Ook op deze minder warme zaterdag hebben we de handen uit de lange mouwen gestoken. Heb enkele foto's toegevoegd van onderdelen die ik laatste van Wolf/Motorious heb ontvangen. Een heel belangrijk stukje was ook geleverd, nl. de koppeling tussen versnellingspook en versnellingsbak. Daar heeft Kris zich mee bezig gehouden. En maar proberen, en proberen en het gaatje kwam maar niet overeen. Tussen broodje ne colaatje maalde m'n verstand en nadat de magen gespijsd waren, hebben de koe (lees: het koppelingsstukje) bij de horens gevat en wat bijgevijld en zo paste het mooi.
Op hetzelfde moment heb ik ook de achterwielen en trommels verwijderd. De handremkabel moest verwijderd worden, want we moeten die laten inkorten. Ik kan je zeggen, de remschoenen gaan er makkelijker af dan op. Het getuigt al een beetje van ervaring, we weten hoe die stukken in elkaar zitten, dus demonteren gaat vlot...
Verder hebben we ook nog met de pedalenset gespeeld, alles eens van naderbij bekeken om uit te zoeken hoe dat nu net in elkaar steekt en wat we nog nodig hebben om dat te doen werken.
Gelinkt aan de pedalenset hebben we ook de hoofdremcilinder gestoken, is een dubbele en ben voor A-kwaliteit gegaan, op remmen mag je niet besparen. Eens de cilinder gestoken heb ik ook de vaste remleiding geplaatst. De flexibele die tot aan de wielen gaan, moet ik nog bestellen.
Vandaag leek het eerst alsof we niet veel gingen doen, maar tegen valavond hadden we toch weer vooruitgang geboekt. Volgende week laat ik onze Kris zijn feestje organiseren en de week erop steken we de handen terug uit de mouwen, hoogstwaarschijnlijk plaatsen van de kabelboom. Dat laat me toe om nog wat onderdelen te bestellen en we hebben weer vooruitzichten!
Het is alweer een hele tijd geleden, maar we hebben niet stilgezeten. Nog wat onderdelen besteld, zoals ondermeer lichten, vooraan en achteraan, oliën allerhande - en neen het is niet voor een massage ...
Afgelopen weekend zijn we bezig geweest met de figuurzaag. De achterlichten hebben we uitgezaagd, de pinkers vooraan heb ook een plekje gevonden. Die bewuste zaterdag stond in het teken van "meten is weten" en Kris en ik hebben het geweten...
Komende zaterdag zal ik mijn handen uitsteken aan de garage, isoleren. Inderdaad de garage is ook op ei zo na klaar en dan kan de tent afgebroken worden en zal de kit zijn winterslaap in een stenen garage doen!
Tussen nu en volgende keer zal Kris de kabelboom eens onderhanden nemen en alles mooi labellen. Over een week of twee heb ik Nico over de vloer gehad en die heeft zijn technisch oog eens over ons werk laten dwalen, hier en daar moesten we nog het een en ander verstellen, wat ik dan ook afgelopen weekend gedaan heb.
Ook de eerste stappen richting keuring in België zijn genomen, eens aftasten heet dat dan. Nu al een beetje beginnen, maakt misschien dat de uiteindelijke keuring makkelijker loopt.
Qua planning, eind dit jaar, begin volgend jaar naar de bodyshop, voor een laagje verf en daarna naar Nederland voor een interieur, een voorruit en keuring. Dus hopelijk tegen zomer 2013 op de Belgische wegen.
Ook gisteren weer de handen uit de mouwen gestoken... We hebben het motorcompartiment afgewerkt met glasvezelplaat en plots lag de body ook weer heel wat beter, wat zulke platen toch kunnen doen.
Toch sloeg de schrik ons gisteren ook even om het hart, namelijk de overbrenging van de versnellingspook naar het achtersteven. Even leek het erop dat we de versnellingsbak en motor moesten losmaken, maar Kris nam toch even de bouwhandleiding door en vertelde me dat er een plaatje voorzien was aan de voorkant. Het was moeilijk te bereiken maar het is ons toch gelukt, alhoewel we hebben de staaf kunnen plaatsen, maar het leek ons wat kort aan de ene kant. Heb een mailtje gestuurd naar Motorious/Wolf voor hulp hier.
We hebben ook de achterste ashoezen geplaatst en de verwarmingsbuizen vanaf de kachelpotten tot de aansluitstukken die ik vorige week in de kofferbak heb gemonteerd.
Afgelopen week heb ik ook de verlichting eens bekeken, wat hebben we allemaal nodig, enkele bijlagen die ik vond op de Belgische autokeuring vertelde me welke lichten er wettelijk moeten geplaatst worden. Heb een uurtje of drie op de website van Hella bezocht om de juiste lichten te vinden. Voor de knipperlichten, remlichten, mistlichten zal ik voor LED opteren. Ben mid september naar het Goodwood "Revival festival of speed" geweest en zag vele oldtimers met armtierige achterlichten op de donkere Engelse wegen rijden, goed voor een auto-ongeluk. En daarbij LED-verlichting is helder, en verbruikt minder. Kan wel wat meer kosten, maar dan nog, je moet gezien worden.
Voorts hebben we ook even genoteerd welke kabels we allemaal nodig hebben, gas, ontkoppeling, ... Even alles bijeen zoeken en dan monteren. Doel voor dit jaar is dat we de wagen bij de carrossier krijgen.
Begin september heb de wagen - ipv op de knieën - op de wielen gekregen. Ja hoor, zowel Kris en ik hebben aan de trommelremmen achteraan gewerkt, met het nodige gevloek en hamergeklop. En zie daar, de wagen heeft zijn rubberen voetjes gekregen. Bekijk het album van 8 september eens. Mooi, mooi, mooi.
En dan op 22 september hebben we de motor geïnstalleerd. Staat ie mooi te blinken... Weinig woorden, maar veel emotie! Bekijk daarvoor het album van 22.09.2012!
Ondertussen heb ik nog een winkel in de buurt gevonden, Groot-Bijgaarden, die een groothandel is in onderdelen voor Kevers en zijn familie. Dus kan ik me de kilometers wat besparen... De naam van de winkel Scarab.
Wat staat er de volgende week op de planning, verwarming, elektriciteit, ruitenwisser, remleidingen. Eind dit jaar wil hem bij de carrossier krijgen voor een mooi kleurtje. En begin 2013 naar Nederland voor een interieur en voorruit en de keuring. Van zodra dat afgerond begint het administratief proces in België om hem op de baan te krijgen. Het einde nadert! Wijlen blij....
Het is eigenlijk een contradictorische titel als nieuwe update van deze blog, maar 3 van de vier remmen zijn in orde, concreet zijn de schijfremmen vooraan gemonteerd en achteraan is er een trommelrem voorbereid om te monteren.
Vandaag hebben we in de voormiddag gepuzzeld met de trommelremmen, achteraan. We hebben de oude plaat genomen, de handremkabel verwijderd en vervolgens is Kris beginnen te puzzelen om de remschoenen, remcilinder te installeren. Samen hebben we de veren gedaan, want dat kon je niet alleen doen. Eentje is vlot verlopen, maar de andere daar kregen we de bout maar niet los. Allerhande middelen hebben we geprobeerd, maar geen succes. Als een van de laatste strohalmen heb ik de bout en moer laten weken in cola. Misschien morgen eens proberen of het iets heeft uitgehaald.
Vervolgens hebben we ook de laatste twee draagarmen geïnstalleerd en de stuurpen. Met de nodig bouten en borgmoeren alles vastgezet. Wij tevree iets gaan eten.
Nadat we onze magen versterkt hebben, zijn we volle moed aan de voorste schokdempers begonnen. Niet makkelijk want we moesten ne verdomde rubber in een te klein gaatje krijgen. Wat vet hier en daar en proberen maar, maar geen succes. Tot onze Kris een idee had, hij bevestigde een dunnen ijzeren draad aan de rubber en door eraan te trekken verkleinde de rubber om zo vervolgens door dat nauwe gaatje te komen. Victorie!
Na de schokdempers zijn we aan voorste schijfremmen begonnen. Was niet makkelijk want bij de stukken zat geen handleiding en ligt het dus niet voor de hand om voor de eerste maal schijfremmen te installeren. We hebben gevloekt, gezaagd, maar uiteindelijk hebben we doorgezet en de logica laten spreken. Met zeer veel trots hebben we er foto's van genomen, kijk eens in het fotoalbum!
We hebben vandaag veel gedaan, volgende week hopen we achteraan de trommels en schokdempers te installeren, alsook de vier wielen zodat ik een rollend chassis heb. En als er nog tijd overschiet, kunnen we stuurinrichting installeren of de kabelboom, den elentriek van den otto zegt maar...
Het is inderdaad een hele tijd geleden dat jullie nog iets op de blog konden lezen, maar vakantiemaanden is er voor iedereen. Ook had ik het wat druk met de eigen zaak, wat maakte dat de hobby even opzij werd geschoven.
Wat is er ondertussen gebeurd? De gezandstraalde velgen zijn van twee lagen Hammerite voorzien, 4 van de 5 banden hebben ook hun weg al gevonden richting velg. En het zijn banden met een witte rand, foto's op het fotoalbum. Naast de banden ook een remmenkit voor vooraan en achteraan gekocht.
Afgelopen zaterdag konden Kris en ik nog eens aan de slag, we hebben ons toegelegd op de achterremmen, dat worden trommelremmen, vooraan schijven. Alhoewel ik dacht dat de achterremmenkit alles zou bevatten wat we nodig moesten hebben, was dat niet het geval, dus hebben we onderdelen van mijn Kever uit 1972 opgekuist, ook bestreken met Hammerite en drogen maar.
Vooraan moesten we nog draagarmen installeren maar die waren nog niet voorzien van de goede fuseekogel, en nu we toch aan het restaureren zijn, kunnen we dat maar meteen goed doen. Ik heb het laatst nog gecheckt, maar heb niet zo meteen een hydraulische pers staan om de kogel eruit te halen en een nieuwe in te steken, dus hebben we nog eens een tripje naar Nederland gepland, binnenkort zakken we nog eens af naar Doesburg, naar HotRod.nl. Ik moest daar toch nog eens langsgaan want had hen mijn oude draagarmen beloofd en opsturen via de post is nogal onbetrouwbaar.
Volgende week ga ik nog eens langs bij Te Winkel Groep om nog enkele onderdelen (stuurhuis, reservevelg, alternator en vliegwiel) te laten behandelen.
Neen hoor, niet de beaujolais est arrivé, maar de motor. Was onlangs eens gaan rondneuzen op www.flat4free.com en stootte op een mooie gereviseerde 1.600 cc motor. Na wat wikken en wegen heb ik de verkoper gecontacteerd, een afspraak gemaakt en Kris en ik op 19 mei naar Nederland - inderdaad opnieuw naar de Lage Landen... Een kort tochtje van anderhalf uur, zij het wel met de wagen van vader want die motor zag ik nog niet in een sedan passen...
Eens ginder aangekomen hadden we ook een met een gedreven hobbyist te maken. De motor kwam van een vriend die in zijn leven heel wat had verzameld, echter de vriend is te komen overlijden en zijn vrouw vroeg aan onze verkoper of dat hij het een en ander kon verkopen, waaronder deze motor. En fans, ik moet zeggen het geluid dat uit die motor komt, man man man mooi mooi mooi!!! (en nog drie uitroeptekens erbij, nem...). Inderdaad het is een draaiende motor! Van binnen alles vernieuwd, de foto's die hij toonde bewezen het. Mooi gelakt, veel nieuwe stukken.
Kris en ik tevree naar huis...
Een volgend bezoekje aan Nederland is begin juni gepland, we gaan achter banden en remmen, zodat we de geïmproviseerde brug kunnen afbouwen en onze bolide in spé op zijn vier banden komt te staan.
We schrijven 14 april, een heuglijke dag want uw blogschrijver werd 35 en wat doet ne mens als hij 35 wordt... werken aan de auto natuurlijk. Kris was ook weer op het apèl. Enkele dagen ervoor had ik even naar Te Winkel Groep gebeld om te vragen of ik de stukken kon ophalen, in princiep was alles klaar, dus wij naar Niel.
En inderdaad alles was klaar, maar hoe! Man man man, die mannen weten hoe ze dat moeten aanpakken, het was precies alsof alles nieuw was en ze hebben geen enkel stuk moeten wegdoen, alles heeft het zandstralen overleeft. Check out the pics en wees verbaasd! Mooi mooi mooi.
Wij met een gelukzalige glimlach terug naar huis, en daar heb ik alle stukken op de digitale plaat vastgelegd. Vervolgens hebben we de assen opnieuw voorzien van de sokken, tja de sokken, de omhulsels die om de assen hangen. Alvorens te bevestigen op de versnellingsbak hebben we de pakkingen ertussen gestoken. Vervolgens alles muurvast gedraaid en dan met een geïmproviseerde stelling (zie de foto met de stenen) alles aan het chassis bevestigd. De bevestiging aan de achterste veren heeft ons ook wat inspanning gevraagd, we kregen namelijk de assen niet op hun plaats. Maar onze Kris zou de Kris niet zijn als hij met een oplossing kwam, terug losvijzen die handel en inderdaad dan konden we de assen aan de achterste veren vastzetten, daarna de rest vastzetten en alles zat weer goed.
Goed werk geleverd die dag! We waren trots op ons zelf!
Afgelopen zaterdag hebben we de roestige vijzen vervangen door een nieuw paar. Voorts hebben we ook de benzinetank op zijn plaats gezet, met overblijfsels van een vezelplaat en rivetten. Dat was een goed idee van me!
Nu zaterdag heb ik geannuleerd omdat we eerst het een en ander moeten bestellen. Vanavond bekijk even de offerte voor de remmen en banden, inderdaad, we zitten op dat niveau al... Spannend, het einde komt nader... allez einde, er is nog wat werk aan de winkel maar de wagen staat dan toch al op zijn banden en kan de geïmproviseerde brug afgebroken worden. Maar we zien de vorderingen en dat stemt ons blij!
Tot de volgende!
PS: Heb de link naar het fotoalbum veranderd, blijkbaar vinden vele mensen hun weg er niet naartoe...
Allereerst mijn excuses dat ik nog niet eerder een update heb geschreven, het is een dikke anderhalve maand geleden... shame on me... maar dat wil niet zeggen dat we stil hebben gezeten.
De 3 fotoalbums zijn daar getuige van.
Op 3 maart zijn Kris en ik erin geslaagd - na de goede uitleg door Wolf de week ervoor - de buizen van de assen te ontdoen. Een foto toont hoe trots ik daarover ben... De truuk was simpel, je mag niet te zacht zijn met zulke onderdelen, enkele stevige tikken op de juiste plaats en daar hebben we het stuk vast...
Ook hebben we caster shims geïnstalleerd, daar heb ik eerder al eens over verteld op de blog. Ook hebben we de aandrijving en de versnellingsbak met de hogedrukspuit onder handen genomen, ziet er al veel beter uit. Een verdere behandeling doen we niet.
De week erop, 10 maart hebben we een tripje gedaan naar de Te Winkel Groep in Boom om de onderdelen te laten zandstralen. Op verschillende fora had ik gelezen dat ze de referentie waren. Dus zo geschiedde en leverde we de onderdelen bij hen af. Diezelfde dagen zijn we ook ons oor eens te luisteren gelegd bij een carrossier, op aanraden van de man die m'n motorblok uiteen had gehaald, zakten we af naar JEM Design. Creatieve man! We hebben het en ander besproken en in de loop van het jaar zal de kitcar daar belanden om een mooi lakje verf te krijgen. Ik heb hem net enkele details van de kit doorgemaild zodoende hij kan zien hoe goed of slecht de kit ervoor staat.
Een weekje later hebben Kris en ik nog eens enkele onderdelen besteld bij HotRod.nl waar we afgelopen zaterdag gaan halen zijn.
