Media-actualiteit
Inhoud blog
  • De Persgroep verkoopt deel van Deense kranten
  • Alibibaba wil de krant SCMP overkopen
  • Nieuwe kwartaalcijfers zijn niet rooskleurig voor weekbladen
  • Medialaan start kinderzender Kadet
  • De Ideale Wereld voortaan op Canvas
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    15-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JIM verdwijnt

    JIM stopt ermee op 18 december 2015. Medialaan heeft besloten JIM plaats te laten ruimen voor een nieuwe kinderzender, gericht op jongens tussen acht en twaalf jaar.

     

    JIM werd beschouwd als het kleine, hippe broertje van VTM en 2BE. Het was voornamelijk een muziekzender voor jongeren waar ook programma’s werden vertoond.

     

    Bij JIM zijn de carrières van veel Bv’s ontstaan. Zo zijn onder andere Sean Dhondt, Eline De Munck, Thomas Vanderveken, Ben Roelandts en Kevin Janssens lang presentator of vj geweest op JIM.

     

    De reden waarom JIM stopt is omdat de doelgroep, jongeren tussen 18 en 25 jaar oud, vandaag meer naar volwassenenzenders kijken, zoals VTM.

     

    Om die doelgroep nu te benaderen willen ze een nieuw kijkplatform ontwikkelen waar jongeren zelf content kunnen maken in een nieuw productiehuis. Dat productiehuis, dat in eerste instantie onlineformats en -tv zal maken vanaf 2016, zal naast intern productiehuis TV Bastards komen te staan.

     

    De nieuwe zender die in de plaats komt van JIM zal zich richten op jongens tussen acht en twaalf jaar oud. Zo zullen er veel programma’s zijn met auto’s en games.


    Bron:

    http://www.standaard.be/cnt/dmf20150915_01867527



    15-10-2015, 00:00 Geschreven door Laurens Boel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welke stappen moet de VRT nemen om te overleven?

    De wereld morgen heeft verschillende stappen bedacht hoe de VRT weer haar goede karakter zoals vroeger kan krijgen. De eerste stap is het opwaarderen van journalisten. Zij moeten beter opgeleid worden om zo betere eindproducten te kunnen afgeven. Waardoor er dan weer meer kijkers, lezers en luisteraars zullen zijn.

    Ook moet de kwaliteit van de programma’s weer voorop komen te staan. In de afgelopen decennia stond vooral de kwantiteit voorop. Er moet meer diepgang en echte duiding komen in plaats van snelle formats, vox pops en controversiële quotes.

    Vervolgens moet de VRT meer burgerjournalistiek moeten gebruiken. In een tijd waar iedereen een gsm met camera heeft, worden filmpjes sneller gedeeld via social media dan dat ze worden doorgestuurd naar nieuwsredacties. VRT zou de nuttige filmpjes moeten kunnen oppikken die relevant zijn voor in nieuwsuitzendingen of dergelijke.

    Aansluitend bij die burgerjournalistiek is de mogelijkheid om over die onderwerpen te kunnen debatteren. Ze moeten niet alleen een beeldvorming geven, de kijkers moeten mee dat beeld vormen. Ze moeten er voor zorgen dat iedereen in de samenleving aan bod kan komen om zijn mening te geven om zo een volledig beeld te kunnen krijgen.

    De VRT zou ook geld moeten zoeken buiten de regering. Veel private bedrijven of zelfs mensen uit de samenleving zou geld willen geven voor meer kwaliteit op de VRT.

    Ook moet de VRT zichzelf vernieuwen. Door meer  kwaliteitstelevisie te maken of eens out of the box te denken. Zo kunnen ze eens nieuwe programma’s maken met een satirische inkijk zoals De Ideale Wereld.

    Bron: http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/10/15/welke-vrt-is-nog-nuttig

    Bijlagen:
    http://http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/10/15/welke-vrt-is-nog-nuttig   

    15-10-2015, 00:00 Geschreven door Laurens Boel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Persgroep stopt met drukkerij Apeldoorn

    De Persgroep zal in maart 2016 de drukkerij in Apeldoorn sluiten. 130 mensen zullen daardoor hun baan verliezen. De drukkerijen die overblijven zijn die in Amsterdam, Best en Den Haag. De reden van de sluiting is omdat De Persgroep met een overcapaciteit zit. In Apeldoorn worden voornamelijk regionale kranten gedrukt zoals De Gelderlander, De Stentor en Tubantia. Die zullen na de sluiting door een andere drukkerij gedrukt worden.

    Bron:

    09-10-2015, 00:00 Geschreven door Laurens Boel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TMF maakt plaats voor Comedy Central 24/7



    Nadat Comedy Central al te zien was op de zender tussen 22 uur en 24 uur. Neemt de zender nu ook TMF volledig over. Vanaf 1 november zal Comedy Central uitzenden op TMF. De overname kwam er nadat er een grote vraag was vanuit verschillende kanten om meer Comedy te tonen.


    De doelgroep blijft immers dezelfde; jongeren tussen 18 en 34. De verdwijning van JIM komt ook mede doordat jongeren meer en meer naar tv-kanalen voor volwassen kijken en minder naar lineaire jongerenzenders.


    Het personeel van TMF kan blijven voortwerken. MTV Networks werd begin 2012 omgedoopt tot Viacom International Media Networks Northern Europe. Het bedrijf is onderdeel van VIMN en is actief in meer dan tien Europese landen, waaronder Nederland en België. De mediagroep heeft in totaal 25 kanalen voor de doelgroepen kinderen, gezinnen, jongeren en volwassenen. De hoofdzetel van VIMN bevindt zich in Amsterdam.


    Bron:

    http://www.demorgen.be/tvmedia/na-jim-verdwijnt-nu-ook-tmf-comedy-central-komt-in-de-plaats-babc5d8f/


    05-10-2015, 00:00 Geschreven door Laurens Boel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sanoma krijgt boete van 50.000 euro

    Sanoma krijgt een boete opgelegd van 50.000 euro door de Belgische Mededingingsautoriteit. De boete komt er nadat Sanoma een onderzoek heeft verhinderd door het laattijdig verstrekken van gegevens. Volgens de Belgische Mededingingsautoriteit heeft Sanoma het onderzoek verhinderd uit onachtzaamheid. Een marktstudie werd pas afgegeven nadat de auditeur mogelijk bezwaren tegen de overname van Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya door de Persgroep kon bepalen.

    Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151001_01897227

    01-10-2015, 00:00 Geschreven door Laurens Boel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs