Om 23.00h. vanuit Kisumu naar Kericho en dan wachten tot 05.00 h.'s morgens op de -ondertussen reeds beruchte- Akamba-bus. Na wat dus bijna een slapeloze nacht was (niet zo goed voor mijn humeur) bereikten we om 09.00h. de grens waar we volgende beproevingen doorstonden : nemen van vingerafdrukken en een foto (de Belgische politie heeft mijn vingerafdrukken niet wegens geen crimineel verleden, de Tanzaniaanse immigratiedienst echter wel!), laten oplichten bij het wisselen van Kenyaanse Shilling in US dollars ( je kan geen Tanzaniaans visum kopen met hun eigen munt !!!), 3x dezelfde informatie invullen op een formulier (Kenya verlaten, Tanzania binnenkomen en een visum aanvragen : ze hebben hier nota bene computers !!!) en top of the bill : doorzoeken van onze bagage, uiteraard door slechts 1 ambtenaar zoadt het hele proces zeker niet te snel verloopt. Dit gebeurde zeer grondig,ttz.de zakken die ik meebracht in mijn handen werden doorzocht, de rugzak die ik aanhad niet. Kortom, een voor een Europeaan uit de Schengenzone onbegrijpelijke comedie die 3 h geduurd heeft en moeilijk te verteren was na de vorige nacht. Toen we dan eindelijk konden vertrekken vond de politie een paar km verder het nodig om ons ook nog eens onnodig te laten wachten. Eindelijk gingen we dus op weg maar dat was buiten Akamba gerekend : we vielen zonder brandstof net voorbij de Mara-rivier. Er werden een paar mensen van de busmaatschappij op uitgestuurd om eerst plastic vaten en vervolgens diesel te gaan kopen. Hier kwam voor het eerst sedert de aankomst in Afrika mijn Engelse sleutel van pas om de dieselpomp te kunnen ontluchten. Na een kleine 2 h. vertrokken we weer doch Akamba zorgde voor een nieuwe verrassing : de 5e tot 8e versnelling van de bus worden elektromechanisch ingeschakeld maar deden het niet. De bus kon dus slechts in 1e tot 4e versnelling rijden . Aan een snelheid van 10 km/h (jawel tien km/h; we werden bij wijze van spreken ingehaald door een schildpad) "scheurden" we over de splinternieuwe tarmaclaag -zo vlak als een biljartlaken- tot de chauffeur het niet meer zag zitten,onder de motorkap verdween en even daarna was het probleem opgelost. Nu ging het wel vooruit : we reden af en toe 110 km/h doch -driewerf helaas- onze lijdensweg was nog niet te einde. Ik had nog gevraagd of de 100 l diesel wel genoeg zou zijn om het te halen tot in Mwanza maar men verzekerde me dat er geen probleem zou zijn. L' histoire se repete : een paar km voor Mwanza bleek de diesel op te zijn (100 l diesel voor 250 km is toch wel wat veel verbruik) . Onderweg stonden we ook nog eens in de file, zijnde een kudde koeien die de brug overstak welke we ook moesten nemen. Uiteindelijk toch in Mwanza geraakt waar het tijd is voor een korte pauze .
Hallo thuisfront, hier wat foto's voor en na de werken : zoek de 7 verschillen. Verder ook nog een foto van mijn fanclub in Esirabe, mijn gastheer en mezelf en een affiche van de Kenyan Road Board ( ze hebben daar duidelijk gevoel voor humor) .
Hallo thuisfront,
wat nieuws van bij de evenaar.
Ik heb hier in Essongolo een ontmoeting gehad met Mr. Kesenwa van de African Development Bank (ADB). Hij volgt het project van de vernieuwing en de bouw van het labo door ADB op. De school heeft nu 3 labos voor wetenschappen, zijnde 1 dat afgewerkt, ingericht en in gebruik is,1 dat ik indertijd begonnen ben en waarvan het gebouw nu quasi volledig afgewerkt is en in de toekomst deels een computerruimte zal worden en nu reeds deels de leraarszaal herbergt en het ADB labo dat nog in volle constructie is. Ik heb hem ook info doorgespeeld over een project van de Universiteit van Wageningen waarbij men eendekroos eerst gebruikt voor zuivering van water en daarna het gevormde eendekroos gebruikt als visvoer om tilapias te kweken. Hij was zeer geinteresseerd en ging dit binnen ADB zeker bekijken.
