De Stationstraat gezien van uit de De Pannelaan. In de verte ziet men het huis Braem afgebroken voor de aanleg van de huidige Vierendeelbrug.
GRAVEN KANAAL VEURNE-DUINKERKE
Door het verzanden van het Zwin en de blokkade van de Schelde door de Hollanders diende er in de 17de eeuw een uitweg naar zee voor Gent en Brugge gezocht te worden. Het plan voor de aanleg van een waterweg die de steden Brugge en Duinkerke met elkaar zou verbinden was vrij ambitieus, maar het werd dan ook gestuwd door economische belangen. Duinkerke beschikte immers inzake handelsmogelijkheden over veel betere papieren dan Oostende en het economisch belang van de nieuwe vaart was voor de Zuidelijke Nederlanden dan ook groot. Het eerste plan om Nieuwpoort met Duinkerke via een kanaal te verbinden dateert uit 1624. Hierbij ging het echter enkel om een projectstudie, die uitgevoerd werd door M.F. Van Langren, in dienst van de Spaanse koning en van landvoogdes Isabella. Het duurde nog tot 1690 voor dit gerealiseerd kon worden. In 1909-1910 werd het kanaal Veurne- Duinkerke uitgediept en van een bakstenen vloer voorzien. Dit gebeurde op dezelfde manier als deze waarop het kanaal in de 17de eeuw aangelegd werd.
Categorie:Dijk
SPOORWEG
Rond 1850 werden heel wat spoorvakken en
stations gebouwd behalve in de Westhoek. In 1858 werd de spoorlijn
Lichtervelde- Veurne ingehuldigd. Deze lijn bleek niet rendabel te zijn en men
hoopte dat een doortrekking tot Duinkerke de oplossing zou bieden. Pas in 1862
kon, nadat de Franse regering, een openbare lening uitgeschreven had de
verbinding gemaakt worden. Op 5 februari 1870 werd de lijn en het station
officieel in gebruik genomen.
SPOORWEG ADINKERKE
Rond 1850 werden heel wat spoorvakken en
stations gebouwd behalve in de Westhoek. In 1858 werd de spoorlijn
Lichtervelde- Veurne ingehuldigd. Deze lijn bleek niet rendabel te zijn en men
hoopte dat een doortrekking tot Duinkerke de oplossing zou bieden. Pas in 1862
kon, nadat de Franse regering, een openbare lening uitgeschreven had de
verbinding gemaakt worden. Op 5 februari 1870 werd de lijn en het station
officieel in gebruik genomen.
HOTEL DU COMMERCE-ADINKERKE
Door de bouw van het station ontstaat er een dynamiek
rond dit gebouw. Op het stationsplein duiken de eerste transit hotels en
herbergen voor reizigers naar De Panne op. Een koets- en later een
tramverbinding worden ingericht. Een nieuwe verbindingsweg tussen De Panne en
Adinkerke wordt aangelegd. Gekende uitbaters van het hotel waren Pol Valcaert en Michel Deschacht.
Guido Mahieu °14/09/1948 Bezieler van de blog
Mijn naam is Freddy Penel °02/08/1947 te Koksyde. De Westhoek is mijn biotoop. Daarom een blog over Adinkerke in aanvulling van Coxyde en Nuus De Panne. Ik zorg vooral voor de fotografie van de website.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek