heb jij ook een Paris Sport of weet je er gewoon iets meer van deze blog is nog steeds "under contsruction"
18-04-2009
Omdat dit mijn eerste oldtimer en ik niet over een stofvrije ruimte beschik, heb ik besloten om het spuitwerk (zwarte lak), te laten doen door een bevriend carossier.Ik zei hem dat het niet dringen was ..beter niet gedaan .Een half jaar later dus is mijn kader klaar, enkele stukken hebben wat foutjes in en gaan dus terug..Het belangrijkste is dat eindelijk kan beginnen monteren
Het is inmiddels half november en dus verschrikkelijk koud in de onverwarmde garage dan maar in de eetkamer lekker warm binnen
7
Bij de montage van de voorvork komt wat vet kijken dus dat best in de garage dan maar
Nu kunnen ook de velgen gemonteerd worden.. daarna moeten ze nog gericht worden..
Kader wordt ook voorzien van de
transferts / logos
Na de motor, wordt ook het nieuwe/oude stuur met rem/gas/koppeling enz. afgemonteerd.
Zoonlief helpt bij de inmiddels gerichte velgen en met de benzinetank
Alles wordt gezet met RVS moeren en boten
Het einde komt in zicht!!! De bromfiets begint eindelijk vorm en kleur te krijgen...
De tank was origineel voorzien van chromen wangen.Deze waren echter heel verroest en opgeblot..het leek mij dan ook het mooiste om de tank samen met de voorvork te laten verchromen.
Dus dan maar vol goede moed naar Vleminx in Hasselt, ik dacht voor een 200 gesteld te zijn . Hij bekeek de tank goen en zei hem volledig in orde te kunnen maken/restaureren zowel binnen- als buitenzijde en dit voor een 700!!? Ik heb toen maar besloten om alles in het zilver te spuiten spijtig maar dat geld kan ik er niet aan geven .
Eerst de tank volledig opgeschuurd tot korrel 1200.Hier zie je nu ook de putjes van het roesten . Roest binnenin heb ik opgeloste met dieselolie en grind, dan een 2 tal uurtjes draaien en schudden. Verder een ganse bus HG roestoplosser ingekapt en daarna goed gespoeld.
Op de tank een menie laten zetten en daarna zwart laten aflakken
Na het mat schuren, de wangen erop gezet en met afplaklint van 3M (1.5mm+ 4mm) kon ik de gouden en blauwe afranding maken
Het logo heb ik zelf terug ontworpen via de pc en laten afdrukken bij Publirama.
Ik maakte van mijn velgen een spaakschema met het gedacht die klus zelf te klaren en daarna gewoon te laten richten bij de plaatselijke fietsenmaker.
Dit leek allemaal vrij simpel maar was het kompleet niet!!Ik kreeg het wiel met de beste wil van de wereld nog niet gecentreerd Dan maar langs bij de fietsenmaker 4 fietsenmakers gedaan en geen enkele die eraan wou beginnen. Ook collegas- oldtimer liefhebbers lukte het niet .Via via kwam ik terecht bij Ketelslegers in Schoonbeek - Beverst.Dit is een 70er die nog niet wil stoppen met het fietsenmaker zijn.Op 45 min zijn beide velgen gespaakt.
Hij heeft zelf vroeger nog Paris-Sports verkocht.Hij bezorgt mij ook een nieuw stuur, een origineel achterlicht, zadelpen en snelbinder.Hij vond het tof om nog eens aan zo iets te werken Ik krijg van hem ook nog een unieke bronzen fietsbel!!!! Er bestaan nog echte stielmannen en goede mensen.
De velgen onder de brommer waren zeer gehavend , deuken, krom chrome weggevreten, ook de spaken dienden vervangen te worden..
Dus maar zoeken op internet bij verschillende sites. Maar nergens een 26inch velg te vinden. Ook bij de verschillende beurzen weinig succes Tot in op de beurs in Wieze. Louis Zels had daar toevallig 3 nieuwe velgen liggen (uit Italië). Met 2 heb ik genoeg en voor 140 zijn we weer een stap verder.. nu nog de spaken.
Enkele weken later op de beurs in Leuven staat de stand van FAAK-TILLMANNS, een standje met hoofdzakelijk spaken. Gelukkig had ik de oude spaken bij.. Zij vertelden mij dat er 3 verschillende lengtes in mijn spaken zaten... Ik dacht dat het allemaal dezelfde maat was.
Doordat deze mensen zo vriendelijk en behulpzaam waren heb ik enkele dagen daarna een bestelling geplaatst bij www.faak-tillmanns.com. 4 dagen later een pakketje in de bus met daarin mijn nieuwe (chrome) spaken en nippels. Superservice!
Op de beurs in Wieze kocht ik ook een groene en rode polierblok, polijstborstel schuurborstels enz... Het leek mij het proberen waard aangezien verchromen heel wat geld kost. De naven van de velgen waren origineel gespoten in een soort grijs/groene lak... het leek mij mooier om deze dus te polieren... Moest het toch mislukken waren ze toch al klaar om te laten spuiten. Dus begonnen met de schuurborstel op de boormachine, daarna met de hand geschuurd vanaf korrel 400 tot korrel 1200... Daarna met polijstmiddel en de Dremel afgewerkt... Vele uren en dagen later het eerste resultaat
Ik denk dat het resultaat niet zo slecht is ....
vol goede moed komen ook de handvaten en enkele kleinere delen aan bod
Nu dit allemaal wel meeviel besloot ik ook het kettingdeksel van de motor onder handen te nemen... ik vond deze nieuwe occasie op het oldtimer/bromfiets/treffen in Wellen voor 5 Alles werd goed ontvet, daarna voorzien van een hechtingslaag, gespoten met hittebestendige vernis (moesten de remtrommels zo heet worden) en vervolgens afgebakken op 200° in de oven..... Tip: Als je dit zelf ook wil proberen en geen ruzie wilt met je wederhelft, bak de onderdelen dan af in een oude oven en niet degene in je keuken.... Geur en rookontwikkeling zijn nl niet te vermijden....
Nu de kader volledig bloot geschuurd is zie je waar de roest zijn best heeft gedaan. Er zijn op verschillende plaatsen putjes in het metaal vooral benzinetank en binnenkant van de spatborden.
Ik heb het frame ondersteboven gemonteerd en erHG roestoplosser ingegoten (deze verwijdert en beschermt tegen roest). Ik smeer met een oude verfkwast het geheel in. 2 dagen goed laten intrekken en daarna afwassen met heet water. Je ziet dan direct wat een verschil.
De zware plekken schuur ik vervolgens met de dremel tot alles weg is en vlak ikdan met de hand zodat je weer een gaaf resultaat heb. Nog een beetje laswerk en fijn opschuren (tot korrel 1800). Nu is hij klaar voor de spuiterij.
Nu dat het blokje ok is en alles gedemonteerd is kan ik beginnen met het schuren, de brommer heeft het laatst gereden in 62 en stond sindsdien stil in de vochtige kelder van een klooster. Dit kan je zeker zien aan het verweerde chroom en de zware roestvlekkenoveral.
Ik maakte ook een standaard waarop ik de kader kon vastklemmen, dit vergemakkelijkt de- en montage.
Marcel belt me om te zeggen dat de piston in orde is en dat de cylinder geboord en gehönd is. Hij heeft hem ondertussen ook geparelstraald (met glasparels ipv met zand).. Alles ok dus Neen toch niet motor is nu kompleet maar geeft geen vonk. Ontsteking is stuk . Maar marcel zou Marcel niet zijn als hij daar ook weer niemand voor kende En ja hoor mest zelfs geen nieuwe in een contact aan de wikkeling was defect ook weer opgelost . Als je de fotos van voor en na bekijkt, begrijp je waarom Marcel mijne brommer-goeroe is.
Het blokje zoals het eronderstond
het blokje nu samen met het "kop-logo" via e-bay gevonden voor nog geen 5
een nieuw ketting kap moet ik nog zoeken, zie de scheur boven de laatste "s"
De motor staat nu niet meer in de garage maar pronkt op het dressoir
Hij vertelde me ook dat een restauratieproject maanden in beslag zou nemen Ik geloofde dit niet Maar een goede raad Neem je tijd en forceer niet al duurt het jaren, het resultaat zal navenant zijn.
Nu mijn blokje bij "Marcel" in goede handen is, kan ik beginnen aan de demontage van de kader. Een goede raad, koop een opbergdoos met zo van die sorteervakjes, zo kun je alles per "categorie" leggen. Maak labeltjes voor in de vakjes, zo weet je naderhand precies wat bij wat hoort. Bij de demontage lijkt het logisch dat "dit" schroefje "daar" hoort enz... maar je kan beter elk schroefje labelen dat maakt de hermontage dubbel zo makkelijk.... DAT weet ik nu ook...
Maak ook foto's van elk klein detail... , Schema's van logo's afmetingen ...kabels enz en voldoende aantekeningen... Dit lijkt allemaal tijdrovend en je wilt zo graag dat alles uiteenligt... maar geloof me na een jaar denk je dikwijls als je die doos "zonder labels" ziet liggen..."van wat was deze bout, schroef...nu weer?"
Marcel speurt alle beurzen af en heeft op al die jaren tijd dus veel contacten gelegd, hij gaat zorgen voor het "sachsonette" blokje.... hij stelt ook voor om hem te laten parelstralen...
Ja, het heeft weinig zin aan de rest te beginnen als ik niet zeker ben dat ik de motor kompleet en draaiender krijg natuurlijk. De cylinder was vastgelopen en heb ik dan met veel kruipolie, warm stoken, geduld en een grote poulitrekker losgemaakt. aan de piston zie je ook waarom ie vastliep, een stuk onderaan was afgebroken... nu dus een nieuwe pisot zoeken en iemand die de cylinder kan uitboren.
Je begint dan naar foto's te zoeken op internet, buiten enkele fietsen en kinderkleding komt er niets.....
Dan maar "googelen" :
via Wikipedia krijg je het volgende: "Paris Sport is een historisch merk van bromfietsen.Onder deze merknaam maakte de firma Moers uit Sint Truiden (België) in de jaren veertig bromfietsen met ILO & Sachs motoren." ik denk zelfs dat ik de wijziging "sachs" erbij heb gezet....
Via Kapaza dan op een zoekertje gekomen van nog iemand die op zoek was naar info over en rond Paris Sport dat was Marcel: hij bood spontaan zijn hulp aan om mij te helpen bij alles...... Hijzelf heeft een Paris-Sport 98cc... Oef we zijn vertrokken- denk ik!