'Borat' in tv-première bij 2BE
donderdag 26 februari 2009
'Borat' Jagshemash! Op zaterdag 7 maart heb je een niet te missen filmafspraak bij 2BE. Wie deze spraakmakende film nog niet in de bioscoop zag of wie hem zeker nog eens opnieuw wil bekijken, mag zich alvast verkneukelen op de tv-première van Borat, een hilarische komedie met in de hoofdrol Borat Sagdiyev, een Kazakse reporter die door zijn regering naar de Verenigde Staten wordt gestuurd om er een documentaire te draaien over het land, zijn inwoners en hun gewoonten.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
Borat een typetje van de Britse acteur Sacha Baron Cohen doorkruist het hele land, ontmoet tal van interessante mensen en belandt in de meest waanzinnige situaties.
Borats extreme standpunten, provocerende vooroordelen en gedurfde uitlatingen lokken sterke reacties uit bij de doorsnee Amerikaan, die hem ofwel volmondig steunt, ofwel een les in Westerse waarden wil geven. In beide gevallen levert het buitengewoon grappige toestanden op, al lijkt toch niet iedereen het daar eens mee te zijn...
Brutaal, discriminerend, opruiend, gevaarlijk en gestoord. Het zijn slechts enkele van de verwijten die Borat sinds zijn debuut op het witte doek naar het hoofd geslingerd kreeg. Zo kon de regering van Kazachstan allerminst lachen met Cohens weergave van hun zogezegde gewoonten en leefomstandigheden. Het startte zelfs een uitvoerige promocampagne om het negatieve imago van het land uit de wereld te helpen.
Borat werd een fenomeen in het Verenigd Koninkrijk dankzij gastoptredens in de komische reeks Da Ali G Show, waarin Sacha Baron Cohen gestalte gaf aan nog meer vlijmscherpe personages, die één voor één uitblonken in grofheid en politiek incorrecte uitlatingen. Met één van die typetjes, Bruno, een Oostenrijkse, homoseksuele modereporter zal Cohen deze zomer opnieuw in de filmzalen te zien zijn.
'Borat', Cultural Learnings Of America..., in tv-première bij 2BE op zaterdag 7 maart 2009 om 21.20 uur.
De nieuwe zondagavond van RTL 7: vier mannenseries op rij
donderdag 26 februari 2009
RTL7 Mannenzender RTL 7 trakteert zijn vrienden vanaf zondag 1 maart op een welverdiende afsluiting van het weekend. Op de zondagavond vormen voortaan vier nieuwe, mannelijke series de warming-up voor de aankomende werkweek: 'Knight Rider 2009', 'Echte Mannen: De Tunnelgravers Van New York', 'The 4400' en 'Andromeda'.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
Om 20.30 uur ontkurkt RTL 7 de avond met de première van 'Knight Rider 2009', de in Amerika zeer succesvolle remake van de serie die David Hasselhoff eeuwige roem bezorgde. In 'Knight Rider 2009' wordt Mike Traceur, voormalig commando en autocoureur, de opvolger van 'The Hoff' en bestuurder van K.I.T.T. (Knight Industries Three Thousand). Mike zit in de problemen. Hij heeft schulden en nietsontziende misdadigers willen hem uit de weg ruimen. Er rest Mike dan ook geen andere keuze dan het gaspedaal tot op de bodem in te trappen en de strijd met de criminaliteit aan te gaan.
Na 'Knight Rider 2009' verlaat RTL 7 de openbare weg en duikt onder in de tunnelstelsels diep onder de straten van New York. In de realityserie 'Echte Mannen: De Tunnelgravers Van New York' werken echte mannen aan het nieuwe watertransportsysteem van The Big Apple, een gigantisch project dat in totaal zo'n vijftig jaar in beslag neemt. Het werk is zo gevaarlijk dat deze sandhogs gemiddeld één persoon verliezen voor elke mijl die voltooid is. Het risico is groot, maar de beloning ook, als je eenmaal weer je hoofd heelhuids boven de grond kan steken.
Deze rauwe realiteit maakt rond 22.00 uur plaats voor de intrigerende suspense van 'The 4400'. In deze voor drie prime time emmy awards genomineerde serie duiken 4.400 spoorloos verdwenen mensen plotseling weer op. Ze kunnen zich niets van hun verdwijning herinneren maar zijn allen op mysterieuze wijze beïnvloed. Of ze nu een paar maanden of tientallen jaren zijn weggeweest, ze zijn allemaal geen dag ouder geworden.
RTL 7 sluit de zondagavond af met het succesvolle 'Andromeda'. In deze spannende science fiction-serie maakt Captain Dylan Hunt met zijn spaceship Andromeda vele vluchturen in een poging de vrede en orde in het universum te herstellen. Geen kinnesinne, vooral niet als je bedenkt dat Hunt driehonderd jaar lang ingevroren is geweest en er geen weet van heeft dat een allesvernietigende oorlog een einde heeft gemaakt aan de beschaving zoals Hunt hem kende.
'Knight Rider 2009', 'Echte Mannen: De Tunnelgravers Van New York', 'The 4400' en 'Andromeda' vanaf zondag 1 maart bij RTL 7.
Geen competitie meer in 'Het Zesde Zintuig - Plaats Delict'
donderdag 26 februari 2009
'Het Zesde Zintuig: Plaats Delict' (RTL 4) Het opmerkelijke en goed bekeken RTL 4-programma 'Het Zesde Zintuig - Plaats Delict' keert vanaf donderdag 5 maart terug met een nieuwe aanpak. Dit keer geen competitie, maar een indrukwekkende samenwerking tussen de beste paragnosten uit voorgaande seizoenen. Dit team wordt ingezet om nieuw licht te werpen op misdrijven, waaronder onopgeloste moordzaken.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
Ze richten zich op het beantwoorden van vragen van nabestaanden en vragen die voor het politieonderzoek van belang zijn. Beau van Erven Dorens neemt de beste paragnosten mee in deze zoektocht naar antwoorden. De harde kern bestaat uit Peter, Tessa, Ingomar en Petra. Uiteraard worden ook andere paragnosten om hun expertise ingeschakeld.
In deze serie komen de paragnosten met een nieuwe visie op de nog steeds onopgeloste moord op Marianne Vaatstra. Ze duiken in de Brillenwinkelmoord en gaan een stuk verder en dieper dan in de voorgaande edities. In de eerste aflevering van 'Het Zesde Zintuig Plaats Delict' behandelen de paragnosten de liquidatie op Gert Nijkamp, een moord die heel Nederland schokte. Nijkamp werd op 21 juni 2007 in Apeldoorn voor de school van zijn zoontje vermoord en het politieonderzoek in deze zaak is nog volop in gang. Daarnaast worden de paragnosten ingezet op een mysterieuze zaak in Rotterdam, waarbij Hannes van Schaften een paar maanden na zijn verdwijning door een shovel wordt opgegraven, vlakbij Rotterdam Airport. Het nieuwe seizoen start op donderdag 5 maart bij RTL 4.
Turken en Amerikanen omgekomen bij crash
Bij de crash van het toestel van Turkish Airlines zijn vijf Turken en vier Amerikanen omgekomen. Dat heeft burgemeester Theo W eterings van Haarlemmermeer bekendgemaakt. Van alle doden zijn inmiddels de familieleden ingelicht.
Het identificeren van de slachtoffers werd bemoeilijkt doordat er één extra passagier aan boord van het vliegtuig was. In plaats van 134 mensen zaten er 135 in het toestel. Van 133 inzittenden is inmiddels de nationaliteit vastgesteld. Onder hen bevinden zich ook alle zwaargewonden. (belga/vsv)
26/02/09 20u13
Eerste foto binnenkant ramptoestel
Een hulpverlener heeft na de crash van rampvlucht TK1951 een foto gemaakt van het binnenste van het toestel. Deze afbeelding is exclusief in handen van RTL Nieuws.
Ravage
Op de foto is duidelijk de ravage te zien die de noodlanding in het vliegtuig tot gevolg had. Stoelen zijn van de vloer losgekomen, ramen liggen eruit en persoonlijke bezittingen liggen verspreid over de grond.
DENDERMONDE: DE GELDER SCHULDIG AAN MOORDEN CHRASH EN 73-JARIGE VROUW
De Gelder ook beschuldigd van moord op 73-jarige vrouw
Kim De Gelder, verantwoordelijk voor de steekpartij in kindercrèche Fabeltjesland in Dendermonde, is in beschuldiging gesteld voor de moord op Elza Van Raemdonck.
De Gelder werd na het drama in Dendermonde ook gelinkt aan de moord op een 73-jarige vrouw uit Beveren, op 16 januari. Zijn advocaat maakt nu bekend dat De Gelder voor die zaak in beschuldiging is gesteld. Hij moet op 3 maart opnieuw voor de raadkamer van Dendermonde verschijnen. (belga/bdr)
26/02/09 15u58
Laatste Harry Potter-film verschijnt in 2011
Het allerlaatste deel in de filmreeks over Harry Potter zal in 2011 in de bioscoop verschijnen. Dat bevestigt de Britse nieuwszender BBC. Het zevende en laatste boek van J.K. Rowling, 'Harry Potter and the Deathly Hallows', wordt in twee delen opgesplitst. Eind volgend jaar krijgen we deel één te zien.
De filmmakers hadden moeite om het dikke boek (meer dan 600 bladzijden) in één film te gieten. Daarom krijgen we het verhaal dus in twee delen te zien. De opnames zijn volop bezig, maar niet alles verloopt even vlot. Zo moest de set vorige maand een week sluiten nadat een stuntman gewond was geraakt aan zijn rug. Fans hoeven echter niet tot volgend jaar te wachten om de volgende Harry Potter-film te gaan bekijken. De zomer verschijnt nog 'Harry Potter and the Half-Blood Prince'. (anp/gb
Boeing Turkish Airlines had eerder al problemen
De neergestorte Boeing 737-800 van Turkish Airlines had enkele dagen voor het ongeluk bij de Polderbaan op Schiphol tot twee maal toe technische problemen. Dat meldde het Turkse persbureau Dogan.
Het eerste mankement werd opgemerkt tijdens een vlucht op 18 februari. Volgens de piloten waren er problemen met de vleugels van het toestel. De Boeing heeft daarna een technische controle ondergaan in de hangar van Turkish Airlines op het Ataturk-vliegveld in Istanbul. De tweede storing vond twee dagen voor het ongeluk plaats. De piloten moesten toen de start afbreken.
Vijftien onbekenden
Ondertussen is er meer bekend geraakt over de identiteit van de passagiers. Aan boord van het ramptoestel van Turkish Airways zaten onder meer 53 Nederlanders en 51 Turken. Dat hebben de autoriteiten vanmiddag laten weten op een persconferentie op Schiphol. Verder waren aan boord drie Britten, zeven Amerikanen, een Duitser, een Thai, een Italiaan, een Fin en een Bulgaar. Van vijftien passagiers is de nationaliteit nog niet bekend.
Van de negen omgekomen slachtoffers van de vliegramp, zijn er nog zes niet geïdentificeerd. Het zelfde geldt voor vier van de zes zwaargewonden.
Zes mensen in kritieke toestand
Van drie overledenen is de identiteit in elk geval bekend. Het gaat om drie Turkse bemanningsleden die zich in de cockpit van het vliegtuig bevonden. Vier van de zes zwaargewonden zijn er zo slecht aan toe dat nog niet met hen kon worden gepraat, zei burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer. Er liggen nu nog 63 mensen in ziekenhuizen, luidt het verder. Zes van hen liggen daar in kritieke toestand. De identiteit van de omgekomen passagiers zal pas bekendgemaakt worden na informatie aan de nabestaanden. Vragen over mogelijke oorzaken werden niet beantwoord. (anp/sps)
Mathias Coppens is trotse vader van Marcel
donderdag 26 februari 2009
Mathias Coppens De dertigjarige Mathias Coppens is gisteren 25 februari 2009 papa geworden. Mathias en zijn vrouw Sarah Van de Put zijn verheugd met de komst van hun zoon : Marcel Coppens.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
Marcel is kerngezond en een flinke jongen : hij weegt 3,5 kilogram en meet 51cm. Ook met de trotse mama en papa gaat alles uitstekend.
ALBERT VERDEYEN VERVANGT PIET HUYSENTRUYT IN NIEUW KOOK PROGRAMMA
Albert Verdeyen vervangt Piet Huysentruyt in nieuw kookprogramma
donderdag 26 februari 2009
Topkok Albert Verdeyen in 'Start to Cook' (foto: vtm) Vorig jaar introduceerde Piet Huysentruyt in 'De Perfecte Keuken' op vrijdag 'Start To Cook', de rubriek waarin hij gedurende vijf weken een bekende landgenoot onder zijn culinaire vleugels neemt. Een bekende Vlaming die interesse heeft voor koken, maar die de technieken nooit deftig heeft geleerd. Onder meer Dany Verstraeten, Lien Van de Kelder, Antony Arandia, Werner De Smedt, Johan Terryn en Kürt Rogiers volgden het stappenplan van 'Start To Cook' en hadden na vijf weken een basis om zelf aan de slag te gaan in de keuken.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
Vanaf 8 maart 2009 wordt 'Start To Cook' in het weekend om 13.40 uur uitgezonden en geeft Piet Huysentruyt de pollepel door aan zijn goede vriend en collega-chef Albert Verdeyen. Deze topchef met aanstekelijke Brusselse tongval zal vanaf dan onze bekende landgenoten wegwijs maken in de wondere wereld van het koken. Met veel enthousiasme. En met veel kennis van zaken.
Albert Verdeyen is vanaf zijn dertiende vertrouwd met het restaurantbedrijf en met de wereld van de gastronomie. Als jonge Brusselse ket ging hij in de leer bij restaurant François in Brussel. Later werkte hij voor verschillende vermaarde restaurants, liep hij stages in Frankrijk en boekte hij succes met zijn eigen zaak. Tegenwoordig maakt Albert naam als privékok en kookadviseur. Zijn activiteiten zijn zeer gevarieerd: chef bij Kookeiland, gastkok in De Perfecte Keuken, gast bij Leen Demaré op de radio, auteur van kookboeken, organisator van kooklessen en culinaire reizen en chef-kok tijdens de Ronde van Frankrijk voor de Lotto-Silence ploeg.
Piet Huysentruyt blijft ook nog dagelijks om 12.45 en 17.25 uur op post met zijn portie 'De Perfecte Keuken'. Binnenkort start ook een nieuwe reeks 'SOS Piet'.
'Start To Cook', vanaf 8 maart 2009 elke zaterdag en zondag om 13.40 uur.
Twee 'Meiden van Halal' overleven crash: "Niet verwittigd"
Bij de vele overlevenden van de vliegtuigcrash in de buurt van Schiphol zijn ook twee bekende Bneluxe vrouwen van Marokkaanse afkomst. Jihad en Hajar Alariachi, twee van de drie zusjes die het controversiële tv-programma 'Meiden van Halal' presenteren, konden hun avontuur nog navertellen. Ze raakten lichtgewond bij het ongeval. Opvallend is dat ze zeggen dat ze vanuit de cockpit niet verwittigd werden dat er een noodlanding op til was en dat ze net als heel wat passagiers na de crash op zoek gingen naar hun bagage.
Nooduitgang
Jihad raakte bij de crash lichtgewond. Vanuit het AMC in Amsterdam sprak ze met radiozender BNR. "Ik kan het nog niet geloven. Dit overkomt mij niet", zegt Jihad. Samen met haar zusje zat ze bij de nooduitgang. Ze lieten zich - zoals dat gebruikelijk is in elk vliegtuig -de werking van de deur nog uitleggen voor hun vertrek uit Istanbul. "Hajar kreeg de deur niet open, ze raakte een beetje in paniek. Ik kreeg hem heel makkelijk open. We stonden zo op de vleugel. We werden helemaal niet naar buiten geduwd. Dat verwacht je, maar iedereen was heel rustig."
Cadeautje
Eenmaal buiten wilde Hajar, die vermoedelijk haar arm brak bij de crash, terug om haar laptop en telefoon te halen. Heel wat passagiers gingen op zoek naar hun bagage. "Hajar kwam zelfs terug met het cadeautje dat ik voor mijn man had gekocht", zei Jihad. In het vliegtuig was geen sprake van paniek. Jihad realiseerde zich nauwelijks dat er iets mis was. De passagiers werden volgens haar niet gewaarschuwd door cabinepersoneel. Ook kwamen er geen zuurstofmaskers naar beneden.
Libanon
De passagiers werden als eerste opgevangen door een omwonende die de lichtgewonden in huis nam en een loods beschikbaar stelde voor zwaargewonden. Jihad was op weg naar het ziekenhuis haar zusje uit het oog verloren. De zusjes waren voor opnames naar Libanon bij de daar bekende talkshow van Kalam Nawaem. Dat interview had zaterdag plaats. De oudste zus Esmaa is niet mee teruggevlogen, omdat zij nog een vakantie aan de werktrip heeft geplakt.
Emancipatie
De 'Meiden van Halal' loopt sinds 2005 op de NPS, de Nederlandse Programma Stichting. De drie zusjes Esmaa (27), Jihad (22) en Hajar (20) Alariachi zijn van Marokkaanse afkomst, maar ze wonen in Amsterdam. Ze gaan er prat op dat ze leven volgens het islamitische geloof en de islamitische cultuur, maar voelen zich ook geëmancipeerd. Ze gaan in het programma de discussie aan met totaal andersdenkende personen en verkennen de grenzen van hun eigen leven. Bekijk hieronder een fragment. (hlnsydney/kh)
VMMa stopt met online kidsradio BEMBEM
woensdag 25 februari 2009
Vlaamse Media Maatschappij VMMa Radio BEMBEM, de kidsradio die eind 2005 werd opgericht, zal vanaf 1 maart niet meer online of via de kabel te beluisteren zijn. Radio BEMBEM was gestart als online radioproject, met de hoop om later als volwaardig radiostation via de digitale ether overal ontvangen te kunnen worden.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
Drie jaar later heeft de overheid echter nog steeds geen plannen om de ether te digitaliseren. Als radiostation kan je niet overleven zolang je enkel via de kabel of online te beluisteren bent. Daarom gaat BEMBEM nu offline.
De merknaam Radio BEMBEM blijft wel behouden, zodat het radiostation makkelijk kan heropstarten ingeval er digitale opportuniteiten zouden gaan ontstaan.
De stopzetting heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid want alle medewerkers kunnen voltijds aan de slag bij de andere zenders van Qgroup.
SCHIPHOL: PILOTEN VERPLETTERD IN COCKPIT GECRASHT TOESTEL
Piloten verpletterd in cockpit gecrashte Boeing 737
[De drie piloten van de gecrashte Boeing: Hasan Tahsin Arisan, Olcay Ozgur en Murat Sezer (de boordcommandant). Zeker twee van hen overleefden de crash niet.]
De drie piloten van de gecrashte Boeing: Hasan Tahsin Arisan, Olcay Ozgur en Murat Sezer (de boordcommandant). Zeker twee van hen overleefden de crash niet.
HLN update Bij de vliegtuigcrash van de Turkse Boeing 737 nabij Schiphol zijn minstens twee van de drie piloten omgekomen. Ook een derde bemanningslid - van in totaal zeven - overleefde het ongeval niet. Mogelijk gaat het om de derde piloot. Daarnaast stierven zes passagiers in de crash. Het dodental van negen kan nog oplopen, aangezien van de 84 gewonden er zes in acuut levensgevaar zijn. 25 andere slachtoffer zijn ook zwaargewond, maar niet in levensgevaar. In het vliegtuig zaten in totaal 134 personen.
