De Porsche 356 Speedster kitcar
Project 2009-2012
Inhoud blog
  • Wijziging BLOG
  • Winterslaap
  • Hier en daar en toch veel gedaan
  • Elektriciteit en gaten
  • Een bakje vol met ... motor
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kuisen en zagen
    Hallo,

    Na de winterstop - allez winter! - zijn Kris en ik terug aan de slag gegaan. Kris hield zich bezig met het opkuisen van de aandrijving/versnellingsbak, terwijl ik me bezig hield met het verder trimmen van de kofferbak opdat de deurstijlen van de body mooi op het gegalvaniseerde subframe zou aansluiten.

    Met de spons, de stalen borstel, tandenborstels en ontvetter poetste Kris naarstig de aandrijving/versnellingsbak op.  Op één van de foto's zie je duidelijk het verschil.

    Nadat we de body van het geheel gehaald hadden, mat ik hoeveel er van de kofferbak moest verwijderd worden. Met de slijpschijf in de hand trimde ik alles bij. Ook de overblijfselen van de rivetten van de vorige keer moesten eraan geloven.  Het was een herhaling van trimmen, body plaatsen, kijken waar er nog wat te veel glasvezel was, body afhalen, trimmen, terug plaatsen, en zo enkele keren.  Beter een beetje met een keer afsnijden dan te veel afsnijden...

    Terwijl ik toch aan het snijden was, heb ik ook meteen het gat in de kofferbak gemaakt en er de benzinetank ingezet.  Vastzetten is voor later, waarschijnlijk met kit, Tec7 of iets dergelijks.

    Ook hebben Kris onze volgende sleutelmomenten op de kalender gezet.  De eerstvolgende is in februari, in de voormiddag de aandrijving/versnellingsbak behandelen met de hogedrukreiniger en in de namiddag een bezoekje naar Motorious. Enerzijds met heel wat vragen, onduidelijkheden in de bouwhandleiding, anderzijds om er enkele kiekjes (zoals ze in Nederland zeggen) te nemen van een afgewerkte kitcar, opdat we ons een visueel beeld kunnen vormen en dat ook kunnen toepassen op onze replica.

    Het doet deugd om de draad terug op te nemen, het waren drukke maanden voor mij omwille van omschakeling van bediende naar zelfstandige, freelancer als ICT Project & Transitie manager.

    Tot de volgende,

    PS: Een Porschetastisch 2012 gewenst!

    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    30-01-2012, 10:33 geschreven door joinken
    30-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subframe en kofferbak
    Fans,

    Op zeventien december hebben Kris en ik voor de laatste maal dit jaar onze handen uit de mouwen gestoken.  Ik kan met enige trots zeggen dat het subframe op het rollend chassis is vastgezet met bouten en moeren en borgringen, allemaal met een hardheid van 8.8 zoals voorgeschreven in de bouwhandleiding.

    We hadden vorige keer het subframe al eens op het chassis gelegd om zodanig de gaten te boren in het gegalvaniseerde subframe.  Deze keer hebben we Tec7 tussen gespoten en vervolgens het subframe erop vastgezet.

    Daarna hebben we de kofferbak met rivetten vastgezet en tegen de vroege namiddag hebben we de body er terug opgezet.  Het is was wel duidelijk dat van de kofferbak nog het een en ander moeten trimmen, een goede 2 cm, opdat de deurdorpels mooi aansluiten op het frame.

    De achteras, daar zitten we nog met een probleem, met de poelietrekker is het ons niet gelukt, maar de hulplijn naar Nico is opgezet, als hij nog eens kan, komt hij wel eens langs.  Toffe kerel!

    Voorts heb ik ook m'n carrossier gevonden, op aanraden van enkele experten moet ik in Brakel zijn, bij JEM design.  In het nieuwe jaar ga ik eens bij hem langs om eens te horen.

    Qua interieur liet een ex-collega mij weten dat er maar 1 adres bestaat, L&B of te zeggen de voorloper van Motorious.  Dat bekijk ik met Wolf wel eens.

    De volgende zaterdagen in 2012 liggen ook al vast!  Ik kijk ernaar uit!

    Een 9tal foto's zijn toegevoegd in het fotoalbum!

    En tot slot wens ik de bloglezers een spetterend 2012!!

    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    30-12-2011, 17:49 geschreven door joinken
    11-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opbouwen
    Hallo,
    Afgelopen zaterdag hebben Kris en ik nog eens de handen uit de mouwen gestoken. Terwijl ik aan de achteras sleutelde, hield Kris zich bezig met de vooras. Dankzij onze maat de Nico hadden we een poelietrekker, schitterende en slimme kerel, hij was enkele weken geleden langsgeweest en had een blik geworpen op hoe je zelf een poelietrekker kunt maken, en hij heeft hem gewoon nagemaakt.  Maar ik vond echter niet de plaats waar je hem moest plaatsen opdat je het roulement er kon afhalen. Ik zal de Nico nog es vragen om langs te komen...

