Oyenkerke-Adinkerke
Adinkerke vroeger en nu
OYENKERKE VROEGER EN NU
Archief per week
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
    Foto
    Foto
    Alle foto's zijn aanklikbaar om te vergroten!
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
  • Depannelaan (1)
  • Dijk (8)
  • Dorpstraat (0)
  • Duinkerkekeiweg (0)
  • Kasteelwijk (0)
  • Kerk (0)
  • Moeresteenweg (2)
  • Noordhoekstraat (0)
  • Smekaertstraat (1)
  • Stationstraat (1)
  • Veld (0)
  • 12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOETGANGERSBRUG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 1919-1920 werd een houten draaibrug gebouwd ter hoogte van de dorpsstraat (naast huidige voetbrug, richting Veurne).

    Eind mei 1940 werd deze door Engelse Genietroepen opgeblazen. Reeds in oktober 1940 was ze door de Duitse troepen vervangen. Op 23 en 24 mei 1947 werden er nog herstellingswerken aan de brug uitgevoerd. De toenemende verkeersdrukte maakte de noodbrug onveilig. Door zijn hogere ligging werd het uitzicht voor voetgangers en fietsers belemmerd, ook de leuning bleek telkens weer in een slechte toestand. In 1949 werden verkeerslichten geplaatst. Als gevolg van het aanleggen van de nieuwe brug, buiten de kom van de gemeente, vroeg het gemeentebestuur reeds op 17 mei 1950 en de bevolking in een petitie op 12 juli 1950 om de door de Duitse troepen aangelegde brug die moest verdwijnen te vervangen door een voetbrug. Het ingediende ontwerp was een kopie van de betonnen voetbrug over de Yzer te St. Joris en geraakte niet goedgekeurd. Hierop ging het gemeentebestuur zelf op zoek. Op 11 juli 1951 melde Bruggen en Wegen dat ze een voetbrug wilde uitlenen. Het betrof die van de Muide brug te Gent, (20,4 meter lang en 2,4 meter breed waarvan 2 meter bruikbare breedte)  deze werd met een tractor door K.Rathé opgehaald. Door de Adinkerkse aannemer Vanhullebus werd ze op de plaats van de draaibrug aangelegd en op 7 juni 1952 in gebruik genomen. De landhoofden van de draaibrug werden in 1970 afgebroken.

    Twintig jaar later (8 maart 1972) controleerden twee ingenieurs van het Ministerie van Openbare werken de nog steeds voorlopige brug en stelden vast dat ze op instorten stond. Op 15 maart 1972 werd ze voor alle verkeer gesloten. Het gemeentebestuur overwoog eerst om het leger een Baileybrug te laten aanleggen maar doordat dit technisch moeilijk te realiseren was besloot het Ministerie van Openbare werken (juli 1972) om op rijkskosten een nieuw brugje te bouwen. In november 1972 lag de brug er al.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRUG ADINKERKE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reeds in 1935-1936 waren er plannen gemaakt om een nieuwe brug in de verlenging van de Stationstraat te bouwen. Een actiegroep “Komiteit van de Brug” verzette zich fel. In 1950 werd beslist om de plannen toch te laten doorgaan. Op 1 september 1950 hield men de aanbesteding en reeds in 1951 reden de eerste auto’s over de brug. De aannemer kwam uit  Nieuwpoort. Type brug : Prof Vierendeel          Draagkracht brug : 32 Ton. Volgens verschillende bronnen zou de brug als industrieel erfgoed erg interessant zijn als een van de laatste overblijvende van dit type, dit werd ook als argumentatie gevoerd bij een studie om de brug te vervangen.




    Foto
    Guido Mahieu
    °14/09/1948
    Bezieler van de blog 
    Foto
    Mijn naam is Freddy Penel °02/08/1947 te Koksyde.
    De Westhoek is mijn biotoop.
    Daarom een blog over Adinkerke in aanvulling van Coxyde en Nuus De Panne.
    Ik zorg vooral voor de fotografie van de website.


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Inhoud blog
  • FERME MARIE-JOSEPH
  • CAFE AU BON COIN
  • CAFE IN DE RUST
  • CAFE DE MOERDUIVEL
  • OORLOGSMONUMENT
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs