Eindelijk! nog eens sneeuw!! Voor onze kleuters is dit wel fijn!!
Spijtig hebben we niet zo lang kunnen spelen in de sneeuw; we zijn buiten eens gaan voelen en kijken naar de sneeuw die hard geworden is = bevroren;
Dan zijn we maar zelf "sneeuw" gaan rijgen (= verloren verpakking en rietjes) om aan het raam op te hangen; en hebben we een sneeuwman geknutseld die in ons klasje of thuis kan blijven staan
(een groot rondje voor de buik, een kleiner voor het hoofd; stipjes, bolletjes voor de mond (= steentjes ), een wortel voor de neus , een sjaal, drie knopen (tellen), en een mooie hoed)
Ook hebben we al voor de vogeltjes gezorgd en stukjes brood buiten gelegd, en we hebben heeeel stil gewacht en gekeken of de merel kwam eten. Spijtig genoeg liep hij er gewoon voorbij.
We zijn ook even verder gaan onderzoeken wat sneeuw nu eigenlijk is:
Wat gebeurt er met sneeuw, ijs in de klas??? Wat gebeurt er met water dat we buiten zetten??
Eerst moeten we alles klaarmaken : het verhaal nog eens vertellen; de drie koningen voorstellen en een kleurplaat kleuren . Het liedje van de driekoningen aanleren en goed oefenen. Zelf een kroon schilderen, een ster prikken en met glinstersterretjes versieren.
En dan hebben de koningen ook nog wel even tijd om te spelen (en ondertussen zingen ze spontaan het lied van driekoningen)
ook in ons klasje vieren we Kerstmis; samen aan één grote tafel vieren we feest, we maken er een mooie tafel van met veel kaarsjes en dan smullen we van een ijsje.
We hebben ijverig gewerkt aan het maken van ons Kerststalletje : kleven, gezichtjes tekenen, kleuren , techniek (hoe maken we het stalletje???)...
maar ook onze Nieuwjaarsbrief moesten we maken (in opperste concentratie/ de ene al mooier dan de andere; maar niet vergeten dat de ene kleuter ook al ouder is dan de andere= dus maar niet vergelijken)en oefenen
Met de jassen aan zijn we gaan kijken, geen tijd om ze uit te doen .
Ja hoor, chocolade figuurtjes, chocolade centen, mandarijntjes en letter-koekjes ; en dan was het tijd om te smullen maar we hebben wel alles eerlijk verdeeld.
En dan zijn we maar zelf Sint gaan spelen met de mijter op voelen we ons al flinke Sinterklaasjes, dan nog een staf en we zijn op weg (soms moet de juf wel zeggen dat Sinterklaas niet zo vlug kan stappen"lopen")
Lynn rolde een staf van Sinterklaas, en de anderen probeerden het ook
we zetten de schoentjes nog even mooi op een rij; we zetten koffie en tassen klaar voor Sint en Zwarte Piet, de wortel en het suikerklontje voor het paard en dan is het klaar en afwachten ....
deze week zijn we gestart met thema "Sinterklaas". De juf en Sint zijn geen "boemannen.
Mijn manier om met Sint om te gaan is de kleuters bewust maken dat de Sint bij veeel kindjes moet langs gaan en dat hij niet oneindig veel speelgoed kan brengen. Sint brengt bij alle kindjes speelgoed, de brave krijgen een groot pakje, de "stoute" een klein pakje (want uiteindelijk krijgen ze wel een pakje en dan haalt al dat dreigen en straffen niet veel uit)
Op 4 december komt de Sint in de namiddag bij ons op school op bezoek; broertjes en zusjes zijn welkom om de Sint ook te groeten.
Vandaag had de juf schoenen meegebracht om haar schoentje te zetten (een grote papa-schoen, laars, turnpantoffel, kleuterschoentje,...) en wortels, suikerklontje en ... . Maar dan brengt hij alleen snoepjes voor de juf; Wat nu? We doen allemaal één schoentje uit, en hup daar werden ze al uitgedaan alleen Mila deed maar niet mee; en dus liepen we in de klas met één schoentje en een sok.
De wortel was ook niet in orde , vies, vuil; dus moest de juf de "schil"eraf doen en hem wassen.
En nu buiten spelen? Hoe moet dat zonder schoen??? De juf heeft een idee, als we allemaal een schoentje van papier knutselen is alles opgelost: we hebben een schoentje om op tafel te zetten en kunnen onze schoenen weer aandoen om buiten te spelen en naar huis te gaan. Gelukkig maar!