In drieën
Vlucht TK 1951 van de Turkse nationale luchtvaartmaatschappij verongelukte om half elf in de ochtend bij het aanvliegen. Het toestel brak in drieën. De oorzaak van het ongeval is nog niet duidelijk, maar het staat vast dat de motoren uitvielen kort voor de landing en het toestel daardoor in een drassige wei op enkele honderden meters van Schiphol crashte. De piloten zijn daarbij verpletterd in de cockpit. Ze zaten bij de reddingsoperatie urenlang geblokkeerd, omdat de hulpverleners zich eerst ontfermden over de gewonden en dan pas de lijken uit het vliegtuig haalden.
Niet in brand
Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde in het programma NOVA "zeer verrast" te zijn dat het aantal doden beperkt was gebleven tot negen. Hij stelde dat de piloten van het toestel verpletterd zijn toen een instrumentenpaneel achter hun rug de cockpit binnenkwam. De oorzaak was het plotselinge afremmen van het toestel in de modder. Als bij wonder is het vliegtuig niet in brand gevlogen.
Meest verkocht
Hoogleraar Michel van Tooren van de Technische Universiteit Delft vindt de crash typisch voor een vliegtuig dat te laag vliegt om de landingsbaan te halen. Hij stelde ook dat er "waarschijnlijk iets is misgegaan met de motoren". Het rampvliegtuig was een Boeing van het type 737-800, de meest succesvolle telg uit de 737-familie. De 737 is het meest verkochte passagiersvliegtuig. De machine van Turkish Airlines die woensdag neerstortte, had een goede reputatie, aldus Van Tooren. "De kist was nog vrij jong, dus er is geen sprake van metaalmoeiheid."
750 hulpverleners
Van de inzittenden zijn er 86 gewond naar elf ziekenhuizen in de wijde omtrek gebracht. Behalve de zes passagiers die in kritieke toestand verkeren, zijn er 25 zwaargewonden en 24 lichtgewonden. Van 31 inzittenden moet nog worden vastgesteld wat het letsel precies is. Zestig ambulances spoedden zich naar de akker langs de A9 waar het vliegtuig neerkwam. In totaal werden 750 hulpverleners ingezet bij de ramp. Opvallend is dat ook enkele voorbijrijdende chauffeurs onmiddellijk ter hulp snelden. De hulpverlening kwam snel op gang en was in de vooravond al grotendeels voltooid. Ook de opvanglocatie in Badhoevedorp, waar ongedeerde passagiers en hun families elkaar ontmoetten, was toen vrijwel verlaten. De psychische hulp aan betrokkenen duurt nog voort.
Onderzoek
Onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM) doen behalve de Onderzoeksraad voor Veiligheid de luchtvaartpolitie, de marechaussee en de politie Kennemerland onderzoek naar de ramp. De Polderbaan, waarbij het vliegtuig neerkwam, blijft tot nader order gesloten.
Balkenende
Premier Jan Peter Balkenende en staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) bezochten op Schiphol het crisisteam. Ook ontmoetten zij slachtoffers en hun familieleden. Koningin Beatrix liet weten intens mee te leven met de slachtoffers. Woensdagavond kwam uit Istanbul een vliegtuig aan met daarin nabestaanden en familieleden uit Turkije. Zij worden opgevangen door psychologen en professionele hulpverleners.
18 vluchten geannuleerd
Schiphol heeft uiteindelijk achttien vluchten moeten annuleren in verband met de ramp. Vijfendertig vluchten moesten uitwijken, onder meer naar Rotterdam Airport. Close-ups van het gecrashte vliegtuig domineren de televisiebeelden en internetsites van Turkse media. Daarnaast is er trots op de piloot, die met professioneel optreden erger zou hebben voorkomen. President Gl en premier Erdogan hebben in een verklaring hun medeleven met de slachtoffers en nabestaanden betuigd. (belga/kh)
26/02/09 00u46
ALLE 9LICHAMEN CRASH SCHIPHOL GEBORGEN: DODENTAL STAAT VOORLOPIG OP 9
Alle lichamen uit wrak geborgen
Alle negen lichamen van de mensen die om het leven kwamen door de vliegtuigcrash op Schiphol zijn geborgen.
videoVideo's
ALLE LICHAMEN UIT WRAK GEBORGEN
fotoFoto
Grafische animatie van vlucht TK 1951video
Interview met burgemeester Haarlemmermeervideo
Reactie premier Balkenendevideo
Alle lichamen uit wrak geborgen
Gegevens
Dat zei burgemeester Weterings van Haarlemmermeer op een persconferentie. Over de identiteit van de slachtoffers wilde hij niets zeggen. Waarschijnlijk wordt daar pas morgen in de loop van de dag meer over gemeld. De passagierslijst wordt vergeleken met gegevens die bekend zijn bij de ziekenhuizen en plaatsen waar slachtoffers opgevangen zijn. "Zorgvuldigheid staat voorop en de familie moet eerst in kennis worden gesteld", aldus Weterings.
Piloten
De zwarte doos met vluchtgegevens is inmiddels ook terecht. De gegevens hiervan worden gebruikt in het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe de ramp heeft kunnen gebeuren. Normaal wordt de piloten gevraagd wat er vooraf ging aan een crash. Maar in dit geval zijn er drie bemanningsleden in de cockpit overleden en is het dus maar de vraag of één of meerdere piloten het ongeluk overleefd hebben.
Hulpverleners
Burgemeester Weterings bedankte de hulpverleners voor hun inzet. Hij zei dat de eerste hulp was verleend door bewoners en automobilisten die over de A9 reden. In totaal zijn er zo'n 750 hulpverleners actief geweest in verband met de ramp.
9DODEN 86ZWAARGEWOND: ALLE 3 DE BEMANNINGSLEDEN ZIJN DOOD
Negen doden en 86 gewonden bij crash Schiphol
HLN update Bij de crash van het toestel van Turkish 3BEMANNING LEDEN ZIJN DOOD Airlines in de buurt van Schiphol zijn 9 doden (3 bemanningsleden en 6 passagiers) en 86 gewonden gevallen. Zes gewonden verkeren nog in levensgevaar. In totaal waren 134 passagiers aan boord van het gecrashte vliegtuig. Over de identiteit van de slachtoffers worden nog geen mededelingen gedaan. Vermoedelijk gebeurt dat pas morgen.
Onderzoek
Turkish Airlines-vlucht 1951, een Boeing 737-800 met 127 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar Amsterdam toen het op enkele honderden meters van de landingsbaan neerstortte en in drie stukken brak. Over het aantal doden rees direct na de crash onduidelijkheid, omdat Turkish Airlines ten onrechte meldde dat iedereen de ramp had overleefd. Wat er precies gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. De zwarte dozen van het vliegtuig zijn gevonden en er is een onderzoek gestart. Een team heeft op de plek van het ongeluk enkele sporen veilig gesteld. Het onderzoeksteam vraagt getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aan kwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar het toestel had te weinig vaart, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct af. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben. Een andere mogelijke oorzaak die is genoemd is het uitvallen van beide motoren. Dat zou verklaren waarom het vliegtuig uit de lucht viel.
Modderig weiland
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had. Het feit dat het in een modderig weiland terechtkwam, heeft volgens hem het aantal slachtoffers flink beperkt doordat de klap deels werd opgevangen en geen brand uitbrak nadat de brandstoftanks waren gescheurd. De piloot heeft volgens de onderzoekers geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven, heeft uiteindelijk alle snelheid verloren en is letterlijk uit de lucht gevallen. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken.
Mortuarium in luchthaven
De gewonden zijn naar verschillende ziekenhuizen in de buurt gebracht. Voor de nabestaanden is op de luchthaven een mortuarium ingericht. In het gewone mortuarium van de luchthaven is immers slechts plaats voor twee lichamen.
Familieleden aangekomen
Deze avond is een vliegtuig met 67 familieleden en kennissen van slachtoffers aan boord van Istanboel naar Amsterdam gevlogen. Zij worden opgevangen door psychologen en andere deskundigen. Met de hulp van de verwanten zal ook de identiteit van een aantal dode en gewonde slachtoffers moeten worden bevestigd.
Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen. Buitenlandse Zaken gaat nog na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."
Geen luchtverkeer
Op Schiphol was kort na de crash nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werd omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland. Slechts 18 vluchten moesten geannuleerd worden. Ongeveer 35 vluchten moesten uitwijken naar andere luchthavens. Hoeveel vluchten vertraging hebben opgelopen, kon een woordvoerster niet zeggen. Er is inmiddels weer voldoende capaciteit om alle vliegtuigen die moeten binnenkomen en vertrekken, te verwerken.
Informatienummers
Voor mensen buiten Nederland die vragen hebben over de crash is een speciaal infonummer geopend: 0031/23/567 63 78. Voor Turks sprekende mensen: 0031/23/567 63 75. De Nederlandse ambassade in Turkije heeft intussen in nauwe samenwerking met de lokale autoriteiten een speciale visumregeling uitgewerkt, zodat familieleden van slachtoffers zo snel mogelijk kunnen afreizen naar Nederland.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. De directeur van Turkish Airlines liet weten dat de piloot van het toestel, Hasan Tahsin, een voormalig piloot bij de luchtmacht was, en zeer ervaren. (belga/novum/mvl/ka/bf/dea)
9DODEN EN 86 ZWAAR GEWONDEN: SCHIPHOL: Ernstig
Zes van de gewonden zijn er zeer ernstig aan toe, 25 anderen hebben 'behoorlijke' verwondingen. Van 31 mensen moet de aard van hun verwondingen nog worden vastgesteld. De 80 gewonden zijn overgebracht naar elf ziekenhuizen in de regio.
Bemanning
Onder de overledenen zijn zeker drie bemanningsleden. Verschillende bronnen melden dat twee piloten van het toestel overleden zouden zijn. De loco-burgemeester van Haarlemmermeer bevestigt dat nog niet. Op dit moment wordt de passagierslijst geanalyseerd om duidelijk te krijgen wie er precies aan boord waren.
128 passagiers
Het ongeluk gebeurde rond 10:30 uur. Een Boeing 737 van Turkisch Airlines was vanuit Istanbul op weg naar Amsterdam. In het vliegtuig zaten 128 passagiers en zeven bemanningsleden. Zo'n 600 meter voor de landingsbaan, de Polderbaan, crashte het langs de A9 bij Rottepolderplein.
Ziekenhuizen
Na de crash op een modderige akker, brak het toestel in drie stukken. Het vloog niet in brand. De hulpverlening kwam snel op gang. Gewonden werden op brancards en met rupsvoertuigen afgevoerd naar ambulances. Ze werden in verschillende ziekenhuizen in de regio opgevangen.
Oorzaak
Wat de oorzaak is van de crash, is nog niet bekend. Experts doen daar onderzoek na. Ook mr. Pieter van Vollenhove van de Raad voor de Verkeersveiligheid is ter plekke. Turkish Airlines staat overigens niet op de zwarte lijst van vliegtuigmaatschappijen.
Familieleden
Turkish Airlines meldde in eerste instantie dat iedereen aan boord het ongeluk had overleefd. Later worden de eerste lichamen geborgen. Familieleden op Schiphol verkeerden in angst en werden naar een sporthal in Badhoevedorp gebracht. De overlevenden van het vliegtuigongeluk en familieleden zijn inmiddels herenigd. Op internet is een condoleanceregister geopend ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp: www.condoleance.nl.
Kaartje