Inhoud blog
  • Inleiding
  • Algemene informatie
  • Stappenplan
  • De didactische waarde van een weblog.
  • Eindtermen 2de graad
  • Eindtermen 3de graad; 1ste en 2de leerjaar
  • Eindtermen 3de graad; 3de leerjaar
  • Vakdidactische pijlers
  • Extra troeven
  • Valkuilen
  • Hoe inpassen tijdens een les PAV?
  • Praktische tips
  • Blijvende of voorbijgaande hype?
  • voorbeeld opdracht
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Is een weblog nuttig in PAV?

    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding

    Welkom, wij zijn 4 studenten PAV aan de lerarenopleiding van de PHL.

    We kregen de taak om na te gaan of het gebruik van weblogs nuttig is voor de lessen PAV. Tijdens onze zoektocht hebben we rekening gehouden met vele aspecten, zoals de troeven en valkuilen van een weblog, maar ook de vakdidactische pijlers zijn we niet uit het oog verloren. Na het verwerven en vervolgens verwerken van de gevonden informatie, zijn we tot een conclusie gekomen over de bruikbaarheid van weblogs.

    We hopen dat deze weblog de leerkrachten een aanzet zal geven om weblogs op een geschikte manier te gebruiken tijdens de lessen PAV.

    05-12-2008 om 01:16 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Algemene informatie

    Het woord weblog is een samentrekking van de woorden WEB (World Wide Web) en LOG (logboek). Een weblog is een soort van online dagboek. De auteur van een weblog wordt ook wel een blogger genoemd. Hij biedt eigenlijk een logboek van informatie dat hij deelt met het publiek. De weblog wordt regelmatig herwerkt, want er verschijnen vaak nieuwe bijdragen. Het nieuwste bericht verschijnt als eerst op de weblog. Er kunnen niet enkel teksten, maar ook audio, afbeeldingen, video’s , … op een weblog geplaatst worden.

    Een weblog kan voor bijna alle vakken gebruikt worden. De leerkracht kan via deze tool informatie geven aan zijn leerlingen, maar het kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als een discussieforum. Hiermee bedoelen we dat de leerkracht een discussie begint, waarop de leerlingen moeten reageren.

    Via het gebruik van een weblog verwerven de leerlingen verschillende vaardigheden. Deze vaardigheden situeren zich vooral op niveau van informatieverwerving en –verwerking en ook functionele taalvaardigheden (2de graad en 3de graad, jaar 1 en 2) en ICT-geletterdheid (3de graad 3de jaar).

    Het gebruik van de weblog biedt vele voordelen. Zo kunnen er afbeeldingen, hyperlinks, video’s, … aan een weblog gekoppeld worden. Via het internet open je de wereld voor de leerlingen. Het is natuurlijk belangrijk dat het internet werkt, wat soms in plaats van een voordeel een nadeel kan zijn bij het hanteren van deze tool.

    05-12-2008 om 01:15 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stappenplan

    Via onderstaande link is het zeer eenvoudig om er zelf een weblog te maken.

    http://www.bloggen.be/

    05-12-2008 om 01:15 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De didactische waarde van een weblog.

    Wat is een weblog precies?

    Een weblog is een soort van online dagboek in de vorm van een website. Het is een tool waarbij je in een open omgeving werkt. Er worden regelmatig nieuwe bijdragen op gepost en het nieuwste bericht verschijnt als eerste, dus chronologisch. De auteur wordt ook wel een blogger genoemd. Hij biedt eigenlijk een logboek van informatie dat hij deelt met zijn publiek. Je kan verschillende dingen op je weblog plaatsen : audio, afbeeldingen, video, tekst,… . Lezers krijgen via de weblog ook de kans om te reageren op de berichten, al dan niet anoniem.  

    Hoe wordt de tool toegepast in het onderwijs?

