Inhoud blog
  • PROgenk wil invoering sms-parkeren in Genk
  • Nieuwjaarsreceptie PROgenk
  • Fontein stadsplein lekt!
  • Nieuwsartikel ivm tsskomst op gemeenteraad - Parkeerbedrijf OPC
  • Tussenkomsten gemeenteraad 16-12-2009 " Begroting 2010"
  • Tussenkomst gemeenteraad 16 december 2009
  • Educatieve meerwaarde toevoegen aan nieuwe straatnaamborden.
  • Lezersbrief aan HBvL
  • Schriftelijke vragen aan de schepen van Openbare Werken
  • Een eerste voorzichtige antwoord ivm zwembad Boxbergheide
    Mijn favorieten
  • PROgenk
  • Mijn Facebook
  • KRC Genk
  • HBvL
  • Nieuws uit Genk (HBvL)
  • De Morgen
  • Stad Genk
  • Geert blogt
  • {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Zoeken in blog

    Omdat samenwerken werkt!
    Onderschat nooit de kracht van mensen die samenwerken!
    20-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussenkomst gemeenteraad 16 december 2009

    Agendapunt 36 : PROgenk hekelt gemiste kans om parkeertarieven te doen dalen in Genk (Patrick Uminski)

    PROgenk is positief over het feit dat er een bijkomende parkeerzone gecreëerd wordt aan het station.

    Wij begrijpen echter niet dat de concessievergoeding, net als verleden jaar, gehandhaafd blijft op €700.000. En dit ondanks het feit dat de concessionaris kan beschikken over een groter te controleren gebied. Dit zal ongetwijfeld een positieve invloed hebben op de omzetcijfers van OPC*. Alleen de Genkenaar heeft hier niets aan. Immers de concessievergoeding blijft €700.000.

    Wij als PROgenk hadden liever gezien dat het schepencollege beter had onderhandeld in het belang van de Genkenaren. Het schepencollege had volgende suggesties in de weegschaal moeten leggen bij de onderhandelingen :

    1) Het schepencollege had een hoger concessievergoeding moeten bedingen van de concessionaris. Deze extra middelen zijn meer dan welkom.

    2) Men had de parkeertarieven kunnen doen dalen aangezien de concessionaris kan beschikken over een groter te controleren gebied.
     Immers de parkeertarieven zijn en blijven te duur.

    *OPC, Optical Parking Control bvba

    20-12-2009 om 10:53 geschreven door Patrick  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Educatieve meerwaarde toevoegen aan nieuwe straatnaamborden.

    Agendapunt 17 : Educatieve meerwaarde toevoegen aan nieuwe straatnaamborden. (Patrick Uminski)

    Tijdens de gemeenteraad van 19 november 2009 stelde ik voor om toekomstige nieuwe, en te vervangen, straatnaamborden te voorzien van een korte historische omschrijving. Uiteraard indien er al een link is met het verleden. 
    Zodoende kan de link met het verleden makkelijker gelegd worden en krijgen deze straatnaamborden een educatieve meerwaarde.

    Een voorbeeld zou kunnen zijn : bv. Jan Latoslaan, slachtoffer mijnstaking Zwartberg 1966.

    20-12-2009 om 10:39 geschreven door Patrick  


    11-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief aan HBvL
    Gedegouteerd heb ik gekeken naar het programma 'Phara'.
    Sommige clubs staan blijkbaar boven de Belgische wet! En komen dit nog verdedigen ook!
    Door een dokter notabene. Niet te geloven hoe men een duidelijke niet mis te verstane richtlijn van de Belgische overheid zo ombuigt in 'Voetballers eerst, de rest komt later'.
    3 clubs x 15 spelers = 45 griepvaccins minder voor risicopatiënten.
    Dat zijn 45 patiënten (hartpatiënten, zwangere vrouwen, diabetici, ...) minder die dadelijk geholpen kunnen worden.
    Het is nog maar eens bewezen ... als er geld mee gemoeid is vliegen ethische vragen overboord.
    Moedig van onze Genkse clubdokter om zich in dit debat te roeren!
     

    11-11-2009 om 23:24 geschreven door Patrick  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schriftelijke vragen aan de schepen van Openbare Werken
    Geachte schepen
    Beste Ali

    zoals reeds eerder in het kort te hebben besproken met u stel ik de 2 vragen eveneens schriftelijk.
    Kan u samen met uw diensten bekijken of het mogelijk is om de wegrand vh gedeelte vd
    Reenstraat dat door het bos (zie foto) loopt te voorzien van een witte verflaag.
    Waarom?
    Door het veelvuldig vallen van de bladeren is het moeilijk te onderscheiden waar nu de wegdek ophoudt en de 'drassige' rand begint. Het aanbrengen van een witte wegrand zal ongetwijfeld de zichtbaarheid verhogen tijdens de komende 'donkere' maanden. Weet dat deze straat veel wordt gebruikt door fietsende schoolkinderen.
    Aangezien hier geen verlichting aanwezig (mss kan dit overwogen worden?) is lijkt deze minimale investering hier zinvol.
     