Tevens heb ik de lokale MP Mr Ottichilo (Member of Parliament = parlementslid) ontmoet. Hij apprecieerde hetgeen ik door de jaren heen voor de school gedaan heb.
Verder hebben we met de aannemer 3 golfplaten in het labo vervangen door transparante golfplaten : het verschil in lichtinval is enorm.(Fotos zijn op komst)
Ondertussen heb ik hier een fanclub opgebouwd : een stuk of 6 kleintjes die het fantastisch vinden om een hand te geven aan een muzungu (=blanke) . Zo goed als elke avond als ik aan hun huis passeer komen ze aangelopen. Ze zijn ongelooflijk schattig en voor mij is het ook leuk dat ik eens niet om geld gevraagd wordt hetgeen anders dikwijls het geval is.
Het einde van het budget (=2000 Euro) en daarmee van de werkzaamheden is nu in zicht en ik doe nog een paar kleine werkjes (kuisen van ramen , bijles wiskunde geven, tonen hoe de aanwezige computer in de toekomst moet aangesloten worden, gaan zagen bij Kenya Power and Lighting Company zeg maar de plaatselijke Electrabel- wanneer ze nu eindelijk de elektriciteit gaan komen aansluiten, gratis software van internet downloaden voor de toekomstige computers op school, bekijken hoe de school het goedkoopst aan deze computers kan geraken, .)
Waarschijnlijk maandag vertrek ik naar Tanzanie per bus want met het vliegtuig ben ik ook 2 dagen onderweg en er hangt nog een stevig prijskaartje aan ook. Het belooft nog een lange tocht te worden, ik schat 2 a 3 dagen reizen. Hoe dit afloopt lezen jullie in de volgende blog (come and see next week on the next episode of Oost_Afrika_2012)
Volgende werken zijn aan de gang of reeds uitgevoerd : bepleisteren van de muren van het labo chemie/biologie (dat in de toekomst een computerlokaal zal worden maar dit terzijde), gieten van de zogenaamde "veranda" (= soort betonnen voetpad naast het labo), verwijderen van pleister van vensters, deuren, ramen, vloeren,.... (= voornamelijk mijn werk), installeren van elektrische leidingen in 2 bureau' en de bib, aanvragen van elektrische aansluiting van de school (vandaag gedaan in Kisumu, lukte blijkbaar niet ZONDER SMEERGELD !!!!). verwijderen van overbodige steunpilaren en de nodige graafwerken (ook deels op mijn actief te schrijven). Verder zitten er ook een aantal foto's in van de school en de omgeving. Groeten uit Kisumu, Kris
Na een ware computerlijdensweg dan toch erin geslaagd mijn foto's te posten. De aandachtige kijker zal een verschil tussen de situatie voor en na de werken kunnen ontdekken. Veel kijkplezier. Kris
Alles goed hier : ik kreeg een schitterend verjaardagscadeau nl. de elektriciteit die ik heb laten aanleggen in de school is klaar zodat men een aanvraag tot aansluiting kan indienen.
Interessant is dat een verliesstroomschakelaar hier dermate onbekend is dat hij -op mijn aandringen- besteld is in Mombasa (ongeveer 800 km verder!!!). Vergelijk met ons Belgenlandje waar je zonder deze schakelaar gewoonweg niet aangesloten mag worden.
Andere zeden, andere gebruiken zeker ?
Groeten van een 47-jarige,
Kris
Ondertussen loop ik hier al een tijdje rond in Esson'golo en heb reeds 1 en ander gedaan: graven van een funderingssleuf voor een muurtje zodat we een gangpad in beton kunnen gieten rond het labo dat ik indertijd beginnen bouwen ben(men noemt het hier : het "Kris Lab), bestellen en lossen van vrachtwagens met 7 ton rivierzand,7 ton ballast, 30 zakken Bamburi (= beste kwaliteit) cement en 900 bakstenen, veel vergaderen en palaveren, offertes laten maken voor elektrificering van 2 bureau's en een gang en de bibliotheek, deze offeres omzetten in een Excelfile om ze onderling te kunnen vergelijken want het was appelen met peren vergelijken (of op zijn Afrikaans "bananen met mango's vergelijken"), uiteindelijk na veel zoeken en denken tenslotte de juiste man kiezen en met hem naar Kisumu gaan om de elektrische materialen af te halen . Terugkeren was redelijk spectaculair : we namen een matatu (soort combi voor personenvervoer) waarop de PVC buizen bovenaan bevestigd werden en de rest ging achteraan in de koffer die dan maar dichtgebonden werd want onze doos was te groot, vervolgens de hele boel uitladen en in een andere matatu stouwen om tenslotte op 2 brommers met buizen en dozen en TL-lampen en armaturen naar de school te snorren.
De aannemer is ondertussen begonnen met het bepleisteren van de muren van het labo en het opmetsen van de zijmuren. Het doel van het elektrificeren van de lokalen is het laten aansluiten van de school op het elektriciteitsnet zodat we de computer die een Member of Parliament (=MP) geschonken heeft aan de school kan opgestart worden . Ik zal hierop Open Office installeren en educatieve software voor wiskunde (Visumath en Geogebra)
Verder heb ik mijn gastfamilie reeds blij gemaakt met de bouw van een oven. Traditioneel kookt men hier op 3 stenen waarop de ketel geplaatst wordt en waar dus langs 3 zijden wartmte ontsnapt. Ik heb hier 2 muurtjes gemetst waarop de kookpotten geplaatst worden en waartussen men kan stoken . Resultaat : het eten is een half uur vroeger klaar met slechts 2 stuks brandhout i.p.v. 8, een besparing van 75 percent!
Mijn gastfamilie beschikt over een TV en bij gebrek aan beter te doen s avonds kijk ik er dus maar naar. Nu wilde mijn gastheer eens laten zien hoe men danst in West Kenya en dus toonde hij mij een Video-CD met daarop 3 Kenyanen in smetteloos witte pakken en een cowboyhoed, dansend op de weg. Ik zei nog al lachend : Direct komt hier nog een matatu voorbijgereden.
Mijn woorden waren nog niet goed en wel koud of de matatu reed voorbij : ronduit hilarisch. Mijn gastheer en zijn vrouw konden er ook goed mee lachen; men lacht hier gewoon graag.
Groeten van net boven de evenaar,
Kris
Hallo allen,
nij mijn aankomst bij de vroegere directeur van Essong'olo heb ik een pakje gekregen dat Veerle opgestuurd had in 2009 en 1 dag na mijn vertrek toegekomen was. Het bevatte Marsen en Twixen en de mensen hier hebben het niet geopend, de mieren echter wel en het moet gezegd , blijkbaar lusten ze ook Mars.
heb net een eerste echte werkdag achter de rug (daarvoor was voorbereidende gesprekken, prijzen opvragen, ...) waar ik enige graafwerken onder een loden zon (het is hier echt warm) op mijn actief gezet heb en dan ben ik centjes gaan halen in de bank om de eerste uitgaven van cement en zand te betalen. Ik heb Veerle deze morgen gebeld om te skypen maar in dit cybercafe is dit programma niet geinstalleerd en dus gaat het de mist in.Ik word hier zacht uitgedrukt zeer in de watten gelegd. Ik logeer nu bij de voorzitter van de Raad van Bestuur van de school (Board of Governors) aangezien de vroegere directeur van Essongolo nu op pensioenleeftijd is (55 jaar) maar hij geeft nog 5 jaar les in de school van Ebwali vlakbij zijn huis. Iedereen is zeer blij met mijn terugkomst na 2 jaar en ik word hier echt goed opgevangen.Alles dus goed, geen zorgen .
Eergisteren nog in een matatu (=minibusje, soort combi) voor 14 personen gezeten met 19 volwassenen, een baby en minstens 1 kakkerlak binnen en 2 mensen hangend aan de buitenzijde : zeg maar een beetje couleur locale.
Voor wie graag eens weet waar ik werk : zie de satellietfoto's in bijlage
Groetjes uit een minicybercafe in Milonje, (niet zo ver van Essongolo),
Kris
Dag allen thuis, in Nairobi eerst naar de kapper geweest (is een heel stuk frisser), bus naar mijn project geboekt en dan -ongelooflijk maar waar- een GSM gekocht. Ik moet het ding nog opladen en dan de handleiding lezen maar binnenkort ben ik dus overal bereikbaar . Verder een blog opgestart.Nog een paar mensen hier bezoeken , de directeur van de school bellen en morgen ben ik de pist in richting Esson'golo.
Dag allen thuis, na een nachtje waarbij ik niet echt goed geslapen heb wegens schrik om niet op tijd wakker te worden voor de bus om 03.30h. lokale tijd opgestaan en om 04.45h. de bus genomen. Deze vertrok rond 06.00 h.richting Nairobi maar gaf er al de brui aan rond 09.15 h. toen we moesten stoppen voor een politiecontrole. Helemaal duidelijk was het probleem niet maar in elk geval was de motor oververhit en moest hij afkoelen . Dit bracht echter geen aarde aan de dijk en dus werd het wachten op een nieuwe bus. Deze stond op zijn beurt in de file die gevormd werd door de passerende karavaan waarmee de president zich hier verplaatst. Talloze bussen van andere maatschappijen passeerden zonder problemen maar Murphy had duidelijk onze bus gekozen. Om een lang verhaal kort te maken, rond 16.40h. (na dus circa 7.5 h wachten) kwam er een kleinere, 2e bus toe die wel in goede staat was. Wonderwel werd er niet geklaagd -vergelijk met de reacties van Belgische treinreizigers bij 10 minuten vertraging- en ik was onder de indruk van de solidariteit onder de gestrande passagiers. Ondertussen had ik kennisgemaakt met Herman, een Nederlander die met zijn Oegandese vrouw en 3 schattige dochtertjes in Kampala woont en reeds sedert 1995 in Afrika verblijft. Het werd een interessante en aangename ontmoeting. Na ongeveer 2 h. rijden kwamen we aan een benzinestation waar we moesten overstappen in een 3e bus die echter nog kleiner was dan de 2e en toen werden de passagiers kwaad ; de politie werd erbij gehaald, er werd getelefoneerd naar het hoofdkantoor in Nairobi, er werd -uiteraard- veel gepalaverd en toen kwam er nog een matatu bij (een soort combi voor passagiersvervoer) waar we ons met bagage inwrongen. De 3e bus en de matatu reden telkens 1 h. om dan ongeveer een half uur te pauzeren. Om 04.00 h. 's nachts besloot de 3e bus dan ook maar in panne te vallen : ter plekke werd een lekkende remleiding gelast en jawel "reeds" om 06.00 h. konden we terug op pad naar de grens . De grensovergang verliep met veel formaliteiten (tot het nemen van vingerafdrukken toe) en toen stapten we over in een 4e bus die ons bijna zonder problemen tot in Nairobi bracht ; er kwam wel nog een jerrycan Diesel aan te pas en het geluid van ofwel de versnellingsbak ofwel de koppeling was op het einde niet echt gezond meer . Rond 13.30 h. waren we dan eindelijk in Nairobi en ging ik naar een hotel om een beetje te bekomen. Een deugddoende douche nemen, een paar boodschappen doen, een stukje eten en dan bedtijd.
Dag allen thuis, na een comfortabele vlucht (nog nooit zo lekker gegeten op een vliegtuig en bovendien naar 2 films van eigen keuze gekeken : leve Turkish Airlines) goed aangekomen in Dar es Salaam Tanzania en ja , zonder visumproblemen het land binnengelaten. Dan naar een hotel gaan slapen en de volgende dag een bus geboekt naar Nairobi. De volgende dag een ganse namiddag op zoek gegaan naar een internetcafe zonder veel succes : het ene had geen elektriciteit en het andere waren ze aan het inrichten.Uiteindelijk moe van de hitte terug naar het hotel waar er gratis internet bleek te zijn : het zal je maar gebeuren.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!