    Een weblog kan eigenlijk voor bijna alle vakken gebruikt worden. De leerkracht kan er informatie opzetten, maar bijvoorbeeld ook een discussie mee op gang zetten, doordat de leerlingen kunnen reageren op de vorige berichten.

    1.     Voorbeeld : PHL : kunst werkt niet met blackboard maar wel met een weblog omdat ze hier fotomateriaal op kunnen zetten.

    Welke vaardigheden stelt het gebruik van wiki’s of weblogs centraal?

    De leerlingen werven verschillende vaardigheden aan bij het gebruiken van een weblog. Deze vaardigheden situeren zich op niveau van ICT-geletterdheid (3de graad 3de jaar), informatieverwerving en –verwerking en ook functionele taalvaardigheden.

    Welke zijn de troeven van je tool?

    Je kan afbeeldingen, hyperlinks, video’s en ook audio aan een weblog koppelen. Een weblog is altijd beschikbaar, tenminste als je internet werkt, een weblog kan je ook wereldwijd opentrekken. Je kan als leerkracht maar ook als leerling zien wanneer iemand iets zegt en je kan ook anoniem een bericht posten.

    Welke beperkingen heeft je tool?

    Je bent afhankelijk van de software en van het internet.

    05-12-2008 om 01:15 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindtermen 2de graad

    Als we voor de 2de graad naar de eindtermen kijken, zien we dat we via een weblog verschillende eindtermen bereiken en dit niet alleen binnen de functionele informatieverwerking en -verwerving.

    Functionele taalvaardigheid

    Hier gaan we aan de volgende eindtermen werken:

    1. De leerlingen kunnen informatief luisteren en lezen.

    4. De leerlingen kunnen schriftelijk informatie aanvragen en meedelen in herkenbare en concrete situaties.

    5. De leerlingen kunnen hun eigen mening en gevoelens uiten.

    6. De leerlingen hanteren gepaste taal en omgangsvormen.

    7. De leerlingen kunnen hulpmiddelen gebruiken om taalvaardig te handelen en hun communicatie te verbeteren.

     

    De leerlingen moeten informatief kunnen lezen; hiermee bedoelen we dan dat de leerlingen actief gaan participeren op de weblog waarbij ze reacties van medeleerlingen gaan moeten lezen, maar ook moeten ze informatie opzoeken waarbij ze informatief moeten lezen. Wanneer een leerling iets niet weet, kan hij of zij de vraag op de weblog plaatsen waarbij de anderen dan kunnen helpen.  Dikwijls komt er op een weblog ook een eigen mening vraag waarbij de leerlingen hun eigen gevoelens en mening moeten uiten. Wanneer leerlingen iets plaatsen op de weblog moet dit uiteraard in een gepaste taal gebeuren (criteria).  Natuurlijk is een weblog een hulpmiddel om taalvaardig te handelen en te communiceren met anderen.

     

    Functionele rekenvaardigheid

    Binnen een weblog kan je ook werken aan de rekenvaardigheden van de leerlingen maar dit hangt volledig van de opdracht af. Zo kan je als leerkracht bijvoorbeeld een actuele grafiek op de weblog plaatsen waarbij leerlingen moeten reageren op de weblog. Wat zie je op de grafiek? Wat geeft de grafiek weer?,…

     

    Functionele informatieverwerving en –verwerking

    Hier gaan we aan de volgende eindtermen werken:

     

    17. De leerlingen kunnen onder begeleiding relevante en voor hen toegankelijke informatie in herkenbare concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken.

    19. De leerlingen kunnen onder begeleiding gebruik maken van informatie- en communicatietechnologie.

     

     

    Organisatiebekwaamheid

    In een tweede graad kunnen we aan organisatiebekwaamheid doen via een weblog. Men mag wel niet vergeten dat de leerling zijn ICT- vaardigheden nog volop aan het ontwikkelen is en dus nog bijgestuurd moet worden. Leerlingen kunnen gerust in de klas aan deze opdrachten werken,zoals bv door middel van een groepswerk, waar ze zelf een planning opstellen en de taken verdelen.

     

    22. bij groepsopdrachten onder begeleiding:

             - overleggen en actief deelnemen

             - instructies uitvoeren

             - reflecteren

    23. Omgaan met formele en informele afspraken, regels en procedures.

     

     

    Tijd- en ruimtebewustzijn

    Dit hangt weer volledig van de opdracht zelf af.  Op bepaalde manieren kunnen we wel aan tijd- en ruimtebewustzijn doen. Wanneer men een actueel thema gaat bespreken en als de leerlingen op een blinde kaart bv. de landen moeten aanduiden waar de besproken problematiek heerst.

    05-12-2008 om 01:14 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindtermen 3de graad; 1ste en 2de leerjaar

    Functionele taalvaardigheid

    Hier gaan we aan de volgende eindtermen werken:

     

    1 De leerlingen kunnen uit mondelinge en schriftelijke informatie de essentie halen.

    2. over de informatie reflecteren en ze evalueren.

    3. eenvoudige informatie schriftelijk formuleren

     

    Hierbij bedoelen we dat een  leerling zowel in groep als individueel een door de leerkracht geposte opdracht kan lezen en weet wat er uiteindelijk van hem/haar verwacht wordt. Vaak als men met blogs gaat werken gaat men moeten reageren op anderen via een discussieforum, wordt een eigen mening gevraagd of een beoordeling enz. Het is hierbij ten zeerste belangrijk dat de leerling zijn uiterste best doet om deze info op een zo correct mogelijke manier te posten.

    Functionele rekenvaardigheid

    Of we aan rekenvaardigheden doen of niet via een weblog, hangt volledig van de opdracht af. Het is de bedoeling dat we steeds heel doelgericht gaan werken en als rekenvaardigheden dan een ver van de leerling zijn bedshow worden, is het beter deze weg te laten. Toch kan men in enkele gevallen de rekenvaardigheid ook nog toepassen. Stel je voor dat je werkt met je leerlingen aan landen als thema. Dan is het wel belangrijk dat zij de schaal van een kaart kunnen berekenen, dat zij weten hoeveel percent van de bevolking rijk/arm, gelovig is …

    Functionele informatie- verwerking en verwerving

    Hier gaan we werken aan de volgende eindtermen:

    De leerlingen kunnen:

    11. relevante informatie in concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken

    12. informatie uit uiteenlopend tekstmateriaal begrijpen en gebruiken

    13. Spontaan gebruik maken van voor hen relevante informatie- en communicatietechnologie (ict)

     

    Op dit moment zouden alle leerlingen hun basis ICT - vaardigheden onder de knie moeten hebben en moeten ze niet meer voordurend bijgestuurd worden door de leerkracht. Dit wil zeggen dat je als leerkracht best de leerlingen een opdracht kunt meedelen waar ze thuis aan moeten werken. Je kan hun nog een beetje bijsturen, maar normaliter zouden zij zelf hun weg via verschillende kanalen moeten vinden om informatie op te doen. Dit kan via het internet, maar ook door andere mediakanalen, waarna de leerling in staat is om zijn opgezochte info om te zetten in zijn eigen woorden en aan anderen op een gepaste manier mee te delen.

    Functionele organisatievaardigheden

    De leerlingen uit de derde graad ( eerste en tweede jaar ) bereiken de volgende eindtermen:

    De leerlingen:

    14. zien in dat ze keuzes moeten maken om hun leven adequaat te organiseren

    15. kunnen opdrachten zelfstandig plannen, organiseren, uitvoeren, evalueren en indien nodig bijsturen

    16. kunnen bij groepsopdrachten

             - overleggen en actief deelnemen

             - in teamverband instructies uitvoeren

             - reflecteren en bijsturen

     

    De leerlingen gaan nu vooral thuis aan hun opdrachten werken. Hierbij gaan ze zelf een tijdsplanning moeten opstellen wanneer ze participeren aan de blog en hoeveel tijd ze er precies in steken. Men dient zich wel te houden aan de opdracht van de leerkracht ( bv. Minstens  3 x reageren op 1 oefening ) Hierbij moet worden nagedacht, want de leerkracht zal de leerlingen van feedback voorzien op de blog,die dan ook weer aangepast dient te worden

    Functioneel Tijd- en ruimtebewustzijn

    Dit hangt weer volledig van de opdracht zelf af. Dit gaat wel zeer goed wanneer men rond een thema zoals actualiteit werkt. Leerlingen weten verbanden te leggen tussen problemen van vroeger en nu. Ze komen ook in contact met andere culturen en kunnen die vergelijken met die van hun.

    Maatschappelijk en ethisch bewustzijn, weerbaarheid en verantwoordelijkheid

    Het is hier belangrijk dat de leerlingen weten waar ze allerlei bruikbare informatie kunnen vinden. Dit kan niet altijd en alleen in geschreven bronnen staan, maar zijn ook te vinden bij andere maatschappelijke instellingen, zoals het JAC.  Ze zijn er zich van bewust dat alle info die men opzoekt en opdoet via het thema, betrekking zal hebben op hun leefwereld.

    05-12-2008 om 01:13 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindtermen 3de graad; 3de leerjaar

    Functionele tekstgeletterdheid

    Hier gaan we werken met de volgende eindtermen:

    De leerlingen kunnen

    1. uit diverse tekstsoorten relevante informatie selecteren.

    2. voor een specifieke opdracht uit verschillende soorten teksten informatie vergelijken en integreren.

    3. beknopt en duidelijk schriftelijk rapporteren.

    4. maatschappelijk relevante tekstinformatie praktisch aanwenden.

    5. maatschappelijk relevante tekstinformatie kritisch beoordelen.

    6. over maatschappelijk relevante tekstinformatie een eigen standpunt innemen, rekening houdend met ethische principes.

     

    Al deze eindtermen kunnen bereikt worden door het werken met een weblog. De leerlingen moeten lezen, de voor hen relevante informatie selecteren, zelf tekstjes schrijven,…

     

    Functionele kwantitatieve geletterdheid

    Dit hangt weer een beetje van de opdracht af. Volgens ons is het niet zo praktisch om een weblog bij het vak wiskunde te gebruiken. 

    Functionele ICT-geletterdheid

    De leerlingen kunnen

    13. bij algemeen gebruik van de computer structurerend en efficiënt werken

    15. informatie selecteren uit twee verschillende of gelijke ICT-bronnen en deze informatie integreren

    16. maatschappelijk relevante ICT-toepassingen gebruiken

    17. maatschappelijk relevante informatie, met behulp van ICT ingewonnen, kritisch beoordelen

    18. over maatschappelijk relevante informatie ingewonnen met behulp van ICT, een eigen standpunt innemen rekening houdend met enerzijds ethische principes en anderzijds deontologische principes met betrekking tot auteursrecht, privacy, beveiliging

     

    De leerlingen moeten gebruik kunnen maken van de computer en dit op een efficiënte manier. Dit zou men op dit moment helemaal zelfstandig moeten kunnen doen. Zowel weten hoe een computer werkt ( basisvaardigheden ICT ) maar ook hoe men via zoekmachines informatie kan vinden. De leerlingen moeten ook kritisch zijn bij hun informatie  en nagaan of hun bron betrouwbaar genoeg is om er op verder te bouwen.  

     

     

    Problemen oplossen

    De leerlingen kunnen:

    19. zelfstandig de essentie van een probleem vatten en omschrijven

    20. bij een probleem beïnvloedende factoren achterhalen, ze vervolgens volgens belangrijkheid rangschikken en de relaties ertussen aangeven

    21. voor een probleemstelling de meest geschikte oplossingsstrategie kiezen

    22. een planning opmaken en ze uitvoeren

    23. bij elke stap de gevolgde strategie evalueren en eventueel bijsturen

    24. het resultaat van het proces evalueren en de gevolgde strategie optimaliseren

    25. bij het oplossen van problemen rekening houden met comfort, veiligheid en hygiëne

     

    Al deze eindtermen kunnen bereikt worden door het werken met een weblog, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de opdracht. De leerlingen moeten bijvoorbeeld een probleem oplossen en dit aan de hand van een weblog, hun oplossing op de weblog schrijven en zo evalueren wat ze zelf gevonden hebben en de rest van de leerlingen

    Werken in teamverband

    De leerlingen kunnen:

    26. met het oog op een te bereiken doel over de aanpak, de taakverdeling en de verantwoordelijkheden van een groepsopdracht overleggen en onderhandelen.

    27. zich bij een groepsopdracht constructief aansluiten bij een in team genomen beslissing

    28. de eigen taken van een groepsopdracht volgens afspraken uitvoeren

    29. de eigen bijdrage, zowel qua proces als qua product, tussentijds evalueren en eventueel bijsturen

    30. over de eigen bijdrage aan een groepsopdracht beknopt verslag uitbrengen en erover communiceren

    31. het groepsresultaat en de teamwerking bespreken met het oog op conclusies over de eigen interactievaardigheden

    32. empathie, loyauteit en wederzijds respect tonen

     

    Ook hier hangt het weer af van de opdracht die de leerlingen moeten uitvoeren. Als de leerlingen in groepjes aan de weblog moeten werken, worden de eindtermen gerealiseerd.

    05-12-2008 om 01:12 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakdidactische pijlers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Weblogs kunnen we zowel in de 2de als in de 3de graad BSO gebruiken. Het is wel belangrijk dat er enkele aanpassingen gebeuren naargelang de graad waar men de tool wil gebruiken. Zo is het best dat de leerkracht een meer begeleidende rol speelt in een 2de graad. De leerkracht zal de toepassingen van de weblog ook meer moeten integreren in het klasgebeuren. Bijvoorbeeld door de leerlingen een uur per week tijd te geven tijdens de les om te leren werken met weblogs, zelf iets posten, reacties posten, … De zelfstandigheid van de leerlingen zal toenemen met de jaren. De leerlingen zullen enkel en alleen door het ‘echt’ te doen leren hoe ze deze tool moeten hanteren. Maar in eender welk jaar of graad de tool wordt toegepast, is het belangrijk dat de leerkracht het proces stuurt. Dit kan gebeuren via tussentijdse feedback.

     (foto) 

     

    We kunnen de toepasbaarheid van een weblog in de lessen PAV nagaan aan de hand van de vakdidactische pijlers. Deze worden dan ook op verschillende manieren bereikt via het gebruik van weblogs.

     

    Eerst en vooral kan er besloten worden dat deze tool verschillende functionele vaardigheden combineert bij het gebruiken van een weblog. Niet enkel het informatie verwerven en – verwerken, maar ook taalvaardigheden en afhankelijk van de thema of onderwerp ook de andere functionele vaardigheden.

     

    De pijler ‘actief en afwisselend’ wordt ook op een duidelijke manier gerespecteerd. De leerlingen zijn op een actieve manier bezig met het verwerven en verwerken van informatie. Bovendien kan de leerkracht voor afwisseling zorgen door verschillende opdrachten op te geven. De ene keer moeten de leerlingen informatie zoeken over een onderwerp, de gevonden informatie dan vervolgens samenvatten. Een andere keer kan je de leerlingen de opdracht geven om zelfs eens feedback te geven aan hun mede – leerlingen.

     

    Het niveau kan aangepast worden aan de leerlingen met wie de leerkracht aan een weblog wil werken. De leerkracht kan deze pijler bereiken door de opdrachten aan te passen, (meer) begeleiding te geven, … aan de doelgroep.

     

    De leerkracht kan een weblog opbouwen rond een bepaald thema. Zo wordt ook de pijler van het vakoverschrijdend en geïntegreerd werken bereikt.

     

    De leerkracht moet altijd vertrekken vanuit een probleem waardoor het probleemgericht karakter benadrukt kan worden. Zo worden de leerlingen uitgedaagd en gemotiveerd om deel te nemen aan de activiteit.

    05-12-2008 om 01:12 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra troeven

    De tool heeft vele troeven, zo gaat de leerkracht op een zeer vernieuwende manier lesgeven, waarbij moderne technologie wordt gehanteerd. De leerling krijgt een centrale rol tijdens het gebeuren. De leerkracht geeft hen de ‘vrijheid’ om zelf kennis te vergaren en dit te delen met anderen. Hierbij moeten ze dus kritisch zijn met wat ze de anderen bijbrengen. Er is dus ook sprake van interactie tussen de leerlingen. Bij ongemakken of vragen kunnen ze elkaar verder helpen. Ze moeten ook op een gepaste manier communiceren met elkaar. Ook attitudes zoals respect hebben voor iemand anders mening, op tijd zijn met je opdracht, verantwoordelijkheid, … worden bijgebracht. De leerlingen moeten ook niet aanwezig zijn in de klas, want dankzij deze tool kan je de leerlingen ook op afstand op de hoogte houden, een opdracht geven, …

    05-12-2008 om 01:11 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valkuilen

    We kunnen zeker niet uitsluiten dat er ook valkuilen zijn bij deze tool. Zo moet je niet enkel je leerlingen voortdurend motiveren om actief deel te nemen, maar de leerkracht moet zelf ook steeds gemotiveerd blijven. Je moet ervoor zorgen dat alle leerlingen betrokken zijn bij het gebeuren en bij te grote klasgroepen kan dit een moeilijke opdracht zijn voor de leerkracht. Zoals bij de troeven vermeld werd, kan deze tool ook vanuit thuis gebruikt worden door de leerling. Maar dan kan het gevaar ontstaan dat het niet de leerling is die iets post op de weblog. Er zullen ouders of broers/zussen zijn die de leerling willen helpen, maar daar heeft de leerkracht geen weet van. De controle blijft dus een moeilijke zaak.

    05-12-2008 om 01:11 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe inpassen tijdens een les PAV?

    De tool kan op verschillende wijzen ingepast worden in de lessen PAV. De leerkracht kan vrij kiezen op welke manier de weblog gebruikt moet worden. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld buiten de lesuren op de weblog werken, maar dit kan de leerkracht niet doen bij een 2de graad. In een 2de graad hebben de leerlingen de nodige vaardigheden nog niet verworven, maar dan kan de leerkracht de weblog integreren tijdens de lessen.

    05-12-2008 om 01:11 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Praktische tips

    Praktisch gezien ligt er een grote taak op de leerkracht. De leerkracht moet zelf goed weten hoe een weblog wordt gehanteerd. Hij moet de leerlingen voorzien van een praktische handleiding voor het gebruik van een weblog. Deze moet zeker stapsgewijs uitgewerkt zijn, want de leerlingen hebben nood aan een houvast.

    De leerkracht moet zich ook bewust zijn dat de evaluatie niet gemakkelijk zal zijn. Daarom is het noodzakelijk dat de leerkracht op voorhand goed nadenkt over de manier van evaluatie en de criteria die hij daarbij wil hanteren. De leerkracht heeft ook een bijsturende functie, dus is het essentieel dat hij alles goed mee volgt op de weblog.

    05-12-2008 om 01:10 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blijvende of voorbijgaande hype?

    Het oordelen of een weblog een blijvende of voorbijgaande hype is natuurlijk een moeilijke zaak. We leven in een wereld waar elke dag een nieuwe uitvinding gedaan wordt. Uit voorgaande analyses kunnen we zeker besluiten dat een weblog op meerdere vlakken voldoet aan de eisen van PAV. Daarom is het zeker de moeite waard om toe te passen, maar de leerkracht moet inzien dat hij voor een belangrijke rol instaat. Hij moet ervoor zorgen dat de leerlingen gemotiveerd en betrokken zijn vanaf de eerste keer. Maar gedurende heel het proces moet de leerkracht feedback geven en instaan voor een goede begeleiding. Persoonlijk vinden wij dat het een blijvende trend is voor de 3de graad. Dit omdat men in de 2de graad de vaardigheden hieromtrent nog moeten leren en deze dus niet onmiddellijk kunnen toepassen.

    05-12-2008 om 01:10 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbeeld opdracht

    Wanneer we rond het thema AIDS werken in een 3de graad kunnen we hierbij ook de actualiteit betrekken. Zo kunnen we aan de leerlingen vragen wanneer het wereld-aidsdag is of wat er speciaal is op 1 december. Deze vraag kunnen we via de weblog aan de leerlingen stellen. Wanneer je als leerkracht dit even tijdens de les laat zien; kan je bijvoorbeeld of deze vraag gezamenlijk een antwoord zoeken. Hierbij kan je dan ook al meteen aan de leerlingen laten zien hoe je een antwoord op de weblog moet plaatsen.

    Wanneer je in de klas dit hebt voorgedaan is het de bedoeling dat de leerlingen thuis op de weblog gaan werken. Zo hebben we hieronder 2 verschillende opdrachten gemaakt om de weblog te gebruiken.

     

    Opdracht: iedere week verschijnt er een nieuwe stelling op de weblog. Het is de bedoeling dat jullie hierop reageren. Wanneer de stelling juist is, dan vermelden jullie dit gewoon, wanneer deze echter fout is moeten jullie ook vermelden waarom dat deze fout is. Het kan ook zijn dat er enkel bijvragen worden gesteld door de leerkracht of door medestudenten. Hierop moeten/mogen jullie ook reageren. Iedereen moet minstens twee keer reageren per stelling dus per week.

    Hieronder vinden jullie enkel stellingen. Het is de bedoeling dat er 1 per week op de weblog komt.

    Zijn volgende stellingen juist of fout, beargumenteer dit.

    -          Aids werd ontdekt in Azië?

    -          Iedereen die besmet is met het aidsvirus ontwikkelt ook de ziekte aids.

    -          Aids kun je alleen via seks krijgen.

    -          Een kok die aids-drager is, snijdt zich in de vinger en er valt een druppel bloed in de tomatensaus. Door ervan te eten kan je aids krijgen.

    -          In België geraken dagelijks gemiddeld 2 mensen besmet met het aidsvirus.

    -          Je kan met het aidsvirus besmet zijn, zonder er iets van te merken.

    -          Aids vernietigt de weerstand van het lichaam tegen infecties.

    -          Een Belgische arts is wettelijk verplicht elk aids-geval te melden bij het ministerie van volksgezondheid.

    -          …

     

    Opdracht: iedereen dient 2 maal te reageren.

    -          “Het is je verdiende loon als je aids krijgt”.

    -          “Je wil duidelijk maken dat je veilig wil vrijen zonder de indruk te wekken dat je je partner wantrouwt, hoe doe je dat?

    -          “Kinderen met aids zouden uit de scholen moeten geweerd worden”.

    -          Wat zou je doen als een familielid, vriend(in) je zou vertellen dat hij of zij aids heeft?

    -          “Als ik seropositief ben, wil ik het zo vlug mogelijk weten”.

    05-12-2008 om 01:09 geschreven door Ann-Katrien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/nuttig_in_pav

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    19-11-2008 om 12:09 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)

    Archief per week
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs