Begin dit jaar kocht De Persgroep de Deens mediagroep
Berlingske over. Nadat een strategische evaluatie werd gemaakt, werd besloten
om Midtjyske Media te verkopen. Midtjyske Media is een onderdeel dat enkele
regionale Deense titels bevat. De lokale uitgever Jutland Funen Media zal hen
overkopen. De Persgroep zal wel eigenaar blijven van de landelijke kranten in
Denemarken zoals BT.
Alibaba, een internetbedrijf gericht op E-commerce, zou naar
verluidt South China Morning Post willen overkopen. SCMP is een Chinese krant
die in het Engels schrijft. De gesprekken zouden nog maar in het beginstadium
zijn.
Alibaba is de laatste tijd steeds meer en meer andelen aan
het kopen in mediabedrijven om zo informatie in te winnen over Chinese consumenten
op het internet. In oktober kocht Alibaba al Youku Tudou, een
videostreamingssite.
SCMP is één van de grootste kranten ter wereld maar ze is,
samen met alle kranten, de laatste tijd aan het dalen qua verkoop.
Nieuwe kwartaalcijfers zijn niet rooskleurig voor weekbladen
Ook dit kwartaal zijn de cijfers van CIM niet rooskleurig
voor de geschreven pers. De oorzaken van de daling zijn onder meer de gratis
concurrentie op het internet en sociale media en de magazines van kranten in de
weekends. Ook zijn er steeds minder krantenwinkels en als er wel nog zijn komen
er minder mensen.
Dit kwartaal zijn de grootste klappen voor Story, die de
oplage met 22,6 procent zag dalen, Flair, min 17,1 procent en Humo, 12,8
procent. Maar voor de magazines van Roularta is er beterschap. Zo zijn Knack en
Trends-Tendances gestegen. Ook de tv-magazines verkopen meer met Teve-blad als
opvallende uitschieter, maar dat komt vooral omdat Teve-blad wordt meegegeven
met Story.
Op het vlak van maandbladen is het dan weer minder
rooskleurig. Zo daalde ook Joepie met 30 procent.
Kadet zal op 18 december 15 starten. De content zal vooral
bestaan uit internationale animatie- en live actionreeksen. De doelgroep van
Kadet zijn jongens tussen 8 en 12 jaar. Die wordt volgens Medialaan vandaag nog
niet bediend. De zender zal samenwerken met Disney.
Vanaf 4 januari zal het satirische Woestijnvis-programma, De
Ideale Wereld, te verkrijgen zijn op Canvas. De overstap was te voorspellen
nadat Wouter Vandenhaute zijn functie als CEO van De Vijver Media opzegde om zo
met meer zenders te kunnen samenwerken. De VRT wou namelijk enkel maar met Woestijnvis
werken als Woestijnvis een onafhankelijke koers zou gaan ten opzichte van VIER
en VIJF.
Maar toch zag niemand de overstap aankomen omdat
De Ideale Wereld toch één van de bekendste programmas op VIER is. Met deze
overgang zal Woestijnvis weer voor het eerst in drie jaar een programma maken
voor VRT. Woestijnvis zal ook blijven programmas maken voor VIER.
De bedoeling van De Persgroep is om het online
(proef)abonnement makkelijker te laten lezen op de krantensites. Er zullen
verschillende aanpassingen worden gemaakt. De aanpassingen zullen worden
uitgevoerd door fullservice digital agency TamTam.
Journalisten van The Financial Times zullen geen acties ondernemen tegen de overname
De journalisten van The Financial Times hebben beloofd dat
ze niet gaan staken op de dag van de overname. De staking was oorspronkelijk
gepland op de dag dat Nikkei, een Japans mediabedrijf, de krant overneemt. Zij
zouden het overnemen van PinkUn die al 58 jaar lang de houder was van de
krant.
De staking was gepland omdat bij de overname een verandering
in de pensioenregeling was inbegrepen. De journalisten eisen dat ze dezelfde
voorwaarden als voordien krijgen. En dat als het zo blijft er zeker stakingen
zullen komen en dit ook al geen goed begin is van de nieuwe samenwerking. Al
was die staking oorspronkelijk gepland op de dag van de overname, namelijk 3
december, zal deze niet doorgaan. Of ze later zou doorgaan staat nog niet vast
maar is wel hoogstwaarschijnlijk.
Met de komst van streamingsdiensten als Spotify en Deezer
leek ook radio slachtoffer te worden van de slokop van het internet. Maar niets
is minder waar. De radio verzet zich goed tegen hen. Er is zelfs een stijging
van 2%.
Zo heeft NRJ een aandeel dat 12% is gestegen, blijft zij de
nummer één radio in Frankrijk. Fun Radio heeft dan weer een stijging 47%. Ook
Virgin Radio stijgt qua luisteraars samen met Chérie FM.
Maar bij andere radiostations gaat het dan minder. France
Inter heeft wel nog een stijging van 10,2%. Maar RTL zag haar luisteraars met
12% zakken. Ook Europe 1 zakte met 8.6%. Momenteel luisteren mensen gemiddeld 2
uur en 23 minuten per dag naar de radio.
Steeds meer verkeerde informatie wordt verspreid door de pers
De informatie van nieuws verloopt steeds sneller en sneller.
Dit is uiteraard iets goed maar het kan ook nadelen hebben. De informatie wordt
meestal niet meer gecheckt om zo met de primeur te kunnen komen. Maar die
informatie blijkt steeds meer en meer foutief te zijn.
Zo pronkte Het Laatste Nieuws als eerste met een foto van
Salah Abdeslam, één van de terroristen van de aanslagen in Parijs, maar die
foto was van een doodnormale man die niets met de aanslagen te maken had. Die
fout werd later wel rechtgezet.
Maar de wil om meer lezers aan te trekken gaat zelfs nog
verder. Zo werd een foto van de concertzaal Bataclan door Het Laatste Nieuws
nog bloediger gemaakt dan de originele foto. Die wil om meer lezers komt
doordat al het nieuws al op het internet staat al voor ze wordt gedrukt. Het
nieuws dat gelezen wordt in de krant is meestal al achterhaald.
Nadat Medialaan al JIM Mobile had, neemt het nu ook de
virtuele netwerkoperator Mobile Vikings over. De reden voor deze overname is
vooral de kennis die Mobile Vikings heeft over het onderhouden van een sterke
relatie met de eindgebruiker.
Met de overname komt er ook een naamsverandering mee. Mobile
Vikings zal voortaan MEDIALAAN Mobile heten. Mobile Vikings bestond sinds 2009
en maakten gebruik van het netwerk van Telenet. Citylife, een initiatief van
Mobile Vikings waarmee je kortingen of extras kan krijgen, zal alleen
verdergaan. De samenwerking tussen beide zal wel blijven.
Welke invloed hebben adblockers op de customer journey?
Steeds meer mensen gebruiken adblockers. Één van de oorzaken
is dat er geen passieve ontvangers meer zijn. De ontvanger vindt de persuasieve
communicatie achterhaald en nemen daardoor een andere positie in tegenover het
merk.
Volgens McKinsey, een reclamebureau, moeten de merken
proberen om de consumenten pro actief te benaderen. De klant moet met andere
woorden loyaal aan het merk worden. Dit komt omdat mensen al vaak een mening
hebben over een merk door de ervaringen van vrienden, familie en kennissen.
Hulu is een Amerikaanse online streaming dienst. Het is een joint venture van The
Walt Disney Company, 21st Century Fox en Comcast. Mogelijk komt daar een
vierde investeerder bij, Time Warner.
Het zou om een investering gaan van 5 milliard euro maar dat
staat nog niet vast. Daarmee zou elke investeerder 25% van de aandelen krijgen.
Het extra geld zou geïnvesteerd worden in meer onlin TV-shows. Met de
kapitaalsinjectie wil Hulu concurreren met marktleider Netflix.
Maar de deal is nog niet zeker. Er bestaat ook de
mogelijkheid dat Time Warner een streamingdienst rond HBO en andere netwerken
bouwt.
Sanoma verkoopt de Franstalige weekbladen Moustique en Télé
Pocket aan LAvenir Hebdo dat onder Nethys valt. De reden tot verkoop komt er
omdat Sanoma in België vooral wil mikken op vrouwen, home en deco. En daar past
volgens Sanoma Moustique en Télé Pocket niet onder.
De deal zou nog voor 2016 afgerond moeten zijn. Na Humo,
Story TeVe Blad en Vitaya komen er dus ook 2 Franstalige bladen bij die Sanoma
niet meer wil publiceren. Voor Nethys is het de eerste stappen als uitgever. Ookal
geven ze al twee jaar LAvenir uit en sinds kort La Provence. Ook VOO valt
onder Nethys.
The Moscow Times, één van de oudste gratis kranten in de
wereld, word teen weekblad. De krant werd voordien altijd dagelijks uitgegeven
in het Engels door Sanoma. Vanaf 30 oktober zal de krant slechts wekelijks
worden uitgegeven.
Mediaminister Gatz wil niet tussenkomen in problemen bij VRT-Nieuwsdienst
De mediastorm begon toen de VRT zich ging mengen met de
politiek zoals in bijvoorbeeld De Afspraak.
De minister gelooft nog altijd in een sterke openbare
omroep, die zijn maatschappelijke opdracht duurzaam kan blijven vervullen en
daarnaast ook de mediamarkt rondom haar versterkt. Maar hij verwacht wel dat de
VRT in haar nieuws-en informatiegerelateerde programmas excelleert in
kwaliteit.
Hij vindt dat het aan de nieuwsdienst zelf is om zich aan de
huidige codes, raden en procedures van de VRT te houden. En hoopt hij dat de
VRT lessen trekt uit deze periode.
Nieuwe zender in Nederland: Ziggo Sport Totaal is geboren.
Ziggo, een kabelmaatschappij uit
Nederland, is in samenwerking met Sport 1 een nieuwe zender begonnen, genaamd
Ziggo Sport Totaal. Wat uitzonderlijk aan de zender is, is dat ze gratis te verkrijgen
zal zijn voor de abonnees van Ziggo. De sportzender komt er nadar Ziggo en UPC
fuseerden. UPC was eigenaar van Film 1 en Sport 1.
Op de zender zal voornamelijk
grote sportevenementen liggen met een brede waaier van verschillende sporten.
Zo gaat er ook hockey, basketbal, tennis, atletiek en golf worden uitgezonden.
Er wordt verwacht dat grote
concurrent KPN nu ook op de proppen zal komen met een sportzender voor hun
abonnees. Aangezien KPN hoofdsponsor is van de Nederlandse schaatsbond zal
daardoor die content niet meer uitgezonden worden op NOS. Dat zou dan een
nieuwe opdoffer zijn voor NOS die eerder al de uitzendrechten voor de
Olympische Spelen is kwijtgeraakt.
Luikse Nethys stapt in krantengroep van Bernard Tapie
Neyhys, het voormalige Tecteo, heeft elf procent van de
aandelen opgekocht van de Franse groep La Provence. La Provence biedt de
regionale kranten La Provence en Corse Matin aan.
Nethys is in België onder meer al eigenaar van LAvenir. De
verkoop is een grote gebeurtenis voor Nethys. Het is namelijk de eerste stap
over de grenzen voor hen.
De twee opgekochte kranten, La Provence en Corse Matin,
hebben samen een gemiddelde oplage van 117 000 exemplaren. 82 000
exemplaren meer dan dat LAvenir in Wallonië verkoopt.
Na een eerdere samenwerking tussen Happiness en Medialaan
voor Jim Mobile heeft Medialaan besloten om verder te gaan met Happiness.
Happiness is een reclamebureau dat vanaf nu de reclame zal
verzorgen voor Stievie. De samenwerking zal starten met de lancering van
Stievie Free. Daarmee kan je gratis online en via mobile kijken naar de zenders
van Medialaan namelijk, VTM, 2BE, Vitaya, Jim en VTMKZoom. De zenders zullen
tot zes dagen na uitzending te zien zijn op de app.
Het Finse mediabedrijf Sanoma heeft in het derde kwartaal
zwaar moeten ingeven op haar winst. Zo is de winst gedaald met 87 procent. Ook
de omzet zakte met 4 procent.
Één van de redenen dat Sanoma opeens zon verliezen lijdt is
dat de advertentiemarkt in België met 4 procent daalde. Ook de komst van
Netflix is een tegenslag voor Sanoma. Zo moesten ze dat kwartaal 14 tot 18
miljoen afschrijven op de waarde van zijn Nederlandse tv-activiteiten omdat het
kijkgedrag van mensen aanzienlijk veranderd is, daardoor zijn de rechten minder
waard.
De kans is klein dat in 2016 er nog een gedrukte Metro in
Frankrijk zal liggen. De uitgever, TF1, wil stoppen met de papieren versie.
Samen met het verdwijnen van de krant zullen 60 mensen ontslagen worden.
De reden waarom TF1 wil stoppen met het publiceren is omdat
het slecht gaat met de krant. In 2014 had metro een verlies van 10 miljoen
euro. En ze verwachten nog een groter verlies in 2015. Waarschijnlijk zal de
krant wel nog digitaal te verkrijgen zijn.