Welke invloed hebben adblockers op de customer journey?
Steeds meer mensen gebruiken adblockers. Één van de oorzaken
is dat er geen passieve ontvangers meer zijn. De ontvanger vindt de persuasieve
communicatie achterhaald en nemen daardoor een andere positie in tegenover het
merk.
Volgens McKinsey, een reclamebureau, moeten de merken
proberen om de consumenten pro actief te benaderen. De klant moet met andere
woorden loyaal aan het merk worden. Dit komt omdat mensen al vaak een mening
hebben over een merk door de ervaringen van vrienden, familie en kennissen.
Hulu is een Amerikaanse online streaming dienst. Het is een joint venture van The
Walt Disney Company, 21st Century Fox en Comcast. Mogelijk komt daar een
vierde investeerder bij, Time Warner.
Het zou om een investering gaan van 5 milliard euro maar dat
staat nog niet vast. Daarmee zou elke investeerder 25% van de aandelen krijgen.
Het extra geld zou geïnvesteerd worden in meer onlin TV-shows. Met de
kapitaalsinjectie wil Hulu concurreren met marktleider Netflix.
Maar de deal is nog niet zeker. Er bestaat ook de
mogelijkheid dat Time Warner een streamingdienst rond HBO en andere netwerken
bouwt.
Sanoma verkoopt de Franstalige weekbladen Moustique en Télé
Pocket aan LAvenir Hebdo dat onder Nethys valt. De reden tot verkoop komt er
omdat Sanoma in België vooral wil mikken op vrouwen, home en deco. En daar past
volgens Sanoma Moustique en Télé Pocket niet onder.
De deal zou nog voor 2016 afgerond moeten zijn. Na Humo,
Story TeVe Blad en Vitaya komen er dus ook 2 Franstalige bladen bij die Sanoma
niet meer wil publiceren. Voor Nethys is het de eerste stappen als uitgever. Ookal
geven ze al twee jaar LAvenir uit en sinds kort La Provence. Ook VOO valt
onder Nethys.
The Moscow Times, één van de oudste gratis kranten in de
wereld, word teen weekblad. De krant werd voordien altijd dagelijks uitgegeven
in het Engels door Sanoma. Vanaf 30 oktober zal de krant slechts wekelijks
worden uitgegeven.
Mediaminister Gatz wil niet tussenkomen in problemen bij VRT-Nieuwsdienst
De mediastorm begon toen de VRT zich ging mengen met de
politiek zoals in bijvoorbeeld De Afspraak.
De minister gelooft nog altijd in een sterke openbare
omroep, die zijn maatschappelijke opdracht duurzaam kan blijven vervullen en
daarnaast ook de mediamarkt rondom haar versterkt. Maar hij verwacht wel dat de
VRT in haar nieuws-en informatiegerelateerde programmas excelleert in
kwaliteit.
Hij vindt dat het aan de nieuwsdienst zelf is om zich aan de
huidige codes, raden en procedures van de VRT te houden. En hoopt hij dat de
VRT lessen trekt uit deze periode.
Nieuwe zender in Nederland: Ziggo Sport Totaal is geboren.
Ziggo, een kabelmaatschappij uit
Nederland, is in samenwerking met Sport 1 een nieuwe zender begonnen, genaamd
Ziggo Sport Totaal. Wat uitzonderlijk aan de zender is, is dat ze gratis te verkrijgen
zal zijn voor de abonnees van Ziggo. De sportzender komt er nadar Ziggo en UPC
fuseerden. UPC was eigenaar van Film 1 en Sport 1.
Op de zender zal voornamelijk
grote sportevenementen liggen met een brede waaier van verschillende sporten.
Zo gaat er ook hockey, basketbal, tennis, atletiek en golf worden uitgezonden.
Er wordt verwacht dat grote
concurrent KPN nu ook op de proppen zal komen met een sportzender voor hun
abonnees. Aangezien KPN hoofdsponsor is van de Nederlandse schaatsbond zal
daardoor die content niet meer uitgezonden worden op NOS. Dat zou dan een
nieuwe opdoffer zijn voor NOS die eerder al de uitzendrechten voor de
Olympische Spelen is kwijtgeraakt.
Luikse Nethys stapt in krantengroep van Bernard Tapie
Neyhys, het voormalige Tecteo, heeft elf procent van de
aandelen opgekocht van de Franse groep La Provence. La Provence biedt de
regionale kranten La Provence en Corse Matin aan.
Nethys is in België onder meer al eigenaar van LAvenir. De
verkoop is een grote gebeurtenis voor Nethys. Het is namelijk de eerste stap
over de grenzen voor hen.
De twee opgekochte kranten, La Provence en Corse Matin,
hebben samen een gemiddelde oplage van 117 000 exemplaren. 82 000
exemplaren meer dan dat LAvenir in Wallonië verkoopt.
Na een eerdere samenwerking tussen Happiness en Medialaan
voor Jim Mobile heeft Medialaan besloten om verder te gaan met Happiness.
Happiness is een reclamebureau dat vanaf nu de reclame zal
verzorgen voor Stievie. De samenwerking zal starten met de lancering van
Stievie Free. Daarmee kan je gratis online en via mobile kijken naar de zenders
van Medialaan namelijk, VTM, 2BE, Vitaya, Jim en VTMKZoom. De zenders zullen
tot zes dagen na uitzending te zien zijn op de app.
Het Finse mediabedrijf Sanoma heeft in het derde kwartaal
zwaar moeten ingeven op haar winst. Zo is de winst gedaald met 87 procent. Ook
de omzet zakte met 4 procent.
Één van de redenen dat Sanoma opeens zon verliezen lijdt is
dat de advertentiemarkt in België met 4 procent daalde. Ook de komst van
Netflix is een tegenslag voor Sanoma. Zo moesten ze dat kwartaal 14 tot 18
miljoen afschrijven op de waarde van zijn Nederlandse tv-activiteiten omdat het
kijkgedrag van mensen aanzienlijk veranderd is, daardoor zijn de rechten minder
waard.
De kans is klein dat in 2016 er nog een gedrukte Metro in
Frankrijk zal liggen. De uitgever, TF1, wil stoppen met de papieren versie.
Samen met het verdwijnen van de krant zullen 60 mensen ontslagen worden.
De reden waarom TF1 wil stoppen met het publiceren is omdat
het slecht gaat met de krant. In 2014 had metro een verlies van 10 miljoen
euro. En ze verwachten nog een groter verlies in 2015. Waarschijnlijk zal de
krant wel nog digitaal te verkrijgen zijn.
Wouter Vandenhaute gaat nieuwe functie bekleden binnen Woestijnvis
Tijdens het personeelsfeest van De Vijver Media, de holding
boven het productiehuis Woestijnvis en de commerciële omroep SBS Belgium (VIER
EN VIJF), maakte Wouter Vandenhaute bekend dat hij zal stoppen als CEO van
Woestijnvis, maar hij zal wel voorzitter worden van de raad van bestuur. Daar
volgt hij de baas van Telenet, John Porter, op. Vandenhaute zelf zal niet
opgevolgd worden als CEO. Daardoor zal er afstand komen tussen SBS Belgium en
Woestijnvis.
De reden van deze wissel is dat hij zich wil concentreren op
de strategische uitbouw van De Vijver Media. Ook wil Vandenhoute afstand tussen
SBS Belgium en Woestijnvis en hoopt daarmee om met Woestijnvis ook voor andere
opdrachtgevers te kunnen werken.
Met die andere opdrachtgevers wordt hoogstwaarschijnlijk de
VRT bedoeld. Die samenwerking werd stopgezet toen De Vijver Media Vier en Vijf
had gekocht. De VRT heeft in elk geval nood aan externe productiehuizen
aangezien de Vlaamse regering hen onder druk zet op de programmas van interne
productiehuizen te verminderen.
Het illegale alternatief op Netflix wordt streng in de gaten
gehouden door de internationale ordediensten. Nu zou ook, na Duitsland, de
gebruikers in Nederland boetes kunnen krijgen.
Popcorn Time is een gratis streamingdienst waar films en
series te kijken zijn. Het succes van Popcorn Time ligt erin dat de video
terwijl hij afspeelt ook verder wordt gedownload in plaats van dat je eerst
moet wachten tot hij volledig gedownload is.
Het concept van Popcorn Time kwam er door Argentijnse
ontwikkelaars die tegen de entertainmentindustrie ageren en geloven dat
illegaal downloaden een rechtstreeks gevolg daarvan is. Maar daardoor schopt
het een heel aantal mensen tegen de schenen. Telkens een versie van de server
wordt gehaald, komt er een nieuwe.
Omdat Popcorn Time geen auteursrechten afdraagt, is de
streamingsdienst illegaal. Er wordt namelijk met torrents gewerkt. Daardoor
worden er in meerdere landen nu boetes uitgedeeld aan mensen die Popcorn Time
gebruiken. Die boetes lopen op tot 300 euro. In Nederland zijn er voorlopig nog
geen boetes maar daar wordt werk van gemaakt. Maar daar heeft Popcorn Time een
oplossing voor. Het werkt namelijk met VPN, een Virtueel Privaat Netwerk.
Daarmee kan een soort eigen netwerk ingesteld worden, waarbij het IP-adres
verhuld kan worden. Daardoor blijft de privacy van de gebruiker gewaarborgd.
Deze keer zullen er bij Sanoma ontslagen vallen en forse
besparingen gebeuren. Er wordt vooral geknipt in het personeelsbestand van het
autosegment. Zo moeten 11 mensen daar hun job verliezen. Ook de sales-afdeling
wordt volledig afgevoerd.
Ook zal het blad Eigen Huis & Interieur, samen met
Adriadne at Home, voortaan in België worden geproduceerd. Daarbij zullen 16
mensen ontslagen worden. Ook de sales-afdeling van Sanoma zal niet gespaard
worden. Daar vallen in totaal 13 ontslagen. Van de overblijvers wordt verwacht
om een sterkere connectie te maken met Automotive, Home Deco, Kids & Teens,
News & Entertainment en Women. Ook in het Finse mediaconcern Sanoma zullen
241 banen geschrapt worden.
Het moment van de waarheid voor de geschreven pers
Meer en meer mensen beginnen de krant opnieuw te lezen.
Alhoewel ze meer lezers hebben, daalt de omzet wel. De reden daarvoor is omdat
meer en meer mensen de krant digitaal lezen, maar dat is voor heel wat mensen
gratis.
Deze evolutie heeft een grote impact op de publicitaire
inkomsten. Er wordt geschat dat in 2016 de omzet uit mobiel groter zal zijn dan
die uit de geschreven pers. Daardoor zijn er veel kranten die moeten stoppen
met uitgeven. Onder ander La Presse uit Québec moeten stoppen. Om deze evolutie
tegen te houden moet de media dus een ander businessmodel vinden.
FOX zal enkel verkrijgbaar zijn voor de klanten van Telenet.
En zal alle Amerikaanse reeksen die het moederhuis ook brengt, binnen de 24 uur
naar de Vlaamse markt brengen. Met de start van een zender in Vlaanderen, voegt
FOX een nieuwe zender toe aan zijn aanbod. Zij bieden namelijk al in 126 landen
FOX aan.
De presentatie zal in de handen komen van onder meer
Véronique De Kock, Noa Neal en Sverre Denis. Één van de series die FOX maakt is
de populaire serie, The Walking Dead. Maar voorlopig zullen er geen lokale
producties zijn. De inkomsten van FOX komen uit reclame en het on-demand aanbod
via Play More van Telenet. Voorlopig is FOX alleen maar op Telenet te zien maar
de onderhandelingen met Procimus TV zijn volop aan de gang.
Eind september werd detitel P-magazine verkocht samen met Ché en Menzo. Die eerstgenoemde
blijft nu voortbestaan maar dan als een maandblad.
De voormalige medewerkers van de drie bladen hebben besloten
om samen te werken om zo P-magazine te kunnen blijven uitgeven, maar dan wel in
de vorm van een maandblad en niet digitaal zoals het eerste plan was. Het
concept blijft wel hetzelfde, namelijk recht voor de raap gaan.
Het blad zal uitgegeven worden door Mediageuzen waaronder
voorlopig 12 mensen vallen.
JIM stopt ermee op 18 december 2015. Medialaan heeft
besloten JIM plaats te laten ruimen voor een nieuwe kinderzender, gericht op
jongens tussen acht en twaalf jaar.
JIM werd beschouwd als het kleine, hippe broertje van VTM en
2BE. Het was voornamelijk een muziekzender voor jongeren waar ook programmas
werden vertoond.
Bij JIM zijn de carrières van veel Bvs ontstaan. Zo zijn
onder andere Sean Dhondt, Eline De Munck, Thomas Vanderveken, Ben Roelandts en
Kevin Janssens lang presentator of vj geweest op JIM.
De reden waarom JIM stopt is omdat de doelgroep, jongeren
tussen 18 en 25 jaar oud, vandaag meer naar volwassenenzenders kijken, zoals
VTM.
Om die doelgroep nu te benaderen willen ze een nieuw
kijkplatform ontwikkelen waar jongeren zelf content kunnen maken in een nieuw
productiehuis. Dat productiehuis, dat in eerste instantie
onlineformats en -tv zal maken vanaf 2016, zal naast intern productiehuis
TV Bastards komen te staan.
De nieuwe zender die in de plaats komt van JIM zal zich richten
op jongens tussen acht en twaalf jaar oud. Zo zullen er veel programmas zijn
met autos en games.
De wereld morgen heeft verschillende stappen bedacht hoe de
VRT weer haar goede karakter zoals vroeger kan krijgen. De eerste stap is het
opwaarderen van journalisten. Zij moeten beter opgeleid worden om zo betere
eindproducten te kunnen afgeven. Waardoor er dan weer meer kijkers, lezers en
luisteraars zullen zijn.
Ook moet de kwaliteit van de programmas weer voorop komen
te staan. In de afgelopen decennia stond vooral de kwantiteit voorop. Er moet
meer diepgang en echte duiding komen in plaats van snelle formats, vox pops en
controversiële quotes.
Vervolgens moet de VRT meer burgerjournalistiek moeten
gebruiken. In een tijd waar iedereen een gsm met camera heeft, worden filmpjes
sneller gedeeld via social media dan dat ze worden doorgestuurd naar
nieuwsredacties. VRT zou de nuttige filmpjes moeten kunnen oppikken die
relevant zijn voor in nieuwsuitzendingen of dergelijke.
Aansluitend bij die burgerjournalistiek is de mogelijkheid
om over die onderwerpen te kunnen debatteren. Ze moeten niet alleen een
beeldvorming geven, de kijkers moeten mee dat beeld vormen. Ze moeten er voor
zorgen dat iedereen in de samenleving aan bod kan komen om zijn mening te geven
om zo een volledig beeld te kunnen krijgen.
De VRT zou ook geld moeten zoeken buiten de regering. Veel
private bedrijven of zelfs mensen uit de samenleving zou geld willen geven voor
meer kwaliteit op de VRT.
Ook moet de VRT zichzelf vernieuwen. Door meer kwaliteitstelevisie te maken of eens out of
the box te denken. Zo kunnen ze eens nieuwe programmas maken met een
satirische inkijk zoals De Ideale Wereld.
De Persgroep zal in maart 2016 de drukkerij in Apeldoorn
sluiten. 130 mensen zullen daardoor hun baan verliezen. De drukkerijen die
overblijven zijn die in Amsterdam, Best en Den Haag. De reden van de sluiting
is omdat De Persgroep met een overcapaciteit zit. In Apeldoorn worden
voornamelijk regionale kranten gedrukt zoals De Gelderlander, De Stentor en
Tubantia. Die zullen na de sluiting door een andere drukkerij gedrukt worden.
Nadat Comedy Central al te zien was op de zender tussen 22
uur en 24 uur. Neemt de zender nu ook TMF volledig over. Vanaf 1 november zal
Comedy Central uitzenden op TMF. De overname kwam er nadat er een grote vraag
was vanuit verschillende kanten om meer Comedy te tonen.
De doelgroep blijft immers dezelfde; jongeren tussen 18 en
34. De verdwijning van JIM komt ook mede doordat jongeren meer en meer naar
tv-kanalen voor volwassen kijken en minder naar lineaire jongerenzenders.
Het personeel van TMF kan blijven voortwerken. MTV Networks
werd begin 2012 omgedoopt tot Viacom International Media Networks Northern
Europe. Het bedrijf is onderdeel van VIMN en is actief in meer dan tien
Europese landen, waaronder Nederland en België. De mediagroep heeft in totaal
25 kanalen voor de doelgroepen kinderen, gezinnen, jongeren en volwassenen. De
hoofdzetel van VIMN bevindt zich in Amsterdam.