Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Onze muzeplu in de lagere school
Muzische vorming op onze school - Eindtermen
10-02-2009
Beeld 1.3
De leerlingen kunnen beeldinformatie herkennen, begrijpen, interpreteren en er kritisch tegenover staan
Beeld 1.4
De leerlingen kunnen plezier en voldoening vinden in het beeldend vormgeven en genieten van wat beelden is vormgegeven
Beeld 1.5
De leerlingen kunnen beeldende problemen oplossen, technieken toepassen en gereedschappen en materialen hanteren om beeldend vorm te geven op een manier die hen voldoet
Beeld 1.6
De leerlingen kunnen tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven
Muziek 2.1
De leerlingen kunnen muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek: klankeigenschap en functie/gebruikssituatie
Muziek 2.2
De leerlingen kunnen improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken
Muziek 2.3
De leerlingen kunnen openstaan voor hedendaagse muziek, muziek uit andere tijden, andere landen en culturen
Muziek 2.4
De leerlingen kunnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen
Muziek 2.5
De leerlingen kunnen vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren
Drama 3.1
De leerlingen kunnen genieten van een gevarieerd aanbod van voor hen bestemde culturele activiteiten
Drama 3.2
De leerlingen kunnen spelvormen waarnemen en inzien dat de juiste verhouding tussen woord en beweging de expressie kan verhogen
Drama 3.3
De leerlingen kunnen geconcentreerd luisteren naar een gesproken tekst (verteld of voorgelezen) en die mondeling, schriftelijk, beeldend of dramatisch weergeven
Drama 3.4
De leerlingen kunnen spelvormen in een sociale en maatschappelijke conext hanteren
Drama 3.5
De leerlingen kunnen ervaringen, gevoelens, ideeën, fantasieën uiten in spel
09-02-2009
Drama 3.6
De leerlingen kunnen een aan de speelsituatie aangepaste en aangename spreektechniek ontwikkelen (articulatie, adembeheersing, tempo, toonhoogte) en verschillende verbale en non-verbale spelvormen improviseren
Drama 3.7
De leerlingen kunnen genieten van, praten over en kritisch staan tegenover het eigen spel en dat van anderen, de keuze van spelvormen, onderwerpen, de beleving
Beweging 4.1
De leerlingen kunnen genieten van lichaamstaal, beweging en dans
Beweging 4.2
De leerlingen kunnen een eenvoudig bewegingsverhaal opbouwen met als vertrekpunt iets wat gehoord, gezien, gelezen, gevoeld of meegemaakt wordt
Beweging 4.3
De leerlingen kunnen samenwerken met anderen om een eenvoudig dansverloop op te bouwen of om al improviserend te reageren op elkaars beweging
Beweging 4.4
De leerlingen kunnen bewegen op een creatieve manier en daarbij één of meerdere basiselementen van de beweging bespelen: tijd, kracht, ruimte en lichaamsmogelijkheden