    Ondertussen hoorde ik aan de andere kant van de tent soms een lichtjes gevloek, Kris had moeite om de nodige draagarmen van de vorige vooras los te krijgen, uiteindelijk lukte het hem en kwam er een vettig jobje aan de pas, de torsieveren in de nieuwe as steken.  Hij had de nieuwe vooras gemonteerd, ziet er mooi uit (zie foto's), maar het lukte maar niet.  Samen zijn we er wel in geslaagd, en meteen een tip voor de volgers - ook de doe-het-zelf-volgers, als je de set torsieveren makkelijk in de nieuwe vooras wil schuiven, bindt ze samen met een elastiek, zo verschuiven ze niet! Het is best ook dat je met twee bent, eentje die alles wat bijeenhoudt en in de as inschuift en eentje die zegt welke richting hij die veren moet duwen. We hebben er toch een dik half uur over gedaan om ze op hun plaats te krijgen.  Voor de tweede set torsieveren was het moeilijker, de vijzen kwamen niet los, dus we hebben er wat kruipolie over gedaan en we zien wel volgende week of we ze loskrijgen en ook de tweede set veren op hun plaats kunnen zetten.

    Een halve dag zat er al en nadat we de innerlijke mens versterkt hadden, zijn we begonnen aan het subframe op het chassis, even de bouwhandleiding van Motorious erbij genomen en vervolgens aan de slag.  Centreren op de breedte en de lengte, check! Subframe met spanvijzen op het chassis gekneld, check!  Gaatjes boren, al een geluk dat ik een geïmproviseerde brug gemaakt had, want je moet van onder naar boven boren.  Kris en ik en hebben elk een kant gedaan en vervolgens een kant bevestigd met bouten en moeren. Belangrijk hier, hardheid 8.8, gegalvaniseerd...

    Volgende week doen we verder met het subframe.  We willen ook al de kofferruimte en de tank bevestigen op het subframe.  Ik hoop dat we de vooras kunnen bedwingen, dan kunnen we ook de nieuwe draagarmen erop bevestigen.

    Qua bodywork heb ik ook een goed adresje gevonden, mij aangeraden door twee experten.  Misschien dat ik hem tussen kerst en nieuwjaar eens bezoek, eens horen naar een prijs...  Qua motor, daar is de kogel ook door de kerk, ik ga voor een 1.776cc blok, volledig gereviseerd. Dat is voor volgend jaar.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    11-12-2011, 18:34 geschreven door joinken
    28-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keuzes, keuzes, ...
    Hallo bloglezers,

    Het is inderdaad al een hele tijd geleden sinds de laatste update, maar ziekte en andere prioriteiten waren de boosdoeners.

    Zowel Kris als ik zijn beide ziek geweest en dan heb je niet veel zin om de handen uit de mouwen te steken, dat begrijp je wel.

    Zoals eerder al vermeld zijn er ook andere prioriteiten waaronder het metselen van een garage. Met het mooie weer in het weekend mag je de kans niet onbenut laten om verder te doen. Die enkele zaterdag die ik met m'n pa al metselend heb doorgebracht, hebben al een aanzienlijke vooruitgang te weeg gebracht, dus daar ben ik ook tevreden om.

    Voor wat betreft de wagen, tja even een update:
    De motor
    Het 1600cc-blok had ik weggedaan om een diagnose te laten uitvoeren.  Resultaat: voor een goede 2.000 euro kosten aan, zowat 75% moet ik laten vervangen.

    Had deze diagnose ook aan Motorious laten weten en die stelde op slag voor om er een 1776cc-blok in te steken. Na wat onderzoek van zijn kant, kwam hij opdraven met een mooi blokje voor de ronde prijs van 2.725 euro, maar dan is het wel volledig nieuw.  Hier moet ik wel enkele bestaande onderdelen ombouwen maar het zou in orde zijn.  Hij wil dan best m'n oude motor overnemen.

    Achteras
    Hier hebben Kris en ik al wat kopzorgen rond gehad... Eerste de trommels die we moeilijk konden verwijderen, vervolgens de pakking beschadigd dus we moeten de assen verwijderen.  Dankzij onze maat, de Nico hebben we ontdekt hoe je de roulementen van de as moet verwijderen zodat je de assen kan verwijderen. Hiervoor hebben we echter een poelietrekker nodig.  Dus op zoek naar zo'n toestel, gereedschap.

    Vooras
    We hebben heelwat onderdelen om de nieuwe vooras te monteren, maar missen nog enkele bits en bytes - alhoewel het hier niets met ICT te maken heeft - maar zo kan ik het best omschrijven.  We hebben ondermeer een multipurpose-smeermiddel nodig om de torsieveren in te vetten.  Ook een vetspuit is nodig om na de installatie van de bestaande torsieveren in de nieuwe vooras, de gaatjes te voorzien van overvloedig vet...

    Chassis
    De laatste zondag dat Kris en ik aan de wagen hebben gewerkt, hebben we het chassis, het subframe en de body op een geïmproviseerde stelling gezet, alles staat nu zo'n 50 centimeter hoger, is makkelijker als we aan het chassis werken.
    Ik hoop één van de dagen een inventaris te doen om te kijken welk materiaal en welke hoeveelheid we nodig hebben om het subframe aan het chassis te bevestigen en onderdelen van de binnenkant van de body aan het subframe, respectievelijk bouten/moeren en rivetten.

    Interieur
    Voor het interieur heb ik in het verleden al eens gezocht naar skai, zou mooi zijn voor de zetels en de achterbank.  De rest zou in een ander materiaal moeten komen. Lakewell Classic Interiors bieden een bekledingset aan voor 590 euro (excl.). Alleen na gemail met hen zou dat wat moeilijk zijn want het is geen echte Speedster, ze hebben een punt, maar we zoeken verder.

    Spuitwerk
    Na bevraging van verschillende kameraden zal dit ook een uitdaging worden, blijkbaar worden de meeste body's afgeleverd met een sinaasappelhuid qua body work...  Misschien is dat best okay in Spaanse streken, het land van oorsprong van de sinaasappel, maar ik wil toch voor meer kwaliteit gaan.  Motorious raadt aan om bij tuningshops m'n licht eens op te steken, bij het maken van spoilers en sideskirts werken zijn  altijd met polyester, hetzelfde materiaal als dat van de kit.

    Onze eerstvolgende kitcardag is in december.  Ik hoop jullie dan te mogen verblijden met vele foto's en nog wat tekst...

    Greetings,
    Johan
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    28-11-2011, 10:02 geschreven door joinken
    01-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste wisselstukken
    Hallo,

    Nu dat de Kever bijna volledig ontmanteld is, was het tijd om op zoek te gaan naar wisselstukken.  Enerzijds hebben we op 22 oktober de wisselstukken zitten kiezen in de verschillende catalogi en anderzijds zijn we er op 29 oktober achter geweest.  Die twee weken hebben ook trouwens goed gedaan aan m'n geblesseerde vinger, het gewricht doet geen pijn meer en kan hem ook al goed bewegen, dus in november vliegen we er terug in.

    Vooraleer af te zakken naar Nederland heb ik m'n motor weggedaan voor revisie. In eerste instantie gaat Jeanot bekijken hoe goed of slecht het met de motor gesteld is en binnen 2 weken zal hij me vertellen wat de diagnose zal zijn.  Ook dan zullen we weten wat de motorrevisie zal kosten.  Ik heb bij verschillende firma's prijs gevraagd voor zo'n revisie, en wat ik opmerkelijk vond, de meeste komen aandraven met een ruilmotor...  Eerst zien wat de revisie zegt en misschien moet ik dan toch nog opteren voor een ruilmotor.

    Wat hebben we zoal gekocht, de foto's vind je terug in het fotoalbum:
    • vooras verstelbaar 8/'65
    • stabilisator klemset tot > 196
    • fuseekogel onder t1, 12/13/15
    • ashoes deelbaar & montage
    • vooras keerring set (4) t1
    • vet nippel 5g fusee & vooras
    • dekselpakking pendelas, 0.30
    • splitplen voor achterasmoer
    • stuurkogelmoer splitpen 2xm22m
    • benzinefilter universeel 5.5
    • benzinetank
    • schokdempers vooraan
    • bevestiging van schokdempers
    • stofhuls voor schokdempers
    De onderdelen zijn we gaan halen bij HotRod in Doesburg (NL) en bij Motorious in Heusden (NL).  En terwijl we toch in Nederland waren, had ik ook een website gevonden waar ze het interieur van een Porsche 356 Speedster maakten. Ook een soort bouwpakket, wel eerder een legplan met alle stukken tapijt.  Wij naar Roosendaal gereden maar niets gezien.  Afgelopen zondag meende ik een verdeler van Lakewell Classic Interior gevonden te hebben nabij Boutersem, maar dat draaide ook op niets uit.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-11-2011, 12:30 geschreven door joinken
    20-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooras en motor gedemonteerd

    Hallo bloglezers,

    Jullie hebben er wat moeten op wachten, maar hier is een update omtrent het project.  Gedurende 2 zaterdagen werd er niet aan de kitcar gewerkt, enerzijds heb ik m'n vader geholpen om de garage achteraan het huis verder te metselen en anderzijds wou ik de mooie groepen op Rock Ternat niet missen.  Maar op 15 oktober was het zo ver, we sloegen de handen weer in elkaar en begonnen eraan.

    Tussendoor heb ik ook nog een bouloneuze gekocht, voor de taalpuristen onder ons, een slagsleutel, je weet wel zo'n toestel dat zo ook in de garages gebruiken om de bouten bij het vervangen van de velgen los te krijgen of vast te draaien.  (er bestaat een foto van). Heb dan ook nog een moersleutel 20-200 Nm gekocht, sommige bouten mag je niet te vast dragen, omdat je niet weet hoeveel kracht je op een bout mag zetten, kan een moersleutel je hierbij helpen.  Opnieuw in Nederland gekocht, alles lijkt van daar te komen, de Kever, de kit, de moersleutel...

    De laatste keer hadden we heel wat bouten op de motor behandeld met kruipolie en deze kwamen dan ook wat sneller los dan voorheen.  De kachelpotten op de motor waren moeilijk en na nader onderzoek bleek dat ik deze moet vervangen, dus maakten we het onszelf makkelijk en hebben we deze doorgezaagd.  Dit liet ons toe om de uiteinden die overbleven makkelijker te verwijderen.  Ook de resterende motorbeplating kon verwijderd worden, een naakte motor bleef over.

    Vervolgens kwam de vooras aan bod.  Deze hebben we verder ontdaan van alle stuurstangen, het is duidelijk dat de rubbers hier zeker moeten vervangen worden.  Alles werd gedemonteerd, de veren, de torsieassen, de stabilisatorstang, de schokdempers.  Nadat de oppervlakkige roest een beetjes was verwijderd, zag ik dat de bovenste torsieas op het einde er niet goed uitzag, ik vrees dat dit na het zandstralen er nog slechter zal uitzien...  Ik denk dat ik best op zoek ga naar een "nieuwe" vooras.  Ik heb trouwens van de vooras ook een mooi cadeau gekregen, een serieuse knauw in de rechterwijsvinger - nu weet ik ook hoe het vlees van een vinger eruit ziet - en het gewricht van waar de vinger in de hand overgaat is gekneusd.  Bijna een werkongeval, maar er is lichte pijn bij het typen van deze blog.  Soit, er zal een moment zijn dat we hierom kunnen lachen, als Kris en ik op een zomerse dag volgend jaar rondtoeren...

    Na de vooras kwam de achteras, met de aandrijving en versnellingsbak aan de beurt.  Deze had Kris vorige keer meegenomen om de bouten los te maken, ik beschikte niet over het juiste materiaal - dat ik ondertussen wel heb aangekocht - maar onze gemeenschappelijke maat Nico heeft ons uit de nood geholpen.

    Vervolgens waren de trommels aan de beurt, was niet makkelijk omdat er een vast zat en de andere ons niet meteen duidelijk leek hoe we die moesten verwijderen, maar gelukkig lag de Haynes-handleiding in de buurt...  Die sprak van tandwieltjes die je moest verdraaien opdat de klemmen naar binnen zouden draaien, dus op zoek naar de tandwieltjes en na wat proberen lukte me dat op de trommel te verwiijderen.  De andere kant was moeilijker maar Kris had er zin, na heel wat kloppen met hamer en beitel heeft hij de trommel van de schoen geklopt.  Een goed team zijn wij!

    Afgelopen weken moest ik ook het een en ander afwegen, via Nico kwam ik te weten dat ik een getunede Kevermotor kon kopen, een 2.2 liter van 150 pk en voor een schappelijke prijs, maar dat was niet alles ik moest hier ook een versnellingsbak van een T2 aan koppelen. Dus dat zou de prijs opdrijven. Anderzijds had ik bij Motorious gevraagd om een 1600cc, en uiteindelijk heb ik voor het laatste gekozen, die 1600 zal ook de nodige power leveren om vooruit te gaan en we willen cruisen met de auto hé, niet racen...

    Ook de afsluiting van de wagen, cabriokap, geen kap of iets anders, was ook één van de overpeinzingen afgelopen weken.  Ik heb besloten om voor een tonneau te gaan.

    Qua tijdslijn is er ook een aanpassing, dit door andere projecten waar ik aan werk.  Idealiter zou het april 2012 zijn, dit kan shiften tot zomer 2012, maar de wagen moet zeker af zijn tegen eind 2012.

    Wat er nu nog in de pijplijn zit, is motorrevisie, interieurbekleding, vervanging van allerhande onderdelen, dus laatste tijd zoek ik het hele internet af naar shops, nieuw en tweedehands en dergelijke meer.

    Nu zaterdag is er terug een dag voor de kitcar.  Hier zullen Kris en ik onze volgende strategie bepalen en onze planning voor november vastleggen.  De zaterdag daarop heb ik een rondrit voorzien, achter wisselonderdelen gaan, de motor voor revisie wegdoen en een trip naar Motorious in Nederland om het een en ander op te pikken.

    Er zijn ook weer heel wat foto's toegevoegd. Go and check them out!

    Tot de volgende


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    20-10-2011, 21:53 geschreven door joinken
    26-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motor gedemonteerd

    Hallo,

    Vorige week hebben Kris en ik enkele avonden, dagen afgesproken om samen aan het project te werken. Het eerste weekend was 23 en 24 september, ik heb er zelfs een leuk feestje in de stamkroeg voor laten staan, maar deze avond was ook wel leuk.  Na de hongerige magen gespijsd te hebben, trokken we onze werkplunjes aan en begonnen we aan het werk.


    In de eerste plaats hebben we een beetje orde in de tent gemaakt en een geïmproviseerde werkbank gemaakt, opdat de motor daar kon op rusten.  Vervolgens hebben we de aandrijving/versnellingsbak van de motor gescheiden.  Vrijdagavond hebben we heel wat gevloekt omdat we de achterassen niet konden verwijderen.  Rond 22u hebben we de strijd gestaakt, maar de moed niet opgegeven en hebben na het meerdere keren wassen van de handen het wereldwijde web verkend hoe we dit moesten aanpakken. Zie hier de URL: http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=15514.


