Oyenkerke-Adinkerke
Adinkerke vroeger en nu
OYENKERKE VROEGER EN NU
Archief per week
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
    Foto
    Foto
    Alle foto's zijn aanklikbaar om te vergroten!
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
  • Depannelaan (1)
  • Dijk (8)
  • Dorpstraat (0)
  • Duinkerkekeiweg (0)
  • Kasteelwijk (0)
  • Kerk (0)
  • Moeresteenweg (2)
  • Noordhoekstraat (0)
  • Smekaertstraat (1)
  • Stationstraat (1)
  • Veld (0)
  • 20-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FERME MARIE-JOSEPH
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Langs de noordkant van het kanaal.

    Categorie:Smekaertstraat

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAFE AU BON COIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Centrum Adinkerke,hoek Stationstraat-Noordhoekstraat.

    Categorie:Stationstraat

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAFE IN DE RUST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het centrum langs de Moersteenweg.

    Categorie:Moeresteenweg

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAFE DE MOERDUIVEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Langs de Moeresteenweg in het binnenrijden van Adinkerke komende van de Moeren.

    Categorie:Moeresteenweg

    01-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OORLOGSMONUMENT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Dijk

    31-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KRUISPUNT KERK-STATIONSTRAAT-DORPSTRAAT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Dijk

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOUW NIEUWE BRUG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Dijk

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEG NAAR DE PANNE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Dijk

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE NIEUWPOORTBADEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Men ziet nog het nog duidelijk aan de gevel naast de apotheek.

    Categorie:Dijk

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STATION ADINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Dijk

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DIJK ADINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Categorie:Dijk

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAFE DES DUNKERKOIS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    20-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAFE 'T VELD-DE VOETBALLIST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PRETORIA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    17-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOTEL DE FRANCE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE PANNELAAN -APOTHEEK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOETGANGERSBRUG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 1919-1920 werd een houten draaibrug gebouwd ter hoogte van de dorpsstraat (naast huidige voetbrug, richting Veurne).

    Eind mei 1940 werd deze door Engelse Genietroepen opgeblazen. Reeds in oktober 1940 was ze door de Duitse troepen vervangen. Op 23 en 24 mei 1947 werden er nog herstellingswerken aan de brug uitgevoerd. De toenemende verkeersdrukte maakte de noodbrug onveilig. Door zijn hogere ligging werd het uitzicht voor voetgangers en fietsers belemmerd, ook de leuning bleek telkens weer in een slechte toestand. In 1949 werden verkeerslichten geplaatst. Als gevolg van het aanleggen van de nieuwe brug, buiten de kom van de gemeente, vroeg het gemeentebestuur reeds op 17 mei 1950 en de bevolking in een petitie op 12 juli 1950 om de door de Duitse troepen aangelegde brug die moest verdwijnen te vervangen door een voetbrug. Het ingediende ontwerp was een kopie van de betonnen voetbrug over de Yzer te St. Joris en geraakte niet goedgekeurd. Hierop ging het gemeentebestuur zelf op zoek. Op 11 juli 1951 melde Bruggen en Wegen dat ze een voetbrug wilde uitlenen. Het betrof die van de Muide brug te Gent, (20,4 meter lang en 2,4 meter breed waarvan 2 meter bruikbare breedte)  deze werd met een tractor door K.Rathé opgehaald. Door de Adinkerkse aannemer Vanhullebus werd ze op de plaats van de draaibrug aangelegd en op 7 juni 1952 in gebruik genomen. De landhoofden van de draaibrug werden in 1970 afgebroken.

    Twintig jaar later (8 maart 1972) controleerden twee ingenieurs van het Ministerie van Openbare werken de nog steeds voorlopige brug en stelden vast dat ze op instorten stond. Op 15 maart 1972 werd ze voor alle verkeer gesloten. Het gemeentebestuur overwoog eerst om het leger een Baileybrug te laten aanleggen maar doordat dit technisch moeilijk te realiseren was besloot het Ministerie van Openbare werken (juli 1972) om op rijkskosten een nieuw brugje te bouwen. In november 1972 lag de brug er al.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRUG ADINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reeds in 1935-1936 waren er plannen gemaakt om een nieuwe brug in de verlenging van de Stationstraat te bouwen. Een actiegroep “Komiteit van de Brug” verzette zich fel. In 1950 werd beslist om de plannen toch te laten doorgaan. Op 1 september 1950 hield men de aanbesteding en reeds in 1951 reden de eerste auto’s over de brug. De aannemer kwam uit  Nieuwpoort. Type brug : Prof Vierendeel          Draagkracht brug : 32 Ton. Volgens verschillende bronnen zou de brug als industrieel erfgoed erg interessant zijn als een van de laatste overblijvende van dit type, dit werd ook als argumentatie gevoerd bij een studie om de brug te vervangen.




    09-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MELI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Weldra wordt dit hoofdgebouw afgebroken!

    Categorie:Depannelaan

    07-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STATIONSTRAAT ADINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Stationstraat gezien van uit de De Pannelaan. In de verte ziet men het huis Braem afgebroken voor de aanleg van de huidige Vierendeelbrug.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GRAVEN KANAAL VEURNE-DUINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door het verzanden van het Zwin en de blokkade van de Schelde door de Hollanders diende er in de 17de eeuw een uitweg naar zee voor Gent en Brugge gezocht te worden. Het plan voor de aanleg van een waterweg die de steden Brugge en Duinkerke met elkaar zou verbinden was vrij ambitieus, maar het werd dan ook gestuwd door economische belangen. Duinkerke beschikte immers inzake handelsmogelijkheden over veel betere papieren dan Oostende en het economisch belang van de nieuwe vaart was voor de Zuidelijke Nederlanden dan ook groot. Het eerste plan om Nieuwpoort met Duinkerke via een kanaal te verbinden dateert uit 1624. Hierbij ging het echter enkel om een projectstudie, die uitgevoerd werd door M.F. Van Langren, in dienst van de Spaanse koning en van landvoogdes Isabella. Het duurde nog tot 1690 voor dit gerealiseerd kon worden. In 1909-1910 werd het kanaal Veurne- Duinkerke uitgediept en van een bakstenen vloer voorzien. Dit gebeurde op dezelfde manier als deze waarop het kanaal in de 17de eeuw aangelegd werd.

    Categorie:Dijk

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPOORWEG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rond 1850 werden heel wat spoorvakken en stations gebouwd behalve in de Westhoek. In 1858 werd de spoorlijn Lichtervelde- Veurne ingehuldigd. Deze lijn bleek niet rendabel te zijn en men hoopte dat een doortrekking tot Duinkerke de oplossing zou bieden. Pas in 1862 kon, nadat de Franse regering, een openbare lening uitgeschreven had de verbinding gemaakt worden. Op 5 februari 1870 werd de lijn en het station officieel in gebruik genomen.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPOORWEG ADINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rond 1850 werden heel wat spoorvakken en stations gebouwd behalve in de Westhoek. In 1858 werd de spoorlijn Lichtervelde- Veurne ingehuldigd. Deze lijn bleek niet rendabel te zijn en men hoopte dat een doortrekking tot Duinkerke de oplossing zou bieden. Pas in 1862 kon, nadat de Franse regering, een openbare lening uitgeschreven had de verbinding gemaakt worden. Op 5 februari 1870 werd de lijn en het station officieel in gebruik genomen.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOTEL DU COMMERCE-ADINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door de bouw van het station ontstaat er een dynamiek rond dit gebouw. Op het stationsplein duiken de eerste transit hotels en herbergen voor reizigers naar De Panne op. Een koets- en later een tramverbinding worden ingericht. Een nieuwe verbindingsweg tussen De Panne en Adinkerke wordt aangelegd. Gekende uitbaters van het hotel waren Pol Valcaert en Michel Deschacht.


    Foto
    Guido Mahieu
    °14/09/1948
    Bezieler van de blog 
    Foto
    Mijn naam is Freddy Penel °02/08/1947 te Koksyde.
    De Westhoek is mijn biotoop.
    Daarom een blog over Adinkerke in aanvulling van Coxyde en Nuus De Panne.
    Ik zorg vooral voor de fotografie van de website.


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Inhoud blog
  • FERME MARIE-JOSEPH
  • CAFE AU BON COIN
  • CAFE IN DE RUST
  • CAFE DE MOERDUIVEL
  • OORLOGSMONUMENT
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs