Bij auto-onderzoek in onze club stuit je nog al eens op onvolkomenheden bij het invullen van de autogegevens. Veelal ontbreken, of kloppen de motorgegevens niet op het inschrijfformulier.
Het is niet ondenkbaar dat de motor vroeger is vervangen door een andere, of door een zogenaamde factory replacement unit.
De vraag is dan: Is dit wel het goede type motor voor deze auto?
Om vast te stellen of de originele motor nog in de auto zit proberen we het motornummer vast te stellen. Bij oudere MGs zoals de TC en YA vinden we dit nummer bovenop het vlieghuis, terwijl de latere uitvoeringen van de XPAG het nummer rechts op de zijkant van het blok hadden.
Komt dit nummer niet overeen met het nummer op de garantieplaat dan is er sprake van vervanging door gewoon een ander blok of een ruilmotor. Factory replacement motoren waren indertijd verkrijgbaar via de Moris Motors Rebuilding Service later werd dit overgenomen door BMC.
Deze motoren werden op ruilbasis aangeboden waarbij rekening werd gehouden met de juiste specificatie. Door inlevering van een TC- motor kreeg men een ander gereviseerd TC motorblok.
De morris motors revisie units waren herkenbaar door een vierkante motornummerplaat welke de achtkante plaat verving. Op deze plaat zien we de tekst Replacement engine en een motornummer. Deze motoren kregen een nieuw motornummer waardoor de identiteit niet meer te achterhalen is.
Morris motors ruilmotoren kregen de toevoeging van een letter B of C in het nieuwe motornummer. Een TC ruilmotor kreeg dan als nummer XPAG/B 50383 of een later TD motor XPAG/TD2/C 65031 om een voorbeeld te geven.
Veel van deze motoren hebben op de zijkant van het blok een rechthoekige plaat geklonken met de tekst Morris Motors Ltd. Replacement Engine.
Onder deze tekst, informatie over de cilinderboring-overmaat, de krukasondermaat en het nummer van de afdeling waar de revisie had plaats gevonden.
Na de samenvoeging van Nuffield en Austin tot het BMC concern werd de zaak nog wat ondoorzichtiger T type ruilmotoren waren nog steeds verkrijgbaar op exchangebasis maar de manier van codering is niet altijd meer even duidelijk. Een aantal BMC factory replacement motoren hadden nog steeds de hierboven beschreven platen. Andere ruilmotoren waren bij aflevering nog steeds voorzien van de originele platen.
Hierbij kwamen we in het tijdperk van de bekende gold seal ruilmotoren. Deze motoren hadden kwalitatief een niet zo beste reputatie. Dit kwam doordat men het tijdens de revisie niet zo nauw nam met het vernieuwen van onderdelen. Het kwam voor dat men gebruikte zuigers of zuigers van verschillende overmaat monteerde tijdens de opbouw van de motor.
Een andere categorie vervangingsmotoren is een gebruikte motor uit een andere auto.
Deze motor is meestal nog in het bezit van de originele plaat en nummer behorende bij deze specifieke motor. De oorsprong van zon motor is dan niet zo moeilijk te achterhalen. Aan de hand van onderstaande lijst is vast te stellen uit wat voor type MG of eventueel ander merk auto de motor afkomstig is.
De winter ligt al achter de rug ( hoewel ). Tijd om de MG van stal te halen !
Tijdens de zeer druk bijgewoonde, maar al bij al kalme, algemene ledenvergadering werden alle herverkiesbare kandidaten herkozen. Onze financiën zien er zeer goed uit. Eens te meer een duidelijk bewijs dat de inspanningen van het bestuur op zowel financieel als op leidinggevend vlak zijn vruchten afwerpt.
Na de mooie en succesvolle, maar koude openingsrit kunnen wij al verder op de kalender kijken en plannen smeden. T.o.v voorgaande jaren ziet de kalender er enigszins iets anders uit, maar iedereen zou er toch zijn gading moeten in vinden.
Dus profiteer maximaal van Uw MG. Haal hem uit de garage; daar dient hij voor !
Tot op de volgende rit !
Yours Octagonnally,
Alain Van Langeraert
Cher amis MG-istes,
Lhiver est derrière nous( quoique ). Grand temps de sortir votre MG !
Pendant lassemblée générale très fréquentée, et pourtant assez calme, tous les candidats rééligibles ont étés réélus. Nos finances se portent très bien. Une fois de plus la preuve que les efforts du comité en ce qui concerne les finances mais aussi pour la gestion de notre politique en général portent leurs fruits.
Après la belle balade douverture, assez fraîche quand-même, on peut déjà regarder plus loin sur le calendrier. En comparaison avec les années précedentes il a été un peu bouleversé, mais chacun devrait quand-même sy retrouver.
Donc, profitez un max de votre MG. Sortez la .et roulez ! Elle a étée faite pour ça !
De M.G. Car Club Belgium vzwheeft het genoegen jullie uit te nodigen op de rondrit
Stille Waters
op zondag 14 mei 2006
Na een ontdekkingstocht doorheen de polders en een bezoek aan Cap Gris Nez / Blanc Nez, laten wejullie deze keer kennis maken met het land van Stille Waters.Wie herinnert zich niet het mooie landschap uit de serie?
