CRASH SCHIPHOL: "TYPISCHE CRASH ALS JE BAAN NIET HAALT"
NIEUWS BENELUX: 9DODEN EN 50 ZWAARGEWONDEN DOOR VLIEGTUIGCRASH SCHIPHOL "Typische crash voor toestel dat baan niet haalt"
"Het vliegtuigongeluk op Schiphol is een typische crash die je van een vliegtuig verwacht als hij de baan net niet haalt." Dat zei hoogleraar Michel Van Tooren van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechnologie aan de Technische Universiteit Delft vandaag.
Van Tooren had nog niet veel over het ongeluk gehoord, maar zag op internet beelden van het ongeval. "Het is een moderne kast en het vliegtuig heeft een een goede reputatie", stelt Van Tooren.
Geen vermoeiing
De wetenschapper denkt dat het vliegtuig in drie delen is gebroken door de harde klap op de grond. "Als je heel hard naar beneden klapt, dan wordt de vliegtuigromp technisch gezien behoorlijk op buiging belast. Die breekt dan. Dat gebeurt altijd voor en achter de vleugel."
Volgens Van Tooren is het de grote vraag wat is misgegaan. "De kist was nog vrij jong dus er is geen sprake van vermoeiing. Waarschijnlijk is er iets misgegaan met de motoren." (anp/ka)
VLIEGTUIG CRASH SCHIPHOL: VOORLOPIG 9DODEN EN 50 ZWAARGEWONDEN
Negen doden en vijftigtal gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een persconferentie op Schiphol heeft de plaatsvervangende burgemeester Michel Bezuijen van Haarlemmermeer bevestigd dat er negen doden en meer dan vijftig gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines met vluchtnummer 1951. Onder de 50 gewonden zijn zeker 25 zwaargewonde mensen. Het is nog niet duidelijk of er nog slachtoffers in levensgevaar verkeren. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 16u volgt een nieuwe persconferentie.
De Boeing 737-800 van Turkish Airlines met 135 passagiers en zeven bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. De motoren van het vliegtuig vielen uit tijdens de landing en de piloot probeerde een noodlanding te maken in het weiland.
Verschillende ziekenhuizen
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. Momenteel staan er nog heel wat brandweermannen rond de cockpit, maar de mensen die nu nog uit het toestel gehaald worden, hebben het de vliegramp niet overleefd.
In eerste instantie maakte de Turkse minister van Transport bekend dat er geen dodelijke slachtoffers waren. Ook Turkish Airlines meldde dat. Intussen heeft ook de Turkse minister gewag gemaakt van zeven doden.
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben ook de passagierslijst gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben.
In drie stukken
Het vliegtuig ligt in drie stukken in een weiland, maar vloog niet in brand. Het toestel landde ongeveer 100 à 150 meter van de snelweg A9, een kilometer verwijderd van de landingsbaan. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar ter hoogte van het Rottepolderplein is in beide richtingen afgesloten. Ook meerdere lokale wegen zijn onbereikbaar. Dat leidt tot lange files. Op de luchthaven zelf is nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Intussen heeft het calamiteitenteam op de luchthaven van Schiphol een speciaal informatienummer geopend voor burgers met vragen over de crash.
Het nummer is +31 (0)900-1852. Mensen kunnen daar terecht met vragen over bijvoorbeeld familieleden. Dat liet een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten.
Het Nederlandse Nationaal Coördinatiecentrum werkt aan de opening van een infolijn, maar die is er nog niet. Het is ook niet zeker of het telefoonnummer +31 (0)800 1351 wordt. Dat maakte een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken bekend. Eerder meldde het ministerie dat mensen met vragen over de crash konden bellen met +31 (0)800 1351, maar dat werkt nu dus niet.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003.
De website van luchthaven Schiphol heeft tijdelijk plat gelegen. Rond het middaguur verscheen een mededeling over de crash op de site, met actuele vertrek- en aankomsttijden. Ook de site van Turkish Airlines was tijdelijk overbelast. (svs/mvl/ka)
Kent u iemand aan boord? Laat het ons dan weten op 4545@hln.be
25/02/09 11u06
* Lees ook: Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
* Lees ook: De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
* Lees ook: Brussel had nooit problemen met Turkish Airlines
* HLN In beeld: Boeing Turkish Airlines crasht op Schiphol
* HLN TV: Crash Turks lijnvliegtuig bij Schiphol
* HLN TV: Vliegtuigcrash Schiphol: verslag van een ooggetuige
* Lees ook: Boeing onlangs nog in onderhoud
* Lees ook: Turkish Airlines: veel incidenten, maar nooit op zwarte lijst
* Lees ook: "Typische crash voor toestel dat baan niet haalt"
9 doden bij crash Schiphol
Een Boeing 737 van Turkish Airlines is om 10u30 neergestort op de Nederlandse luchthaven Schiphol. Er zijn 9 doden waaronder bemanningsleden. Er zijn meer dan 50 gewonden. De hulpverlening verliep snel. Het luchtverkeer is gedeeltelijk hervat. Het toestel ligt in 3 stukken in een weiland langs de landingsbaan. Het toestel had 135 mensen aan boord. Meer informatie over inzittenden op het noodnummer van de luchthaven: +31 (0) 900-1852.
VLIEGTUIG CRASH SCHIPHOL: 9DODEN EN 50 ZWAARGEWONDEN
Negen doden en vijftigtal gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een persconferentie op Schiphol heeft de plaatsvervangende burgemeester Michel Bezuijen van Haarlemmermeer bevestigd dat er negen doden en meer dan vijftig gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines met vluchtnummer 1951. Onder de 50 gewonden zijn zeker 25 zwaargewonde mensen. Het is nog niet duidelijk of er nog slachtoffers in levensgevaar verkeren. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 16u volgt een nieuwe persconferentie.
De Boeing 737-800 van Turkish Airlines met 135 passagiers en zeven bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. De motoren van het vliegtuig vielen uit tijdens de landing en de piloot probeerde een noodlanding te maken in het weiland.
Verschillende ziekenhuizen
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. Momenteel staan er nog heel wat brandweermannen rond de cockpit, maar de mensen die nu nog uit het toestel gehaald worden, hebben het de vliegramp niet overleefd.
In eerste instantie maakte de Turkse minister van Transport bekend dat er geen dodelijke slachtoffers waren. Ook Turkish Airlines meldde dat. Intussen heeft ook de Turkse minister gewag gemaakt van zeven doden.
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben ook de passagierslijst gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben.
In drie stukken
Het vliegtuig ligt in drie stukken in een weiland, maar vloog niet in brand. Het toestel landde ongeveer 100 à 150 meter van de snelweg A9, een kilometer verwijderd van de landingsbaan. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar ter hoogte van het Rottepolderplein is in beide richtingen afgesloten. Ook meerdere lokale wegen zijn onbereikbaar. Dat leidt tot lange files. Op de luchthaven zelf is nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Intussen heeft het calamiteitenteam op de luchthaven van Schiphol een speciaal informatienummer geopend voor burgers met vragen over de crash.
Het nummer is +31 (0)900-1852. Mensen kunnen daar terecht met vragen over bijvoorbeeld familieleden. Dat liet een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten.
Het Nederlandse Nationaal Coördinatiecentrum werkt aan de opening van een infolijn, maar die is er nog niet. Het is ook niet zeker of het telefoonnummer +31 (0)800 1351 wordt. Dat maakte een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken bekend. Eerder meldde het ministerie dat mensen met vragen over de crash konden bellen met +31 (0)800 1351, maar dat werkt nu dus niet.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003.
De website van luchthaven Schiphol heeft tijdelijk plat gelegen. Rond het middaguur verscheen een mededeling over de crash op de site, met actuele vertrek- en aankomsttijden. Ook de site van Turkish Airlines was tijdelijk overbelast. (svs/mvl/ka)
Passagierslijst van het gecrashte toestel op Schiphol
[Een van de overlevenden van de crash wordt in een bus weggereden.]
Een van de overlevenden van de crash wordt in een bus weggereden.
De Turkse zenders CNN Türk en NTV hebben de passagierslijst vrijgegeven van het gecrashte toestel van Turkish Airlines met vluchtnummer 1951.
Bemanningsleden:
- Hasan Tahsin Arisan (Piloot),
- Olgay Özgür (Piloot),
- Murat Sezer,
- Figen Eren,
- Perihan Özden,
- Ulvi Murat Eskin
- Yasemin Vural
Passagiers:
Bekir Kaya, Ahmet Arikan, Ferruh Koral, Hakan Vercan, Sipke Daivid, Nuri Tas, Ahmet Pekgöz, Mustafa Gümüs, Mustafa Atman, Mustafa Bahçeci, Janneke Vantil, Kenan Öztürk, Frederich Gimpel, Gerrarda Gimtelve, Hasan Hüseyin Sümer, Mustafa Mermer, Selçuk Arda, Mehmet Gözükara, Saniye Albostan, Büsra Albostan, Erdem Recep Albostan, Atanas Skilijan, Lucia Geijtemal, Jacobus Schinkel, Leendce Vanharbel, Marinus Vansstron, Ronald Ledford, George Anichuk, Ilhan Gücüyener, Muhsin Cesur, Kenan Demir, Bora Inan, Kamile Banu Özcan, Volkan Dagasan, Cem Mert, Kerem Uzel, Ahmet Peynirci, Vedat Demir, Gülsen Yildirim, Yavuz Yildirim, Gökmen Yildirim, Jacobus Labeyij, Sofia Labeyij, Lisa Labeyij, Suzan Lord, Orhan Kaya, Ali Yildirim, Mayanil Kaya, Yurdanur Kaya, Bülent Içgören, Mert Içgören, Henk Heijlod, Ozan Duman, Can Türk Aydin, Patrick Boots, Mustafa Komut, Seref Küçüker, Michel Hemmer, John Falman, Rici Wilson, Ronaldo Richey, Çagri Kaya, Aslihan Küçüker, Ramacenk Erözer, Kenan Eke, Sefer Baris, Cüneyt Er, Osman Bedri Baslilar, Ramazan Iz, Emre Alkan, Oscar Valdalsu, Ahmet Berisha, Maria Rowers, Iris Steneol, Petrus Steneol, Shahid Mir, Sabina Mir, Kewlavatie Moennasik, Enayad Ahmadzai, Rana Musajeva, Muhammad Mirzaik, Yousha Rabtarva, Ahmad Sulayiman, Suzan Yango, Hajar Aleriaj, Jihad Aleriaj, Saftarali Tirmazi, Salih Yildiz, Yusuf Ekinci, Ugur Bayat, Sevgi Kalansun, Mustafa Kemal Yasar, Ali Yardim, Yasar Tufan, Onur Ünal, Mustafa Asal, Ronald Duywest, Döndü Kalantur, Tuba Kalan, Murat Göçmüs
25/02/09 14u10
De tien gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
[De luchthaven van Gibraltar is gevaarlijk en vereist daarom uiterste precisie van de piloten.]
De luchthaven van Gibraltar is gevaarlijk en vereist daarom uiterste precisie van de piloten.
Waarschijnlijk hebben we allemaal wel al eens een schietgebedje gedaan als de landing tijdens een zwaar onweer wordt ingezet en het vliegtuig heftig heen en weer schudt. Of wie heeft nog nooit nagelbijtend de minuten afgeteld tot het landingsgestel van het vliegtuig eindelijk feilloos de tarmac raakt? Zo'n angstaanjagende landing is ongetwijfeld nog niets vergeleken bij de huzarenstukjes die piloten moeten uithalen om het toestel veilig aan de grond te zetten op de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld.
Angstzweet
Factoren zoals de geografische ligging, het drukke luchtverkeer, de korte lengte van de landingsbaan, de weersomstandigheden of een combinatie van deze elementen maken dat soms zelfs bij piloten het angstzweet uitbreekt, laat staan bij de passagiers. Eén raad die we kunnen geven: doe stevig je gordel om als je moet landen of opstijgen vanaf deze luchthavens.
1. PARO AIRPORT (BHUTAN)
De Paro vallei, omringd door 5000 meter hoge pieken van de Himalaya, is zonder discussie de moeilijkste plaats in de wereld om te landen. Piloten moeten speciaal getraind zijn om te manoeuvreren tussen de bergen aangezien ze moeten vertrouwen op eigen inschatting en kunde om de landing tot een goed einde te brengen. Het verbaast dan ook niet dat slechts acht piloten de toelating hebben om gebruik te maken van deze luchthaven.
2. PRINSES JULIANA INTERNATIONAL AIRPORT (SINT MAARTEN, NED. ANTILLEN)
Deze landingsbaan op het eiland Sint Maarten is slechts 2.000 meter lang waardoor ze enkel geschikt is voor middelgrote vliegtuigen. Toch landen ook jumbo's zoals de Boeing 747 of de Airbus A340 op de Prinses Juliana luchthaven. De grote toestellen zijn genoodzaakt om onnoemelijk laag over het strand te vliegen om tijdig te kunnen landen. Ondanks het feit dat de aanvliegroute heel lastig is, zijn er geen belangrijke incidenten gebeurd.
3. REAGAN NATIONAL AIRPORT, WASHINGTON DC (VS)
Piloten moeten letterlijk navigeren tussen monumenten zoals het Pentagon en de gebouwen van de CIA, alvorens de landingsbaan in Washington te bereiken. Het opstijgen is eveneens een nagelbijtende bedoening daar het toestel zeer snel hoogte moet winnen om een scherpe bocht naar links te maken om te vermijden dat over het Witte Huis gevlogen wordt.
4. GIBRALTAR AIRPORT (GIBRALTAR)
Het vliegveld van Gibraltar is gelegen op de landengte die de rots van Spanje scheidt. Het is opmerkelijk dat de startbaan een toegangsweg kruist. Als er een vliegtuig op start of landt, moet deze kruising met slagbomen worden afgesloten. Bovendien is de baan slechts 2.000 meter lang waardoor uiterste precisie nodig is en de kunst om onmiddellijk de remmen in te duwen van zodra het vliegtuig de tarmac raakt.
5. MATEKANE AIR STRIP (LESOTHO)
De start- en landingsbaan van het staatje Lesotho in Zuidelijk Afrika is met haar 400 meter zowat de kortste uit dit lijstje. Vooral het opstijgen is een hachelijke onderneming, wetende dat op het einde van de baan een klif van 600 meter diep wacht.
6. BARRA AIRPORT (SCHOTLAND)
Deze ongewone luchthaven is gelegen op één van de eilandjes van de Schotse Hebriden. De landingsbaan bevindt zich in een brede baai. Het is één van de twee enige luchthavens ter wereld waar vliegtuigen het strand gebruiken om op te stijgen en te landen. Bij hoogtij wordt de baan overspoeld door de zee. Vluchtschema's moeten op het eiland Barra dus rekening houden met de getijden.
7. TONCONTIN AIRPORT, TEGUCIGALPA (HONDURAS)
Piloten moeten een bocht van 45 graden naar links uitvoeren kort voor de landing in een bergachtige vallei. Vliegtuigen die groter zijn dan de Boeing 757, kunnen geen gebruik maken van deze luchthaven. In 1997 kwam een C-130 van de Amerikaanse luchtmacht naast de landingsbaan terecht en schoot in brand. Drie passagiers kwamen bij dit ongeval om het leven. De regering van Honduras heeft te kennen gegeven een andere locatie te zoeken voor het commerciële luchtverkeer.
8. JFK INTERNATIONAL AIRPORT, NEW YORK (VS)
JFK, gelegen op Long Island, is de belangrijkste luchthaven van New York. Piloten moeten zich een weg banen door het drukke luchtverkeer. Vliegtuigen met als bestemming de nabijgelegen luchthavens van LaGuardia en Newark maken immers gebruik van dezelfde vluchtroute. Bovendien luidt de baai van Jamaica het einde van de startbaan in.
9. MADEIRA AIRPORT, FUNCHAL (MADEIRA)
Speciale training is vereist voor piloten die moeten landen op het vliegveld van Funchal op het eiland Madeira. De luchthaven zit namelijk helemaal gekneld tussen de bergen en de Atlantische Oceaan. Vele piloten zijn dan ook bevreesd voor een aankomst in Funchal, wetende dat ze tijdens de laatste minuut voor de landing nog een stevige bocht naar rechts moeten maken om optimaal de tarmac te kunnen raken.
10. JUANCHO E. YRAUSQUIN AIRPORT (SABA, NED. ANTILLEN)
Als laatste in het rijtje selecteerden we de luchthaven op het kleine eiland Saba op de Nederlandse Antillen. Hoewel zich hier geen grote tragedies hebben afgespeeld, zijn vliegtuigexperten het erover eens dat dit één van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld is. Piloten moeten steeds rekening houden met sterke windvlagen tijdens de aanvliegroute. Net zoals de landingsbaan van Lesotho is deze van Saba slechts 400 meter lang. Meer nog, de luchthaven bevindt zich tussen hoge heuvels en diepe kliffen.
Onder dit artikel kan je kijken naar de fotogalerie van de gevaarlijkste landingsbanen. (hlnsydney/kh)
[De luchthaven van Bhutan wordt algemeen beschouwd als de gevaarlijkste ter wereld]
De luchthaven van Bhutan wordt algemeen beschouwd als de gevaarlijkste ter wereld
[Het vliegveld van het eiland Sint Maarten is eigenlijk enkel geschikt voor middelgrote vliegtuigen]
Het vliegveld van het eiland Sint Maarten is eigenlijk enkel geschikt voor middelgrote vliegtuigen
[Vliegtuigen moeten in Washington een scherpe bocht maken om niet over het Witte Huis te vliegen]
Vliegtuigen moeten in Washington een scherpe bocht maken om niet over het Witte Huis te vliegen
[Opstijgen is in Lesotho een hachelijke onderneming]
Opstijgen is in Lesotho een hachelijke onderneming
[De landingsbaan van het eiland Barra (Schotland) bevindt zich op het strand en wordt regelmatig overspoeld door de zee]
De landingsbaan van het eiland Barra (Schotland) bevindt zich op het strand en wordt regelmatig overspoeld door de zee
[Piloten moeten eerst een scherpe bocht maken vooraleer ze kunnen landen in Tegucigalpa, de hoofdstad van Honduras]
Piloten moeten eerst een scherpe bocht maken vooraleer ze kunnen landen in Tegucigalpa, de hoofdstad van Honduras
[Landen op JFK in New York is een gewaagde onderneming door het drukke luchtverkeer en een nabijgelegen baai ]
Landen op JFK in New York is een gewaagde onderneming door het drukke luchtverkeer en een nabijgelegen baai
[Het vliegveld van Madeira wordt omringd met bergen en water]
Het vliegveld van Madeira wordt omringd met bergen en water
[De luchthaven van Saba op de Nederlandse Antillen bevindt zich onmiddelijk aan het water]
De luchthaven van Saba op de Nederlandse Antillen bevindt zich onmiddelijk aan het water
25/02/09 05u24
* Lees ook: Toptien gevaarlijkste haaienstranden ter wereld
* Lees ook: De tien mooiste trendy bars met dakterras ter wereld
* Lees ook: Tien hippe steden die je moet bezoeken in 2009
* Lees ook: Staking legt Berlijnse luchthavens plat
mailIcon Mail een vriend(in) printIcon Printversie
Aan het laden ...
Aan het laden ...
Google Advertenties
Helicopter vliegen
Helicoptervluchten in stijl voor zowel bedrijven als particulieren.
www.helicopterflights.be
vliegen vanaf Oostende
low cost vluchten, goedkope vliegtickets
flylowcost.be
Jouw mening telt!
Deel jouw mening met meer dan 400.000 HLN-bezoekers
* algemene voorwaarden en gedragscode
* Reageer op dit artikel
Aan het laden ...
Aan het laden ...
11 reacties
Jani Van Landschoot, Brugge
De mosterd gehaald bij Travel+Leisure's Scariest Runways zeker? Dit is haast een exacte copy daarvan.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 13u40
Jimmy De Groeve, Melsele
Ikzelf woon al jaren op Gibraltar.Idd is geen gemakkelijke landingsbaan.Er zijn ongeveer 3 tot 4 vluchten per dag.Monarch, Britisch airways, easy jet, en vroeger ook Iberia. . Momenteel zijn ze de luchthaven vier maal groter aan het maken en tevens zijn ze begonnen aan een tunnel onder de landingsbaan. . Dit zal een grote verbetering zijn, want wanneer de slagbomen dicht gaan staat het verkeer stil aan biede kanten van de grens met Spanje.De grondwerken zouden twee jaar gaan duren.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 13u30
s s, Zedelgem
Heb vorig jaar gevlogen op Funchal-Madeira, en de weersomstandigheden waren allesbehalve goed. Was zeker angstwekkend nadat je de wind opeens het vliegtuig een dreun voelde geven, net toen deze de tarmac moest raken. Was blij en in 't zweet toen het vliegtuig stilstond
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 12u31
paul jans, Deurne
St Maarten is inderdaad niet veilig en landen op Saba is je hart vast houden.Heb het zelf meerdere malen gedaan. Het gaat hier echter om kleinere luchthavens. Land maar eens in San Diego, CA. Hopelijk zit je dan niet aan het raam, want dan s... je wel in je broek als je over de stad raast. . Zaventem is veilig hoor..vergeleken met Bali,Hong Kong en zeker en vast Pontianak op Borneo.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 11u53
rickybobby Von Saksen Coburgh Gotha, Brussel
Jefke, kunt gij ni lezen ofwa? Welke luchthaven staat er op de tiende plaats??
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 11u50
Anti Volkenmoordenaars, Tervuren
Zet er die van QUITO ook maar bij !
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 11u26
Gert Zwoel, Eeklo
Kai Tak in Honk Kong was de meest gevaarlijke en spectaculaire ter wereld. De luchthaven werd in 1998 gesloten. En in de plaats kwam Chep Lap Kok. Zoek op You Tube naar "Kai Tak" en huiver.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 10u18
Mama provoost, Oostende
lach. . Piloten hebben een training van 100.000 euro minimum en zijn blij met de afwisseling. Dat houdt je fris. net als haarspeldbochten voor de vakantieganger met de auto in de bergen. De passagiers zijn geen enkel mmoment in gevaar, dus nagelbijten hoeft echt niet.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 09u30
Jefke1980 muller, Uden
Ze zijn Juancho Yrausquin op SABA nog vergeten, slechts 400m lang, en aan beide kanten rotsen en recht de zee in.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 09u24
chrs brlnd, Galmaarden
Kiss Sack, bedankt om mijne morgen toch al goed te maken met een lach die je me deed ontketenen,(inwoonster zijnde van bhv) . maar inderdaad, wij vlogen reeds op madeira en dat is toch even huiveren hoor
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 08u39
Kiss Sack, Diksmuide
En Brussel dan ? Daar moet men laveren tussen BHV.
Beledigend? Ongepast? Meld het ons
25/02/09 07u41
SCHIPHOL: VOORLOPIG 9DODEN EN 25ZWAARGEONDEN VLIEGTUIGCHRASH
Negen doden en vijftigtal gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een persconferentie op Schiphol heeft de loco-burgemeester bevestigd dat er negen doden en meer dan vijftig gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines met vluchtnummer 1951. Onder de 50 gewonden zijn zeker 25 zwaargewonde mensen. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 16u volgt een nieuwe persconferentie.
De Boeing 737-800 van Turkish Airlines met 135 passagiers en acht bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte. De motoren van het vliegtuig vielen uit tijdens de landing en de piloot probeerde een noodlanding te maken in het weiland.
Verschillende ziekenhuizen
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. Momenteel staan er nog heel wat brandweermannen rond de cockpit, maar de mensen die nu nog uit het toestel gehaald worden, hebben het de vliegramp niet overleefd.
In eerste instantie maakte de Turkse minister van Transport bekend dat er geen dodelijke slachtoffers waren. Ook Turkish Airlines meldde dat. Volgens de NOS-correspondente in Turkije zijn de familieleden van de slachtoffers er nog steeds van overtuigd dat er geen doden gevallen zijn bij de crash.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben.
In drie stukken
Het vliegtuig ligt in drie stukken in een weiland, maar vloog niet in brand. Het toestel landde ongeveer 100 à 150 meter van de snelweg A9, een kilometer verwijderd van de landingsbaan. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar ter hoogte van het Rottepolderplein is in beide richtingen afgesloten. Ook meerdere lokale wegen zijn onbereikbaar. Dat leidt tot lange files. Op de luchthaven zelf is nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Intussen heeft het calamiteitenteam op de luchthaven van Schiphol een speciaal informatienummer geopend voor burgers met vragen over de crash.
Het nummer is +31 (0)900-1852. Mensen kunnen daar terecht met vragen over bijvoorbeeld familieleden. Dat liet een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten. Het Nationaal Coördinatiecentrum heeft overigens ook een infolijn geopend over het ongeval: +31 (0)800-1351.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003.
De website van luchthaven Schiphol heeft tijdelijk plat gelegen. Rond het middaguur verscheen een mededeling over de crash op de site, met actuele vertrek- en aankomsttijden. Ook de site van Turkish Airlines was tijdelijk overbelast. (svs/mvl/ka)
Kent u iemand aan boord? Laat het ons dan weten op 4545@hln.be
Wachten op precies aantal doden na crash Schiphol
HLN update Op Schiphol, de luchthaven van Amsterdam, is in de buurt van de Polderbaan een vliegtuig neergestort toen het een noodlanding wou maken. De motoren van het toestel waren uitgevallen tijdens de landing.
Volgens voorlopig onbevestigde bronnen zijn er negen doden gevallen, 25 zwaargewonden en 60 lichtgewonden. Op dit moment zijn alle nog levenden slachtoffers uit het toestel bevrijd. De mensen die nu nog uit het toestel worden gehaald, hebben de vliegramp niet overleefd.
Het gaat om een Boeing 737-800 van Turkish Airlines met zo'n 135 passagiers en acht bemanningsleden aan boord. In eerste instantie maakte de Turkse minister van Transport bekend dat er geen dodelijke slachtoffers waren. Ook Turkish Airlines meldde dat. Maar ooggetuigen en Nederlandse collega's maakten wel gewag van vier à zeven doden. Het vliegtuig met vluchtnummer 1951 kwam uit Istanboel. Het toestel was nog maar twee jaar oud.
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in.
In drie stukken
Het vliegtuig ligt in drieën, maar brandt niet. Ook ligt de motor eraf en ligt de staart naast de vliegtuig melden getuigen. Eén man zegt dat hij een grote groep mensen, hij schat zo'n 80, uit het vliegtuig heeft zien lopen.
Het toestel landde ongeveer 100 à 150 meter van de snelweg A9, een kilometer verwijderd van de landingsbaan. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar ter hoogte van het Rottepolderplein is in beide richtingen afgesloten. Ook meerdere lokale wegen zijn onbereikbaar. Dat leidt tot lange files. Op de luchthaven zelf is nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Intussen heeft het calamiteitenteam op de luchthaven van Schiphol een speciaal informatienummer geopend voor burgers met vragen over de crash.
Het nummer is +31 (0)900-1852. Mensen kunnen daar terecht met vragen over bijvoorbeeld familieleden. Dat liet een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten. Het Nationaal Coördinatiecentrum heeft overigens ook een infolijn geopend over het ongeval: +31 (0)800-1351.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003.
De website van luchthaven Schiphol heeft tijdelijk plat gelegen. Rond het middaguur verscheen een mededeling over de crash op de site, met actuele vertrek- en aankomsttijden. Ook de site van Turkish Airlines was tijdelijk overbelast. (svs/mvl/ka)
Kent u iemand aan boord? Laat het ons dan weten op 4545@hln.be
Dani en Greet weg uit 'Beauty & de Nerd'
maandag 23 februari 2009
'Beauty & de Nerd': het negende koppel: Dani en Greet (foto: vtm) In de derde aflevering van 'Beauty & de Nerd' moesten de dames zich verdiepen in de anatomie van het menselijk lichaam en moesten de heren hun beauty verwennen met een romantische date. Desirée scoorde het best tijdens de anatomieproef en werd beloond met een vrijstelling voor zichzelf en voor haar nerd Corneel. Meer nog, het duo hoefde niet op date en mocht de romantische momenten van de andere koppels beoordelen met als inzet de tweede vrijstelling.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
Desirée en Corneel waren van mening dat Bart het meest zijn best had gedaan en gaven hem en zijn beauty Fabienne de vrijstelling. Een hele opluchting voor het koppel, want in de tweede aflevering stonden ze wel in de quiz.
Desirée & Corneel en Fabienne & Bart moesten daarop 1 duo aanduiden voor de eliminatiequiz. Van alle koppels wilden ze Greet en Dani het minst graag in Thailand houden en dus was de knoop snel doorgehakt. De beschermheilige van de villa, Kahn, stuurde Jorn en Angelique naar de quiz omdat hij problemen heeft in de communicatie met zijn beauty.
Tijdens de quiz kregen de nerds vragen geserveerd over beroemde romantische koppels en de beauty's vragen over het menselijk lichaam. De nerds deden het voortreffelijk en gaven alleen correcte antwoorden. Dit betekende dat de beauty's het verschil moesten maken. Dani ging echter de mist in op de vraag: Hoe heet het gekleurde deel van het oog? Hij antwoordde tulp in plaats van iris en dus kwam er een einde aan het 'Beauty & de Nerd'-avontuur van het 'odd couple'.
'Beauty & de Nerd', elke maandag om 20.35 uur op vtm.
'Hart voor Mekaar': Piet Huysentruyt verwent doodzieke tweeling
dinsdag 24 februari 2009
'Hart voor Mekaar' (vtm) Afgelopen woensdag waren er 719.047 Vlamingen marktaandeel van 29,2 % op VVA 18-54- op de afspraak voor 'Hart voor Mekaar'. De twintigjarige Niels, de zevenentwintigjarige Mieke en de vijfenzeventigjarige Martha werden elk om verschillende redenen in de bloemetjes gezet en getrakteerd op een onvergetelijke dag. In de zevende en meteen ook laatste aflevering van 'Hart voor Mekaar' staan Yo, de tweelingzussen Michelle en Claire, en Patricia centraal.
stuur dit artikel door discussieer mee
in het forum
De negenendertigjarige Yo uit Olen krijgt in oktober 2007 te horen dat ze borstkanker heeft. Na een borstamputatie, chemo en bestralingen komt ze bovendien alleen te staan. Zonder de steun van haar beste vriendinnen Vanessa, Wendy, Els en Carine- zou ze vandaag niet de opgewekte, strijdvaardige vrouw zijn die ze is. Door haar ziekte heeft Yo geleerd om te genieten en het ondernemen van leuke dingen niet uit te stellen. Zo heeft ze een wensenlijst gemaakt met alles wat ze zeker nog wil doen. De vriendinnen weten dat een valschermsprong bovenaan staat en bundelen met Hart voor Mekaar de krachten om Yo de kick van haar leven bezorgen.
Claire en Michelle uit Lille zijn bijna achttien jaar en vormen samen met hun broer Vincent een drieling. De meisjes hebben allebei mucoviscidose, een ongeneeslijke en erfelijke ziekte die de luchtwegen en het verteringsstelsel aantast. Op dit moment is de toestand van Michelle stabiel, maar Claire onderging al twee keer een longtransplantatie. Ondanks hun gezondheidsproblemen zijn de meisjes levenslustige en optimistische hartsvriendinnen. Vincent wil zijn zussen trakteren op een leuke dag en samen met Hart voor Mekaar gaat hij aan de slag. Aangezien de meisjes graag koken en fan zijn van Piet Huysentruyt worden ze voor een kooksessie tot bij de hartelijke chef gebracht. Ondertussen maken Vincent en zijn mama werk van nog een verrassing: een boottocht op de Schelde samen met hun familie en vrienden.
Amanda uit Sint Niklaas werd op haar zestiende zwanger. Ze besloot het kindje te houden. Een makkelijke periode was het niet. Maar altijd kon ze op de steun van haar mama Patricia rekenen, ook toen die onverwacht weduwe werd. Amanda wil haar mama bedanken voor de onvoorwaardelijke steun en neemt Hart voor Mekaar onder de arm om Patricia een unieke dag te bezorgen. Aangezien zij graag schildert en van de natuur houdt, worden haar tuintje en atelier onder handen genomen. Ondertussen worden Patricia, Amanda en de kleine Noa geportretteerd door een schilder.
'Hart voor Mekaar', woensdag 25 februari om 20.40 uur op vtm.
Lichaam gevonden aan afrit Wemmel
HLN update De stoffelijke resten die deze voormiddag gevonden zijn langs de Brusselse Ring in Wemmel, zijn mogelijk niet van een kind maar van een kleine volwassene. Dat meldt het Brusselse parket. De doodsoorzaak is nog niet bekend en de resten zijn nog niet geïdentificeerd, maar volgens het parket zou dat snel kunnen gebeuren. Er wordt gedacht aan personen die recent als vermist zijn opgegeven, aldus het parket.
Het stoffelijk overschot werd vanochtend gevonden door een voorbijganger die hout aan het sprokkelen was in de berm naast de afrit UZ Jette van de Brusselse Ring. Volgens het Brusselse parket zou het gaan om een skelet. Eerst werd gedacht dat het om een kind zou gaan maar uit de eerste onderzoeken blijkt dat het mogelijk een volwassene van kleine gestalte is. Of het dan om een man of vrouw zou gaan, is nog niet duidelijk.
Geen duidelijke sporen van geweld
Het gerechtelijk labo en het Disaster Victim Identification Team van de federale politie kwamen ter plaatse om de resten te onderzoeken. Deze namiddag stapte ook het Brusselse parket af, vergezeld van een onderzoeksrechter. Over de doodsoorzaak bestaat nog geen duidelijkheid. Een autopsie zou morgen meer klaarheid moeten scheppen. Volgens het parket zou het lichaam alleszins geen duidelijke sporen van geweld vertonen.
Ook de identiteit van de overledene blijft nog een vraagteken. Het parket houdt er rekening mee dat het om iemand kan gaan die als vermist werd opgegeven. "In dat geval zou de identificatie snel kunnen gebeuren", zo zegt parketwoordvoerder Jos Colpin. (belga/ka) MEER NIEUWS HIER OVER OP VTM
Vandaag in Familie 23/02/2009
Familie
(vtm)Rob verheugt zich op de terugkeer van Els en Dieuwke en hij wil hen verrassen met een feestelijke maaltijd.
Ondertussen versieren Christel, Trudy en Louise het huis. Het weekendje in Nederland heeft Brenda en Bart deugd gedaan. De politie neemt een verklaring op van Hanneke na de uit de hand gelopen date.
Familie om 19.55.
Aspe - nieuw seizoen 23/02/2009
Aspe
(vtm)Postbode Maurice Heylants is op ronde als hij koelbloedig wordt neergeschoten.
Hij kreeg één kogel recht door het hart en één kogel in de buik. De ondervraging van Mathilde Dekoninck, de buurtbewoonster die het lichaam vond, levert alleen op dat de postbode nog niet lang geleden werd overgeplaatst op deze route. Annie Heylants is erg aangeslagen door de dood van haar broer. Ze vertelt dat Maurice een brave alleenstaande man was, die op zichzelf leefde en met niemand problemen had. Wie zou zo iemand kwaad willen doen? De postmeester kan evenmin het onderzoek in een stroomversnelling brengen, hoewel hij toegeeft dat Maurice niet te spreken was over zijn nieuwe ronde in de binnenstad. Vermoedelijk omdat de sociale omgang er een stuk minder is. Feit is dat er geen enkele verdachte en geen motief is totdat Ivo Verbruggen, de nieuwe partner van Van In, ontdekt dat Maurice misschien toch niet zo onschuldig was. Zou de postbode een verkeerde brief in handen hebben gekregen?
Aspe, vanavond om 21.40 op vtm.
Spoed - laatste aflevering 23/02/2009
Minister van onderwijs, Dirk Berghman, is 's nachts in elkaar geslagen in het stadspark.
Hij heeft verschillende breuken opgelopen en moet onder het mes. Andrea Leroy eist van het ganse team dat de omstandigheden waarin de politicus werd gevonden binnen de muren van spoed blijven. Stagiaire Evi windt er geen doekjes om dat ze dit het toppunt van hypocrisie vindt en is van mening dat de kiezers recht hebben op de waarheid. De vader van Anne-Sofie heeft een golfclub tegen het hoofd gekregen en wordt met een gapende wonde in het ziekenhuis opgenomen. Zijn humeur daalt tot onder het vriespunt als blijkt dat Pieter, de ex van zijn dochter, hem zal verzorgen. Voor de drie stagiair-dokters is de dag van de waarheid aangebroken: wie van hen krijgt een vaste job op de afdeling? Net voor het verdict valt, ontstaat er grote commotie in het ziekenhuis.
Spoed, vanavond om 22.50 op vtm.
Vandaag in LouisLouise 23/02/2009
LouisLouise
(vtm)Louise heeft besloten volledig voor haar carrière te gaan. Ze stort zich op haar werk en dat zullen de collegas geweten hebben.
Vooral met Thomas lopen de spanningen hoog op. Vic en Claudia hebben een moeilijk gesprek over Natalie. Deze laatste schakelt haar oude vlam Mattias in om Thomas jaloers te maken. Monica krijgt Jana op haar dak wanneer ze haar bureau komt opruimen. En Vic zorgt er voor dat Theo persona non grata wordt op de werkvloer van Hercules.
LouisLouise om 18.25.
Vandaag op vtm: Aspe 23/02/2009
Aspe
(vtm)Nieuwe afleveringen!
Aspe gaat op vtm weer van start met een heleboel nieuwe afleveringen. In dit nieuwe seizoen maken we trouwens ook kennis met een gloednieuw gezicht. Eén ding staat vast, ook deze keer krijgen de Brugse speurders het moeilijk. De inhoud voor vanavond kan je terugvinden in onze rubriek de kijktips.
VANDAAG IN BEAUTY EN DE NERD
Aflevering 3: nieuwe opdrachten
*
Maandag 23 februari om 20.35
De nerds moeten een date organiseren en de beauty's moeten het menselijk lichaam bestuderen.
De morning after
De ochtend na de eleminatie is de eliminatiequiz hét gespreksonderwerp. Dani en Greet hadden de afloop liever anders gezien, want zij hadden Fabienne en Bart genomineerd.
Feit is ook dat Fabienne de nominatie nog niet helemaal heeft verteerd Maar niet iedereen is ontevreden. Nu Olga en Mark naar huis zijn, is er een bungalow vrijgekomen en dat is goed nieuws voor Jorn en Angelique. Sinds hun aankomst in Thailand moesten ze in een bamboehut slapen. Nu kunnen ze eindelijk terug genieten van de luxe en vooral van een deftig bed. Angelique is in de wolken.
Het menselijk lichaam
Bridget en Mathias serveren ondertussen de nieuwe opdrachten. De beautys moeten alles leren over de binnenkant van het menselijk lichaam. Vooral Dani en Sanne moeten op de tanden bijten voor deze anatomieopdracht.
Desirée zondert zich van de groep af en wil in alle stilte haar kennis over het menselijk lichaam bijschaven. Maar van studeren komt niet veel in huis wanneer Corneel haar nodig heeft voor zijn opdracht
Romantiek
De nerds moeten immers voor hun beauties een romantische date organiseren. Maar romantiek en een nerd vormen een vreemde combinatie. Menig nerd zit met de handen in het haar. Ze kunnen niet veel meer bedenken dan een romantisch etentje organiseren of een gedicht schrijven.
Bart daarentegen ziet de opdracht wel zitten. Voor hem is dit het uitgelezen moment om zijn romantische kant te laten zien en te scoren.
En dan is het zover voor de beautys. Hun kennis wordt getest tijdens de grote anatomieopdracht. De jongens staan er een beetje onwennig bij wanneer de dames met verf lichaamsdelen aanduiden. En voor enkele beautys is het stressen. Langs welke kant ligt het hart ook al weer? En situeert de wervelkolom zich ter hoogte van de heupen?
De volgende dag gaan de nerds op date met hun beauty. Ruud heeft voor Priscilla een boottocht voorzien, Nico heeft een romantische lunch in elkaar gestoken, Stefan legt Samantha in de watten met een massage, Gijs geeft het beste van zichzelf tijdens een operette en ook Greet laat de muziek spreken.
Draak Khan
Maar uiteindelijk kan er maar één nerd winnen en aan de haal gaan met de tweede vrijstelling voor de eliminatiequiz. Het is een spannende strijd die niet onbelangrijk is want ook vandaag moet één duo Thailand verlaten. De beautys en de nerds die het best presteerden tijdens de opdrachten mogen één koppel aanduiden voor de quiz en het tweede komt van de draak Kahn. En achter Kahn zitten dit keer de afvallers van vorige week: Olga en Mark.
Slumdog Millionaire is grote slokop met acht Oscars
[Danny Boyle met Rubiana Ali, die de kleine Latika vertolkt.]
Danny Boyle met Rubiana Ali, die de kleine Latika vertolkt.
Regisseur Danny Boyle mocht acht keer triomferen met zijn team.
Regisseur Danny Boyle mocht acht keer triomferen met zijn team.
Acteurs Madhur Mittal, Anil Kapoor, Dev Patel en Freida Pinto.
Acteurs Madhur Mittal, Anil Kapoor, Dev Patel en Freida Pinto. De cast van Slumdog Millionaire op de rode loper.
De cast van Slumdog Millionaire op de rode loper. De jonge sterren van de film.
De jonge sterren van de film. HLN update De 81ste uitreiking van de Academy Awards is uitgegroeid tot een grote triomf voor 'Slumdog Millionaire'. De film van de Britse regisseur Danny Boyle ging met maar liefst acht Oscars naar huis, waaronder de topprijzen voor de beste film en de beste regisseur. Na vier Golden Globes is de unieke prent nu ook de grote slokop op het gala van de belangrijkste filmprijzen met dubbel zoveel trofeeën. Hollywood werd vandaag even omgetoverd in Bollywood.
Vraag van één miljoen
De zinderende film, die zich afspeelt in de krottenwijken van de Indiase stad Mumbai, heeft reeds menig publiek ter wereld in vervoering kunnen brengen. 'Slumdog Millionaire' vertelt het verhaal van de arme jongen Jamal Malik die totaal onverwacht de Indiase versie van het bij ons gekende 'De vraag van één miljoen' weet te winnen. De politie vindt het zeer verdacht dat iemand met zo'n achtergrond in staat is zoveel geld binnen te rijven en arresteert Jamal. Tijdens de ondervraging op het politiebureau wordt duidelijk hoe de jongen de antwoorden kon weten aan de hand van belangrijke gebeurtenissen tijdens zijn (jonge) leven.
Beste film
'Slumdog Millionaire' kon de jury van de Academy Awards heel erg bekoren. Naast de belangrijkste Oscar voor beste film kreeg de film nog zeven bijkomende Oscars toegewezen en liet daarbij zijn grootste concurrent 'The Curious Case of Benjamin Button' ver achter de zich. De kaskraker met Brad Pitt in de hoofdrol moest zich tevreden stellen met drie minder belangrijke Oscars (beste visuele effecten, beste make-up en set-aankleding).
Ode aan Mumbai
De Brit Danny Boyle, die Slumdog Millionaire maakte met een klein budget en onbekende acteurs, kreeg tevens het beeldje voor beste regisseur. Boyle zei tijdens zijn speech dat deze film oprecht een ode is aan de fantastische stad Mumbai en haar inwoners. "Slumdog Millionaire is een teken van hoop", voegde hij eraan toe. De andere Oscars kreeg de film in de volgende categorieën: beste aangepaste script, beste cinematografie, beste geluid, beste originele muziek, beste lied en beste filmmontage. (hlnsydney/kh)
23/02/09 06u25
* HLN In beeld: Pakkende beelden van het gala van de Oscars
* Lees ook: Kate Winslet beste actrice, Sean Penn beste acteur
* Lees ook: Eerste Oscar Penelope Cruz, postume voor Heath Ledger
* Lees ook: Volledige lijst Oscarwinnaars
* Lees ook: Pixar pakt met Wall-E vierde keer hoofdprijs in zes jaar
* HLN TV: Bollywood verovert Hollywood
* HLN TV: Weinig sexappeal op rode loper Oscars
* HLN In beeld: Mooiste en lelijkste jurken bij de Oscars
* Lees ook: Sloppenwijken in Mumbai feesten na uitreiking Oscars
Kinderlijkje gevonden aan afrit in Wemmel
In Jette is het stoffelijk overschot teruggevonden van een kind. Het lag ter hoogte van de afrit Wemmel op de Brusselse Ring.
De politie vermoedt dat het om een kind gaat dat tussen de vijf en tien jaar oud was. Het lichaam zou al in verre staat van ontbinding zijn. "Het lichaam lag in de berm. Het zou om een kinderlijkje gaan, maar meer details ontbreken nog", aldus de woordvoerder van de politiezone AMOW (Asse-Merchtem-Opwijk-Wemmel), Daniël Noens.
Het parket is ter plaatse met een onderzoeksrechter en een slachtofferidentificatieteam van de federale politie. De identiteit van het kind is nog onbekend. Het is ook niet duidelijk wat de doodsoorzaak is en of het lichaam sporen van geweld vertoont. (belga/ka) Meer is er voorlopig nog niet duidelijk MBN 2009@ HEB JIJ NIEUWS ? MAIL ONS NU !!!