Velomobiel, het extra vervoersmiddel
Inhoud blog
  • Een fiets waar ik te lomp voor ben
  • De Strada is er!!!
  • Test van de Strada van velomobiel.nl
  • test van de Waw van fietser.be
  • Een model velomobiel kiezen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ervaringen met aanschaf en gebruik banaanfiets
    06-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Test van de Strada van velomobiel.nl

    Dag lezer(es)

     

    Enkele jaren na de test van de Waw velomobiel begon het toch weer te kriebelen.  Aanleiding was dat m’n gewone fiets versleten was en ons moeder de grove fout maakte (voor haar oordeel over velomobiels (en waarschijnlijk m’n klunzigheid)) mij te zeggen: pakt mijnne oude fiets maar (ze heeft nu een elektrische) want ik verwacht da gij nog een banaan ga kopen en anders is het weggegooid geld...

     

    Dat was voor mij groen licht om toch voor één te gaan (i.p.v. een fiets met gesloten kettingkast)!  Ik besloot een Strada en DF te testen bij Emvelomobiel in het verre limburg (belgisch limburg wel, het nederlands deel kregen we niet bij de onafhankelijkheid want geen mogendheid vertrouwde die machtige provincie in handen van die marginalen).  Een compleet andere locatie dan het atelier van fietser.be.  Een brede baan in een klein dorp waar een gezellige woning met een werkhuis dat dienst doet als “winkel”.  Buiten staan de 3 racemonsters van velomobiel.nl te blinken: de Quest, Strada en DF.   De Quest zag ik niet zitten door de grote draaicirkel (en alle beschadigde gekantelte exemplaren daar aanwezig) maar de Strada of DF wilde ik wel testen. 

     

    Enkele weken vooraf had ik een Strada gespot bij een Wommelgemste opticien en ik heb hem eens goed bekeken (de fiets welteverstaan).  Ik betrouwde het stuur niet, een klein worstje met alles op van remmen en toestanden dat je voor je borstkas moet houden.  De “hollander” die de fiets bezit had al héél wat nederlandse modellen velomobiels versleten maar zag niets in de Waw: te laag in belgisch verkeer (maar misschien was hij nog nederlands patriot).

     

     Zo ben ik dus in Limburg gesukkelt (Dronten was te lang rijden) en kon ik een babbel slaan met Etienne, overtuigd velomobilist, trots op zijn dochter: wereldkampioene met haar Quest.  Hij had zelf racekapjes ontworpen voor z’n fietsen en zelfs een Quest aangepast voor races: Vering verwijderd en de staart verlengt met plexiglas en tape.   Hij bezat nog een “normaal” exemplaar (waarvan hij wist dat sneeuw kan ophopen in de wielkasten waardoor sturen mislukt).   De kapjes waren interessant, net zoals bij de Waw in plexiglas maar hij zei wel dat velomobiel.nl bezig was met kapjes te maken uit ‘motorhelmvisiermateriaal’.  Interessanter voor mij, minder kans op aandampen.

     

    Voor ik tot testen kwam eerst gezien of mijn vendelstok wel pastte.  De DF viel al af, de stok pastte niet en in tegenstelling tot de Waw zou een gat in de wand niets oplossen.  Bovendien lijkt de wielkast wat smal zodat hij toch niet scherp zou sturen.  Deze laat ik dus (ook uit financiële overweging) staan en ik richt me vol op de Strada waar tot m’n groot plezier de stok wel in past.  Etiënne past een exemplaar aan op mijn maat, net zoals de Waw een verkeersbordpaal voor de pedalen maar de body is uit één stuk dus moet het sleutelen via de voetengaten onderaan, lastiger.  De voorwielen staan eveneens iets schuin om minder snel om te vallen.  Hoe dun het carbon is valt op bij het induwen en ik snap niet dat de Strada niet sneller is op vlakke weg dan de Waw.   Het moet dus aan (het gewicht van) de vering liggen (en de aerodynamica) want de 10-speed ketting is dunner dan de 7-speed van de oude Waw die ik had getest.

     

    Instappen gaat toch vlot, zonder op de minder stevige body te mogen staan.  De fiets heeft een veel krachtiger handrem dan de Waw, zwaar pluspunt.  Ik snap al zittend niet dat de Strada hoger zicht zou bieden dan de Waw want ik geraak met m’n ogen maar amper boven het mouchen deksel (gelukkig kan hier wel het stoeltje hoger gezet worden, weer met meer kantelgevaar).  Als je zonder deksel (dat nauw aansluit) wil rijden dan kan je dat nog kwijt in de bovenkant van de fiets of achteraan, handiger dan bij de Waw maar waarom zou je bij de Waw het deksel (met groter gat) weg willen?  Het Waw-visier kan je wel achter je zetel kwijt terwijl ik niet weet of dit lukt bij het nieuwe Strada-visier in ontwikkeling (en wss €700 kost t.o.v. Etiënne z’n kapjes van in de 300 euro).

     

    Aldus vertrek ik met hoofd vrij, het stoeltje net te laag en benieuwd naar z’n prestaties.   Tot mijn verbazing is het stuurtje (dat je achter de rand van de bovenkant van de fiets kan steken voor in- en uitstappen) nog vrij comfortabel, schrik dat ik had omdat ze op de website ook elleboogsteuntjes verkopen.  Hij stuurt zelfs fijner dan de Waw en de rem is niet per voorwiel maar als één hendel aan de twee wielen gekoppelt.  Over het stuur is echt wel nagedacht al is het nog wat moeilijk de juiste schakelaars te vinden voor de versnellingen (voorste met draaisysteem wat ze nog niet hebben voor de 10-speed achteraan).  De pinkers moet je helaas handmatig afzetten.  Ik weet niet hoe zichtbaar ze zijn omdat ik dit vergeten te testen ben toen ik eruit was.

     

      Net zoals bij de Waw zit je met gemak aan 30 km/u en in tegenstelling tot de Waw is de rit een enorme luxe, ik zoek speciaal de putjes en roosters op om te voelen of ze doorkomen maar het enige dat ik merk is hoe een Rolls Royce aanvoelt (wel één met extra vering, deze).  Mijn achterhoofd is het enige onderdeel dat wat te klagen heeft, tikkend tegen de hoofdsteun.  Daar is ook een optie voor te vinden (al 3 weken niet uitgaan).  Mijn hoofd zou in de Waw wel beschermder zitten omdat de rolkooi er nog over komt (niet dat mijn hoofd zo’n belangrijk onderdeel is maar toch).  Na een korte rit was ik echt wel overtuigd van deze fiets, die ook elk borduurtje neemt zonder schurend geluidje.

    De belangrijkste punten waarvoor ik hem zou kiezen in plaats van de Waw zijn de vering, het fijner sturen (niet scherper) en het transportgemak van de vendelstok. 

     

    Ik was niet lang thuis toen ik besloot de Strada aan te kopen (2 maanden levertijd), een wit exemplaar zodat die ’s zomers niet te warm zou worden.   Zwart is cooler (en heter) natuurlijk maar zal vlug vol krassen staan als je niet de juiste zeep gebruikt bij het wassen.  De fiets is wel 2 kg zwaarder door de plastiek bovenkant, volledig carbon is 900 euro extra (een heel jaar niet uitgaan).

    Etiënne raadde mij volgende opties aan: 2de voorlicht, tilbeugel en 90mm trommelremmen ipv 70.  Ik heb hem dus gevolgd en heb nog extra opties gekozen waardoor ik volgende lijst kreeg:

     

    -       90mm remmen

    -       2de koplicht

    -       tilbeugel

    -       gps-houder

    -       racevisier (nog in ontwikkeling)

    -       2de spiegel (raar dat er maar één standaard was)

    -       extra lichthouder aan linkerspiegel (waar ik wss nog een extra spiegel op zet)

    -       neksteun

    -       minivisier (klein stukje plexiglas om de wind uit gezicht te houden als je met vrij hoofd fietst)

     

    Een stom feit is dat bij de Waw met bagageluik vooraan de makers mij aanraden om zoveel mogelijk gewicht achteraan te houden (omdat de voorwielen ver naar achter staan) terwijl ze achteraan zo’n stomme wand hebben steken en bij de Strada, waar je zo’n handig luik vooraan mist maar achteraan meer plek is, wordt aangeraden veel gewicht vooraan te steken.  Beide zijn dus van gewichtsverdeling slecht ontworpen.  Er is wel een optie bij de Strada om voor de wielkasten vooraan 2 rekjes te steken maar dat is wel lastiger te berijken.  Ik zou niet weten hoe: je met hoofd eerst in de fiets laten vallen of onderaan langs het voetengat alles erin steken?

     

    Dit is dus de fiets die ik heb besteld, maar niet mijn ideale keuze, mijn ideale keuze zou een kruising tussen de 2 zijn:

    Nog steeds open wielkasten vooraan, handig voor draaien, band vervangen en slecht weer. De aerodynamische achterkant van de Waw maar wel aansluitend op de eigenlijke fiets, dus zonder tussenwand, de vering en de achterwielophanging en wielkast van de Strada.

    Rolkooi en stevigheid van de Waw en de afneembare en mooie voorkant van de Waw met bagageluik.

    Het fijne sturen van de Strada maar wel de hendels van de Waw, handrem zoals de Strada en dashboard van de Waw.

     

    Om in één zin de 2 velomobiels te vergelijken:

    De Waw is een machtige mooie spartaanse racetank met optie elektrische ondersteuning die je niet in de steek zal laten mits je graag sleutelt en de Strada is een luxueuze, aangename velomobiel die de stevigheid ontbreekt van een rolkooi (al is hij nog steeds vrij stevig) en meer bewegende onderdelen heeft.

     

    Zo, het is duidelijk dat ik geen moeilijke mens ben en ik ben vrij tevreden van mijn aankoop, ik kijk er naar uit, al hoop ik wel dat bij regen het deksel waterdicht is.  Dit heb ik niet kunnen testen maar als het nodig is dan zal ik wel een afvoerslangetje voorzien.

    In afwachting van de aankoop ben ik al aan het noteren hoe lang en met welke gemiddelden ik met de racefiets (nu ook af en toe met klikpedalen) en gewone regenfiets (die van de eerste alinea) naar het werk rijdt en het valt mij op bij de eerste gegevens dat ik even snel ben met de gewone fiets als racefiets.  Dit doet mij vermoeden dat ik een tamme kloot ben...  We zien wel verder wanneer de gegevens aangevuld raken.

     

    Tot een volgende,

     

    Een bewogen belg.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs