Inhoud blog
  • MG A lijst van de bouten
  • Eerste reaktie "OPENINGSRIT"
  • Verslag Openingsrit 2006
  • XPAG Motortype aanduiding
  • Woord van de voorzitter
  • Welkom aan onze nieuwe leden
  • Uitnodiging Stille Waters
  • Uitnodiging "Kemmelrit"
  • 19-03-06 Openingsrit
  • Foto van de week 12/12/05
  • FOTO VAN DE WEEK
  • Het kalibreren van een MG A bezinemeter.
  • Vastleggen van onze nieuwe activiteiten 2006.
  • La Route Vagabonde 2005
  • Loodvrije benzine, klopt dat ?
  • Tricolor Meeting van 24 juli 2005
  • Verslag van de 9 de KEMMELRIT.
  • Eindejaars diner 2005
  • Chassis met motor volledig nagezien
  • Onder de motorkap
  • Eerste kennimaking.
  • Een verslag van een van onze ritten.
  • Chassis met de kas terug samengevoegd.
    Ook interesse in de MG CAR CLUB ?
    Aarzel niet en neem kontakt op met mij !
    Zoeken in blog

    Links
  • MG Car Club Belgium
  • Hof Ter Mude Knokke-Heist
  • MG Car Club Nederland
  • Zoeken met Google


    Foto's
    Openingsrit 2006

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    BEACH MEETING

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    yourlifeyourchoices
    www.bloggen.be/yourlif
    Mijn favorieten
  • Foto's Carosserie
  • MG Oldtimers
    MG Ervaringen
    04-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kalibreren van een MG A bezinemeter.

    Het kalibreren van een MG A benzinemeter.

    Daar ik al een tijdje bezig ben met het restaureren van een MG A, en nu bezig ben aan het dashboard, kwam ik automatisch aan de benzinemeter. Ik hoorde regelmatig in de club van problemen met de benzinemeter (het niet juist aflezen van de tankinhoud, en er dan geen vertrouwen meer in hebben) en ik heb het opgezocht op het internet. Na het lezen van een artikel op www.mgaguru.com-mgtech/electric heb ik wat informatie gevonden om de benzinemeter te kalibreren. Om te kalibreren heeft men een klein toestelletje nodig met wat weerstanden in. Volgens Barney Gaylord, de schrijver van het artikel (dat ik nu vertaald heb, en in de MIDGET zal verschijnen) heeft de tankzender of vlotter in de benzinetank een weerstand van 70 ohm. Dus in theorie met een volle tank = 70 Ohm een ¾ tank heeft 52,5 ohm, ½ tank = 35 ohm en ¼ vol = dus 17,5 ohm. In de handel is er standaard geen 70 ohm wel een standaard van 68 ohm, voor de 52,5 ohm werd er 2 x 100 ohm gebruikt in parallel dus werd dat 50 ohm, voor de 35 ohm is dat 2 x 68 in parallel en voor de 17,5 ohm werd dat 4 x 68 ohm in parallel. Ik had een tip gekregen om regelbare weerstanden te gebruiken, die in de jaren ‘70 in kleuren TV’s zaten, en ik heb 4 regelbare weerstanden genomen. Deze weerstanden zijn perfect af te stellen op de gewenste ohms. Het in elkaar knutselen van het meetkastje was niet zo moeilijk daar ik een voorbeeld had van het internet.
    Voor het kalibreren van de benzinemeter die in het dashboard zit ging het ook vlot, alhoewel je wel enkele keren de rechter en linker verschuifbare spoel achteraan de meter moet bijregelen, maar het lukt wel. Je moet wel oppassen dat je het spoeltje niet te los draait, anders kan het uit het geleidergleufje komen en mee ronddraaien. (Zelf meegemaakt en het spoeldraadje was gebroken) Als de benzinemeter juist is afgesteld en je hebt nog een afwijking, dan ligt het aan de vlotter.
    Van de vlotter gesproken, dat was een ander paar mouwen!
    Zoals ik reeds zei heb ik dat ook opgezocht op het internet en daar een artikel over gevonden.
    We weten nu ook al dat er in een MG A tank 45,4 liter benzine kan, dus als we daar 11,3 liter in doen hebben we een ¼ tank vol of moeten we 17,5 ohm meten aan de vlotter. Bij Jean – Pierre was dat niet het geval en dan begon de misserie. Voordat we wisten dat zijn vlotterweerstand niet de bewuste 70 ohm weergaf hebben we zijn benzinetank zeker 5 maal volledig leeg gemaakt en telkens gevuld met 4 x 11,3 liter. We hebben gesukkeld met verschillende benzinemeters en vlotters.Uiteindelijk was de vlotter in kortsluiting en gaf maar 44 ohm. Nu werd het zoeken naar een nieuwe weerstanddraad die vervaardigd is uit 55 Cu en 45 Ni en een waarde heeft van +- 5,6 ohm per feet of 88,4 ohm over de volle 5,23 m lengte die we nodig hebben.
    Uiteindelijk was het grootste probleem het zoeken naar zo een weerstanddraad. Intussen ken ik nu wel bijna alle soorten weerstanddraad, maar die bewuste draad heb ik hier niet gevonden. Ik vond het via het internet in Amerika maar die firma maakt allerhande weerstanddraad, en zoals te zien op hun Webside maken ze van die grote rollen die we wel eens zien langs de baan, en ocharme, ik had slechts 5 meter draad nodig. (Na enkele mailtjes hebben ze nog altijd niet gereageerd, de hoeveelheid dat ik nodig heb was niet voldoende zeker?)
    Uiteindelijk heb ik de oude draad volledig uitgehangen in mijn garage zoals een wasdraad, en heb hem met nagellak (is benzine bestendig) van mijn vrouw terug geïsoleerd.
    De draad heb ik dan terug op het spoeltje gewikkeld maar ik kwam maar aan 135 wikkelingen in plaats van de originele 165 omwentelingen, maar we hadden wel een weerstand van 71,2 ohm.
    Wanneer we alles terug gemonteerd hadden en nogmaals de benzinetank gevuld hadden, hebben we bij de eerste stap van 11,3 liter de vlotter zo bijgeregeld dat hij 17,5 ohm aangaf, en bij de volgende 3 stappen gaf de benzinemeter telkens een exacte aflezing.
    Als ik de weerstanddraad opnieuw zou moeten isoleren zou ik het niet meer doen met nagellak, maar een vernis spray zoeken die ook benzinebestendig is, want de nagellak was wel een beetje “klonterig”.
    Eventuele vragen, op- of aanmerkingen ik hoor het wel guy.van.den.broucke@pandora.be
    Als er nu leden zijn die hun benzinemeter willen laten kalibreren, ze zeggen het maar, ik breng dan het apparaatje mee naar een vergadering of een meeting.

    Guy.

    04-12-2005 om 21:53 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (16 Stemmen)
    03-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vastleggen van onze nieuwe activiteiten 2006.



    Naar jaarlijkse gewoonte hebben we ons nieuw programma van 2006 vastgelegd.

    Hier de opsomming

    28 - 29 jan 2006
    Retro Beurs in Brugge waar een drink aan de MG leden wordt aangeboden.

    12-03-06
    A.L.V. in BINCHE

    19-03-06
    OPENINGSRIT

    23-04-06
    KEMMELRIT

    14-05-06
    STILLE WATERS (nieuwe rit)

    4-06-06
    TOURS des LACS

    18-06-06
    OOST WEST

    28/06----2/07
    EVENT of the YEAR  (Frankrijk)

    21-07-06
    MG club DAY  (LUIK)

    6-08-06
    GANDA TOUR

    27-08-06
    GULDENSPORENRIT

    10-09-06
    BEACH MEETING

    30-09-06
    MG  by NIGHT

    22-10-06
    PANORAMATOUR

    25-11-06
    EINDEJAARS DINER  ( Wetteren)

    Eventuele veranderingen worden ogenblikkelijk aangepast

    Groetjes
    Guy

    03-12-2005 om 00:00 geschreven door Guy Van Den Broucke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)


    Archief per week
  • 03/04-09/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 26/09-02/10 2005

    Praatavonden

    Kortrijk
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "Gouden Bank"
    Hondschotestraat, 2
    8560 GULLEGEM

    Wetteren
    Elke laatste vrijdag van de maand om 20u00
    Taverne: "Pirelli's"
    Palinghuizen, 147
    9000 GENT
    0474 / 554.773
     
    Brussel
    Elke eerste vrijdag van de maand om 20u00
    Lokaal: "De Perannel"
    Ninoofsesteenweg, 1022
    1703 DILBEEK

    Binche
    Chaque deuxième mercredi du mois à 19h30
    Local: "Le Rondeau"
    Grand-Place, 35
    7130 BINCHE



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    FOTO's
    KEMMELRIT


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    FOTO's
    EINDEJAARSDINER


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs