Net toen iedereen dacht dat de lente eindelijk in het land was, keerde Koning Winter op zijn stappen terug. Tijdens de week van 11 maart regeerde hij weer met ijzeren - of liever: ijskoude - hand over ons land. De speelplaats van de school werd tijdens de week van 11 maart tot twee maal toe bedekt onder een wit tapijt. Op donderdagochtend vielen er heel fijne 'bolletjes' sneeuw uit de lucht. De kinderen, de juffen en de meester kwamen die ochtend bibberend op school aan maar genoten bij het licht van de opkomende winterzon van een fraai schouwspel.
Het was van in 1845 (!) geleden dat het nog zo koud was tijdens dezelfde periode in de maand maart. Nu we het toch over koningen hebben: in 1845 was koning Leopold I onze koning. Hij zou nog meer dan 20 jaar op de troon blijven. Leopold II zat nog op de schoolbanken van de lagere school! Misschien kon hij in die maand maart van 1845 net als wij baantje glijden op de speelplaats ...
16-03-2013 om 22:27
geschreven door zesde leerjaar
We knutselen een 'Niki'.
De voorbije wintermaanden was het weer echt somber: meestal een grijze lucht en zelden vertoonde de zon zich. Alles lag er eerder troosteloos bij. Tijd dus om letterlijk wat kleur te geven aan onze omgeving. We maakten kennis met de kunstwerken van Niki de Saint Phalle. Dat deze kunstwerken kleurrijk zijn, is wel het minste wat je kan zeggen. Samen met juf Silke maakten we onze eigen 'Niki'. Dat was wel een heel werk... Maar het resultaat mag er zijn, vinden jullie ook niet? Voor de aardigheid hebben we tussen onze eigen werkjes een 'echte' Niki de Saint Phalle gestopt.
16-03-2013 om 22:03
geschreven door zesde leerjaar
08-03-2013
Leren duurzaam leven. Leren Afval Beheren Op school. (LABO).
Momenteel hebben we niet echt te klagen. De lucht die we inademen is nog vrij zuiver, er is nog voldoende drinkwater, we hebben nog een mooie voorraad grondstoffen. Maar hoe zal dat zijn in bijvoorbeeld 2030? Of wanneer we - net als onze meester - 50 jaar zijn? Ook dan willen we het nog goed hebben. Daar kunnen we nu al voor zorgen. Door ons afval goed te sorteren, bijvoorbeeld. Zo wordt niet alleen het milieu minder vervuild maar sparen we ook grondstoffen. Vele mensen denken te weten hoe ze moeten sorteren. Maar 'goed' sorteren is toch nog wel moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt. Hoog tijd dus om een deskundige uit te nodigen om wat uitleg te geven. Juf Gladys kwam daarom op donderdag 07 maart naar onze klas. Zij wist echt heel goed hoe sorteren moest. Ze leerde ons ook de afvalladder kennen. Nu komt het er vooral op aan omdatgene wat we weten ook ... te DOEN
08-03-2013 om 15:08
geschreven door zesde leerjaar
De Vlaamse Jeugdboekenweek. Auteur Tine Mortier vertelt...
Tijdens de Vlaamse Jeugdboekenweek gaf Tine Mortier aan de leerlingen van het 5de en het 6de leerjaar een uiteenzetting over haar werk als auteur. Ze vertelde over haar leven en hoe ze daarin inspiratie vond voor haar jeugdboeken. Zo leerde ze haar man kennen in Ecuador. Hun drie kinderen staan model voor de helden in haar verhalen. Maar ... meer verklappen we hier niet meer. Neen! Want de zesdeklassers kruipen nu zelf in hun pen en schrijven een verslagje over hun ontmoeting met Tine Mortier. Dat kan je binnenkort lezen in ons schoolkrantje " 't Krijtje ". Wie weet, zetten we later dit verslag ook nog op onze klasblog. Wel kan je hier reeds de foto's van Tine en onszelf bekijken. Het leek wel of Tine voor ons die dag het zonnetje uit Ecuador had meegebracht naar Ninove.
08-03-2013 om 14:59
geschreven door zesde leerjaar
19-02-2013
Carnavalsstoet. Foto's reeks 3.
19-02-2013 om 09:22
geschreven door zesde leerjaar
Carnavalsstoet. Foto's reeks 2.
19-02-2013 om 09:10
geschreven door zesde leerjaar
Carnavalsstoet. Smakelijk! Foto's reeks 1.
De maandag na carnaval in de Wortelstad trekt ook doorheen het Tabaksdorp een bonte stoet. Van de jongste kleuters tot de 'oudste' zesdeklassers: iedereen is verkleed. Dit jaar werd de kledij opnieuw in de klas gemaakt. Iedere klas had een welbepaald onderwerp gekozen dat paste binnen het jaarthema van de zintuigen. Nu was het zintuig 'smaak' aan de beurt. Zo kwam het dat doorheen de straten van Appelterre een optocht van de meest lekkere eetwaren trok: frieten, cupcakes, fruitsoorten, ijsjes .... noem maar op. De leerlingen van het 6de leerjaar vonden hun inspiratie bij sterrenchef Sergio Herman. Hij presenteerde een 'topgerechtje': spaghetti! De wereldberoemde 'Stones'tong prijkte op de rug van het kokshemd. De eerste lentezon lokte tientallen nieuwsgierigen naar buiten. Zij kregen ongetwijfeld het water in de mond bij het zien van al dat lekkers. Bovendien zorgde de stralende zon ervoor dat de kleuren volop tot hun recht kwamen. Natuurlijk moesten de toeschouwers er de handenvol confetti die ze over zich heen kregen, wel bij nemen. We betwijfelen evenwel of die confetti even lekker was als de 'topgerechtjes'...
19-02-2013 om 09:06
geschreven door zesde leerjaar
16-02-2013
De Oogappel heeft talent!
Een populair tv - programma bracht de leerlingenraad van het 6de leerjaar op het idee om een talentenjacht op school te organiseren. Dit was ongetwijfeld een schitterend idee. Wie weet schuilt er geen toekomstig(e) zanger(es), een komiek of een danseres in een van onze leerlingen? Een dergelijk talent laten verloren gaan, zou echt zonde zijn! Talrijke affiches riepen de kandidaten op om hun kans te wagen. Tijdens heel wat speeltijden vooraf, werd er druk geoefend. Op donderdag 07 februari kwamen de eerste durvers aan bod. Inderdaad, je moest wel heel wat durf hebben om aan te treden voor een talrijk publiek (meer dan 100 personen) maar bovenal: een strenge jury.
Dit was ongetwijfeld de meest succesvolle activiteit van de leerlingenraad tot nu toe. Op de speelplaats werd niet gespeeld. Neen, want iedereen stond onder de luifel aandachtig te kijken naar al die knappe voorstellingen.
Wie de beste was die middag, speelt hier geen rol. Iedere kandidaat deed echt zijn of haar uiterste best. Maar ook de leerlingenraad heeft talent. Jazeker: organisatietalent!
Het was voor iedereen een fijne middagpauze. Wat ook de uitslag wordt van deze talentenjacht, een ding is nu al zeker: 'De oogappel's got talent.'
16-02-2013 om 20:45
geschreven door zesde leerjaar
25-01-2013
Wintersport. Foto's reeks 2.
25-01-2013 om 15:14
geschreven door zesde leerjaar
Wintersport. Tekst en foto's reeks 1.
Koning Winter houdt nu al bijna twee weken België en zijn buurlanden in een stevige, ijskoude greep. Sommige mensen zoeken dan de beschutting van een woning. Ze kruipen onder een warm dekentje en dit liefst zo dicht mogelijk bij een of ander verwarmingstoestel. Daar beginnen ze dan een soort winterslaap.
Anderen maken van de nood een deugd en begeven zich regelmatig naar buiten. Flink ingeduffeld is er voor hen van winterslaap geen sprake. Integendeel. Ze gaan over tot de actie en verwarmen zich zo op de meest natuurlijke manier die er maar bestaat.
