Deze week geen foto's en ook geen update eigenlijk. Heb de Haynes handleiding gekregen en wil me daar eerst wat in verdiepen. Zaterdag heb ik een dagje roest verwijderen voorzien, me dunkt dat de onderdelen eigenlijk nog wel in vrij goede staat zijn, maar dat zie ik zaterdagavond wel. Momenteel is Kris aan het studeren voor zijn PPL en kan hij alle tijd goed gebruiken, maar in september (waarschijnlijk de 2de week) vliegen we erin. Ik kijk er naar uit! Tot de volgende. Johan
PS: Heb ook een mailinglijst toegevoegd, schrijf je in als je een mail wil krijgen van zodra ik de blog heb geüpdatet. Je kan je inschrijven door je mailadres in te voegen onder de knop "Fotoalbum".
Afgelopen zondag nog wat aan de wagen gesleuteld, de trommelremmen vooraan zijn verwijderd. Voorts nog wat aan de versnellingsbak ook gewerkt, allez gekuist... En het resultaat vind ik best wel goed, ook onderaan heeft de bak een beurt gekregen. Heb ook het stuurhuisje wat opgekuist, was zwart, maar zwart, nu heeft het terug wat kleur gekregen. Heb de assen ook nog es gecontroleerd en zo veel roest is er eigenlijk niet op aan te merken! De motor dat zal een paar andere mouwen zijn, maar daarvoor wacht ik op de handleiding van Haynes. Als die er door komt, dan koppel ik de motor van de versnellingsbak en gaan we verder me de opkuis. Opnieuw foto's toegevoegd, check het album van 14.08.2011 via de link fotoalbum. Tot de volgende, Johan
Goeieavond, Door een technisch probleem - doorheen m'n download- en uploadlimiet - kon ik de blog dinsdag niet updaten. Afgelopen week de voor- en achteras van het chassis verwijderd, allez losgekoppeld zodat ik het chassis niet beschadig als ik het een of het ander aan het opkuisen ben. Heb de velgen van de vooras gedemonteerd en ben nu bezig om de amortisseurs te verwijderen en de stuurkoppeling los te vijzen opdat de stukken makkelijker kunnen gezandstraald worden. Achteraan heb ik de assen en de bovenkant van de versnellingsbak al wat opgekuist, foto's hiervan volgende week. Nu de onderkant nog, maar dat is wat moeilijk. Ik denk dat de motor best van de versnellingsbak wordt gescheiden, dat maakt het makkelijker. Voorts heb ik het werkplaatshandboek ontvangen, maar de foto's ervan zijn niet duidelijk genoeg, dus heb ik maar - op aangeven van Kris - een handleiding van Haynes gekocht, naar het schijnt het handboek voor de doe-het-zelver! Ik hoop dat boek deze week of volgende week te ontvangen. Verder zie je aan de rechterkant ook een extra knop die je meteen naar het fotoalbum leidt. Dat is makkelijker dan een link. Tot volgende week, Groeten, Johan
Hallo, Het werkplaatshandboek is betaald en ik wacht nu op de komst ervan. Van zodra ontvangen, pluis ik uit hoe de motor en de versnellingsbak te demonteren en dan bereid ik alles voor om de nodige stukken in september te zandstralen. Na het zandstralen de stukken in de epoxyprimer en de lak zetten en dan kan de opbouw beginnen. Ik hoop dat het boek er snel is en kan ik nieuwe foto's plaatsen. Wat vinden jullie trouwens van de foto's? Reageer via de blog! Thx, Johan
Hallo, Zondag 24 juli 2011 begint het tweede hoofdstuk in m'n project, de ingekorte Kever en kit werden geleverd door Wolf. Het deed me iets om al dat schoons, dat na verloop van tijd nog schoner gaat worden op een remorque te zien staan. Bovenop het ingekorte chassis stond ook de carrosserie, en het gaf meteen een idee wat het zal worden.... Een jongvolwassene die op z'n benen stond te trillen en diep van het binnen aan het juichen was als een klein manneken van 5 jaar dat een bal kreeg! Zo blij was ik!! Wolf en ik laadden alles af en het chassis en de carrosserie vonden hun plaatsje mooi naast elkaar. Na de betaling en wat drinkgeld voor onze Wolf, vooral omdat ik zijn goede zorgen, duidelijke en regelmatige communicatie en expertise zeer apprecieerde. Onze wegen zullen niet scheiden, de autopapieren moeten nog geëxporteerd worden en op mijn naam gezet worden en hij zal me nog een ruitenwissermotor bezorgen.
Wat staat er nu op het programma: 1. demonteren van voortrein, motor en versnellingsbak 2. banden en trommels eraf halen 3. zandstralen en metalliseren van de onderdelen 4. motor reviseren en opnieuw monteren 5. motor testen! 6. carrosserie klaarmaken voor het spuitwerk 7. ... en we zien dan wel verder ...
Zondagavond heb ik meteen eens gezien hoe je zandstraalwerk best aanpakt. Ik heb verschillende fora gelezen en het gaat van uitbesteden aan gespecialiseerde firma, tot zelf een mini-cabine (lees silo, met handschoenen, ruit en zandpistool) bouwen, of gewoon in openlucht zandstralen tot een cabine huren waarna een korte initiatie jezelf aan de slag kan! Voor dat laatste moet je bij de firma Kathagen zijn (je kan de pdf onderaan het bericht downloaden).
Voor de metallisatie, dat moet je uitbesteden, dus daar ga ik naar op zoek deze week. Verder hoop ik onze Kris deze week te zien om ons plan van aanpak te bespreken.
Ook ben ik hier en daar eens aan het luisteren voor een goede prijs/kwaliteit-verhouding voor wat betreft het spuitwerk. De kleur laat ik nog niet weten... totdat hij z'n jasje heeft gekregen (lees: totdat je de foto ziet...).
De interieurbekleding zit ook al in m'n hoofd, ik ga binnenkort es wat achter prijzen horen, weet nog niet wat ik ga nemen leder of skai.
Verder heb ik ook een technische handleiding voor VW Kever met een 1600cc motor op internet gevonden, opnieuw in Nederland, de CD wordt me later deze week toegezonden.
Ik zei het nog tegen Wolf, alles komt zowat uit Nederland, m'n tijdelijke opslagplaats (een groot uitgevallen partytent, maar van degelijke kwaliteit), de Kever, de kit en nu ook een CD rom. En mogelijks het interieur ook... Alhoewel de kit komt oorspronkelijk uit Engeland. In de links vind je meer info over de bouwer van de Pilgrim-kit.
Later dan voorzien, maar een short trip naar de zee zat er voor iets tussen, desondanks de slechte weersvoorspellingen is den dezen toch lichtjes verbrand naar huis gekomen. En eigenlijk met heel goed nieuws naar huis gekomen, want gisteren belde Wolf me op om te vragen waarheen hij alles mocht leveren! Zondag 24 juli 2011 zal in m'n geheugen gegrift staan, want dan komt de gestripte Kever en de bouwkit naar België!! Mooi mooi!!
Voor wat betreft de Kever wist hij me te vertellen dat het blok vaststaat, maar met een dagje petroleum op het blok moet dat loskomen. Kris en ik weten alvast wat te doen, eerste werk aan de orde is de revisie van de 1600cc dubbelpoortsmotor! Dat wordt een nieuw hoofdstuk in het verhaal - vandaar update 9 'einde'.
Hou de toekomende weken de blog in het oog want nu zullen er naast de 'saaie' proza ook heel wat foto's gepubliceerd worden! Een zeer tevreden duo replicabouwers groeten jullie!
PS: Laat jullie ook maar gaan via de reacties op de blog, doet altijd deugd om iets te lezen!
Hallo, Vandaag eventjes naar Wolf gebeld. Hij ging net bellen voor de kit, naar Pilgrim in Engeland en naar de straler. Vervolgens gaat hij de bouwkit ophalen - of dat ter plaatse in Engeland is of aan de kust, dat is me niet duidelijk, maar later deze week weet ik meer en ook wanneer alles bij mij thuis staat. Heb met hem afgesproken dat hij alles tot bij mij zou brengen, dat transport zat al in de factuur, maar voor de andere transportmomenten kan ik al rekenen op heel wat kandidaten, dus dat is mooi meegenomen als we de Kever - euh de replica - naar de spuiterij en naar Nederland moeten brengen. Maar dat is later in het project. Ik wil de enthousiastelingen alvast danken! Ook denk ik een aparte kalender of agenda aan te leggen voor de vele bezoekjes die ik zal moeten brengen eens de replica rijklaar is voor de Belgische wegen. Niet dat ik er tegenop zie hé... Laat volgend jaar overgoten zijn met zon! Tot de volgende vrouwkes en mannekes!
Goeieavond, voor het geval je de blog nu leest, goeiemorgen mocht je de blog 's morgens lezen... Na de vorige post, stuurde Klaas K me een berichtje dat hij me niet ter wille wou zijn, neen hoor hij is op vakantie en kan dus niet rijden. Bon, de pijlen gericht op Steven VH, spijtig de wagen zit in Frankrijk rond die periode. Dus nog wat rondgekeken, ondermeer naar een autoambulance - ik weet het, het klinkt raar. Maar een autoambulance is eigenlijk gebouwd op het chassis van een camionette, waar enkel de cabine van overblijft, achteraan is er dan een laaddek. Het voordeel van dit voertuig is dat een rijbewijs B voldoende is. Ik had aan Kris ook gevraagd een kandidaat te vinden, maar geen succes. Heb vandaag met hem afgesproken dat we verder zoeken tot volgende week en als we niets vinden, vraag ik aan Wolf of ie alles bij mij thuis brengt. Tot de volgende,
Helleuw, Een dagje later dan voorzien, maar Wolf heeft me vandaag gebeld met een update over alles en dat wil ik met jullie delen! De Kever werd de maandag gekeurd in Nederland, alles okay! Vervolgens werd de wagen naar de straler gebracht, om hem te zandstralen zodat de verborgen gebreken naar bovenkomen. Na het zandstralen vernieuwde bodemplaten, moest dat althans nodig zijn. Van zodra het chassis is ingekort, komt er nog een mooie lak erover, opdat het chassis de komende jaren het verder kan overleven. Wolf zal er dan ook voor zorgen dat alles snel in Ternat kan komen te staan. Met het regelen van het werk is het of voor het weekend van 9-10 juli of voor de week daarop 16-17 juli. Dus ga ik van mijn kant eens checken of Steven VH of Klaas K één van de weekends zich ter mijne wille willen stellen ... ;-) Ondertussen hoor ik ook es bij Dockx voor de correcte aanhangwagen. Eén ding is zeker, de ingekorte Kever en kit moeten in Heusden (NL) opgehaald worden. Sta me toe om te zeggen dat Urbanus op de achtergrond hoor, en hij kwam dichter en dichter en dichter... Tot de volgende! Greetz, Johan
Goeieavond, Later dan normaal, maar deze week niet te veel thuis geweest en eigenlijk ook wat minder goed nieuws moeten verwerken voor wat betreft m'n project! Een tweetal weken geleden was ik nog eens langsgegaan bij Doppie, en na afspraak zou de Kever binnen twee weken klaar zijn, of te zeggen tegen 17 juni, maar o wee, wat bleek opnieuw vertraging. Na wat aandringen bleek dat er gestolen was bij Doppie. Ik had er genoeg van en heb dat dan ook laten verstaan via een aangetekend schrijven, hij kon de Kever steken waar de zon nooit schijnt. Teneergeslagen lichtte ik Wolf in, totdat hij mij een 3tal uren later terug belde met goed nieuws. Enerzijds vond hij het zeer spijtig dat Doppie z'n afspraak niet is nagekomen, maar anderzijds was er goed nieuws. Iemand had hem een chassis aangeboden, bouwjaar 1973, dus ideaal om er ook een 1600cc bij te zetten. Ik raadde Wolf aan om z'n licht eens op te steken bij VolksRepairs.nl. Die verkopen losse motors voor een schappelijke prijs. Wolf verstond dat ik er even genoeg van had, maar niet getreurd hij ging het nodige ondernemen opdat hij een chassis, motor, stuurkolom en andere noodzakelijke stukken kon laten keuren bij de Nederlandse RDW in de week van 20 juni. Zodoende zou ik alles tegen eind juni mogen verwachten en kunnen Kris en ik er in de zomermaanden aan werken.
Diene Wolf, wel dat is man naar m'n hart, die man draag ik op handen!
Trouwens het aangetekend schrijven heeft niet veel opgebracht, m'n gestorte voorschot ben ik kwijt. Doppie had geen zin om het terug te betalen, en verder veel praatjes! Ik moest het rustiger aan doen... tja midden april een voorschot betalen en na regelmatig checken, via mail, telefoon, persoonlijk bezoekje steeds niets opleveren! Leuke Hulstenaar! Verwijderen die link als favoriete bookmark!!
Verder ben ik ook al aan het uitkijken naar het interieur. De zetels laat ik mogelijks bekleden in leder, maar de rest van het interieur zou ik zelf willen doen, je bespaart er tenslotte ook wat geld mee uit. Zo'n vouwdak om de cabrio regendicht te maken kost ook wel wat geld.
Van zodra de Kever en kit arriveren zal ik wekelijks foto's proberen toe te voegen, zo leest de tekst ook makkelijker!
Goeiavond, Niet veel nieuws onder de zon, maar later de week bel ik Doppie even op om te kijken hoe ver hij met het reviseren van de motor staat. Heb hem twee weken gegeven, dus in princiep ga ik dit weekend alles betalen en kan Wolf er volgende week achterkomen om hem te laten keuren in Nederland. Tot later, m'n bloglezertjes... Johan
Hey bloglezers, Donderdagavond bood Klaas K zich ook aan in geval er naar Nederland moest gegaan worden om 'transporteur' te zijn. Dat is leuk, nu heb ik al twee helpers die het juiste rijbewijs hebben én de wagen om alles te trekken! Ik wel hen alvast danken! Afgelopen vrijdag ben ik in de namiddag naar Doppie afgezakt. Ik kwam voor een gesloten poort te staan, ook in Nederland leek alles dicht. Doeme toch dacht ik bij mezelf tot ik me terug naar m'n wagen begaf en Don net het terrein opreed. Een korte babbel en een kouwe cola later beloofde hij me de Kever binnen twee weken op te leveren. Ik volg het van naderbij op! Wat zijn de volgende stappen?
Reviseren Kevermotor en oplevering. [ik schat weekend van 18 & 19 juni]
Wolf pikt de Kever in Hulst op.
Vervolgens laat Wolf de Kever in de huidige staat keuren bij de Nederlandse autokeuring
Van zodra dat okay is, haal ik de Kever hetzij in Heusden (NL), hetzij in Zandhoven (BE) op [ik schat weekend van 2 & 3 juli]
Kris en ik ontdoen de Kever van alle onderdelen totdat het chassis overblijft.
Een nieuwe rit naar Nederland, het chassis bij Wolf afleveren voor het inkorten en poedercoaten. [ik schat weekend van 9 & 10 juli]
Eens een zwart chassis, pik ik het samen met de kit op bij Wolf. [ik schat weekend van 23 & 24 juli]
En dan is er het eerste moment suprême, het bouwen van de replica... he he
Ik kijk uit naar de zomervakantie! En jullie ook, want er zullen heel wat foto's gepubliceerd worden... Tot de volgende!
Goeieavond, Niets nieuws onder de zon. Nu vrijdag ga ik naar Hulst om eens persoonlijk polshoogte te nemen van de Kever. Er is nu al genoeg tijd over gegaan. Ik zou de Kever graag eind juni in m'n achtertuin staan hebben. Meer nieuws volgende week... hoop ik. Toedeloe, Johan
Hallo bloglezertjes, Opnieuw niet veel nieuws aan het firmament. Momenteel al drie chauffeurs met een B/E rijbewijs gevonden, maar eentje die ook aan een wagen kan geraken. Ne goede vriend en collega. Dat is goed om te weten. Voorts verwees m'n pa door naar een 2dehands-zoekertje over verhuring van aanhangwagen met chauffeur. Dat is iets dat ik opzij ga houden, in geval Steven VH de wagen niet kan hebben. Op het vlak van de Kever is het even windstil in Hulst. Ik hoop er deze week wat meer nieuws over te krijgen hoe het met de motor staat en ik hoop dat ik tegen eind juni achter de Kever kan gaan in Nederland, dus na de keuring, opdat Kris en ik in de zomervakantie aan de wagen kunnen werken. Tot een volgende! Johan
Hallo, Niet veel nieuws onder de zon, maar misschien kan jij mij als bloglezer wel helpen! Binnen een aantal weken zal het moment er zijn om de Kever en de kit te gaan halen. De aanhangwagen is het simpelst, die huur ik. M'n wagen heeft geen trekhaak, maar beschikt ook niet over de nodige trekkracht. Alhoewel de Kever net 750kg weegt en het in princiep is toegelaten om dat met een rijbewijs B te vervoeren, opteer ik toch liefst voor iemand met een rijbewijs B/E. Via de link kan je de trailer bekijken die ik in gedachten heb. Ik voorzie de ophaling van de Kever en de kit (zal in twee keer gebeuren) tegen eind mei / juni. Dus heb je zelf een rijbewijs B/E of een wagen met trekhaak die een totaalgewicht van ongeveer 1 ton (Kever + aanhangwagen) kan trekken, of ken je iemand, laat dan een bericht achter op deze blog. En wat krijg je ervoor terug? Of we gaan eens gezellig eten op mijn kosten of ik betaal je een benzinetank terug, of we zien wel... Thx, Johan
Hallo, Een klein en kort bericht deze avond. Deze week even gecheckt hoever de revisie van de Kevermotor staat, door enkele tegenslagen is Doppie er nog niet aan kunnen beginnen. Dus ik schuif het ophalen van de Kever voor een tweetal weken op. Ik voorzie de ophaling in het weekend van 18 of 19; 25 of 26 mei. Greetings, Johan
Eén goeieavond! Afgelopen zaterdag zijn Kris en ik met veel plezier begonnen aan het opzetten van de tent, het plezier sloeg snel om in bloed, zweet en net geen tranen. Of misschien toch wel, tranen van inspanning, want ik had het er niet beter op gevonden om een 'kleine' tent op te zetten met veel wind. Het was de eerste maal dat de tent zich in z'n volle glorie toonde. Drie foto's tonen de opbouw.
Toen het frame er stond waren we iets vergeten namelijk het dakzeil, dus moesten we het frame voor de helft afbreken. Tweede poging, nu met dakzeil en het was duidelijk, dit ging geen makkelijke opdracht zijn! Het was trekken en sleuren, maar uiteindelijk stond ze recht. Alles goed, dachten we totdat we de zijstukken eraan hingen, plots leek het alsof de tent voor het hazenpad ging. Kris en ik hadden moeite om de tent op z'n plaats te houden.
Desondanks ik ervoor gekozen heb om m'n ouders er niet te veel met te belasten, riep ik toch de hulp in van pa. Die boorden enkele gaten in het beton opdat ik de tent kon vastvijzen. Deze staat nu mooi wit te wezen...
De tent is klaar om de Kever en de bouwkit te ontvangen. Weer een taak van de lijst geschrapt. Nu kan de zoektocht verder naar een wagen die de nodige aanhangwagen en gewicht kan trekken.
Goeieavond bloglezers, Deze keer geen bezoek door Kris en mezelf aan een Kever- of bouwkitverkoper. Doppie en Motorious hebben samen het een en ander op mijn vraag afgehandeld. Nadat ik de contactgegevens van beide heren had doorgestuurd, was de eerste afspraak er snel. Wolf heeft Doppie opgebeld en enkele gerichte vragen gesteld. Voor Wolf was het okay en liet me dat ook via mail weten. Heb dan vervolgens een voorschot betaalt voor de aankoop van de Kever. Deze laatste wordt nu voorzien van alle nodige stukken waaronder die gewilde 1.600cc motor. Doppie zal de motor reviseren en een groot onderhoud op uitvoeren. Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn en of Kris en ik nog het een en ander moeten doen.
Voor wat de bouwkit betreft heb ik ook een eerste voorschot betaald. Het omvat het transport van de Kever naar Zandhoven, het vooronderzoek RDW - of de Nederlandse keuring, het inkorten van het chassis en de Speedster basic kit. Het coaten of poederlakken van het ingekorte chassis heb ik er meteen ook bij gevraagd, zodat ik met een gerust hart over de Belgische wegen kan toeren zonder roestplekken.
Weet je, maar als je zo aan een project begint, zijn er vaak details die je over het hoofd ziet, zoals bijvoorbeeld een BE-rijbewijs... Inderdaad, ik had er niet aan gedacht, maar op een bepaald moment moet je een Kever en bouwkit gaan halen. Het is een afweging, of je laat alles brengen en betaalt er de prijs voor, of je zorgt zelf voor het transport. Doordat het uiteindelijk makkelijker zal zijn om met de omgebouwde Kever of de Porsche 356 Speedster replica in België te laten goedkeuren is er het vooronderzoek in Nederland.zal het me goedkoper uitkomen op zelf voor het transport te volgen. Wolf liet me weten dat de bouwkit (lxbxh) 3,8m x 1,5m x 0,7m meet en ongeveer 80 à 100 kg weegt. Een lichtgewicht dus, in tegenstelling tot de Kever met zijn 750 kg. Dus op zoek naar transport, het goedkoopste lijkt me een autotrailer te zijn. Ik heb er twee gevonden, eentje bij Dockx en eentje bij TrendRent. Rest mij enkel een wagen met trekhaak te vinden en een chauffeur met een rijbewijs B en E. Een rijbewijs E houdt volgens de Belgium portal hetvolgende in: Met het rijbewijs B mag u ook een aanhangwagen met een MTM tot 750 kg
aan uw auto hangen. Als uw aanhangwagen een grotere MTM heeft, heeft u
een bijkomend rijbewijs E
voor aanhangwagens nodig. Dit is alleen nodig als de MTM van het
samenstel meer bedraagt dan 3500 kg én als de MTM van de aanhangwagen
het gewicht van de lege wagen overtreft. Een BE rijbewijs dateert van voor 1988 en heb op vandaag al twee mensen gevonden, Joeri C. een werkcollega en Alain B. een bevriend slager. De Kever zou ik met m'n rijbewijs B kunnen halen, toegelaten gewicht 750 kg. Voor wat betreft de wagen moeten we toch rekenen op 100 kg (kit) + 750 kg (kever) + 300 kg (aanhangwagen), een goede 1,2 ton dat moet getrokken worden. Dat wordt nog even zoeken.
Komende zaterdag zetten Kris en ik de tent op om tegen eind mei / begin juni de Kever en de bouwkit op te stellen en dan begint het echte werk en zullen er veel foto's gepubliceerd worden! Voorts denk ik er ook aan om huidige of toekomstige collega-bouwers te helpen met een handleiding, een rode draad die je helpt bij het bouwen van een Porsche 356 Speedster replica.
Tot volgende week! En breng gerust je stem uit op de verschillende blogs!
Goeiavond 'volgelingen'... Afgelopen zaterdag zakten Kris en ik af in Hulst (Nederland). Ik had een afspraak gemaakt met Classic VWs, terwijl Kris z'n broodje bij mij thuis op at, snuffelde ik nog even m'n vaste websites af naar eventueel nog potentiële Kevers en zo kwam ik uit bij doppie.eu. Toen we in Hulst aankwamen bleek dat doppie op 2 nummers na naast Classic VWs lag. Ik zag op het terrein heel wat Kevers staan en we besloten daar ons oor eens te luisteren te leggen. Don verwelkomde ons met open armen, ik vertelde hem wat ik zocht en hij kon me helpen, hij verwees naar een 'mooie' Kever, althans hij vertelde me dat het onderstel goed was en dat hij de nodige stukken én een 1600cc kon leveren voor een schappelijke prijs (lees: een prijs die ik in m'n gedachten had). Dus dat zat wel snor. We mochten het gerust eens bekijken en als we dorst hadden, de pintjes stonden koud in de frigo. Kris sloeg meteen aan het werk en liet z'n expertoog over de Kever dwalen, hier en daar eens enkele punten controleren - punten waar Wolf ons op had gewezen - en het was goedgekeurd. Spijtig dat Wolf er niet kon bijzijn, maar hij had me z'n gsm nummer gegeven en heb de verdere aanpak even met hem doorgelopen. De volgende stappen zijn:
Wolf gaat contact opnemen met Doppie om enkele gerichte vragen te stellen over het onderstel dat hij mij aanbood
als dat goed zit, zal Wolf mét aanhangwagen naar Hulst rijden om daar de laatste expertise te doen
ik ga ook die avond naar Hulst, want als het voor Wolf goed is, koop ik de Kever
vervolgens gaat de Kever naar Nijmegen, bij Wolf thuis
vandaar gaat het naar de Nederlandse RDW om de Kever de eerste maal te keuren
van zodra dat gedaan is, gaan Kris en ik de Kever ophalen om hem vervolgens in m'n achtertuin uiteen te halen
we bereiden de Kever vervolgens voor op de kit die ik bij Motorious zal kopen (dat heb ik Wolf beloofd)
Nog enkele foto's om m'n proza op te vrolijken... leest misschien wat aangenamer... ;-)
En met het mooie zonnige weer van afgelopen dagen, zie ik uit naar volgend jaar om met de kap open rond te cruisen!
Het WAS deze Kever, maar werd niet opgeleverd zelfs na herhaaldelijk tussenkomst via mail, telefoon en persoonlijke visites!
Kris en ik hadden bij mij thuis afgesproken om vervolgens samen naar Motorious.nl te rijden. Na bijna twee uur rijden en lekkere lunch op een terrasje in de gemeente Meijel werden we goed ontvangen door Wolf Compiet en z'n vrouw. Een mooie combinatie van Belgisch en Nederlands... Op de hof stonden heel wat oldtimers, Wolf had nog wat werk voor de boeg en oh ja, nabij de voordeur stond een mooie zwarte Porsche 356 Speedster, een replica natuurlijk... daarvoor komen we hé. Wolf nodigde ons uit om tussen de zwarte kopjes koffie z'n verhaal te doen van Kever tot Speedster. Na de uitgebreide en heel interessante uitleg kan ik hetvolgende noteren:
Bij voorkeur een rijdende Kever geproduceerd tussen 15/03/1969 en 01/01/1976. Liefst een rijdende VW Kever, alhoewel Wolf ook vertelde dat hij liever vanaf een kaal - letterlijk dan, het mag zelfs zonder bodemplaat zijn - chassis vertrekt. Er moet toch ingekort en gelast worden, dan verkiest hij meteen om er eigenhandig een bodemplaat in te lassen.Het is vaak zo dat de bodemplaat 'gefixt' is, vaak slecht en na het zandstralen komen alle oneffenheden naar boven, en heb je dus meer werk.
Alhoewel Wolf er voor kiest om de verschillende onderdelen te verzamelen, waaronder ook de motor vertelt hij ons dat twee onderdelen moeilijk apart te vinden zijn, nl. de ruitenwissermotor en het stuurkolom. Daarom denk ik dat het beter een Kever te kopen dat nog dagelijks rijdt.
Dan de keuring, de homologatie! Consternatie alom als we hoorden dat je met een replica niet in België kan rondrijden, allez rijden wel, maar niet laten goedkeuren. What the hell?! Maar Wolf had ook hier een oplossing... Je koopt een Kever - in België of Nederland, maakt niet uit - je laat hem keuren in Nederland en ze doen dat daar goed bij onze noorderburen. Alles wordt mooi genoteerd en als eigenaar van de wagen geef je mee dat je de Kever zal ombouwen naar een Speedster 356 replica, ze noteren dat ook. Vervolgens verbouw je de Kever tot een Porsche 356 Speedster replica en neem je al gaande weg foto's, die je aan je keurdossier toevoegt. De kitcar is af en je laat hem opnieuw in Nederland keuren. Van zodra daar groen licht, kan je hem zonder probleem in België laten keuren...
Het was duidelijk voor ons, Wolf is een gepassioneerd man, die weet wat een replica allemaal inhoudt! Dus vroeg ik hem meteen of hij als expert terzake ons wou vergezellen om op 16 april 2 Kevers te gaan bekijken. Hij kan meteen zeggen of ik de Kever moet kopen of niet. Als tegenprestatie vertelde ik hem dat de Speedster-kit bij hem zou aankopen.
Over de Speedster-kit gesproken, Motorious.nl biedt 3 kits aan, nl. basis, standaard en deluxe of van goedkoop naar duurder. Hoe duurder, hoe meer er al aan gedaan is. Ik ga voor de basiskit, waarin we nog zelf de motorkap, deuren en dergelijke moeten installeren. Volgens de website bestaat de basiskit uit:
Polyester hoofddeel carrosserie
Deuren
Motorkap
Kofferdeksel
Bumpers
Alle binnenpanelen
Alle scharnieren
Verzinkt subframe
We hebben bijna twee uur gepraat en geluisterd en overtuigd van de expertise van Wolf kan dit avontuur niet meer stuk en willen we er snel aan beginnen.
Dus zaterdag 16 april gaan we met drie twee Kevers gaan bezoeken, eentje in Hulst (NL) en eentje in Turnhout (BE). We zijn benieuwd!
Een volgende update na ons uitje nu zaterdag! Groeten Johan & Kris