DAG 25, 9 augustus 2015: Honningsvag - Noordkaap - Honningsvag (63,6 km)
9 augustus moet de grote dag worden aangezien ik dan hopelijk de Noordkaap bereik. Vanuit mijn overnachtingsplaats Honningsvag kan je de Noordkaap in iets meer dan 30 kilometer bereiken. Dat dit toch een zware opgave kan worden, bewijst onderstaand filmpje.
DAG 24, 8 augustus 2015: Alta - Honningsvag (206,3 km)
Deze laatste lange rit met een pak hoogtemeters moet me naar Honningsvag leiden. Dit dorp ligt op een dertigtal kilometer van de Noordkaap en zal mijn uitvalsbasis zijn om de Noordkaap te bezoeken. Om in Honningsvag te geraken moeten heel wat hindernissen worden overwonnen waaronder enkele tunnels. De meest bekende is de Noordkaaptunnel die bijna 7 kilometer lang is en een diepte bereikt van 212 meter onder zeeniveau waardoor de laatste drie kilometers gemiddeld 10 percent stijgen!
DAG 23, 7 augustus 2015: Enontekio - Alta (183,6 km)
Na slechts 10 kilometer in deze rit zal ik Noorwegen
binnenrijden, meer bepaald de meest noordelijke provincie Finnmark. Hier hebben
de uitgestrekte bossen plaatsgemaakt voor een toendra landschap zonder enige
bescherming tegen de weerelementen. Een stevige afdaling in het laatste deel
zorgt ervoor dat ik Alta zal bereiken aan de Barrentszzee. Alta is de meest
noordelijke stad ter wereld met meer dan 10000 inwoners.
DAG 22, 6 augustus 2015: Muonio - Enontekio (101,3 km)
Met nog drie dagen te gaan alvorens de Noordkaap te bereiken volgt er een kortere rit. De grens met Zweden wordt definitief verlaten en er wordt koers gezet richting Noorwegen. De overnachtingsplek in Enontekio moet een van de meest afgelegen zijn van de hele reis.
DAG 21, 5 augustus 2015: Pello - Muonio (156,7 km)
De volgende dag loopt de route nog steeds langs de Torne älv-rivier, Zweden is steeds slechts een boogscheut verwijderd. Na een eerste deel over een lokale weg is het volgen van de E8 (op de kaart 21) noodzakelijk vanaf Kolari. Dit is de hoofdweg tussen het zuiden van Finland en Tromso in het hoge noorden.
Op deze dag verlaat ik de Botnische golf om verder naar het noorden te trekken. Vanaf kilometerpaal 50 loopt de route evenwijdig met de Torne älv, een rivier die hier de grens vormt tussen Zweden en Finland. Net voor de aankomst steek ik de rivier over en breng dus een eerste nacht door op Fins grondgebied. Intussen wordt het landschap alsmaar desolater: Overtornea lijkt met 2000 inwoners de enige vorm van beschaving van de dag.
Ook op de laatste dag langs de kust probeer ik de E4 te vermijden al is een behoorlijke omweg dit keer noodzakelijk. De route loopt dus alles behalve recht op recht, gelukkig zijn er dichtbij de zee weinig hoogteverschillen. Kalix ligt helemaal aan het noordelijke uiteinde van de Botnische golf op slechts 50 kilometer van de Finse grens.
DAG 18, 2 augustus 2015: Skelleftea - Pitea (93,6 km)
's Anderdaags moet er zelfs minder dan 100 kilometer worden afgelegd tussen Skelleftea en Pitea. Na deze rit ben ik nog maar een week en slechts 1000 kilometer verwijderd van het uiteindelijke doel, de Noordkaap.
DAG 15 +(16): 30 juli 2015 Docksta - Umea (158 km)
Laatste dag voor de derde rustdag in Umea waarin nog 158 kilometer moet overbrugd worden. Na een stevige klim bij de start gaat het over golvende wegen richting noorden, hier en daar is een stukje over de drukke E4 noodzakelijk. Op 31 juli is er een rustdag gepland in Umea, de culturele hoofdstad van Europa in 2014.
DAG 14, 29 juli 2015 Hudiksvall - Docksta (225 km)
De langste rit van de reis met daarenboven een stevig aantal hoogtemeters.Tussen Hudiksvall en Docksta gaat het over sterk een geaccidenteerd terrein doorheen het typisch Zweedse landschap. Na 100 gereden kilometers is er terug een teken van beschaving, de stad Sundsvall.
DAG 13, 28 juli 2015: Arsunda - Hudiksvall (164 km)
De volgende dagen zal ik langs de Botnische Golf naar het noorden rijden. De belangrijkste weg parallel met de Kust is de E4, een soort van autosnelweg. Die baan probeer ik natuurlijk te vermijden ondanks de extra kilometers die hiervoor noodzakelijk zijn. Tegen de avond hoop ik Hudiksvall te bereiken en uit te rusten aan de Hudiksvallsfjärden, een baai aan de Botnische Golf.
Dag 12 belooft een mooie dag te worden op rustige wegen in het Zweedse binnenland. De route loopt langs het Färnebofjärden National Park richting Oostzee die ik de volgende dagen zal volgen. Met meer dan 1800 hoogtemeters zal deze rit alvast in de benen kruipen.
Tijd voor een relatieve rustdag aangezien er slechts 128 kilometer dienen afgelegd te worden. De route doorkruist een wat dichter bevolkt gedeelte van Zweden in de ruime omtrek van de hoofdstad Stockholm. Zo zal ik een passeren in Orebro, een van de snelst groeiende steden van het land. Eindbestemming van de dag is Köping, een klein stadje aan de westoever van het Mälarmeer.
DAG 10, 25 juli 2015: Jönköping - Askersund (162 km)
Op de tiende dag loopt de route bijna volledig parallel met het Vättermeer, het op één na grootste meer van Zweden. Dit meer is van noord naar zuid bijna 130 kilometer lang maar slechts 30 km breed. Om drukke wegen te vermijden, trek in het eerste deel van de rit weg van het Vättermeer wat zorgt voor wat meer hoogteverschillen. Na een tussenstop in het stadje Hjo kan ik mijn weg verder zetten om aan de noordzijde van het meer tegen de avond Askersund te bereiken.
De dag nadien zet ik mijn weg verder over rustige paden doorheen de uitgestrekte Zweedse bossen. Ik opteer voor kleine omwegen met af en toe een stukje off road om op die manier de veredelde autonsnelwegen te vermijden. Bestemming van de dag is Jönköping, een middelgrote stad van ongeveer 85000 inwoners aan de zuidrand van het lager gelegen Vättermeer waardoor de laatste kilometers heerlijk bergaf lopen.
Na de overzet tussen Helsingor (Denemarken) en Helsingborg (Zweden) kan het avontuur in Zweden beginnen. Vanaf vandaag zal het 14 dagen duren voordat ik Zweden verlaat, van zuid naar noord meer dan 1500 km.. Vanuit Helsingborg volg ik de kust richting Halmstad maar worden de drukke wegen vermeden. Daarna gaat het door de vallei van de Nissan naar de bossen van het Zweedse binnenland waar ik overnacht in het dorpje Torup.
Een stevige kuitenbijter na een vijftigtal kilometer resulteert in bijna 1000 hoogtemeters op de totale afstand.
DAG 6 (+7), 21 juli 2015: Holeby - Helsingor (190 km)
Op 21 juli staat een tocht van ongeveer 190 kilometer doorheen Denemarken op het programma. Vanop het eiland Lolland gaat via een brug naar het grootste eiland van Denemarken: Sjaelland. Over de vlakke wegen en uitstekende fietspaden rijd ik richting het centrum van Kopenhagen, een van de meest fietsvriendelijke steden in de wereld. De laatste 40 kilometer fiets ik langs de kust, meer bepaald de Sont, een druk bevaren zeestraat tussen Denemarken en Zweden, In Helsingor zal ik twee nachten verblijven waardoor een uitstapje naar Kopenhagen tot de mogelijkheden behoort.
Genoeg gerust, terug tijd voor
ernstige zaken. Voor dag en dauw hoop ik de haven en het centrum van Hamburg te doorkruisen,
dit keer per fiets. Na deze passage zal de ketting helemaal naar rechts gelegd worden aangezien Denemarken moet bereikt worden voor het vallen van de avond. Voor de overtocht tussen Duitsland en Denemarken, die slechts 40 minuten duurt, biedt Scandlines regelmatig overzetdiensten aan. De totale afstand is inclusief de boottocht van ongeveer 30 kilometer.