Als goede gelovigen beginnen we onze zondag natuurlijk in
church! We gaan naar The FullTabernacle Church waar we Reverand Al Green (jawel diezelfde soulzanger
Al green) hopen te kunnen aanschouwen. Jammer genoeg is dit nooit een zekerheid
en na een tijdje hadden we door dat dit niet voor vandaag zou zijn.
De mis begint met een aantal gospel nummers (het onderwerp van de liedjes mag
je zelf gokken). Hoewel dit waarschijnlijk geen professionele muzikanten zijn,
is de muziek toch van hoogstaande kwaliteit. Vooral wanneer de oude vrouw
begint te zingen krijgt iedereen kippenvel (zelfs wanneer ze met haar armen
open in de lucht verder zingt nadat ze de micro al lang had afgegeven).
Na het zingen wordt een guest-pastor uit Denver, Colorado aangekondigd. Deze
was op bezoek bij zijn familie in Memphis. In deze kerk is het de gewoonte om
visiting pastors te laten preachen.De
preachis het belangrijkste deel van de mis van de baptist church. De preek
was op geen enkele manier te vergelijken met de preken in onze missen: tegelijk
grappig, ontroerend, aangrijpend, interessant, leuk, én met een fantastische
boodschap: hij vertelt dat er volgens
hem 4 soorten persoonlijkheden zijn wanneer iemand voor moeilijkheden of een
uitdaging (iets wat moeite kost dus) komt te staan: een cop out (begint er
zelfs niet aan), een fall out (begint er aan, maar haakt meteen af als het wat
moeilijk wordt), een drop out (haakt af na een tijdje, kan niet volhouden) en
ten slotte een all out (gaat er volledig voor). Zoals ik het nu opschrijf
klinkt het allemaal zeer saai, maar ik kan jullie garanderen, hoe de preacher
het bracht was het dat zeker niet (het is dan ook niet te omschrijven, je moet
er gewoonweg zelf bij zijn). Op een zondagmorgen in je vakantie een halve dag
hiervoor spenderen en het dan heel goed vinden bewijst dit.
De pastor verwijst regelmatig naar de bijbel, en je zou
kunnen veronderstellen dat je gelovig moet zijn, om hier een boodschap uit te
halen, maar dat is zeker niet het geval.Zijn boodschap was echt gemeend, en bedoeld voor iedereen. Op een
bepaald moment komen 2 gasten (vanwaar 1 duidelijk van een plaatselijke gang)
die (ongelooflijk maar waar) geld van hem kregen. Wij hebben na de mis de kans
om na de mis tijdens de hotdogs (zie later) even met hem te babbelen, en het
doet echt deugd om iemand te ontmoeten die zo dedicated is.
Na de mis kunnen we1$ hotdogs (met coleslaw: reepjes witte kool met ofwel zure room,
botermelk of mayonaise) kopen om de lokale school te steunen. We ontmoeten de
preacher en hij vertelt ons dat hij wel eens naar Belgium zou willen komen (gaf
ons dan ook zijn contactgegevens). Op het einde van ons gesprek zei hij: I know
Al Green wasnt here, but Jesus was! (hoe kon het ook anders).
Iemand in een trance over de grond zien kruipen en rollen
hebben we niet gezien, maar sommigen gingen er ver genoeg in op om toch een
unieke voormiddag te beleven!
Na de Tabernacle Church gaan we terug de stad in. Iedereen
maakte ons bang van deze stad (owv stijgende misdaad na de crisis), wat
absoluut overdreven was.
We bezoeken Sun Records, de bekende
platenmaatschappij van de legendarische
Sam Phillips. Deze studio was het startschot voor grootheden als Elvis Presley,
Johnny Cash, Sam Perkins, Howlin Wolf (volgens Sam Phillips zijn grootste
ontdekking!) en Jerry Lee Lewis. Ook Rocket 88 is hier opgenomen.
In het gebouw van Sun Records krijgen we een zeer leuke en interactieve
rondleiding. We starten in een kamer op de eerste verdieping waar een hele hoop
verzamelstukken staan (originele drukkingen, gitaren enz). Daarna mogen we naar
de originele studio waar al die legendarische nummers zoals Thats Allright
Mama (Elvis), Cry Cry Cry (Cash), Great Balls Of Fire (Jerry Lee Lewis) en
natuurlijk Rocket 88 (uitgegeven door Chess, maar wel hier opgenomen).
Artiesten kunnen zelfs nu nog hier hun nummers laten opnemen!
Gelukkig ligt Sun Studio vlak aan Beale Street, een straat
die (vroeger toch) te vergelijken valt met Bourbon Street van New Orleans
(ziedag 1). We konden tijdens deze
wandeling ook weer van overal muziek horen. Echte blues zoals we in Clarksdale
vonden, kunnen we hier niet echt beluisteren. Wel horen we hier een mix van
allerlei soorten muziek. Even dachten we dat James Brown aan de kant van de
straat stond toen we iemand Like a sexmachine hoorden zingen, dus echt
slechte muziek konden we het zeker niet noemen. Het was gewoon iets
commerciëler (iedereen zijn eigen smaak natuurlijk).
We drinken onderweg iets in het Hard Rock Café en we gaan eten in restaurantje
waar orkest een zeer goed (maar iets te kort omdat we laat waren) jazz
optreden gaf, met een aantal dansende koppeltjes.
Na het eten stappen we Beale Street verder af richting onze
auto om terug naar het hotel te keren en ons bed weer in te kruipen (tegen 11 à
12u krijgt iedereen toch telkens weer zijn of haar jetlag-klop).
8u, iedereen heeft nog wat last van gisteravond, maar ons
druk schema stuurt ons op weg naar Memphis, de geboortestad van Rock n Roll.
We maken een kleine omweg naar Stovall Plantation, waar het hutje (dat we
eerder al zagen in het Delta Blues Museum in Clarksdale) van Muddy Waters
staat. Hier heeft dus de legendarische ontmoeting tussen Alan Lomax en Muddy
Waters plaatsgevonden. Een woordje uitleg hierover:
Alan Lomax was een professor die opnames maakte voor The
Liberary of Congress om traditionele Amerikaanse folkmuziek te bewaren en
bestuderen. Initieel was Lomax op zoek naar Robert Johnson, maar op dat moment
vertelde men hem dat deze al een jaar geleden gestorven was. Men vertelde Lomax
wel dat hij best naar een lokale blues zanger, genaamd Muddy Waters kon gaan.
Dit deed hij dan ook en op het moment dat hij aankwam aan het hutje verstopte
Muddy zich. In die tijd betekende een bezoek van een blanke meestal niet veel
goeds.
Wanneer Lomax vertelde dat hij enkel wat opnames wou maken en Muddy aansprak
met Mister Waters, voelde Muddy zich al een heel stuk meer op zijn gemak. Na de
opnames (terug te vinden onder Muddy Waters The Complete Plantation Recordings)
liet Lomax de opnames beluisteren aan Muddy en op dat moment besefte Muddy dat
hij goed genoeg was om naar Chicago te vertrekken en het daar proberen te maken
(en de rest is geschiedenis).
Muddy Waters heeft Rock n Roll mee vorm gegeven: The Rolling
Stones hebben hun naam van een nummer van hem: Rollin Stone (zijn versie op Catfish
Blues), hij heeft groepen en artiesten geïnspireerd zoals Eric Clapton, The
Who, The Beatles, Led Zeppelin, The Doors, Jimi Hendrix, enz.
Wie weet hoe al deze artiesten nu zouden klinken als dit gesprek hier niet had
plaatsgevonden?
Na Stovall Plantation maken we een zij-sprongetje naar
Helena (Arkansas), een stadje met veel historische sites (ook van de
burgeroorlog).
Voor de blues is dit ook een zeer belangrijk stadje geweest. Hier was radio
KFFA waar in de jaren 40 het programma King Biscuit Time ontstond, (nog altijd!)
gepresenteerd door Sunshine Sonny Payne. Ondertussen is dit het langst
lopende (al meer dan 16.000 afleveringen) programma in de VS.
Sonny Boy Williamson 2, Howlin Wolf en BB King hebben jaren live gespeeld en
gepresenteerd voor dit programma en hebben zo hun faam kunnen opbouwen (ze
konden meteen aankondigen waar hun optreden plaatsvonden die avond).
Na Helena rijden we door naar Memphis. We vinden
een hotel in South Haven, op 20 minuten van het centrum waar we eten in een
Braziliaanse Churrascaria. Na het eten kruipen we allemaal ons bed in omdat we geen
energie niet meer hebben en teveel gegeten hadden.
We beslissen om toch nog een dag langer in Clarksdale te
blijven.
Tijdens ons verblijf hier hebben we gehoord over het legendarische Riverside
Hotel, waar we onze laatste nacht in Clarksdale zullen doorbrengen.
Een beetje idioot zou je denken, voor één nacht nog van hotel veranderen, maar
het speciale aan dit hotel is dat dit vroeger het ziekenhuis (enkel voor
zwarten) was waar zangeres Bessie Smith overleden is nadat ze een auto-accident
had (en niet naar een veel dichter, maar enkel voor blanken, ziekenhuis
mocht!!).
Rond de jaren 40 koopt de moeder van Frank Rat Ratliff (de 73 jarige
eigenaar) het verlaten ziekenhuis over en maakt er een hotel van. Op dit moment
was Clarksdale een bruisende stad waar zowel Muddy Waters als Ike Turner en
Sonny Boy Williamson en vele anderen optredens gaven. Je voelt het
waarschijnlijk al aankomen: na hun optredens bleven ze allemaal slapen in het
Riverside Hotel.
Eigenaar Rat toont ons alle kamers en wie waar heeft geslapen. Steffi en ik
kiezen de kamer van Muddy Waters, Marleen en Kathy kiezen die van Aretha
Franklin, The Staple Singers enz.
Nog een leuk weetje over het Riverside Hotel: in de kelder van het hotel zou
Ike Turner zijn Rocket 88 (wordt vaak als eerste rock n roll nummer omschreven)
geschreven hebben.
De kamers zijn authentiek (op een paar meubelstukken na), maar toch zeer proper
gehouden. Rat is ook een zeer vriendelijke en levensvolle mens. The Riverside
Hotel is zeker een aanrader voor iedereen die naar Clarksdale komt voor de
muziek!!
Na onze tour in het hotel rijden we door naar het
Cottonlandia Museum in Greenwood en zoeken het graf van de legendarische King
of The Delta Blues: Robbert Johnson. We komen aan bij en kerkje en vinden na
even zoeken zijn (meest waarschijnlijke) gra (want er bestaan er drie).
We rijden terug naar Clarksdale omdat we daar een afspraak
hebben met Bubba OKeif. Hij gaat ons een persoonlijke rondleiding geven in het
Wrox Museum (wat enkel op afspraak kan). Wrox is het bekenste radiostation in
en rond Clarksdale, vooral omdat zij één van de eerste zwarte radiopresentator
ooit hadden, Early Soul Man Wright. Het museum is eigenlijk nog in opbouw,
maar de gepassioneerde rondleiding van Mr Okeefe en de unieke verzamelstukken
maken veel goed.
Het is er misschien wat vuil en onafgewerkt, maar het is absoluut de moeite
voor muziekliefhebbers!!
S avonds eten we in Abes BBQ om ons daarna klaar te maken
voor een leuke avond in een echte Juke Joint.
Voor de mensen die zich afvragen wat dit is: vroeger wanneer de zwarte
arbeiders op de plantage werkten en zondag hun vrije dag hadden wou iedereen
zich natuurlijk amuseren op zaterdagavond.
Op zaterdag avond kozen ze één van hun houten hutjes uit en zetten ze alle
meubels buiten. En lokale blueszanger kwam dan muziek maken. Dit moeten de
meest ongelofelijke feestjes geweest zijn: een huisje in the middle of
nowhere, geen politie (geen regels dus, wat soms dan ook fataal afliep),
zelfgemaakt whisky of andere sterke drank, gambling, dansen, ... (de rest laat
ik aan de verbeelding over). Wanneer iedereen in de jaren 50 naar de stad trok
(Chicago, Memphis, enz) owv het feit dat de handenarbeid vervangen werd door de
machines op het platteland, werden deze huisjes gewoon vervangen door Juke
Joint Clubs.
Waar wij naartoe gaan is zon club (één van de laatste): Reds. Gelukkig is
Reds op wandelafstand van het Riverside Hotel en kan iedereen eens een pintje
drinken. Het optreden van Big A was zeer degelijk en vooral entertaining. Zeker
wanneer de vrouwelijke zanger over de grond begon te kruipen tijdens het nummer
Walking The Dog van Rufus Thomas (http://www.youtube.com/watch?v=2mfQzZvHog4).
Dit is natuurlijk meer elektrische Chicago Blues (wanneer iedereen naar de stad
trok deden de bluesmannen dit ook en konden ze niet echt gehoord worden met hun
akoestische gitaar, dus gebruikte iedereen een elektrische). Even wild als
vroeger was het niet, maar we hebben ons toch zeer goed geamuseerd.
Benieuwd of we ons de volgende morgen even goed zullen voelen .
Een vlug ontbijt in onze Legends Inn (uit het
vuistje), en dan op weg naar Indianola. In Tutweiler de marker van WC Handy
gevonden, nadat we instructies vroegen aan een cipier van de gevangenis, juist
naast de watertoren. Hier zou voor het eerst de blues ontdekt zijn en
belangrijker, WC Handy schreef er een artikel over.
Dan op weg naar het BB king museum in Indianola: prachtig museum,
weer te veel om allemaal te bevatten. In een fameuze regenstorm kletsnat Dockery
Farm bezocht. Hierwerkte Charley
Patton, Son House, Howlin Wolf, Sam Cooke, Roebeck pops staples en nog wat
anderen. Misschien is dit wel de geboorteplaats vd blues?
Terwijl Steffi en Kathy even tot rust komen in onze shack, rij ik
met Anthony naar Como. Daar leeft nog een van de laatste (er bestaan nog maar
een handvol) echte bluesman: RL Boyce. Hij speelt een stijl genaamd Mississippi
North Hill Country style, gekend van Mississippi Fred McDowell, RL Burnside, Jr
Kimbrough (grootste inspiratie geweest voor The Black Keys trouwens) enz. (RL
Boyce heeft nog gespeeld met die eerste drie namen trouwens).
We hebben een soort privé concert/jamsessie kunnen regelen, maar hoe we dat
gedaan hebben en het hele verhaal er rond moet je maar aan ons komen vragen en
wij zullen dit met alle plezier vertellen.
We kunnen jullie wel dit zeggen: het optreden was fantastisch en het was een
echte levenservaring, maar te lang en te speciaal om helemaal uit te schrijven
(onze excuses).
Toen
we terug kwamen zijn we nog even naar Ground zero (bluesbar) geweest, maar om
één of ander reden trok het daar op niet veel (hoe zou dat komen?).
We vinden een french bakery waar je een heel
behoorlijk ontbijt kan krijgen. Daarna bezoek van het Delta Blues Museum, weer
te veel om te bevatten. Interessante tentoonstellingen rond zangers, maar ook
de shack waar Muddy Waters zijn eerste (misschien wel belangrijkste) opname
heeft laten maken door Alan Lomax, staat hier. De plaats waar dit huisje
stond moeten we zeker vinden tijdens ons verblijf hier! We horen ook over de
juke joints: de huisjes, waar de (meestal zwarte) werkers s avonds en in de
weekend bijeen kwamen (ver van hun bazen) om muziek te spelen. Dit is een
verhaal apart: het ontstaan van de delta blues . We lopen wat rond in de Cat
Head Store en bezoeken nog een Rock and Roll/ Blues muzeum van een Nederlander:
dit is een overvol museum met weer te veel om te bevatten.
We doen wat inkopen in de lokale supermarkt en
rusten wat uit in de porch van onze Legends Inn met een Bud (Budweiser).s
Avonds dineren we in de Lady at the levee , waar onze vriend Sean Apple optreedt. Nadien trekken we naar de Ground Zero Blues
Club, waar alweer een andere band optreedt.
Vroeg op, de taxi in en naar de car-rental om onze auto op te
pikken: deze valt mee: een Toyota Camry. Na een vlug ontbijt in een Wendys
(groot verschil met wat we in NO kregen) rijden we eerst nog naar een typische
Louisiana plantation: de Oak Alley Plantation (suiker), waar we ontvangen
worden in traditionele klederdracht.
Heel knap, maar je mag natuurlijk niet te lang
stilstaan bij de historiek van de plantations (in die tijd hadden de meeste
plantage-eigenaars slaven). We kozen deze plantage uit, omdat daar op zijn
minst toch nog over verteld werd, en er een poging werd gedaan om hun
verblijven te illustreren.We konden daar ook al voor het eerst iets lezen over
de civil war (de southern states tegen de noordelijken, waarbij de slavernij
uiteindelijk zogezegd werd verboden door Lincoln, maar dat verhaal is te lang
om hier te schrijven). Dan verder gereden met onderweg mooie
"bayou"-zichten (= moerassen met mangroves).
In Mississippi nog een omweg gemaakt naar de hoofdstad, Jackson, om een pracht
museum te bezoeken over de civil rights: de Old Capitol Museum, waar je oa.
rechtszaken rond de slaven op een interactieve manier kan meemaken in de
supreme court. Het ontstaan van de civil war tussen de noordelijken (de
Union) en de zuidelijke staten (de Confederates) en de belangrijke rol die de
staat Mississippi hierin speelde wordt ons stilaan duidelijk.
We rijden verder naar Clarksdale, Mi., waar we 3
dagen boekten in een heel specialeaangekomen (al donker) in de Shack Up Inn, een
soort camping, maar dan wel een heel speciale: oude huisjes, die vroeger
dienden voor de arbeiders, en in dezelfde staat gehouden (oud meubilair, enz..)
met overal voorwerpen, te maken met de blues, maar tot onze verrassing wel met
airco (oef!). We trekken die avond nog het stadje in, op zoek naar eten dat
vinden we enkel in de Stone Poney, (waarvan we later de Stoney Poney maken)
een bar die ook pizzas serveert. Bij het verlaten van de auto hoort Anthony
dat er ergens een band speelt: weg die honger, en op naar de galerij, waar
binnen inderdaad een optreden plaatsvindt: Sean, een one-man band, ongelofelijk
goed en interessant, want Sean speelde nog met (en leerde van) Jack Owens en
Blind Bud Spires, RL Burnside, enz .Na het optreden geraken we aan de praat, en
krijgen we heel veel waardevolle tips voor ons verblijf: optredens, clubs,
enz Geslaagde eerste dag in Mississippi!
Toch eerst eens het zwembad uitgeprobeerd: zalig warm water.
Daardoor wat te laat vertrokken voor onze afspraak op Jackson Square voor een
geleide wandeling (aangeboden door de stad). Eerst nog vlug ontbijt in het Grand
Café, gekend voor zijn Café-au lait en beignets (heel lekkere oliebollen, met
zeer veel poedersuiker overstrooid). De waiters zijn allemaal in het wit en je
kan de bedrijvigheid in de keuken van buitenaf volgen. Op de afspraakplaats
aangekomen blijkt dat de toer al begonnen is (het beginuur was een uur
vervroegd omwille van het warme, maar niet aangepast op de site). Dan weer zon
super vriendelijk aanbod: we mogen naar het centraal bureau gaan om te kijken
of we nog een extra gids kunnen krijgen. Dat kon, maar een paar uur later.
Toevallig is er op het verdiep eronder een bekend lokaal radiostation, WWOZ
(zie dag 1). We vragen en krijgen een persoonlijke, individuele rondleiding
door het radiostation, een niet-commerciële organisatie, maar met alles erop en
eraan. Heel toffe ervaring.
De gids brengt ons nadien naar de French Market voor de
rondleiding en vertelt allerlei interessante weetjes, oa. dat de Mississippi
toch wel af en toe een gevaar voor overstroming betekent,het verschil tussen de verschillende
kookstijlen die we proefden: Cajun (meegebracht door de Canadese immigranten in
Louisiana), Creoolse ( ontstaan door Spaanse en Afrikaanse invloeden) en Bayou,
waarvan de Jambalaya en de Louisiana Poboy een voorbeeld van is. Achter de Poboy leeft een echte legende: the PoBoy
legend started in the 1920s in New Orleans when streetcar workers went on
strike. A local restaurant wanted to help these men out when they visited the
restaurant and provide a lot of food for a small amount of money. They took
French bread and stuffed it with just about anything they could find. They
called the sandwich the Poor Boy for the men they were trying to help.
Through the years the name was shortened to PoBoy, which remains a Louisiana
tradition today (uit: AFC Enterprises, Inc.). Wij nemen onze Poboys met Margaritas
en Daiquiris een kleine variatie op het thema.
Nu staat de Jazz Walk of Fame op ons programma, na een overtocht
over de Mississippi met de ferry (gratis). Leuke wandeling langs de rivier met
thema-punten (we kunnen de self guided audio tour volgen, op GSM gedownload),
waardoor we in stemming blijven door de muziekstukken die doorheen de audio
lopen.
We vinden nog wat toffe platenwinkels en een bluesbar:
voodoo-bar waar we wat blijven plakken met (ja, opnieuw) Margaritas.
Dan richting hotel, waar we onderweg weer een prachtervaring
hebben: een grote band, met een aantal heel jonge trommelaars, die een trots
optreden doen op straat.
Dan op naar de Preservation Hall, waar we al wachtend op het
optreden van 8 uur rechtstaand een pizza eten en een visbokaal met exotische
cocktail drinken. Het optreden is knap en veel te vlug voorbij. Het optreden
zelf was weeral schitterend. In ons ogen behaalt de Preservation Hall volledig zijn doel (de traditionele Jazz vereren en bewaren).