6. over maatschappelijk relevante tekstinformatie een eigen standpunt innemen, rekening houdend met ethische principes.
Al deze eindtermen kunnen bereikt worden door het werken met een weblog. De leerlingen moeten lezen, de voor hen relevante informatie selecteren, zelf tekstjes schrijven,
Functionele kwantitatieve geletterdheid
Dit hangt weer een beetje van de opdracht af. Volgens ons is het niet zo praktisch om een weblog bij het vak wiskunde te gebruiken.
Functionele ICT-geletterdheid
De leerlingen kunnen
13. bij algemeen gebruik van de computer structurerend en efficiënt werken
15. informatie selecteren uit twee verschillende of gelijke ICT-bronnen en deze informatie integreren
17. maatschappelijk relevante informatie, met behulp van ICT ingewonnen, kritisch beoordelen
18. over maatschappelijk relevante informatie ingewonnen met behulp van ICT, een eigen standpunt innemen rekening houdend met enerzijds ethische principes en anderzijds deontologische principes met betrekking tot auteursrecht, privacy, beveiliging
De leerlingen moeten gebruik kunnen maken van de computer en dit op een efficiënte manier. Dit zou men op dit moment helemaal zelfstandig moeten kunnen doen. Zowel weten hoe een computer werkt ( basisvaardigheden ICT ) maar ook hoe men via zoekmachines informatie kan vinden. De leerlingen moeten ook kritisch zijn bij hun informatieen nagaan of hun bron betrouwbaar genoeg is om er op verder te bouwen.
Problemen oplossen
De leerlingen kunnen:
19. zelfstandig de essentie van een probleem vatten en omschrijven
20. bij een probleem beïnvloedende factoren achterhalen, ze vervolgens volgens belangrijkheid rangschikken en de relaties ertussen aangeven
21. voor een probleemstelling de meest geschikte oplossingsstrategie kiezen
22. een planning opmaken en ze uitvoeren
23. bij elke stap de gevolgde strategie evalueren en eventueel bijsturen
24. het resultaat van het proces evalueren en de gevolgde strategie optimaliseren
25. bij het oplossen van problemen rekening houden met comfort, veiligheid en hygiëne
Al deze eindtermen kunnen bereikt worden door het werken met een weblog, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de opdracht. De leerlingen moeten bijvoorbeeld een probleem oplossen en dit aan de hand van een weblog, hun oplossing op de weblog schrijven en zo evalueren wat ze zelf gevonden hebben en de rest van de leerlingen
Werken in teamverband
De leerlingen kunnen:
26. met het oog op een te bereiken doel over de aanpak, de taakverdeling en de verantwoordelijkheden van een groepsopdracht overleggen en onderhandelen.
27. zich bij een groepsopdracht constructief aansluiten bij een in team genomen beslissing
28. de eigen taken van een groepsopdracht volgens afspraken uitvoeren
29. de eigen bijdrage, zowel qua proces als qua product, tussentijds evalueren en eventueel bijsturen
30. over de eigen bijdrage aan een groepsopdracht beknopt verslag uitbrengen en erover communiceren
31. het groepsresultaat en de teamwerking bespreken met het oog op conclusies over de eigen interactievaardigheden
32. empathie, loyauteit en wederzijds respect tonen
Ook hier hangt het weer af van de opdracht die de leerlingen moeten uitvoeren. Als de leerlingen in groepjes aan de weblog moeten werken, worden de eindtermen gerealiseerd.
Weblogs kunnen we zowel in de 2de als in de 3de graad BSO gebruiken. Het is wel belangrijk dat er enkele aanpassingen gebeuren naargelang de graad waar men de tool wil gebruiken. Zo is het best dat de leerkracht een meer begeleidende rol speelt in een 2de graad. De leerkracht zal de toepassingen van de weblog ook meer moeten integreren in het klasgebeuren. Bijvoorbeeld door de leerlingen een uur per week tijd te geven tijdens de les om te leren werken met weblogs, zelf iets posten, reacties posten, De zelfstandigheid van de leerlingen zal toenemen met de jaren. De leerlingen zullen enkel en alleen door het echt te doen leren hoe ze deze tool moeten hanteren. Maar in eender welk jaar of graad de tool wordt toegepast, is het belangrijk dat de leerkracht het proces stuurt. Dit kan gebeuren via tussentijdse feedback.