wordt het muziekje je te veel? gebruik de knopjes op de afbeelding om het te stoppen.
Mia Verschueren.
Mia werd geboren op 4 mei 1969, als tweede kind in het gezin. Een gezin dat nog zou aangroeien tot vier kinderen en later nog een pleegkind. De eerste jaren woonde ze met het gezin in Heist o/d Berg in een woonwijk. In 1973 verhuisde de familie naar Bonheiden, naar een nagelnieuwe sociale woonwijk. Een hoop jonge gezinnen bij elkaar, veel kinderen. Kinderen die op de straat samen speelden, samen school liepen, samen naar de jeugdbeweging trokken. Mia gedijde goed, zowel op de straat, thuis, op de school... waar ze ook kwam. Mia was spontaan en sociaal, braaf en verzoenend. Een 'makkelijke'. Mia had niet veel nodig om plezier te maken, een paar vriendinnetjes en de kous was af. En als de uurtjes in de dag vorderde werden haar lachspieren onbedwingbaar: elke avond aan tafel weer die slappe lach. Leerkrachten herinneren zich haar niet... het was er zo eentje waar je nooit last mee had. Sommigen herinneren zich haar virtuoos orgelspel, onvoorstelbaar wat ze motorisch kon: die twee handen en die twee voeten die vier verschillende dingen deden aan een tempo dat je niet kon volgen. Mia had bang van het donker, en van het bos, en nog wel meer van die dingen: een groot avonturier zou ze niet worden. Maar ze had wel moed, op haar manier, moed om het op te nemen tegen onrechtvaardigheid, om te kiezen voor de underdog. Moed om de tegenslagen die ze kreeg te verwerken te incasseren zonder groot gemor of enig geklaag. De eerste jaren van de middelbare school ging ze naar Don Bosco in Haacht, samen met enkele klasgenootjes uit Bonheiden. In het vierde jaar verkoos ze om op internaat te gaan in de tuinbouwschool in Vilvoorde, in een doorstroomrichting. Overal waar ze kwam wist ze zich makkelijk een plekje te verwerven. Ze was flexibel, paste zich aan, en wist telkens weer makkelijk vrienden te maken. Na de middelbare studies krabte ze in haar haar: wat zou ik nu gaan doen? ze wou iets leren waar ze nog nooit iets van gezien had... Ze had er wat speelpleinwerking opzitten in Mechelen, voornamelijk met migrantenkinderen. En wellicht haalde ze haar mosterd daar: ze ging Arabistiek studeren aan de universiteit. En later nog wat Perzisch. Mia was slim. Ze had de dikste cursussen achter de kiezen op het tempo dat een ander ze amper gelezen kreeg. Krachtig kortetermijn geheugen, maar ook zeker geen slecht langetermijngeheugen, en veel inzicht. Maar dat Leuvense studentenleven... ze vond er haar draai niet helemaal in. Niet in haar studierichting, niet echt bij haar medestudenten. Ook het kotleven was niet echt haar ding, Uitgaan en exploreren was niet zo aan haar besteed, Ze had het liever meer gewoontjes. Na twee jaar, en het kandidatuursdiploma zonder problemen op zak, hield ze het voor bekeken. En zo koos ze voor een drastische wending: ze ging bouwkunde studeren in Brussel aan Sint Lukas. Iets heel concreets, iets waarmee je wat kon doen. Drie jaar lang liep ze daar school, en in deze bende voelde ze zich veel meer thuis. Dat waren mooie jaren. Jaren waarin ze openbloeide, en mede-studenten herinneren haar als een 'wreed toffe madam'. Eentje waar je kon mee samenwerken en kon op rekenen. Altijd wel het zonnetje in huis. In die periode leerde ze ook M. kennen waarmee ze later haar gezin zou opstarten. Nadat Mia afstudeerde in 1992 duurde het niet lang eer ze begon te werken bij de firma Geberit, en daar bleef ze. Ze specialiseerde zich als calculator en wist zich onmisbaar te maken. Niet enkel professioneel... De eerste jaren nadat ze afstudeerde ging ze samenwonen, en samen met M had ze goeie jaren, waarin ze hem volgde in zijn hobby's en daarbij zich gelukkig bleek te voelen. Er doken 'kinderkriebels' op zo ergens in 1994... en ze zouden gaan voor een gezin. Dat liep niet van een leien dakje, en op den duur werd er overgegaan tot een hormonenbehandeling. Net toen deze ingrepen tevergeefs bleken te zijn, werd ze zwanger van haar identieke tweeling. Een speling van het lot: want identieke tweelingen zijn niet het gevolg van hormonenbehandelingen. En Mia's leven kabbelde voort, maar het geluk bleek uit de relatie weg te vloeien. Terwijl de kindjes begin 1997 ter wereld kwamen en Mia hen helemaal op handen ging dragen, terwijl ze zich ontpopte tot een apetrotse mama, kwam de relatie op de helling. Hoe langer hoe meer. Met periodes van twijfel, periodes van hernieuwe inspanningen, periodes van impasse. En Mia veranderde stilaan meer en meer in een schim van zichzelf. Steeds verder verdween dat vrolijke en optimistische meisje. Ernstige problemen met haar rug in 2003 deden daar niet veel goed aan. Tot ze in april 2004 de knoop doorhakte: ze verliet de woning om bij haar ouders terug in te trekken. Begin mei verhuisde ze het hoogst noodzakelijke. Meteen zorgde ze voor een eerste regeling voor de kinderen, waarbij de papa betrokken bleef, en probeerde onderhandelingen omtrent een scheiding met onderlinge toestemming op de sporen te houden. Nog zes weken hebben de mensen kunnen zien hoe ze herleefde, helemaal terug openbloeide. Nog zes weken hebben we allen kunnen zien hoe ze klaar was om aan haar leven een nieuwe wending te geven. Hoe ze voor het eerst in jaren nog eens een stapje in de wereld zette, uitkeek naar een nieuw stekje voor zichzelf en de kinderen. Op 15 juni 2004 keerde ze nooit meer terug van de laatste bespreking die ze had over de regelingen voor de echtscheiding. M. meldde zich op het politiebureau toen geen hulp meer kon baten.
tekst voorpagina bidprentje:
Een man had een vrouw
eerst lief toen minder lief
toen liever niet
...
Een man had een vrouw
heel lang vastgehouden
en toen losgelaten
Wij merkten haar op in de ochtend.
Verspreid over verbrijzelde stoelen,
een verbrijzelde uitdrukking op het gezicht
Neeltje Maria Min
olijke baby Mia
de tekst van het doodsprentje:
Lieve Mia,
Zonnetje in elk huis Velen
onder ons herinneren zich dat huppelend meisje Die expressieve blauwe ogen
en die zomersproetjes Die eeuwige vrolijke gulle lach Je lach was je
handelsmerk, je sleutel op zelfs de stroefste deuren Overal waar je
langs kwam liet je een warmte en kracht na die zich verankerde in velen hun
geheugen
Altijd nam je de dingen zoals ze kwamen, met een
relativeringszin die je leeftijd ver oversteeg Je keek niet naar het gras
aan de overkant, je maakte er elke dag weer het beste van. Er was niets
dat je tot het jouwe wou maken, de materie raakte je kouwe kleren niet,
Er was niemand die naar jouw pijpen dansen moest, elk het zijne, zei je
duizenden keren Alles deed je in een grote bescheidenheid, eerlijkheid
en loyaliteit.
Nee: je maakte geen vijanden Je gaat geen steen
vinden waarachter zich één heeft verstopt Je kwam iemand tegen die de wereld
en zichzelf tot vijand had Iemand die net als iedereen het voordeel van de
twijfel van je kreeg Iemand die op goede momenten bij je aarden kon Maar
steeds meer van je vroeg gekweld en noodlijdend
Enkele maanden
geleden was je moegetergd en leeg Het lachen ging steeds moeizamer
Daar aan de overkant van de evenaar heeft de zon zich van je meester
gemaakt, je had het punt bereikt om aan alles een wending te geven, om
te kiezen voor een leven voor jezelf Met een kracht en vastberadenheid die
in je omgeving op een vermenging van bewondering en bange harten moest
stoten
De laatste weken kon iedereen zien hoe je opnieuw openbloeide
Iedereen kon terug het vrolijke meisje in haar grootste eenvoud ontmoeten
Je had die air van onoverwinnelijkheid over je, je leek onkwetsbaar en
ongenaakbaar, elk spoor van angst was uit je verdwenen Met een lef waar
we nederig van werden, je twee voeten zo sterk op de grond, heb je
gekozen om de dood recht in de ogen te kijken, je lot in de handen te leggen
van je beschermengelen
Die zijn niet tegen alles opgewassen, maar er
is genoeg geloof in je directe omgeving, genoeg in dit huis, genoeg om
te weten dat je nu rust hebt gevonden, nog meer rust dan je al heel je leven
meedroeg en overdroeg
De leegte en de
verbijstering is vandaag voor velen
onbeschrijflijk We weten met ons afgrijzen geen blijf De weg naar
aanvaarding zal voor iedereen lang worden De weg naar vergeving, daar ergens
voorbij de woede, voorbij de misplaatste schuldgevoelens, zal misschien niet
door iedereen gevonden worden
We zullen er allemaal zijn voor de
kindjes, de kindjes van de zon Ontelbare harten zullen je lach
meedragen.
Emmy
de tweeling. 1998
tekst herdenkingsplechtigheid 15 juni 2005
lieve Mia,
vier seizoenen kwamen en gingen
de wereld draaide verder, zomaar
zonder het ons te vragen
voor iedereen, ook voor ons
we kozen niet voor dit afscheid
we kozen niet voor dit verdriet
met z’n allen hebben we geworsteld
elk op onze eigen manier
en nee: dat is nog niet gedaan
het wordt worstelen een leven lang
waar ligt de grens van wat iemand dragen kan?
alles is nog hetzelfde
we studeren, we werken
we verhuizen, krijgen een kind
we maken vrienden, verliezen er uit het oog
wij zijn nog dezelfde,
en toch ook weer helemaal niet
wij zijn minder geworden,
maar toch ook meer.
samen met jou hebben we
stukjes van onszelf begraven
van jouw kracht hebben we
stukjes meegenomen
die kracht vinden we niet allemaal even snel
eerst was er alleen verbijstering en verslagenheid
we zakten allemaal door onze benen
maar moesten weer opstaan:
een mens krabbelt recht
of doet pogingen
daar zijn we voor gemaakt
maar vaak komt de verbijstering nog aanwaaien
in volle intensiteit en grootsheid toont het zich
en denken we: dit kan toch niet?
wanneer de kinderen schaterlachen
en jij kan dat niet met ons delen
wanneer de kinderen huilen
en ze missen jouw armen
wanneer we dat grote zwarte gapende gat zien
in het weefsel van ons leven
sommige bloemen knakken,
net dan wanneer ze het mooist zijn
omdat ze stommelings worden vertrapt, onachtzaam.
Sommige bloemen worden kapot gemaakt
Omdat een enkeling zoveel schoonheid niet kan verdragen
Mia, IK weet dat er gewaakt wordt
gewaakt over diegenen die in herstel geloven
zelfs bij datgene wat zo onherstelbaar werd verwoest
meedrijvend op de stroom van het leven,
wetend dat helen alleen zo mogelijk is
wetend dat je het goddelijke maar toe kan laten
als je het simpele menselijke streven verlaat
in dit huis waar het goddelijke een naam heeft met een hoofdletter.
wil ik dat graag aan iedereen meegeven.
de tweeling omringd door nichtjes en neefje, bonneke en bompa, 2001
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
uitreksel verslag Ierlandreis 1979, herschreven in 1981 (13 jaar)
....Ik
hoorde gestommel vanuit de andere kamer. Langzaam sloop ik naar
de deur van mijn zus haar kamer en trok de deur voorzichting open, erop
lettend dat ik geen lawaai maakte. Ik zag mijn zus rechtop in
haar bed zitten, met haar knieën opgetrokken. Ze verroerde geen
vin, ze was zich waarschijnlijk niet bewust van mijn
aanwezigheid. Ik vroeg me af hoe lang ze al wakker was.
Opgewekt riep ik 'hoi'. Er ging een schok door haar lichaam en
haar hoofd veerde recht: 'oef, jij deed me nogal
schrikken'. Ik lachtte om haar reactie en ze gooide haar dekens
over haar hoofd. Ik vroeg haar of ze met mij mee op
verkenning wou gaan en daar voelde ze wel wat voor. We waren hier
pas een dag en we wisten natuurlijk niets van de omgeving af.
Even later kwam ze bij me op de kamer, ingepakt en wel. Ze moest
er toch wel echt veel voor gevoeld hebben, anders was ze hier niet zo
snel. Stil probeerden we af de trap te komen zonder een trede te
laten kraken, er op lettend dat de anderen niet wakker
werden. Even later stonden we huiverend van de koude buiten op
het pleintje te bibberen. Ik vond het toch heel wat leuker om de
koude van achter het venster te bekijken. Achter het pleintje lag
een loofbos waar een weggetje heen ging. Onze verbeelding deed
ons vanalles horen, zoals bv. gillen van vrouwen in nood. Mijn
zus begon bang te worden, en ik voelde me ook niet erg op m'n
gemak. Maar toch won mijn nieuwsgierigheid het en we volgden het
weggetje verder tot dieper in het bos. Plots zagen we een halve
ruïne van een oud kasteel met daar omheen een met mos overdekte
mini-golf terrein, dat blijkbaar allang niet meer gebruikt was.
De ruïne was volledig met klimop bekleed. Het was eigenlijk
prachtig om te zien. We snapten dan ook waarom het verblijf waar
we waren Dunkerron Castle heette...
"Wat je achter laat is niet wat in stenen monumenten staat gehouwen maar wat is verweven in de levens van anderen." (Pericles, staatsman, Athene 495-429 v Chr)
dat dit een getuigenis daarvan mag zijn...
Zoeken met Google
Maak als een mier plezier schreeuw als een vogel naar de wereld kus als de dauw het gras meer is er niet tot je ziel ooit van alle pijn genezen zal
Arvo
van iedereen die haar in het hart draagt
Geef woorden aan uw leed.
Verzwegen smart breekt
met zijn fluisteren 't bezwaarde hart. (W.Shakespeare)
03-11-2007
klein nichtje
Klein nichtje in mijn armen,
Het leven gaat voort
De cirkel van het leven
Ligt in jou besloten
Jij geeft het leven door
Je zal haar naam horen
Tante Mia, honderd keer
Je zal haar dromen
Je zal haar voelen
In haar wezen
droom
Week vier heb ik 's morgens in halfslaap een mooie droom.Ik lig op mijn rechtse zij in foetushouding, ik droom hoe ik onder de grond lig, bij in Mia's kist, die heel breed is geworden.Mia ligt met haar aangezicht naar me op haar linkerzij, in dezelfde houding.Ze heeft het zich comfortabel gemaakt, en ziet er mooier uit dan ooit.Ze slaapt en op haar gezicht rust een brede glimlach.Ze straalt en ik ben blij dat ze het hier zo goed heeft.