Samenkomst vanaf 9u in Restaurant Feestzalen Edelweiss, Steenstraat, 389340 Lede ( Tel: 053 / 80.13.84.), waar we voor een ontbijt zorgen.Het is moederdag, dus staat hier ook een geschenkje klaar voor alle vrouwen - dit wordt jullie aangeboden door de club.
Rond 10 u vertrekken we dan voor een tocht van +/- 75 km richting scheldeland, het land van Stille Waters, waar we s middags in het jachtpaviljoen De Notelaer ( villa van de familie Vorlat uit de serie ) een lunchpakket ( belegde broodjes met verschillend beleg + chocomousse ) voor jullie klaar hebben. Drankjes zijn te verkrijgen in de cafetaria aan democratische prijzen.Na de lunch kunnen we een bezoekje brengen aan het neoclassicistisch paviljoen en/of een wandeling maken in het domeinbos De Notelaar.
Onze buikjes zijn nu gevuld en de beentjes gestrekt en dan rest er ons nog een mooie rit van zon 75 km langsheen scheldelandschappen en dijken, langsheen leuke terrasjes ( Temse, Waasmunster en Appels) om zo terug te keren naar Lede, waar we rond 17u30 terug in feestzalen Edelweiss verwacht worden voor het avondmaal ( aperitief lentesoepje varkensgebraadje met lentegroentjes en kroketjes of frietjes ijsje ).
Deelnameprijs: 25 p.p. voor volwassenen, 13 voor kinderen 12j.
Inbegrepen: Ontbijt met koffie of thee, geschenkje voor moederdag - aangeboden door de club, lunchpakket, bezoek aan jachtpaviljoen en domeinbos, avondmaal met aperitief.
Andere dranken niet inbegrepen.
(Wie geen avondmaal wenst, betaalt voor volw. 13 p.p., voor kdn. 7)
Inschrijven kan tot 4 mei, stort het bedrag op rek.nr. 083-3626979-55 van Sven en Carine Roels-Bliki, Reymeersstraat, 99340 Lede met vermelding van naam en aantal personen / kinderen. Deelname zonder voorafgaande inschrijving is helaas niet mogelijk.
Voor meer info kan je steeds contact opnemen:carine.bliki@versateladsl.be of0497 / 58.07.94.
We hopen jullie talrijk te ontmoeten in jullie MG,
De M.G. Car.Club .Belgium heeft het genoegen U uit te nodigen op de :
10° Kemmelrit op zondag 23 april 2006
Bijeenkomst vanaf 8 u 45 in Taverne : De Halve Maan Elverdingseweg, 30 te Poperinge. Tel :057 / 42 46 96.
Neem de N 8 van Ieper naar Veurne tot Elverdinge. Voorbij het centrum links afslaan ( de N 333 ) naar Poperinge. De Halve Maanvind je rechts.
De rit van ongeveer 250 km gaat voor 95 % op Frans grondgebied . Het is een rustige rit , volgens bolleke pijl , door de prachtige streek van Kemmel, Cats- en Casselberg tot Cap Blanc-Nez en Cap Gris-Nez en Boulogne-Sur-Mer ,langs grotere banen en enkele kleine baantjes met heel dikwijls prachtige vergezichten.Er zijn geen vragen en geen winnaars!
Drankje door de club aangeboden in De Halve Maan.
s Middags rond 12 ueten we een viergangenmenu op Cap Blanc-Nez in Le Thomé de Gamond.
Feuilleté de saumon sauce crabe
Dos de lapin farcie aux pruneaux sauce à la bière des 3 Monts
Duo de Brie & Maroilles
Gourmandise aux 3 desserts
½ bout.de vin par pers
café compris
s Avonds vanaf 17 u 30 eten we een paar boterhammen in De Halve Maante Poperinge .
Gelieve in te schrijven door 30 per persoon te storten op rek Nr : 001 - 027 58 58 - 66
van Wim Salaets Diagorasstr, 478510 Marke voor woensdag 6 april 2006 .
De kinderen beneden de 12 jaar betalen 13 ( Zij krijgen hoofdschotel , dessert + 1 drankje bij het eten + twee boterhammen + 1 drankje van de club.) .
Zijn in de prijs inbegrepen: - s morgens : drankje door de club aangeboden.
- s middags : - een menu met vier gangen.
- met 1/2 fles wijn perpersoon
- koffie
- s avonds : - twee boterhammen met kaas en / of hesp.
De andere drank is niet inbegrepen.
Veel M.G.groeten en tot in Poperinge: Tel : 0473 / 24 23 77
Na de winterslaap krijgen we weer moed om de oldtimer uit te halen en te genieten van de lente ! Vandaag 19-03-06 is de eerste "OPENINGSRIT" waarbij ik jammer genoeg niet kan aan deelnemen Het is prachtig weer dus zal de rit zeker een succes zijn !
De nieuwe MIDGET is geboren en gaat morgen op de post, maar ik zal proberen er jullie nu al van te laten genieten.