Eens we de gezandstraalde onderdelen hebben, kunnen we verder doen met onze opbouw. Eerstvolgende aankopen zullen vast en zeker banden zijn, opdat het geheel op de banden kan rusten en niet meer op de geïmproviseerde brug.
Hallo fans, voorlopig noem ik jullie nog niet Little Monsters, zoals Lady Gaga het recent nog verwoordde, nee, ik noem jullie Porsche-enthousiastelingen...
Soit, op 11 februari hebben we nog eens tripje ondernomen naar Nederland, op bezoek bij Wolf. Had verschillende vragen waar ik een antwoord op zocht, nl.:
> had wat meer duidelijkheid bij de bouwhandleiding nodig > welke bandenset is er mogelijk > verwijderen van de draagarmen op de vooras is wat moeilijk > een bestelling van enkele onderdelen > wat is de beste combinatie voor wat betreft remmen > en wat zijn de mogelijkheden qua interieur
Zoals steeds weer was het ontvangst hartelijk! Terwijl ik de koffer opende om de vooras eruit te halen, haalde ik ook de originele velg te voorschijn, hierop zou ik de nieuwe banden willen steken. Eerst moet de velg nog behandeld worden, maar zo wist Wolf welke maat ik zou nodig hebben. Het zullen niet de duurdere bandenmaat 205 mm zijn, maar smalle banden, zoals het origineel betaamt.
De vooras werd in zijn garage gelegd en met het nodige handigheid waren de draagarmen snel los. Draagarmen en torsieveren werden in grote Pedigreezakken gestoken en konden zo terug in de wagen.
Terwijl ik de vragen stelde over de onduidelijkheden van de handleiding, nam Kris foto's van de kofferbak, interieur, onderstel en dergelijke meer. Nu hebben we een visueel beeld hoe sommige zaken moeten gebeuren. Dat was ook meteen een aanrader voor Wolf om zijn bouwhandleiding te optimaliseren.
Over het remmengedeelte is het simpel, vooraan schijfremmen en achteraan trommels, dat scheelt ook al een slok op een borrel. Er zijn deftige prijzen voor een goede schijfremmenset. Dus dat is goed voor de portemonee...
Na deze uitleg bracht Wolf ons naar een staanplaats waar nog enkele foto's konden getrokken worden. Daar heeft hij ons ook uitgebreid verteld hoe je de body best voorbereid vooraleer naar de carrossier te gaan voor het nodige spuitwerk. Schuurpapier met korrel 140, 150, 160 en daarna met nat schuurpapier van 600 helpen je om gedurende 3 dagen de body klaar te zetten.
Na het tochtje terug naar huize Wolf hebben we bij een glaasje prik gezellig verder gebabbeld over het interieur. Dat zal het laatste zijn dat eraan zal gedaan worden. Voorlopig werd al afgesproken omdat te combineren, de afgewerkte Speedster met tonneau - ja dat wil ik nog even meegeven, er komt geen kap op, maar een tonneau - naar Nederland brengen, interieur laten doen en naar de keuring!
Nu zaterdag hebben we terug wat materiaal om verder te doen, we hebben tips gekregen om de achterassen aan te pakken. Ik hoop dat ik ze eraf krijg, dan kan dat allemaal wegdoen om te laten zandstralen en te poedercoaten, dan kunnen we dat ook monteren. Daarnaast heb ik ook een kabelboom gekocht en achterveren. Die kunnen we ook monteren. De vooras kunnen we nu ook vast zetten, ik heb nieuwe bouten gekocht. Van bouten en vooras gesproken, volgens Wolf is het best om ook 'caster shims' te steken, die helpen bij het 'spoor houden' van de wagen, zodat je recht blijft rijden. Je leest meer over caster en camber hier.
Geniet van weer mooie foto's - vooral de laatste een mooie rode zonsondergang.
Na de winterstop - allez winter! - zijn Kris en ik terug aan de slag gegaan. Kris hield zich bezig met het opkuisen van de aandrijving/versnellingsbak, terwijl ik me bezig hield met het verder trimmen van de kofferbak opdat de deurstijlen van de body mooi op het gegalvaniseerde subframe zou aansluiten.
Met de spons, de stalen borstel, tandenborstels en ontvetter poetste Kris naarstig de aandrijving/versnellingsbak op. Op één van de foto's zie je duidelijk het verschil.
Nadat we de body van het geheel gehaald hadden, mat ik hoeveel er van de kofferbak moest verwijderd worden. Met de slijpschijf in de hand trimde ik alles bij. Ook de overblijfselen van de rivetten van de vorige keer moesten eraan geloven. Het was een herhaling van trimmen, body plaatsen, kijken waar er nog wat te veel glasvezel was, body afhalen, trimmen, terug plaatsen, en zo enkele keren. Beter een beetje met een keer afsnijden dan te veel afsnijden...
Terwijl ik toch aan het snijden was, heb ik ook meteen het gat in de kofferbak gemaakt en er de benzinetank ingezet. Vastzetten is voor later, waarschijnlijk met kit, Tec7 of iets dergelijks.
Ook hebben Kris onze volgende sleutelmomenten op de kalender gezet. De eerstvolgende is in februari, in de voormiddag de aandrijving/versnellingsbak behandelen met de hogedrukreiniger en in de namiddag een bezoekje naar Motorious. Enerzijds met heel wat vragen, onduidelijkheden in de bouwhandleiding, anderzijds om er enkele kiekjes (zoals ze in Nederland zeggen) te nemen van een afgewerkte kitcar, opdat we ons een visueel beeld kunnen vormen en dat ook kunnen toepassen op onze replica.
Het doet deugd om de draad terug op te nemen, het waren drukke maanden voor mij omwille van omschakeling van bediende naar zelfstandige, freelancer als ICT Project & Transitie manager.
Op zeventien december hebben Kris en ik voor de laatste maal dit jaar onze handen uit de mouwen gestoken. Ik kan met enige trots zeggen dat het subframe op het rollend chassis is vastgezet met bouten en moeren en borgringen, allemaal met een hardheid van 8.8 zoals voorgeschreven in de bouwhandleiding.
We hadden vorige keer het subframe al eens op het chassis gelegd om zodanig de gaten te boren in het gegalvaniseerde subframe. Deze keer hebben we Tec7 tussen gespoten en vervolgens het subframe erop vastgezet.
Daarna hebben we de kofferbak met rivetten vastgezet en tegen de vroege namiddag hebben we de body er terug opgezet. Het is was wel duidelijk dat van de kofferbak nog het een en ander moeten trimmen, een goede 2 cm, opdat de deurdorpels mooi aansluiten op het frame.
De achteras, daar zitten we nog met een probleem, met de poelietrekker is het ons niet gelukt, maar de hulplijn naar Nico is opgezet, als hij nog eens kan, komt hij wel eens langs. Toffe kerel!
Voorts heb ik ook m'n carrossier gevonden, op aanraden van enkele experten moet ik in Brakel zijn, bij JEM design. In het nieuwe jaar ga ik eens bij hem langs om eens te horen.
Qua interieur liet een ex-collega mij weten dat er maar 1 adres bestaat, L&B of te zeggen de voorloper van Motorious. Dat bekijk ik met Wolf wel eens.
De volgende zaterdagen in 2012 liggen ook al vast! Ik kijk ernaar uit!
Een 9tal foto's zijn toegevoegd in het fotoalbum!
En tot slot wens ik de bloglezers een spetterend 2012!!
Hallo, Afgelopen zaterdag hebben Kris en ik nog eens de handen uit de mouwen gestoken. Terwijl ik aan de achteras sleutelde, hield Kris zich bezig met de vooras. Dankzij onze maat de Nico hadden we een poelietrekker, schitterende en slimme kerel, hij was enkele weken geleden langsgeweest en had een blik geworpen op hoe je zelf een poelietrekker kunt maken, en hij heeft hem gewoon nagemaakt. Maar ik vond echter niet de plaats waar je hem moest plaatsen opdat je het roulement er kon afhalen. Ik zal de Nico nog es vragen om langs te komen...
Ondertussen hoorde ik aan de andere kant van de tent soms een lichtjes gevloek, Kris had moeite om de nodige draagarmen van de vorige vooras los te krijgen, uiteindelijk lukte het hem en kwam er een vettig jobje aan de pas, de torsieveren in de nieuwe as steken. Hij had de nieuwe vooras gemonteerd, ziet er mooi uit (zie foto's), maar het lukte maar niet. Samen zijn we er wel in geslaagd, en meteen een tip voor de volgers - ook de doe-het-zelf-volgers, als je de set torsieveren makkelijk in de nieuwe vooras wil schuiven, bindt ze samen met een elastiek, zo verschuiven ze niet! Het is best ook dat je met twee bent, eentje die alles wat bijeenhoudt en in de as inschuift en eentje die zegt welke richting hij die veren moet duwen. We hebben er toch een dik half uur over gedaan om ze op hun plaats te krijgen. Voor de tweede set torsieveren was het moeilijker, de vijzen kwamen niet los, dus we hebben er wat kruipolie over gedaan en we zien wel volgende week of we ze loskrijgen en ook de tweede set veren op hun plaats kunnen zetten.
Een halve dag zat er al en nadat we de innerlijke mens versterkt hadden, zijn we begonnen aan het subframe op het chassis, even de bouwhandleiding van Motorious erbij genomen en vervolgens aan de slag. Centreren op de breedte en de lengte, check! Subframe met spanvijzen op het chassis gekneld, check! Gaatjes boren, al een geluk dat ik een geïmproviseerde brug gemaakt had, want je moet van onder naar boven boren. Kris en ik en hebben elk een kant gedaan en vervolgens een kant bevestigd met bouten en moeren. Belangrijk hier, hardheid 8.8, gegalvaniseerd...
Volgende week doen we verder met het subframe. We willen ook al de kofferruimte en de tank bevestigen op het subframe. Ik hoop dat we de vooras kunnen bedwingen, dan kunnen we ook de nieuwe draagarmen erop bevestigen.
Qua bodywork heb ik ook een goed adresje gevonden, mij aangeraden door twee experten. Misschien dat ik hem tussen kerst en nieuwjaar eens bezoek, eens horen naar een prijs... Qua motor, daar is de kogel ook door de kerk, ik ga voor een 1.776cc blok, volledig gereviseerd. Dat is voor volgend jaar.
Het is inderdaad al een hele tijd geleden sinds de laatste update, maar ziekte en andere prioriteiten waren de boosdoeners.
Zowel Kris als ik zijn beide ziek geweest en dan heb je niet veel zin om de handen uit de mouwen te steken, dat begrijp je wel.
Zoals eerder al vermeld zijn er ook andere prioriteiten waaronder het metselen van een garage. Met het mooie weer in het weekend mag je de kans niet onbenut laten om verder te doen. Die enkele zaterdag die ik met m'n pa al metselend heb doorgebracht, hebben al een aanzienlijke vooruitgang te weeg gebracht, dus daar ben ik ook tevreden om.
Voor wat betreft de wagen, tja even een update: De motor Het 1600cc-blok had ik weggedaan om een diagnose te laten uitvoeren. Resultaat: voor een goede 2.000 euro kosten aan, zowat 75% moet ik laten vervangen.
Had deze diagnose ook aan Motorious laten weten en die stelde op slag voor om er een 1776cc-blok in te steken. Na wat onderzoek van zijn kant, kwam hij opdraven met een mooi blokje voor de ronde prijs van 2.725 euro, maar dan is het wel volledig nieuw. Hier moet ik wel enkele bestaande onderdelen ombouwen maar het zou in orde zijn. Hij wil dan best m'n oude motor overnemen.
Achteras Hier hebben Kris en ik al wat kopzorgen rond gehad... Eerste de trommels die we moeilijk konden verwijderen, vervolgens de pakking beschadigd dus we moeten de assen verwijderen. Dankzij onze maat, de Nico hebben we ontdekt hoe je de roulementen van de as moet verwijderen zodat je de assen kan verwijderen. Hiervoor hebben we echter een poelietrekker nodig. Dus op zoek naar zo'n toestel, gereedschap.
Vooras We hebben heelwat onderdelen om de nieuwe vooras te monteren, maar missen nog enkele bits en bytes - alhoewel het hier niets met ICT te maken heeft - maar zo kan ik het best omschrijven. We hebben ondermeer een multipurpose-smeermiddel nodig om de torsieveren in te vetten. Ook een vetspuit is nodig om na de installatie van de bestaande torsieveren in de nieuwe vooras, de gaatjes te voorzien van overvloedig vet...
Chassis De laatste zondag dat Kris en ik aan de wagen hebben gewerkt, hebben we het chassis, het subframe en de body op een geïmproviseerde stelling gezet, alles staat nu zo'n 50 centimeter hoger, is makkelijker als we aan het chassis werken. Ik hoop één van de dagen een inventaris te doen om te kijken welk materiaal en welke hoeveelheid we nodig hebben om het subframe aan het chassis te bevestigen en onderdelen van de binnenkant van de body aan het subframe, respectievelijk bouten/moeren en rivetten.
Interieur Voor het interieur heb ik in het verleden al eens gezocht naar skai, zou mooi zijn voor de zetels en de achterbank. De rest zou in een ander materiaal moeten komen. Lakewell Classic Interiors bieden een bekledingset aan voor 590 euro (excl.). Alleen na gemail met hen zou dat wat moeilijk zijn want het is geen echte Speedster, ze hebben een punt, maar we zoeken verder.
Spuitwerk Na bevraging van verschillende kameraden zal dit ook een uitdaging worden, blijkbaar worden de meeste body's afgeleverd met een sinaasappelhuid qua body work... Misschien is dat best okay in Spaanse streken, het land van oorsprong van de sinaasappel, maar ik wil toch voor meer kwaliteit gaan. Motorious raadt aan om bij tuningshops m'n licht eens op te steken, bij het maken van spoilers en sideskirts werken zijn altijd met polyester, hetzelfde materiaal als dat van de kit.
Onze eerstvolgende kitcardag is in december. Ik hoop jullie dan te mogen verblijden met vele foto's en nog wat tekst...
Nu dat de Kever bijna volledig ontmanteld is, was het tijd om op zoek te gaan naar wisselstukken. Enerzijds hebben we op 22 oktober de wisselstukken zitten kiezen in de verschillende catalogi en anderzijds zijn we er op 29 oktober achter geweest. Die twee weken hebben ook trouwens goed gedaan aan m'n geblesseerde vinger, het gewricht doet geen pijn meer en kan hem ook al goed bewegen, dus in november vliegen we er terug in.
Vooraleer af te zakken naar Nederland heb ik m'n motor weggedaan voor revisie. In eerste instantie gaat Jeanot bekijken hoe goed of slecht het met de motor gesteld is en binnen 2 weken zal hij me vertellen wat de diagnose zal zijn. Ook dan zullen we weten wat de motorrevisie zal kosten. Ik heb bij verschillende firma's prijs gevraagd voor zo'n revisie, en wat ik opmerkelijk vond, de meeste komen aandraven met een ruilmotor... Eerst zien wat de revisie zegt en misschien moet ik dan toch nog opteren voor een ruilmotor.
Wat hebben we zoal gekocht, de foto's vind je terug in het fotoalbum:
vooras verstelbaar 8/'65
stabilisator klemset tot > 196
fuseekogel onder t1, 12/13/15
ashoes deelbaar & montage
vooras keerring set (4) t1
vet nippel 5g fusee & vooras
dekselpakking pendelas, 0.30
splitplen voor achterasmoer
stuurkogelmoer splitpen 2xm22m
benzinefilter universeel 5.5
benzinetank
schokdempers vooraan
bevestiging van schokdempers
stofhuls voor schokdempers
De onderdelen zijn we gaan halen bij HotRod in Doesburg (NL) en bij Motorious in Heusden (NL). En terwijl we toch in Nederland waren, had ik ook een website gevonden waar ze het interieur van een Porsche 356 Speedster maakten. Ook een soort bouwpakket, wel eerder een legplan met alle stukken tapijt. Wij naar Roosendaal gereden maar niets gezien. Afgelopen zondag meende ik een verdeler van Lakewell Classic Interior gevonden te hebben nabij Boutersem, maar dat draaide ook op niets uit.
Jullie hebben er wat
moeten op wachten, maar hier is een update omtrent het project.Gedurende 2 zaterdagen werd er niet aan de
kitcar gewerkt, enerzijds heb ik m'n vader geholpen om de garage achteraan het
huis verder te metselen en anderzijds wou ik de mooie groepen op Rock Ternat
niet missen.Maar op 15 oktober was het
zo ver, we sloegen de handen weer in elkaar en begonnen eraan.
Tussendoor heb ik ook
nog een bouloneuze gekocht, voor de taalpuristen onder ons, een slagsleutel, je
weet wel zo'n toestel dat zo ook in de garages gebruiken om de bouten bij het
vervangen van de velgen los te krijgen of vast te draaien.(er bestaat een foto van). Heb dan ook nog
een moersleutel 20-200 Nm gekocht, sommige bouten mag je niet te vast dragen,
omdat je niet weet hoeveel kracht je op een bout mag zetten, kan een
moersleutel je hierbij helpen.Opnieuw
in Nederland gekocht, alles lijkt van daar te komen, de Kever, de kit, de
moersleutel...
De laatste keer
hadden we heel wat bouten op de motor behandeld met kruipolie en deze kwamen
dan ook wat sneller los dan voorheen.De
kachelpotten op de motor waren moeilijk en na nader onderzoek bleek dat ik deze
moet vervangen, dus maakten we het onszelf makkelijk en hebben we deze doorgezaagd.Dit liet ons toe om de uiteinden die
overbleven makkelijker te verwijderen.Ook de resterende motorbeplating kon verwijderd worden, een naakte motor
bleef over.
Vervolgens kwam de
vooras aan bod.Deze hebben we verder
ontdaan van alle stuurstangen, het is duidelijk dat de rubbers hier zeker
moeten vervangen worden.Alles werd
gedemonteerd, de veren, de torsieassen, de stabilisatorstang, de
schokdempers.Nadat de oppervlakkige
roest een beetjes was verwijderd, zag ik dat de bovenste torsieas op het einde
er niet goed uitzag, ik vrees dat dit na het zandstralen er nog slechter zal
uitzien...Ik denk dat ik best op zoek
ga naar een "nieuwe" vooras.Ik heb trouwens van de vooras ook een mooi cadeau gekregen, een serieuse
knauw in de rechterwijsvinger - nu weet ik ook hoe het vlees van een vinger
eruit ziet - en het gewricht van waar de vinger in de hand overgaat is
gekneusd.Bijna een werkongeval, maar er
is lichte pijn bij het typen van deze blog.Soit, er zal een moment zijn dat we hierom kunnen lachen, als Kris en ik
op een zomerse dag volgend jaar rondtoeren...
Na de vooras kwam de
achteras, met de aandrijving en versnellingsbak aan de beurt.Deze had Kris vorige keer meegenomen om de
bouten los te maken, ik beschikte niet over het juiste materiaal - dat ik
ondertussen wel heb aangekocht - maar onze gemeenschappelijke maat Nico heeft
ons uit de nood geholpen.
Vervolgens waren de
trommels aan de beurt, was niet makkelijk omdat er een vast zat en de andere
ons niet meteen duidelijk leek hoe we die moesten verwijderen, maar gelukkig
lag de Haynes-handleiding in de buurt...Die sprak van tandwieltjes die je moest verdraaien opdat de klemmen naar
binnen zouden draaien, dus op zoek naar de tandwieltjes en na wat proberen
lukte me dat op de trommel te verwiijderen.De andere kant was moeilijker maar Kris had er zin, na heel wat kloppen
met hamer en beitel heeft hij de trommel van de schoen geklopt.Een goed team zijn wij!
Afgelopen weken moest
ik ook het een en ander afwegen, via Nico kwam ik te weten dat ik een getunede
Kevermotor kon kopen, een 2.2 liter van 150 pk en voor een schappelijke prijs,
maar dat was niet alles ik moest hier ook een versnellingsbak van een T2 aan
koppelen. Dus dat zou de prijs opdrijven. Anderzijds had ik bij Motorious
gevraagd om een 1600cc, en uiteindelijk heb ik voor het laatste gekozen, die
1600 zal ook de nodige power leveren om vooruit te gaan en we willen cruisen
met de auto hé, niet racen...
Ook de afsluiting van
de wagen, cabriokap, geen kap of iets anders, was ook één van de overpeinzingen
afgelopen weken.Ik heb besloten om voor
een tonneau te gaan.
Qua tijdslijn is er
ook een aanpassing, dit door andere projecten waar ik aan werk.Idealiter zou het april 2012 zijn, dit kan
shiften tot zomer 2012, maar de wagen moet zeker af zijn tegen eind 2012.
Wat er nu nog in de
pijplijn zit, is motorrevisie, interieurbekleding, vervanging van allerhande
onderdelen, dus laatste tijd zoek ik het hele internet af naar shops, nieuw en
tweedehands en dergelijke meer.
Nu zaterdag is er
terug een dag voor de kitcar.Hier
zullen Kris en ik onze volgende strategie bepalen en onze planning voor
november vastleggen.De zaterdag daarop
heb ik een rondrit voorzien, achter wisselonderdelen gaan, de motor voor
revisie wegdoen en een trip naar Motorious in Nederland om het een en ander op
te pikken.
Er zijn ook weer heel
wat foto's toegevoegd. Go and check them
out!
Vorige week hebben Kris en ik enkele avonden, dagen afgesproken om samen aan
het project te werken. Het eerste weekend was 23 en 24 september, ik heb er
zelfs een leuk feestje in de stamkroeg voor laten staan, maar deze avond was
ook wel leuk. Na de hongerige magen gespijsd te hebben, trokken we onze
werkplunjes aan en begonnen we aan het werk.
In de eerste plaats hebben we een beetje orde in de tent gemaakt en een
geïmproviseerde werkbank gemaakt, opdat de motor daar kon op rusten.
Vervolgens hebben we de aandrijving/versnellingsbak van de motor
gescheiden. Vrijdagavond hebben we heel wat gevloekt omdat we de achterassen
niet konden verwijderen. Rond 22u hebben we de strijd gestaakt, maar de
moed niet opgegeven en hebben na het meerdere keren wassen van de handen het
wereldwijde web verkend hoe we dit moesten aanpakken. Zie hier de URL: http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=15514.
Na een goede nachtrust hebben we wat we gelezen hebben geprobeerd op de
achterassen, maar de moer die de achteras afsluit was maar niet los te krijgen.
Die avond hebben we besloten dat Kris de aandrijfas met achterassen mee zou
nemen om onze goede vriend Nico op maandag 26 september te vragen ons te
helpen. Nico heeft ook al wat aan auto's gesleuteld en beschikt
waarschijnlijk over meer gespecialiseerd materiaal dan ik om de bouten
vooralsnog los te krijgen.
We zijn dan vervolgens begonnen om de motor te demonteren, bouten en materiaal
allemaal netjes in plastiek zakjes gestoken opdat alles bij elkaar blijft.
Demonteren is makkelijk, maar het moet daarna ook weer in elkaar...
Onze volgende afspraak is 15 oktober, dan wordt er verder gesleuteld.
Ondertussen zal ik me bezig houden met het opkuisen van de door olie bedekte en
doordrongen onderdelen. Af en toe zal ik ook proberen om de uitlaatpijpen
van het motorblok te verwijderen, opdat de boxermotor dan vrij komt te
liggen. Vervolgens het motorblok laten reviseren, dit laat ik aan een
specialist over.
Klik zeker eens op het fotoalbum, er zijn maar liefst 28 foto's gepubliceerd.
Tot de volgende!
Johan
Een weekje geen updates wegens een vakantie in Toscane, maar ook daar bleef het project me achtervolgen. Op één van de bezoeken naar de mooie Italiaanse steden zat ik achter het stuur en bij het uitkomen van bocht stond daar m'n droomwagen, een Porsche 356 Speedster, een grijze met een bruin cabriodak. Mooi, mooi, ik moest even een traan wegpinken. Tijdens het verlof heb ik met toegelegd op het ontrafelen van de motor. We gaan dat stap voor stap moeten doen, maar dat komt wel slim. Gisteren es naar m'n partner in project gesmst en die had nog een PPL-examen voor de boeg, nu donderdag. Daarna kunnen we es zien om het project terug op het versnelde spoor te zetten. Daarnaast zal ik ook m'n pa helpen om voor de wagen tegen eind dit jaar een stevigere onderdak te voorzien, de tent heeft z'n mannetje al gestaan met het afgelopen regenweer en windstoten, maar ik vrees dat ik er na het project niet veel meer zal mee kunnen doen... Ik hoop volgende week wat meer info én foto's te publiceren. Groeten, Johan
Deze week geen foto's en ook geen update eigenlijk. Heb de Haynes handleiding gekregen en wil me daar eerst wat in verdiepen. Zaterdag heb ik een dagje roest verwijderen voorzien, me dunkt dat de onderdelen eigenlijk nog wel in vrij goede staat zijn, maar dat zie ik zaterdagavond wel. Momenteel is Kris aan het studeren voor zijn PPL en kan hij alle tijd goed gebruiken, maar in september (waarschijnlijk de 2de week) vliegen we erin. Ik kijk er naar uit! Tot de volgende. Johan
PS: Heb ook een mailinglijst toegevoegd, schrijf je in als je een mail wil krijgen van zodra ik de blog heb geüpdatet. Je kan je inschrijven door je mailadres in te voegen onder de knop "Fotoalbum".
Afgelopen zondag nog wat aan de wagen gesleuteld, de trommelremmen vooraan zijn verwijderd. Voorts nog wat aan de versnellingsbak ook gewerkt, allez gekuist... En het resultaat vind ik best wel goed, ook onderaan heeft de bak een beurt gekregen. Heb ook het stuurhuisje wat opgekuist, was zwart, maar zwart, nu heeft het terug wat kleur gekregen. Heb de assen ook nog es gecontroleerd en zo veel roest is er eigenlijk niet op aan te merken! De motor dat zal een paar andere mouwen zijn, maar daarvoor wacht ik op de handleiding van Haynes. Als die er door komt, dan koppel ik de motor van de versnellingsbak en gaan we verder me de opkuis. Opnieuw foto's toegevoegd, check het album van 14.08.2011 via de link fotoalbum. Tot de volgende, Johan