het is overal wel wat
Mia,
Er was iets speciaals aan je.Iets onvatbaars.Iets dat voor iemand als mezelf soms onbegrijpelijk leek.Je zocht geen prikkels op.Je had genoeg aan het licht, de lucht... of zoals hier op de foto van april 1976 de zon die je rug lekker warmde.Je keek weinig TV, je las niet veel, je zat geen uren achter een PC-scherm, je speelde niet veel spelletjes, uitgaan zei je niet veel, je dronk nagenoeg nooit iets sterkers, je rookte af en toe eentje, maar begreep niet waarom dat bij anderen tot verslaving leidde.De massas info die ons dagelijks wordt om het hoofd gesmeten, die gleden van je af, wat moest je er allemaal mee? Het enige wat je echt kon boeien waren de mensen om je heen, de mensen die zomaar per toeval je pad kruisten.De wijsheid die je vergaarde deed je op door naar hun verhalen te luisteren.De dingen die je deed waren vooral functioneel, wat moest gebeuren gebeurde snel, trefzeker en accuraat, en als er niks functioneel meer te doen was, dan kwam er wel eens iets creatiefs uit, of hielp je een ander met iets (tot de ochtend mee mijn eindwerk afmaken bv.)... maar vaak leek je gewoon wat meditatief gewoon te zijn, in alle rust.In een rust die ongrijpbaar leek.Zo eenvoudig, zo makkelijk, zo heel gewoon gewoon: genoeg met wat er was.Waar je ook was, met wie je daar ook was en wat er ook rondom je gebeurde. Je had ook nauwelijks wat van bezittingen, de dingen die je bezat waren ook niet meer dan functioneel, niks voor de fun, niks voor de schoonheid,... niks om gewoon te hebben.Alsof je wist dat dingen bezitten alleen maar tot meer zorg leidde, en je had toch genoeg zorg aan je kinderen?Ik heb nooit of nimmer bij jou enige afgunst opgemerkt, jegens niemand of niets.Het mooie aan de overkant: dat was immers maar een illusie.Ik hoor het je nog altijd zeggen:het is overal wel wat.Talloze keren heb je dat gezegd, het leken troostende woorden voor je. Ik heb je nooit voor vriendschap of waardering zien vechten, en net daarom voelde iedereen zich comfortabel bij je, omdat je iedereen zonder oordelen liet zijn wie die was, en je schouders ophaalde als je anderen oordelen hoorde vellen. Eenvoud, heb ik veel mensen horen zeggen, en misschien vat dat alles samen.Zolang het dan maar niet met oppervlakkigheid wordt verward: want oppervlakkig was je niet.
mama Mia
je was niet zomaar een mama, je was een mama die ruimte gaf ruimte om te spelen en te ontdekken om te joelen en zich vuil te maken om de kindjes zelfredzaam te maken
maar een mama die ook grenzen gaf tientallen keren: nee, niet met je drankje in de living nee, aan tafel blijven zitten nee, blijf van dat knopje af onvermoeibaar, ik werd moe in jouw plaats alleen al van je bezig te zien
een heel bezorgde mama een mama die alles heel veilig wilde nooit een gordel zou vergeten die wat benepen toekeek in de speeltuin als de tweeling een nieuw hoog tuig overwonnen een mama die eenvoudig en gezond eten op tafel zette
maar bovenal een enorm fiere mama bijna geen zin kon gevormd worden of de namen van je kindjes moesten vallen ze waren je prinsessen en je droeg hen op handen de hele wereld mocht het weten
autogesprek
mijn dochterje F (5): zit Mia van voor? (ik kijk naar de lege plek naast me) ik: hoe bedoel je? F: van voor in je hoofd? ik: bedoel je dat ik nu veel aan Mia denk? F: ja, dat bedoel ik ik: ja, ik moet nu veel aan Mia denken F: ik nu niet, bij mij is ze van achter in mijn hoofd ik: dat is goed F: als ik aan Mia denk moet ik aan verband denken ik: verbrand? F: nee, verband ik: verband? F: ja verband, zo wit verband, rond haar handen en haar voeten ik: hoe kom je daar bij? zoiets heeft toch niemand gezegd? F: nee, ik denk dat dan gewoon ik: denk maar niet zo aan Mia, probeer te denken hoe ze mooi was F: ik ga me concentreren, ik doe mijn oogjes dicht, en dan ga ik dat verband eraf knippen ik: dat is goed F: het gaat niet mama, het gaat niet weg. En nu zit Mia bij mij ook terug van voor.
samen dromen
Tetteren en kwetteren
Gibberen en giechelen
Fluisteren en roddelen
In de beslotenheid van een klein kamertje
De weekends dat we elkaar thuis terugvonden
Samen dromen over een toekomst
Met de prinsen op het witte paard
Prinsen die toen nog punten kregen
Maar vooral onvoldoendes scoorden
Ongeduldig trappelend aan de beginmeet
Van wat we als volwassen leven zagen
Romantische prentjes met altijd groen gras
Wuivende bomen en zonneschijn
Huppelende kindjes en pianomuziek
We hebben een volwassen leven gekregen... allebei
Allebei hebben we klappen geïncasseerd
Maar de klap die jij gekregen hebt...
Daar zullen we blijven over verder vertellen
Zonder jou
Geen dag gaat voorbij, of de horror rolt
Mijn lichaam is stijf van de horror die het binnenhoudt
Walging die er brakend uit moet
Verdriet dat mijn gelaat diep inkerft
Ziekmakend slopend verdriet Emmy
van een zus voor haar zus
Lieve zus
Wij konden praten zonder woorden,
Zingen zonder lied,
wij konden luisteren zonder te horen,
Huilen zonder verdriet
Wij konden liefhebben zonder te kussen,
Lachen zonder een traan
Wij konden bijna alles ondertussen
Voor je weg bent gegaan
Nu kan ik alleen nog denken
Hoe ik zonder jou verder moet gaan
van Katrien de Pauw, opgedragen aan Katleen de Pauw, gelieve niet te kopieëren zonder haar toestemming (email Emmy)
Grenzeloze Gevoelens van onmacht, waar is het Geluk Gebleven?
Huilen is Helend en Heilzaam, maar die Heimwee
Intens verdriet,
Jezus verrees, zou jij dat ook doen, vanuit die
Knagende Kilte,
Leegte, gelatenheid, Lusteloos zoekend naar Licht
Machteloos, Moedeloos, Moederloos...
Nu, een jaar later, hoor ik nog steeds die
Oorverdovende en Oneindige stilte, Onherroepelijk
Pijnlijk bewust van je
Quasi- perfectheid
Rouwen, krijg ik daar ruimte voor? Als
Stilte Sterft met jouw Schoonheid
Tranen van Teleurstelling
Uniek, jij deed zo je uiterste best
Verschrikkelijk moet het geweest zijn, kan je dit vergeven?
Woordeloos verdriet,
X-mas: het feest van de geboorte zonder Jou is zoeken zoals
Yin en Yang naar evenwicht.
Zonde dat gij er niet meer zijt!
je pleegzus C
alleen zijn
geplaatst op 23 november 2005
nav. het bericht in het gastenboek (waarvoor dank!). Niet alleen Mia is vertrokken, iedereen rondom haar heeft zichzelf 'anders' moeten terugvinden, of is nog bezig om die 'andere zelf' te vinden. Allen hebben we onverhoeds de overgang naar een nieuwe levensfase moeten maken. Allen moeten we een verdriet en pijn plaatsen dat onnoemelijk diep zit, onbeschrijflijk en 'woordenloos'. Dat is een eenzaam karwei. Een haiku (een haiku is een versvorm die er in de zuivere vorm eigenlijk anders uitziet), van enkele maanden geleden.
in grootse dingen zijn we allen helemaal alleen zonder ontkomen
geen verwachtingen mogen we koesteren voor niemand hierin te volgen
niemand kan volgen in geboorte, dood of overgang overgaan doen we
luisteren kan niet naar iets wat geheel woordenloos is niemand kan iets doen Emmy
een kind
een kind,
te breekbaar om aan het leven te geven
te klein om aan de mensen te geven
te zacht om aan de aarde te geven
mooi genoeg voor de niet aflatende illusie.
gedichtje van mama, 1982
14 daagse fietsreis Zuid-Engeland 1982
mama's commentaar in het reisverslag van 1982:
vijfde grote vergissing: wijzelf (bij het inschatten van de reis)
nicht G springt van haar fiets eens boven op de top van een berg. Dan te voet naar beneden. pleegzus Chris weet met haar pijnlijke menstruatie geen blijf Emmy doet het fysiek prima, maar dat hoofd van dat kind, altijd nieuwe en zotte ideeën. Het ene risico na het andere. Mia reagaeert allergisch op de planten en gewassen naast de weg en geraakt meermaals in ademnood. Ze reed dan wel niet achteruit, maar vooruit is toch ook weer wat anders. broer Wim staat zo onder stress dat hij geen hap door zijn keel krijgt. Hij heeft de energie nochtans nodig, zijn benen zijn nog zo kort.
hardloopster
geschreven door Greet, 23 november 2005:
Na 'zeg kwezelke, wilde gij dansen' mocht je iedere zondag mee naar de chiro, ook al zat je nog in het derde kleuterklas. Een paar weken later : loopwedstrijd.
Eerste en tweede leerjaar samen, derde en vierde samen, en dan nog eens vijfde en zesde samen.
Jij liep natuurlijk mee met het eerste en tweede leerjaar. En je won onverwacht. Dan samen met nummer twee en drie lopen tegen de drie beste van derde en vierde leerjaar. En warempel, je kwam weer als eerste over de meet. Samen met een meisje van het derde en eentje van het vierde mocht je dan lopen tegen de drie beste van het vijfde en zesde. Het was nu geen sprintje meer, het werden een paar toertjes.
En daar liep dat kleine dropje mijlen achteraan al die grote sloebers. Je kwam als laatste aan en toch was je de eigenlijke winnaar (een kleutertje dat in de finale geraakte).
Verleden jaar heb je ook in je laatste ronde verloren, toch ben je ook weer ergens de overwinnaar. Iedereen houdt nog van je en je hebt rust en vrede. De feitelijke winnaar leeft voort in de hel. Zo snel je kon sprinten, zo snel kwam je aan de eindmeet.
van Mama
moemoe, papa, tante fien
geschreven door Greet, 23 november 2005
lieve mia,
deze mensen zijn je voorgegaan, maar generatie op generatie zie je dingen weerkeren.
moemoe, je overgrootmoeder, de laatste foto van haar genomen was met jou in haar armen, fier als ze was op het viergeslacht, je was immers de dochter van de dochter van haar dochter en dat betekende wat.
je hebt haar charme.
papa, die af en toe langs kwam in Heist o/d Berg om naar zijn kleinkinderen te kijken en die je toch zo'n koddig hummeltje vond.
je hebt zijn geduld.
en dan tante fien, bij wie ik mijn eerste 10 levensjaren aan tafel zat. en die alsmaar door mij aanspoorde om toch wat voort te maken met eten, 25 jaar later hoor ik mezelf tegen jou foeteren, nu is er nog niets uit je bord weg, hoe lang gaat dat hier nog duren, en nog eens 25 jaar later hoor ik jou tegen L en L bezig, eet voort, zo komen we nooit op tijd, waarom moet dat zolang duren ? en nu is het weer mijn beurt : foeteren tegen L en L die met drie kwartier niet toekomen om hun bord leeg te eten.
je hebt haar zorgzaamheid.
mia, als jij met deze mensen in contact bent, vraag hen dan dat ze samen met jou waken over L en L, stuur jullie goddelijk kracht naar hier toe, om onze taak goed te doen en misschien ook een handleiding om je kindjes sneller te doen eten. ik mag toch eens grappen hé ?
van je mama
weet je nog
weet je nog Mia?
hoe we met oude dekens heel ingewikkelde kampen maakten, met kamertjes in? hoe we met onze nicht fietstochtjes maakten en alle straatjes van het dorp ontdekten? hoe we stiekem het ziekenhuis binnendrongen en naar de prematuurtjes gingen gapen? hoe we als tieners gingen zwemmen in het broek? hoe op een keer donkergrijze wolken zich samenpakten boven het water en de weerlichten ons angstig aan land jaagden? hoe we op het kerkhof gingen wandelen en griezelen? hoe we bij onze neef en buurjongen op de kamer naar zijn discobar gingen luisten? hoe we de cowboydans oneindig veel keer deden? hoe we Abba mee schalden?
hoe ik jaloers toekeek op je kunstjes met touwtje springen, de hoepel, radslag?
weet je nog Mia? het moet 1974 geweest zijn... dat ik een dansje ging doen met onze nicht op de Chiro? en dat ze plots niet meekon? en jij als vijfjarige het in haar plaats mocht doen? hoe je iedereen vertederd had en met de hoofdprijs ging lopen? een grote dikke bruine teddybeer? hoe ze de instapleeftijd voor de Chiro daarna speciaal verlaagden?
'zeg kwezeltje wilde gij dansen, ik zal u ...?'
pareltjes van herinneringen, in mijn handpalm, om voor eeuwig te koesteren
Emmy
wachtkamer
geplaatst op 21 november 2005:
17 maanden nu... 17 maanden in niemandsland, in een vacuüm tussen actie en reactie. 17 maanden dat ons verdriet en onze pijn zijwegen naar buiten zoekt, weerkaatst tegen de muren van de wachtkamer. Maar het meeste toch van binnen blijft malen. Vandaag is het definitief: het assisenproces komt eraan. Er is iets veranderd: er is een deur aan onze wachtkamer, we kunnen nu staren naar de deur, tot we worden uitgenodigd om binnen te komen: en die persoon aan te kijken die dit leed gezaaid heeft. Een deur waar we door moeten, om ons leven (nog maar eens) opnieuw vorm te geven. Om onze pijn en ons verdriet een nieuwe plek te geven... Tot zolang de gevangenisdeur weer open gaat, en we nog eens opnieuw kunnen beginnen om dat kluwen van emoties te herschikken.
Papa heeft besloten hier zijn stek te maken, hier voor altijd alles een plek te geven, de deur laat hij voor wat het is: het hoeft allemaal niet meer, wat kan hij nog zeggen? wat kan hij nog doen? hij rust en rust en rust, wie zal zeggen hoe lang nog?...
Emmy
toespraak Mia's baas op de uitvaartplechtigheid
Lieve Mia,
In naam van al jouw collega's van Geberit kom ik zeggen hoe innig wij mede-leven met éénieder die jou liefheeft.
In augustus 1992, nu bijna 12 jaar geleden, stapte jij, pas afgestudeerd, bij Geberit in het beroepsleven. En je kwam terecht in een mannenwereld van projecten, berekeningen, leidingdiameters, ophangsystemen, strikte budgetten en keiharde concurrentie:
En die lieve jonge dame werd aanvankelijk onthaald met een flinke dosis scepsis, zowel door de eigen collega's als door andere gesprekspartners zoals architecten, installatiebedrijven een werfleiders. Die wijsneuzen moesten algauw inzien dat jouw charme samenging met precisie en creativiteit, met ruimtelijk inzicht en stressbestendigheid, en dit alles aan een hoog tempo.... Lieve Mia, het was zo leuk om met jou te werken!
Nu staan wij hier allen om je heen, Lieve Mia, in blinde woede en bodemloze verslagenheid... zelfs het weer protesteert met een grauwe herfstdag in de prille zomer!
Lieve Mia, wij allen hopen vurig dat Recht gesproken zal worden. Hoe dan ook, gerechtigheid is een illusie, want we krijgen jou nooit terug.
Is er dan geen hoop meer? Toch, lieve Mia!
Jij zal voortleven door L en L, jouw lieve dochtertjes, die als twee druppels water op jou lijken. Over jouw kindjes sprak je veel en graag... zoals elke voorbeeldige moeder dat pleegt te doen.
In heel België, maar ook in andere landen zoals Spanje en Roemenië, staan honderden gebouwen die jij hebt helpen ontwerpen: op de plannen van fabrieken en opslagplaatsen, van hotels en basilieken, van luchthavens en het hoofdkwartier van de Europese Unie, duikt vaak dezelfde naam op: Mia Verschueren. Zij zijn de stille getuigen van jouw naarstige vlijt!
Ten slotte, Lieve Mia, zal er altijd een speciaal plaatsje voor jou zijn in de harten van ons allen. Want jij was iemand... om van te houden!
Paul Forier, Geberit nv
brief van Patrick
brief van vriend Patrick, juni 2004
Aan Emmy en haar familie,
ik staar naar dit blad en naar niets; ik zoek en vind niets; slechts enkele woordjes troost borrelen aan de oppervlakte...
Ik wens jullie veel sterkte, moed, doorzettingsvermogen, kracht en liefde om door te gaan in het leven, ook zonder Mia, hoewel zij voor jullie nooit echt zal sterven... Beleef jullie verdriet intens... vloek, tier, ween, spuw en krijs... schrijf, praat, zing, schilder, speel, ... zoek heling in je naaste familie, bij vrienden en kennissen... steek het verdriet niet weg... leef en beleef naar harte... Mia zou het zo gewild hebben..
Dit wil ik jullie nog nalaten:
WAT IS STERVEN ANDERS DAN NAAKT STAAN IN DE WIND EN OPGAAN IN DE ZON? EN WAT IS OPHOUDEN MET ADEMEN ANDERS DAN DE ADEMHALING BEVRIJDEN UIT HAAR RUSTELOZE GETIJDEN OPDAT ZIJ OPSTIJGT, ZICH UITBREIDT EN HET GODDELIJKE ONGEHINDERD ZOEKT?
Kahlil Gibran Noot: de oorspronkelijke tekst spreekt over God in plaats van het goddelijke.
Aan Mia,
Ik heb je niet gekend... Ik herinner me je wel daar we elkaar nog niet zo lang gelden hebben begroet... Jouw gezicht glijdt dagelijks en meermaals per dag voor mijn geest en ik zie je nog vrij nauwkeurig staan... en kan niet geloven dat, wat zich heeft voorgedaan en de fatale afloop ervan, daadwerkelijk gebeurd is... het is zo onwezenlijk en moeilijk te vatten... ik wil ook niet te veel woorden schrijven maar dit wil ik je nog nalaten:
Als het leven, de laatste jaren, jou veel energie benam, neem dan nu al de energie tot jou om werkelijk te rusten en in al het levende je sporen na te laten...
Patrick Cuijpers
kwam aanwaaien
........ Wil je dan,
als de wind zal waaien
uit het westen.......
even aan me denken,
misschien zelfs .....
even zwaaien.
We zullen even samen,
... in de wolken zijn....
ergens opgepikt door Greet en Luc
van de collega's
tekst van de collega's voor de begrafenis:
Om de mooie ogenblikken die we samen mochten doorbrengen Om je medeleven jegens de anderen Om je vriendschap, je eenvoud Wij willen dat iedereen het hoort: jij was een goed mens Mia Een voorbeeldige moeder, vervuld met tederheid en liefde voor je kinderen Een aangename, fijngevoelige collega, heel competent en door ons allen gewaardeerd
Dat L en L bij hun naasten de nodige troost en volharding mogen vinden Dat jullie, grootouders, de herinnering aan jullie dierbaar kind voor altijd mogen bewaren Dat de glimlach en het dynamisme van L en L jullie moed en vertrouwen in de toekomst mogen geven
Je bent veel te vroeg gegaan, Mia Jij laat een grote leegte na in onze firma We zullen je heel erg missen en zullen je nooit vergeten
Druk op onderstaande knop om het gastenboek in te zien, onder het schrijfvenster vind je alle voorgaande reacties.
Elke bijdrage wordt gewaardeerd...............
Aan de 'bloggers': om reden van de sereniteit op dit monument te bewaren wens ik geen reclameboodschappen voor de eigen blogs, en verwijder ze dus ook. Met alle respect voor jullie hobby en volle bewondering voor jullie kunnen...
maar daarmee doe ik mijn zus geen eer aan. Ik hoop op jullie begrip.
Uiteraard moet niemand zich verplicht voelen iets in het gastenboek achter te laten. Maar ga eens kijken. Je hoeft niets te schrijven als dat je ding niet is, je kan het zondermeer terug afsluiten. Maar zo kan je dan ook zien wat anderen achterlaten. En dat zijn soms pareltjes. Heb je zin om een tekst achter te laten zodat het meteen voor iedereen leesbaar is? mail het me dan persoonlijk. Dan zet ik het voor iedereen leesbaar op de blog.
het maakt niet uit of je Mia heel goed kende, een beetje kende, of helemaal niet kende. Ook leggen we hier geen verdriet in de weegschaal. Er is maar één ding dat hier telt: betrokkenheid. Voel je je betrokken bij haar overlijden, bij de rouw van de mensen om haar heen, dan is elke blijk daarvan voor ons een steun. Laat 'afstand' je dus niet weerhouden om bij te dragen tot dit monument.
Ik ben emmy
Ik ben een vrouw en woon in vlaams-brabant (België) en mijn beroep is ambtenaar.
Ik ben geboren op 26/04/1968 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: verbouwen/mensen ontmoeten.
ik ben de één jaar oudere zus van Mia
De kamer van inbeschuldigingstelling besliste op 21 november 2005 om Marc Thielemans door te verwijzen naar het hof van Assisen te Antwerpen. De aanklacht luidde moord. De definitie van moord: 'opzettelijk en met voorbedachte rade iemand van het leven beroven'. Is de voorbedachtheid niet te bewijzen, dan is er sprake van doodslag. Of dit bewijs geleverd was, daarover zou een twaalfkoppige volksjury beslissen.
In de dagvaarding die we ontvingen de tweede week van juli 2006, en Marc Thielemans ook, werden de bewijslast daartoe op een rijtje gezet. Het proces had moeten aanvangen op 20 november 2006. Marc Thielemans heeft het antwoord op die vraag meegenomen in zijn graf. Marc zou reeds langer suïcidaal geweest zijn en dus ook op een speciale afdeling ter preventie ondergebracht zijn. De berichtgeving daarover is echter tegenstrijdig. Volgens een andere bron had hij zich de laatste drie maanden volledig afgezonderd hebben van de wereld en wilde hij niemand meer spreken of zien. Hij zou aangekondigd hebben niet op het proces aanwezig te zijn. Op zijn doodsbed was hij haast onherkenbaar, na maandenlang zichzelf fysiek verwaarloosd te hebben.
De kinderen hebben een mooie tekst met oprechte goeie herinneringen en een tekening achtergelaten bij zijn lichaam. Eén van beide kinderen bezocht het mortuarium.
Hij werd in alle stilte gecremeerd in Ukkel, zijn asse werd verstrooid. Dit gebeurde in aanwezigheid van zijn broer en diens familie, naast enkele mensen uit de gevangenis. Dit zou enkele dagen na zijn overlijden op 15 juli 2006 gebeurd zijn.
Op het doodsprentje werd een stukje tekst van Stef Bos geplaatst:
niets is sterker dan de stilte, niets heeft zoveel kracht dan het zwijgen van de nacht, niets is sterker dan de stilte, niets is sterker dan het woord dat niemand hoort.
het woord was aan hem... maar we zullen het nooit horen... Marc liet geen afscheidsbriefje na voor de familie of voor zijn kinderen.
Marc 16 augustus 1962- 15 juli 2006
tekst van Bertrand Cantat, zanger van 'Noir Désir', die op 1 augustus 2003 zijn vriendin om het leven bracht.
l'appartement.
Attents-toi à c'que je me traîne
A tes pieds, Laura, j'ai constaté que même
Un silence de toi, pouvait pousser mon rire à mourir
Attends-moi, toi tu es la reine
Des sommets, l'orage sévit dans les plaines
Tu ne m'entends pas, je suis parasité malgré moi
Elle a su, simplement
Enfermer mon coeur dans son appartement
Avec ou sans toi, j'ai quelques problèmes
Tu t'en fous, Laura, j'suis désolé quand même
Si tu vas par-là, ça me convient aussi dépose-moi
Encore une fois, c'est d'en bas que j'appelle
Elle se penche parfois de son nid d'hirondelle
Daigne me recevoir, ne me laisse pas de place pour m'asseoir
Elle a su, simplement
Changer les clefs de son coeur
Et de l'appartement
Attends-toi à c'que je me traîne
A tes pieds, Laura, en attendant je sais
Que le jour viendra, où je pourrai en mourir de rire
mag ik ze aaien? 1969
wat zit er in de hoek? 1970
schoolfoto 1971
gezinsfoto 1972, Mia rechts
mia in het midden 1975
1976
Mia met kleine zus 1976
nest 1977
Mia achteraan hangend. 1982
backing vocals bij pleegzus haar zangexploten in 1982, Mia links
engeland, 1982, Mia tweede links
Schoolfoto 1985
met kleine zus eind jaren '80
met broer eind jaren '80
1991
De kersverse mama 1997 met haar oma
wat hangt er in de lucht? 1998
poppemiekes 1998
spelen in de tuin 1999
Meter Mia met nichtje in 2000
met schoonzus. Huwelijk in Mauritius. April 2004
waarom, daarom...
"If I should die and leave you here awhile, Be not like others, sore and undone, Who keep long vigils by the silent dust, and weep. For my sake - turn again to life and smile Nerving thy heart and trembling hand to do Something to comfort other hearts than thine. Complete those dear unfinished tasks of mine And I, perchance, may therein comfort you."
(A. Price Hughes & Mary Lee Hall)
Soms droom ik je.Vannacht droomde ik over een gijzelingsdrama.Het werd gefilmd, ik keek naar de documentaire.Twee mannen na elkaar werden afgetuigd, afgemaakt.Toen zoomde de camera in op je, je naam verscheen in vette letters onderaan het beeld.Jouw verhaal ging gebracht worden.Je zat aan een tafel, heel stijf, met je handen bovenop de tafel.Op je gelaat stond zulk een intens verdriet en lijden, zo’n pijn van een verkrampt geluidloos huilen. Ik zag hoe je aan je kinderen dacht en het nakende afscheid van het leven: hoe je verscheurd en ontredderd ingehouden je dood in de ogen keek.Met een schok werd ik wakker.Mijn hart klopte in mijn keel.
Maria, mijn zus
Maria, mijn zus,
jij mooie blondine,
hier lig je dan,
zo stil, zo kil.
Jij atletische vrouw,
onder deze steen,
zo koud, zo grauw.
De roes van onze jeugd,
de dolste avonturen,
de meest fantastische uren
hebben we samen beleefd.
Eens zo nabij ...
Nu zo ver weg ...
De eenzaamheid,
die door mijn lichaam snijdt,
had jij nu begrepen.
Ik mis je ...
Maria, mijn zus.
Met witte chrysanten
versier ik je graf,
voor de mooiste herinneringen
die je me gaf.
Hejatomsma
denkt de dichter
waartoe dient dichten anders dan om een korte slaap te strooien in een bed van pijn?
waartoe anders dan om beminde rimpels met witte regels te verlichten?
ik fluister je een nacht toe die alles beter maakt je sluit je ogen
IK SCHREEUW JE LEVEND denkt de dichter
Edith de Gilde (niet copieren zonder toestemming: mail Emmy, ik geef het door)