    Op vraag van een aantal bewoners van de Buitenlaan (u zeer bekend) de volgende vraag.
    Zoals u weet schepen zijn de steegjes die zich bevinden tss de Buitenlaan en de Groenstraat afgesloten.
    Het is te zeggen er is maar 1 ingang die tegelijk ook uitgang is!(zie foto)
    Indertijd heeft men dit omwille van het veiligheidsaspect afgesloten.
    De vraag die echter vandaag leeft is om de 'blokkade' aan de kant van de Passarellstraat weg te nemen.
    Waarom?
    Dit steegje wordt door de aanpalende bewoners veelvuldig gebruikt om naar hun garage te rijden. Hier willen weleens 'opstroppingen' gebeuren omdat men met tegenliggend verkeer wordt geconfronteerd dat wil uitrijden (er slechts 1 ingang/uitgang). En dit wil wel eens voor spanningen/problemen zorgen.
    Vandaar deze vraag aan u om dit eens samen met uw diensten te bekijken of dit kan?

    Bedankt alvast om dit eens te willen bekijken.

    11-11-2009 om 22:02 geschreven door Patrick  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een eerste voorzichtige antwoord ivm zwembad Boxbergheide
    Recentelijk heb ik vernomen dat het stadsbestuur een offerteaanvraag heeft lopen ivm mijn vraagstelling over het zwembad van Boxbergheide.  Blijkbaar komt er schot in de zaak en kunnen binnenkort de ouders hun kinderen beter zien en volgen in het zwembad van Boxbergheide. Het vervelende ontspiegelende effect zal, na 32jaar, dan tot het (gelukkige) verleden behoren.
    Wordt vervolgd....

    11-11-2009 om 21:56 geschreven door Patrick  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tussenkomst gemeenteraad 15 oktober 2009

    Tussenkomsten Gemeenteraad 15 oktober 09

    Agendapunt 08.    Intergemeentelijke samenwerkingsverband Interelectra.
    Vraagstelling : Als raadslid beleeft men Interelectra abstract. Ondanks het feit dat Interelectra een belangrijke inkomstenbron is voor onze gemeente. Vandaar onze vraag om het mogelijk te maken hierbij eens stil te staan bij een volgende commissie. Waarom niet eens deskundige van Interelectra uitnodigen op een commissie voor enige toelichting?

    Voorbeeldvragen kunnen zijn :

    bv. wat kost ons als stad de openbare verlichting? Wat zijn trekkingsrechten?
    Bv. Hoeveel Genkenaren zijn nog niet aansluitbaar op het gasnet? Welke werken worden voorzien voor volgend jaar?
    Bv. Telenet neemt de tv-klanten over van Infrax. Welk zijn de gevolgen voor de klanten?
    Bv. Infrax- riolering. Wie doet wat precies?

    Verder ben ik er zeker van dat binnen deze raad nog een aantal vragen leven.

    Agendapunt 09. Stationsbuurt veiliger maken door camerabewaking.

    Het voorstel tot statutenwijzing van InterMedia impliceert de oprichting en de toelating van het gebruik van LIPIS diensten. LIPIS diensten houden ondermeer in dat de gemeentelijke telefoonlijnen, meer bepaald de binnenlijnen, via ons eigen kabeldistributienetwerk kan verlopen, waardoor de telecomfactuur voor de Steden en gemeenten gaan kunnen dalen.

    Als partij zijn wij absoluut voorstander voor het oprichten van deze extra service die InterMedia zal kunnen aanbieden aan zijn aangesloten steden en gemeenten. Daarenboven zijn wij er zeker van dat er in de toekomst nog meer toepassingen kunnen gecreëerd worden ten dienst van onze gemeenten.

    Vraagstelling :

    • Heeft de stad concrete plannen omtrent deze LIPIS diensten?

    Voorstel :

    • PROgenk wil dat Stad Genk het voortouw neemt in deze dienst. Vandaar dat wij willen dat het stadsbestuur de haalbaarheid onderzoek om de stationsbuurt veiliger te maken, zeker na de recente berichtgeving hieromtrent, en dit door het plaatsen van camerabewaking. Immers camerabewaking is perfect mogelijk via deze LIPIS diensten.

    ! En als laatste willen wij het stadsbestuur vragen, nu we het toch over InterMedia hebben, ervoor te pleiten dat het basispakket ‘tv-kijken’ betaalbaar blijft en niet als een luxe-produkt mag worden beschouwd. Nu niet en ook niet in de toekomst.


    Toegevoegde agendapunten GR 15-10-09

    1°Brug Noordlaan.

    Uit veiligheidsoverwegingen,elektrocutiegevaar, heeft de NMBS1,5jaar geleden een aantal houten platen voorzien op de brug aan de Noordlaan. Dit zou slechts een tijdelijke maatregel zijn. Wat is de stand van zaken in dit dossier?

    De burgemeester antwoordt:

    In het verleden werd hier over reeds een brief aan de NMBS bezorgd. Er wordt een nieuwe herinneringsbrief verzonden.



    2° Zwembad Boxbergheide.

    Kan de Stad voor een oplossing zorgen om de zichtbaarheid te verhogen zodat het mogelijk wordt omvanuit de wachtruimte op een degelijke manier naar het zwembadte kijken?De zichtbaar wordt beperktdoorhet feit dat het glas van de binnenraam als het ware fungeert als een spiegel waar men vanuit de wachtruimte moeilijk doorheen kan kijken. De zichtbaarheid verhogen, is tevens de veiligheid van de kinderen verhogen.

    De burgemeester antwoordt:

    De zichtbaarheid van het glas tussen zwemhal en wachtlokaal wordt vooral beperkt bij sterke zoninval. Om de zichtbaarheid te verhogen, zouden we uiteraard het glas kunnen vervangen, maar gezien dit een eerste opmerking betreft na 32 jaar exploitatie van het zwembad, zal worden nagegaan of een maatregel moet worden genomen.

    11-11-2009 om 21:52 geschreven door Patrick  


    06-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toegevoegd agendapunt gemeenteraad 30 april 2009

    Vraag aan het College van burgemeester en schepenen ivm ‘Second Life’.

     

    Geachte collega’s,

    volgens een aantal krantenberichten blijkt dat de interesse in 'second life' is gedaald. Er wordt 'second life' zelfs geen toekomst meer toegedicht. Allicht zal het niet zo’n vaart lopen! Maar het geeft toch aan om de evolutie van second life nauwlettend in de gaten te houden.

    Vandaar een aantal concrete vragen aan het CBS.

    ·         Heeft onze stad al concreet geïnvesteerd in dit specifiek project? Zo ja, hoeveel?

    ·         En heeft het nog zin om met dit project door te gaan als je weet dat grote bedrijven (Adidas, Nike, Coca Cola, …) en zelfs bedrijven ( Belgacom, …) nergens meer te bespeuren zijn?

    ·         Is het mogelijk om een demonstratie te organiseren om een duidelijker beeld te vormen van onze stad in Second Life?

     

    Samenvattend antwoord van het CBS.

     

    Second Life’ blijft zoals vermoed kon worden een ‘hot item’. Op 4 april kopt DE MORGEN

    ‘Second Life op sterven na dood’ en enkele dagen later lezen wij in DE TIJD ‘Second Life is

    alive and kicking’. Dat twee dergelijke eminente mediabronnen zo tegenstrijdig berichten,

    is hier een duidelijke illustratie van. Uiteraard is ‘Second Life’ meer geschikt voor bepaalde

    toepassingen, vandaar wellicht de verschillende inschattingen. Kortetermijnprofileerders

    trekken zich terug, creatieve en constructieve organisaties blijven bezig met realistische

    projecten.

    In 2008 investeerde de stad circa 4.640,00 EUR, in 2009 circa 7.470,00 EUR en vanaf 2010(eventueel) ca. 5.300,00 EUR per jaar.

    Het lijkt ons op dit ogenblik aangewezen op te volgen of de Genkse toepassingen in het

    successegment dan wel in het niet-successegment terechtkomen. Genk on Stage zal hiervan een goede indicator zijn. In functie daarvan kunnen verdere beslissingen genomen worden, na een evaluatie, die we eind 2009 plannen.

     

    Mijn bijkomende vraag om een demonstratie ivm 'Stad Genk in second life’ wordt positief beantwoordt. Er zal tijdens de komende commissie van Nieuwe Media op 22 juni 09 rond 19u00 een demonstratie gebracht worden.

    En aangezien de commissies openbaar zijn, is iedere Genkenaar van harte welkom!
    Tot dan...

    06-06-2009 om 00:00 geschreven door Patrick  


    27-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toegevoegd agendapunt gemeenteraad 30 april 2009

    Op de gemeenteraad van 30 april 09 lanceerde ik het voorstel/idee de Kids-ID gratis af te leveren aan onze Genkse kinderen die lid zijn van onze bibliotheek.

     

    à Vanaf 16 maart 2009 kunnen de gemeenten starten met de afgifte van elektronische identiteitsdocumenten (Kids-ID) voor Belgische kinderen tussen 6 en 12 jaar. De Kids-ID is tegelijk een identiteits- en reisdocument alsook een document dat een hogere veiligheid biedt aan onze kinderen.

     

    Vraag : Wanneer start onze Stad met de verdeling van de Kids-ID? Kan het nog voor de zomer?

     

    Vraag : Is het mogelijk om bij de introductie van de Kids-ID de kaart al onmiddellijk te kunnen gebruiken als lidkaart van de bibliotheek of als zwemabonnement?

     

    Voorstel : Aangezien de Kids-ID een verhoogde veiligheid betekent voor onze kinderen stelt  PROgenk voor om deze Kids-ID gratis af te leveren aan genkse kinderen die lid zijn van onze bibliotheek. Zij kunnen deze Kids-ID dan ook gebruiken als lidkaart vd bibliotheek. En aangezien er op dit moment 4.624 genkse kinderen (<12j) lid zijn van onze bibliotheek bedraagt de investeringskost voor onze stad max. 14.000 euro.

    Met dit voorstel kunnen we maw twee vliegen in één slag slaan. En we verhogen de veiligheid van onze kinderen èn we investeren verder in de automatisatie van ons bibliotheekwezen.

     

    Het CBS onderschrijft dit waardevol idee en derhalve zal de Kids-ID vanaf 1 september GRATIS zijn voor de kinderen uit de Genkse basisscholen.


    Antwoord van de burgemeester :

     

    Momenteel zijn alle kinderen van de Genkse basisscholen gratis lid van de bib en dit via de bibliotruck. Op het ogenblik dat ook voor deze kids de elektronische identiteitskaart wordt ingevoerd als "lidmaatschap" voor de bib, dan ontstaat er een probleem als wij, zoals in het verleden, de toegang tot de bib gratis willen houden voor de kinderen uit de Genkse basisscholen. De FOD suggereert immers dat wij per KIDS-ID 3 EUR vragen aan de gebruiker, bedrag dat wij dan moeten doorstorten aan de FOD.

     

    De enige manier om beide doelstellingen, enerzijds de KIDS-ID als lidkaart van de bib te gebruiken anderzijds dit lidmaatschap gratis houden zoals het nu is, bestaat erin dat wij zelf als stad aan de FOD 3 euro per afgeleverde kaart betalen.

    Het bedrag dat hiervoor nodig is zal je terugvinden in de eerste budgetwijziging van 2009 die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Andere formele beslissingen zijn hiervoor niet nodig.  


    27-05-2009 om 00:00 geschreven door Patrick  


    21-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERSMEDEDELING : PROgenk wil kids-ID voor de zomervakantie voor alle Genkse kinderen

    “Kids-ID geeft kinderen meer veiligheid”

    PROgenk wil Kids-ID voor de zomervakantie voor alle Genkse kinderen

    “Vanaf 16 maart 2009 kunnen de gemeenten starten met de afgifte van elektronische identiteitsdocumenten (Kids-ID) voor Belgische kinderen tussen 6 en 12 jaar” stelt Patrick Uminski (raadslid PROgenk).

    “De Kids-ID is een identiteits- en reisdocument, ter grootte van een bankkaart. Kinderen kunnen er veilig mee surfen op het internet.  Gemeenten kunnen zelf bepalen wanneer deze kaart ingevoerd wordt. Ik vraag het Genkse stadsbestuur om de Kids –ID zo spoedig mogelijk in te voeren voor alle Genkse kinderen. Zodoende kunnen de eerste aanvragen spoedig gebeuren en kan de Kids-ID deze zomer zijn deugdelijkheid al bewijzen” vervolgt Patrick Uminski. 

    De voordelen van de Kids-ID zijn enorm belangrijk voor kinderen en ouders:

    De Kids-ID combineert immers twee functies.

    1ste.   De Kids-ID is een officieel elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen tussen 6 en 12 jaar. Het bevat, zowel  zichtbaar op de kaart als binnenin de elektronische  chip, alle identiteitsgegevens van uw kind en zijn of haar foto. Ook de naam van de ouders staan erop. De gegevens op de chip bieden de mogelijkheid om de kaart op het internet te gebruiken en om veiliger te surfen en te chatten, maar biedt ook andere elektronische gebruiksmogelijkheden. Zij kan in toekomst bijvoorbeeld ook gebruikt worden als bibliotheekkaart , lidkaart van een sportclub, als zwemabonnement, …

        De Kids-ID is ook een bescherming als uw kind in een noodsituatie verkeert. Op de kaart staat immers een telefoonnummer waarop gebeld kan worden als uw kind verloren liep, een ongeluk had of dergelijke.  Via het telefoonnummer worden meteen de ouders gewaarschuwd, of andere verwanten of vrienden die u zelf in een bepaalde volgorde opgeeft.

    “Natuurlijk kent de veiligheid van je kind geen prijs, toch heeft Binnenlandse Zaken er alles aan gedaan om de prijs van een Kids-ID zo laag mogelijk te houden. De aanmaakkosten voor deze kaart bedragen 7euro. De aanvrager betaalt zelf maar 3 euro. Binnenlandse Zaken neemt 4 euro voor haar rekening. Een hogere kostprijs zou voor heel wat gezinnen een obstakel kunnen vormen” besluit Patrick Uminski.

    21-03-2009 om 09:09 geschreven door Patrick  


    20-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tsskomst gemeenteraad 19-02-09

    PROgenk wenst een aantal gratis parkingplaatsen, die gelegen zijn onder het stadhuis, gratis ter beschikking te stellen aan de Genkenaar!

    Vandaag donderdag 19 febr. 09 ligt er een overeenkomst tussen Stad Genk en Q-park op de gemeenteraad. Volgens deze overeenkomst zal Q-park een 55-tal parkingplaatsen die gelegen zijn onder het stadhuis mogen huren voor 13.750 euro per jaar en dit voor een periode van 25 jaar.

    Intergrale tussenkomst.

    Geachte schepencollege, PROgenk is tegen deze sponsorcontract!

    “Dit is onbegrijpelijk! stelt Patrick Uminski. “Deze parkingplaatsen zijn indertijd met belastinggeld van de Genkenaar gebouwd. Nu gaat men deze parkingplaatsen voor 68 eurocent per parkingplaats per dag ‘wegschenken’ aan Q-park . Diezelfde Genkenaar mag dan zijn ‘eigen’ parkingplaats huren voor 1,20 euro/uur van Q-park. Dat is een bedrag van minstens x 10 per dag! Dit contract kan Q-park jaarlijks 187.000 euro (*) opleveren. Aan deze overeenkomst heeft de Genkenaar helemaal niets. Terwijl goed bestuur net dient te vertrekken vanuit het standpunt “wat zit erin voor de Genkenaar”. Nogmaals onbegrijpelijk. Vandaar dat wij ons afvragen of het hier niet om een sponsorcontract gaat tussen Stad Genk en zijn privépartner Q-park? Waarbij voor alle duidelijkheid onze Stad de sponsor is!” aldus Patrick Uminski.

    PROgenk stelt voor dat als toch blijkt dat er voldoende parkingplaatsen onder het stadhuis in overschot zijn, deze parkingplaatsen gratis ter beschikking te stellen aan zijn rechtmatige eigenaar nl. de Genkenaar. Hij/zij kan dan kosteloos gebruiken maken van deze ‘voorbehouden’ parkingplaatsen bij bezoek aan zijn bibliotheek (zo wordt een bibliotheekbezoek echt kosteloos) of aan de stadsdiensten. En waarom ook niet de studenten van de muziekacademie laten meegenieten van dit “warmere” parkeerbeleid.

    Tenslotte, collega's, wil ik dit er nog aan toevoegen. Verontwaardiging was en is één van mijn drijfveren om aan politiek te doen. Verontwaardiging dat ik voelde bij het referendum toen het schepencollege besloot om niet naar de Genkenaar te luisteren. Diezelfde verontwaardiging voel ik in dossier en ik hoop (of ik mag hopen) dat een groot aantal mensen hier aanwezig in de zaal deze verontwaardiging met mij delen.

