In 4 weken met de fiets naar het meest noordelijke punt van Europa!
12-04-2015
DAG 9, 24 juli 2015: Torup - Jönköping (140 km)
De dag nadien zet ik mijn weg verder over rustige paden doorheen de uitgestrekte Zweedse bossen. Ik opteer voor kleine omwegen met af en toe een stukje off road om op die manier de veredelde autonsnelwegen te vermijden. Bestemming van de dag is Jönköping, een middelgrote stad van ongeveer 85000 inwoners aan de zuidrand van het lager gelegen Vättermeer waardoor de laatste kilometers heerlijk bergaf lopen.
Na de overzet tussen Helsingor (Denemarken) en Helsingborg (Zweden) kan het avontuur in Zweden beginnen. Vanaf vandaag zal het 14 dagen duren voordat ik Zweden verlaat, van zuid naar noord meer dan 1500 km.. Vanuit Helsingborg volg ik de kust richting Halmstad maar worden de drukke wegen vermeden. Daarna gaat het door de vallei van de Nissan naar de bossen van het Zweedse binnenland waar ik overnacht in het dorpje Torup.
Een stevige kuitenbijter na een vijftigtal kilometer resulteert in bijna 1000 hoogtemeters op de totale afstand.
DAG 6 (+7), 21 juli 2015: Holeby - Helsingor (190 km)
Op 21 juli staat een tocht van ongeveer 190 kilometer doorheen Denemarken op het programma. Vanop het eiland Lolland gaat via een brug naar het grootste eiland van Denemarken: Sjaelland. Over de vlakke wegen en uitstekende fietspaden rijd ik richting het centrum van Kopenhagen, een van de meest fietsvriendelijke steden in de wereld. De laatste 40 kilometer fiets ik langs de kust, meer bepaald de Sont, een druk bevaren zeestraat tussen Denemarken en Zweden, In Helsingor zal ik twee nachten verblijven waardoor een uitstapje naar Kopenhagen tot de mogelijkheden behoort.
Genoeg gerust, terug tijd voor
ernstige zaken. Voor dag en dauw hoop ik de haven en het centrum van Hamburg te doorkruisen,
dit keer per fiets. Na deze passage zal de ketting helemaal naar rechts gelegd worden aangezien Denemarken moet bereikt worden voor het vallen van de avond. Voor de overtocht tussen Duitsland en Denemarken, die slechts 40 minuten duurt, biedt Scandlines regelmatig overzetdiensten aan. De totale afstand is inclusief de boottocht van ongeveer 30 kilometer.
DAG 3 (+4), 18 juli 2015: Garrel Petersfeld - Buxtehude (157 km)
De volgende ochtend pik ik zo
snel mogelijk in op de noordoostelijke koers die ik vaar. Net ten noorden van Bremen
wordt de Weser met een veerpont overwonnen.
Voordat ik Hamburg bereik houd ik halt in Buxtehude waar ik twee dagen zal
overnachten in Pension Meyer. Op dag 4 laat ik de fiets dus aan kant
staan en neem ik de trein naar Hamburg Hauptbahnhof. Na een ritje van 40
minuten zal ik me in het centrum van de havenstad bevinden.
DAG 2 , 17 juli 2015: Gorssel - Garrel Petersfeld (162 km)
Op de tweede dag wordt koers gezet richting Duitsland. Na een passage doorheen Almelo ruil ik Nederland na een 50-tal kilometer in voor Niedersachsen. Daar kruis ik de vallei van de Ems in Meppen en gaat het door landelijk gebied verder naar het noordoosten. Na ongeveer 162 km zal ik de Thulsfelder Stausee bereiken waar ik aan de oevers van het meer zal overnachten.