Inhoud blog
  • MG A lijst van de bouten
  • Eerste reaktie "OPENINGSRIT"
  • Verslag Openingsrit 2006
  • XPAG Motortype aanduiding
  • Woord van de voorzitter
  • Welkom aan onze nieuwe leden
  • Uitnodiging Stille Waters
  • Uitnodiging "Kemmelrit"
  • 19-03-06 Openingsrit
  • Foto van de week 12/12/05
  • FOTO VAN DE WEEK
  • Het kalibreren van een MG A bezinemeter.
  • Vastleggen van onze nieuwe activiteiten 2006.
  • La Route Vagabonde 2005
  • Loodvrije benzine, klopt dat ?
  • Tricolor Meeting van 24 juli 2005
  • Verslag van de 9 de KEMMELRIT.
  • Eindejaars diner 2005
  • Chassis met motor volledig nagezien
  • Onder de motorkap
  • Eerste kennimaking.
  • Een verslag van een van onze ritten.
  • Chassis met de kas terug samengevoegd.
    Ook interesse in de MG CAR CLUB ?
    Aarzel niet en neem kontakt op met mij !
    Zoeken in blog

    Links
  • MG Car Club Belgium
  • Hof Ter Mude Knokke-Heist
  • MG Car Club Nederland
  • Zoeken met Google


    Foto's
    Openingsrit 2006

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    BEACH MEETING

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    kris
    www.bloggen.be/kris
    Mijn favorieten
  • Foto's Carosserie
  • MG Oldtimers
    MG Ervaringen
    19-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.XPAG Motortype aanduiding

    XPAG  motortype aanduiding.

     

    Bij auto-onderzoek in onze club stuit je nog al eens op onvolkomenheden bij het invullen van de autogegevens. Veelal ontbreken, of kloppen de motorgegevens niet op het inschrijfformulier.

    Het is niet ondenkbaar dat de motor vroeger is vervangen door een andere, of door een zogenaamde “factory replacement unit”.

    De vraag is dan: “Is dit wel het goede type motor voor deze auto?”

    Om vast te stellen of de originele motor nog in de auto zit proberen we het motornummer vast te stellen. Bij oudere MG’s zoals de TC en YA vinden we dit nummer bovenop het vlieghuis, terwijl de latere uitvoeringen van de XPAG het nummer rechts op de zijkant van het blok hadden.

     

    Komt dit nummer niet overeen met het nummer op de garantieplaat dan is er sprake van vervanging door gewoon een ander blok of een ruilmotor. “Factory replacement” motoren waren indertijd verkrijgbaar via de “Moris Motors Rebuilding Service” later werd dit overgenomen door BMC.

    Deze motoren werden op ruilbasis aangeboden waarbij rekening werd gehouden met de juiste specificatie. Door inlevering van een TC- motor kreeg men een ander gereviseerd TC motorblok.

    De morris motor’s revisie units waren herkenbaar door een vierkante motornummerplaat welke de achtkante plaat verving. Op deze plaat zien we de tekst “Replacement engine” en een motornummer. Deze motoren kregen een nieuw motornummer waardoor de identiteit niet meer te achterhalen is.

    Morris motors ruilmotoren kregen de toevoeging van een letter “B” of “C” in het nieuwe motornummer. Een TC ruilmotor kreeg dan als nummer XPAG/B 50383 of een later TD motor XPAG/TD2/C 65031 om een voorbeeld te geven.

    Veel van deze motoren hebben op de zijkant van het blok een rechthoekige plaat geklonken met de tekst “Morris Motors Ltd. Replacement Engine”.

    Onder deze tekst, informatie over de cilinderboring-overmaat, de krukasondermaat en het nummer van de afdeling waar de revisie had plaats gevonden.

    Na de samenvoeging van Nuffield en Austin tot het BMC concern werd de zaak nog wat ondoorzichtiger 
    T – type ruilmotoren waren nog steeds verkrijgbaar op exchangebasis maar de manier van codering is niet altijd meer even duidelijk. Een aantal BMC factory replacement motoren hadden nog steeds de hierboven beschreven platen. Andere ruilmotoren waren bij aflevering nog steeds voorzien van de originele platen.

    Hierbij kwamen we in het tijdperk van de bekende “gold seal” ruilmotoren. Deze motoren hadden kwalitatief een niet zo beste reputatie. Dit kwam doordat men het tijdens de revisie niet zo nauw nam met het vernieuwen van onderdelen. Het kwam voor dat men gebruikte zuigers of zuigers van verschillende overmaat monteerde tijdens de opbouw van de motor.

    Een andere categorie vervangingsmotoren is een gebruikte motor uit een andere auto.

    Deze motor is meestal nog in het bezit van de originele plaat en nummer behorende bij deze specifieke motor. De oorsprong van zo’n motor is dan niet zo moeilijk te achterhalen. Aan de hand van onderstaande lijst is vast te stellen uit wat voor type MG of eventueel ander merk auto de motor afkomstig is.

    Motortype Type                     Motornummering                                    Productie

     XPAG          TB                          XPAG 501 – XPAG 882                                       1939

    XPAG           TC                          XPAG 883 – XPAG 10863                                    1945 – 1949

    XPAG/TD      TD                          XPAG/TD501 – XPAG /TD 9407                            1949 – 1950

                        TD mk II                  zie boven

    XPAG/TD 2    TD                          XPAG/TD2/9408 – XPAG/TD2/30290                     1950 – 1953

                        TD mk II                  zie boven XPAG/TD2/17028                                 1950 – 1952

    XPAG/TD 3    TD mk II                  XPAG/TD3/17029 – einde TD serie                       1952 – 1953

    XPAG/TF       TF 1250                  XPAG/TF/30301 – XPAG/TF/36330                       1953 – 1954

    XPAG           TF 1500                  XPAG 0501 – XPAG 3940                                    1954 – 1955

    XPAG/SC      YA/YB                    XPAG/SC/1001 – XPAG/SC/16915                       1947 – 1949

    XPAG/SC2    YB                          XPAG/SC2/16916 – XPAG/SC2/19462                  1952 – 1953

    XPAG/TR      YT                          Opgenomen in XPAG/SC serie                             1948 – 1949

    XPAG/TL       YT                          Opgenomen in XPAG/SC serie                             1948 – 1949

    XPJM            MORRIS                 10/4 series M          1140 cc                                1938 – 1946

    XPJW           WOLSELY              10 HP                     1140 cc                                1938 – 1946

    XPAW           WOLSELY              4/44                        1250 cc                                1952 – 1956

    Uit: Square Front 1987  Geschreven door: Berry Oudejans (Tekst is ons door Guy bezorgd )

     

    19-03-2006 om 20:07 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (23 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woord van de voorzitter

    Beste MG vrienden,

    De winter ligt al achter de rug ( hoewel ). Tijd om de MG van stal te halen !

     

    Tijdens de zeer druk bijgewoonde, maar al bij al kalme, algemene ledenvergadering werden alle herverkiesbare kandidaten herkozen. Onze financiën zien er zeer goed uit. Eens te meer een duidelijk bewijs dat de inspanningen van het bestuur op zowel financieel als op leidinggevend vlak zijn vruchten afwerpt.

     

    Na de mooie en succesvolle, maar koude openingsrit kunnen wij al verder op de kalender kijken en plannen smeden. T.o.v voorgaande jaren ziet de kalender er enigszins iets anders uit, maar iedereen zou er toch zijn gading moeten in vinden.

     

    Dus profiteer maximaal van Uw MG. Haal hem uit de garage; daar dient hij voor !

     

    Tot op de volgende rit !

     

    Yours Octagonnally,

     

    Alain Van Langeraert

     

     

     

     

    Cher amis MG-istes,

     

    L’hiver est derrière nous ( quoique ). Grand temps de sortir votre MG !

     

    Pendant l’assemblée générale très fréquentée, et pourtant assez calme, tous les candidats rééligibles ont étés réélus. Nos finances se portent très bien. Une fois de plus la preuve que les efforts du comité en ce qui concerne les finances mais aussi pour la gestion de notre politique en général portent leurs fruits.

     

    Après la belle balade d’ouverture, assez fraîche quand-même, on peut déjà regarder plus loin sur le calendrier. En comparaison avec les années précedentes il a été un peu bouleversé, mais chacun devrait quand-même s’y retrouver.

     

    Donc, profitez un max de votre MG. Sortez la …….et roulez ! Elle a étée faite pour ça !

     

    A la prochaine balade,

     

    Yours Octagonnally,

     

     

    Alain Van Langeraert

     

     

    19-03-2006 om 19:57 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom aan onze nieuwe leden
    Welkom aan de nieuwe leden / Bienvenu aux nouveaux membres.

     

    Dhr. Marckx  Koen              Knokke-Heist                Mevr. Van Compernolle Monique Westende

    Dhr. Devisch Jean-Marie      Eernegem                     Dhr. Impens Dirk                       Ooike ( Wortegem Petegem )

    Dhr. Totte Jo                      Wetteren                      Mr. Derau Marius                      Houdeng-Aimeries

    Dhr. Norre Nico                   Leffinge                        Dhr. Ackermans                        Eeklo

    Mevr. Feldberg Veronique    Bruxelles                      Mevr. Nys Magda                      Asse

    Mr. Vasco Venturi               Chatelineau                  Dhr. De Wulf Marc                    Nieuwerkerken ( Aalst )

    Dhr. Van Der Straeten Eddy Ninove                         Dhr. Van Landuyt Patrick           Impe

    Dhr. De Poorter Kris            Aalst                            Mr. Devriese Pierre                    Marcinelle

    Dhr. Maieur Marc                Kortrijk                         Mr. Baeyens Roland                  Ganshoren

    Dhr. Spitaels Johan             Geraardsbergen            Dhr. Debaillie Lionel                  Gistel

    Dhr. De Moor Peter             Aalst                            Dhr. Bauwens Dirk                    Heusden

    Dhr. Maenhout Vincent        Merelbeke                    Mr. Degaye Claude                   Stoumont                       

    19-03-2006 om 19:46 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging Stille Waters


    Lede, 25 maart 2006

    Beste M.G. Vrienden,

     

    De M.G. Car Club Belgium vzw heeft het genoegen jullie uit te nodigen op de rondrit

     

    ‘Stille Waters’

     op zondag 14 mei 2006

     

    Na een ontdekkingstocht doorheen de polders en een bezoek aan Cap Gris Nez / Blanc Nez, laten we  jullie deze keer kennis maken met het land van Stille Waters.  Wie herinnert zich niet het mooie landschap uit de serie? 

    Samenkomst vanaf 9u in Restaurant Feestzalen Edelweiss, Steenstraat, 38    9340 Lede
     ( Tel: 053 / 80.13.84.), waar we voor een ontbijt zorgen.  Het is moederdag, dus staat hier ook een geschenkje klaar voor alle vrouwen - dit wordt jullie aangeboden door de club.

     

    Rond 10 u vertrekken we dan voor een tocht van +/- 75 km richting scheldeland, het land van Stille Waters, waar we ’s middags in het jachtpaviljoen De Notelaer ( villa van de familie Vorlat uit de serie ) een lunchpakket ( belegde broodjes met verschillend beleg + chocomousse ) voor jullie klaar hebben. Drankjes zijn te verkrijgen in de cafetaria aan democratische prijzen.  Na de lunch kunnen we een bezoekje brengen aan het neoclassicistisch paviljoen en/of een wandeling maken in het domeinbos De Notelaar. 

    Onze buikjes zijn nu gevuld en de beentjes gestrekt en dan rest er ons nog een mooie rit van zo’n 75 km langsheen scheldelandschappen en dijken, langsheen leuke terrasjes ( Temse, Waasmunster en Appels) om zo terug te keren naar Lede, waar we rond 17u30 terug in feestzalen Edelweiss verwacht worden voor het avondmaal ( aperitief – lentesoepje – varkensgebraadje met lentegroentjes en kroketjes of frietjes – ijsje ).

    Deelnameprijs:  € 25 p.p. voor volwassenen, € 13 voor kinderen –12j.

    Inbegrepen: Ontbijt met koffie of thee, geschenkje voor moederdag - aangeboden door de club, lunchpakket, bezoek aan jachtpaviljoen en domeinbos, avondmaal met aperitief.

    Andere dranken niet inbegrepen.

    (Wie geen avondmaal wenst, betaalt voor volw. € 13 p.p., voor kdn. € 7)

     

    Inschrijven kan tot 4 mei, stort het bedrag op rek.nr. 083-3626979-55 van Sven en Carine Roels-Bliki, Reymeersstraat, 9    9340 Lede – met vermelding van naam en aantal personen / kinderen.
    Deelname zonder voorafgaande inschrijving is helaas niet mogelijk.

     

    Voor meer info kan je steeds contact opnemen:  carine.bliki@versateladsl.be of  0497 / 58.07.94.

    We hopen jullie talrijk te ontmoeten in jullie MG,

     

    Carine en Sven

    M.G. Car Club Belgium vzw / asbl

     

     

     

    19-03-2006 om 19:42 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging "Kemmelrit"

    Marke, 25-03-06

    De M.G. Car.Club .Belgium heeft het genoegen U uit te nodigen op de
    :

     

     

                                         

    10° Kemmelrit op zondag 23 april 2006 

    Bijeenkomst vanaf 8 u 45 in Taverne :   De Halve Maan   Elverdingseweg, 30 te Poperinge.
    Tel :  057 / 42 46 96.

    Neem de N 8 van Ieper naar Veurne tot Elverdinge. Voorbij het centrum links afslaan ( de N 333 ) naar Poperinge. “De Halve Maan”  vind je rechts.

     

    De rit van ongeveer 250 km gaat voor 95 % op Frans grondgebied . Het is een rustige rit , volgens bolleke pijl , door de prachtige streek van Kemmel, Cats- en Casselberg tot Cap Blanc-Nez en Cap Gris-Nez en Boulogne-Sur-Mer ,  langs grotere banen en enkele kleine baantjes met heel dikwijls prachtige vergezichten.  Er zijn geen vragen en geen winnaars!

     

    Drankje door de club aangeboden in “De Halve Maan”.

     

    ‘s Middags rond 12 u  eten we een viergangenmenu op Cap Blanc-Nez in “Le Thomé de Gamond”.

     

    Feuilleté de saumon sauce crabe

    Dos de lapin farcie aux pruneaux sauce à la bière des 3 Monts

    Duo de Brie & Maroilles

    Gourmandise aux 3 desserts

    ½ bout.de vin par pers

    café compris

     

    ‘s Avonds vanaf 17 u 30 eten we een paar boterhammen in “De Halve Maan”  te Poperinge .

    Gelieve in te schrijven door 30 € per persoon te storten op rek Nr : 001 - 027 58 58 - 66

    van Wim Salaets Diagorasstr, 47   8510 Marke voor woensdag 6 april 2006 .

    De kinderen beneden de 12 jaar betalen 13 € ( Zij krijgen hoofdschotel , dessert + 1 drankje bij het eten
    + twee boterhammen + 1 drankje van de club.) .

    Zijn in de prijs inbegrepen:            - ‘s morgens : drankje door de club aangeboden.

     - ‘s middags : - een menu met vier gangen.

    - met 1/2 fles wijn per  persoon

    - koffie

     - ‘s avonds : - twee boterhammen met kaas en / of hesp.

    De andere drank is niet inbegrepen.

    Veel M.G.groeten en tot in Poperinge: Tel : 0473 / 24 23 77                           

     

    Wim                            

    19-03-2006 om 19:40 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19-03-06 Openingsrit
    Hallo ik ben terug,

    Na de winterslaap krijgen we weer moed om de oldtimer uit te halen en te genieten van de lente !
    Vandaag 19-03-06 is de eerste "OPENINGSRIT" waarbij ik jammer genoeg niet kan aan deelnemen
    Het is prachtig weer dus zal de rit zeker een succes zijn !

    De nieuwe MIDGET is geboren en gaat morgen op de post, maar ik zal proberen er jullie nu al van te laten genieten.

    Groetjes
    Guy

    19-03-2006 om 17:47 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 03/04-09/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 26/09-02/10 2005

    Praatavonden

    Kortrijk
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "Gouden Bank"
    Hondschotestraat, 2
    8560 GULLEGEM

    Wetteren
    Elke laatste vrijdag van de maand om 20u00
    Taverne: "Pirelli's"
    Palinghuizen, 147
    9000 GENT
    0474 / 554.773
     
    Brussel
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "De Perannel"
    Ninoofsesteenweg, 1022
    1703 DILBEEK

    Binche
    Chaque deuxième mercredi du mois à 19h30
    Local: "Le Rondeau"
    Grand-Place, 35
    7130 BINCHE



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    FOTO's
    KEMMELRIT


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs