Dag
lezer/es
De horror,
de horror, een week na het bijplamuren van mijn velomobiel (niet mijn
voorgevel) weer wat meegemaakt.
Het begon na een zondagavondse testrit langs het kanaal in Grobbendonk,
tot aan het sluis in Olen. Op die
route wel een bergop gehad waarbij ik naar het onderste blad schakelde, dat
anders meestal dood gewicht is.
Toen ik na deze bergop weer naar boven wilde schakelen had ik hetzelfde
voor als met de Waw in de tijd: ik geraakte met mijn ketting niet naar het
bovenste blad geschakeld. In
tegenstelling tot de anders vrij praktische ketting van de Waw (die niet moet
ingekort worden om de fiets op mijn maat in te stellen maar wel meer vrijzit en
dus meer smeer afgeeft op je broek)
zat deze ketting nog door een buisje, wat een oplossing bood. Terwijl ik probeerde te trappen met
enkel mijn rechtervoet (geen voetbal) duwde ik met mijn linkervoet tegen het
buisje van de ketting tot deze terug op groot blad lag. Een luxe die je zelfs niet met je
gewone fiets hebt.
Dat verder
afstellen zou ik thuis wel doen na dat ik hem terug heb uitgelijnd want
alhoewel ik al eens aan de 52/u ben geraakt (en helaas zijn dan de
versnellingen al lang op) op het lang stuk nieuwe asfalt op mijn woon-werk route was
mijn snelheid op het kanaal toch een diepe teleurstelling in de trand van: In
Europa zit ik veilig, Oh, neen, ik moet terug naar Turkije, waar Turken en
Koerden een spel genaamd kanonnenvleeshoop spelen. Bovendien had ik de indruk dat het stuur telkens naar links
trok sinds de val en ik dacht dat het voorwiel door te blijven haken in de put
bij de val uit het juiste spoor was geraakt. Misschien dat dit hetgene is waardoor ik niet echt hoge
snelheden kan halen.
Hoewel voor
barsten en schrammen herstellen de site van velomobiel.nl vrij duidelijk was werden
er voor het uitlijnen van de fiets maar enkele zinnen en 2 fotos vuilgemaakt,
in principe genoeg maar er staat niet wat je kan fout doen of zeker niet moet
doen. Met het gedacht dat mijn
fiets telkens naar links trok beginnen sleutelen na fout te hebben uitgemeten
of hij recht stond (zie verder), bijgevoegd sleuteltje M10 en M8 (M staat
voor metrisch systeem, het is dat of Inchmaatstelsel, 10 en 8 is aantal
millimeter) zijn voldoende om de vijsjes lot te maken van het kogelgewricht,
maar dat was niet duidelijk, ik dacht eerst dat ik buiten sleutel 10 nog een
platte sleutel 10 nodig had. Met
de 8 kon ik echter langs het rubber van het gewricht wringen. Het was eigenlijk de bedoeling (denk
ik) dat je enkel de draadstang het dichtste bij de neus aanpakte om uit te
lijnen (vrij onduidelijk op de site) maar ik had ook de achterste verdraaid die
langs de binnenkant op het stuur was aangesloten. Tot hier geen probleem, ik dacht goed te hebben uitgelijnd
maar toen begon mij iets te dagen....
Ze zeggen wel
op de site dat je dezefde hoogte moet aanhouden en daarom had ik hun
wielspoormeter online besteld.
Helaas is dat ding milieubelastende zinloze rommel. Je kan het spoor vooraan meten door hem
ertegen te plaatsen en te draaien tot je juist zit, maar nergens kan je de
afstand aflezen. Wil je
vergelijken met de achterkant van de wielen dan merk je dat je de banden moet
verwijderen of je krijgt je meter er niet meer af omdat je hem niet kunt
openklikken. Wil je hem recht naar
achter brengen zitten de spaken in de weg, je zou hem dus via de velg rond
moeten draaien tot vanachter, maar de wielen staan schuin naar buiten zodat dit
ook niet gaat. Hoe weet je in
godsnaam nog wat de gemeten afstand is?
