De renners met een sterretje staan niet op de megabike-lijst! Deze renners kunnen je dus geen punten opleveren en zullen de punten dus wegkapen van de renners die wel op de lijst staan. De renners worden beschouwd als renners met coëfficiënt 1.0. Als Scarponi bijvoorbeeld de meeste punten behaalt zal de 1750 MB-punten niet uitgedeeld worden.
Morgen staat een korte rit op het menu met een laatste anderhalvekilometer aan gemiddeld 10%. Kan Scarponi standhouden? Hij heeft slechts 10 seconden bonus op zijn naaste belager, Garzelli. Ook Iglinksy, Evans, Gesink en enkele anderen zijn niet kansloos. Het belooft spannend te worden. Het zal ook bepalen wie de grootste megabike-puntenpakker wordt van deze Tirreno-Adriatico aangezien dinsdag de afsluitende etappe een sprintersspektakel zal worden.
14-03-2010 om 19:18
geschreven door Cerdo
13-03-2010
Punten PN & TA
De punten van Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico zullen pas morgenavond op de blog verschijnen.
Je kan alle rennerspunten echter terugvinden op de megabike-blogspot. Hiervoor moet je klikken op "RENNERSPUNTEN & KLASSEMENTEN" aan je linkerzijde.
De derde etappe werd gewonnen door Daniele Bennati. In een massasprint versloeg hij Petacchi en Eisel. Met deze overwinning wordt Bennati ook meteen leider en neemt hij ook de koppositie in de megabikestand. De forumleden die Bennati in hun ploegje hebben (10 deelnemers) doen een zeer goede zaak. Met nog enkele massaspurten te gaan zal hij zeker een pak punten opleveren.
Bennati zal zijn leiderstrui morgen moeten inleveren want de renners duiken voor het eerst de bergen in.
Een indrukwekkende Peter Sagan heeft zijn tweede ritzege behaald. Dankzij deze zege dikt hij zijn puntenaantal aan en maakt hij veel kans om de grootste puntenpakker van deze "Parijs-Nice" te worden. Een overwinning zou hem maar liefst 2450 MB-punten (1750+700 dankzij zijn 1.4-coëfficiënt) opleveren. Megabikers met Sagan in hun algemeen ploegje doen hier dan ook een gouden zaak.
Morgen en overmogen staan er nog twee loodzware etappes op de affiche. Zal Sagan ook hier scoren of is het hooggebergte niet zijn terrein?
12-03-2010 om 16:55
geschreven door Cerdo
11-03-2010
Populairste forumrenners!
Hieronder kan je een lijst terugvinden van de populairste renners van de megabike.freeforums-competitie.
Tommeke heeft het weer gedaan! Met deze knappe overwinning zal Boonen zijn eerste megabikepunten behalen van het nog prille voorjaarseizoen. In een massasprint hield hij de verrassende Duitser Paul Martens achter zich. Morgen kan Boonen een gooi doen naar de leiderstrui. Benieuwd of hij hierin zal slagen.
Contador heeft vandaag de puntjes nogmaals op de i gezet en laten zien wie de sterkste klimmer is. Met zijn overwinning van vandaag neemt hij een serieuze optie op de eindoverwinning. Morgen staat er een overgangsetappe op het menu. Wie weet gaan de sprintersploegen zich deze keer niet laten doen en het op een pelotonsprint laten uitdraaien.
De eerste rit werd gewonnen door Linus Gerdemann. Hij bleef samen met Lastras, Breschel en Paolini een jagend peloton voor. Gerdemann wordt zo een must voor het winnende megabikeploegje. Met 85 MB-punten was hij immers een koopje en rendeert hij meteen.
Zullen de sprintersploegen zich morgen opnieuw laten vangen?
De jonge Peter Sagan deed iedereen weer met verstomming slaan. Hij is net 20 geworden en is nu al de grote revelatie van Parijs-Nice. Met maar liefst 2870 punten wordt hij de nieuwe leider en zal hij hoogstwaarschijnlijk een top-5 behalen in de megabikestand. Dat wil zeggen dat spelers met Sagan al hardop mogen dromen van een mooi klassement. Het rijk van Boom is nu helemaal uit en hij zal normaal gezien geen punten meer sprokkelen. Benieuwd of Boom nog in het winnende ploegje zal terechtkomen. Morgen worden de krachtsverhoudingen pas echt duidelijk want de rit eindigt op een klimmetje.
Benieuwd of "El Pistolero" zijn duivels kan ontbinden.
