Dag
lezer(es)
Enkele
jaren na de test van de Waw velomobiel begon het toch weer te kriebelen. Aanleiding was dat mn gewone fiets
versleten was en ons moeder de grove fout maakte (voor haar oordeel over
velomobiels (en waarschijnlijk mn klunzigheid)) mij te zeggen: pakt mijnne
oude fiets maar (ze heeft nu een elektrische) want ik verwacht da gij nog een
banaan ga kopen en anders is het weggegooid geld...
Dat was
voor mij groen licht om toch voor één te gaan (i.p.v. een fiets met gesloten
kettingkast)! Ik besloot een
Strada en DF te testen bij Emvelomobiel in het verre limburg (belgisch limburg
wel, het nederlands deel kregen we niet bij de onafhankelijkheid want geen
mogendheid vertrouwde die machtige provincie in handen van die marginalen). Een compleet andere locatie dan het
atelier van fietser.be. Een brede
baan in een klein dorp waar een gezellige woning met een werkhuis dat dienst
doet als winkel. Buiten staan de
3 racemonsters van velomobiel.nl te blinken: de Quest, Strada en DF. De Quest zag ik niet zitten door
de grote draaicirkel (en alle beschadigde gekantelte exemplaren daar aanwezig) maar
de Strada of DF wilde ik wel testen.
Enkele
weken vooraf had ik een Strada gespot bij een Wommelgemste opticien en ik heb
hem eens goed bekeken (de fiets welteverstaan). Ik betrouwde het stuur niet, een klein worstje met alles op
van remmen en toestanden dat je voor je borstkas moet houden. De hollander die de fiets bezit had
al héél wat nederlandse modellen velomobiels versleten maar zag niets in de Waw:
te laag in belgisch verkeer (maar misschien was hij nog nederlands patriot).
Zo ben ik dus in Limburg gesukkelt
(Dronten was te lang rijden) en kon ik een babbel slaan met Etienne, overtuigd
velomobilist, trots op zijn dochter: wereldkampioene met haar Quest. Hij had zelf racekapjes ontworpen voor
zn fietsen en zelfs een Quest aangepast voor races: Vering verwijderd en de
staart verlengt met plexiglas en tape. Hij bezat nog een normaal exemplaar (waarvan hij
wist dat sneeuw kan ophopen in de wielkasten waardoor sturen mislukt). De kapjes waren interessant, net
zoals bij de Waw in plexiglas maar hij zei wel dat velomobiel.nl bezig was met
kapjes te maken uit motorhelmvisiermateriaal. Interessanter voor mij, minder kans op aandampen.
Voor ik tot
testen kwam eerst gezien of mijn vendelstok wel pastte. De DF viel al af, de stok pastte niet
en in tegenstelling tot de Waw zou een gat in de wand niets oplossen. Bovendien lijkt de wielkast wat smal
zodat hij toch niet scherp zou sturen.
Deze laat ik dus (ook uit financiële overweging) staan en ik richt me vol
op de Strada waar tot mn groot plezier de stok wel in past. Etiënne past een exemplaar aan op mijn
maat, net zoals de Waw een verkeersbordpaal voor de pedalen maar de
body is uit één stuk dus moet het sleutelen via de voetengaten onderaan,
lastiger. De voorwielen staan eveneens iets schuin om minder snel om te vallen. Hoe dun het
carbon is valt op bij het induwen en ik snap niet dat de Strada niet sneller is
op vlakke weg dan de Waw.
Het moet dus aan (het gewicht van) de vering liggen (en de aerodynamica)
want de 10-speed ketting is dunner dan de 7-speed van de oude Waw die ik had
getest.
Instappen
gaat toch vlot, zonder op de minder stevige body te mogen staan. De fiets heeft een veel krachtiger
handrem dan de Waw, zwaar pluspunt.
Ik snap al zittend niet dat de Strada hoger zicht zou bieden dan de Waw
want ik geraak met mn ogen maar amper boven het mouchen deksel (gelukkig kan
hier wel het stoeltje hoger gezet worden, weer met meer kantelgevaar). Als je zonder deksel (dat nauw aansluit)
wil rijden dan kan je dat nog kwijt in de bovenkant van de fiets of achteraan,
handiger dan bij de Waw maar waarom zou je bij de Waw het deksel (met groter
gat) weg willen? Het Waw-visier
kan je wel achter je zetel kwijt terwijl ik niet weet of dit lukt bij het
nieuwe Strada-visier in ontwikkeling (en wss 700 kost t.o.v. Etiënne zn
kapjes van in de 300 euro).
Aldus
vertrek ik met hoofd vrij, het stoeltje net te laag en benieuwd naar zn
prestaties. Tot mijn
verbazing is het stuurtje (dat je achter de rand van de bovenkant van de fiets
kan steken voor in- en uitstappen) nog vrij comfortabel, schrik dat ik had
omdat ze op de website ook elleboogsteuntjes verkopen. Hij stuurt zelfs fijner dan de Waw en
de rem is niet per voorwiel maar als één hendel aan de twee wielen gekoppelt. Over het stuur is echt wel nagedacht al
is het nog wat moeilijk de juiste schakelaars te vinden voor de versnellingen
(voorste met draaisysteem wat ze nog niet hebben voor de 10-speed achteraan). De pinkers moet je helaas handmatig
afzetten. Ik weet niet hoe
zichtbaar ze zijn omdat ik dit vergeten te testen ben toen ik eruit was.
