het basispakket tv-kijken betaalbaar blijft en niet als een luxe-produkt mag worden beschouwd. Nu niet en ook niet in de toekomst.
Toegevoegde agendapunten GR 15-10-09
1°Brug Noordlaan.
Uit veiligheidsoverwegingen,elektrocutiegevaar, heeft de NMBS1,5jaar geleden een aantal houten platen voorzien op de brug aan de Noordlaan. Dit zou slechts een tijdelijke maatregel zijn. Wat is de stand van zaken in dit dossier?
De burgemeester antwoordt:
In het verleden werd hier over reeds een brief aan de NMBS bezorgd. Er wordt een nieuwe herinneringsbrief verzonden.
2° Zwembad Boxbergheide.
Kan de Stad voor een oplossing zorgen om de zichtbaarheid te verhogen zodat het mogelijk wordt omvanuit de wachtruimte op een degelijke manier naar het zwembadte kijken?De zichtbaar wordt beperktdoorhet feit dat het glas van de binnenraam als het ware fungeert als een spiegel waar men vanuit de wachtruimte moeilijk doorheen kan kijken. De zichtbaarheid verhogen, is tevens de veiligheid van de kinderen verhogen.
De burgemeester antwoordt:
De zichtbaarheid van het glas tussen zwemhal en wachtlokaal wordt vooral beperkt bij sterke zoninval. Om de zichtbaarheid te verhogen, zouden we uiteraard het glas kunnen vervangen, maar gezien dit een eerste opmerking betreft na 32 jaar exploitatie van het zwembad, zal worden nagegaan of een maatregel moet worden genomen.
Vraag aan het College van burgemeester en schepenen ivm Second Life.
Geachte collegas,
volgens een aantal krantenberichten blijkt dat de interesse in 'second life' is gedaald. Er wordt 'second life' zelfs geen toekomst meer toegedicht. Allicht zal het niet zon vaart lopen! Maar het geeft toch aan om de evolutie van second life nauwlettend in de gaten te houden.
Vandaar een aantal concrete vragen aan het CBS.
·Heeft onze stad al concreet geïnvesteerd in dit specifiek project? Zo ja, hoeveel?
·En heeft het nog zin om met dit project door te gaan als je weet dat grote bedrijven (Adidas, Nike, Coca Cola, ) en zelfs bedrijven ( Belgacom, ) nergens meer te bespeuren zijn?
·Is het mogelijk om een demonstratie te organiseren om een duidelijker beeld te vormen van onze stad in Second Life?
Samenvattend antwoord van het CBS.
Second Life blijft zoals vermoed kon worden een hot item. Op 4 april kopt DE MORGEN
Second Life op sterven na dood en enkele dagen later lezen wij in DE TIJD Second Life is
alive and kicking. Dat twee dergelijke eminente mediabronnen zo tegenstrijdig berichten,
is hier een duidelijke illustratie van. Uiteraard is Second Life meer geschikt voor bepaalde
toepassingen, vandaar wellicht de verschillende inschattingen. Kortetermijnprofileerders
trekken zich terug, creatieve en constructieve organisaties blijven bezig met realistische
projecten.
In 2008 investeerde de stad circa 4.640,00 EUR, in 2009 circa 7.470,00 EUR en vanaf 2010(eventueel) ca. 5.300,00 EUR per jaar.
Het lijkt ons op dit ogenblik aangewezen op te volgen of de Genkse toepassingen in het
successegment dan wel in het niet-successegment terechtkomen. Genk on Stage zal hiervan een goede indicator zijn. In functie daarvan kunnen verdere beslissingen genomen worden, na een evaluatie, die we eind 2009 plannen.
Mijn bijkomende vraag om een demonstratie ivm 'Stad Genk in second life wordt positief beantwoordt. Er zal tijdens de komende commissie van Nieuwe Media op 22 juni 09 rond 19u00 een demonstratie gebracht worden. En aangezien de commissies openbaar zijn, is iedere Genkenaar van harte welkom! Tot dan...
Op de gemeenteraad van 30 april 09 lanceerde ik het voorstel/idee de Kids-ID gratis af te leveren aan onze Genkse kinderen die lid zijn van onze bibliotheek.
à Vanaf 16 maart 2009 kunnen de gemeenten starten met de afgifte van elektronische identiteitsdocumenten (Kids-ID) voor Belgische kinderen tussen 6 en 12 jaar. De Kids-ID is tegelijk een identiteits- en reisdocument alsook een document dat een hogere veiligheid biedt aan onze kinderen.
Vraag : Wanneer start onze Stad met de verdeling van de Kids-ID? Kan het nog voor de zomer?
Vraag : Is het mogelijk om bij de introductie van de Kids-ID de kaart al onmiddellijk te kunnen gebruiken als lidkaart van de bibliotheek of als zwemabonnement?
Voorstel : Aangezien de Kids-ID een verhoogde veiligheid betekent voor onze kinderen steltPROgenk voor om deze Kids-ID gratis af te leveren aan genkse kinderen die lid zijn van onze bibliotheek. Zij kunnen deze Kids-ID dan ook gebruiken als lidkaart vd bibliotheek. En aangezien er op dit moment 4.624 genkse kinderen (<12j) lid zijn van onze bibliotheek bedraagt de investeringskost voor onze stad max. 14.000 euro.
Met dit voorstel kunnen we maw twee vliegen in één slag slaan. En we verhogen de veiligheid van onze kinderen èn we investeren verder in de automatisatie van ons bibliotheekwezen.
Het CBS onderschrijft dit waardevol idee en derhalve zal de Kids-ID vanaf 1 september GRATIS zijn voor de kinderen uit de Genkse basisscholen.
Antwoord van de burgemeester :
Momenteel zijn alle kinderen van de Genkse basisscholen gratis lid van de bib en dit via de bibliotruck. Op het ogenblik dat ook voor deze kids de elektronische identiteitskaart wordt ingevoerd als "lidmaatschap" voor de bib, dan ontstaat er een probleem als wij, zoals in het verleden, de toegang tot de bib gratis willen houden voor de kinderen uit de Genkse basisscholen. De FOD suggereert immers dat wij per KIDS-ID 3 EUR vragen aan de gebruiker, bedrag dat wij dan moeten doorstorten aan de FOD.
De enige manier om beide doelstellingen, enerzijds de KIDS-ID als lidkaart van de bib te gebruiken anderzijds dit lidmaatschap gratis houden zoals het nu is, bestaat erin dat wij zelf als stad aan de FOD 3 euro per afgeleverde kaart betalen.
Het bedrag dat hiervoor nodig is zal je terugvinden in de eerste budgetwijziging van 2009 die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Andere formele beslissingen zijn hiervoor niet nodig.
PERSMEDEDELING : PROgenk wil kids-ID voor de zomervakantie voor alle Genkse kinderen
Kids-ID geeft kinderen meer veiligheid
PROgenk wil Kids-ID voor de zomervakantie voor alle Genkse kinderen
Vanaf 16 maart 2009 kunnen de gemeenten starten met de afgifte van elektronische identiteitsdocumenten (Kids-ID) voor Belgische kinderen tussen 6 en 12 jaar stelt Patrick Uminski (raadslid PROgenk).
De Kids-ID is een identiteits- en reisdocument, ter grootte van een bankkaart. Kinderen kunnen er veilig mee surfen op het internet.Gemeenten kunnen zelf bepalen wanneer deze kaart ingevoerd wordt. Ik vraag het Genkse stadsbestuur om de Kids ID zo spoedig mogelijk in te voeren voor alle Genkse kinderen. Zodoende kunnen de eerste aanvragen spoedig gebeuren en kan de Kids-ID deze zomer zijn deugdelijkheid al bewijzen vervolgt Patrick Uminski.
De voordelen van de Kids-ID zijn enorm belangrijk voor kinderen en ouders:
De Kids-ID combineert immers twee functies.
1ste. De Kids-ID is een officieel elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen tussen 6 en 12 jaar. Het bevat, zowelzichtbaar op de kaart als binnenin de elektronischechip, alle identiteitsgegevens van uw kind en zijn of haar foto. Ook de naam van de ouders staan erop. De gegevens op de chip bieden de mogelijkheid om de kaart op het internet te gebruiken en om veiliger te surfen en te chatten, maar biedt ook andere elektronische gebruiksmogelijkheden. Zij kan in toekomst bijvoorbeeld ook gebruikt worden als bibliotheekkaart , lidkaart van een sportclub, als zwemabonnement,
2°De Kids-ID is ook een bescherming als uw kind in een noodsituatie verkeert. Op de kaart staat immers een telefoonnummer waarop gebeld kan worden als uw kind verloren liep, een ongeluk had of dergelijke.Via het telefoonnummer worden meteen de ouders gewaarschuwd, of andere verwanten of vrienden die u zelf in een bepaalde volgorde opgeeft.
Natuurlijk kent de veiligheid van je kind geen prijs, toch heeft Binnenlandse Zaken er alles aan gedaan om de prijs van een Kids-ID zo laag mogelijk te houden. De aanmaakkosten voor deze kaart bedragen 7euro. De aanvrager betaalt zelf maar 3 euro. Binnenlandse Zaken neemt 4 euro voor haar rekening. Een hogere kostprijs zou voor heel wat gezinnen een obstakel kunnen vormen besluit Patrick Uminski.
PROgenk wenst een aantal gratis parkingplaatsen, die gelegen zijn onder het stadhuis, gratis ter beschikking te stellen aan de Genkenaar!
Vandaag donderdag 19 febr. 09 ligt er een overeenkomst tussen Stad Genk en Q-park op de gemeenteraad. Volgens deze overeenkomst zal Q-park een 55-tal parkingplaatsen die gelegen zijn onder het stadhuis mogen huren voor 13.750 euro per jaar en dit voor een periode van 25 jaar.
Intergrale tussenkomst.
Geachte schepencollege, PROgenk is tegen deze sponsorcontract!
Dit is onbegrijpelijk! stelt Patrick Uminski. Deze parkingplaatsen zijn indertijd met belastinggeld van de Genkenaar gebouwd. Nu gaat men deze parkingplaatsen voor 68 eurocent per parkingplaats per dag wegschenken aan Q-park . Diezelfde Genkenaar mag dan zijn eigen parkingplaats huren voor 1,20 euro/uur van Q-park. Dat is een bedrag van minstens x 10 per dag! Dit contract kan Q-park jaarlijks 187.000 euro (*) opleveren. Aan deze overeenkomst heeft de Genkenaar helemaal niets. Terwijl goed bestuur net dient te vertrekken vanuit het standpunt wat zit erin voor de Genkenaar. Nogmaals onbegrijpelijk. Vandaar dat wij ons afvragen of het hier niet om een sponsorcontract gaat tussen Stad Genk en zijn privépartner Q-park? Waarbij voor alle duidelijkheid onze Stad de sponsor is! aldus Patrick Uminski.
PROgenk stelt voor dat als toch blijkt dat er voldoende parkingplaatsen onder het stadhuis in overschot zijn, deze parkingplaatsen gratis ter beschikking te stellen aan zijn rechtmatige eigenaar nl. de Genkenaar. Hij/zij kan dan kosteloos gebruiken maken van deze voorbehouden parkingplaatsen bij bezoek aan zijn bibliotheek (zo wordt een bibliotheekbezoek echt kosteloos) of aan de stadsdiensten. En waarom ook niet de studenten van de muziekacademie laten meegenieten van dit warmere parkeerbeleid.
Tenslotte, collega's, wil ik dit er nog aan toevoegen. Verontwaardiging was en is één van mijn drijfveren om aan politiek te doen. Verontwaardiging dat ik voelde bij het referendum toen het schepencollege besloot om niet naar de Genkenaar te luisteren. Diezelfde verontwaardiging voel ik in dossier en ik hoop (of ik mag hopen) dat een groot aantal mensen hier aanwezig in de zaal deze verontwaardiging met mij delen.
(*) aan een dagtarief van 10,00euro
Reactie van de burgemeester : De Burgemeester wilde duidelijk dit agendapunt niet te gronde voeren en stelde dat mijn voorstel niet paste in 'zijn' mobiliteitsplan. (?) De burgemeester was duidelijk niet te verleiden om in discussie te treden en ging onmiddellijk na mijn uiteenzetting over tot de stemming.
Resultaat stemming. (20 tegen 18 en 1 onthouding)
CD&V (20 zetels) gaat akkoord met de verhuur aan Q-park. PROgenk (10 zetels) niet akkoord met de verhuur aan Q-park. Vlaams Belang (6zetels) niet akkoord met de verhuur aan Q-park. Open VLD (2 zetels) niet akkoord met de verhuur aan Q-park. PVDA+ (1 zetel) onthouding.
Agendapunt 4 : Evenementenpark COSMOGOLEM
De dienst Cultuur en onze plaatselijke heemkundekring Heidebloemke geven beide een negatief advies omtrent de naamsverandering van het evenementenpark in "Evenementenpark COSMOGOLEM". PROgenk volgt deze adviezen en is van mening dat het achtervoegel COSMOGOLEM op termijn in onbruik zal geraken. En men daardoor op termijn zal teruggrijpen naar "het park tss de post en het stadhuis aan de dieplaan".
PROgenk opteert voor de naamsverandering dat verwijst naar de locatie van het park nl. "De BROEKSKENS". Vandaar onze suggestie "Evenementenpark BROEKSKENS". De naamgeving "BROEKSKENS" is algemeen bekend en zal daardoor voor minder verwarring zorgen indien men deze evenementenpark tracht aan te wijzen.
De CD&v-meerderheid legt de argumentatie van zijn eigen stadsdiensten en van de oppositie naats zich neer en gaat over tot de stemming .
Resultaat stemming. (20 tegen 19)
CD&V (20 zetels) gaat akkoord met de aamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM. PROgenk(10 zetels) niet akkoord met de aamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM Vlaams Belang (6zetels) niet akkoord met de aamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM Open VLD (2 zetels) niet akkoord met de naamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM PVDA+(1 zetel) niet akkoord met de naamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM
PROgenk wil 3 maanden vrijstelling van huurgeld voor de bewoners van Sledderlo die hun woning tijdens de koude winterdagen onmogelijk warm krijgen! De Stad moet deze maatregel samen met Nieuw dak, snel uitvoeren.
Afgelopen winterprik hebben de inwoners van Sledderlo letterlijk in de kou gezeten. De woningen waarin deze Genkenaren wonen zijn zo slecht geïsoleerd dat ze amper een binnentemperatuur halen van 14°C en dit terwijl hun elektrische verwarming (?) op volle toeren draait. Met alle financiële gevolgen vandien voor de huurders.
De stad Genk heeft grootse plannen voor Sledderlo (cfr. LO2020) tegen het jaar 2020. De mensen zitten vandaag met een probleem. De Stad dient vandaag actie te ondernemen en niet in 2020.
In de pers vernemen wij dat de CD&V-meerderheid plannen heeft om onze wegen elektrisch te verwarmen om ze sneeuwvrij te houden. Dit is ongehoord op een ogenblik dat er gezinnen zijn die bijna bevriezen in hun koude woning in Sledderlo!
Daarom stelt PROgenk voor dat Nieuw Dak de getroffen huurders vrij stelt van 3 maanden huur om zo de elektriciteits-afrekening, die normaliter in de maand februari volgt, draaglijker te maken. Tegelijkertijddient deStad onmiddellijk een energie-audit te laten uitvoeren aan deze woningen. Zo kan er snel duidelijkheid komen over de maatregelen die nodig zijn om dergelijke mensonwaardige toestanden te vermijden in de toekomst.
PERSBERICHT : 'Verwarmdeâ wegen waar halen ze het vandaan?