De derde rit werd ontsierd door een valpartij in de laatste kilometer. Hierdoor werd het een massasprint van de overlevers. Bonnet haalde het voor een ijzesterke Peter Sagan die op 1470 punten komt en hiermee veel punten zal scoren voor megabike. Met een coëfficiënt van 1.4 zal hij misschien wel in het winnende megabikeploegje staan.
Morgen trekken de renners voor het eerst door de bergen. Benieuwd of Boom zijn leiderstrui zal kunnen behouden.
Na 2 ritten kunnen we stellen dat enkel Boom (vergeleken met de punten van vorig jaar) al zeker in de top-10 van de Megabikestand voor Parijs-Nice zal terechtkomen. Als hij ook morgenavond de leiderstrui mag aantrekken zal hij op 1900 punten komen en dat zal wel goed zijn van een top-7 plaatsje waardoor Boom een absolute must wordt voor het winnende megabikeploegje. Wie Henderson als sprinter heeft geselecteerd doet een gouden zaak. 1200 punten betekende vorig jaar een 11de plaats en goed voor 240 megabikepunten. Diegene die gehoopt hadden op Greipel, Chicchi, Bozic,... blijven voorlopig nog op hun honger zitten.
Het belooft alvast een razendspannende Parijs-Nice te worden.
Op naar de derde rit!
08-03-2010 om 00:00
geschreven door Cerdo
07-03-2010
Voorbeschouwing Tirreno-Adriatico 2010
Nadat de renners die aanwezig zijn in Parijs-Nice al enkele honderden kilometers achter de rug hebben start in Italië op woensdag 10 maart de "Tirreno-Adriatico". In de 45ste editie is geen tijdrit opgenomen maar wel enkele mooie heuveletappes die voor de nodige spankracht zullen zorgen.
De Tirreno start aan de Ligurische Zee in de havenstad Livorno. Daar vindt de eerste rit in lijn plaats met een lengte van 148 kilometer. Tot kilometerpaal 75 moet er amper geklommen worden waardoor het peloton de benen goed kan opwarmen. In het midden van de etappe liggen twee heuvels die waarschijnlijk geen rol zullen spelen in het verdere verloop van de wedstrijd. In de slotfase zijn er in en rond Rosignano twee plaatselijke rondes af te leggen. Hierin wordt de Rosignano Marittimo tweemaal beklommen. Deze heeft een maximaal stijgingspercentage van 9% en kan bijgevolg de sprintersbenen voor een stuk afsnijden. De top van de laatste heuvel ligt op vijf kilometer van de aankomst. Het zal meteen een dubbeltje op z'n kant worden want een massasprint is verre van zeker.
Voor we afzakken naar de Adriatische zee moet het peloton nog een lastige rit verteren die van San Miniato naar Monsummano Terme gaat. Ook in deze derde rit van de Tirreno ligt het zwaartepunt meer naar het einde van de rit. Binnen de laatste 30 kilometer liggen immers de I Papi en de San Baronto, samen goed voor zo'n twaalf kilometer klimwerk. De top van die laatste klim ligt op een kleine 16 kilometer van de streep, wat het weer moeilijk maakt om te voorspellen welk soort renner hier met de eer gaat lopen. Een groepje van favorieten lijkt ons hier het meeste kans te maken maar in koers is alles mogelijk.
Voor de 4de rit maken we een sprong richting Zuidoosten waar San Gemini de eer heeft als startplaats. De eerste dag van het weekend zal vrij beslissend zijn voor het algemeen klassement. Het peloton rijdt deze dag over golvende wegen met in de laatste kilometers de beklimming van de 'Innesto via Madonna degli Angeli'. Deze kent enorm zware stukken waar de favorieten kleur zullen moeten bekennen. Wanneer deze klim erop zit gaan de renners nog een lastige laatste kilometer tegemoet. De aankomst ligt in een hooggelegen stadje, genaamd Chieti. Deze rit is met z'n 243 kilometer de langste van de gehele rittenkoers. Wie op deze dag over goede benen beschikt kan een gooi doen naar eindwinst.
En nog zijn de renners niet van de stijle percentages vanaf. Tussen Montecosaro en Macerata liggen op maandag 134 aartsmoeilijke kilometers. Het mag dan wel de korste etappe zijn, de moeilijkheidsgraad ligt echt wel vrij hoog. De eerste 65 kilometer vallen relatief nog mee maar wanneer het peloton in Macerata aankomt wacht hen vier loodzware lokale rondes met in elke ronde twee zware beklimmingen. De Santa Marie del Monte is de eerste klim op het parcours en is een kleine anderhalve kilometer lang. Doch moeten de renners deze niet onderschatten. Hij piekt bij momenten naar de 16% toe en mag een serieuze kuitenbijter genoemd worden. De viale Leopardi, de tweede beklimming is, is dubbel zolang en bereikt in bepaalde bochten een percentage van 20%. Een paar hectometer na de Leopardi is de aankomstlijn getrokken. Wie de vorige jaren op de Monteluppone met de beteren bovenkwam mag zich hier als kandidaat-winnaar profileren.
Op de laatste dag vindt zoals gewoonlijk de rit naar San Benedetto Del Tronto plaats. Het is volgens mij de enige plaats waar de sprinters wel zeker van hun stuk mogen zijn. In de straten van Benedetto is immers geen enkel hoogteverschil te bespeuren.
De Italianen zijn zoals elk jaar gebrand om hier een dijk van een prestatie neer te zetten. Renners als Pellizotti, Garzelli en Scarponi maken een goede kans vanwege het wegvallen van de tijdrit. Een andere Italiaan, Vincenzo Nibali, heeft zijn topvorm al bewezen dit jaar en is een gevaarlijke outsider. Van de buitenlanders zou de concurrentie wel eens van Evans en Lövkvist kunnen komen. Voor de rest is er nog veel onduidelijkheid over wie wel start en wie niet.
Zondag 14 maart zullen we weten wie zijn opvolger wordt.
06-03-2010 om 15:05
geschreven door Cerdo
04-03-2010
Voorbeschouwing Parijs-Nice
Zondag 7 maart begint Parijs-Nice, de eerste belangrijke rittenkoers van het seizoen. De start ligt dit jaar in Montfort-l'Amaury, dat deel uitmaakt van het arrondissement Rambouillet.
Zoals elk jaar start de Koers naar de Zon met een proloog. Deze start in het centrum van Montfort-l'Amaury om vervolgens een lus te maken en terug uit te komen in de binnenstad. De proloog is met z'n 8 kilometer vrij lang. Op het parcours merken we enkele hoogteverschillen op maar die zijn te verwaarlozen. Misschien kan onze landgenoot Monfort meteen toeslaan op deze dag. Hij heeft namelijk een ijzersterke proloogreputatie en zou wel eens extra gemotiveerd kunnen zijn om in een gemeente te rijden die zijn naam draagt.
Op maandag staat er een rit gepland op een biljartvlak parcours. De rit naar Contres telt 201 kilometers en kan in principe alleen maar uitdraaien op een massasprint. Toch hebben we in het verleden al gemerkt dat zo'n eerste sprint in Parijs-Nice vreemd kan uitdraaien.
In de 3de rit zakken we nog meer zuidwaarts en snijden we verticaal door de centrale as van Frankrijk. De etappe leidt ons naar Limoges, waar de 3de rit in 2007 ook eindigde. Toen won Pellizotti voor een aanstormend peloton. Het parcours is te vergelijken met de etappe die toen werd verreden. Een vlakke aanloop waarna vanaf kilometerpaal 113 stilletjesaan de hoogtemeters zullen oplopen. Het 2de deel van de rit kan men als een trap voorstellen waarbij men stelselmatig klimt naar de maximale hoogte van 401 meter. Deze wordt bereikt met de top van de CĂ´te de Nieul, die gelegen is op slechts 10 kilometer van de streep. Na deze beklimming dient er enkel nog gedaald te worden richting de hoofdstad van de Limousin en tevens de geboorteplaats van Luc Leblanc. De rit telt, net zoals de voorgaande rit in lijn, 201 kilometer. Een goede heuvelrenner die niet vies is van een eindsolo maakt hier zeker kans om met de bloemen te gaan lopen.
Op woensdag zijn we toe aan de 4de etappe, die van Saint-Junien naar Aurillac gaat. Het peloton trekt dan het Centraal Massief in waar de moeilijkheidsgraad nog wat hoger ligt dan de dag daarvoor. Het begin van de rit valt nog goed mee maar eens Chameyrat gepasseerd wordt het reliëf een stuk grilliger. Dan wachten immers drie heuvels van tweede categorie. De eerste twee lijken ons iets te ver van de aankomst te liggen waardoor de koers vooral zal beslist worden op de laatste 'côte' van de dag. De Côte de la Martinie is slechts 1,1 kilometer lang maar heeft wel een stijgingspercentage van 7,2 %, ideaal voor een laatste jump want op de top is het nog maar drie kilometer tot de aankomst. Daarbovenop zijn die laatste kilometers nog in dalende lijn tot men de paraplu-hoofstad bereikt, waar Luis Leon Sanchez in 2008 nog een etappe won in de Tour. Voor de 2de dag op rij kan dus een heuvelrenner hier prijs rijden maar een lange ontsnapping behoort eveneens tot de mogelijkheden.
Na deze rit trekken we met de trein richting Pernes-les-Fontaines. Daar ligt de start van de 6de rit. De etappe heeft een lengte van 157 kilometer en brengt de renners naar het welbekende Aix-en-Provence. Het parcours gaat constant over golvende wegen en lijkt ons geschikt voor een marathonvlucht die stand houdt. Degene die zich mee aan boord zet van deze vlucht zal wel over het nodige klimtalent moeten beschikken. Enkel naar het einde toe, wanneer de renners in de vlakke straten van de studentenstad aankomen, wordt het vlakker.
Op de eerste dag van het weekend staat de langste etappe geprogrammeerd van deze Parijs-Nice, deze is namelijk 220 kilometer lang. De renner trekken nu volop naar het oosten en komen aankloppen aan de stadspoorten van Nice. Toch ligt de finish nog even buiten Nice, namelijk in Tourrettes-sur-Loup. De eerste etappe van het loodzware eindweekend kent zijn zwaartepunt op dik 30 kilometer van de streep, wanneer de Col de Vence wordt aangedaan. Die col is net geen 10 kilometer lang en heeft een stijgingspercentage van 6,6%, voldoende om de gele trui het vuur aan de schenen te leggen. De afdaling is vrij technisch maar bij het beneden komen wacht de, intussen zongebruinde, massa nog een klim die niet vermeld staat in het roadboek. Op het profiel kan je wel zien dat deze nog goed klimt tot de finish. Weer straffe kost dus, net voor de slotetappe.
De slotdag serveert ons zoals gewoonlijk de kortste etappe maar daarom niet de makkelijkste. Integendeel, de rit die start en aankomt in het prachtige Nice is er eentje om in te lijsten. Onderweg moeten de renners immers drie cols van eerste categorie beklimmen. De eerste, de Col de la Porte, ligt op 70 kilometer van de aankomstlijn en zal zoals gewoonlijk de renners al voldoende afmatten voor wat nog mote komen. Op de top van La Turbie, de volgende in het rijtje, is het nog dik 30 kilometer te gaan. Deze col is wel de langste en zou al een eerste echte schifting moeten doorvoeren. De laatste is de meest gekende en klinkt bekend in de oren. De Col d'Ăˆze is namelijk al meermaals scherprechter geweest in de Koers naar de Zon. Deze is 4,2 kilometer lang en stijgt met 6,8%. Wanneer men de afdaling aanvat is het nog maar 15 kilometer tot de Promenade des Anglais. Solo gaan is een niet-onoverkomelijke opdracht maar is doorgaans enorm moeilijk omdat je pal in de wind komt te zitten in de laatste kilometers. We wensen de durvers bij deze succes om te vechten tegen het aanstormende, uitgedunde peloton.
Iets na half 3 weten we dan wie de 65ste editie van Parijs-Nice op zijn naam schrijft. In het rijtje van favorieten voor het eindklassement mogen we met enige fierheid Jurgen Van den Broeck vermelden. De Belg van Omega-Pharma heeft in de Ruta del Sol laten zien dat hij klaar is voor zijn eerste doel dit jaar. Hij krijgt echter af te rekenen met de eerder genoemde namen Contador en Samuel Sanchez. Ook Kreuziger, Valverde en Leipheimer krijgen minstens een ster achter hun naam.
U hoeft niets te missen van deze rittenkoers want Sporza zendt elke rit live uit!
Parijs-Nice 2009 werd op gang geschoten met een korte proloog. Contador pakte hier weer zwaar uit en werd meteen de eerste leider. Wiggins volgde op enkele seconden. Dit was het megabikeklassement na de proloog:
De tweede rit in lijn was er eentje voor Sylvain Chavanel. Hierdoor maakte hij van zichzelf een topfavoriet op de eindoverwinning. Maar zou hij wel meekunnen over de bergjes?
In de zesde rit gebeurde er iets wat niemand had verwacht. Albertoke kreeg een "hongerklopke" en moest afhaken op de laatste beklimming van de dag. De winst ging naar LL Sanchez die hierdoor de leiderstrui mocht aantrekken. Merk ook de knappe 8ste plaats van onze landgenoot Van Den Broeck. Ook dit jaar zal hij bergop weer gaan vlammen.