Het hoeft waarschijnlijk niet meer gezegd dat onze zesdeklassers tot deze tweede groep van mensen behoren. Op alle mogelijke manieren werd de sneeuw tijdens de voorbije dagen gebruikt om zich eens goed uit te leven. Een sneeuwman maken en een sneeuwballengevecht zijn al eeuwenlang onlosmakelijk met echt winterweer verbonden. Maar ook een variatie van floorball op een met sneeuw bedekte speelplaats is best leuk.
Wanneer binnen een goed half jaar (hopelijk) een of andere hittegolf ons doet puffen, zullen we vermoedelijk nog eens verlangend naar deze 'koele' foto's kijken...
25-01-2013 om 15:12
geschreven door zesde leerjaar
17-01-2013
Het putteken van de winter.
Volgens de volkskalender zijn we tijdens deze periode van de maand januari 'in het putteken van de winter'. Welnu, dat 'putteken' is dit jaar alvast vrij diep. Net als de temperaturen die diep wegzakken. We beleven een echte koudegolf en er is zelfs sprake van koude - alarm... De timing is anders wel goed: winterweer wanneer het volop winter is. Nu even samen naar de foto's kijken. De groepsfoto van de leerlingen van het 6de werd NIET genomen in de Ardennen maar WEL op onze eigen speelplaats. Warm ingeduffeld trotseren de zesdeklassers de ijzige koude. Zelfs de bomen die het decor vormen, dragen een witte winterjas. (Zie tweede foto.)
Nu we het toch over timing hebben. De eerste twee foto's werden genomen op donderdag 17 januari, omstreeks 13u.15. Precies op 17 juli 2012 (begin zomervakantie) nam de meester de derde foto van dezelfde boom op de speelplaats want die stond toen in bloei. Dag op dag precies een half jaar geleden. Het verschil kan echter nauwelijks groter zijn.
Zeg nu nog eens dat we in een saaie wereld leven waar alles steeds hetzelfde is. Met andere ogen leren kijken naar de natuur, is iets wat met z'n allen écht moeten doen. (Past trouwens in ons jaarthema.)
17-01-2013 om 21:05
geschreven door zesde leerjaar
13-01-2013
Prikkelende proeven.
In de loop van de eerste week van het tweede trimester kreeg het jaarthema 'We hebben ze alle 5' meer dan ruime aandacht in het zesde leerjaar. De zesdeklassers voerden een hele reeks proeven uit die hen meer inzicht gaven in de werking van de vijf zintuigen. De leerlingen gingen zelfstandig aan het werk tijdens het 'hoekenwerk extra large'. Er werd gesnuffeld, geproefd, gevoeld, gekeken en geluisterd. Soms was het resultaat verwacht maar regelmatig doken er toch verrassingen op. Af en toe werd er ook eens een vreemd gezicht getrokken bij het waarnemen van een vreemde geur of een rare smaak. Het viel wel op dat na het uitvoeren van de vele proeven, de leerlingen in onderling overleg het antwoord vonden op alle vragen. De zintuigen van de zesdeklassers stonden die dag duidelijk op scherp.
13-01-2013 om 17:02
geschreven door zesde leerjaar
21-12-2012
Hoera! Vakantie!
Beste zesdeklassers,
Juf Silke en meester Luc wensen jullie allen een fantastisch leuke kerstvakantie. Echt waar: jullie hebben deze vakantie meer dan verdiend. Geniet ervan!
Bovendien wensen we alle bezoekers van onze blog een succesvol 2013 toe.
De foto's bij dit bericht zijn van de Abies Electronicus. In het 'Vlaams': de elektrische kerstboom. Momenteel staat er een enorm exemplaar op de Brusselse Grote Markt. Niet geheel toevallig kozen we voor deze foto 's. De schoolreis van juni 2012 bracht ons immers op dit wereldberoemd plein...
21-12-2012 om 22:53
geschreven door zesde leerjaar
Ninove on ice. Schaatsen maar ...
Vrijdag 21 december 2012. Volgens de kalender van de Maya's betekent deze dag het EINDE van de wereld. Maar volgens de scheurkalender van 'De Druivelaar' is deze dag het BEGIN van de winter.
Omdat we liever positief denken, kiezen wij zonder aarzelen voor het laatste.
Winter betekent ook: wintersport. Skiën is in Vlaanderen niet zo vanzelfsprekend. Maar onze Nederlandse buren brachten ons wel op het idee om in de winter de schaatsen aan te binden. Zeker nu onze eigen stad Ninove voor het eerst in zijn geschiedenis over een ijspiste beschikt, willen we het eerste trimester glijdend afsluiten. 'Ninove on ice' mocht ons dus deze voormiddag verwelkomen. De leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar begaven zich samen op het ijs. De ene gleed al wat sierlijker dan de andere over het bevroren oppervlak. Voor sommigen was overeind blijven al een hele prestatie. Maar hoe dan ook: iedereen was in beweging. De voorbije week was dan ook een week met heel veel sport. Ook al waren de temperaturen volgens de weerman wat te zacht voor de tijd van het jaar, voor ons begon de winter vandaag op de ijspiste.
En het einde van de wereld? De Maya's maakten blijkbaar een rekenfoutje. Niet erg, beste Maya's, wij komen dat op onze toets ook wel eens tegen .
21-12-2012 om 22:49
geschreven door zesde leerjaar
Zwemwedstrijd.
Stilaan begint deze blog een beetje op Sporza te lijken...
Nauwelijks twee dagen na de schoolsportdag, namen acht geselecteerde leerlingen van onze klas deel aan de interscholenwedstrijd zwemmen. Ze kaapten er enkele medailles weg.
21-12-2012 om 14:59
geschreven door zesde leerjaar
Schoolsportdag. Fotoreeks 2.
21-12-2012 om 14:43
geschreven door zesde leerjaar
Schoolsportdag. Fotoreeks 1.
Een beetje vroeger dan andere jaren trokken we op dinsdag 18 december naar de vernieuwde sporthal van Ninove voor de jaarlijkse sportdag. Nadat we tijdens de weken voordien ons geheugen hadden getraind tijdens de toetsenperiode, konden we nu werken aan onze fysieke conditie. Een doorschuifsysteem zorgde ervoor dat we om de vijftien minuten een andere activiteit konden beoefenen. Er was voor elk wat wils: van rusig tot zeer intensief bewegen. Zo konden we klauteren, springen, tuimelen, spelen met circusmateriaal, rijden met gekke fietsen, rennen als gek maar nauwelijks vooruit geraken door een enorme elastiek die tegenwerkte, bouwen met diverse materialen en zelfs ... vechten! Gelukkig verliep dat laatste heel sportief en zonder blauwe plekken of bloedneuzen. Wat overtollige kilootjes binnenkort na de feestdagen? Doe dan eens mee aan zo'n sportdag. Let wel: alleen de foto's bekijken helpt niet...
21-12-2012 om 14:39
geschreven door zesde leerjaar
Spreekbeurt einde 1ste trimester.
De toetsenperiode bij het einde van het 1ste trimester werd afgesloten met de spreekbeurt: 'Identiteitskaart van een land'. Elke leerling van het 6de leerjaar stelde een land voor net alsof hij of zij dit land net bezocht had en aan vrienden wou vertellen hoe het er geweest was.Iedereen vertelde enthousiast maar sommige zesdeklassers zorgden toch voor een leuk extraatje. Zo mochten we proeven van heerlijke melkcake uit Brazilië. Iemand anders zorgde dan weer voor een recept van heerlijke Zweedse gehaktballetjes. De voorloper van de keukenrobot afkomstig uit Ivoorkust werd ook getoond: misschien een idee voor onder de kerstboom? We konden ook munten en bankbiljetten bestuderen uit het verre Zuid - Korea. Een handboek voor wereldoriëntatie (geschiedenis) uit Japan was zelfs voor de meester 'Chinees'. Vrijwel iedereen maakte gebruik van het smartboard. Maar iemand zorgde zelfs voor een eigen afstandsbediening van het bord. Dat was echt heel knap. Drieëntwintig landen, vijf werelddelen ... het leek wel alsof we in enkele uren een echte wereldreis maakten. Niet slecht als voorproefje van de vakantie.
21-12-2012 om 14:28
geschreven door zesde leerjaar
15-12-2012
Hoor wie klopt daar, kinderen? Hoera, het zijn Sinterklaas en Zwarte Piet.
Het mag en moet nu voor iedereen wel duidelijk zijn: dit schooljaar zijn er in de SBS De Oogappel GEEN stoute kinderen! Wat? Je gelooft het niet? Wel, dan is hier het bewijs. Niemand minder dan Sinterklaas kwam op 6 december (zijn feestdag!) op bezoek. Als er nu 1 kenner is wat betreft brave en stoute kinderen, dan is het toch wel de Sint zeker? En als die nu zo graag bij ons wil zijn op zo'n dag als 6 december, wat wil dat dan zeggen? Zo, nu weet iedereen het voor de rest van dit schooljaar.
Op 6 december kwam de goede Sint dus op bezoek. Natuurlijk bracht hij ook een van zijn Zwarte Pieten mee. Het was wel een beetje een verstrooid geval. Hij was er in geslaagd om zijn muts kwijt te spelen. Een echte zoektocht begon. Piet paste de meest vreemde hoofddeksels. Uiteindelijk viel zijn echte muts uit de zak. Ze zat natuurlijk helemaal onderaan.
Gelukkig waren wij niet zo verstrooid als Piet. Anders zouden we zeker onze nummertjes niet kunnen brengen hebben. Er waren liedjes en dansjes. De leerlingen van het 6de leerjaar legden met het gedicht 'De legende van Sinterklaas' nog eens heel precies uit hoe het kwam dat de Sint zo'n kindervriend is en waarom we hem vieren op 6 december.
Op het eind van het bezoek was er voor iedereen wat lekkers: speculaas (hoort bij de Sint zoals een kerstboom bij Kerstmis), mandarijnen en wat chocola.
Na het vertrek van de Sint was het feest nog niet voorbij. De refter werd omgebouwd tot een bioscoopzaal. Net echt: pikdonker, groot scherm en ... onvervalste 'cinema snacks' ! Hmmm....
De dag dat de Sint op bezoek komt, is het toch altijd één groot feest!
15-12-2012 om 00:00
geschreven door zesde leerjaar
22-11-2012
Voorleesweek.
Donderdag, 22 november 2012, half tien. Een frisse ochtend in de herfst. De meeste Appelterrenaren zijn nog maar net goed en wel wakker of daar zien ze al de leerlingen van het zesde leerjaar gezwind naar 'de school achter de kerk' stappen. Onder de arm dragen de meesten van hen een boek of een bundeltje fotokopies. Wat zijn die kinderen toch van plan? Maar ja! Het is de voorleesweek! En de oudsten van de school lezen voor aan ... de jongsten van de school. Kan het nog mooier? Tijdens de taallessen en thuis hebben ze zich goed voorbereid. Even later gaan ze in de vier kleuterklassen en de twee lagere klassen aan de slag. De (piep)jonge luisteraars spitsen de oren voor hun verhaaltje over een nijlpaard dat niet wil gaan slapen, een meisje en een krijtje, een mooie vis in de zee, het vervolg van het sprookje van Sneeuwwitje, een verdwaalde olifant of een kip die naar kleuren zoekt. Iedereen geniet van dit fijne voorleesmoment: de toehoorders, de voorlezers, de juffen en ... de meester. Nu al weten deze laatsten één ding met grote zekerheid. Als ooit onze zesdeklassers fiere mama's en papa's zullen zijn, dan wordt het voorleeskwartiertje thuis voor de eigen kindjes zeker het mooiste moment van de dag . Proficiat, jongens en meisjes van het 6de. Jullie deden het uitstekend!
22-11-2012 om 23:20
geschreven door zesde leerjaar