Dag
lezer(es)
Ik heb nu
al een week mijn prachtige Strada velomobiel, met de monovolume waar hij net in
past mee naar huis genomen en zelfs op de snelweg keken passagiërs van andere
wagens naar het ding dat met zn achterwiel op mn platgelegde passagiërsstoel
stond. Enkele klanten die ook
aanwezig waren in het werkhuis van Emvelomobiel hebben me afgeraden een
vlaggetje te zetten om een reden die ik nog niet had zien aankomen: Ze denken
dat je een kind bent en schatten je snelheid verkeerd in. Nu moet ik wel zeggen dat hij
weldegelijk goed zichtbaar is in het verkeer en ik ook alles goed kan zien, al
kies ik bij veel fietspaden die vlak tegen hagen met opritten staan toch voor
de autoweg of alternatieve route waar mogelijk.
Overal waar
ik fiets verbaasde blikken, wijzende kindjes en brede lach waardoor je zelf ook
goed gezind wordt. Een toetertje
achterna (jawel, standaard een toeter en fietsbel) en de wereld lacht de velomobilist toe die meestal nog niet
merkt vanwaar de wind komt. De
fiets weet zelfs de tussendoor (slingerpad) van de kapelstraat te nemen, al ga
ik die zoveel mogelijk beperken om mijn medeweggebruikers langs dat fietspaadje
niet te hinderen.
Enkele
collegas blijven erbij dat er een vlaggetje op hoort en de rest vindt hem te
duur maar zij die de fiets wel zouden zien zitten zien het niet zitten in te
stappen. Inderdaad, instappen en
uitstappen daar verlies je veel tijd mee (3 minuten/rit) en vele van de bolle
buiken zien het niet zitten om uit te stappen uit zoiets. Mijn gemiddelden vinden ze wel snel: ik
heb in negen van de tien gevallen een gemiddelde in de 27km/u, een uitzondering
wel bij een dag met erg druk verkeer waarbij het 23,9 was, defensief rijden
kost tijd maar liever dat dan mn leven.
Etienne wist geen dodelijke ongevallen met velomobiels of blijvende
letsels. Hij zij me dat meestal de
fiets kapot is met een aanrijden maar de velomobilist niets had (hij had daar
weeral wat exemplaren staan...), behalve die ene die wel gewond was die onder
een betonmixer zat. Enfin, om
terug te komen op de gemiddelden: de tijden van de gewone tweewielers op mijn
woon-werk route:
Gewone
fiets Woon-werk snelste tijd:
gemiddelde:
21 km/u
maximum
snelheid: 30,9km/u
tijd: 19,24
min
Afstand:
6,86 km
2de
traagste tijd gewone fiets Woon-werk:
gemiddelde:
20,2
Maximum:
22,8
tijd: 22,05
afstand:
7,44
Helaas ben
ik mijn notities kwijt van de traagste tijd (gemiddelde 18, of 17/u), de 2de
traagste tijd is een aangepaste route.
Met de racefiets echter heb ik ook verschillende routes gedaan omdat ik
bij slecht weer niet via de zandbaantjes rij om de ketting te sparen. Ik ga dan ook niet naar gemiddelden
maar naar totale tijd kijken.
snelste
tijd racefiets:
gemiddelde:
26
maximum:
31,6
tijd: 17,03
afstand: 7,37
Racefiets
traagste tijd:
gemiddelde:
16,8
maximum: 23
tijd: 24,40
afstand:
6,92
Voila, dat
zijn de tijden van de gewone fietsen en de velomobiel geeft ze niet echt het
nakijken, al moet ik wel zeggen dat zijn tijden veel stabieler zijn. Constant een gemiddelde van 27 komma
vraagteken en tijden van 16-17 minuten, zo lang omdat ik nog een andere route
neem (8km) al denk ik wel bij langdurig slecht weer de grote baan te nemen in
plaats van de zandbaan achterdoor, reken dan nog eens 3 minuten voor het
vertrekken en parkeren en je rijdt altijd 20 minuten. Dan heb ik nog één cijfer niet gezegd en dat is mijn
maximum.... het maximum dat ik tot hier toe op de woon-werkroute heb gehaald
was 46/u, 48/u op een andere route... en dan komen we bij de helaas... er
zijn negatieve punten, en die waren de reden voor een andere bestemming... de
doe-het-zelf-zaak...
Etienne had mij op het hart gedrukt dat
als je met het achterwiel van de baan zou gaan niet tegen 15/u terug erop te
rijden, tegen 4/u tot daar aan toe maar sneller niet want je kantelt dan zoizo. Toen ik via de oude romeinse heirbaan
naar het oefenen van het vendelen reed heb ik wel wat tegengekomen. Het begon met een hond die mij
achtervolgde en blafte (niet beet) net ter hoogte van mn hoofd (ook paarden
kunnen enorm schrik hebben van zon machien), gelukkig besefte ik dat ik best
kon stoppen zodat het baasje haar hond kon terugroepen. Anders dacht de hond dat ik met hem
wilde spelen. Ik ben als
gemeentewerker ook geen fan van honden omdat ik constant met de stront te maken
krijg, in het rondspetterend bij het gebruik van een kantenmaaier en plakkend
aan mn schoenzool, waardoor onze camionette nog uren stinkt, maar ik raak
afgeleid... Nog geen kilometer verder op mn route was ik op een betonplaatbaan
wanneer een wagen tegenreed en ik toch maar uitweek met het rechtervoorwiel op
de berm. Zware fout achteraf terug
tegen dezelfde snelheid (onder de 30) op de weg te draaien. Voor ik het wist was ik gekantelt (vermoedelijk
door hakend rechtervoorwiel) en over de baan aan het schuiven terwijl de vonken
van de spiegelhouder vlogen. Heel
de rechterkant van mn fiets geschandaliseerd, één gat waar een steentje op de
weg lag en een lange barst eronder.
Enorm veel krassen over de gehele rechterzijde en een gekrenkt ego. Juist nu ik aan iedereen had gestoeft
hoe goed de fiets wel was heb ik hem nog net voor het totaal van 100 km fietsen
en op de vijfde ritdag al gedegradeerd tot schandpaal.
Dit kon ik
niet zomaar laten, ik wist wel dat de fiets eens zijn schoonheid zou verliezen
in een verkeerssituatie maar niet zo vlug. Ik dus op velomobiel.nl de handleidingen voor herstellingen
afgedrukt en een epoxyset met carbon besteld (plus nog enkele extras zoals
extra batterij die ik niet nodig heb en een extra lamphouder voor bij de
spiegel) samen met een wielspoormeter (omdat ik de indruk krijg dat hij wat
naar links trekt nu) en tegelijk richting doe-het zelf getrokken. Alle barsten opgevuld met
polyesterplamuur en terug herspoten.
helemaal hetzelfde is hij niet meer maar een toevallige passant zal er
niets aan miszien. Enkel als hij
stilstaat en je weet ze zijn zie je nog waar de barsten waren maar de verf (wit
RAL 9010) is korreliger en donkerder opgespoten dan de originele laag en de
randen van de tape zijn duidelijk zichtbaar (als ik dit nog eens moet herstellen
dan snij ik de tape echt op maat van het stickerwerk en verwijder de beide
spiegels). Met de epoxy wacht ik
nog, hoewel ik dat normaal eerst had moeten doen, tot de temperatuur 20-25
graden is, want dit is blijkbaar nodig en zon kankerverwekkende stank hoort
niet in een huis. Ik ben al
wel blij dat ik een verlengd weekend had om hem te maken. Het uitlijnen en de epoxy kunnen nu wel
wachten en ik ben blij hem nu ook eindelijk in slechter weer te hebben kunnen
testen. Het is duidelijk dat een visier
geen luxe is bij slecht weer of je moet een bril opzetten tegen de regen die in
je gezicht spat (en je zelfs doet tranen). Je zit voor de rest wel droog al kan je met in- en
uitstappen wel een veeg water krijgen van de body.
Ik geloof
nu wel dat ik de fiets ken al weet ik niet wat het gaat geven wanneer de
maïsvelden en grasbermen hoog staan (onnozel Europa verbiedt bermen maaien voor
15 juni, iedereen maar snotteren van de pollen). Terwijl je met de racefiets kan genieten van een dag goed
weer met uitzicht op de omgeving, je voorwiel omhoogwippend op een borduurtje
en met de stilte om je heen geniet je dan weer in deze fiets van het zeteltje,
de kleine kinderen (en grote mensen met kinderen) die je nawijzen, de kilometers
die je maalt en het prachtige geluid van de vertragende (tand)wielen die een
zoemend van hoog naar laag uitblazen als een machine die net is stilgelegd en
langzaam in slaapt snort. Snelheid
moet je lang opbouwen en bochten geven me soms nog kriebels uit angst opzij te
worden geslingerd als je te snel gaat maar het geluidje maakt veel goed, zelfs
bergop is hij sneller dan ik had gedacht.
Voor de bochtensnelheid zou de quattrovelo toch interessanter lijken
maar die heeft gesloten wielkasten en deze open kasten kunnen elke scherpe
bocht getemd krijgen, zij het tegen lagere snelheid. Hij beschermd goed tegen regen maar het is aan te raden geen
dingen die niet nat mogen worden rechtstreeks op de bodem te leggen want langs
het achterwiel (of door de scheiding tussen top en onderstuk) komt wel wat water
naar de bodem gekropen (zeker als je door een plas rijdt). Al bij al is het een beetje zoals een
hond of kat: veel mensen vinden het schattige dieren of gebruiken hem voor zijn
nuttige eigenschappen (bij een hond bewaken of speuren, kat muizen vangen) maar
hij heeft ook een eigen karakter, je moet hem temmen. Ik heb de bout van de spiegeltjes afgeplakt zodat ik er niet
tegen kwam met mn knie, ik heb hem geplamuurd en bespoten (en over zn grenzen
gegaan door te kantelen) maar om het goed te maken heeft hij van die prachtige
onvoorziene extras zoals een USB-poort om bijvoorbeeld je GPS op te laden
(indien je GPS-houder hebt gekozen als extra), het goed gezind krijgen van de
omgeving en zn spinnen van plezier in de bochten, dat alles zonder drollen te
leggen...
Een
tevreden Belg.
|