    Na een goede nachtrust hebben we wat we gelezen hebben geprobeerd op de achterassen, maar de moer die de achteras afsluit was maar niet los te krijgen.  Die avond hebben we besloten dat Kris de aandrijfas met achterassen mee zou nemen om onze goede vriend Nico op maandag 26 september te vragen ons te helpen.  Nico heeft ook al wat aan auto's gesleuteld en beschikt waarschijnlijk over meer gespecialiseerd materiaal dan ik om de bouten vooralsnog los te krijgen.


    We zijn dan vervolgens begonnen om de motor te demonteren, bouten en materiaal allemaal netjes in plastiek zakjes gestoken opdat alles bij elkaar blijft. Demonteren is makkelijk, maar het moet daarna ook weer in elkaar...
    Onze volgende afspraak is 15 oktober, dan wordt er verder gesleuteld. Ondertussen zal ik me bezig houden met het opkuisen van de door olie bedekte en doordrongen onderdelen.  Af en toe zal ik ook proberen om de uitlaatpijpen van het motorblok te verwijderen, opdat de boxermotor dan vrij komt te liggen.  Vervolgens het motorblok laten reviseren, dit laat ik aan een specialist over.
    Klik zeker eens op het fotoalbum, er zijn maar liefst 28 foto's gepubliceerd.
    Tot de volgende!
    Johan


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    26-09-2011, 13:17 geschreven door joinken
    14-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Toscaanse speedster...
    Hallo,

    Een weekje geen updates wegens een vakantie in Toscane, maar ook daar bleef het project me achtervolgen.  Op één van de bezoeken naar de mooie Italiaanse steden zat ik achter het stuur en bij het uitkomen van bocht stond daar m'n droomwagen, een Porsche 356 Speedster, een grijze met een bruin cabriodak.  Mooi, mooi, ik moest even een traan wegpinken.
    Tijdens het verlof heb ik met toegelegd op het ontrafelen van de motor.  We gaan dat stap voor stap moeten doen, maar dat komt wel slim.  Gisteren es naar m'n partner in project gesmst en die had nog een PPL-examen voor de boeg, nu donderdag. Daarna kunnen we es zien om het project terug op het versnelde spoor te zetten.
    Daarnaast zal ik ook m'n pa helpen om voor de wagen tegen eind dit jaar een stevigere onderdak te voorzien, de tent heeft z'n mannetje al gestaan met het afgelopen regenweer en windstoten, maar ik vrees dat ik er na het project niet veel meer zal mee kunnen doen...
    Ik hoop volgende week wat meer info én foto's te publiceren.
    Groeten,
    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    14-09-2011, 00:00 geschreven door joinken
    24-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezen in dé Haynes-handleiding
    Hallo,

    Deze week geen foto's en ook geen update eigenlijk. Heb de Haynes handleiding gekregen en wil me daar eerst wat in verdiepen. Zaterdag heb ik een dagje roest verwijderen voorzien, me dunkt dat de onderdelen eigenlijk nog wel in vrij goede staat zijn, maar dat zie ik zaterdagavond wel.  Momenteel is Kris aan het studeren voor zijn PPL en kan hij alle tijd goed gebruiken, maar in september (waarschijnlijk de 2de week) vliegen we erin.  Ik kijk er naar uit!
    Tot de volgende.
    Johan

    PS: Heb ook een mailinglijst toegevoegd, schrijf je in als je een mail wil krijgen van zodra ik de blog heb geüpdatet. Je kan je inschrijven door je mailadres in te voegen onder de knop "Fotoalbum".

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    24-08-2011, 00:00 geschreven door joinken
    16-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kuisen geblazen
    Hallo,