Je kan zelfs geen meetlint tussen de wielspoormeter spannen als hij de
wielafstand meet. Ik meende dus
gewoon een lintmeter te nemen en vanachter en vanvoor de afstand te meten. Helaas is dat wat laag onder de body
dus heb ik hem met zn voorwielen op een salontafel gezet zodat ik tenminste onder aan de wielen
kon. Nu was het probleem dat de
uitstulping van de kettingkast aan de achterkant van de wielen in de weg zat,
en er geen aan de voorkant zat. Ik
dus onder de kettingkast gemeten en vanvoor gemeten bovenaan. Met die gegevens aan de slag gegaan, er
was een volledige centimeter speling.
Na volledig uit te lijnen wilde ik nameten toen ik plots besefte dat ik
compleet verkeerd heb gemeten omdat ik niet gelijke hoogte heb gehouden, aangezien ik achteraan lager heb
gemeten was daar meer ruimte door de schuine wielstand. Ik moest dus volledig opnieuw alles op
originele positie zetten... Nog steeds was er niets verloren. Toen ik echter de achterste draadstang
van het rechterwiel (die ik nooit had moeten aanpassen) terug in haar originele
positie wilde brengen alsof niets was gebeurd wrong ik het kogelgewricht los
van de kogel langs de stuurkant... MILJAAR! Ten eerste is het gewrichtje niet ontworpen om terug op de
kogel te steken en zou heel het onderdeel moeten worden vervangen en ten tweede
was dit een onberijkbare plaats.
De enige manier om dat te
berijken was via het kleine gat verstopt achter het rechterwiel, de bodem van
de fiets zit onder het gewricht en erboven en errond zit de borduur waar je je
voeten op zet om in en uit te stappen.
Die borduur is stevig verankerd in de fiets, onmogelijk los te
maken. Er zijn maar 2
mogelijkheden: een gat maken in die borduur of de bodem en alsnog proberen de
kogel erin te krijgen (wat volgens de website niet mag) of met hangende pootjes
terug naar Elen. Het zal
binnenkort dat laatste worden wanneer mijn broer terug is van een weekje
Duitsland met de wagen.
Misschien
moet ik toch maar de zijkanten van de fiets verhuren aan 1000 euro/jaar als
advertentieruimte. Als de fiets
dan blijft tegenslaan kan ik hem na een jaar of vier verkopen en er misschien
nog wat geld aan overhouden, na dat waardeverlies van de val. Eerst eens horen aan de boekhoudster
hoe het zit maar de site mijnadvertenties.be klinkt aanlokkelijk. Toch zou ik enkel reclame moeten
toelaten als die humor bevat, om niet alle magie van de fiets te verliezen.
In de tussentijd staat de fiets er toch
werkloos bij dus ik met de koersfiets naar de verfwinkel om hem eens op juiste
wijze op te spuiten (en wat verenigingenlogos bij te spuiten). Die fiets heeft ook zijn charmes waar
de Strada of een andere velomobiel niet aan kan tippen: het op de borduurtjes
wippen om weg af te snijden, overal door kunnen wringen (op veilige snelheid)
en de prachtige stilte die de Strada echt wel ontbreekt. Aangezien ik een week of twee al
serieus aan het stompen was met de zwaardere velomobiel kon ik wel een betere
snelheid halen dan normaal. Ik met
mn gewone schoenen, jeansbroek (ocharme mn achterste), trui en jas met rugzak
vol verfspuitbussen vanachter op mn rekje (ja, dat heb ik nog) en handen op
het gewone stuur een wielrenner passeren in volledige wieleroutfit en met
ossekopstuur en klikpedalen.
Zonder mijn dunne bandjes en zijn waarschijnlijk veel langere route zou
dit natuurlijk niet waar zijn, maar het deed toch deugd. Het deed wel een beetje pijn een Quest
te zien rijden toen ik in Viersel (het bovenmeer van Lize Spit haar boek het
Smelt) het kanaal overstak maar eerlijk: Flandriens rijden met slechts twee
wielen en lijf in de wind.
De Bewogen
Belg
ps: als je fiets herspoten is, blijf er dan
af met aceton en petroleum etc., tenzij je fiets is uitgehard in een oven want
geloof me: de verf wordt terug een oneffen pap en de pluchen van je vod blijven
erin hangen...
|