    (*) aan een dagtarief van 10,00euro

    Reactie van de burgemeester :
    De Burgemeester wilde duidelijk dit agendapunt niet te gronde voeren en stelde dat mijn voorstel niet paste in 'zijn' mobiliteitsplan. (?) De burgemeester was duidelijk niet te verleiden om in discussie te treden en ging onmiddellijk na mijn uiteenzetting over tot de stemming.
     

    Resultaat stemming. (20 tegen 18 en 1 onthouding)

    CD&V (20 zetels) gaat akkoord met de verhuur aan Q-park. 
    PROgenk (10 zetels) niet akkoord met de verhuur aan Q-park.
    Vlaams Belang (6zetels) niet akkoord met de verhuur aan Q-park.
    Open VLD (2 zetels) niet akkoord met de verhuur aan Q-park.
    PVDA+ (1 zetel) onthouding.
     




    Agendapunt 4 : Evenementenpark COSMOGOLEM

    De dienst Cultuur en onze plaatselijke heemkundekring Heidebloemke geven beide een negatief advies omtrent de naamsverandering van het evenementenpark in "Evenementenpark COSMOGOLEM".
    PROgenk volgt deze adviezen en is van mening dat het achtervoegel COSMOGOLEM op termijn in onbruik zal geraken. En men daardoor op termijn zal teruggrijpen naar "het park tss de post en het stadhuis aan  de dieplaan".

    PROgenk opteert voor de naamsverandering dat verwijst naar de locatie van het park nl. "De BROEKSKENS". Vandaar onze suggestie "Evenementenpark BROEKSKENS". De naamgeving "BROEKSKENS" is algemeen bekend en zal daardoor voor minder verwarring zorgen indien men deze evenementenpark tracht aan te wijzen.

    De CD&v-meerderheid legt de argumentatie van zijn eigen stadsdiensten en van de oppositie naats zich neer en gaat over tot de stemming .

    Resultaat stemming.  (20 tegen 19) 

    CD&V (20 zetels) gaat akkoord met de aamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM. 
    PROgenk(10 zetels) niet akkoord
    met de aamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM
    Vlaams Belang (6zetels) niet akkoord met de aamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM
    Open VLD (2 zetels) niet akkoord met de naamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM
    PVDA+(1 zetel) niet akkoord met de naamsverandering in EVENEMENTENPARK COSMOGOLEM

    20-02-2009 om 02:56 geschreven door Patrick  


    19-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tussenkomst gemeenteraad 15 januari 2009

    Koude woningen, verwarmde wegen?

    PROgenk wil 3 maanden vrijstelling van huurgeld voor de bewoners van Sledderlo die hun woning tijdens de koude winterdagen onmogelijk warm krijgen! De Stad moet deze maatregel samen met Nieuw dak, snel uitvoeren.

    Afgelopen winterprik hebben de inwoners van Sledderlo letterlijk in de kou gezeten. De woningen waarin deze Genkenaren wonen zijn zo slecht geïsoleerd dat ze amper een binnentemperatuur halen van 14°C en dit terwijl hun elektrische verwarming (?) op volle toeren draait. Met alle financiële gevolgen vandien voor de huurders.

    De stad Genk heeft grootse plannen voor Sledderlo (cfr. LO2020) tegen het jaar 2020. “De mensen zitten vandaag met een probleem. De Stad dient vandaag actie te ondernemen en niet in 2020.” 

    In de pers vernemen wij dat de CD&V-meerderheid plannen heeft om onze wegen elektrisch te verwarmen om ze sneeuwvrij te houden. Dit is ongehoord op een ogenblik dat er gezinnen zijn die bijna bevriezen in hun koude woning in Sledderlo!

    Daarom stelt PROgenk voor dat Nieuw Dak de getroffen huurders vrij stelt van 3 maanden huur om zo de elektriciteits-afrekening, die normaliter in de maand februari volgt, draaglijker te maken. Tegelijkertijd  dient de  Stad onmiddellijk een energie-audit te laten uitvoeren aan deze woningen. Zo kan er snel duidelijkheid komen over de maatregelen die nodig zijn om dergelijke mensonwaardige toestanden te vermijden in de toekomst.

    Verwarm de woningen van de mensen, niet de wegen!

    19-01-2009 om 00:00 geschreven door Patrick  


    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERSBERICHT : 'Verwarmde’ wegen waar halen ze het vandaan?

    Patrick Uminski (raadslid PROgenk) vindt het voorstel om de wegen te ‘verwarmen’ absurd en zelfs kwetsend voor de mensen die in de winter hun woning nauwelijks verwarmd krijgen.

    Op maandag 12 januari –toen de dooi inzette- lanceerde schepen Caglar (CD&V) het idee om onze wegen sneeuwvrij te houden door het gebruik te maken van warme wegen en dit door middel van een elektrische weerstand. Wat een meerkost gaat dit voor de Genkse belastingbetaler met zich meebrengen indien iedere helling in Genk op een dergelijke manier wordt aangepast, als het concept al zou bestaan? En dan hebben wij het nog niet eens over de elektriciteitsfactuur gehad eens de wegen worden opgewarmd. Daarenboven is dit idee niet duurzaam. De laatste jaren zijn de winters toch niet echt streng gebleken. “Aan de ene kant zonnepanelen op het stadhuis om duurzame energie te promoten, aan de andere kant verwarmde wegen?”

    Ik denk vooral dat de schepen zijn verantwoordelijkheid moet opnemen door ervoor te zorgen dat er voldoende strooizout in reserve is, en voldoende materieel aanwezig moet zijn om onze wegen en fietspaden sneeuwvrij te houden. Daarenboven wil ik er de bedenking aan toevoegen dat men de ene kant van Genk in koude woningen woont en men aan de andere kant van Genk kan rijden op verwarmde wegen. Laten wij even serieus blijven. Bovendien is het voorstel om de wegen te 'verwarmen' absurd en zelfs kwetsend voor de mensen die in de winter hun woning nauwelijks verwarmd krijgen. 

    14-01-2009 om 00:00 geschreven door Patrick  


    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tussenkomst gemeenteraad 18 december 2008

    Op de gemeenteraad van 18 december 2008 werd de nieuwe rechtspositieregeling ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 
    Hierover hield ik volgend tussenkomst ;  

    à PROgenk gaat akkoord met het voorstel tot rechtspositieregeling van het personeel van de stad Genk met uitzondering van enerzijds artikel 56 wat betreft de functionerings- of managementtoelage en anderzijds koppeling tussen evaluatie en ontslag zijnde artikel 57.

     

    • Het toekennen van een functionerings- of managementtoelage creëert een ongelijkheid tussen het personeel en zal niet bevorderend zijn voor de werksfeer. Daarenboven wordt er zelfs binnen de toelagen nog een onderscheid gemaakt, zodat personeelsleden met een hoger inkomen ook nog eens op een hogere toelage kunnen rekenen.

    PROgenk kan zich vinden in een systeem van evaluaties, maar het koppelen van het ontslag aan een ongunstige evaluatie is voor ons een brug te ver. Er bestaan voldoende mogelijkheden binnen het huidige statuut zoals herplaatsing en dergelijke meer. Deze maatregelen zijn voor het personeel al verstrekkend genoeg.

     

    • PROgenk stelt voor om na een eerste negatieve evaluatie van een medewerker, een coach/motivator aan te duiden en niet te wachten tot een tweede negatieve evaluatie. Immers indien een personeelslid ondermaats functioneert, is het de taak van de werkgever om na te gaan welke de oorzaken zijn van dit ondermaats functioneren.      
      In een voetbalstad als Genk durven wij volgende vergelijking te maken: als een voetbalploeg slecht presteert, wie wordt er dan kritisch bekeken? Niet alleen spelers, maar ook de trainer!     
      Vandaar … zou het niet van een modern en vooruitstrevend personeelsbeleid getuigen, als ook de groep van arbeiders/bedienden hun directe overste zouden kunnen evalueren?
    • Waarom toch op een slinkse wijze het ambtenarenstatuut uithollen? Waarom wenst Stad Genk dit toch absoluut in te voeren?   Zijn er dan zoveel werkonwilligen binnen de stad dat men het statuut van alle statutairen wenst aan te vallen. 
    • Daarnaast stellen we ons de vraag, wat gebeurt met een personeelslid dat na de herplaatsing gunstig wordt geëvalueerd. Kan dit personeelslid in zijn oorspronkelijke graad worden teruggeplaatst?

    PROgenk vraagt daarom: 

    • dat het systeem van functionerings- en managementtoelage wordt geschrapt uit de rechtspositieregeling, zijnde ARTIKEL 56;
    • dat de koppeling tussen evaluatie en ontslag wordt geschrapt uit de rechtspositieregeling, zijnde ARTIKEL 57;
    • dat er een bepaling wordt opgenomen in de rechtspositieregeling over de terugplaatsing van een personeelslid in zijn oude graad, indien het personeelslid na de eerdere herplaatsing positief wordt geëvalueerd.

      Jammer genoeg wenste de CD&V-meederheid op geen van deze punten in te gaan.

    23-12-2008 om 18:51 geschreven door Patrick  


    19-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ACTIE : Genk-Zuid wil zuivere lucht!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Genk-Zuid wil zuivere lucht!

    Vandaag was aktiedag.

    Om 11u30 was het verzamelen geblazen aan de schoolpoorten van de basisschool "De sleutel" aan de Putweierstraat in Sledderlo. 
    Onder massale persbelangstelling heeft PROgenk een geslaagde 'fruit'-actie gevoerd voor zuivere lucht in Genk-Zuid. De ouders die hun kroost kwamen ophalen aan de schoolpoorten wisten deze actie duidelijk te waarderen. Aan de schoolpoorten werden de kinderen verrast met een portie fruit "gezond fruit voor zuivere lucht" als het ware. 
    Ook onze affiche "Genk-Zuid wil zuivere lucht" kende een grettige afname door de ouders en behoefde dan ook geen verdere uitleg. Een simpele knipoog volstond dikwijls om de boodschap over te brengen.

    De vervuiling zit de mensen van Genk-Zuid duidelijk hoog. Maar toch ... soms heb ik het gevoel dat de mensen de vervuiling ondergaan. Zou het een gevoel/uiting van onmacht kunnen zijn? Ik weet het niet! In ieder geval hebben wij de mensen duidelijk laten blijken dat PROgenk wakker ligt van dit probleem.
     
    Nu maar hopen dat de mensen masaal hun raamaffiche ophangen, zodat zij duidelijk laten blijken aan de overheden dat er geen vervuiling meer bij kan. 
        
      

    19-11-2008 om 00:00 geschreven door Patrick  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mededeling : Peersdiefweier wordt dan toch opnieuw heraangelegd!
    Peersdiefweier wordt dan toch opnieuw heraangelegd! 
     
    Na tussenkomst op de gemeenteraad van 16 oktober 2008 kreeg ik eerder deze week de melding van de burgemeester dat de Peersdiefweier dan toch opnieuw wordt heraangelegd. Beter ... de werken starten nog deze week, nl van 16 november tot 21 november 2008. 
    Waarvoor mijn dank aan de burgemeester en de schepen van Openbare Werken.  

    19-11-2008 om 00:00 geschreven door Patrick  


    22-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussenkomst gemeenteraad 16 oktober 2008 : Fietsen in De Maten, gezond …maar gevaarlijk.

    Fietsen in De Maten, gezond …maar gevaarlijk.

    De wegen de Peerdsdiefweier en de Dilikensweier hebben tijdelijk gefungeerd als alternatieve route tijdens de werken aan de Broederstraat. De werken aan de Broederstraat zijn ondertussen gedaan. Echter het wegdek van de Peerdsdiefweier is kapot gereden door het vele (zware) verkeer .


    Erger ... het blijft er zo bij liggen.


    Diepe kuilen, bouwpuin langs de rand, stukgereden wegranden en betonnen ‘legoblokken’ die tijdelijk dienen als buffer ontsieren de omgeving. 
    Kortom, fietsers die moeten uitwijken voor een auto komen op een hindernissenparcours terecht.  Een gevaarlijke toestand. Een grondige renovatie dringt zich hier op. De straten in onze buurgemeente Diepenbeek, - Bijenberg en Sluisstraat - zijn mooi heraangelegd. Dit moet toch ook kunnen voor onze Genkse straten!

     

    Vandaar dat ik afgelopen donderdag (16 okt. 2008) op de gemeenteraad heb gepleit :

     

       voor de onmiddellijke herstelling van de meest gevaarlijke plekken ;  

       en om de Peerdsdiefweier/ De Mierlik  op te nemen in de begroting van 2009 voor definitieve herstelling en wordt voorzien van een nieuwe asfaltlaag.

     

    Verder heb ik ook een voorstel gedaan om dit soort van toestanden in de toekomst te vermijden. Ik wil ervoor namelijk voor pleiten om een extra budget te voorzien bij wegeniswerken, om de wegen die tijdelijk hebben gediend als omleidingsweg onmiddellijk te kunnen inspecteren en te herstellen.

    Antwoord van de Burgemeester :

    Jammer genoeg blonk het antwoord van de Burgemeester uit in vaagheid. De Burgemeester wilde niet concreet antwoorden op deze terechte vragen. Hij stelde voor om de problematiek van de Peerdsdiefweier te bekijken met de betrokken diensten en mij daarna van antwoord te dienen. Echter tot op de dag van vandaag is hij de inwoners van De Maten nog steeds het antwoord schuldig.
    Dit neemt niet weg dat ik dossier zal blijven opvolgen en ten gepaste tijden deze vraag opnieuw zal stellen.

    Wordt vervolgd...

    22-10-2008 om 00:00 geschreven door Patrick  


    08-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERSBERICHT: Klant mag niet de 'dupe' worden van Telenet-deal!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    PERSBERICHT 05 okt. 08

    De kwaliteit van de klantenservice en prijszekerheid zijn het allerbelangrijkste bij de overstap van Infrax naar Telenet!

    Verleden maandag 30 september ll. was een belangrijke dag voor ons als Limburgse kabelkijker. Dit was immers de dag waarop wij allen haast ‘onzichtbaar’ van tv-provider zijn veranderd. Van Infrax TV naar Telenet TV. Een overeenkomst die ongetwijfeld een meerwaarde zal betekenen voor de Limburgse tv-kijker. Denk maar eens aan de verschillende toepassingen (video on demand, interactiviteit,…) die door deze overeenkomst binnenkort allemaal kunnen geraadpleegd worden vanuitonze luie zetel.
    Door de verkoop strijken allesteden en gemeenten aangesloten bij Infrax TV een éénmalige vergoeding op van €229 mio voor de verkoop van hun klantenportefeuille aan Telenet. Daarnaast ontvangenalle steden en gemeenten aangesloten bij Infrax TV jaarlijks een vaste kost per aangesloten tv-klant. Een bedrag dat verschillende steden en gemeenten ongetwijfeld al hebben ingeschreven in hun begroting. Om ze al dan niet sluitend te maken. Voor een stad als Hasselt betekent dit een bedrag van €7,143mio, voor stad Genk €5,5mio.

    De wensen en belangen van de klant moeten voorop staan. Vanuit mijn beroepsbezigheid weet ik dat er bij klanten een grote bezorgdheid bestaatover wat de toekomst gaat brengen. “Gaat de service degelijk blijven?”, “ Gaat de klant in de toekomst moeten betalen voor een interventie?”, zijn dan ook de meest voorkomende vragen.
    Persoonlijk maak ik mij hier zorgen om. Nergens hoor of lees je iets hierover . Nochtans is nu het moment om hier de nodige acties te ondernemen, aangezien de praktische invulling van de overeenkomst nu op tafel ligt. Infrax is altijd al de beste leerling van de klas gebleken als het op het service aankomt. We moeten ervoor zorgen dat dit ook in de toekomst zo blijft.
    Vandaar mijn oproep aan alle Limburgse raadsleden en aan Genks schepen Wim Dries (voorzitter InterMedia) in het bijzonder om erover te waken dat de Limburgse tv-kabelkijker ook in de toekomst kanblijven rekenen op een degelijke servicekwaliteit van Infrax, zonder dat de hij/zij diep in zijn/haar geldbeugel zal moeten tasten.

    Telenet heeft bij een vorige overname van de tv-activiteiten – augustus 2002- van de gemengde intercommunales onmiddellijk een prijsverhoging op het basisabonnementsprijs van 20% doorgevoerd. Vandaar dat we dezelfde servicekwaliteit en garantie op prijszekerheid eisen gedurende de komende jaren. De klant mag niet de ‘dupe’ worden in de Telenet-deal. Immers Infrax is een openbare nutsmaatschappij ten dienste van zijn klanten en heeft rechtstreeks baat bij tevreden klanten. Wij moeten ons in de toekomst nog meer onderscheiden van de andere marktspelers(TV-Vlaanderen, Belgacom TV,…) door het leveren van service! Zo niet zal de concurrentie op de tv-markt bikkelhard worden.

    08-10-2008 om 00:00 geschreven door Patrick  


    12-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ACTIE : Doekt Stad Genk vzw AKTIEF op?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    OCMW-Genk geeft geen werkingstoelagen meer aan vzw AKTIEF. Wat doet vzw AKTIEF? Deze vzw is het enige dag-aktiviteitencentrum waar patiënten met chronische psychiatrische problemen kunnen aankloppen. In dit centrum vinden elk jaar een 100-tal patiënten behandeling en ondersteuning op een zeer laagdrempelige manier. Wat gaat er gebeuren met deze patiënten : doelloos op straat rondzwerven tot er zich problemen voordoen en dan opname in een psychiatrisch ziekenhuis? Dit laatste is veel, veel duurder voor de maatschappij, en minder menselijk voor deze patiënten!

    Wij steunen de meerderheid in het standpunt dat zo’n dagaktiviteitencentrum moet gefinancierd worden vanuit de hogere overheid (federaal + gemeenschap) en we willen hier ook voor ijveren.

    Doch wij willen niet zo ver gaan om dit goed werkend centrum te sluiten om zo – op de rug van de zwaksten – te bewijzen dat die hogere overheid tekort schiet!

    Daarom stelt PROgenk voor dat de Genkse Gemeenteraad :

    1/ ook voor 2009, 2010 en 2011 200.000€ voorziet voor AKTIEF vzw via

    Stedenfondsmiddelen en/of reguliere middelen (uit te betalen via het OCMW)

    2/ zich voorneemt om via de nationale mandatarissen van de verschillende partijen

    vertegenwoordigd in de Gemeenteraad, druk uit te oefenen op de hogere overheid om opkorte termijn tot een structurele oplossing te komen

    12-09-2008 om 00:00 geschreven door Patrick  


    26-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussenkomst gemeenteraad juni 2008 : Europalaan levensgevaarlijk op donderdagmorgen!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PROgenk gaat akkoord met de aanschaf van de marktkasten. Alleen moeten wij er voor zorgen dat deze marktkasten kunnen blijven dienen in de toekomst.

    Bij de aanleg van het stadsplein moesten de marktkramers verhuizen naar de busbaan in het centrum. Er werd hen beloofd dat ze terug naar het stadsplein zouden kunnen op 1 mei ll. Nu werd dit uitgesteld tot oktober a.s. (+/- 6 maanden later dus). Dit levert daarenboven op donderdagochtend supergevaarlijke situaties op voor fietsende schoolkinderen. De marktkramers zijn hier zeer ongelukkig over omdat de omzet is gedaald en ook de Genkenaren komen veel minder naar de markt omdat het er niet fijn wandelen of kopen is. Daarnaast is ook de Lijn niet gelukkig omdat hun busbaan niet vrij is, hun exploitatie wordt gehinderd.

    PROgenk dringt aan op een versnelde oplossing, zodat de grootste markt van Limburg een Genks product blijft. En dat de marktkasten die wij vandaag betalen, uiteindelijk een goede investering blijken te zijn.

    26-06-2008 om 00:00 geschreven door Patrick  


    23-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERSBERICHT : Huren INDI recorder mogelijk maken!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Het digitaal kijken zit in Limburg in de lift. Alsmaar meer mensen schakelen over van analoog naar digitaal TV kijken. Dat INDI kan beschikken over het performant kabeldistributienet van Infrax en dit gekoppeld aan een degelijke service zullen hier ongetwijfeld aan hebben bijgedragen.

    “Om het succesverhaal verder een duw in de rug te geven, stellen wij voor om voor de klanten een huurformule te ontwikkelen op maandbasis voor de INDI HD-recorder. En dit omdat de kostprijs -€369,00- van de meeste mensen een te grote financiële inspanning vraagt om over te gaan tot aankoop”, aldus raadslid Patrick Uminski. “We moeten ervoor zorgen dat uiteindelijk iedereen kan genieten van deze nieuwe technologie”.

    “Echter willen wij ook vragen om het programma-aanbod verder uit te breiden met een aantal Italiaanse zenders aangezien deze bevolkingsgroep, na de Belgische en Nederlandse bevolkingsgroep, de derde grootste bevolkingsgroep is in Limburg (*)”, stelt Patrick Uminski.

    Beide voorstellen wil ik voorleggen aan schepen Dries, tevens voorzitter van INDI, tijdens de gemeenteraad van juni.

    *(volgens de cijfers van het NIS op 1 jan. 2005)

    23-05-2008 om 00:00 geschreven door Patrick  




    Foto

    Patrick Uminski
    gemeenteraadslid Genk
    PROgenk

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 26/09-02/10 2005

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs