Eindelijk! nog eens sneeuw!! Voor onze kleuters is dit wel fijn!!
Spijtig hebben we niet zo lang kunnen spelen in de sneeuw; we zijn buiten eens gaan voelen en kijken naar de sneeuw die hard geworden is = bevroren;
Dan zijn we maar zelf "sneeuw" gaan rijgen (= verloren verpakking en rietjes) om aan het raam op te hangen; en hebben we een sneeuwman geknutseld die in ons klasje of thuis kan blijven staan
(een groot rondje voor de buik, een kleiner voor het hoofd; stipjes, bolletjes voor de mond (= steentjes ), een wortel voor de neus , een sjaal, drie knopen (tellen), en een mooie hoed)
Ook hebben we al voor de vogeltjes gezorgd en stukjes brood buiten gelegd, en we hebben heeeel stil gewacht en gekeken of de merel kwam eten. Spijtig genoeg liep hij er gewoon voorbij.
We zijn ook even verder gaan onderzoeken wat sneeuw nu eigenlijk is:
Wat gebeurt er met sneeuw, ijs in de klas??? Wat gebeurt er met water dat we buiten zetten??
Eerst moeten we alles klaarmaken : het verhaal nog eens vertellen; de drie koningen voorstellen en een kleurplaat kleuren . Het liedje van de driekoningen aanleren en goed oefenen. Zelf een kroon schilderen, een ster prikken en met glinstersterretjes versieren.
En dan hebben de koningen ook nog wel even tijd om te spelen (en ondertussen zingen ze spontaan het lied van driekoningen)
ook in ons klasje vieren we Kerstmis; samen aan één grote tafel vieren we feest, we maken er een mooie tafel van met veel kaarsjes en dan smullen we van een ijsje.
We hebben ijverig gewerkt aan het maken van ons Kerststalletje : kleven, gezichtjes tekenen, kleuren , techniek (hoe maken we het stalletje???)...
maar ook onze Nieuwjaarsbrief moesten we maken (in opperste concentratie/ de ene al mooier dan de andere; maar niet vergeten dat de ene kleuter ook al ouder is dan de andere= dus maar niet vergelijken)en oefenen
Met de jassen aan zijn we gaan kijken, geen tijd om ze uit te doen .
Ja hoor, chocolade figuurtjes, chocolade centen, mandarijntjes en letter-koekjes ; en dan was het tijd om te smullen maar we hebben wel alles eerlijk verdeeld.
En dan zijn we maar zelf Sint gaan spelen met de mijter op voelen we ons al flinke Sinterklaasjes, dan nog een staf en we zijn op weg (soms moet de juf wel zeggen dat Sinterklaas niet zo vlug kan stappen"lopen")
Lynn rolde een staf van Sinterklaas, en de anderen probeerden het ook
we zetten de schoentjes nog even mooi op een rij; we zetten koffie en tassen klaar voor Sint en Zwarte Piet, de wortel en het suikerklontje voor het paard en dan is het klaar en afwachten ....