Patrick Uminski (raadslid PROgenk) vindt het voorstel om de wegen te verwarmen absurd en zelfs kwetsend voor de mensen die in de winter hun woning nauwelijks verwarmd krijgen.
Op maandag 12 januari toen de dooi inzette- lanceerde schepen Caglar (CD&V) het idee om onze wegen sneeuwvrij te houden door het gebruik te maken van warme wegen en dit door middel van een elektrische weerstand. Wat een meerkost gaat dit voor de Genkse belastingbetaler met zich meebrengen indien iedere helling in Genk op een dergelijke manier wordt aangepast, als het concept al zou bestaan? En dan hebben wij het nog niet eens over de elektriciteitsfactuur gehad eens de wegen worden opgewarmd. Daarenboven is dit idee niet duurzaam. De laatste jaren zijn de winters toch niet echt streng gebleken. Aan de ene kant zonnepanelen op het stadhuis om duurzame energie te promoten, aan de andere kant verwarmde wegen?
Ik denk vooral dat de schepen zijn verantwoordelijkheid moet opnemen door ervoor te zorgen dat er voldoende strooizout in reserve is, en voldoende materieel aanwezig moet zijn om onze wegen en fietspaden sneeuwvrij te houden. Daarenboven wil ik er de bedenking aan toevoegen dat men de ene kant van Genk in koude woningen woont en men aan de andere kant van Genk kan rijden op verwarmde wegen. Laten wij even serieus blijven. Bovendien is het voorstel om de wegen te 'verwarmen' absurd en zelfs kwetsend voor de mensen die in de winter hun woning nauwelijks verwarmd krijgen.
Op de gemeenteraad van 18 december 2008 werd de nieuwe rechtspositieregeling ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Hierover hield ik volgend tussenkomst ;
à PROgenk gaat akkoord met het voorstel tot rechtspositieregeling van het personeel van de stad Genk met uitzondering van enerzijds artikel 56 wat betreft de functionerings- of managementtoelage en anderzijds koppeling tussen evaluatie en ontslag zijnde artikel 57.
Het toekennen van een functionerings- of managementtoelage creëert een ongelijkheid tussen het personeel en zal niet bevorderend zijn voor de werksfeer. Daarenboven wordt er zelfs binnen de toelagen nog een onderscheid gemaakt, zodat personeelsleden met een hoger inkomen ook nog eens op een hogere toelage kunnen rekenen.
PROgenk kan zich vinden in een systeem van evaluaties, maar het koppelen van het ontslag aan een ongunstige evaluatie is voor ons een brug te ver. Er bestaan voldoende mogelijkheden binnen het huidige statuut zoals herplaatsing en dergelijke meer. Deze maatregelen zijn voor het personeel al verstrekkend genoeg.
PROgenk stelt voor om na een eerste negatieve evaluatie van een medewerker, een coach/motivator aan te duiden en niet te wachten tot een tweede negatieve evaluatie. Immers indien een personeelslid ondermaats functioneert, is het de taak van de werkgever om na te gaan welke de oorzaken zijn van dit ondermaats functioneren. In een voetbalstad als Genk durven wij volgende vergelijking te maken: als een voetbalploeg slecht presteert, wie wordt er dan kritisch bekeken? Niet alleen spelers, maar ook de trainer! Vandaar zou het niet van een modern en vooruitstrevend personeelsbeleid getuigen, als ook de groep van arbeiders/bedienden hun directe overste zouden kunnen evalueren?
Waarom toch op een slinkse wijze het ambtenarenstatuut uithollen? Waarom wenst Stad Genk dit toch absoluut in te voeren?Zijn er dan zoveel werkonwilligen binnen de stad dat men het statuut van alle statutairen wenst aan te vallen.
Daarnaast stellen we ons de vraag, wat gebeurt met een personeelslid dat na de herplaatsing gunstig wordt geëvalueerd. Kan dit personeelslid in zijn oorspronkelijke graad worden teruggeplaatst?
PROgenk vraagt daarom:
dat het systeem van functionerings- en managementtoelage wordt geschrapt uit de rechtspositieregeling, zijnde ARTIKEL 56;
dat de koppeling tussen evaluatie en ontslag wordt geschrapt uit de rechtspositieregeling, zijnde ARTIKEL 57;
dat er een bepaling wordt opgenomen in de rechtspositieregeling over de terugplaatsing van een personeelslid in zijn oude graad, indien het personeelslid na de eerdere herplaatsing positief wordt geëvalueerd.
Jammer genoeg wenste de CD&V-meederheid op geen van deze punten in te gaan.
Om 11u30 was het verzamelen geblazen aan de schoolpoorten van de basisschool "De sleutel" aan de Putweierstraat in Sledderlo. Onder massale persbelangstelling heeft PROgenk een geslaagde 'fruit'-actie gevoerd voor zuivere lucht in Genk-Zuid. De ouders die hun kroost kwamen ophalen aan de schoolpoorten wisten deze actie duidelijk te waarderen. Aan de schoolpoorten werden de kinderen verrast met een portie fruit "gezond fruit voor zuivere lucht" als het ware. Ook onze affiche "Genk-Zuid wil zuivere lucht" kende een grettige afname door de ouders en behoefde dan ook geen verdere uitleg. Een simpele knipoog volstond dikwijls om de boodschap over te brengen.
De vervuiling zit de mensen van Genk-Zuid duidelijk hoog. Maar toch ... soms heb ik het gevoel dat de mensen de vervuiling ondergaan. Zou het een gevoel/uiting van onmacht kunnen zijn? Ik weet het niet! In ieder geval hebben wij de mensen duidelijk laten blijken dat PROgenk wakker ligt van dit probleem.
Nu maar hopen dat de mensen masaal hun raamaffiche ophangen, zodat zij duidelijk laten blijken aan de overheden dat er geen vervuiling meer bij kan.
Mededeling : Peersdiefweier wordt dan toch opnieuw heraangelegd!
Peersdiefweier wordt dan toch opnieuw heraangelegd!
Na tussenkomst op de gemeenteraad van 16 oktober 2008 kreeg ik eerder deze week de melding van de burgemeester dat de Peersdiefweier dan toch opnieuw wordt heraangelegd. Beter ... de werken starten nog deze week, nl van 16 november tot 21 november 2008. Waarvoor mijn dank aan de burgemeester en de schepen van Openbare Werken.
Tussenkomst gemeenteraad 16 oktober 2008 : Fietsen in De Maten, gezond â¦maar gevaarlijk.
Fietsen in De Maten, gezond maar gevaarlijk.
De wegen de Peerdsdiefweier en de Dilikensweier hebben tijdelijk gefungeerd als alternatieve route tijdens de werken aan de Broederstraat. De werken aan de Broederstraat zijn ondertussen gedaan. Echter het wegdek van de Peerdsdiefweier is kapot gereden door het vele (zware) verkeer .
Erger ... het blijft er zo bij liggen.
Diepe kuilen, bouwpuin langs de rand, stukgereden wegranden en betonnen legoblokken die tijdelijk dienen als buffer ontsieren de omgeving. Kortom, fietsers die moeten uitwijken voor een auto komen op een hindernissenparcours terecht.Een gevaarlijke toestand. Een grondige renovatie dringt zich hier op. De straten in onze buurgemeente Diepenbeek, - Bijenberg en Sluisstraat - zijn mooi heraangelegd. Dit moet toch ook kunnen voor onze Genkse straten!
Vandaar dat ik afgelopen donderdag (16 okt. 2008) op de gemeenteraad heb gepleit :
1°voor de onmiddellijke herstelling van de meest gevaarlijke plekken ;
2°en om de Peerdsdiefweier/ De Mierlik op te nemen in de begroting van 2009 voor definitieve herstelling en wordt voorzien van een nieuwe asfaltlaag.
Verder heb ik ook een voorstel gedaan om dit soort van toestanden in de toekomst te vermijden. Ik wil ervoor namelijk voor pleiten om een extra budget te voorzien bij wegeniswerken, om de wegen die tijdelijk hebben gediend als omleidingsweg onmiddellijk te kunnen inspecteren en te herstellen.
Antwoord van de Burgemeester :
Jammer genoeg blonk het antwoord van de Burgemeester uit in vaagheid. De Burgemeester wilde niet concreet antwoorden op deze terechte vragen. Hij stelde voor om de problematiek van de Peerdsdiefweier te bekijken met de betrokken diensten en mij daarna van antwoord te dienen. Echter tot op de dag van vandaag is hij de inwoners van De Maten nog steeds het antwoord schuldig. Dit neemt niet weg dat ik dossier zal blijven opvolgen en ten gepaste tijden deze vraag opnieuw zal stellen.
PERSBERICHT: Klant mag niet de 'dupe' worden van Telenet-deal!
PERSBERICHT 05 okt. 08
De kwaliteit van de klantenservice en prijszekerheid zijn het allerbelangrijkste bij de overstap van Infrax naar Telenet!
Verleden maandag 30 september ll. was een belangrijke dag voor ons als Limburgse kabelkijker. Dit was immers de dag waarop wij allen haast onzichtbaar van tv-provider zijn veranderd. Van Infrax TV naar Telenet TV. Een overeenkomst die ongetwijfeld een meerwaarde zal betekenen voor de Limburgse tv-kijker. Denk maar eens aan de verschillende toepassingen (video on demand, interactiviteit, ) die door deze overeenkomst binnenkort allemaal kunnen geraadpleegd worden vanuitonze luie zetel.
Door de verkoop strijken allesteden en gemeenten aangesloten bij Infrax TV een éénmalige vergoeding op van 229 mio voor de verkoop van hun klantenportefeuille aan Telenet. Daarnaast ontvangenalle steden en gemeenten aangesloten bij Infrax TV jaarlijks een vaste kost per aangesloten tv-klant. Een bedrag dat verschillende steden en gemeenten ongetwijfeld al hebben ingeschreven in hun begroting. Om ze al dan niet sluitend te maken. Voor een stad als Hasselt betekent dit een bedrag van 7,143mio, voor stad Genk 5,5mio.
De wensen en belangen van de klant moeten voorop staan. Vanuit mijn beroepsbezigheid weet ik dat er bij klanten een grote bezorgdheid bestaatover wat de toekomst gaat brengen. Gaat de service degelijk blijven?, Gaat de klant in de toekomst moeten betalen voor een interventie?, zijn dan ook de meest voorkomende vragen.
Persoonlijk maak ik mij hier zorgen om. Nergens hoor of lees je iets hierover . Nochtans is nu het moment om hier de nodige acties te ondernemen, aangezien de praktische invulling van de overeenkomst nu op tafel ligt. Infrax is altijd al de beste leerling van de klas gebleken als het op het service aankomt. We moeten ervoor zorgen dat dit ook in de toekomst zo blijft. Vandaar mijn oproep aan alle Limburgse raadsleden en aan Genks schepen Wim Dries (voorzitter InterMedia) in het bijzonder om erover te waken dat de Limburgse tv-kabelkijker ook in de toekomst kanblijven rekenen op een degelijke servicekwaliteit van Infrax, zonder dat de hij/zij diep in zijn/haar geldbeugel zal moeten tasten.
Telenet heeft bij een vorige overname van de tv-activiteiten augustus 2002- van de gemengde intercommunales onmiddellijk een prijsverhoging op het basisabonnementsprijs van 20% doorgevoerd. Vandaar dat we dezelfde servicekwaliteit en garantie op prijszekerheid eisen gedurende de komende jaren. De klant mag niet de dupe worden in de Telenet-deal. Immers Infrax is een openbare nutsmaatschappij ten dienste van zijn klanten en heeft rechtstreeks baat bij tevreden klanten. Wij moeten ons in de toekomst nog meer onderscheiden van de andere marktspelers(TV-Vlaanderen, Belgacom TV, ) door het leveren van service! Zo niet zal de concurrentie op de tv-markt bikkelhard worden.
OCMW-Genk geeft geen werkingstoelagen meer aan vzw AKTIEF. Wat doet vzw AKTIEF? Deze vzw is het enige dag-aktiviteitencentrum waar patiënten met chronische psychiatrische problemen kunnen aankloppen. In dit centrum vinden elk jaar een 100-tal patiënten behandeling en ondersteuning op een zeer laagdrempelige manier. Wat gaat er gebeuren met deze patiënten : doelloos op straat rondzwerven tot er zich problemen voordoen en dan opname in een psychiatrisch ziekenhuis? Dit laatste is veel, veel duurder voor de maatschappij, en minder menselijk voor deze patiënten!
Wij steunen de meerderheid in het standpunt dat zon dagaktiviteitencentrum moet gefinancierd worden vanuit de hogere overheid (federaal + gemeenschap) en we willen hier ook voor ijveren.
Doch wij willen niet zo ver gaan om dit goed werkend centrum te sluiten om zo op de rug van de zwaksten te bewijzen dat die hogere overheid tekort schiet!
Daarom stelt PROgenk voor dat de Genkse Gemeenteraad :
1/ ook voor 2009, 2010 en 2011 200.000 voorziet voor AKTIEF vzw via
Stedenfondsmiddelen en/of reguliere middelen (uit te betalen via het OCMW)
2/ zich voorneemt om via de nationale mandatarissen van de verschillende partijen
vertegenwoordigd in de Gemeenteraad, druk uit te oefenen op de hogere overheid om opkorte termijn tot een structurele oplossing te komen
Tussenkomst gemeenteraad juni 2008 : Europalaan levensgevaarlijk op donderdagmorgen!
PROgenk gaat akkoord met de aanschaf van de marktkasten. Alleen moeten wij er voor zorgen dat deze marktkasten kunnen blijven dienen in de toekomst.
Bij de aanleg van het stadsplein moesten de marktkramers verhuizen naar de busbaan in het centrum. Er werd hen beloofd dat ze terug naar het stadsplein zouden kunnen op 1 mei ll. Nu werd dit uitgesteld tot oktober a.s. (+/- 6 maanden later dus). Dit levert daarenboven op donderdagochtend supergevaarlijke situaties op voor fietsende schoolkinderen. De marktkramers zijn hier zeer ongelukkig over omdat de omzet is gedaald en ook de Genkenaren komen veel minder naar de markt omdat het er niet fijn wandelen of kopen is. Daarnaast is ook de Lijn niet gelukkig omdat hun busbaan niet vrij is, hun exploitatie wordt gehinderd.
PROgenk dringt aan op een versnelde oplossing, zodat de grootste markt van Limburg een Genks product blijft. En dat de marktkasten die wij vandaag betalen, uiteindelijk een goede investering blijken te zijn.
Het digitaal kijken zit in Limburg in de lift. Alsmaar meer mensen schakelen over van analoog naar digitaal TV kijken. Dat INDI kan beschikken over het performant kabeldistributienet van Infrax en dit gekoppeld aan een degelijke service zullen hier ongetwijfeld aan hebben bijgedragen.
Om het succesverhaal verder een duw in de rug te geven, stellen wij voor om voor de klanten een huurformule te ontwikkelen op maandbasis voor de INDI HD-recorder. En dit omdat de kostprijs -369,00- van de meeste mensen een te grote financiële inspanning vraagt om over te gaan tot aankoop, aldus raadslid Patrick Uminski. We moeten ervoor zorgen dat uiteindelijk iedereen kan genieten van deze nieuwe technologie.
Echter willen wij ook vragen om het programma-aanbod verder uit te breiden met een aantal Italiaanse zenders aangezien deze bevolkingsgroep, na de Belgische en Nederlandse bevolkingsgroep, de derde grootste bevolkingsgroep is in Limburg (*), stelt Patrick Uminski.
Beide voorstellen wil ik voorleggen aan schepen Dries, tevens voorzitter van INDI, tijdens de gemeenteraad van juni.
Het vijver- en heidegebied van de Maten is een prachtig natuurgebied temidden van onze Genkse woonwijken en industriezones.
Dit unieke natuurgebied, dat deel uitmaakt van de wijers en van het Regionaal Landschap Lage Kempen, is ongeveer 300 ha groot. Met meer dan 30 vijvers, moeraszones, natte en droge heide en bijzondere vogelsoorten als de kuifeend, de blauwe reiger, de fuut en de roerdomp is dit een belangrijk ecologisch gebied.
De vleesetende plant zonnedauw komt ook voor in de Maten. Het natuurgebied wordt door Natuurpunt beheerd. Uit recent onderzoek van politicoloog Carl Devos (2006) blijkt dat groen en leefkwaliteit helemaal bovenaan prijken op het prioriteitslijstje van de Vlaming.
Het stiltegebied de Maten moet bewaard blijven. De rijke fauna en flora mogen niet aangetast worden. De maandelijkse geleide wandelingen met respect voor de natuur bewijzen dat natuurbehoud en zachte recreatie hand in hand kunnen gaan. Heel wat fotografen vogelliefhebbers, natuurliefhebbers- wandelaars, bezoeken de Maten. Wij hebben vastgesteld dat op heel wat plaatsen schitterende vergezichten zijn. Je waant je ver van de bewoonde wereld. Om iedereen ten volle te laten genieten van onze natuurgebieden, stellen wij voor om op enkele plaatsen, aan de rand van het natuurgebied, vogelkijkhutten te plaatsen, aldus Armand GHIJSENS en Patrick UMINSKI. Deze vogelkijkhutten kunnen gebouwd worden door een sociale economie-project zoals het Open Buurtatelier met milieuvriendelijke en duurzame materialen. Dit beperkt de kosten en sluit aan bij ons idee van duurzaam genieten van de Genkse natuurpracht. De kijkhutten kunnen ook een belangrijke educatieve rol spelen: jongeren leren er de natuur kennen en respecteren.
Wij zullen ons idee voorstellen op de gemeenteraad van 15 mei. De milieuraad en Natuurpunt kunnen met kennis van zaken de beste locaties en de structuur van de kijkhutten bepalen.
PROgenk hoopt dat dit project op de steun van het stadsbestuur kan rekenen.
Parkeren in Genk blijft een echt pijnpunt. Niet alleen voor de Genkenaar, ook voor het stadsbestuur. Blijkbaar is de Genkenaar niet bereid om de nieuwe ondergrondse parkeergarage onder het stadsplein binnen te rijden. Te duur.
PROgenk begrijpt dit en heeft er steeds gepleit voor lage parkeergelden om zo het centrum aantrekkelijk te maken voor shoppers. Uit een enquête op onze website blijkt dat 76,6% van de Genkenaren de parkeercontroles teveel als cowboystijl ervaart! Om de winkels wat meer klanten te bezorgen en naar de betaalparking te loodsen subsidieert de stad 15.000 en het Centrummanagement (een vzw van de stad) 15.000 aan Q-Park voor de aankoop van 30.000 parkeertickets. De handelaars moeten nog eenzelfde bedrag ophoesten. Nog eens belastinggeld om een privé-project, dat niet aanslaat te promoten, stellen Patrick UMINSKI en Armand GHIJSENS.
PROgenk stelt voor om de bezoekers van het stadhuis ook een gratis parkeerticket aan te bieden, als zij bij de stadsdiensten moeten zijn. Genk-centrum is niet alleen een winkelcentrum, maar ook het administratief centrum. Wat voor de klanten van de winkels kan, moet ook kunnen voor de bezoekers van het stadhuis, stellen Armand GHIJSENS en Patrick UMINSKI.
De zaterdagmarkt in de Vennestraat is elke week een succes! De parkeerruimtes zijn te klein om alle bezoekers een plekje te bieden. De grasperken staan op drukke momenten vol autos. En dat terwijl de ondergrondse parking van C-Mine zo goed als leeg blijft. De stad moet na de zomer de perken weer volledig opnieuw in orde brengen. Wij stellen voor dat de parking onder C-Mine voortaan elke zaterdag tussen 8u00 en 13u00 gratis is voor de marktbezoekers, zeggen Patrick UMINSKI en Armand GHIJSENS.
Gemeentebegroting en belastingen, A. GHIJSENS en P. UMINSKI Een energiefonds van 3,2 miljoen euro, of 50 euro per Genkenaar, dat is een heel concreet voorstel van PROgenk. Op een moment dat iedereen het erover eens is dat de levenskosten, en in het bijzonder de energiekosten de gezinnen heel zwaar treffen, moet het stadsbestuur 6,4 miljoen extra middelen van Vlaanderen delen met de bewoners.
Lokaal Pact: Op 30 november besliste de Vlaamse Regering om een lokaal pact aan te gaan met de gemeenten. De Vlaamse Regering engageert zich om in 2008 eenmalig voor 612 miljoen euro schulden over te nemen. De volgende jaren wordt nog eens 108 miljoen euro over de gemeenten verdeeld.
Voor Genk betekent dit lokaal pact een heel mooi financieel geschenk: 6,4 miljoen euro schuldenovername
278.370 euro extra middelen in 2008 462.094 euro extra middelen in 2009 462.094 euro extra middelen in 2010 In het totaal betekent dit 7.505.518 euro voor Genk.
Gemeentelijke belastingen:
Het lokaal pact is niet vrijblijvend voor de gemeenten. De Vlaamse Regering vraagt de volgende engagementen. Het op macroniveau niet aangroeien van de schuld in 2008 en minstens een bevriezing van de belastingdruk in 2009. Het niet meer aanrekenen van forfaitaire huisvuilbelastingen of equivalenten en het niet meer opleggen van nieuwe forfaitaire gezinsbelastingen. Het niet meer heffen van belastingen op personeel en op kantoren. Het voeren van een bedrijfsvriendelijker fiscaliteit. Het Genkse stadsbestuur heeft in een bijzondere zitting van het Schepencollege op 8 december beslist om de gemeentelijke forfaitaire afvalbelasting vna 62,00 euro per gezin af te schaffen. PROgenk pleit al jaren voor de afschaffing van deze onrechtvaardige belasting, die geen rekening houdt met de financiële draagkracht van gezinnen. Deze beslissing levert alle Genkse gezinnen 62 euro op. Op het eerste zicht heeft het lokaal pact dus ook fiscaal voordelige gevolgen voor de Genkenaren. Het Schepencollege nam echter nog een aantal beslissingen:
-Verhoging van de prijs van de huisvuilzakken. Vanaf 1 januari zullen de grijze huisvuilzakken voor restafval 1 euro per stuk gaan kosten, tegenover 0,37 euro in. Voor een gemiddeld gezin (4 personen), dat ongeveer 20 huisvuilzakken per jaar gebruikt, betekent dit op jaarbasis een meeruitgave van 12,60 euro.
-Verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing. De Genkenaar zal vanaf 2008 1.190 opcentiemen op de onroerende voorheffing (grondbelasting) betalen, tegenover 1.100 in 2007.
Voor een modaal gezin met een eigen woning met een kadastraal inkomen (KI) van 750,00euro betekent deze verhoging een extra belasting van 24,5 euro, zo berekende Patrick UMINSKI.
Voor de stad betekent dit in 2008 een meerinkomst van 2.027.700 euro! De afschaffing van de huisvuilbelasting kost de stadskas 1.543.000 euro. Dit verlies wordt dus ruimschoots gecompenseerd door de verhoging van de onroerende voorheffing (2.027.700 euro). Resultaat: + 484.700 euro.
Contract met de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW).
De stad Genk ontvangt van de VMW een jaarlijks bedrag voor het gebruik van het stedelijk rioleringsstelsel (bijdrage voor opvang en transport van afvalwater).
De tarieven worden drastisch verhoogd (/m3). 0-6000 m3 /jaar van 0,60 euro/m3 in 2007 naar 1,08 euro/m3 in 2008
6001-60.000 m3 /jaar van 0,30 euro/m3 in 2007 naar 0,54 euro/m3 in 2008
> 60.000 m3 /jaar van 0,15 euro/m3 in 2007 naar 0,27 euro/m3 in 2008
Dit betekent voor een modaal gezin een extra vergoeding van ± 45,00 euro per jaar betekent!
De rekening voor de Genkse gezinnen is: - 62,00 euro afvalbelasting + 12,60 euro huisvuilzakken + 24,50 euro Onroerende Voorheffing + 45,00 euro afvalwater Saldo: + 20,10 euro/gezin
De afschaffing van de afvalbelasting wordt dus volledig ongedaan gemaakt met de verhoging van andere belastingen en lasten!
Wat de CD&V/NV-A met de ene hand geeft, neemt ze, met een ruime surplus, terug met de andere hand! Deze slinkse belasting verhoging staat in schril contrast met de zeer ruime extra middelen, die de stad Genk ontvangt van Vlaanderen (+7,4 miljoen euro).
PROgenk wil dat de extra Vlaamse middelen ten goede komen aan de stad én aan alle Genkenaren. Daarom willen wij dat de helft van de 6,4 miljoen euro (=100 euro/inwoner) rechtstreeks ten goede komt aan de Genkenaren. Een ENERGIEFONDS moet de Genkenaren helpen om hun energiefactuur (mazout, electriciteit, aardgas) te betalen. Met een energiecheque van 50 euro per gezinslid. PROgenk vindt dat in de winter niemand kou mag leiden.
En nog belastingverhogingen! In de marge van de grote belastingreglementen heeft de CD&V/NV-A ook beslist om voor kopies van enkele administratieve stukken de kosten voor de Genkenaren te verlagen: administratieve gegevens over percelen, waarvoor geen landmetersverslag wordt gevraagd, verlagen sterk in prijs:
Percelen < 1ha: 50,00 euro i.p.v. 100,00 euro Percelen > 1 ha: 75,00 euro i.p.v. 150,00 euro
Voor perceelsgegevens met landmetersverslag stijgen de kosten dan weer: 400,00 euro i.p.v. 325,00 euro! De prijs voor uittrekstels uit bepaalde dossiers, die totnogtoe gratis waren, zullen vanaf 2008 betaald moeten worden:
Stedenbouwkundige uittreksels: van 0,00 naar 50,00 euro Uittreksel planneregister: van 0,00 naar 25,00 euro Uittreksel vergunningen: van 0,00 naar 25,00 euro Trouwboekje: van 7,50 euro naar 15,00 euro