In 4 weken met de fiets naar het meest noordelijke punt van Europa!
29-03-2015
De Noordkaap: hoe, wat en vooral waarom? (DEEL 3)
Regelmatig krijg ik de vraag:
waarom in godsnaam naar de Noordkaap fietsen? Het zou er verdomd koud en nat zijn, het landschap zou desolaat zijn en bovendien
zou fietsen uiterst vermoeiend blijken. Wel, dat is net de reden waarom ik het
er op wil wagen: de uitdaging. Die koude valt best wel mee, in bijvoorbeeld Zweden heerst een landklimaat
met aangename, droge zomers. Het landschap zal uitermate gevarieerd zijn: van
het vlakke Duitsland en Denemarken door heuvelend en bebost Zweden om
uiteindelijk te eindigen in het Noorden van Noorwegen, waar verlaten inderdaad
de beste beschrijving is. Omtrent het
fietsen zijn er helemaal geen vraagtekens bij mij, de fysieke inspanning is
zeker een extra aspect wat me aanspreekt, al is de uitdaging ook daar groot.
Uiteraard spelen er een aantal
elementen die mijn keuze beinvloeden om net naar de Noordkaap te rijden. Ook al
stelt de plek niet veel voor, toch motiveert het idee om naar een doel te
rijden. Natuurlijk kan men voor een andere bestemming opteren maar het gebied waar ik doorheen zal
rijden lijkt me uiterst geschikt. Niet te heet in de zomer, alle moderne
voorzieningen voor handen en 3500 km geheel in Europa. Als men dezelfde afstand
in rechte lijn naar het Zuiden tracht te rijden, belandt men in de woestijn, of
naar het Oosten ergens in de Russische steppe. Scandinavië daarentegen heeft hopelijk
alles in huis voor een eerste lange, veilige fietsreis.
Het belangrijkste is eigenlijk niet
het doel op zich, maar de gehele ervaring van de reis. De ongetwijfeld
prachtige natuur en boeiende steden onderweg maken er vast een onvergetelijke
ervaring van!
De bestemming van de reis is het
meest noordelijke punt van Noorwegen. Deze plek aan de Barrentszzee ligt op het eiland Mageroya, dat enkel
bereikbaar is via een tunnel, op iets
meer dan 71 graden noorderbreedte.
De Noordkaap wordt traditioneel
gezien als het meest noordelijke punt op het Europese vasteland. Strikt genomen
kan men nog niet iets noordelijker geraken, maar daar moet men een wandeling van
24 kilometer voor over hebben. Na meer dan 3500 km op de fiets laat ik die
gewaagde wandeling graag aan iemand anders over.
De locatie die bereikbaar is voor
het grote publiek wordt uiteraard toeristisch uitgebaat. Bezoekers dienen te
betalen om de Noordkaap te betreden, gelukkig maakt men voor fietsers een
uitzondering. Jaarlijks mag de Noordkaaphal meer dan 200000 toeristen ontvangen.
Dit uitgebreide bezoekerscentrum, uitgehouwen in een rots, beschikt ondermeer
over tentoonstellingsruimtes, een bioscoop en restaurants. Natuurlijk mag de
obligate souvenirshop niet ontbreken met allerlei merchandising.
Vooral in de zomer wordt de plek
drukbezocht wanneer de zon er twee en halve maand niet ondergaat en men er de
middernachtzon kan aanschouwen. Verrassend genoeg is de gemiddelde temperatuur
tijdens deze periode redelijk aangenaam, tussen zeven en tien graden.
Een eerste pertinente vraag die
kan gesteld worden: hoe bereik ik de Noordkaap? Naast heel hard trappen zijn er
nog wel enkele andere overwegingen die gemaakt moeten worden.
Voor de route heb ik me kunnen
baseren op de ervaring van Geert Lammens, die reeds in 2013 met de fiets naar
de Noordkaap reed. Neem zeker eens een kijkje op zijn site, www.jefke06.be, een oplijsting van
indrukwekkende fietsavonturen! Met zijn GPS-bestanden ben ik aan de slag gegaan
en heb ik getracht mijn eigen accenten te leggen. Zo heb ik drie rustdagen
ingepland waar de fiets aan de kant zal blijven staan en ik tijd maak om een
stad te bezichtigen. De bezoeken aan Hamburg, Kopenhagen en Umea zijn ingepland
en daar kijk ik zeker ook naar uit. Daarnaast heb ik er voor gekozen om drukke
wegen zo veel mogelijk te vermijden, daardoor is een omweg hier en daar
onontkoombaar. Zo kom ik in totaal aan 23 fietsdagen met afstanden die variëren
tussen 92 en 226 kilometer. Meer informatie over de exacte route volgt!
Overnachten zal ik doen in een
van de talrijke hotelletjes of hostels waar Scandinavië blijkbaar een rijke
traditie in heeft. Op de manier probeer ik de kosten te drukken maar toch
comfortabel te overnachten. Een ander belangrijk aspect van de tocht zijn de
noodzakelijke verplaatsingen per boot. Zo zal ik voor de overtocht tussen
Duitsland-Denemarken en Denemarken-Zweden van een ferry gebruik maken. Gelukkig
biedt Scandlines op beide routes regelmatige verbindingen aan waardoor dit
redelijk vlot verloopt.
Ook de terugweg van de Noordkaap,
die ik uiteraard niet met de fiets doe, is geen evidente opgave. Vanuit
Honningsvag, mijn slaapplek op ruim dertig kilometer van de Noordkaap, brengt
een boottocht van 18 uur me naar Tromso. Na een blitzbezoek aan deze stad met een
korte overnachting zal ik er het vliegtuig nemen naar Brussel. SAS verzorgt
regelmatige lijnvluchten op deze route, al is een overstap in Oslo noodzakelijk.
Deel 2 met informatie over de bestemming van de reis volgt!
De spreekwoordelijke kogel is
door de kerk: deze zomer rijd ik naar de Noordkaap, met de fiets welteverstaan. Gedurende vier weken en meer dan 3500 km ga ik op zoek naar het meest noordelijke punt van ons continent. Op 16 juli vertrek ik in Hasselt voor een tocht doorheen maar liefst 7 landen, namelijk België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Deze reisblog is in de eerste plaats opgericht om mijn ervaringen te delen en mensen eventueel te inspireren hun (fiets)dromen te verwezenlijken. Hoe dit allemaal concreet in zijn werk gaat en met welke voorbereidingen ik bezig ben, komen jullie hier binnenkort te weten!.