Net zoals bij de Waw zit je met gemak
aan 30 km/u en in tegenstelling tot de Waw is de rit een enorme luxe, ik zoek
speciaal de putjes en roosters op om te voelen of ze doorkomen maar het enige
dat ik merk is hoe een Rolls Royce aanvoelt (wel één met extra vering, deze). Mijn achterhoofd is het enige onderdeel dat wat te klagen
heeft, tikkend tegen de hoofdsteun.
Daar is ook een optie voor te vinden (al 3 weken niet uitgaan). Mijn hoofd zou in de Waw wel
beschermder zitten omdat de rolkooi er nog over komt (niet dat mijn hoofd zon
belangrijk onderdeel is maar toch).
Na een korte rit was ik echt wel overtuigd van deze fiets, die ook elk
borduurtje neemt zonder schurend geluidje.
De
belangrijkste punten waarvoor ik hem zou kiezen in plaats van de Waw zijn de
vering, het fijner sturen (niet scherper) en het transportgemak van de
vendelstok.
Ik was niet
lang thuis toen ik besloot de Strada aan te kopen (2 maanden levertijd), een
wit exemplaar zodat die s zomers niet te warm zou worden. Zwart is cooler (en heter)
natuurlijk maar zal vlug vol krassen staan als je niet de juiste zeep gebruikt
bij het wassen. De fiets is wel 2
kg zwaarder door de plastiek bovenkant, volledig carbon is 900 euro extra (een heel
jaar niet uitgaan).
Etiënne
raadde mij volgende opties aan: 2de voorlicht, tilbeugel en 90mm
trommelremmen ipv 70. Ik heb hem
dus gevolgd en heb nog extra opties gekozen waardoor ik volgende lijst kreeg:
-
90mm
remmen
-
2de
koplicht
-
tilbeugel
-
gps-houder
-
racevisier
(nog in ontwikkeling)
-
2de
spiegel (raar dat er maar één standaard was)
-
extra
lichthouder aan linkerspiegel (waar ik wss nog een extra spiegel op zet)
-
neksteun
-
minivisier
(klein stukje plexiglas om de wind uit gezicht te houden als je met vrij hoofd
fietst)
Een stom
feit is dat bij de Waw met bagageluik vooraan de makers mij aanraden om zoveel
mogelijk gewicht achteraan te houden (omdat de voorwielen ver naar achter
staan) terwijl ze achteraan zon stomme wand hebben steken en bij de Strada,
waar je zon handig luik vooraan mist maar achteraan meer plek is, wordt
aangeraden veel gewicht vooraan te steken. Beide zijn dus van gewichtsverdeling slecht ontworpen. Er is wel een optie bij de Strada om
voor de wielkasten vooraan 2 rekjes te steken maar dat is wel lastiger te
berijken. Ik zou niet weten hoe:
je met hoofd eerst in de fiets laten vallen of onderaan langs het voetengat
alles erin steken?
Dit is dus
de fiets die ik heb besteld, maar niet mijn ideale keuze, mijn ideale keuze zou
een kruising tussen de 2 zijn:
Nog steeds
open wielkasten vooraan, handig voor draaien, band vervangen en slecht weer. De
aerodynamische achterkant van de Waw maar wel aansluitend op de eigenlijke
fiets, dus zonder tussenwand, de vering en de achterwielophanging en wielkast
van de Strada.
Rolkooi en
stevigheid van de Waw en de afneembare en mooie voorkant van de Waw met
bagageluik.
Het fijne
sturen van de Strada maar wel de hendels van de Waw, handrem zoals de Strada en
dashboard van de Waw.
Om in één
zin de 2 velomobiels te vergelijken:
De Waw is
een machtige mooie spartaanse racetank met optie elektrische ondersteuning die
je niet in de steek zal laten mits je graag sleutelt en de Strada is een
luxueuze, aangename velomobiel die de stevigheid ontbreekt van een rolkooi (al is hij nog steeds vrij stevig) en
meer bewegende onderdelen heeft.
Zo, het is
duidelijk dat ik geen moeilijke mens ben en ik ben vrij tevreden van mijn
aankoop, ik kijk er naar uit, al hoop ik wel dat bij regen het deksel
waterdicht is. Dit heb ik niet
kunnen testen maar als het nodig is dan zal ik wel een afvoerslangetje
voorzien.
In
afwachting van de aankoop ben ik al aan het noteren hoe lang en met welke
gemiddelden ik met de racefiets (nu ook af en toe met klikpedalen) en gewone
regenfiets (die van de eerste alinea) naar het werk rijdt en het valt mij op
bij de eerste gegevens dat ik even snel ben met de gewone fiets als
racefiets. Dit doet mij vermoeden
dat ik een tamme kloot ben... We
zien wel verder wanneer de gegevens aangevuld raken.
Tot een
volgende,
Een bewogen
belg.
|