    Afgelopen zondag nog wat aan de wagen gesleuteld, de trommelremmen vooraan zijn verwijderd. Voorts nog wat aan de versnellingsbak ook gewerkt, allez gekuist...  En het resultaat vind ik best wel goed, ook onderaan heeft de bak een beurt gekregen.  Heb ook het stuurhuisje wat opgekuist, was zwart, maar zwart, nu heeft het terug wat kleur gekregen. Heb de assen ook nog es gecontroleerd en zo veel roest is er eigenlijk niet op aan te merken!
    De motor dat zal een paar andere mouwen zijn, maar daarvoor wacht ik op de handleiding van Haynes.  Als die er door komt, dan koppel ik de motor van de versnellingsbak en gaan we verder me de opkuis.
    Opnieuw foto's toegevoegd, check het album van 14.08.2011 via de link fotoalbum.
    Tot de volgende,
    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    16-08-2011, 00:00 geschreven door joinken
    11-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor- en achteras
    Goeieavond,
    Door een technisch probleem - doorheen m'n download- en uploadlimiet - kon ik de blog dinsdag niet updaten.
    Afgelopen week de voor- en achteras van het chassis verwijderd, allez losgekoppeld zodat ik het chassis niet beschadig als ik het een of het ander aan het opkuisen ben.
    Heb de velgen van de vooras gedemonteerd en ben nu bezig om de amortisseurs te verwijderen en de stuurkoppeling los te vijzen opdat de stukken makkelijker kunnen gezandstraald worden.
    Achteraan heb ik de assen en de bovenkant van de versnellingsbak al wat opgekuist, foto's hiervan volgende week.  Nu de onderkant nog, maar dat is wat moeilijk.  Ik denk dat de motor best van de versnellingsbak wordt gescheiden, dat maakt het makkelijker.
    Voorts heb ik het werkplaatshandboek ontvangen, maar de foto's ervan zijn niet duidelijk genoeg, dus heb ik maar - op aangeven van Kris - een handleiding van Haynes gekocht, naar het schijnt het handboek voor de doe-het-zelver!  Ik hoop dat boek deze week of volgende week te ontvangen.
    Verder zie je aan de rechterkant ook een extra knop die je meteen naar het fotoalbum leidt.  Dat is makkelijker dan een link.
    Tot volgende week,
    Groeten,
    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    11-08-2011, 00:00 geschreven door joinken
    04-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandstralen voorbereiding
    Hallo,
    Het werkplaatshandboek is betaald en ik wacht nu op de komst ervan. Van zodra ontvangen, pluis ik uit hoe de motor en de versnellingsbak te demonteren en dan bereid ik alles voor om de nodige stukken in september te zandstralen.  Na het zandstralen de stukken in de epoxyprimer en de lak zetten en dan kan de opbouw beginnen.
    Ik hoop dat het boek er snel is en kan ik nieuwe foto's plaatsen.
    Wat vinden jullie trouwens van de foto's? Reageer via de blog!
    Thx,
    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    04-08-2011, 00:00 geschreven door joinken
    26-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le nouveau beaujolais (lees: Kever en kit) est arrivé!
    Hallo,
    Zondag 24 juli 2011 begint het tweede hoofdstuk in m'n project, de ingekorte Kever en kit werden geleverd door Wolf.  Het deed me iets om al dat schoons, dat na verloop van tijd nog schoner gaat worden op een remorque te zien staan.  Bovenop het ingekorte chassis stond ook de carrosserie, en het gaf meteen een idee wat het zal worden....  Een jongvolwassene die op z'n benen stond te trillen en diep van het binnen aan het juichen was als een klein manneken van 5 jaar dat een bal kreeg! Zo blij was ik!!
    Wolf en ik laadden alles af en het chassis en de carrosserie vonden hun plaatsje mooi naast elkaar. Na de betaling en wat drinkgeld voor onze Wolf, vooral omdat ik zijn goede zorgen, duidelijke en regelmatige communicatie en expertise zeer apprecieerde.  Onze wegen zullen niet scheiden, de autopapieren moeten nog geëxporteerd worden en op mijn naam gezet worden en hij zal me nog een ruitenwissermotor bezorgen.

    En zoals beloofd, ook de foto's zijn gepubliceerd op deze URL: http://p356skitcar.jovast.be/#home

    Wat staat er nu op het programma:
    1. demonteren van voortrein, motor en versnellingsbak
    2. banden en trommels eraf halen
    3. zandstralen en metalliseren van de onderdelen
    4. motor reviseren en opnieuw monteren
    5. motor testen!
    6. carrosserie klaarmaken voor het spuitwerk
    7. ... en we zien dan wel verder ...

    Zondagavond heb ik meteen eens gezien hoe je zandstraalwerk best aanpakt.  Ik heb verschillende fora gelezen en het gaat van uitbesteden aan gespecialiseerde firma, tot zelf een mini-cabine (lees silo, met handschoenen, ruit en zandpistool) bouwen, of gewoon in openlucht zandstralen tot een cabine huren waarna een korte initiatie jezelf aan de slag kan!  Voor dat laatste moet je bij de firma Kathagen zijn (je kan de pdf onderaan het bericht downloaden).

    Voor de metallisatie, dat moet je uitbesteden, dus daar ga ik naar op zoek deze week. Verder hoop ik onze Kris deze week te zien om ons plan van aanpak te bespreken.

    Ook ben ik hier en daar eens aan het luisteren voor een goede prijs/kwaliteit-verhouding voor wat betreft het spuitwerk.  De kleur laat ik nog niet weten... totdat hij z'n jasje heeft gekregen (lees: totdat je de foto ziet...).

    De interieurbekleding zit ook al in m'n hoofd, ik ga binnenkort es wat achter prijzen horen, weet nog niet wat ik ga nemen leder of skai.

    Verder heb ik ook een technische handleiding voor VW Kever met een 1600cc motor op internet gevonden, opnieuw in Nederland, de CD wordt me later deze week toegezonden.

    Ik zei het nog tegen Wolf, alles komt zowat uit Nederland, m'n tijdelijke opslagplaats (een groot uitgevallen partytent, maar van degelijke kwaliteit), de Kever, de kit en nu ook een CD rom.  En mogelijks het interieur ook...  Alhoewel de kit komt oorspronkelijk uit Engeland.  In de links vind je meer info over de bouwer van de Pilgrim-kit.

    Spannend hé!

    Tot volgende week,

    Johan

    Bijlagen:
    Kathagen Softstralen.PDF (601.2 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    26-07-2011, 21:34 geschreven door joinken
    23-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kever en bouwkit - update 9 (einde)
    Hallo,

    Later dan voorzien, maar een short trip naar de zee zat er voor iets tussen, desondanks de slechte weersvoorspellingen is den dezen toch lichtjes verbrand naar huis gekomen.  En eigenlijk met heel goed nieuws naar huis gekomen, want gisteren belde Wolf me op om te vragen waarheen hij alles mocht leveren!  Zondag 24 juli 2011 zal in m'n geheugen gegrift staan, want dan komt de gestripte Kever en de bouwkit naar België!! Mooi mooi!!

    Voor wat betreft de Kever wist hij me te vertellen dat het blok vaststaat, maar met een dagje petroleum op het blok moet dat loskomen.  Kris en ik weten alvast wat te doen, eerste werk aan de orde is de revisie van de 1600cc dubbelpoortsmotor! Dat wordt een nieuw hoofdstuk in het verhaal - vandaar update 9 'einde'.

    Hou de toekomende weken de blog in het oog want nu zullen er naast de 'saaie' proza ook heel wat foto's gepubliceerd worden!
    Een zeer tevreden duo replicabouwers groeten jullie!

    PS: Laat jullie ook maar gaan via de reacties op de blog, doet altijd deugd om iets te lezen!

    Greetz,

    Kris en Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    23-07-2011, 11:33 geschreven door joinken
    12-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kever en bouwkit - update 8
    Hallo,
    Vandaag eventjes naar Wolf gebeld.  Hij ging net bellen voor de kit, naar Pilgrim in Engeland en naar de straler. Vervolgens gaat hij de bouwkit ophalen - of dat ter plaatse in Engeland is of aan de kust, dat is me niet duidelijk, maar later deze week weet ik meer en ook wanneer alles bij mij thuis staat.  Heb met hem afgesproken dat hij alles tot bij mij zou brengen, dat transport zat al in de factuur, maar voor de andere transportmomenten kan ik al rekenen op heel wat  kandidaten, dus dat is mooi meegenomen als we de Kever - euh de replica - naar de spuiterij en naar Nederland moeten brengen.  Maar dat is later in het project.  Ik wil de enthousiastelingen alvast danken!
    Ook denk ik een aparte kalender of agenda aan te leggen voor de vele bezoekjes die ik zal moeten brengen eens de replica rijklaar is voor de Belgische wegen.  Niet dat ik er tegenop zie hé...  Laat volgend jaar overgoten zijn met zon!
    Tot de volgende vrouwkes en mannekes!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    12-07-2011, 20:02 geschreven door joinken
    05-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kever en bouwkit - update 7
    Goeieavond, voor het geval je de blog nu leest, goeiemorgen mocht je de blog 's morgens lezen...
    Na de vorige post, stuurde Klaas K me een berichtje dat hij me niet ter wille wou zijn, neen hoor hij is op vakantie en kan dus niet rijden. Bon, de pijlen gericht op Steven VH, spijtig de wagen zit in Frankrijk rond die periode. Dus nog wat rondgekeken, ondermeer naar een autoambulance - ik weet het, het klinkt raar. Maar een autoambulance is eigenlijk gebouwd op het chassis van een camionette, waar enkel de cabine van overblijft, achteraan is er dan een laaddek. Het voordeel van dit voertuig is dat een rijbewijs B voldoende is.
    Ik had aan Kris ook gevraagd een kandidaat te vinden, maar geen succes. Heb vandaag met hem afgesproken dat we verder zoeken tot volgende week en als we niets vinden, vraag ik aan Wolf of ie alles bij mij thuis brengt.
    Tot de volgende,

    PS: veel beterschap gewenst aan Steven M ;-)

    Johan


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-07-2011, 21:43 geschreven door joinken
    30-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kever en bouwkit - update 6
    Helleuw,
    Een dagje later dan voorzien, maar Wolf heeft me vandaag gebeld met een update over alles en dat wil ik met jullie delen!
    De Kever werd de maandag gekeurd in Nederland, alles okay!  Vervolgens werd de wagen naar de straler gebracht, om hem te zandstralen zodat de verborgen gebreken naar bovenkomen. Na het zandstralen vernieuwde bodemplaten, moest dat althans nodig zijn.  Van zodra het chassis is ingekort, komt er nog een mooie lak erover, opdat het chassis de komende jaren het verder kan overleven.  Wolf zal er dan ook voor zorgen dat alles snel in Ternat kan komen te staan.  Met het regelen van het werk is het of voor het weekend van 9-10 juli of voor de week daarop 16-17 juli.  Dus ga ik van mijn kant eens checken of Steven VH of Klaas K één van de weekends zich ter mijne wille willen stellen ... ;-)
    Ondertussen hoor ik ook es bij Dockx voor de correcte aanhangwagen.  Eén ding is zeker, de ingekorte Kever en kit moeten in Heusden (NL) opgehaald worden.
    Sta me toe om te zeggen dat Urbanus op de achtergrond hoor, en hij kwam dichter en dichter en dichter...
    Tot de volgende!
    Greetz,
    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    30-06-2011, 00:35 geschreven door joinken
    23-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kever en bouwkit - update 5
    Goeieavond,
    Later dan normaal, maar deze week niet te veel thuis geweest en eigenlijk ook wat minder goed nieuws moeten verwerken voor wat betreft m'n project!
    Een tweetal weken geleden was ik nog eens langsgegaan bij Doppie, en na afspraak zou de Kever binnen twee weken klaar zijn, of te zeggen tegen 17 juni, maar o wee, wat bleek opnieuw vertraging. Na wat aandringen bleek dat er gestolen was bij Doppie. Ik had er genoeg van en heb dat dan ook laten verstaan via een aangetekend schrijven, hij kon de Kever steken waar de zon nooit schijnt.  Teneergeslagen lichtte ik Wolf in, totdat hij mij een 3tal uren later terug belde met goed nieuws.  Enerzijds vond hij het zeer spijtig dat Doppie z'n afspraak niet is nagekomen, maar anderzijds was er goed nieuws.  Iemand had hem een chassis aangeboden, bouwjaar 1973, dus ideaal om er ook een 1600cc bij te zetten.  Ik raadde Wolf aan om z'n licht eens op te steken bij VolksRepairs.nl.  Die verkopen losse motors voor een schappelijke prijs. Wolf verstond dat ik er even genoeg van had, maar niet getreurd hij ging het nodige ondernemen opdat hij een chassis, motor, stuurkolom en andere noodzakelijke stukken kon laten keuren bij de Nederlandse RDW in de week van 20 juni. Zodoende zou ik alles tegen eind juni mogen verwachten en kunnen Kris en ik er in de zomermaanden aan werken.

    Diene Wolf, wel dat is man naar m'n hart, die man draag ik op handen!

    Trouwens het aangetekend schrijven heeft niet veel opgebracht, m'n gestorte voorschot ben ik kwijt. Doppie had geen zin om het terug te betalen, en verder veel praatjes!  Ik moest het rustiger aan doen... tja midden april een voorschot betalen en na regelmatig checken, via mail, telefoon, persoonlijk bezoekje steeds niets opleveren!  Leuke Hulstenaar!  Verwijderen die link als favoriete bookmark!!

    Verder ben ik ook al aan het uitkijken naar het interieur. De zetels laat ik mogelijks bekleden in leder, maar de rest van het interieur zou ik zelf willen doen, je bespaart er tenslotte ook wat geld mee uit.  Zo'n vouwdak om de cabrio regendicht te maken kost ook wel wat geld.

    Van zodra de Kever en kit arriveren zal ik wekelijks foto's proberen toe te voegen, zo leest de tekst ook makkelijker!

    Tot de volgende, my followers ;-)

    Johan


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    23-06-2011, 21:52 geschreven door joinken
    14-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kever en bouwkit - update 4
    Goeiavond,
    Niet veel nieuws onder de zon, maar later de week bel ik Doppie even op om te kijken hoe ver hij met het reviseren van de motor staat.  Heb hem twee weken gegeven, dus in princiep ga ik dit weekend alles betalen en kan Wolf er volgende week achterkomen om hem te laten keuren in Nederland.
    Tot later, m'n bloglezertjes...
    Johan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    14-06-2011, 21:42 geschreven door joinken
    07-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kever en bouwkit - update 3
    Hey bloglezers,
    Donderdagavond bood Klaas K zich ook aan in geval er naar Nederland moest gegaan worden om 'transporteur' te zijn.  Dat is leuk, nu heb ik al twee helpers die het juiste rijbewijs hebben én de wagen om alles te trekken!  Ik wel hen alvast danken!
    Afgelopen vrijdag ben ik in de namiddag naar Doppie afgezakt.  Ik kwam voor een gesloten poort te staan, ook in Nederland leek alles dicht. Doeme toch dacht ik bij mezelf tot ik me terug naar m'n wagen begaf en Don net het terrein opreed.
    Een korte babbel en een kouwe cola later beloofde hij me de Kever binnen twee weken op te leveren.  Ik volg het van naderbij op!
    Wat zijn de volgende stappen?
    1. Reviseren Kevermotor en oplevering. [ik schat weekend van 18 & 19 juni]
    2. Wolf pikt de Kever in Hulst op.
    3. Vervolgens laat Wolf de Kever in de huidige staat keuren bij de Nederlandse autokeuring
    4. Van zodra dat okay is, haal ik de Kever hetzij in Heusden (NL), hetzij in Zandhoven (BE) op [ik schat weekend van 2 & 3 juli]
    5. Kris en ik ontdoen de Kever van alle onderdelen totdat het chassis overblijft.
    6. Een nieuwe rit naar Nederland, het chassis bij Wolf afleveren voor het inkorten en poedercoaten. [ik schat weekend van 9 & 10 juli]
    7. Eens een zwart chassis, pik ik het samen met de kit op bij Wolf. [ik schat weekend van 23 & 24 juli]
    8. En dan is er het eerste moment suprême, het bouwen van de replica... he he
    Ik kijk uit naar de zomervakantie!  En jullie ook, want er zullen heel wat foto's gepubliceerd worden...
    Tot de volgende!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    07-06-2011, 00:00 geschreven door joinken
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Startpagina !
    Interessante links
  • Kitcar Motorious
  • VW Keverforum en veel koopjes!
  • Wisselstukken
  • Pilgrim bodykit
  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs